Kendelse af 22-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-04-2024

Journalnr. 22-0055785

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2018

Overskud af virksomhed

216.205 kr.

139.005 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2019

Overskud af virksomhed

336.536 kr.

199.496 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren drev i perioden 13. februar 2017 til 28. februar 2018 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 561010 Restauranter. Virksomheden skiftede navn den 1. marts 2018 til [virksomhed2]. Virksomheden var registreret med branchekode 960220 Skønheds- og hudpleje. Klageren drev [virksomhed2] i perioden fra 1. marts 2018 til 30. marts 2022.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, R75, at klageren har selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 23.077 kr. for indkomståret 2018 og 27.204 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har til Skattestyrelsen indsendt en balance for [virksomhed2] vedrørende indkomståret 2018, hvoraf der fremgår et resultat på 23.077 kr. Der er ikke fremlagt regnskab for [virksomhed1]. Klageren har endvidere fremsendt en lang række fakturaer og købsbilag, hvoraf der fremgår køb af fødevarer og skønhedsprodukter. Der er ikke fremsendt kontospecifikationer til det fremsendte regnskab eller anden underliggende regnskabsmateriale for indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale og klagerens og virksomhedens bankkontoudtog konstateret indsætninger, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med klagerens bilagsmateriale.

Der fremgår automatindsætninger på i alt 193.783 kr. i indkomståret 2018 og 317.700 kr. for indkomståret 2019. Indsætningerne fremgår af både klagerens private og virksomhedens konto med kontonumrene [...22] og [...84].

Af klagerens private konto fremgår der indsætninger for samlet 200.250 kr. for indkomståret 2018 og 215.710 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har til Skattestyrelsen anført, at en række indsætninger på konto nr. [...84] og [...22] stammer fra klagerens forældre. Der er tale om følgende indsætninger:

Virksomhedskonto

Dato

Beløb

26.02.18

8.000 kr.

14.11.18

2.000 kr.

07.12.18

4.500 kr.

21.12.18

2.000 kr.

08.01.19

2.000 kr.

11.01.19

15.800 kr.

24.01.19

4.000 kr.

31.01.19

8.000 kr.

20.02.19

6.000 kr.

26.02.19

5.500 kr.

15.03.19

14.500 kr.

22.03.19

4.000 kr.

02.04.19

5.500 kr.

16.04.19

7.500 kr.

25.04.19

7.000 kr.

28.04.19

6.000 kr.

02.05.19

4.500 kr.

11.05.19

6.000 kr.

20.05.19

3.500 kr.

22.06.19

7.500 kr.

04.07.19

7.000 kr.

15.12.19

6.000 kr.

21.12.19

3.000 kr.

I alt

139.800 kr.

Privat konto

Dato

Beløb

23.03.18

40.000 kr.

02.05.18

10.000 kr.

02.07.18

20.000 kr.

02.10.18

10.000 kr.

11.01.19

3.000 kr.

03.07.19

4.400 kr.

12.08.19

9.000 kr.

30.08.19

4.000 kr.

09.10.19

12.000 kr.

22.11.19

4.500 kr.

25.11.19

5.000 kr.

03.12.19

6.100 kr.

i alt

128.000 kr.

Beløbene udgør 96.500 kr. for indkomståret 2018 og 171.300 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har under klagesagsbehandlingen fremsendt en erklæring fra klagerens mor, hvoraf det fremgår, at der i fællesskab med klagerens far er sendt 70.000 kr. fra hver person for både indkomståret 2018 og 2019.

Klageren har under klagesagsbehandlingen anført, at han ikke har yderligere dokumentation på, at indsætningerne stammer fra klagerens forældre.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed med henholdsvis 216.205 kr. og 336.536 kr. for indkomstårene 2018 og 2019

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

1.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse fra forslag af 16. februar 2022

Vi forhøjer den skattepligtige indkomst med samlet 329.470 kr. for indkomståret 2018 og med samlet 403.417 kr. for indkomståret 2019 i henhold til statsskattelovens § 4, stk. 1 og § 6, stk. 1, litra a.

Vi har foretaget ændringerne af den skattepligtige indkomst som et skøn efter skattekontrollovens § 74. stk. 2, jf. § 6, stk. 3 og § 53, stk. 3. Dette har vi gjort, fordi vi ikke har modtaget et skatteregnskab eller et fyldestgørende regnskab fra dig, som vi har indkaldt, og som du har pligt til at indsende efter reglerne i skattekontrollovens § 53, stk. 1 og mindstekravsbekendtgørelsens § 6. Vi har ikke modtaget et fyldestgørende regnskab, fordi vi kun har modtaget en balance for indkomståret 2018, og ikke yderligere regnskabsmateriale. Resultatet i balancen stemmer med det oplyste overskud af virksomhed i indkomståret 2018, men på baggrund af dine forklaringer til indsætningerne, samt den indsendte dokumentation for udgifter kan vi opgøre et andet resultat end det oplyste, hvorfor vi tilsidesætter regnskabet. Vi har ikke modtaget materiale vedrørende indkomståret 2019.

Vores skøn er foretaget med udgangspunkt i dine bankkontoudtog, og vi har lagt vægt på de forklaringer, du har indsendt vedrørende indsætningerne. Vi har derudover taget udgangspunkt i den dokumentation for udgifter, som du har indsendt, og de lønudgifter, du har angivet.

...

Erhvervsmæssige indsætninger

Som beskrevet ovenfor anser vi de kontante indsætninger og kundekort indsætninger, som er markeret med lån, for at være erhvervsmæssige og derfor omsætning i din virksomhed. Dette vurderer vi på baggrund af omfanget og idet de løbende bliver indsat på dine bankkonti.

Derudover har du andre kontante indsætninger, hvor du har forklaret, at det er egne penge, som du har vekslet til dansk valuta i Iran og taget med til Danmark. Du har oplyst, at du ikke har gemt kvitteringerne for denne valutaveksling. Du har dermed ikke dokumenteret, at disse kontante indsætninger er dine egne penge, som du har vekslet.

Da du ikke har dokumenteret, at de kontante indsætninger og kundekort indsætningerne vedrører lån eller at det er egne penge, du har vekslet, har du ikke godtgjort, at de omhandlede beløb stammer fra midler, som allerede er beskattede eller midler, der er undtaget for beskatning. Der kan henvises til Højesterets dom i SKM2008.905.HR og Vestre Landsrets dom i SKM2018.46.VLR.

På baggrund af det manglende transaktionsspor på de kontante indsætninger, omfanget af dem og idet de løbende bliver indsat på dine bankkonti, er det vores opfattelse, at alle de kontante indsætninger og kundekort indsætningerne er erhvervsmæssige og derfor er omsætning i din virksomhed.

...

På baggrund af ovenstående begrundelser har vi opgjort erhvervsmæssige indsætninger, som fremgår af bilag 3, til 451.546 kr. i indkomståret 2018 og til 496.594 kr. i indkomståret 2019.

Vi opgjort en omsætning ekskl. moms i henhold til momslovens § 27, stk. 1 til følgende:

2018

2019

Erhvervsmæssige indsætninger inkl. moms, jf. bilag 3

451.546 kr.

496.594 kr.

- moms 20 % (afrundet pr. kvartal)

-87.308 kr.

-99.318 kr.

Omsætning ekskl. moms

364.238 kr.

397.276 kr.

...

1.5. Skattestyrelsens endelige konklusion

Vi har gennemgået dine bemærkninger til forslaget af 16. februar 2022 og det yderligere materiale, du har udleveret på mødet den 26. april 2022.

...

Vedrørende forklaring til indsætninger i gruppe 3: Penge kontant fra Iran

Disse indsætninger er alle kontante indsætninger. Du har ikke indsendt dokumentation for, at pengene er vekslet i Iran eller stammer fra familie, og fordi der er tale om kontante indsætninger, er der ikke et transaktionsspor.

Du har dermed ikke godtgjort, at beløbene allerede er beskattede eller er undtaget for beskatning. På baggrund af omfanget og idet beløbene løbende bliver indsat på dine bankkonti fastholder vi, at disse kontante indsætninger er erhvervsmæssige og derfor er omsætning i din virksomhed. Dette giver derfor ikke anledning til ændringer af vores forslag.

...

Vi har opgjort en omsætning ekskl. moms til følgende, se de nye bilag 3 og 4 i vedlagte dokument:

2018

2019

Omsætning ekskl. moms, jf. forslag af 16. februar 2022

364.238 kr.

397.276 kr.

Yderligere omsætning ekskl. moms vedrørende behandling, som kunde efterfølgende har klaget over jf. bemærkninger til forslag (3.500 kr. ÷ 2.200 i tilbagebetaling)

1.040 kr.

Yderligere omsætning ekskl. moms vedrørende udbetalt tilgodehavende fra [virksomhed3], jf. bemærkninger til forslag

25.834 kr.

3.412 kr.

Ny opgørelse: Omsætning ekskl. moms

390.072 kr.

401.728 kr.

- Driftsudgifter, jf. forslag af 16. februar 2022

-87.361 kr.

-22.608 kr.

- Yderligere fradrag for husleje ekskl. moms, jf. bemærkninger til forslag

-29.340 kr.

- Yderligere fradrag vedr. udgifter ekskl. moms til [virksomhed3], jf. bemærkninger til forslag

-13.558 kr.

-15.380 kr.

- Yderligere fradrag vedr. udgifter ekskl. moms til Syd Energi Salg, jf. bemærkninger til forslag

-12.881 kr.

Ny opgørelse: Driftsudgifter

-143.140 kr.

-37.988 kr.

- Lønudgifter, jf. forslag af 16. februar 2022

-7.650 kr.

0 kr.

Ny opgørelse: Overskud af virksomhed

239.282 kr.

363.740 kr.

Du har oplyst et overskud af virksomhed på 23.077 kr. i indkomståret 2018. Vi ændrer dermed din skattepligtige indkomst med 216.205 kr. i 2018 på baggrund af dine bemærkninger og nye oplysninger samt Skattestyrelsens vurdering heraf, jævnfør begrundelserne ovenfor.

Du har oplyst et overskud af virksomhed på 27.204 kr. i indkomståret 2019. Vi ændrer dermed din skattepligtige indkomst md 336.536 kr. i 2019 på baggrund af dine bemærkninger og nye oplysninger samt Skattestyrelsens vurdering heraf, jævnfør begrundelserne ovenfor.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

I klagen oplyser [person1], at han har modtaget pengegaver fra sin familie i Iran, og at pengene er transporteret i kontanter, da det ikke er muligt at overføre penge fra Iran.

Jeg har i forbindelse med behandlingen af [person1]s sag bedt om dokumentation på køb af DKK i money exchange forretninger i Iran, eksempelvis i form af kvitteringer. Dette gjorde jeg allerede i juni måned 2021. [person1] forklarede, at han ikke har gemt kvitteringerne.

Da der er tale om kontante indsætninger på [person1]s bankkonti, kan vi ikke konstatere, hvor pengene stammer fra og idet vi ikke har modtaget dokumentation, har [person1] ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at beløbene stammer fra valutavekslinger i Iran.

På mødet den 26. april 2022 spørger [person1] om han skal prøve at indhente dokumentation fra familien. Vi oplyste, at Skattestyrelsen skulle træffe afgørelse senest den 16. maj 2022, idet ansættelsen af virksomhedens moms for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2018 skulle ændres ud over den ordinære frist. Vi gjorde derfor opmærksom på den tidsmæssige begrænsning for [person1] for at kunne indhente dokumentation fra familien. Det er desuden vores vurdering, at [person1] har haft tid til at indhente denne dokumentation, da vi efterspurgte dette allerede i juni 2021.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at kontante indsætninger på samlet 96.500 kr. og 171.300 kr. for henholdsvis indkomståret 2018 og 2019 er virksomhedens omsætning uvedkommende.

Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

I maj 2022 har fået ændring af min moms og skat for 2018 og 2019.

i sidste mød med sagsbehandler d.25.04.22 har jeg sagt om jeg har fået penge i form af gave fra mine forældre i 2018 og 2019, men jeg havde ikke dokumentationer. Sagsbehandleren sagde der ikke tid at vente for at jeg tage dem og sende dem og skat skal lave afgørelsen i maj og jeg kan sende dem med en klagenævnet.

Nu vil jeg sige igen fik jeg penge i form af gave fra min far og mor, også til min søn i 2018 og 2019. grundet sanktioner er ikke muligt at overføre penge via IBAN fra Iran. Mennesker er nødt til at tage penge som kontant med hver gange rejser til og fra Iran. Hvordan kan jeg dokumentere dem? Jeg indsat beløbene hver gang, hvis det var nødvendigt at jeg kunne betale mine udgifter. Man kan se jeg havde altid dårlig økonomi i 2018 og 2019 indtil nu.

Hvordan kan jeg dokumentere dem? Min Far er død for 6 mdr. siden. Min mor bor i [Iran].

Jeg vedhæftet kun Afgørelsen fra skat, jeg vil høre fra jer hvordan kan jeg dokumentere de gaver?”

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er klageren fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Som jeg sagde før, fik jeg gavepenge og hjælp fra mine forældre i 2018 og 2029.

Jeg spurgte min sagsbehandler om hvordan jeg kan vise dette med bevis for. [person2] sagde, at jeg kan dokumentere, hvis Jeg har en kvittering fra penge udveksling. Men det havde jeg ikke. For 2 uger siden kontaktede jeg skattevæsenet anonymt. Jeg spurgte dem, hvad man kunne gøre i en sag som Iran, hvor det ikke er muligt at sende penge på grund af sanktioner, og det kun er muligt at købe og medbringe kroner kontant. De fortalte mig, at mine forældre skulle skrive på papiret, at de gave mig gavepenge sammen med adresse og telefonnummer og indsende dette dokument til skattevæsenet. Jeg har mulighed for at sende disse to ark på vegne af min mor. Min far døde sidste år, og min mor kan bevidne på deres vegne, at det blev givet til mig i både 2.18 og 2019. Som jeg fortalte min sagsbehandler [person2], blev de nævnte beløb lidt efter lidt bragt fra Iran af mig og mine andre venner, der kom til Danmark fra Iran, og jeg plejede at indsætte forskellige beløb på min konto. Kun i det omfang, jeg kan betale mine egne udgifter. Som altid var mit kreditkort negativt, og jeg betalte altid renter for det.

Jeg kan sende de dokumenter til jer.

...”

Klageren har den 4. december 2023 fremsendt følgende bemærkninger:

”...

som jeg har skrevet i 2022, har jeg fået gave far mine forældre i 2018 og 2019. Grundet sanktioner kan man ikke overføre penge fra bankerne i Iran til udlandet, derfor har jeg taget beløber i små mængder med hver gange då jeg rejst til Iran og tilbage til Dk i 2018 og 2019. Jeg har overføret penge til min konto efter hver tilbage rejse hjemme. jeg vedhæfter brev fra min mor som bekræfter gaverne. Dvs. det er eneste dokumentation som jeg kunne vise til jer.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens resultat på baggrund af løbende indsætninger på klagerens og virksomhedens konto.

Landsskatteretten skal desuden tage stilling til, om klageren har godtgjort, at de anførte indsætninger på henholdsvis 96.500 kr. og 171.300 kr. for indkomstårene 2018 og 2019 stammer fra klagerens forældre og dermed er omfattet af boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende bestemmelse i skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017), indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. dagældende bestemmelse i § 6, stk. 3.

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.

Der stilles samme dokumentationskrav til private dispositioner af betydning for privatforbruget som til erhvervsmæssige dispositioner. Således kræves det normalt, at gaver, der påstås modtaget og medgået til dækning af privatforbrug, er dokumenteret ved overførsler fra/til pengeinstitut samt vekselbilag vedrørende kontant indførte pengebeholdninger i udenlandsk valuta. Der kan henvises til SKM2011.208.HR.

En person kan afgiftsfrit give gaver, hvis samlede værdi inden for et kalenderår ikke overstiger et grundbeløb på 64.300 kr. for indkomståret 2018 og 65.700 kr. for indkomståret 2019, til sine børn. Dette fremgår af boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra a.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Tilsidesættelse af regnskab

Det regnskabsmateriale, som klageren har indleveret til Skattestyrelsen i forbindelse med Skattestyrelsens behandling af sagen, lever ikke op til de betingelser, der stilles til erhvervsdrivende om udarbejdelse og indgivelse af skattemæssigt årsregnskab, idet klageren ikke har indsendt et egentligt regnskab. Retten har lagt vægt på, at der kun er fremsendt en balance for indkomståret 2018, men ingen kontospecifikationer der kan underbygge regnskabet og de fremsendte fakturaer. Der er endvidere ikke fremsendt regnskabsmateriale for indkomståret 2019.

Idet regnskabet ikke lever op til de betingelser, som lovgivningen stiller til et skattemæssigt årsregnskab, finder retten, at Skattestyrelsen i henhold til skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 3, har været berettiget til at ansætte virksomhedens resultat på baggrund af et skøn.

Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig opgørelse af virksomhedens omsætning på baggrund af konkrete indsætninger på virksomhedens og klagerens bankkonto, og Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at inddrage klagerens private konto. Retten har lagt vægt på, at klageren ikke har fremsendt dokumentation for, at alle indsætningerne på klagerens private konto, som Skattestyrelsen har inddraget i den foretagne forhøjelse, ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed.

Indsætninger på klagerens og virksomhedens konto

Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningerne på samlet 96.500 kr. for så vidt angår indkomståret 2018 og 171.300 kr. for indkomståret 2019 stammer fra klagerens forældre. Retten har lagt vægt på, at man ikke kan følge transaktionssporet fra klagerens forældres konti til klagerens og virksomhedens konto.

Den af klageren fremsendte erklæring fra klagerens mor kan ikke føre til et andet resultat. Retten har lagt vægt på, at erklæringen er udarbejdet i forbindelse med klagesagsbehandlingen og ikke i forbindelse med indsætningerne på klagerens og virksomhedens konto.

Retten har desuden lagt vægt på, at erklæringen ikke er underbygget af anden objektiv dokumentation, hvoraf transaktionssporet fra klagerens forældres konti til klagerens og virksomhedens konto kan følges.

Klageren har således ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om konkrete indsætninger, der ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.