Kendelse af 30-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2024

Journalnr. 22-0064463

Fastsættelse af godtgørelse af afgift for et køretøj.

Motorstyrelsens afgørelse

Selskabets opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Nypris

239.857 kr.

239.857 kr.

Handelspris

66.800 kr.

Forhøjes

66.800 kr.

Afgiftspligtig værdi

47.087 kr.

47.087 kr.

Registreringsafgift
(bruttoafgift + CO2-tillæg)

28.152 kr.

28.152 kr.

Bundfradrag

8.439 kr.

8.439 kr.

Registreringsafgift

19.713 kr.

19.713 kr.

Eksportfradrag

4.500 kr.

4.500 kr.

Afgiftsgodtgørelse

15.213 kr.

15.213 kr.

Faktiske oplysninger

Art:

Varebil

Mærke/model:

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Van 5d

Første registrering:

14. februar 2014

Motor:

2198 ccm, 74 kW/100 hk, dieselmotor

Kilometerstand:

301.000 km

Udstyr:

Manuelt gear, manuel aircondition, metallak, uden siderude i (varerum) bag førersædet i bilens venstre side, ESC stabilitetskontrol, ABS bremser, 1 airbag, radio med SYNC, multifunktionsrat, træk, partikelfilter, fartpilot med justerbar hastighedsbegrænser, forlygter, statisk kurvelys, tågelygter for, varerumsbeklædning - 1/2 højde, bund i varerum, programmerbar motor-/kabinevarmer, opvarmet forrude, 8 surrekroge i varerum, 1 fjernbetjent flipnøgle.

Det fremgår af Køretøjsregisteret, at varebilen ved anmeldelsen til eksport senest var registreret med anvendelsen godstransport erhverv. Endvidere fremgår det, at den seneste registrerede ejer af varebilen har købt dagsbeviser til privat anvendelse, jf. momslovens § 29 a, stk. 1, 1. pkt.

Det fremgår af Køretøjsregistret, at varebilen har en totalvægt på 2.700 kg.

Selskabet anmeldte køretøjet til afgiftsgodtgørelse den 28. marts 2022 med en kilometerstand på 301.000 km og en vedligeholdelsesstand til middel.

Køretøjet er synet og toldsynet den 25. marts 2022, og der foreligger følgende oplysninger fra toldsynet:

· Køretøjets stand er middel.
· Der er forevist dokumentation for kilometerstanden, som er aflæst til 301.000 km.
· Køretøjets udstyr.

På de.wikipedia.org ses ved søgning på "Ford Transit Custom" bl.a. følgende oplysninger:

· Modellen med dieselmotorvarianten 2198 ccm (74 kW/100 hk) blev produceret i perioden 2012 - 2016.

Annoncemateriale

Der er søgt efter annoncemateriale for Ford Transit Custom 2,2 100 hk med dieselmotor efter køretøjer med kilometerstande fra 200.000 km i data fra Bilinfo.

Søgningen er foretaget for perioden juni 2021 - maj 2022 efter køretøjer med registreringsår 2013 - 2015, hvilke er indenfor modelvariantens produktionsperiode, jf. Wikipedia.

Under henvisning til, at sagens køretøj er registreret med anvendelsen godstransport erhverv, er der søgt efter annoncemateriale med køretøjer + moms, dvs. annonceringspriser eksklusive moms.

Søgningen er foretaget stikprøvevis med henblik på at udvælge annoncemateriale, som bedst muligt kan beskrive den almindelige pris for sammenlignelige køretøjer.

Der er fundet følgende annonceeksempler:

1.

08/2013

208.000

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Trend Van 5d

Airc., motorkabinevarmer, fjernb. c.lås, fartpilot, kørecomputer, varme i forrude, udv. temp. måler, sædevarme, el-ruder, el-spejle, automatisk start/stop, cd/radio, multifunktionsrat, bluetooth, usb tilslutning, aux tilslutning, armlæn, 3 personer, diesel partikel filter, træk, service ok, beklædt varerum, tagbøjler, synet 8/2021, bilen har lidt buler / ridser, afh.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og -pris:

10.02.2022 - 30.03.2022 til 62.800 kr. ekskl. moms, 78.500 kr. inkl. moms

Salgspris: 61.244 kr. ekskl. moms, 76.555 kr. inkl. moms
Salgspris type: Wholesale (da.: engrossalg)

2.

11/2013

226.000

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Trend Van 5d

Bemærk at det er den lange model, airc., motorkabinevarmer, fjernb. c.lås, fartpilot, infocenter, udv. temp. måler, højdejust.

førersæde, el-ruder, el-spejle, dab+ radio, multifunktionsrat, bluetooth, usb tilslutning, aux tilslutning, armlæn, kopholder, stofindtræk, led kørelys, tågelygter, airbag, abs, antispin, esp,

servo, service ok, træk til 2300 kg., diesel partikel filter. Fin bil klar til levering.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og -pris:

14.03.2021 - 13.07.2021 til 57.500 kr. ekskl. moms, 71.875 kr. inkl. moms

Salgspris: ikke oplyst.

3.

10/2013

234.000

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Trend Van 5d

Hvid, Transit Custom - Bund i varerum, Transit Custom - Start/Stop inkl tripcomputer, Transit Custom - Programmerbar motor-/kabinevarmer, Transit Custom - Opvarmet forrude, Transit Custom - 8 surrekroge i varerum, Transit Custom - 1

fjernbetjent flipnøgle, Transit Custom - Dobbelt passagersæde med opbevaringsrum og foldebord, Transit Custom - Brede sidelister (sort), Transit Custom - Aircondition for, Transit Custom - Fartpilot med justerbar hastighedsbegrænser, Transit Custom - Forlygter med statisk, træk kg 2300, airc., nysynet, diesel partikel filter

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og -pris:

23.03.2022 - 29.04.2022 til 69.900 kr. ekskl. moms, 87.375 kr. inkl. moms

Salgspris: 66.400 kr. ekskl. moms, 83.000 kr. inkl. moms

4.

07/2014

277.000

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Trend Van 5d

Airc., fjernb. c.lås, fartpilot, kørecomputer, infocenter, startspærre, varme i forrude, regnsensor, sædevarme, højdejust. førersæde, el-ruder, el-spejle, cd/radio, multifunktionsrat, håndfrit til mobil, bluetooth, usb tilslutning, aux tilslutning, armlæn, kopholder, tågelygter, airbag, abs, esp, servo.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og -pris:

12.06.2021 - 26.06.2021 til 59.900 kr. ekskl. moms, 74.875 kr. inkl. moms

Salgspris: 55.000 kr. ekskl. moms, 68.750 kr. inkl. moms

Salgspris type: Wholesale (da.: engrossalg)

5.

03/2015

237.000

Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Trend Van 5d

Mørkblå, træk, airc., servo, abs, airbag, esp, stofindtræk, el-spejle, el-ruder, startspærre, fjernb. c.lås.

Annonceret hos forhandler (postnr. [...]).

Annonceringsperiode og -pris:

15.12.2021 - 23.01.2022 til 59.900 kr. ekskl. moms, 74.875 kr. inkl. moms

Salgspris: ikke oplyst.

Der er fundet supplerende oplysninger i data fra Bilinfo vedrørende køretøjerne i Motorstyrelsens annonceeksempler.

Motorstyrelsen henviser til en annonce vedrørende et køretøj, der har været annonceret i perioden 28. december 2021 til den 21. februar 2023 med i alt 420 liggedage. Annoncen er fortsat aktiv.

Motorstyrelsen henviser yderligere til en annonce, der vedrører en Ford Transit Custom 310L.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har fastsat køretøjets handelspris til 66.800 kr. og nyprisen til 239.857 kr.

Motorstyrelsen har beregnet afgiftsgodtgørelsen til 15.213 kr.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse i afgørelsen:

"[...]

Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr er fundet via Standardpriser.

Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:

Annoncer / skøn - før regulering til dit køretøj............... 79.000 Kr.

Annoncefradrag - da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når der

handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.

Vi har taget udgangspunkt i priserne på køretøjer, der er sammenlignelige med
hensyn til årgang, type og motorstørrelse. De vedlagte annoncer har dannet
grundlag for værdifastsættelsen af tilsvarende køretøj. Da køretøjerne i
annoncerne ikke er direkte sammenlignelige med dit køretøj, har vi skønnet
handelsprisniveauet på et tilsvarende køretøj, og har taget hensyn til
oplysningerne om kilometer, årgang og udstyr.

Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:

Fradrag for stand - klargøringsfradrag.......... -2.400 Kr.

Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er

regnet med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog max

8.000 kr.

KM-regulering................ -9.800 Kr.

KM-standen på dit køretøj er oplyst til 301.000 Km

Fradrag for kilometerafvigelse på -87.000 Km

Vi har beregnet et fradrag fordi dit køretøj har kørt mere end normen /

sammenlignelige køretøjer. Det står i bekendtgørelse om registreringsafgift

§ 29, at der gives fradrag ved afvigelse fra normen / sammenlignelige

køretøjer. Bestemmelsen angiver endvidere, hvad der anses for normal

kørsel. Fradraget er beregnet ud fra handelsprisniveauet og afvigelsen i

kilometerstanden. I den juridiske vejledning kan du læse om hvordan

kilometerfradraget beregnes.

Beregnet handelspris .............. 66.800 Kr.

Til denne værdifastsættelse er der anvendt ESTIMATIC, som er Motorstyrelsens semiautomatiske værdifastsættelsessystem.

Flere af annoncerne kan være anonymiseret, hvor teksten med GDPR-følsomme oplysninger kan være sløret eller slettet.

Da der ikke kan trækkes afgift ud af nummerpladerne på køretøjet, vil der derfor være fratrukket registreringsomkostningerne på 1.180DKK på alle forhandlerannoncer.

For at værdifastsætte dit køretøj, kan der være anvendt sammenlignelige køretøjer som afvigere på et eller flere parametre, herunder årgang, geartype, variant mm. Hvis en medtaget annonce afviger på et parameter, vil der typisk være reguleret for dette.

Se vedhæftede dokumenter for mere information om eventuelle reguleringer.

[...]"

Klagerens opfattelse

Selskabet har nedlagt påstand om, at Motorstyrelsen har fastsat handelsprisen for lavt, og at Motorstyrelsen ikke er berettiget til at fratrække registreringsomkostninger i annonceringsprisen for sammenlignelige køretøjer, når køretøjet er en varebil med en totalvægt over 2.000 kg, jf. prismærkningsbekendtgørelsen, § 2, nr. 7.

Selskabet har anført følgende begrundelse (uddrag):

"[...]

Vi har den 28. marts 2022 anmodet om værdiansættelse ved eksport af en Ford Transit (stel nr. [...]). SKAT har den 20. juni 2020 sendt den endelige afgørelse på køretøjet. Vi er ikke enige med Motorstyrelsens vurdering af køretøjet og mener at handelsprisen bør være højere.

Handelspris

I Motorstyrelsens beregning af handelsprisen på køretøjet, har de benyttet to annoncer som begge er afvigende. Annonce id [...]94 er forkert udstyrsvariant og [...]97 afviger både på årgang og størrelse.

Reguleret for årgang er annonce [...]98 dyrere end begge disse annoncer, trods at den er fravalgt som engros annonce. Vi mener derfor ikke de annoncer Motorstyrelsen benytter er repræsentative for den korrekte handelspris.

Registreringsomkostninger

Der er fratrukket registreringsomkostninger fra alle annoncerne. Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen at den ikke omfatter erhvervssalg eller varevogne over 2 ton. Det må derfor ligge på Motor at vise at registreringsomkostningerne er inkluderet i prisen og ikke basere dette på en fornemmelse. Alt andet ville være at sætte "skøn under regel". Vi mener derfor ikke registreringsomkostningerne skal fratrækkes den oplyste pris. Vi henviser også til Skatteankestyrelsens udtalelse i andet sag ([sag1])

Efter prismærkningsbekendtgørelsens § 2, nr. 7, er varebiler over 2.000 kg. totalvægt ikke omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen. Det er dermed ikke et krav, at salgsprisen indeholder registreringsomkostninger. Motorankenævnet vurderer, at det er kutymen for varebiler med anvendelsen godstransport erhverv, at de annoncerede priser er eksklusive registreringsomkostninger. Der tages højde for dette ved vurderingen.

[...]"

Motorstyrelsens udtalelse

Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen (uddrag):

"[...]

Motorstyrelsen fastholder afgørelsen af den 20. juni 2022.

Klagen deles op i følgende punkter:

• Annoncegrundlag

• Registreringsomkostninger

Annoncegrundlag

Det er Motorstyrelsens samlede vurdering, at den afvigende udstyrsvariant på annonce ID: [...]94 ikke ses at have afgørende betydning for markedsværdien på disse typer køretøjer, hvorfor der ikke reguleres herfor.

Klagen har ikke givet anledning til en supplerende udtalelse om det anvendte annoncegrundlag, hvorfor Motorstyrelsen henviser til afgørelsen, hvor der under hver annonce står angivet hvilke skønsmæssige reguleringer, der er taget hensyn til.

Det bemærkes, at parten ikke har indsendt annoncemateriale, der ønskes inddraget i vurderingen.

Sagens køretøj har en afvigende høj kilometerafvigelse på +101.000 kilometer i forhold til normen, hvilket Motorstyrelsen skønner vil medføre en markant lavere handelspris end køretøjer med en kilometerstand svarende til normen.

Annonce ID: [...]98 indgår ikke i Motorstyrelsens samlede vurdering, idet køretøjet har en markant afvigende kilometerafvigelse i forhold til sagens køretøj og samtidig udbydes til salg engros.

Registreringsomkostninger

Motorstyrelsens praksis for håndtering af leveringsomkostninger er fastsat ved styresignalet SKM2021.378.MOTORST.

Det er Motorstyrelsens vurdering, at registreringsudgifter som udgangspunkt er indeholdt i annonceprisen, selvom annoncekøretøjet ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsens bestemmelser.

Da registreringsudgifter for brugte køretøjer skal holdes ude af afgiftsgrundlaget, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34, stk. 2, skal disse fratrækkes annonceprisen. Udgangspunktet kan dog fraviges, hvis det fremgår af annoncen, at leveringsomkostninger ikke er indeholdt i annonceprisen, hvilket f.eks. vil være tilfældet, hvis det fremgår, at der ud over annonceprisen vil blive opkrævet et givet beløb for leveringsomkostninger. Det har efter Motorstyrelsens opfattelse formodningen imod sig, at en forhandler vil opkræve et beløb for leveringsomkostninger ud over annonceprisen, hvis dette intet sted er nævnt i annoncen.

[...]"

Klagerens bemærkninger

Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast har været i høring hos selskabet, der ikke har sendt bemærkninger hertil.

Motorstyrelsens bemærkninger

Motorstyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast (uddrag):

"[...]

Motorstyrelsen er enig i resultatet af kontorindstillingen, men har følgende bemærkninger til begrundelsen herfor.

Vedrørende handelsprisen

Annonceudvælgelse

Vedr. annonceudvælgelsen anfører Skatteankestyrelsen blandt andet følgende:

"Da varebilen på anmodningstidstidspunktet senest var registreret med anvendelsen godstransport erhverv, lægges det til grund for værdifastsættelsen af varebilen, at den tidligere ejer har taget fuldt fradrag for købsmomsen ved anskaffelsen af varebilen. Der er i denne forbindelse henset til, at den tidligere registrerede ejer har købt dagsbeviser til varebilen, jf. momslovens § 29 a, stk., 1 pkt.

Landsskatteretten finder herefter, at der så vidt muligt skal anvendes annoncemateriale for sammenlignelige varebiler + moms, dvs. annoncer hvor annonceprisen er eksklusive moms, til vurderingen af varebilens handelspris."

Det er Motorstyrelsens opfattelse, at der ikke er grundlag for at fravælge annoncemateriale på baggrund af, om der annonceres eksklusive eller inklusive moms. Det skyldes, at momsspørgsmålet er irrelevant, så længe det i den efterfølgende beregning sikres, at den afgiftspligtige værdi opgøres inklusive moms, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, nr. 3, jf. § 10 og § 5, stk. 7, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt.

Af Skatteankestyrelsens indstilling fremgår:

"Annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller CVR-nr. er salg til erhvervsdrivende. Sagens køretøj er en varebil med anvendelsen godstransport erhverv. Landsskatteretten finder herefter, at annonceeksempler med køretøjer der sælges til afhentning, engros eller CVR-nr. kan indgå i vurderingen af køretøjets handelspris, idet der er tale om køretøjer, der sælges til erhvervsdrivende eksklusive moms."

Det er Motorstyrelsens opfattelse, at annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller CVR-nr. ikke kan sidestilles og at hvis disse anvendes foretages en konkret og individuel vurdering af om der skal ske en prisregulering af annonceprisen. Handelspriserne vil, alt andet lige, være lavere for engros eller afhentningssalg end ved almindeligt salg til erhvervsdrivende. Det skyldes, at der vil være forskel i garantiforpligtelser, klargøring, m.v., hvor ansvaret herfor ofte vil være fraskrevet i engros eller afhentningssalg med en lavere handelspris til følge.

Registreringsomkostninger

Om registreringsomkostninger anfører Skatteankestyrelsen følgende:

" Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen, at ved udstilling af brugte motorkøretøjer, med henblik på erhvervsmæssigt salg til forbrugere, skal der ved tydelig skiltning gives oplysning om køretøjets mærke, model, første registreringsår, fabrikationsår, samt salgsprisen, jf. § 13, stk. 1 og 2.

Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, at ved salgsprisen forstås den endelige pris for en vare inklusive moms og alle øvrige afgifter, men eksklusive eventuelt pant. Erhvervsdrivende, der sælger køretøjer til forbrugere, skal således oplyse køretøjets samlede pris inklusive registreringsafgift og øvrige omkostninger, herunder registreringsomkostninger.

Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at bekendtgørelsen ikke omfatter nye og brugte varebiler med en totalvægt over 2.000 kg. Videre omfatter bekendtgørelsen ikke handel mellem to erhvervsdrivende, jf. § 1, jf. § 2, nr. 4.

Henset til, at varebiler med en totalvægt på over 2.000 kg, ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, finder Landsskatteretten, at der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg som udgangspunkt ikke skal foretages et fradrag for eventuelt indeholdte registreringsomkostninger i annonceprisen, når det ikke fremgår af annoncen, at prisen er inklusive registreringsomkostninger. Det forhold, at det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2, at registreringsomkostninger ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, ændrer ikke herpå."

Indledningsvist skal Motorstyrelsen bemærke, at Skatteankestyrelsen slutter modsætningsvist ift. prismærkningsbekendtgørelsens regler, uden at der er noget belæg herfor. Det er korrekt, at annonceringen af en gruppe af køretøjer ikke er omfattet af bekendtgørelsens eksplicitte regler om, hvordan prismærkning skal ske. Det medfører imidlertid ikke, at den erhvervsdrivende automatisk vælger at fravige den metode, som fremgår af bekendtgørelsen.

Tværtimod er der mest, der taler for, at metoden i prismærkningsbekendtgørelsen som altovervejende hovedregel anvendes, uanset om en annonce formelt er omfattet heraf eller ej.

For det første vil det være administrativt tungt for den enkelte forhandler at skulle skelne mellem salg til forbrugere og salg af de ovenfor nævnte køretøjer til erhvervsdrivende. Det vil kræve, at der i virksomheden implementeres to forskellige processer for annonceringen. Det har af økonomiske og driftsmæssige hensyn formodningen imod sig, at de fleste virksomheder ville vælge dette.

For det andet så er skiltning med en "alt inklusive" pris den mest kundevenlige metode. Hvis en kunde henvender sig på baggrund af prisen i en annonce, og forhandleren oplyser, at for lige netop denne annonce, skal der tillægges et yderligere beløb, så risikerer forhandleren, at kunden har en negativ reaktion herpå og at salget måske falder til jorden. Prismærkningsbekendtgørelsens regler er med til at sikre en bedre forventningsafstemning mellem køber og sælger, og det har formodningen imod sig, at forhandlerne vil handle anderledes i hovedparten af tilfældene.

For det tredje var der, indtil prismærkningsbekendtgørelsen trådte i kraft den 1. januar 2018, på de store salgsportaler mulighed for at indtaste leveringsomkostninger (registreringsudgifter og transportomkostninger) særskilt, når der oprettedes annoncer. Denne mulighed findes generelt ikke længere. I de tilfælde hvor en sælger ønsker at opgive et sådant særskilt beløb til betaling, skal det derfor angives manuelt i annonceteksten. Hvis der fortsat var væsentlig efterspørgsel efter denne funktionalitet ifm. annoncering, var funktionen næppe fjernet hos de største salgsportaler. Det underbygger også direkte ovenstående vurderinger.

Herudover har Motorstyrelsen tidligere foretaget en uformel rundspørge blandt de største forhandlere for at konstatere, om metoden i prismærkningsbekendtgørelsen følges også for annoncering af køretøjer, der ikke er omfattede heraf. Dette kunne bekræftes som altovervejende hovedregel.

Overfor dette står Skatteankestyrelsens argument, som lader til alene at være, at annoncerne ikke er omfattede af prismærkningsbekendtgørelsen, og at man derfor må kunne slutte modsætningsvist. Motorstyrelsen finder ikke denne argumentation overbevisende.

Samlet er det på baggrund af ovenstående Motorstyrelsens klare opfattelse, at det kan lægges til grund, at registreringsudgifter som altovervejende hovedregel er indeholdt i annoncepriser. Der skal derfor ske fradrag herfor, medmindre andet eksplicit fremgår af annoncen.

Det bemærkes også, at i de tilfælde hvor leveringsomkostninger angives særskilt, sker dette oftest som et samlet beløb, der omfatter både registreringsudgifter og transportomkostninger, samlet benævnt leveringsomkostninger. Sådanne angivne samlede beløb vil skulle udskilles, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34.

Reguleringer

Skatteankestyrelsen anfører følgende:

"Sagens køretøj er af registreringsår 2014, hvilket vurderes at medføre en højere pris i forhold til køretøjerne i annonceeksemplerne 1 - 3 med registreringsår 2013. Derimod vurderes sagens køretøj til en lavere pris i forhold til køretøjet i annonceeksempel 5 med registreringsår 2015."

Motorstyrelsen er enig i denne betragtning, og i at der generelt bør foretages regulering for forskelle i registreringsår. Hvis der undtagelsesvist ikke sker en sådan regulering, skal det bero på en konkret og individuel vurdering af registreringsårets betydning for den konkrete køretøjstype, herunder baseret på køretøjets totale alder og anvendelse, m.v.

[...]"

Klagerens bemærkninger

Motorstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast har været i høring hos selskabet, der ikke har sendt bemærkninger hertil.

Retsmøde i Landsskatteretten

På retsmødet fastholdt selskabet den tidligere nedlagte påstand og de fremførte anbringender.

Selskabet anførte herudover, at selskabet har fået aktindsigt i et notat fra Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har foretaget en undersøgelse hos 13 forhandlere, som har oplyst, at den annoncerede pris vil være eksklusive registreringsomkostninger i mange tilfælde. På den baggrund når Motorstyrelsen frem til to løsningsforslag - at man opstiller en formodningsregel om, at registreringsomkostninger er inkluderet i prisen eller den omvendte formodningsregel. Motorstyrelsen har valgt en formodningsregel, som lyder, at registreringsomkostninger er med i den annoncerede pris. Formodningsreglen vil ifølge selskabet medføre de facto skøn under regel.

Selskabet påpegede, at de 13 forhandlere ikke er udvalgt på baggrund af kompetencer eller af andre saglige grunde. De er valgt, fordi Motorstyrelsen kender dem. De handler ikke nødvendigvis med varebiler. Desuden er 13 ud af over 2.000 forhandlere af biler ikke nok til at være repræsentativt for branchen.

Da der er usikkerhed om, hvorvidt registreringsomkostninger er med i den oplyste pris, må det være Motorstyrelsens opgave at undersøge de enkelte annoncer for hvad, der er sandsynligt i det enkelte tilfælde. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er omkostninger med, så må man ringe til den enkelte annoncør.

Selskabet fremhævede, at Motorstyrelsen trækker 5 % fra de annoncerede priser i forbindelse med en vurdering. De 5 % afspejler netop det forhold, at der ved salg af en bil forhandles en samlet pris inklusive registreringsomkostninger. Hvis Motorstyrelsen trækker 5 % fra og derefter igen trækker registreringsomkostninger fra, bliver registreringsomkostninger trukket dobbelt fra i vurderingsgrundlaget.

Motorstyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler registreret med anvendelsen godstransport erhverv skal anvendes annoncemateriale, der er eksklusive moms, og hvorvidt der skal tillægges moms til annonceprisen, der oplyses for køretøjer, der annonceres eksklusive moms, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1194 af 2. juni 2021 med senere lovændringer).

Landsskatteretten skal herudover tage stilling til, om der skal fratrækkes registreringsomkostninger i den annoncerede udsalgspris for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg, jf. prismærkningsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1696 af 14 december 2017), jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 34, stk. 2 (bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021).

Retsgrundlaget

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, at afgiften af et brugt motorkøretøj, der er afgiftsberigtiget efter §§ 4-5 e, 29 eller 29 a, godtgøres, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og udføres fra landet.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, nr. 3, at godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør af registreringsafgiftslovens § 10, for varebiler afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 2 eller 7, § 29 eller § 29 a, som afgiften efter § 5, stk. 7. Dog godtgøres afgiften af en varebil, der er afgiftsberigtiget med 95 pct., på grundlag af en afgiftssats på 95 pct.

Ved beregningen af afgiften for brugte køretøjer fremgår det af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 7, at afgiften beregnes på samme måde som afgiften for nye varebiler. Beløb i stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2 (skalaknæk samt tillæg og fradrag i afgiften) nedsættes med samme procentdel (værditabsprocenten), som køretøjets værdi inklusive afgift (handelsprisen) er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt (nyprisen).

Afgiftsgodtgørelsen ved eksport af et brugt køretøj beregnes ud fra køretøjets registreringsafgift på baggrund af den registreringsafgift, der er indeholdt i køretøjet som brugt, jf. § 7 b, stk. 1 og 2.

Afgiftsgodtgørelsen kan ikke overstige den afgift, der oprindelig er betalt for køretøjet, fratrukket 15 pct., dog mindst 8.500 kr. for personbiler og 4.500 kr. for varebiler og motorcykler, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 5.

Den afgiftspligtige værdi

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, at for brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Sagens varebil var på tidspunktet for afmelding af Køretøjsregistreret den 23. marts 2022, registreret med anvendelsen godstransport erhverv, og måtte hermed alene anvendes til erhvervsmæssig godstransport, jf. vægtafgiftslovens § 2 a, stk. 2, nr. 1.

Da varebilen på anmodningstidstidspunktet senest var registreret med anvendelsen godstransport erhverv, lægges det til grund for værdifastsættelsen af varebilen, at den tidligere ejer har taget fuldt fradrag for købsmomsen ved anskaffelsen af varebilen. Der er i denne forbindelse henset til, at den tidligere registrerede ejer har købt dagsbeviser til varebilen, jf. momslovens § 29 a, stk., 1 pkt.

Landsskatteretten finder herefter, at der så vidt muligt skal anvendes annoncemateriale for sammenlignelige varebiler + moms, dvs. annoncer hvor annonceprisen er eksklusive moms, til vurderingen af varebilens handelspris.

Såfremt der ikke findes egnet annoncemateriale i disse annoncer, kan der søges i efter annoncer for sammenlignelige køretøjer, der er inklusive moms, hvor udsalgsprisen ikke tillægges moms, før der foretages en vurdering af handelsprisen på baggrund af annoncerne.

Den afgiftspligtige værdi er køretøjets almindelige pris inklusive moms, men uden registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1. Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, 2. pkt., at den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Landsskatteretten finder herefter, at den afgiftspligtige værdi for et brugt køretøj skal beregnes på baggrund af køretøjets handelspris inklusive registreringsafgift og moms, efter salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, 2. pkt. Henset til, at annonceringsprisen for varebiler registreret med anvendelsen godstransport erhverv er uden moms, finder Landsskatteretten, at annonceprisen skal tillægges moms, og det er denne annoncepris inklusive moms, der skal anvendes til vurderingen af handelsprisen for sagens køretøj på anmodningstidspunktet.

Registreringsomkostninger

Motorstyrelsen har ved værdifastsættelsen af køretøjets handelspris fratrukket 1.180 kr. i annonceprisen på de køretøjer, som Motorstyrelsen har anvendt til vurderingen af handelsprisen under henvisning til, at gebyr for nummerplader ikke indgår i den afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34, stk. 2.

Selskabet har anført, at Motorstyrelsen ved værdiansættelsen af handelsprisen ikke er berettiget til at fratrække 1.180 kr. i annonceprisen under henvisning til, at varebiler med en totalvægt over 2.000 kg ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen § 2, nr. 7.

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 34, stk. 2, at udgifter til registrering og finansiering af køretøjet ikke skal medregnes i afgiftsgrundlaget.

Det fremgår af køretøjsregistreringsloven § 7 (lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020), at et køretøj, der registreres i Køretøjsregisteret, tildeles nummerplader, der udlånes af staten. For nummerplader betales der 1.180 kr. for et sæt nummerplader og 590 kr. for en enkelt nummerplade, jf. § 8, stk. 1, nr. 1. For registrering af en ny ejer eller bruger af et køretøj, der sker uden afmelding af køretøjet, betales 380 kr., jf. § 11, stk. 1.

Landsskatteretten finder, at der betales et ekspeditionsgebyr for tildeling af nummerplader, der ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, jf. registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2.

Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen, at ved udstilling af brugte motorkøretøjer, med henblik på erhvervsmæssigt salg til forbrugere, skal der ved tydelig skiltning gives oplysning om køretøjets mærke, model, første registreringsår, fabrikationsår, samt salgsprisen, jf. § 13, stk. 1 og 2.

Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, at ved salgsprisen forstås den endelige pris for en vare inklusive moms og alle øvrige afgifter, men eksklusive eventuelt pant. Erhvervsdrivende, der sælger køretøjer til forbrugere, skal således oplyse køretøjets samlede pris inklusive registreringsafgift og øvrige omkostninger, herunder registreringsomkostninger.

Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at bekendtgørelsen ikke omfatter nye og brugte varebiler med en totalvægt over 2.000 kg. Videre omfatter bekendtgørelsen ikke handel mellem to erhvervsdrivende, jf. § 1, jf. § 2, nr. 4.

Henset til, at varebiler med en totalvægt på over 2.000 kg, ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, finder Landsskatteretten, at der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg som udgangspunkt ikke skal foretages et fradrag for eventuelt indeholdte registreringsomkostninger i annonceprisen, når det ikke fremgår af annoncen, at prisen er inklusive registreringsomkostninger. Det forhold, at det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2, at registreringsomkostninger ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, ændrer ikke herpå.

Handelsprisen

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 2, at den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj ansættes med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand.

Annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller CVR-nr. er salg til erhvervsdrivende. Sagens køretøj er en varebil med anvendelsen godstransport erhverv. Landsskatteretten finder herefter, at annonceeksempler med køretøjer der sælges til afhentning, engros eller CVR-nr. kan indgå i vurderingen af køretøjets handelspris, idet der er tale om køretøjer, der sælges til erhvervsdrivende eksklusive moms.

Annoncer med køretøjer, som annonceres i en usædvanlig lang periode, anses for at være atypiske eksempler og ikke beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked. Sådanne annonceeksempler inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.

Sagens køretøj er en Ford Transit Cust 2,2 TDCi 100 Van 5d med dieselmotor, hvorfor der til brug for vurderingen af køretøjets handelspris er søgt i data fra Bilinfo efter annoncemateriale for Ford Transit Custom 2,2 100 hk med dieselmotor + moms, med kilometerstande fra 200.000 km og registreringsår 2013 - 2015.

Handelsprisen fastsættes efter fast praksis på anmeldelsestidspunktet. Varebilen er anmeldt til afgiftsgodtgørelse den 28. marts 2022, hvorfor der er udsøgt egnede annoncer fra perioden juni 2021 - maj 2022.

Der er fundet annonceeksemplerne 1 - 5, som indgår i den samlede vurdering af køretøjets handelspris.

Det konstateres, at der udelukkende kan fremsøges sammenlignelige annonceeksempler med forhandlersalg. Det lægges derfor til grund, at køretøjets almindelige pris skal udledes af denne type annoncer, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 1.

Det bemærkes, at der ikke foreligger dokumentation for den salgspris, som eventuelt oplyses i annonceeksemplerne. Der kan være tale om en pris inklusive tilkøb og byttebil, og denne oplysning tillægges derfor ikke afgørende vægt i vurderingen.

Det bemærkes endvidere, at annonceringsprisen normalt er lidt højere end den faktiske handelspris. Vurderingen skal tage udgangspunkt i den almindelige pris for køretøjet. Der kan sædvanligvis findes priser, som er både højere og lavere end den almindelige pris.

Motorstyrelsen henviser til en annonce, der vedrører en Ford Transit Custom 310L. Køretøjet i annonceeksemplet er ikke direkte sammenligneligt med sagens køretøj, der er en Ford Transit Custom 270S. Landsskatteretten vurderer, at der ikke er grundlag for at inddrage annonceeksemplet, da der i øvrigt foreligger annonceeksempler med 270S modellen.

Motorstyrelsen henviser desuden til en annonce, der har været annonceret i perioden 28. december 2021 til den 21. februar 2023 med i alt 420 liggedage, der fortsat er aktiv. Landsskatteretten finder, at annonceeksemplet ikke skal indgå i vurderingen, idet annonceringsperioden for køretøjet er usædvanlig lang, og derfor ikke kan anses for beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked.

Det bemærkes, at selskabet ikke har fremlagt annoncemateriale til støtte for en anden vurdering af køretøjets handelspris.

Sagens køretøj er af registreringsår 2014, hvilket vurderes at medføre en højere pris i forhold til køretøjerne i annonceeksemplerne 1 - 3 med registreringsår 2013. Derimod vurderes sagens køretøj til en lavere pris i forhold til køretøjet i annonceeksempel 5 med registreringsår 2015.

Da der er begrænset udbudsmateriale for modellen, er der medtaget annonceeksempler med køretøjer til salg før anmeldelsestidspunktet. Køretøjerne i annonceeksemplerne 2 og 4 er annonceret henholdsvis otte og ni måneder før anmeldelsestidspunktet, og det vurderes, at der skal tages højde for et mindre generelt værditab i dette tidsrum.

Landsskatteretten har taget hensyn til de foreliggende oplysninger om køretøjets udstyr.

Køretøjerne i annonceeksemplerne anses for at et have udstyrsniveau, som er sammenligneligt med sagens køretøj. Det bemærkes dog, at sagens køretøj er med motorkabinevarmer, hvilket vurderes at medføre en højere handelspris end køretøjerne i annonceeksemplerne 4 og 5, der er uden motorkabinevarmer. Mindre udstyrsmæssige variationer tillægges ikke afgørende betydning for handelsprisen.

Normkilometerstand

Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, at der beregnes et standardtillæg eller -fradrag til den afgiftspligtige værdi, hvis det antal kilometer, køretøjet har kørt, fraviger fra det normale antal som angivet i stk. 3 med mere end 10 %, jf. dog stk. 2.

Det følger af registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, stk. 2, at Skatteforvaltningen eller køretøjets ejer kan modsætte sig brug af standardtillæg eller -fradrag med henvisning til, at tillægget/fradraget vil føre til et afgiftsgrundlag, der strider mod § 26 om den almindelige pris.

Et køretøj som sagens har en kilometerstand på 201.667 km, hvis det har været anvendt til normal kørsel, jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 3.

Køretøjerne i annonceeksemplerne 2, 3, 4 og 5 har højere kilometerstande end normkilometerstanden, mens køretøjet i annonceeksempel 1 har en sammenlignelig kilometerstand med normkilometerstanden. Det vurderes, at en højere kilometerstand medfører en lavere handelspris, og at en lavere kilometerstand medfører en højere handelspris.

Handelsprisen før reguleringer

Handelsprisen før reguleringer skal vurderes på baggrund af mærke, model og udstyrsniveau for sagens køretøj og under den forudsætning, at køretøjet er i middel stand og har en kilometerstand svarende til den normale kilometerstand. Denne vurdering af handelsprisen før reguleringer foretages som et samlet konkret skøn på baggrund af de foreliggende oplysninger, herunder annoncematerialet, og ikke ud fra f.eks. en gennemsnitlig kilometerstand for køretøjerne i annoncematerialet, som efterfølgende reguleres for forskellen mellem denne kilometerstand og den normale kilometerstand.

Det vurderes ud fra det foreliggende, at et køretøj af samme mærke, model og udstyrsniveau som sagens køretøj i middel stand og med en kilometerstand på 201.667 km havde en handelspris på 80.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Regulering for kilometerstand

Køretøjets kilometerstand på 301.000 km anses for bevist på baggrund af den foreliggende oplysning fra toldsynet om køretøjets kilometerstand, og kilometerstanden indgår i øvrigt i den samlede vurdering, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 28, stk. 1.

Kilometerstanden for sagens køretøj afviger fra normkilometerstanden med 99.333 km, hvilket er en afvigelse fra normkilometerstanden på mere end 10 %, og der skal derfor gives et standardfradrag i vurderingen, jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 1, 1. og 2. pkt.

Reguleringssatsen er 17 øre pr. km pr. 100.000 kr. i handelsprisen, jf. satserne i Den juridiske vejledning 2022-1 afsnit I.A.1.5.3.1.2., jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, 3. pkt.

Handelsprisen på 80.000 kr. reguleres derfor med 13.509 kr.

Køretøjets stand

Der tages hensyn til oplysningen fra toldsynet om, at køretøjets vedligeholdelsesstand var middel.

Middel stand er udtryk for den almindelige stand for et køretøj på vejen af tilsvarende alder og kilometerstand. Der reguleres derfor ikke for vedligeholdelsesstanden, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 30.

Handelsprisen efter reguleringer

Handelsprisen efter regulering for 13.509 kr. kan således beregnes til 66.491 kr. på anmeldelsestidspunktet.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsen afgørelse, idet der ikke anses at være grundlag for at ændre den af Motorstyrelsen fastsatte handelspris på 66.800 kr.