Kendelse af 18-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-10-2024

Journalnr. 22-0055128

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2010.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Det fremgår af sagens oplysninger, at klageren i 2007 er udrejst af Danmark og bosatte sig i Dubai frem til tilbageflytningstidspunktet den 1. april 2020. Klageren har oplyst skattemyndighederne om udrejsen den 18. november 2007.

Klageren er i skatteforvaltningens systemer og på årsopgørelserne registreret som fuldt skattepligtig i perioden 2007-2010 og har modtaget kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) for 2010, der blev udbetalt i marts 2011.

Årsopgørelserne er sendt til c/o [person1], [adresse1], [by1].

Skattestyrelsen har i udtalelse af 16. august 2022 oplyst, at det fremgår af Skattestyrelsens systemer, at klager i 2007 i forbindelse med fraflytningen kontaktede myndigheden, men at der ikke ligger noget på sagen herom.

Skattestyrelsen har i forslag til afgørelse af 10. december 2021 oplyst at der af årsopgørelsen for 2011 fremgår oplysningen ”ingen skattepligt, udgår af mandtal”.

Klageren har anmodet Skattestyrelsen om ekstraordinær genoptagelse den 8. april 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodningen om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010.

Følgende fremgår af afgørelsen:

”(...) Begrundelse vedrørende særlige omstændigheder Fristen for ordinær genoptagelse af din skatteansættelse for 2010 udløb den 1. maj 2014. Såfremt din skatteansættelse for 2010 skal ændres, skal en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og fristen i § 27, stk. 2 være opfyldt. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 giver muligheden for ekstraordinær genoptagelse forudsat, at en eller flere af betingelserne i stk.1, nr. 1-8 er opfyldt. I denne sag er det relevant, hvorvidt du kan opfylde betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 om, at der skal foreligge særlige omstændigheder. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er ifølge forarbejderne tiltænkt et snævret anvendelsesområde. Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået en fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Dette vurderes ikke af være tilfældet i denne sag, da der ingen steder i vores systemer fremgår, at du i forbindelsen med fraflytningen har indsendt dokumentation og anmodet om at skattepligten til Danmark skulle ophøre, hvorfor Skattestyrelsen ikke har haft mulighed for at vurdere skattepligten på daværende tidspunkt. For at Skattestyrelsen kan vurdere en borgers skattepligt skal der en særskilt sagsbehandling til og dermed vurdering af borgerens skattepligtsforhold. Denne vurdering kan kun finde sted, hvis borgerne retter henvendelse til Skattestyrelsen og indsender den fornødne dokumentation herfor. I fraflytningssituationer er det borgeren, der bærer bevisbyrden for, at skattepligten skal ophøre. En adresseændring i folkeregisteret er ikke en fornøden oplysning eller dokumentation for, at skattepligten er ophørt eller ønskes ophørt af borgeren. Begrundelse vedrørende reaktionsfristen Skattestyrelsen kan kun give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2010, hvis du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du har fået kundskab til det forhold, der begrunder en ekstraordinær genoptagelse ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Skattestyrelsen har modtaget din anmodning den 8. april 2021. For at kunne overholde fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt. forudsætter det, at du først den 8. oktober 2020 eller på et senere tidspunkt er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. Denne forudsætning anses ikke for opfyldt, da årsopgørelserne for 2007-11 har været sendt/tilgængelige i TastSelv efter reglerne for udsendelse af årsopgørelser i de pågældende år. Skattepligten fremgår af disse årsopgørelser. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det burde stå dig klart ved hver modtagelse af disse, at du for 2008-10 har været registreret som skattepligtig til Danmark. Det fremgår endvidere af din årsopgørelse for 2010 under specifikation af forskudsskat m.v., at der er modregnet 1.300 kr. (grøn check) som kompensation for forhøjede afgifter i den beregnede skat. I henhold til lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter kan man kun få denne kompensation, hvis man er fyldt 18 og er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 (fuldt skattepligtig). Beløbet er indsat på din NemKonto til disposition den 28. marts 2011. Endvidere er det på årsopgørelsen for 2011 anført “ingen skattepligt, udgår af mandtal”, hvoraf følger, at der så i de forudgående år må have været registreret en skattepligt. Det er Skattestyrelsens vurdering, at det allersenest i marts 2012 i forbindelse med dannelse og udsendelse af årsopgørelsen for 2011 er kommet dig til kundskab, at du for de tidligere år har været registreret som fuld skattepligtig til Danmark og dermed er reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 ikke overholdt. Landskatteretten har i en afgørelse af 18. maj 2018 i præmisserne anført, at ukendtskab til skattereglerne ikke er en særlig omstændighed, der berettiger til ekstraordinær genoptagelse, og det er borgerens pligt selv at sætte sig ind i skattereglerne. Konklusion Det er Skattestyrelsens vurdering, at du ikke opfylder betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2 og dermed kan vi ikke ændre den registrerede skattepligtstatus for 2010.”

Skattestyrelsens udtalelse

Skattestyrelsen har den 16. august 2022 i forbindelse med klagebehandlingen bl.a. udtalt følgende:

”(...) Der gøres indledningsvis opmærksom på, at der ved brev af 8. januar 2022 er givet aktindsigt. Endvidere er der den 18. januar 2022 truffet yderligere en afgørelse desangående. I forbindelse med klagesagen har vi konstateret, at der i afgørelsen af 29. marts 2022 er begået en fejl vedrørende opfyldelse af betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Skattestyrelsen har i afgørelsen anført, at klageren i forbindelse med fraflytningen ikke har kontaktet det daværende SKAT med henblik på vurdering af skattepligten. Det fremgår af vores system CSRL (Registrerede oplysninger i slutsystemet), at der har været en sagsbehandler på sagen for 2007. Uagtet der ingen dokumentation er fundet, er Skattestyrelsen af den opfattelse, at det må betragtes som en myndighedsfejl, at vedkommende sagsbehandler ikke har fået foretaget de fornødne registreringer i forbindelse med, at der er indsat skattepligtsophør. Betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 anses derfor for opfyldt. Da klageren erkender, at have modtaget grøn check på 1.300 kr., er det Skattestyrelsen opfattelse, at så burde klageren have kontaktet det daværende SKAT med henblik på afklaring af, hvorfor han modtog overskydende skat, når han ikke var skattepligtig til Danmark. Afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen opretholdes, da betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 efter Skattestyrelsens opfattelse ikke er opfyldt. (...)

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2010, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Klageren har til støtte herfor bl.a. anført følgende:

”Jeg ønsker at klage over Skattestyrelsens afgørelse vedr. sags-id [sag1].

Skattestyrelsens afgørelse grunder i at man ikke mener jeg har meldt min fraflytning fra Danmark til skat.

Her må jeg her henvise til skat's egne guide linjer, som bekrevt på skat.dk. Her står der at det er dit arbejde og bopæl, der afgør, hvor du skal betale skat og af hvad. Her står endvidere at "Når du hverken har bolig eller indtægt her i landet, har du ingen skattepligt i Danmark. Du skal hverken oplyse eller betale skat i Danmark.

I Skriver i afgørelsen at i har registreret min fraflytning fra Danmark d.18 November 2007, og registreret min tilbage flytning d.1 April 2020, hvilket er korrekt.

Da Skat i afgørelsen bekræfter min fraflytning d.18 November 2007, må der derved forligge en fejl fra Skats side, der har gjort jeg ikke er blevet frameldt, da jeg hverken har haft indkomst eller bopæl i landet mellem d.18 November 2007 og d.1 April 2020.

Yderligere begrundes afgørelsen med at jeg i 2010 har modtaget en grøn check på 1300kr. Dette beløb har jeg naturligvis ikke været berettiget til at modtage, og jeg ønsker derfor for god ordens skyld at betale det fulde beløb tilbage.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen omhandler, hvorvidt der kan ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2010, med henblik på en ændring af klagerens skattepligtsforhold.

Retsgrundlaget

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, i skatteforvaltningsloven (lovbekendtgørelse nr. 635 af 13. maj 2020 med senere ændringer) at:

En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomstskat, ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og 2:

§ 27. Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomstskat, ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

8) Told- og skatteforvaltningen efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse til ændring af ansættelsen som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder.

(...)

Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. (...) Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004). Af bemærkningerne til denne bestemmelse (lovforslag nr. 175 af 12. marts 2003 til lov om ændring af skattestyrelsesloven og andre love) fremgår bl.a.:

”Genoptagelse vil endvidere kunne ske efter bestemmelsen i de tilfælde, der er omfattet af den gældende § 35, stk. 1, nr. 9, i skattestyrelsesloven, hvorefter en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden af fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.”

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 2. Af bemærkningerne (samme lovforslag som ovenfor) fremgår bl.a.:

”Der kan således efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herunder sagens karakter og den skattepligtiges personlige forhold, gives dispensation, således at en anmodning om genoptagelse behandles, uanset at denne er indgivet mere end 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse.”

Det fremgår af afgørelse fra Landsskatteretten af den 2. juli 2020, offentliggjort som SKM2020.408.LSR, at klageren senest havde fået kundskab til fejlregistreringen i forbindelse med udsendelse af årsopgørelse for indkomståret 2010, da han modtog grøn check på 1.300 kr., der senere blev udbetalt. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., ansås derfor ikke iagttaget.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har den 8. april 2021 anmodet om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomståret 2010. Anmodningen er således indgivet efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær genoptagelse for indkomståret.

Spørgsmålet om genoptagelse skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Oplistningen af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i bestemmelsen er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, indeholder en række objektive forhold, som kan begrunde genoptagelse. Klageren opfylder ikke betingelserne for genoptagelse efter disse.

Herefter kan spørgsmålet om genoptagelse alene afgøres efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Ifølge bestemmelsen kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis der foreligger særlige omstændigheder.

Klageren var forud for udrejsen til Dubai i 2007 fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren har givet meddelelse om udrejsen til Dubai til det daværende SKAT.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Landsskatteretten til grund, at registreringen af klageren som fuldt skattepligtig for indkomståret 2007-2010, må bero på en myndighedsfejl. Retten lægger vægt på, at det er registreret i daværende SKATs systemer, at klageren havde kontaktet SKAT i forbindelse med sin fraflytning i 2007, men at SKAT efter det oplyste ikke foretog sig yderligere i forbindelse med henvendelsen. Klageren havde således sørget for, at SKAT kunne igangsætte sagsbehandling, herunder indhente yderligere oplysninger, og dermed tilvejebringe et grundlag for at SKAT kunne tage stilling til om fraflytningen i 2007 indebar ophør af skattepligt, jf. SKM2024.148.HR modsætningsvis.

Henset til karakteren af myndighedsfejlen finder Landsskatteretten, at betingelsen om "særlige omstændigheder" i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, er opfyldt.

Spørgsmålet er herefter om klageren har overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Fastlæggelsen af kundskabstidspunktet i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sker som udgangspunkt på grundlag af klagerens konkrete subjektive kendskab til de nødvendige oplysninger. Af klagerens årsopgørelser for indkomstårene 2007-2010 fremgår det, at klageren er registeret som fuldt skattepligtig til Danmark herunder at han i årsopgørelsen for 2010 er berettiget til at modtage grøn check som man kun er berettiget til, når man er fuldt skattepligtig.

Selvom klageren er fraflyttet Danmark, skal han dog fortsat sikre, at de registrerede oplysninger er korrekte. Han har haft adgang til sin skattemappe, og hans årsopgørelser er sendt til den c/o adresse, som klageren selv har oplyst i forbindelse med fraflytningen, hvorfor han senest burde have reageret 6 måneder efter, da han første gang fik udbetalt grøn check i marts 2011.

Retten henviser til SKM2020.408.LSR, hvor skatteyder senest havde fået kundskab til fejlregistreringen, da denne modtog grøn check.

Betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., er derfor ikke iagttaget. Retten finder, at sagens karakter eller klagerens personlige forhold i øvrigt ikke kan begrunde en fravigelse af fristen. Retten finder, at der derfor ikke er grundlag for dispensation fra fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, jf. § 27, stk. 2.

Det er herefter rettens vurdering, at klageren ikke opfylder betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2010 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2010.