Kendelse af 26-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-01-2025

Journalnr. 22-0059072

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2019

Overskud af virksomhed

313.314 kr.

-154.850 kr.

Nedsættes til 299.934 kr.

Ejendomsværdiskat

-

0 kr.

Afvises

Faktiske oplysninger

Klageren var i 2019 indehaver af virksomheden [virksomhed1] v/[person1], [adresse1], [by1]. Virksomheden med CVR-nr. [...1] er startet den 1. juni 2002 under branchekode 561010 Restauranter. Virksomheden har skiftet navn til [virksomhed2] med virkning fra den 1. januar 2020 og til [virksomhed3] pr. 1. januar 2021 ifølge virksomhedsregisteret.

Skattestyrelsen har den 14. januar 2021 indkaldt virksomhedens skatteregnskab for 2019 samt bogføringsmateriale i form af saldobalance og edb-kontospecifikationer.

Klageren har oplyst, at klagerens revisor ikke er kommet med det endelige regnskab, og at han tilbageholder bilag og bogføringsmateriale. Der er indsendt driftsregnskab for 2019,7 ringbind med udgifts- og indtægtsbilag, men ikke bogføringsbalance eller edb-kontospecifikationer.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat således:

Overskud if. regnskab før renter

125.870 kr.

[finans1] [...25]

283.563 kr.

[finans1] [...08]

1.312.116 kr.

[finans2]

328.339 kr.

Omsætning jf. regnskabet

-1.725.053 kr.

198.965 kr.

Eget vareforbrug

14.100 kr.

[organisation1] (momsfri)

1.979 kr.

1.979 kr.

Selvangivet lejeindtægt beboelse

-86.850 kr.

Iflg. lejekontrakt

117.600 kr.

30.750 kr.

Ej godkendte afskrivninger [adresse2]

43.364 kr.

Ansat overskud i alt

415.028 kr.

Tilbageførsel af debitorer

-101.714 kr.

Ansat overskud af virksomhed

313.314 kr.

Selvangivet overskud

-74.563 kr.

Forhøjelse

238.751 kr.

Omsætning og driftsudgifter

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen til 1.924.019 kr. på baggrund af indsætninger på klagerens bankkonti. Omsætningen er oplyst til 1.623.339 kr. i indberetningen til told- og skattemyndighederne og til 1.725.053 kr. i årsrapporten.

Der er ikke uenighed om omsætningens størrelse opgjort på baggrund af bankkontoudskrifterne.

Klagerens repræsentant mener dog, at salgssummen for virksomheden på [adresse1] på 150.000 kr. er medregnet som omsætning ifølge regnskabet, hvorfor omsætningen skal reduceres med 120.000 kr. netto.

Repræsentanten mener ligeledes, at omsætningen fra virksomhedens foodtruck, som er indgået på kontoen i [finans2], ikke er medregnet i regnskabet.

Skattestyrelsen har ikke skønnet yderligere vareforbrug end det, der følger af årsrapporten på 468.030 kr. Summen af udgiftsbilagene i de indleverede mapper er af Skattestyrelsen opgjort til 480.338 kr. (600.423 kr. brutto). Vareforbruget før fradrag af eget vareforbrug udgør ifølge årsrapporten 481.410 kr.

Repræsentanten mener, at der skal godkendes yderligere fradrag for kreditorer på 24.034 kr. inkluderet moms. Som dokumentation er fremlagt fire fakturer fra [virksomhed4] ApS til virksomheden. Fakturanr. 3767 af 12. december 2019 på 4.925 kr., fakturanr. 3634 af 3. november 2019 på 8.804 kr., fakturanr. 3475 af 13. september 2019 på 5.840 kr. og fakturanr. 3342 af 30. juli 2019 på 4.465 kr.

Fakturanr. 3475 og 3342 fremgår af Skattestyrelsens gennemgang af de indleverede bilagsmapper.

Repræsentanten mener desuden, at udgifterne til foodtrucken ikke er medtaget i årsrapporten, og at der skal godkendes fradrag for udgifter uden moms vedrørende foodtrucken på 21.834 kr. og udgifter med moms vedrørende foodtrucken på 174.573 kr. (228.216 kr. brutto).

Det fremgår af lejekontrakten for lokalerne på [adresse1], [by1], at den årlige leje pr. 1. juni 2016 udgjorde 50.022 kr. eksklusiv forbrugsudgifter. Husleje er i regnskabet fratrukket med 43.539 kr. under punkt 4 ” Lokaleomkostninger”.

Udgifter til ”Leje m.v.” under punkt 6 ”Øvrige omkostninger” er i årsrapporten fradraget med 204.352 kr.

I alt er der vedrørende leje af foodtruck hævet 81.250 kr. Heraf er 32.500 kr. hævet på virksomhedens driftskonto i [finans2] (januar – maj) og resten på virksomhedens driftskonto i [finans1], konto [...08], (perioden juni – december).

Derudover fremgår det af bankkontoen i [finans2], at der har været udgifter til leje den 29. maj 2019, hvor der er hævet 37.500 kr. med kontoteksten ”[virksomhed5] A/S”, som er stiftet af [klub1], den 27. juni 2019, hvor der er hævet 1.875 kr. med kontoteksten ”køletrailer”, den 12. juli 2019, hvor der er hævet 10.000 kr. med kontoteksten ”Pladsleje [event1]” og den 7. august 2019, hvor der er hævet 3.125 kr. med kontoteksten ”[by2] festival [...]”, i alt 52.500 kr.

Eget vareforbrug

Af årsrapporten for 2019 fremgår vareforbrug med 468.030 kr. Posten er fremkommet som varekøb på 481.410 kr. fratrukket eget vareforbrug på 13.380 kr. samt forskydning i varelager på 0 kr.

Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren ikke har deltaget i driften af virksomheden på [adresse1], men at det er klagerens stedmor og stedbror, der har stået for driften.

Klageren forbereder mad til foodtrucken i lagerhallen på [adresse2], [by3], i nogle måneder om året. Maden fryses ned, så det er klar til at blive taget med i foodtrucken rundt på festivaler.

Ifølge de indberettede lønoplysninger er der udbetalt løn til [person2], født 1973, [person3], født 1964, og [person4], født 2006.

Lejeindtægter [adresse2], [by3]

Ejendommen består i en lagerhal på 244 m2 og beboelse på 136 m2, foruden et udhus på 20 m2.

Der er fremlagt en lejekontrakt for udlejning af boligen til [person5]. [person5] boede i ejendommen fra den 1. januar 2017 til 1. januar 2020. Derudover er [person6] og [person7] tilmeldt på adressen den 1. november 2019.

[person8] har også adresse på ejendommen og har haft det siden den 15. august 2016. Hun står stadig tilmeldt på adressen. Der er ikke fremsendt lejekontrakt indgået mellem klageren og [person8], trods Skattestyrelsens opfordring hertil.

Ifølge lejekontrakten gælder lejemålet hele beboelsesejendommen, og huslejen udgør 9.800 kr. pr. måned eller 117.600 kr. om året. Ifølge kontraktens punkt 4 skulle der senest den 19. december 2016 indbetales tre måneders forudbetalt husleje, i alt 29.400 kr., og et depositum svarende til tre måneders husleje.

Der er i regnskabet medtaget lejeindtægter på 86.850 kr. i 2019 under punkt 4 ” Lokaleomkostninger”.

Repræsentanten har oplyst, at depositum og forudbetalt leje er tilbagebetalt til den tidligere lejer i indkomståret 2020.

Salg af virksomhed

Det følger af købekontrakt mellem klageren som sælger og [person9] som køber, at klageren sælger forretningen [virksomhed2], der drives fra lejede lokaler, med diverse løsøre og inventar for 150.000 kr. inklusiv moms. Overtagelsesdatoen er aftalt til den 1. januar 2020. Alle indtægter og alle udgifter for tiden efter den 1. januar 2020 oppebæres af køber.

Af § 6 Andre vilkår fremgår, at aftalen er betinget af, at køber kan opnå lejeaftale med udlejer på uændrede vilkår. Desuden fremgår, at sælger oplyser, at udlejer er indforstået med overdragelsen og accepterer, at køber indtræder i lejeforpligtigelsen med gældende vilkår.

Aftalen er underskrevet af klageren den 14. december 2019. Køber har ikke underskrevet aftalen.

Af noter til købekontrakten fremgår, at løsøre, herunder lager, er skønnet til 50.000 kr.

Der er på virksomhedens hovedkonto i [finans1] den 30. december 2019 modtaget 150.000 kr. fra [person9].

Virksomhedens adresse er ændret til c/o [person9], [adresse1], [by1], med virkning fra den 1. januar 2020, og til [adresse2], [by3], med virkning fra den 1. januar 2021.

Andet

Ifølge Danmarks Statistik er bruttoavanceprocenten for restauranter og hoteller i 2019 på 73,2 % på landsplan og 71 % for Østjylland.

Ejendomsværdiskat

Det følger af Skattestyrelsens kontroloplysninger, udskrevet den 21. september 2021, dvs. før den påklagede afgørelse, at der er beregnet 11.206 kr. i ejendomsværdiskat vedrørende ejendommen beliggende [adresse2], [by3].

Skatteankestyrelsen har anmodet repræsentanten om at indsende dokumentation for betaling af ejendomsværdiskat i form af seneste årsopgørelse for indkomståret 2019. Dokumentationen er ikke modtaget.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ansat yderligere overskud af virksomhed med 238.751 kr.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført følgende:

”Vi har ikke modtaget et skatteregnskab, men et driftsregnskab. Da din rådgiver tager udgangspunkt i dette regnskab, gør vi også.

Da omsætningen der er angivet i regnskabet og under regnskabsoplysninger ikke er ens, er omsætningen opgjort med baggrund i virksomhedens bankkonti.

[finans1] konto [...25] i alt indsætninger på 354.453,71 kr.

[finans1] konto [...08] i alt indsætninger på 1.640.145,70 kr.

[finans2] konto [...46] i alt indsætninger på 410.424,20 kr.

I alt 2.405.023,61 kr. ekskl. moms 1.924.018,89 kr.

Forskellen mellem omsætningen i regnskabet 1.725.053 kr. og 1.924.019 kr. eller i alt 198.966 kr. anses som yderligere omsætning, der er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4.

Der er gjort indsigelse på den opgjorte omsætning. Og din rådgiver har bedt om en fuldstændig specifikation. Der er tidligere fremsendt regneark med specifikationerne, over hvordan omsætningen er opgjort på de tre bankkonti. Vi sender disse opgørelser sammen med dette brev - endnu engang.

Derudover er der på kontoen indbetalt tryghedsbonus fra [virksomhed6] forsikring på 1.979 kr., der medtages som yderligere indtægter.

Desuden er der den 30. december 2019 modtaget 150.000 kr. fra [person9]. Jfr. det indsendte overdragelsesdokument vedrører indbetalingen salg af virksomheden pr. 1. januar 2020, og har derfor ingen indflydelse på årets indtægter/udgifter. Beløbet skal med i regnskabet som en forudbetaling for 2020 under passiver. Det har dermed ikke noget at gøre med, det der i regnskabet betegnes som ”Andre tilgodehavender”.

Eget vareforbrug

Du skal som restauratør løbende bogføre varer udtaget til eget forbrug. Vi kan ikke i regnskabet se, at dette er sket. Der kan derfor ansættes eget vareforbrug efter SKM 2018.593 (for 2019). For én voksen person der udtager fødevarer til eget forbrug, kan dette ansættes til 14.100 kr. i 2019. Beløbet medtages som salg i virksomhedens regnskab, og der skal afregnes salgsmoms af samme.

Der er ikke gjort indsigelse på dette punkt.

Udlejning af [adresse2]

Ejendommen består i en lagerhal på 244 m2 og beboelse på 136 m2, foruden et udhus på 20 m2.

Du er tilmeldt på adressen via folkeregistret. Din rådgiver har den 17. oktober 2021 oplyst, at du bor hos din kæreste, og kun deler postkasse på adressen. Desuden oplyser han, at der i lagerhallen er to kontorer, hvor du har en seng i det ene, og bruger det andet som kontor.

Vi har den 7. januar 2022 modtaget lejekontrakten for udlejning af boligen til [person5]. [person5] bor i ejendommen fra den 1. januar 2017 til 1. januar 2020, dvs. i hele 2019. Derudover tilmeldes [person6] og [person7] på adressen den 1. november 2019.

[person8] har også adresse i ejendommen, og har haft det siden 15. august 2016. Hun står stadig tilmeldt på adressen. Vi har bedt dig fremsende lejekontrakten mellem dig og [person8], men har ikke modtaget den.

Jfr. lejekontrakten med [person5] udgør huslejen 9.800 kr. pr. måned eller 117.600 kr. om året. Der er i regnskabet medtaget lejeindtægter på 86.850 kr. i 2019. Vi forhøjer indkomsten med forskellen på 30.750 kr.

Vi har flere gange forsøgt, at få dig til at fremsende en lejekontrakt på udlejning af lagerhallen. Vi har ingen lejekontrakt modtaget. Med de oplysninger som vi har modtaget fra din rådgiver, kan vi konkludere, at lagerhallen ikke anvendes til erhvervsmæssige formål, der berettiger til skattemæssige afskrivninger som efter afskrivningslovens § 14 stk. 1. Din rådgiver har oplyst, at der er to kontorer, som du anvender som kontor og bolig. Der kan ikke afskrives på bygninger, der anvendes til beboelse og kontor, jf. afskrivningslovens § 14 stk. 2, og vi kan derfor ikke godkende skattemæssige afskrivninger på bygningen. Jfr. regnskabet afskrives der på bygninger med 43.364 kr. i 2019, dette godkendes ikke, og indkomsten forhøjes med beløbet.

Der er ikke gjort indsigelse på dette punkt.

Saldo vedr. indretning af lejede lokaler er i regnskabet opgjort til 0 kr. ultimo året. Vi har ingen oplysninger om hvorfor, eller hvordan dette er bogført. Vi tager derfor ikke højde for denne saldo.

Rådgivers ændringer til regnskabet

Din rådgiver har oplyst følgende ”fejl” i regnskabet:

  1. at debitorer på 127.143 kr. (inkl. moms) skal være 0 kr.,
  2. at varelager på 150.000 kr. er solgt og skal være 0 kr.
  3. at der er yderligere kreditorer på 24.034 kr. (inkl. moms) - ej dokumenteret
  4. at tilgodehavende på 200.000 kr. er forkert, da det vedrører salg af virksomheden
  5. at virksomheden er solgt i 2019
  6. at driftsmidler er solgt og der ønskes fradrag for tab på 78.810 kr.

Vedr. punkt 1+3, vi nedsætter indkomsten med debitorer ekskl. moms 101.714 kr. idet vi finder det sandsynligt, at der ikke er så store debitorer i din virksomhed. Men vi nedsætter ikke indkomsten med udokumenterede yderligere kreditorer ekskl. moms 19.227 kr. Du bedes fremsende opgørelse og bilag over de kreditorer, der fremgår af regnskabet, samt dokumentationen for yderligere kreditorer på 19.227 kr. ekskl. moms, hvis du vil have et fradrag.

Vedr. punkt 2, da virksomheden ikke er solgt i 2019, kan varelageret ikke nedsættes til 0 kr. Vi har desuden ikke modtaget dokumentation for, at varelageret er solgt sammen med virksomheden i 2020.

Vedr. punkt 4, jf. dine bankkontoudtog har du ”betalt lånt [person10]” 150.000 kr. den 7. oktober 2019 ([finans2]), og 30.000 kr. ”lån til [person2]” den 3. maj 2019 ([finans1][...08]). Vi finder det derfor sandsynligt, at ”andre tilgodehavender” i regnskabet svarer til udlån til andre personer, og intet har at gøre med salget af virksomheden.

Vedr. punkt 5, der er den 30. december 2019 modtaget 150.000 kr. fra [person9]. Jfr. det indsendte overdragelsesdokument sker salg af virksomheden pr. 1. januar 2020, og har derfor ingen indflydelse på årets indtægter. Beløbet skal med i regnskabet som en forudbetaling under passiver. Får derfor ingen indflydelse på hverken driftsmiddelsaldo eller varelager, som rådgiver påpeger.

Vedr. punkt 6, da virksomheden ikke er solgt i 2019, mener vi ikke, at der skal medtages tab ved salg af driftsmidler i 2019. Der er desuden også afskrevet på driftsmidlerne i 2019. Vi har ikke modtaget dokumentation i form af bogføringsmateriale, eller liste over de solgte driftsmidler. Imidlertid har salgskontrakten vist, at der først i 2020 er sket salg af virksomheden. Der korrigeres derfor ikke for hverken skattemæssig saldo eller afskrivninger på driftsmidler i 2019.

Der er ikke gjort indsigelse på disse punkter.

Vi forhøjer virksomhedens resultat sådan:

Overskud if. regnskab

125.870

[finans1] [...25]

283.563

[finans1] [...08]

1.312.116

[finans2]

328.339

Omsætning jf. regnskabet

-1.725.053

198.965

Eget vareforbrug

14.100

[organisation1] (momsfri)

1.979

1.979

Selvangivet lejeindtægt beboelse

-86.850

Iflg. lejekontrakt

117.600

30.750

Ej godkendte afskrivninger [adresse2]

43.364

Ansat overskud i alt

415.028

Tilbageførsel af debitorer

-101.714

Ansat overskud af virksomhed

313.314

Selvangivet overskud

-74.563

Forhøjelse

238.751

Privatforbrug

I forbindelse med beregning af privatforbruget, har vi nu taget oplysningerne fra det indsendte regnskab og korrigeret med ovennævnte, samt korrigeret for forudbetaling vedr. salg af virksomhed i 2020.

Primo 2019

Ultimo 2019

Aktiver

Passiver

Aktiver

Passiver

Varelager

150.000

150.000

Anlægsaktiver

2.330.363

2.251.523

Likvider

312.647

485.833

tilgodehavende

148.378

0

Andre tilgodehavender

0

200.000

Egenkapital

1.720.773

1.683.031

prioritetsgæld

983.207

983.207

kreditorer

237.408

271.118

Forudbetaling

0

150.000

Balancesum

2.941.388

2.941.388

3.087.356

3.087.356

Vi fastholder det i regnskabet opgjorte ”andre tilgodehavender”, idet vi har konstateret, at der i al fald er lån udbetalt til [person10] med 150.000 kr. den 7. oktober 2019, og lån til [person2] på 30.000 kr. udbetalt den 3. maj 2019. Vi mener, det derfor er sandsynligt, at der er yderligere 20.000 kr. som andre tilgodehavender. Varelager anses ikke som værende solgt i 2019.

Vi har på det foreliggende grundlag, derfor ikke anledning til at korrigere på indkomsten med baggrund i privatforbruget, idet dette nu med de oplysninger vi har modtaget, anses som værende sandsynligt.

...

Ejendomsværdiskat

Du ejer [adresse2] med 100 %. Der er tale om en blandet ejendom med én lejlighed. Du har adresse i ejendommen, og der skal derfor umiddelbart betales ejendomsværdiskat af ejendommen. Vi har den 7. januar 2022 modtaget lejekontrakt, hvoraf det fremgår, at [person5] har lejet hele boligen på 136 m2. Din rådgiver har oplyst, at du bor hos din kæreste i [by4], men ikke nærmere oplyst på hvilken adresse. Med ovennævnte oplysninger, anser vi det som sandsynligt, at du er fraflyttet boligen. Du skal ændre din adresse hos folkeregistret, hvis du ikke bor på adressen.

Se reglen i ejendomsværdiskattelovens §1 og §4. Se endvidere den juridiske vejledning afsnit C.H.3.5.2.”

Skattestyrelsen har i høringssvar til klagen udtalt følgende:

”Vi har følgende kommentarer til klagen:

Der er fortsat ikke modtaget noget bogføringsmateriale. Klager er ikke den samme rådgiver, som har forestået bogføringen og udarbejdet årsrapporten. De formodninger den nye rådgiver fremkommer med omkring bogføringen er derfor gisninger, og er udokumenterede.

Omsætning

Skattestyrelsen har opgjort omsætningen på baggrund af bankkontoudtog til 1.924.019 kr. ekskl. moms se bilag 31 og 32. Omsætningen er for forretningen, og for den del af virksomheden som rådgiver kalder Food Truck. Vi har konstateret, at der er modtaget 150.000 kr. på bankkontoen den 30/12 2019, men har også under sagsbehandlingen konstateret, at beløbet vedrører salg af virksomheden pr. 1/1 2020. Skal derfor medtages i årsrapporten/skatteregnskabet som en passivpost, og ikke som af rådgiver oplyst, som andre tilgodehavender/debitor.

Driftsudgifter

Der er fortsat ikke modtaget det efterspurgte bogføringsmateriale. Vi har på afgørelsen godkendt de udgifter, der er medtaget i årsrapporten, samt godkendt tilbageførsel af debitorer. Der er ikke godkendt yderligere driftsudgifter, idet gennemgangen af de indleverede bilag se bilag 30, ikke gav anledning til yderligere fradrag. Især da der er tvivl om sammensætningen af udgifterne i årsrapporten.

Rådgiver har oplyst at der ønskes fradrag for udgifter til Food Truck på ca. 250.000 kr. Vi har i årsrapporten konstateret, at lejeudgifter fradrages med 204.352 kr. Jfr. lejekontrakten på [adresse1] bilag 27, udgør husleje på [adresse1] ca. 50.000 kr. i 2016. Vi har også konstateret, at leasing af varebilen er på 6.500 kr. pr. måned (x7 måneder) dvs. i alt til leje af lokale og Food Truck ca. 100.000 kr. også selvom husleje udgiften skal reguleres årligt jf. lejekontrakten § 5. Derfor formoder vi at resten af udgiften benævnt leje m.v. er til el, vand og varme.

Vi har derfor konkluderet at udgifterne til den del af [person1]´s virksomhed der vedrører Food Truck allerede er fradraget i årsrapporten. Vi mener ikke, at der skal fratrækkes yderligere udgifter til Food Truck.

Debitorer

Rådgiver har oplyst, at der intet tilgodehavende er pr. 31/12 2019. Skattestyrelsen har fundet at det er sandsynligt, at debitorerne svarer til 0 kr. Er derfor modregnet i det af Skattestyrelsen opgjorte resultat.

Kreditorer

Der er bedt om yderligere fradrag for kreditorer på 24.034 kr. Vi har bedt rådgiver dokumentere, at disse kreditorer ikke allerede er en del af bogføringen. Dette er ikke sket. Vi har derfor ikke godkendt yderligere kreditorer, da påstanden er udokumenteret. De bilag der er indsendt som dokumentation er fra den 30/7, den 13/9, den 3/11 og den 12/12 2019. Af bilagsgennemgangen (bilag 30) ses, at i al fald 30/7 bilaget og 13/9 bilaget indgår i bilagsmaterialet, og derfor sandsynligvis indgår i bogføringen. Vi kan derfor ikke afvise, at de to øvrige bilag også indgår i bogføringen. Der er ikke indsendt dokumentation for betaling af disse kreditorer i 2020, hvilket kunne have dokumenteret, at beløbene var skyldige 31/12 2019.

Privatforbrug

Der er ikke modtaget en privatforbrugsopgørelse eller kapitalforklaring fra rådgiver. Vi har fremsendt vores beregninger til [person1] under sagsforløbet. Negativt privatforbrug på 340.000 kr. er beregnet med baggrund i de selvangivne data, samt regnskabsoplysningerne der er indberettet til Skattestyrelsen. Det senere beregnede privatforbrug på 61.000 kr. er sammensat af de data vi har kunnet aflæse af bankkontoudtogene. Dvs. vi har medtaget de store kontante udbetalinger som tilgodehavender, der er reguleret for huslejeindtægt på ejendommen, og der er reguleret for modtaget 150.000 kr., som vi på dette tidspunkt ikke havde anelse om hvad drejede sig om.

Rådgiver oplyser under sagsforløbet, at [person1] ikke bor på den bopælsadresse, som hun er tilmeldt. Han oplyser, at hendes kæreste hjælper økonomisk. Vi har ikke på noget tidspunkt fået oplyst hvor skyder bor, eller hvem kæresten er. Privatforbruget er derfor beregnet for en enlig.

Rådgiver oplyser, at skyder under corona er blevet økonomisk understøttet af kæresten. Vi har imidlertid ikke behandlet indkomståret 2020, som er corona år 1.

Forbrug af egne varer

Rådgiver oplyser nu at [person1] ikke har været i forretningen, da det er hendes mor og bror der har drevet denne. Vi har ingen oplysninger om, hvem der er skyders mor og bror, heller ikke fra cpr. registret. Imidlertid er der ingen lønmodtagere i virksomheden, der aldersmæssigt kan svare til [person1]´s mor.

Rådgiver oplyser at [person1] anvender sin tid på Food Truck. Men af bilag 30 ses det at der første gang hæves beløb til betaling af udgifter på Food Truck den 28/5 2019, og der er stort set ingen udgifter på Food Truck bankkonto i 4. kvartal 2019, hvorfor denne formentligt ikke har været ret meget ude at køre i efteråret. Dvs. at Food Trucken måske har været ude at køre fra omkring 1/6 og hen over sommeren. Men ikke ret meget derefter. Der er ikke modtaget en kalender, eller bilag, der skulle dokumentere hvor og ved hvilket arrangement Food Trucken har været i drift. Vi mener derfor fortsat, at [person1] har deltaget i driften af forretningen. Og eget vareforbrug skal opgøres enten på en liste som [person1] selv fører, eller efter SKM 2018.593.

Udlejning af bolig [adresse2]

[person1] er tilmeldt via folkeregisteret på adressen. Hun er ejer af ejendommen der er en blandet ejendom. Vi har modtaget en lejekontrakt på ejendommen, og ud fra denne konkluderet at boligen er 100 % udlejet. Forhøjelse af indkomsten er sket jf. lejekontrakten. Vi har ingen oplysninger om at lejer har arbejdet for [person1]. Såfremt det er tilfældet skal arbejdet indberettes som løn, og medtages som lejeindtægt i regnskabet. Det er et civilretligt spørgsmål om betaling af huslejen/søgsmål, som ikke har betydning rent skattemæssigt.

Erhvervsmæssig anvendelse

Der er foretaget skattemæssige afskrivninger på ejendommen. Vi har modtaget oplysninger om, at der er kontorer og soverum i bygningen. Der kan derfor ikke afskrives skattemæssigt på denne jf. afskrivningsloven §14.

Rådgiver oplyser, at der er specialindrettet køkken med stor friturekapacitet installeret i lagerhallen, men dette fremgår ikke af BBR oplysningerne. Det fremgår endvidere ikke, at der skulle forefindes værelse, kontorer, toilet eller bad i bygningen. Vi vil derfor lade oplysningen overgå til ejendomsvurderingen/BBR/kommunen.

Salg af forretningen

Vi har fra 3. mand modtaget salgs/købskontrakten. Af kontrakten fremgår det at forretningen overdrages den 1/1 2020. Pris for forretningen er 150.000 kr. inkl. moms. Af tillæg til kontrakten fremgår det, at der er overdraget driftsmidler for 50.000 kr. Hvad restbeløbet på 100.000 kr. skal dække er der ingen oplysninger om, men det drejer sig formentlig om goodwill. Af kontrakten fremgår det, at denne er afhængig af, at den nye ejer kan overtage lejemålet. Se lejekontrakten i bilag 26.

Beløbet er modtaget på [person1]´s konto den 30/12 2019, og skal derfor medtages som en forudbetaling. Rådgiver oplyser at driftsmidlerne, indretning af lejede lokaler samt varelager er solgt. Han oplyser endvidere, at beløbet er medtaget i regnskabet til 200.000 kr. som tilgodehavende. Dette er en formodning som rådgiver har, men som ikke er dokumenteret.

Rådgiver opgør tab på

Lejemålet til 243.000 kr. og fradrager dette i indkomståret 2019. Salget sker imidlertid i 2020, hvorfor der først i regnskabet for 2020, skal tages stilling til et evt. fradragsberettiget tab.

Ejendomsværdiskat

Skattestyrelsen har ikke beregnet ejendomsværdiskat af boligen på [adresse2].

Tilgodehavende

Vi kan se af bankkonto, at der i al fald er udbetalt 150.000 kr. til [person10] og 30.000 kr. til [person2]. Rådgiver oplyser nu, at [person10] er [person1]´s datter, og at der er tale om tilbagebetaling af et lån som [person1] har hos datteren. Denne oplysning er udokumenteret.

Vi har på afgørelsestidspunktet konkluderet, at tilgodehavender i årsrapporten er sandsynlig som udlån til forskellige personer, herunder [person10] og [person2].

Anlægsaktiver

Iflg. rådgiver skal saldo nedskrives til 0 kr. da disse er solgt. Salget sker imidlertid i 2020, og der skal derfor ikke reguleres for hverken varelager eller anlægsaktiver i 2019.

Iflg. årsrapporten er indretning af lejede lokaler nedskrevet il 0 kr. ultimo 2019. Jfr. overdragelseskontrakten, er det en betingelse at lejemålet kan overtages af køber, se kontrakten i bilag 22 og 23. Vi formoder derfor at lejemålet er ophørt 31/12 2019, og overdraget til ejer. Derfor formoder vi derfor også at tidligere rådgiver har opgjort indretning af lejede lokaler ved fraflytning i 2019, se lejekontrakten bilag 26.

Moms

....”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at den skattepligtige indkomst skal fastsættes til et skattemæssigt underskud på - 154.850 kr.

Til støtte for den nedlagte påstand er anført følgende:

”Omsætning, moms og foodtruck

I brevet fra Skattestyrelsen er foretaget en beregning af omsætningen med udgangspunkt i 3 driftskonti, nemlig 2 konti i [finans1], hovedkonto [...08] og bikonto [...25] stort set kun vedr. drift af [adresse1] samt konto i [finans2][...46] vedr. drift af foodtruck. Bikontoen blev i overvejende grad anvendt til at opsamle indbetalinger fra [virksomhed7] og Mobilpay [...], og hævning på denne konto blev ført over på hovedkonto, beløbene 200.000, 100.000 og 74.000 kr., i alt 374.000 kr. På hovedkonto ses de samme beløb at gå ind. Min udtalelse om, at de nævnte beløb var med to gange, er ikke korrekt, idet jeg i første omgang kun havde adgang til brevet og ikke de medfølgende bilag.

Omsætningen i regnskabet ex. moms er på 1.725 tkr. Skats opgørelse af omsætningen fra hoved- og bikonto fra [finans1] er 1.595 tkr. Revisor har som det fremgår af regnskabet overset, at der er sket betaling for overdragelse af virksomheden med 150.000 kr. Dette beløb må således være indregnet som omsætning med 120.000 kr. og udgående moms 30.000 kr. Revisor har optaget et tilgodehavende fra handlen på 200.000 kr. uden kendskab til at parterne har reduceret overdragelsessummen til 150.000 kr, som er indbetalt på hovedkontoen ultimo december 2019. Han har derfor ikke kunnet se (eller ikke set efter), at de 150.000 kr. ikke var omsætning. Under hensyntagen til de 120.000 kr. burde regnskabet derfor - før korrektion for manglende tilgodehavende pr. 31.12. 2019 - udvise en omsætning på 1.605 tkr. eller stort set identisk med Skats opgørelse på 1.595 tkr. for kontiene i [finans1].

Med andre ord, omsætning i foodtrucken fra kontoen i [finans2] er slet ikke med i årsregnskabet.

Med antagelsen om, at der mangler omsætning fra drift af foodtrucken begyndte jeg at analysere regnskabet for omkostninger vedr. denne aktivitet. Der er ingen omkostninger til stadepladser, leasing af foodtruck, vægtafgift, forsikringer m.v. Det fører til den konklusion, at aktiviteten omkring foodtruck og posteringer i [finans2] ikke er medtaget i regnskabet. Denne konto har revisor således ikke løbende bogført til trods for, at han for hvert halvår har fået fremsendt dels særskilt mappe med bilag og dels kopi af kontoen i [finans2].

Derfor mangler følgende i årsregnskabet for 2019

Brutto med moms

Moms

netto

Omsætning

410.424

82.084

328.340

Omkostninger uden moms

-21.834

-21.834

Omkostninger med moms

-228.216

-45.643

-174.573

Resultat foodtruck

160.374

36.441

131.933

Hertil kommer rettelsen vedrørende

Salgssum for virksomheden 150.000 kr. jf. ovenfor

-150.000

-30.000

-120.000

Resultat af rettelser

6.441

11.933

Tilgodehavender

Som nævnt i brevet er vi enige om, at der ingen debitorer findes. Disse er bogført til 127.143 kr., her udgør moms 25.429 kr. således, at nettobeløbet til modregning i årets omsætning er 101.714 kr. Momskorrektionen er angivet sammen med angivelse for 1. halvår af 2020.

Kreditorer

Revisor havde glemt kreditorer på 24.034 kr. Disse fremgår af vedlagte bilag. Moms udgør 4.807 kr. og er ligeledes angivet i 1. halvår af 2020.

Privatforbrug

Øverst i brevet side 2 fremgår, at der skulle have været et negativt privatforbrug på 340.000 kr. Jeg kan ikke se, hvor tallet kommer fra, men jeg kan se af revisors regnskab, at der skulle være indskudt netto 93.314 kr. i virksomheden. På regnskabstidspunktet troede revisor, at der var handlet til 200.000 kr. og angav dette beløb som tilgodehavende. Da beløbet er 0 kr. har [person1] således hævet netto 106.686 kr. (200.000 - 93.314) til privat forbrug fra virksomheden i 2019. Hun har således ikke negativt privatforbrug. Til sammenligning har hun i 2021 hævet 139 tkr. i virksomheden.

Jeg har kendt [person1] i mange år. Hun har et yderst begrænset privatforbrug. Hun kæmper en brav kamp med at betale penge tilbage til familie og venner, som hun har lånt for at betale Skat, jf. senere.

Her under Coronaen har hendes foodtruck aktivitet været næsten lukket uden indtjeningen. Jeg har bemærket, at hendes kæreste jævnligt har givet hende lidt penge til mad, transport m.v. som en slags "periodevis fællesøkonomi".

Det fremgår af foodtruck bankkontoen i [finans2], at hun har hævet det kontante overskud i 2019 til betaling af lån hos datteren [person10] med 150.000 kr., som oprindelig var hendes børneopsparing, jf. nedenfor.

Forbrug af egne varer

I 2019 har [person1] ikke fysisk deltaget i driften af restauranten på [adresse1]. Det har hun helt overladt til sin mor og bror samt en yderligere ansat. Råvarerne er som udgangspunkt indkøbt direkte hertil uden at have været omkring adressen i [by3] - bortset fra at en ton ris af pladsmæssige hensyn har været opbevaret i hallen. Hun nægter at indtage sine egne retter, når hun har stået og friturestegt hundredvis af kg rejer, forårsruller, kylling m.v. [person1] har i 2019 koncentreret sig om opstart og drift af sin foodtruck på festivaler m.v. med retter, der er forhånds friturestegt i [by3]. Som udenforstående kan man undre sig i hendes valg af mad. Det er i høj grad vestlig fastfood og danske morgenmadsprodukter, som ikke er med i hendes indkøb til virksomheden. Desuden er indkøbene koncentreret omkring festivaldagen, som samlet udgør ca. 1 måned om året, primært sommer/efterår.

Som nævnt har [person1] i 2019 koncentreret sig om festivaler m.v., i alt i niveauet 1 måned ude med foodtrucken. Hjemme i en del af hallen er indrettet en slags køkken til friturestegning af de store mængder af mad, der medbringes sammen med foodtrucken. Det er voldsomme mængder, der skal til, når man fra foodtrucken skal bespise flere tusinde mennesker.

Ingredienserne til festivalfood kan ikke bruges til at dække ens behov for fødevarer. Derfor skal der ikke medregnes forbrug af egne varer.

Udlejning af villaen

Villaen har i 2019 været udlejet til [person5]. Han blev året før sammen med to andre venner specielt udvalgt til at leje huset, idet de kom direkte fra en kristelig højskole, og alle havde fået arbejde. Desværre flyttede de 2 venner, og i stedet tog han imod 2 andre af udenlandsk herkomst uden penge og arbejde. Derfor kneb det med huslejen, som ikke blev betalt fuldt ud, og [person1] opgav at indkræve huslejen mod, at de uden problemer flyttede. Derfor er huslejen kun de 86.850 kr. som også fremgår af de konto i [finans2], som benævnes huslejekontoen. [person5] har dog sidst på året hjulpet med at servicere foodtrucken og ophængning af skabe i denne, men ikke tilnærmelsesvis en ydelse, der kan matche den manglende husleje.

Der skal således ikke ske forhøjelse vedrørende lejeindtægter.

Der er spurgt om lejekontrakten med [person8]. Ifølge [person1] havde [person8] problemer i familien og fik lov til at registrere sin adresse på [adresse2]. [person1] troede, at det var en meget kortvarig "parkering" og har kun bemærket et brev med sygesikringskortet i den tid, som hun har haft sin adresse registreret på stedet. Hun er på baggrund af jeres oplysninger blevet beordret til at få skiftet adressen.

Udlejning af hallen

Der er spurgt efter en lejekontrakt på hallen. Der er som tidligere oplyst ingen lejere i hallen, der fuldt anvendes af [person1]'s foodtruckvirksomhed. Foodtrucken er parkeret i hallen. Som nævnt forarbejdes de råvarer, der skal med til festivaler m.v. i et specielt indrettet køkken med stor friturekapacitet. [person1] opholder sig typisk hos familie i Thailand hen over vinteren eller på andre tider hos en kæreste, men hun har indrettet et kontor med en seng og skabsplads, som hun bruger på deltid, når der er aktivitet med foodtrucken til festivaler m.v.

I hallen er der desuden opmagasineret udstyr, glas og porcelæn fra en ophørt restaurant i [adresse3] - alt sammen værdimæssigt småanskaffelser.

Med andre ord anvendes hallen til erhverv - lige bortset det med sengen og adgang til toilet om natten. Den erhvervsmæssige anvendelse gør, at hallen er skattemæssigt afskrivningsberettiget, men der foretages ikke afskrivninger som følge af det skattemæssige underskud - dels fra 2019 og dels fra tidligere år.

Salg af [adresse1]

Som tidligere nævnt er denne del af virksomheden solgt ved aftale dateret den 14.12.2019 for 150.000 kr.

Der er ikke mange detaljer i denne aftale, men salget omfatter indretning af lejede, lokaler, goodwill, varelager m.v. De solgte driftsmidler er bogført til 147.430 kr. og solgt indretning af lokaler opgjort til 52.570 kr. Hertil kommer et varelager, som fejlagtigt er bogført til en så høj værdi som 150.000 kr. eller i alt 300.000 kr., jf. årsregnskabet side 11.

Bemærk, at salget (ifølge revisors regnskab) af driftsmidler og indretning af lokaler tilsammen giver 200.000 kr., som var den oprindelig aftalte salgssum??????

MEN

Det reelle er, at [person1] bortset fra småanskaffelser ikke har flere driftsmidler tilbage efter salget af [adresse1] 13, så resultatet af salget af driftsmidler burde være med en bogført værdi på 190.615 kr, idet afskrivninger for 2019 med 26.270 kr. reelt skal tilbageføres, da der ikke kan afskrives i salgsåret, men resultatet bliver det samme.

Tallene for de bogførte værdier og tabet ved salget er herefter således:

Salg af driftsmidler

190.615

Salg af indretning af lokaler

52.570

Salg af varelager

150.000

Salgssum i henhold til aftale

-150.000

Tab [adresse1] 13

243.185

Hertil kommer, at afskrivninger på driftsmidler skal tilbageføres med 26.270 kr. som et tillæg til den skattepligtige indkomst.

Ejendomsværdiskat

Villaen er som dokumenteret udlejet 100 %, og der er tale om erhvervsmæssig udlejning. Som det fremgår af lovens § 1 er villaen derfor ikke omfattet af reglerne, og der skal ikke beregnes ejendomsværdiskat af denne del af ejendommen.

Hvis der skal beregnes ejendomsværdiskat må det være af det privat benyttede kontor som soveværelse, som er i tilknytning til hallen. Jeg kan dog ikke se af lovens§ 4, at der er hjemmel hertil.

Beløbsmæssigt må det i givet fald skønsmæssigt være inden for en beløbsramme på 1.000 kr.

Det bemærkes i øvrigt, at der hverken er opstillet sofa, spisestue, fjernsyn eller radio m.v. i lokalerne. Ud over de oplyste tilholdssteder kan det oplyses, at [person1]'s mor bor i [by5], som er i gåafstand fra [adresse2]. Her udfolder [person1] den væsentlige del af kontakt til venner, familie m.v.

Overførsel af penge mellem familiemedlemmer.

Flere gange nævnes det, at [person1] har overført penge til og fra familiemedlemmer. For nogle år siden havde [person1] et brud med en tidligere kæreste, som hjalp (bogholder og kontakt med det offentlige) med at betale hendes virksomheders regninger m.v. I stedet for at betale moms og A-skatter valgte han at overføre disse beløb til sig selv. Pludselig da vennen var rejst stod [person1] med en gæld til det offentlige på ca. 450.000 kr. Dette beløb er betalt med lån fra familiemedlemmer og en god ven. Selv hendes datters børneopsparing gik med i puljen. Det meste er på nuværende tidspunkt tilbagebetalt. Jeg har opgivet at finde ud af mellemregningen med moderen.

Afsluttende konklusion over ændringer for 2019

Som det fremgår ovenfor under de enkelte punkter, skal der foretages følgende ændringer i skattepligtig indkomst og moms vedr. 2019:

Beløb med moms

Moms

Netto

Regnskabet udviser et overskud på

125.730

Tilbageførsel af afskrivninger på ejendom

43.364

Tilbageførsel af afskrivninger på driftsmidler

26.270

Manglende kreditorer

24.034

-4.807

-19.227

Tilgodehavender, der ikke eksisterer

127.143

-25.429

-101.714

Moms allerede angivet og afregnet 1. halvår 2020

-30.236

Manglende bonus fra forsikring

1.979

Indtægtsført omsætning, der er salg af virksomhed

-30.000

-120.000

Drift af foodtruck

131.933

Udgående moms

82.084

Indgående moms

-45.643

Tab ved salg af [adresse1]

-243.185

Yderligere moms netto

6.441

Korrigeret skattepligtig indkomst for 2019

-154.850”

Klagerens repræsentant har til Skattestyrelsens høringssvar haft følgende bemærkninger:

”Indledningsvis skal jeg medgive, at bogføringsmateriale m.v. vil være ønskværdigt at have haft til rådighed, men en gennemgang af bankkonti kan give et lige så godt billede af indtjeningen og ændringer i den økonomiske stilling hen over året. Jo mere jeg har gennemgået bankkontiene, jo mere undrer kvaliteten af det udfærdigede regnskab mig. Jeg ved, at revisor har haft alle materialer til rådighed. Jeg har selv pakket det til ham, så jeg var sikker på, at han havde det rigtige grundlag for at udfærdige et ellers simpelt regnskab. Når man så får en del af materialet tilbage, så er det i en stand, så man ikke kan følge posteringer m.v. I min vildeste fantasi har jeg ikke forestillet mig, at han kun havde bogført kontiene i [finans1]. Jeg har i min tid som statsautoriseret revisor og partner i BDO aldrig set så elendigt arbejde i forbindelse med at aflægge et regnskab.

Regnskabet er også forkastet til at kunne danne grundlag for Corona-hjælp. Derfor har det været hårde tider for [person1] stort set uden indtjening i 11/2 år.

Til orientering kan jeg oplyse, at revisor har haft kvalitetskontrol fra Erhvervsstyrelsen, som har fundet kvaliteten så grel, at man den 11. april 2022 har offentliggjort resultat og henstillinger.

Vedr. behandling af denne sag hos skattemyndighederne, undrer det mig også, at man fra sagsbehandleren ikke samtidig at koncentrere sig om indtægtssiden også medtager udgiftssiden, inden der foretages rettelser. Jeg er også uforstående over for, at sagsbehandleren stadig fastholder, at [adresse1] først er solgt i 2020. Der er medsendt underskrevet aftale dateret i december 2019, og salgssummen er samtidig overført til kontoen i [finans1]. Sagsbehandleren har haft alle kontoudtog til rådighed, hvilket reelt som en bogføringsbalance kan give det sande billede af årets drift – hvis der både ses på indtægts- og udgiftsside.

Jeg skal således fastholde min konklusion fra mit brev af 7. juli 2022 med, at der skal afregnes yderligere moms på 6.441 kr. og den skattepligtige indkomst for 2019 er negativ med 154.850 kr.

Jeg skal herefter besvar de enkelte punkter i Skattestyrelsens brev af 28. juli 2022:

Omsætning

Vi er enige i, at omsætningen stort set er som skattemyndighederne har opgjort, idet vi mener, at den er ca. 10.000 kr. større på [adresse1] end sagsbehandleren har opgjort. Det skyldes formentlig, at der kan være en ganske lille kontant omsætning. Den omtalte revisor har tidligere oplyst, at han hvert år den 31. 12. aflæste tælleværkerne i kasseapparatet. Stort set al omsætning kommer via [virksomhed7] eller lignende.

Driftsudgifter

Driftsudgifter kan opgøres helt på samme måde som driftsindtægter i de enkelte konti. Lejeudgifter til driftstruck er kun 6.500 kr. pr. måned, og er som det fremgår af kontiene i [finans1] kun delvis fratrukket her, mens de resterende er fratrukket på kontoen i [finans2], jf. kontoudtogene for de to banker. Der er således ikke tale om fradrag for foodtruck med 250.000 kr., men primært fradrag for varekøb til drift af foodtruck, se bankkontoen.

Udgifter, som ses af [finans2]-kontoen vedrørende drift af foodtruckaktiviteten er således ikke med i regnskabet. Det burde være helt indlysende, at sagsbehandleren også medtog disse i korrektion af den skattepligtige indkomst.

Kreditorer

Kreditorer på 24.034 kr. er først betalt i 2020, se bankkontoudtoget, og bilagene er vedlagt brevet af 7. juli 2020 og dermed særdeles veldokumenteret.

Privatforbrug

Det må således være dokumenteret, at der ikke er negativt privat forbrug, men jeg kan oplyse, at [person1] har haft er meget lille forbrug, idet hun som en æressag hurtigt skulle have tilbagebetalt det, som hun som nævnt havde lånt til at betale de skatter, som hendes tidligere kæreste havde overført til sig i stedet for at betale A-skatter og moms.

Det er ikke muligt at se hvordan, at sagsbehandleren kan beregne sig til privatforbrug på enten -340.000 kr. eller 61.000 kr. Hvis man ikke medtager 250.000 kr. i omkostninger, så burde privatforbruget kunne beregnes til at være ganske enormt. Når der tages udgangspunkt i det fremsendte regnskab med udeladelse af de 200.000 kr. (det ikke eksisterende tilgodehavende for virksomheden), så har [person1] hævet 106.686 kr. Indtjeningen i foodtrucken er anvendt til afdrag på gæld til familie.

Der er således ikke et negativt privatforbrug

Forbrug af egne varer

I kan se af sagen med hensyn til navnene [person9] og [person2] (boende i [by5]) optræder, og jeg har kaldt de to for henholdsvis mor og bror, men det reelle er stedmor og stedbror – beklager.

Foodtrucken kører ca. 1 måned om året – stort set kun når vejret er til udendørs festivaler m.v. i sommerhalvåret. [person1] har ikke deltaget i driften af [adresse1] på grund af familiemæssige forhold, som endte med salget ultimo 2019. Den administrative del er udført fra adressen i [by3].

[adresse2]

Villaen er udlejet 100 % erhvervsmæssigt, og [person1] skal derfor ikke i henhold til lovgivningen beskattes heraf i form af ejendomsværdiskat. Der anvendes kun fælles postkasse på ejendommen – og den er ikke skattepligtig.

Jeg vil ikke på forhånd udelukke, at der burde beregnes en mindre værdi som ejendomsværdiskat for at sove i et tidligere kontor, men jeg ved ikke hvordan, at det skal fastsættes.

Lejeren har ikke betalt lejen fuldt ud, og [person1] har konkluderet, at det dels var umuligt at opkræve den manglende leje og dels, at det var umuligt at fastsætte værdien af selvstændigt udført tømrerarbejde udført af lejer. Lejer rejste frivilligt uden væsentlige skader på det lejede, hvilket var langt at foretrække frem for fogedsag m.v. [person1] har brugt 2-3 måneder på malerarbejde og nedslibning af trappe for at huset kunne blive klar til udlejning igen.

Det ville være håbløst at have et privat søgsmål med påstand mod påstand om hvem, der skyldte hvem penge. Derfor har hun i 2020 også returneret depositum til lejerne.

Der skal således ikke ske nogen forhøjelser af lejeindtægter vedr. villaen.

Jeg har allerede i min opgørelse tilbageført de skattemæssige afskrivninger på erhvervsdelen af ejendommen, da det ikke giver mening at afskrive på ejendommen med skattemæssigt personligt fremført underskud. Bygningen er anvendt erhvervsmæssigt og derfor afskrivningsberettiget i henhold til Afskrivningsloven, dog korrigeret for brug af kontor til soveværelse.

Salg af [adresse1]

Som angivet er salget sket i 2019, hvorfor tabet skal opgøres for 2019, se salgsaftale. Det fremgår også af regnskabet, at salget er sket i 2019, idet revisor modregner i diverse saldi på enkeltaktiver, men han regner med, at salget er sket til 200.000 kr. Salgssummen er i stedet 150.000 kr., jf. kontrakten, som i underskrevet udgave, dateret i december 2019, er fremsendt sammen med brev af 7. juli 2022.

Det er således ikke korrekt, at tabet først skal medtages i 2020. Det er ikke overtagelsesdagen, men salgstidspunktet, der er beskatningstidspunktet.

I kan se af skattekontoen, at [person1] som omtalt tidligere skyldte så vidt jeg husker ca. 450.000 kr. i skatter og moms m.v. Det har været en ”familiebegivenhed” at få samlet ind til betalingen. Her har [person10] bidraget med udlån af børneopsparingen ligesom moderen (stedmoder) [person9] og en ven har hjulpet til. Jeg har selv assisteret med gennemførelse af ”afviklingsplanen” og efterfølgende tilbagebetalinger. Evt dokumentation kan fremskaffes, men denne forklaring burde være tilstrækkelig. Der henvises til skattekontoen, som I har adgang til.

Afslutning

Med henvisning til indledningen og brev af 7. juli 2022 bedes moms og indkomst for 2019 fastsat således, at der afregnes yderligere moms med 6.441 kr. og den skattepligtige ansættes til negativ 154.850 kr. Der skal ikke beregnes ejendomsværdiskat af villaen, der er 100 % erhvervsmæssigt udlejet.”

Repræsentanten har til Skatteankestyrelsens indstilling i klagesagen haft følgende bemærkninger.

”Indledningsvis vil jeg fremhæve, at jeg på vort møde i [by6] den 8. januar 2024 dokumenterede over for dig, at revisors regnskab for 2019 alene var baseret på bevægelserne på konti fra [finans1]. Man har således ikke været opmærksom på/eller set på kontoen vedrørende foodtruck aktiviteten fra [finans2]. Denne konto har [person1] oprettet specielt, da det var hensigten, at hendes stedmor, [person9], og stedbror, [person2], skulle overtage restauranten på [adresse1], hvilket skete med aftale i december 2019 og overtagelse den 1. januar 2020.

I de forslag til rettelser, som er fremkommet ved jeres gennemgang, har I ikke opdaget denne sammenhæng. Derfor mangler der både indtægter og udgifter i det af revisor udarbejdede regnskab.

I koncentrerer jer om indtægterne, men udelader de tilhørende udgifter eks moms på 174.573 kr. fra [finans2] kontoen. I dette beløb indgår drift og forsikring af foodtruck, betalt stadeleje, varekøb m.v. Det ses direkte af teksten på kontoen. Det er tydeligt, at der er direkte sammenhæng mellem indtægter og udgifter fra foodtrucken. Derfor skal udgifterne også indregnes sammen med indtægterne.

Der er desuden dokumenteret varekreditorer på 24.034 kr. - 19.227 kr. eks. moms. Kreditorerne er betalt primo 2020 fra [finans2] kontoen. Derfor findes bilagene ikke i mappen med årets bilag. Af årsregnskabet ses også, at de ikke er bogført i 2019, da der ingen varekreditorer findes i regnskabet.

I medtager lejeindtægter på 30.750 kr., som [person1] aldrig har modtaget. Oprindelig var der 3 tømrere, der kom direkte fra uddannelse på en kristen højskole og lejede huset. To af disse flyttede ud i efteråret, og den sidste lejer [person5] stod tilbage og kunne ikke betale, men han udførte i sin egenskab af tømrer - som "et plaster på såret" - reparationer på ejendom og ændringer af køkkenfaciliteter i foodtrucken. [person1] og [person5] blev enige om, at han så til gengæld ikke skulle betale husleje frem til nytår 2019. Uden [person1]s accept lod han to piger bo i huset et par måneder indtil fraflytning. Hvis 30.750 kr. skal medtages som indtægter, skal tilsvarende 30.750 kr. medtages som reparationsudgifter. Til orientering er forudbetalt husleje og depositum tilbagebetalt til lejer i 2020.

I medtager forbrug af egne vare på 14.100 kr. Dels er der tale om bunker af friturestegte råvarer, som i en kort periode afsættes på festivaller m.v. og dels opholder [person1] sig stort set ikke på adressen bortset fra, når hun er aktiv med foodtrucken. Desuden vil man ikke kunne leve af en sådan ensformig kost.

På adressen er der et anlæg til friturestegning, men ikke normale køkkenfaciliteter som f.eks. et komfur. Derfor bedes denne post slettet som en forhøjelse eller f.eks. nedsat til 500 kr.

Lagerhallen er en tidligere mindre maskinfabrik/værksted, hvor der i et hjørne er indrettet et rum med friturestegning. Der er desuden kontor og toilet i indgangen fra vest. Her er der en form for privat anvendelse i forbindelse med [person1]s aktiviteter, idet hun overnatter her, når hun har behov for at udføre sin aktivitet med foodtrucken, friturestegning m.v. Foodtrucken er parkeret i hallen ved siden af store frysere og køleskabe. Anslået er 95 % erhvervsmæssigt anvendt. Der er derfor også afskrivningsret på lagerhallen, men da indkomsten ender med at blive negativ for 2019 er det ikke relevant at foretage skattemæssige afskrivninger.

Da aftale om salg af [adresse1] er indgået i 2019 skal det opgjorte tab fra salget på 243.185 kr. indregnes i den skattepligtige indkomst, jvf materialet side 13.

Konklusionen er derfor fortsat, at den skattepligtige indkomst for 2019 skal opgøres som anført i materialet side 14 til - 154.850 kr.

....”

Retsmøde

Skattestyrelsen har i udtalelse af 10. april 2024 med henblik på retsmøde anført:

”Skattestyrelsens begrundelse/vurdering

Efter fornyet gennemgang af sagen, er det Skattestyrelsens opfattelse, at klagers skattepligtige indkomst skal nedsættes med 13.380 kr., idet det fremgår af årsrapporten, at klageren allerede har medregnet udtagning af eget vareforbrug.

Vi kan videre ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling til hjemvisning af punktet ophør af virksomhed, idet den fortsatte aktivitet med foodtruck medfører, at virksomheden ikke anses for ophørt ved delsalg af aktiviteten restaurant, drevet fra lejede lokaler.

For så vidt angår den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning og huslejebetaling samt nægtelse af yderligere fradrag for udgifter, tiltrædes Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse.

Vi har følgende bemærkninger til sagen:

...

Eget vareforbrug

...

I driftsregnskabets note 2 til Vareforbrug fremgår, at klageren i perioden har haft varekøb på 481.410 kr., og at der heraf er fratrukket 13.380 kr. til Eget vareforbrug, således, at det samlede vareforbrug er opgjort til 468.030 kr.

Efter en konkret vurdering er det Skattestyrelsens opfattelse, at der alene er grundlag for at beskatte klageren af differencen mellem satserne i SKM 2018.593.SKAT – mindstesatser for udtagning af varer til privat forbrug (2019) og det i regnskabet fratrukket beløb til eget vareforbrug - svarende til 720 kr.

Skattestyrelsen finder herefter, at klagerens skattepligtige indkomst nedsættes herefter med 13.380 kr.

...

Salg af resturent, ej ophør af virksomhed

...

Af afskrivningslovens § 9, 1. pkt., fremgår, I det indkomstår, hvori en virksomhed sælges eller i øvrigt ophører (ophørsåret), kan der ikke afskrives eller straksafskrives på driftsmidler eller skibe omfattet af dette kapitel.

Af lovens § 47 fremgår, Med salg sidestilles i denne lov andre former for afhændelse og afståelse.

Skatteankestyrelsen indstiller at punktet hjemvises idet, at virksomheden efter afskrivningslovens § 9 må anses for ophørt i indkomståret 2019, hvorfor klager ikke kan afskrive på driftsmidler i det påklagede indkomstår, ligesom der skal beregnes et eventuelt tab eller gevinst ved afståelse af virksomheden i indkomståret 2019.

Skattestyrelsen kan ikke tiltræde indstillingen og bemærker, at klagers aktiviteter med salg af mad fra Food Truck er videreført efter frasalget af restauranten, hvorfor vi ikke mener, at virksomheden kan anses for ophørt.

Det er om foodtrucken oplyst, at maden forberedes i lagerhallen, der er indrettet til friturestegning, så den er klar til at blive taget med i foodtrucken rundt på festivaler.

Af efterfølgende års indberetninger for virksomheden kan det udledes, at virksomheden fortsat har aktivitet, efter frasalget af restauranten.

I indkomståret 2020 er der afholdt lønninger på i alt 146.214 kr. samt indberettet et underskud på 35.898 kr., hvilket formentlig kan skyldes Covid-19.

I indkomståret 2021 er selvangivet overskud på 77.110 kr., og netto negativ moms (omsætning på 181.840 kr.)

I indkomståret 2022 er der selvangivet overskud på 151.891 kr., og positiv netto moms på 58.000 kr. (omsætning på 578.376 kr. samt lønninger på 22.774 kr.)

Hertil bemærkes, at der ved opslag i CVR-registeret fremgår, at klageren fra januar 2020 havde tre ansatte svarende til 2 årsværk.

Det er herefter vores opfattelse, at driften af restaurant fra lejede lokaler, og driften med produktion og salg fra foodtruck har en sådan sammenhæng, at virksomheden ikke i skattemæssig henseende kan anses for at være ophørt, men at der alene er sket delsalg af virksomhedens aktiviteter, hvorfor der ikke er grundlag for at hjemvise forholdet til fornyet behandling grundet slag af restauranten.

Skattestyrelsen henviser endvidere til SKM2009.259.BR, hvor byretten fandt, at en virksomhed ikke var ophørt, idet der fortsat var drift i virksomheden efter overdragelsen af den væsentligste aktivitet.

Skattestyrelsen kan herefter ikke tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling til hjemvisning og fastholder at punktet skal stadfæstes.

Hjemvisning

I det tilfælde, at Landsskatteretten finder, at restauranten er en selvstændig driftsgren, der skal vurderes uafhængigt af aktiviteten med klagerens Food Truck, er vi enige med Skatteankestyrelsens indstilling til at virksomheden, efter den indgåede købsaftale, må anses for ophørt i påklagede indkomstår 2019. Der vil herefter være grundlag for at hjemvises punktet til 1. instans med henblik på regulering af foretagne afskrivninger af driftsmidler samt beregnes et eventuelt tab eller gevinst ved afståelse af virksomheden i indkomståret 2019.

Vi bemærker hertil, at det af årsrapporten fra 2019 fremgår, at der i påklagede periode er sket afgang af driftsmidler med 147.430 kr., og foretaget afskrivninger på 26.270 kr. Det er uklart, hvilke driftsmidler der fremgår af årsrapporten, og om de resterende driftsmidler er videreført i den del af virksomheden, der vedrører Food Truck.

Der må her være en formodning for, at processen med forberedelse og nedkøling af maden indebærer behovet for visse driftsmidler. Det er hertil oplyst, at klagers lagerhal er indrettet med store frysere og køleskabe, hvorfor der må føres et tilstrækkeligt sikkert bevis for, at der har været tab på driftsmidler i forbindelse med en eventuel hjemvisning af dette punkt.

På baggrund af ovenstående tiltrædes Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse af punkterne, forhøjelse af virksomhedens omsætning og huslejebetaling samt nægtelse af yderligere fradrag for udgifter.

Vi kan ikke tiltræde indstillingen til stadfæstelse af forhøjelsen vedr. udtagning af eget vareforbrug, som vi mener skal nedsættes med 13.380 kr., ligesom vi ikke kan tiltræde indstilling til hjemvisning med henblik på opgørelse ved ophør af virksomhed, der fastholdes stadfæstet.”

Klagerens repræsentant har heroverfor anført:

”Da der er mange misforståelser og fejl i de fremlagte udtalelser. For at fremme forståelsen af [person1]’s erhvervsmæssige aktiviteter vil jeg gerne indledningsvis præcisere, at [person1] i 2019 har drevet 3 virksomheder, nemlig

[virksomhed1] med adressen [adresse1] [by1]., der med samtlige driftsmidler, rettigheder og varebeholdning er afhændet ultimo 2019.
[virksomhed3] drevet fra adressen [adresse2][by3] med aktiviteten udført fra en lejet foodtruck i ca. 30 dage om året (bortset fra coronatiden). I forbindelse med denne aktivitet er anvendt lagerhallen på samme adresse. I denne hal har der ingen lejere været på trods af, at flere sagsbehandlere undervejs har påstået dette.
Udlejet villa på adressen [adresse2][by3].

For at styre disse 3 virksomheder er anvendt 2 banker:

[finans1] konti til aktiviteten i [virksomhed1]
[finans2] til aktiviteten i [virksomhed3]
[finans2] til aktiviteten vedrørende udlejning af villa

Alle indtægter og udgifter vedrørende disse aktiviteter er indgået på disse konti. Bortset fra enkelte udgifter vedrørende foodtruck aktiviteten i opstarten, som er trukket i [finans1], er indtægter og udgifter fuldstændigt opdelt mellem de 3 virksomheder ved anvendelse af disse bankkonti. [person1] har lavet mapper tilhørende den enkelte virksomhed og afleveret disse til revisor og senere til skattemyndighederne.

Alle bilag vedrørende bevægelser på de 3 konti er afhentet hos revisor og udleveret til Skattemyndighederne, og bevægelser på de enkelte konti kan derved med udgangspunkt i disse bilag dokumenteres. Det er således ikke korrekt, at der er tale om udokumenterede indtægter og udgifter i nogen af virksomhederne.

Desværre har det ikke været muligt at få udleveret bogføringsbalancer fra revisor, som er ophørt med sin aktivitet.

Revisor har normalt kun udarbejdet regnskab for [virksomhed1] aktiviteten. [person1] har vedrørende 2019 afleveret en særskilt mappe vedrørende aktiviteten i [...] Foodtruck, som revisor ikke har medtaget i bogføringen af den samlede aktivitet. Dette forhold har først åbenbaret sig for både [person1] og undertegnede langt inde i sagsbehandlingen hos skattemyndighederne.

Det fremlagte regnskab for 2019 omfatter dermed kun de 2 virksomheder [virksomhed1] samt den udlejede villa.

Skattemyndighederne har korrigeret regnskabet for 2019 og medtaget indtægter fra aktiviteten i [virksomhed3] men ikke udgifterne på trods af, at disse er dokumenteret i fremlagte bilag. Desuden viser de fleste af teksterne på bankkontoen hvad, udgifterne vedrører.

I regnskabet for 2019 fremgår driftsmidler, lager m.v. Disse aktiver vedrører kun [virksomhed1] og er alle afhændede ved salg af restauranten på [adresse1]. Aktiviteten med at betjene diverse festivaler m.v. i sommermånederne sker fra lejet foodtruck helt uden sammenhæng med anden virksomhed. Ved tilkobling af strøm til den lejede foodtruck er den fuldt funktionsdygtig med køkkenfaciliteter til at betjene festivalgæster m.v. Ingen af de afhændede driftsmidler fra den solgte aktivitet indgår heri. Da aktiviteten omkring foodtrucken er lukket ned i løbet af efteråret og først genåbner ca. 1. maj året efter, er der ingen varelager, da disse varer er let fordærvelige. (Dog skete der ingen genåbning i 2020 på grund af Corona).

Det er i udtalelserne anført, at der skulle have været ansatte i 2020, men dette er ikke tilfældet. Køber af [virksomhed1] fortsatte fejlagtigt at angive løn m.v. i regi af [person1]’s CVR-nummer. Der var ingen ansatte hos [person1], der som følge af Corona stort set ingen aktivitet havde i 2020.”

Indlæg under retsmødet

Klagerens repræsentant fastholdt den nedlagte påstand og de anførte anbringender i sine skriftlige indlæg.

Skattestyrelsen henviste til sine tidligere udtalelser. Vedrørende spørgsmålet om ophør af virksomhed anførte Skattestyrelsen, at der ikke var sket ophør af virksomhed ved salg af restauranten, bl.a. fordi virksomhedens aktivitet med salg fra food truck var fortsat under samme CVR-nr. og brancheregistrering.

Repræsentanten anførte heroverfor, at alle aktiver i restauranten var solgt, og at virksomheden derfor var ophørt. Aktiviteten med salg fra food truck var helt forskelligt fra restaurantdriften.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår i første række, om der i forbindelse med salg af restauranten [virksomhed1] skal opgøres gevinst eller tab i forbindelse med ophør af virksomhed i medfør af afskrivningslovens § 9, stk. 1.

Sagen angår i anden række, om der skal godkendes yderligere fradrag for udgifter svarende til hævningerne på klagerens konto i [finans2] bank, om klageren skal beskattes af et skønsmæssigt ansat eget vareforbrug, og om der ved ansættelsen af størrelsen af lejeindtægten ved udleje af [adresse2] i [by3] skal gives fradrag for manglende lejebetaling.

Fradrag for tab

Retsgrundlaget

Det følger af afskrivningslovens § 9, stk. 1, 1. pkt., at fortjeneste eller tab ved salg af virksomhed medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ophørsåret. Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, (lov nr. 433 af 26. juni 1998), at ophørsåret er året, hvor salget er aftalt.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det følger af sagens oplysninger, at klageren under virksomhedsnavnet [virksomhed1] v/[person1] har haft en thai-restaurant på [adresse1] i [by1] samt i hele indkomståret 2019 har haft lejet en foodtruck til brug for salg af thaimad på festivaler.

Landsskatteretten finder, at de to aktiviteter udgør én virksomhed. Klageren afstår dermed en del af sin virksomhed ved salget af restauranten [virksomhed1] i 2019, hvorfor der ikke for indkomståret 2019, hvor aftalen er indgået, skal opgøres gevinst og tab ved afståelse af virksomhed efter afskrivningslovens § 9, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Skønsmæssig ansættelse

Retsgrundlaget

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.

Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (dagældende lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer).

Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 1-3, 8 og 9, stk. 1, fremgår følgende:

Ӥ 7

Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.

Stk. 2. Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

§ 8

Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

§ 9

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Som skattepligtige indtægter henregnes indtægter ved næring, jf. statsskattelovens § 4, litra a.

Udgifter, som er afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde den skattepligtige indkomst, kan fradrages som driftsudgifter. Det følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Det følger af afskrivningslovens § 9, stk. 1, 1. pkt., at fortjeneste eller tab ved salg af virksomhed medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ophørsåret.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Bogføringen af virksomhedens indtægter og udgifter er ikke fremlagt. Det er således ikke muligt at kontrollere resultatet ifølge årsrapporten. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at fastsætte den skattepligtige indkomst skønsmæssigt, jf. skattekontrolloven § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.

Skattestyrelsen har skønnet omsætningen til 1.924.018 kr. på baggrund af bankkontoindsætningerne. Repræsentanten gør gældende, at omsætningen rettelig er 11.933 kr. højere, idet repræsentanten har beregnet omsætningen fra driften af klagerens food truck til 131.933 kr. og samtidig antaget, at betalingen for virksomheden på 150.000 kr. ved en fejl er indregnet som omsætning med 120.000 kr.

Det kan ikke uden kontospecifikationerne konstateres, hvordan omsætningen ifølge årsrapporten er sammensat.

Skattestyrelsen har ikke skønnet yderligere vareforbrug end det vareforbrug, som fremgår af årsrapporten på 468.030 kr. Der er fremlagt fire købsfakturer udstedt til virksomheden på i alt 24.034 kr. dateret i 2019, hvoraf de to – fakturanr. 3475 og 3342 - fremgår af Skattestyrelsens gennemgang af de indlevererede bilagsmapper.

Det kan ikke uden kontospecifikationerne konstateres, om fakturaerne er medregnet i vareforbruget ifølge årsrapporten.

Landsskatteretten finder under disse omstændigheder ikke grundlag for at godkende fradrag for fakturanr. 3767 og 3634.

Kontoudskrifter anses efter praksis ikke for tilstrækkelig dokumentation, da de ikke opfylder kravene i bogføringslovens § 9. De fremlagte kontoudskrifter fra [finans2] viser udelukkende, at der er afholdt udgifter. Der fremgår ikke oplysninger af udskrifterne, der gør det muligt at vurdere, om udgifterne er afholdt i erhvervsmæssigt eller privat øjemed med undtagelse af visse hævninger, hvor det af kontoteksten kan sluttes, at der er tale om erhvervsmæssige udgifter. Men da der ikke er fremlagt kontospecifikationer, kan det ikke konstateres, om udgifterne allerede er indeholdt i årsrapporten.

Landsskatteretten finder desuden, at det ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at den tidligere revisor ikke har medtaget udgifter hævet på kontoen i [finans2]. Der er blandt andet lagt vægt på, at der i årsrapporten for 2019 er fratrukket 204.352 kr. i leje under ”Øvrige omkostninger”, hvor det anses for overvejende sandsynligt, at regnskabsposten bl.a. vedrører udgifter til foodtruck og stadeleje, hvoraf mindst 85.000 kr. er hævet på kontoen i [finans2].

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Eget vareforbrug

Retsgrundlaget

Den selvstændigt erhvervsdrivende skal regne værdien af sit private forbrug af virksomhedens varer med til sin skattepligtige indkomst. Det følger af statsskattelovens § 4, litra a.

Erhvervsdrivende, der udtager varer fra virksomhedens lager til eget forbrug, skal løbende bogføre det private forbrug. Hvis der ikke findes en registrering af eget forbrug, kan værdien af forbruget fastsættes skønsmæssigt.

Hvis den erhvervsdrivende har undladt at registrere sit private udtag fra virksomhedens drift, har Skattestyrelsen ret til at opgøre forbruget efter et konkret skøn, jf. f.eks. Vestre Landsrets dom af 9. april 2003, offentliggjort som SKM2003.255.VLR.

Til brug ved udøvelsen af dette skøn fastsætter Skattestyrelsen årligt vejledende mindstesatser for forskellige varegrupper. For den enkelte handlende skal værdien ansættes ved en individuel sammensætning af værdien af de varegrupper, som den enkelte handlende har i sin forretning.

For 2019 er de vejledende mindstesatser for fødevarer 14.100 kr., jf. SKM2018.593 (Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2019).

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klagerens repræsentant har oplyst, at klageren ikke har udtaget varer til sit private forbrug, idet hun ikke har deltaget i driften i virksomheden på [adresse1], og da hun ikke spiser sine egne retter lavet til food-trucken.

Det er ikke godtgjort alene ved klagerens forklaring, at der ikke er udtaget varer til privat forbrug. Det er ikke en forudsætning for at udtage varer, at klageren deltager i driften af [virksomhed2] på daglig basis.

Landsskatteretten kan tiltræde, at beskatningen af eget vareforbrug nedsættes med 13.380 kr. i overensstemmelse med Skattestyrelsens udtalelse til brug for retsmødet.

Udleje [adresse2], [by3]

Retsgrundlaget

Som skattepligtige indtægter henregnes indtægter ved udleje, jf. statsskattelovens § 4, litra b.

Tab på debitorer kan fratrækkes efter statsskattelovens § 6, stk. 1, jf. kursgevinstlovens § 17.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klagerens repræsentant har anført, at lejeren ikke har betalt lejen fuldt ud, hvorfor der ikke skal ske nogen forhøjelse af lejeindtægten.

Lejeren har ifølge folkeregisteret været tilmeldt adressen frem til den 1. januar 2020. Der er ikke fremlagt dokumentation for opsigelse af lejemålet på et tidligere tidspunkt, hvorfor retten lægger til grund, at lejeren har boet der hele året.

Det er således med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet lejeindtægten med 30.750 kr. til 117.600 kr.

Klageren har ikke ført bevis for, at der i 2019 har været et tab på debitorer i form af manglende huslejebetaling. Som sagen er oplyst, har klageren eftergivet lejeren den – ifølge påstanden - manglende huslejebetaling og tilbagebetalt det indbetalte depositum og forudbetalte leje til lejeren.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Ejendomsværdiskat

Landsskatteretten afgør klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Landsskatteretten afviser klagen vedrørende dette punkt, da Skattestyrelsen ikke har truffet afgørelse om betaling af ejendomsværdiskat.