Kendelse af 04-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens anden personlige indkomst med 41.000 kr. for indkomståret 2018.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har klageren med startdato den 1. september 2009 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden var i indkomståret 2018 registreret med branchekode ”433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchekoderne ”661900 Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” og ”464100 Engroshandel med tekstiler”.
Ifølge klagerens personlige skatteoplysninger (R75) har klageren i indkomståret 2018 været ansat hos [virksomhed2] ApS i perioden 1. januar 2018 til 28. februar 2018 og hos [virksomhed3] A/S i perioden 1. maj 2018 til 31. december 2018. Klageren har haft en lønindkomst på i alt 184.148 kr. Klageren har selvangivet et underskud af virksomhed på 378.641 kr.
Skattestyrelsen har på baggrund af et lavt privatforbrug i indkomståret 2018 blandt andet indkaldt virksomhedens bogføring, bankkontoudtog for virksomhedens bankkonto i [finans1] og bankkontoudtog vedrørende klagerens private bankkonti i [finans2].
Af bankkontoudtogene fremgår bl.a. følgende bankindsætninger:
[finans2] [...64] (privat)
Dato | Posteringstekst | Beløb |
15. jan. 2018 | Kundekon [...] | 3.000 kr. |
2. okt. 2018 | tak for Iån Vi hat modtaget ovennavnte indbetaling ha: [person1] (navn) [adresse1] [by1] [by2] | 10.000 kr. |
18. nov. 2018 | MobilePay: [person2] (navn) Modtaget: 18.11.2018 11:27 Gebyr. 0,00 MobilePay bruger: [person2] (navn) Mobilnummer +45 XX XX XX XX BetalingsID: [...68] Besked: [virksomhed4] | 3.000 kr. |
[finans1] [...85] (erhvervskonto)
Dato | Posteringstekst | Beløb |
25. jan. 2018 | Indbetalt kontant [person3] (navn) | 25.000 kr. |
Skattestyrelsen har ikke ændret klagerens virksomheds indkomst, men styrelsen har anset, at ovennævnte bankindsætninger udgør skattepligtig indkomst, som ikke kan henføres til klagerens virksomhed og har herefter forhøjet klagerens anden personlige indkomst med 41.000 kr.
Klageren har til Skattestyrelsen oplyst, at indsætningen på 10.000 kr. den 2. oktober 2018, hvor posteringsteksten ”tak for lån” fremgår, udgør tilbagebetaling af et lån fra en af klagerens ægtefælles kammerater, samt at indsætningen på 3.000 kr. den 18. november 2018 kan henføres til salg af en tvillingeklapvogn.
Klagerens repræsentant har oplyst, at indsætningen på 25.000 kr. den 25. januar 2018 kan henføres til en privat indsætning foretaget af klageren, hvor indsætningen angår flere opsparede kontantbeløb, som er modtaget før indkomståret 2018.
Klageren har ikke fremlagt yderligere i forhold til de fire bankindsætninger.
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens anden personlige indkomst med 41.000 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”1. Anden personlig indkomst
...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
...
Indsætninger på din bankkonto
1) [finans2] [...76]
I forbindelse med gennemgang af din private bankkonto har vi konstateret følgende 3 indsætninger:
... (skema udeladt)
Vi har i brev af den 19. januar 2022 opfordret dig til at komme med en redegørelse for de oplistede beløb. Du er ikke fremkommet med redegørelse eller øvrige bemærkninger.
2) [finans2] [...85]
Derudover har vi konstateret følgende indsætning på din erhvervskonto.
... (skema udeladt)
Vi har tidligere bedt om redegørelse om dette beløb og du har via din revisor forklaret, at ” Indsætningen på kr. 25.000 den 25.01.18 er en privat indsætning fra virksomhedens indehaver [person4]”.
Vi vurderer ikke, at denne indsætning har relation til virksomhedens drift.
Vi anser det derudover ikke for dokumenteret, at den stammer fra beskattede midler, hvorfor vi forhøjer din personlige indkomst med yderligere 25.000 kr.
Vi forhøjer dermed din personlige indkomst med i alt 41.000 kr.
Indsætningerne på i alt 41.000 kr. anses som skattepligtig indkomst, idet der ikke foreligger oplysninger om, at indsætningerne er din skattepligtige indkomst uvedkommende. Vi anser indsætningerne som skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, og beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk.1.
Da vi ikke kender indkomstens art eller oprindelse er det vores opfattelse, at der efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 2 skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet. Vi har henset til, at det er usædvanligt at modtage sådanne beløb uden, at der er tale om et vederlag for en modydelse. Vi har taget udgangspunkt i, at der ikke foreligger konkrete oplysninger om, at beløbene stammer fra gave, gevinster m.v.
Efter gennemgang af både din og din ægtefælles økonomi for indkomståret 2018 anses jeres fællesprivatforbrug for 2018 nu for rimeligt.”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har i udtalelse af 17. august 2022 endvidere anført:
”1) Bemærkning til skattesagen (jeres sags nummer 22-0068218)
De modtagne indsigelser er tidligere modtaget. Det ses stadig ikke dokumenteret, at de modtagne beløb ikke er skattepligtige.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at klagerens anden personlige indkomst for indkomståret 2018 ikke skal forhøjes.
Klagerens repræsentant har til støtte herfor anført følgende:
”Ad forhøjelse af den personlige indkomst
1) 15.01.2018 kr. 3.000
Beløbet kan ikke identificeres.
2) 02.10.2018 kr. 10.000
Beløbet er tilbagebetaling af et lån, som skatteyders ægtefælle udlånte til [SBK]. Beløbet er ved en fejl blevet indbetalt på skatteyders konto.
Beskeden ”tak for lån” understøtter, at der er tale om et lån.
3) 18.11.2018 kr. 3.000
Vedrører salg af en tvillingklapvogn til personen [person2].
Beskeden ”[virksomhed4]” understøtter, at der er tale om salg af en klapvogn. Den kan ses på [...dk] og koster som ny i niveau kr. 6.000.
4) 25.01.2018 indsætning kr. 25.000
Beløbet vedrører løbende kontant opsparing fra tidligere indkomstår af mindre beløb, som sammenlagt er indsat på kontoen for ikke at have for mange kontanter i hjemmet.
Henset til det meget begrænsede transaktionsniveau for hævninger og indsætninger, gøres det gældende, at de ovennævnte transaktioner heller ikke overstiger sædvanlige indsætninger/hævninger for private.
Det er derfor opfattelsen, at skatteyder under hensyntagen til det begrænsede transaktionsniveau ikke kan pålægges at dokumentere erhvervelsen af disse begrænsede indsætninger udover, hvad der allerede er oplyst.”
Landsskatteretten skal tage stilling til om det er med rette, at Skattestyrelsen for indkomståret 2018 har forhøjet klagerens anden personlige indkomst med 41.000 kr. vedrørende fire bankindsætninger, som ikke er selvangivet.
Retsgrundlaget
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Det følger af personskattelovens § 3, stk. 1, at personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst.
Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1. indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905.HR. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. maj 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR.
Låneforhold skal kunne dokumenteres f.eks. ved fremlæggelse af lånedokumenter, aftaler om forrentning og afvikling af lån m.v., hvilket kan udledes af SKM2013.363.BR. Ved vurderingen af, om der er tale om et lån, lægges der vægt på, om der er udarbejdet et lånedokument og om lånevilkårene, herunder tilbagebetalingsvilkårene og rentevilkår i øvrigt, kan dokumenteres, samt om tilbagebetalingen af beløbet kan dokumenteres. Dette kan udledes af SKM2010.509.BR.
Som udgangspunkt kan salg af privat indbo ske skattefrit. Ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om indtægter fra salg af privat indbo, lægges der vægt på objektive kendsgerninger. Dette kan udledes af Vestre Landsrets dom af 21. oktober 2013, offentliggjort som SKM2013.748.VLR, og byrettens dom af 18. juni 2012, offentliggjort som SKM2012.589.BR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
I den foreliggende situation, hvor der er indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på klagerens konti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om klagerens indtægtsforhold i det pågældende indkomstår, påhviler det klageren at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler eller fra midler, som ikke skal beskattes.
Klageren har ikke godtgjort, at bankindsætningen den 25. januar 2018 på 25.000 kr. kan henføres til flere opsparede kontantbeløb, som er modtaget før indkomståret 2018, og at beløbet derfor ikke skal beskattes.
Klageren har endvidere ikke godtgjort, at bankindsætningen den 2. oktober 2018 på 10.000 kr. kan henføres til tilbagebetaling af et lån, og at beløbet derfor ikke skal beskattes. Klageren har således blandt andet ikke fremlagt et lånedokument, men har blot henvist til posteringsteksten ”tak for lån”.
Klageren har heller ikke godtgjort, at bankindsætningen den 18. november 2018 på 3.000 kr. kan henføres til salg af en klapvogn, som ikke skal beskattes. Klageren har således ikke fremlagt noget til støtte herfor, men har blot henvist til posteringsteksten ”[virksomhed4]”.
Endelig har klageren ikke kunnet redegøre for, hvad bankindsætningen på 3.000 kr. den 15. januar 2018 vedrører, og klageren har dermed ikke godtgjort, at beløbet ikke skal beskattes.
Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset bankindsætninger svarende til i alt 41.000 kr. for at udgøre skattepligtig indkomst, jf. statsskattelovens § 4, og har forhøjet klagerens anden personlige indkomst hermed, jf. personskattelovens § 3, stk. 1.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.