Kendelse af 22-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 26-04-2024

Journalnr. 22-0056673

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 1. kvartal 2018

Ændring af momstilsvar

32.782 kr.

23.182 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 2. kvartal 2018

Ændring af momstilsvar

5.328 kr.

3.328 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 3. kvartal 2018

Ændring af momstilsvar

14.101 kr.

10.101 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 4. kvartal 2018

Ændring af momstilsvar

1.997 kr.

-1.703 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 1. kvartal 2019

Ændring af momstilsvar

28.177 kr.

15.617 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 2. kvartal 2019

Ændring af momstilsvar

23.050 kr.

13.550 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 3. kvartal 2019

Ændring af momstilsvar

15.408 kr.

10.528 kr.

Stadfæstelse

Afgiftsperiode 4. kvartal 2019

Ændring af momstilsvar

19.533 kr.

12.213 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[person1], herefter omtalt som indehaveren, drev i perioden 13. februar 2017 til 28. februar 2018 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var registreret med branchekode 561010 Restauranter. Virksomheden skiftede navn den 1. marts 2018 til [virksomhed2]. Virksomheden var registreret med branchekode 960220 Skønheds- og hudpleje. Indehaveren drev [virksomhed2] i perioden fra 1. marts 2018 til 30. marts 2022.

Indehaveren har angivet følgende moms i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019:

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Salgsmoms

200 kr.

5.100 kr.

6.380 kr.

7.840 kr.

- Købsmoms

-1.128 kr.

-2.340 kr.

-3.817 kr.

-974 kr.

Momstilsvar

-928 kr.

2.760 kr.

2.563 kr.

6.866 kr.

2019

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4.kvartal

Salgsmoms

3.775 kr.

2.850 kr.

3.580 kr.

6.245 kr.

- Købsmoms

-2.042 kr.

-1.430 kr.

-1.745 kr.

-4.432 kr.

Momstilsvar

1.733 kr.

1.420 kr.

1.835 kr.

1.813 kr.

Indehaveren har til Skattestyrelsen indsendt en balance for [virksomhed2] vedrørende indkomståret 2018, hvoraf salgsmomsen udgør 11.460 kr., og købsmomsen udgør 4.860,48 kr. Der er ikke fremlagt regnskab for [virksomhed1]. Indehaveren har endvidere fremsendt en lang række fakturaer og købsbilag, hvoraf der fremgår køb af fødevarer og skønhedsprodukter. Der er ikke fremsendt kontospecifikationer til det fremsendte regnskab eller anden underliggende regnskabsmateriale for indkomstårene 2018 og 2019.

Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale og indehaverens og virksomhedens bankkontoudtog konstateret indsætninger, som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med indehaverens bilagsmateriale.

Der fremgår automatindsætninger på i alt 193.783 kr. i indkomståret 2018 og 317.700 kr. for indkomståret 2019. Indsætningerne fremgår af både indehaverens private og virksomhedens konto med kontonumrene [...22] og [...84].

Af indehaverens private konto fremgår der indsætninger for samlet 200.250 kr. for indkomståret 2018 og 215.710 kr. for indkomståret 2019.

Indehaveren har til Skattestyrelsen anført, at en række indsætninger på konto nr. [...84] og [...22] stammer fra indehaverens forældre. Der er tale om følgende indsætninger:

Virksomhedskonto

Dato

Beløb

26.02.18

8.000 kr.

14.11.18

2.000 kr.

07.12.18

4.500 kr.

21.12.18

2.000 kr.

08.01.19

2.000 kr.

11.01.19

15.800 kr.

24.01.19

4.000 kr.

31.01.19

8.000 kr.

20.02.19

6.000 kr.

26.02.19

5.500 kr.

15.03.19

14.500 kr.

22.03.19

4.000 kr.

02.04.19

5.500 kr.

16.04.19

7.500 kr.

25.04.19

7.000 kr.

28.04.19

6.000 kr.

02.05.19

4.500 kr.

11.05.19

6.000 kr.

20.05.19

3.500 kr.

22.06.19

7.500 kr.

04.07.19

7.000 kr.

15.12.19

6.000 kr.

21.12.19

3.000 kr.

I alt

139.800 kr.

Privat konto

Dato

Beløb

23.03.18

40.000 kr.

02.05.18

10.000 kr.

02.07.18

20.000 kr.

02.10.18

10.000 kr.

11.01.19

3.000 kr.

03.07.19

4.400 kr.

12.08.19

9.000 kr.

30.08.19

4.000 kr.

09.10.19

12.000 kr.

22.11.19

4.500 kr.

25.11.19

5.000 kr.

03.12.19

6.100 kr.

i alt

128.000 kr.

Beløbene udgør 96.500 kr. for indkomståret 2018 og 171.300 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har den 17. november 2021 fremsendt en materialeindkaldelse vedrørende indsætninger på henholdsvis 50.250 kr. og 15.000 kr. Indehaveren har den 6. december 2021 fremsendt bemærkninger til materialeindkaldelsen af 17. november 2021.

Skattestyrelsen har den 16. februar 2022 fremsendt forslag til afgørelse vedrørende forhøjelse af virksomhedens momstilsvar og har den 12. maj 2022 truffet den påklagede afgørelse.

Indehaveren har under klagesagsbehandlingen fremsendt en erklæring fra indehaverens mor, hvoraf det fremgår, at der i fællesskab med indehaverens far er sendt 70.000 kr. fra hver person for både indkomståret 2018 og 2019.

Indehaveren har under klagesagsbehandlingen anført, at han ikke har yderligere dokumentation på, at indsætningerne stammer fra indehaverens forældre.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 32.782 kr., 5.328 kr. 14.101 kr. og 1.997 kr. for afgiftsperioderne 1.- 4. kvartal 2018 og med henholdsvis 28.177 kr., 23.050 kr., 15.408 kr. og 19.533 kr. for afgiftsperioderne 1.-4 kvartal 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

2.3. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse fra forslag af 16. februar 2022

Vi har forhøjet din virksomheds momstilsvar med 54.208 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og med 90.168 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 i henhold til momslovens § 4 og § 37, stk. 1 samt momsbekendtgørelsen § 79 og 82.

Vi har foretaget ændringerne som et skøn efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 fordi vi ikke har modtaget et fyldestgørende regnskab eller momsafstemninger fra dig, som vi har indkaldt og som du har pligt til at indsende efter reglerne i momslovens § 74, stk. 4, jf. stk. 1.

Vi har ikke modtaget et fyldestgørende regnskab, fordi vi kun har modtaget en balance for indkomståret 2018, og ikke yderligere regnskabsmateriale. Posterne vedrørende salgsmoms og købsmoms i balancen stemmer ikke med momsangivelserne for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018. Derudover kan vi på baggrund af dine forklaringer til indsætninger, samt den indsendte dokumentation for udgifter opgøre et andet resultat end det der fremgår på balancen og som også er oplyst på oplysningsskemaet. Da vi ikke kan afstemme oplysningerne i det indsendte materiale tilsidesætter vi regnskabet. Vi har ikke modtaget materiale vedrørende indkomståret 2019.

På denne baggrund vurderer vi, at du ikke har ført et regnskab, som kan lægges til grund for virksomhedens momstilsvar i henhold til momslovens § 55.

Vores skøn er foretaget med udgangspunkt i dine bankkontoudtog, og vi har lagt vægt på de forklaringer, du har indsendt vedrørende indsætningerne. Vi har derudover taget udgangspunkt i den dokumentation for udgifter, som du har indsendt.

Indsætninger

Det er vores opfattelse, at indsætningerne, som fremgår af bilag 3, stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og dermed er momspligtig omsætning i din virksomhed i henhold til momslovens § 3 og § 4.

...

Derudover har du andre kontante indsætninger, hvor du har forklaret, at det er egne penge, som du har vekslet til dansk valuta i Iran og taget med til Danmark. Du har oplyst, at du ikke har gemt kvitteringerne for denne valutaveksling. Du har dermed ikke dokumenteret, at disse kontante indsætninger er dine egne penge, som du har vekslet.

På baggrund af det manglende transaktionsspor på de kontante indsætninger, omfanget af dem og idet de løbende bliver indsat på dine bankkonti, er det vores opfattelse, at de kontante indsætninger og kundekort indsætningerne, som nævnt ovenover, stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, og dermed er momspligtig omsætning i din virksomhed.

...

På baggrund af ovenstående begrundelser har vi opgjort erhvervsmæssige indsætninger, som fremgår af bilag 3. Salgsmomsen heraf er skønsmæssigt fastsat til 87.308 kr. i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2018 og til 99.318 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, jævnfør momslovens § 27, stk. 1.

...

2.5. Skattestyrelsens endelig konklusion

Vi har gennemgået dine bemærkninger til forslaget af 16. februar 2022 og det yderligere materiale, du har udleveret på mødet den 26. april 2022.

...

Vedrørende forklaring til indsætninger i gruppe 3: Penge kontant fra Iran

Disse indsætninger er alle kontante indsætninger. Du har ikke indsendt dokumentation for, at pengene er vekslet i Iran eller stammer fra familie, og fordi der er tale om kontante indsætninger, er der ikke et transaktionsspor.

På baggrund af omfanget og idet beløbet bliver indsat på dine bankkonti løbende, fastholder vi at disse kontante indsætninger er erhvervsmæssige og derfor er momspligtig omsætning i din virksomhed. Dette giver derfor ikke anledning til ændringer af vores forslag.

...

Opsummering

På baggrund af dine bemærkninger og oplysninger, som du har fremlagt på mødet den 26. april 2022 foretager vi nedenstående ændringer af forslaget af 16. februar 2022.

Vi har opgjort dit momstilsvar som et skøn således, se de nye bilag 3 og 4 i vedlagte dokument:

2018

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Opgjort salgsmoms, jf. forslag af 16. februar 2022

45.422 kr.

9.300 kr.

17.950 kr.

14.636 kr.

Yderligere salgsmoms vedr. Din Forsyning, jf. bemærkninger til forslag

6.459 kr.

- Angivet salgsmoms

-200 kr.

-5.100 kr.

-6.380 kr.

-7.840 kr.

Ændring af salgsmoms

51.681 kr.

4.200 kr.

11.570 kr.

6.796 kr.

- Opgjort købsmoms, jf. forslag 16. februar 2022

-13.568 kr.

-1.212 kr.

-1.286 kr.

-5.773 kr.

- Yderligere købsmoms vedr. husleje, jf. bemærkninger til forslag

-7.335 kr.

- Yderligere købsmoms vedr. Din Forsyning, jf. bemærkninger til forslag

-967 kr.

-807 kr.

-807 kr.

-807 kr.

- Yderligere købsmoms vedr. Syd Energi Salg, jf. bemærkninger til forslag

-1.705 kr.

-1.516 kr.

Angivet købsmoms

1.128 kr.

2.340 kr.

3.817 kr.

974 kr.

Ændring købsmoms

-22.447 kr.

-1.195 kr.

1.724 kr.

-5.606 kr.

Ændring af momstilsvar

29.234 kr.

3.005 kr.

13.294 kr.

1.190 kr.

46.723 kr.

2019

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Opgjort salgsmoms, jf. forslag af 16. februar 2022

31.520 kr.

25.900 kr.

17.980 kr.

23.918 kr.

Yderligere salgsmoms vedr. behandling jf. bemærkningerne til forslag

260 kr.

Yderligere salgsmoms vedr. Din Forsyning, jf. bemærkninger til forslag

853 kr.

Opgjort moms af varekøb m.v. i udlandet, jf. forslag af 16. februar 2022

-432 kr.

-1.008 kr.

-1.860 kr.

- Angivet salgsmoms

-3.775 kr.

-2.850 kr.

-3.580 kr.

-6.245 kr.

- Angivet moms af varekøb i udlandet

0 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Ændring af salgsmoms

27.573 kr.

23.050 kr.

14.245 kr.

15.813 kr.

- Opgjort købsmoms, jf. forslag 16. februar 2022

-2.292 kr.

-338 kr.

-1.159 kr.

-1.860 kr.

- Yderligere købsmoms vedr. Din Forsyning, jf. bemærkninger til forslag

-476 kr.

-1.329 kr.

-1.296 kr.

-743 kr.

Angivet købsmoms

2.042 kr.

1.430 kr.

1.745 kr.

4.432 kr.

Ændring købsmoms

-726 kr.

-237 kr.

-710 kr.

1.829 kr.

Ændring af momstilsvar

26.847 kr.

22.813 kr.

13.535 kr.

17.642 kr.

80.836 kr.

Den samlede ændring af momstilsvaret er dermed 127.559 kr. for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2019.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 31 kan skatteforvaltningen ikke afsende varsel om ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Dog fremgår det af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at momsangivelser kan ændres efter denne frist, såfremt den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 skal en ændring efter § 32, stk. 1 varsles senest 6 måneder efter, at skattemyndigheden er kommet til kundskab om de fejlagtige forhold.

Momsangivelserne for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2018 ændres ud over den ordinære frist, der er anført i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Dette sker med hjemmel i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, da vi vurderer, at du forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag ved ikke at angive tilsvaret korrekt. På baggrund af dine egne forklaringer til indsætningerne og den indsendte dokumentation for udgifter har du haft mulighed for at opgøre salgsmoms og købsmoms, og dermed også haft mulighed for at se, at den angivne salgsmoms og købsmoms ikke stemmer hermed.

Vi modtog oplysninger til brug for momsopgørelsen den 6. december 2021, hvor du indsender en præcisering af beløbet vedrørende salg af virksomhed. Dette har vi anvendt til vurdering af, hvorvidt beløbet skal medregnes i momsopgørelsen. 6 måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er dermed overholdt.

Vi har varslet ændringen af din virksomheds momstilsvar i forslag af 16. februar 2022. Med denne afgørelse er fristen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. overholdt.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

I klagen oplyser [person1], at han har modtaget pengegaver fra sin familie i Iran, og at pengene er transporteret i kontanter, da det ikke er muligt at overføre penge fra Iran.

Jeg har i forbindelse med behandlingen af [person1]s sag bedt om dokumentation på køb af DKK i money exchange forretninger i Iran, eksempelvis i form af kvitteringer. Dette gjorde jeg allerede i juni måned 2021. [person1] forklarede, at han ikke har gemt kvitteringerne.

Da der er tale om kontante indsætninger på [person1]s bankkonti, kan vi ikke konstatere, hvor pengene stammer fra og idet vi ikke har modtaget dokumentation, har [person1] ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at beløbene stammer fra valutavekslinger i Iran.

På mødet den 26. april 2022 spørger [person1] om han skal prøve at indhente dokumentation fra familien. Vi oplyste, at Skattestyrelsen skulle træffe afgørelse senest den 16. maj 2022, idet ansættelsen af virksomhedens moms for perioden 1. januar 2018 til 30. september 2018 skulle ændres ud over den ordinære frist. Vi gjorde derfor opmærksom på den tidsmæssige begrænsning for [person1] for at kunne indhente dokumentation fra familien. Det er desuden vores vurdering, at [person1] har haft tid til at indhente denne dokumentation, da vi efterspurgte dette allerede i juni 2021.

...”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har fremsat påstand om, at virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-4 kvartal 2018 ansættes til henholdsvis 23.182 kr., 3.328 kr., 10.101 kr., og -1.703 kr. og for 1.-4 kvartal 2019 ansættes til henholdsvis 15.617 kr., 13.550 kr., 10.528 kr. og 12.213 kr.

Indehaveren har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

I maj 2022 har fået ændring af min moms og skat for 2018 og 2019.

i sidste mød med sagsbehandler d.25.04.22 har jeg sagt om jeg har fået penge i form af gave fra mine forældre i 2018 og 2019, men jeg havde ikke dokumentationer. Sagsbehandleren sagde der ikke tid at vente for at jeg tage dem og sende dem og skat skal lave afgørelsen i maj og jeg kan

sende dem med en klagenævnet.

Nu vil jeg sige igen fik jeg penge i form af gave fra min far og mor, også til min søn i 2018 og 2019. grundet sanktioner er ikke muligt at overføre penge via IBAN fra Iran. Mennesker er nødt til at tage penge som kontant med hver gange rejser til og fra Iran. Hvordan kan jeg dokumentere dem? Jeg indsat beløbene hver gang, hvis det var nødvendigt at jeg kunne betale mine udgifter. Man kan se jeg havde altid dårlig økonomi i 2018 og 2019 indtil nu.

Hvordan kan jeg dokumentere dem? Min Far er død for 6 mdr. siden. Min mor bor i [Iran].

Jeg vedhæftet kun Afgørelsen fra skat, jeg vil høre fra jer hvordan kan jeg dokumentere de gaver?

I forbindelse med sagens behandling ved Skatteankestyrelsen er indehaveren fremkommet med følgende bemærkninger:

”...

Som jeg sagde før, fik jeg gavepenge og hjælp fra mine forældre i 2018 og 2029.

Jeg spurgte min sagsbehandler om hvordan jeg kan vise dette med bevis for. [person2] sagde, at jeg kan dokumentere, hvis Jeg har en kvittering fra penge udveksling. Men det havde jeg ikke. For 2 uger siden kontaktede jeg skattevæsenet anonymt. Jeg spurgte dem, hvad man kunne gøre i en sag som Iran, hvor det ikke er muligt at sende penge på grund af sanktioner, og det kun er muligt at købe og medbringe kroner kontant. De fortalte mig, at mine forældre skulle skrive på papiret, at de gave mig gavepenge sammen med adresse og telefonnummer og indsende dette dokument til skattevæsenet. Jeg har mulighed for at sende disse to ark på vegne af min mor. Min far døde sidste år, og min mor kan bevidne på deres vegne, at det blev givet til mig i både 2.18 og 2019. Som jeg fortalte min sagsbehandler [person2], blev de nævnte beløb lidt efter lidt bragt fra Iran af mig og mine andre venner, der kom til Danmark fra Iran, og jeg plejede at indsætte forskellige beløb på min konto. Kun i det omfang, jeg kan betale mine egne udgifter. Som altid var mit kreditkort negativt, og jeg betalte altid renter for det.

Jeg kan sende de dokumenter til jer.

...”

Indehaveren har den 4. december 2023 fremsendt følgende bemærkninger:

”...

som jeg har skrevet i 2022, har jeg fået gave far mine forældre i 2018 og 2019. Grundet sanktioner kan man ikke overføre penge fra bankerne i Iran til udlandet, derfor har jeg taget beløber i små mængder med hver gange då jeg rejst til Iran og tilbage til Dk i 2018 og 2019. Jeg har overføret penge til min konto efter hver tilbage rejse hjemme. jeg vedhæfter brev fra min mor som bekræfter gaverne. Dvs. det er eneste dokumentation som jeg kunne vise til jer.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar på baggrund af løbende indsætninger på indehaverens og virksomhedens konto.

Landsskatteretten skal desuden tage stilling til, om indehaveren har godtgjort, at de anførte indsætninger på henholdsvis samlet 96.500 kr. og 171.300 kr. for indkomstårene 2018 og 2019 er virksomhedens momspligtige omsætning uvedkommende.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og års-regnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Skattestyrelsen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på denne vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., at en ændring af afgiftstilsvaret kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., at afgørelsen skal være truffet senest 3 måneder efter, at varslingen er foretaget. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. pkt.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Materielt

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 22-0055785 vedrørende en forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2018 og 2019 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2018 og 2019 som følge af indsætninger på indehaverens og virksomhedens bankkonti.

Med samme begrundelse finder retten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. kvartal 2018 til 4. kvartal 2019, jf. momslovens § 5, stk. 2, idet den yderligere omsætning er momspligtig efter momslovens § 4.

Landsskatteretten har endvidere i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 22-0055785 fundet, at indehaveren ikke har godtgjort, at indsætningerne på henholdsvis samlet 96.500 kr. for indkomståret 2018 og 171.300 kr. for indkomståret 2019 ikke udgør omsætning i indehaverens virksomhed som følge af, at man ikke kan følge transaktionssporet fra indehaverens forældres konti til indehaveres og virksomhedens konti.

Med samme begrundelse finder retten, at indehaveren ikke har godtgjort, at der ikke skal afregnes salgsmoms af indsætningerne.

Formalitet

Angivelsesfristen for korrekt indberetning af moms for de omhandlede afgiftsperioder er som følger:

Periode

Angivelsesfrist

Varsling efter skatteforvaltningslovens § 31

1. kvartal 2018

1. juni 2018

1. juni 2021

2. kvartal 2018

1. september 2018

1. september 2021

3. kvartal 2018

1. december 2018

1. december 2021

4. kvartal 2018

1. marts 2019

1. marts 2022

1. kvartal 2019

1. juni 2019

1. juni 2022

2. kvartal 2019

1. september 2019

1. september 2022

3. kvartal 2019

1. december 2019

1. december 2022

4. kvartal 2019

1. marts 2020

1. marts 2023

Skattestyrelsens varsling vedrørende forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2018 til 31. december 2019 blev sendt den 16. februar 2022. Afgiftsperioderne 1.- og 3. kvartal 2018 ligger dermed uden for den ordinære frist for varsling efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Herefter vil der alene kunne ske genoptagelse og ændring af disse momsperioder, såfremt betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, er opfyldt.

Retten finder, at virksomheden har udeholdt momspligtig omsætning, ligesom der ikke er foretaget behørig angivelse af det dertilhørende momstilsvar, og at dette må anses for mindst groft uagtsomt. Retten tiltræder derfor, at Skattestyrelsen kunne foretage ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for 1.- 3. kvartal 2018, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.

Skattestyrelsen har den 17. november 2021 anmodet indehaveren om en redegørelse for indsætninger på henholdsvis 50.250 kr. og 15.000 kr., som indehaveren besvarede den 6. december 2021.

Fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, kan tidligst regnes fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen har været i besiddelse af oplysninger, som kunne danne grundlag for en ændring af det omhandlede momstilsvar. Retten finder, at indehaverens bemærkninger af 6. december 2021 var relevant for Skattestyrelsens vurdering af, hvilke indsætninger, der skal beskattes og beregnes salgsmoms af, hvorfor Skattestyrelsen tidligst kan anses for at have haft det fornødne grundlag til at udsende varslingsskrivelsen, da indehaveren besvarede materialeindkaldelsen den 6. december 2021.

Retten finder på baggrund heraf, at Skattestyrelsens varslingsskrivelse af 16. februar 2022 ligger inden for 6 måneders fristen, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt.

Skattestyrelsen traf den påklagede afgørelse den 12. maj 2022, hvorfor fristen efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., ligeledes er overholdt.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.