Kendelse af 12-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 06-09-2024

Journalnr. 22-0075358

Motorstyrelsen har opkrævet 17.065,67 kr. i grøn ejerafgift af køretøjet for perioden 15. juni 2020 – 30. november 2022. Efter en berigtigelse af køretøjets brændstofforbrug i Køretøjsregisteret har Motorstyrelsen reguleret og nedsat den grønne ejerafgift til 5.853,67 kr. for perioden.

Eftersom klageren ikke har betalt de oprindelige opkrævninger af grøn ejerafgift, medfører Motorstyrelsens regulering, at klageren opkræves 5.853,67 kr. i grøn ejerafgift for perioden 15. juni 2020 – 30. november 2022.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagens køretøj er en Smart Fortwo Passion med stelnummer [...].

Køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret med klageren som ejer og bruger den 15. juni 2020. Den 28. august 2020 blev køretøjet registreret med [person1] som ejer og klageren som bruger.

Det er oplyst i sagen, at der i år 2019 opstod fejl i Køretøjsregisteret for nogle køretøjer. For sagens køretøj betød det, at det oplyste brændstofforbrug i Køretøjsregisteret blev ændret fra 29,4 km/l til 17,6 km/l. Det er endvidere oplyst af klageren, at han, hver gang han modtog en forkert opkrævning af grøn ejerafgift, kontaktede Motorstyrelsen for at få fejlen berigtiget.

Klageren blev opkrævet grøn ejerafgift for perioden 15. juni 2020 – 30. november 2022 med i alt 17.065,67 kr. på baggrund af beregninger foretaget med en brændstofforbrugsoplysning på 17,6 km/l i Køretøjsregisteret. Motorstyrelsen har den 6. november 2020 berigtiget brændstofforbrugsoplysningen for køretøjet i Køretøjsregisteret til 29,4 km/l og beregnet den grønne ejerafgift på ny. Korrektionen betød, at den grønne ejerafgift af køretøjet i perioden 15. juni 2020 – 30. november 2022 blev reguleret til 5.853,67 kr.

Klageren har ikke betalt opkrævningerne af grøn ejerafgift i perioden den 15. juni 2020 – 30. november 2022.

Opkrævningen af grøn ejerafgift på 1.240 kr. for perioden 1. juni 2022 – 30. november 2022 er accepteret af klageren.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har på baggrund af en korrigering af brændstofforbrugsoplysningerne for køretøjet reguleret den grønne ejerafgift for perioden den 15. juni 2020 – 30. november 2022 og opkrævet i alt 5.853,67 kr.

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at kravet på grøn ejerafgift i perioden den 15. juni 2020 - 31. maj 2022 på 4.613,67 kr. skal nedsættes til 0 kr.

Klageren har angivet følgende begrundelse for sin opfattelse:

”Jeg har modtaget forkert afgift på min bil [reg.nr.1] igennem flere år.

Hver gang jeg har modtaget en forkert vægtafgift har jeg ringet til motorstyrelsen for at få tilsendt et korrekt girokort så jeg kun betale min regning, men hver gang jeg har haft ringet altså hver gang jeg har modtaget en forkert opkrævning, så har jeg aldrig modtaget en korrekt opkrævning, men på nummerplade.net stod min afgift som betalt, så jeg tænkte motorstyrelsen har lavet en fejl, så de har annulleret min opkrævning, men nu får jeg lige pludselig en kæmpe regning på 5.853,67 kr. hvilket jeg syntes er unfair, da jeg kun har gjort alt det rigtige, nemlig at ringe til jer gang på gang for at få tilsendt et korrekt girokort, og nu bliver jeg straffet for motorstyrelsen fejl.

Jeg har snakket med motorstyrelsen som giver mig ret i det er unfair, men det er Skat jeg skal klage til og den besked fik jeg her i august i år, men jeg skulle først klage når jeg fik min endelige opgørelse.

Jeg vil sige at den sidste opkrævning er fair, da jeg har ringet til motorstyrelsen så mange gange for at få tilsendt det korrekte girokort.

Hvis Skat ikke vil give mig medhold i denne klage ønsker jeg at få min klage indbragt for domstyrelsen.

Ps: På nummerplade.net står opgivet forbrug nu korrekt, men opkrævningen står stadigvæk forkert derinde Halvårlig - 3580,00 kr. og den står igen som betalt.”

Motorstyrelsens udtalelse

I forbindelse med Skatteankestyrelsens sagsbehandling har Motorstyrelsen fremsendt følgende udtalelse:

”Motorregisteret har i perioden fra den 30. april 2019 til oktober 2019 været ramt af en kendt fejl ved beregningen af brændstofforbrug. Fejlen har medført, at et mindre antal køretøjer får beregnet og opkrævet en forkert periodisk afgift.

Fejlen har bevirket, at disse ejer-/brugere blandt andet har modtaget for høje opkrævninger af periodisk afgift. Der blev den 19. september 2019 udsendt et nyhedsbrev vedrørende problemet jf. ”Nyhedsbrev”.

Ejer-/brugerne har fået oplyst, at de enten kan betale de forkerte opkrævninger og afvente en ny beregning af de periodiske afgifter eller afvente med at betale til, at de korrekte opkrævninger kan dannes med ny betalingsfrist. I sidstnævnte mulighed er der indsat rykker og rentestop på opkrævningerne hos Skattestyrelsen.

Fejlen i Motorregisteret er rettet, men på grund af systemmæssige udfordringer skal en del af køretøjerne rettes manuelt.

(...)

Det er ikke Motorstyrelsens opfattelse, at der er nye oplysninger i klagen, der ændrer afgørelsen sendt den 11. august 2022.

Klagers køretøj er i perioden 15. juni.2020-30. november 2022 ramt den kendte fejl i Motorregistret vedrørende en fejlagtig ændring af brændstofforbruget. I dette tilfælde ændrede brændstofforbruget sig fra 29,4 km/l til 17,6 km/l. Det medførte for høje opkrævninger af periodisk afgift, hvilke fremgår af Motorregistret. Klager blev oplyst om, at der var mulighed for at vente med at betale til, at der kunne opkræves de korrekte periodiske afgifter. Denne mulighed valgte klager, hvorfor de fejlagtige opkrævninger ikke er betalt.

Den 5. oktober 2021 blev der indført nye retningslinjer, hvilke muliggjorde regulering af de periodiske afgifter, hvis der var tale om et datarettet køretøj samt nuværende ejer-/brugere henvendte sig. Dette var gældende i dette tilfælde, hvorfor der blev oprettet sag den 21. juni 2022 efter henvendelse fra ejeren af køretøjet med henblik på genberegning og regulering af de periodiske afgifter.

Der blev afsendt forslag til afgørelse til klager den 27. juni 2022, samt selve afgørelsen den 11. august 2022.

Klager oplyser endvidere i klagen, at køretøjets forbrug står korrekt på nummerplade.net, og at de forkerte opkrævninger står som betalte. Motorstyrelsen forholder sig ikke i denne sag til oplysningerne på nummerpladenet, men til oplysningerne i Motorregisteret. Brændstofforbruget er rettet og kravene/opkrævningerne er rettet ved denne sagsbehandling. Der er nu udsendt korrekte opkrævninger til klager i henholdt til det korrekte brændstofforbrug.

Slutteligt har klager, der er bruger af køretøjet, kontaktet Motorstyrelsen gentagne gange i forhold til de forkerte opkrævninger af periodisk afgift. Det samme har ejer af køretøjet. De er derfor opmærksomme på, at de skal betale den periodiske afgift, og at der er en fejl i Motorregisteret, der medfører et forkert brændstofforbrug og dermed for høje opkrævninger. Ejer og bruger er derfor velvidende om, at bruger vil modtage de korrekte opkrævninger, når køretøjets periodiske afgifter kan genberegnes.”

Klagerens bemærkninger

Motorstyrelsens udtalelse har været i høring ved klageren. Klageren har givet følgende bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse:

”Jeg er ret sikker på at [person2] er hende der ringede til mig i midten af August i år hvor vi havde en behagelig samtale hun gav mig medhold i at det var unfair med denne regning da jeg gentagende gange og hver gang der var kommet en forkert regning, ringede jeg til motorstyrelsen for at få tilsendt et korrekt girokort, hun hjalp mig ovenikøbet med hvordan jeg skulle klage over afgørelsen hos Skat når jeg modtog de nye beregninger, for hun kunne desværre ikke hjælpe mig.

Men der er stor forskel på om hun snakker med en kollega og en borger kan jeg desværre se.

Jeg er ikke blevet oplyst om jeg kunne vente med at betale regningerne til fejlen var blevet rettet, men derimod at jeg ikke skulle betale den meget høje regning der var blevet tilsendt, og det havde jeg heller ikke råd til derfor bad jeg hver gang om at få tilsendt et korrekt girokort!”

Motorstyrelsens yderligere bemærkninger

Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse har været i høring hos Motorstyrelsen.

Motorstyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling.

Klagerens yderligere bemærkninger

Skatteankestyrelsens indstilling til afgørelse og Motorstyrelsens udtalelse hertil har været i høring hos klageren.

Klageren er uenig i Skatteankestyrelsens indstilling og har i det væsentlige anført de samme anbringender som tidligere til støtte herfor.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om kravet på betaling af grøn ejerafgift for perioden den 15. juni 2020 - 31. maj 2022 består, og om Motorstyrelsen har været berettiget til at omberegne grøn ejerafgift af køretøjet for perioden den 15. juni 2020 – 30. november 2022.

Retsgrundlaget

Når der i det følgende henvises til registreringsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forældelsesloven er dette henvisninger til henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer, lovbekendtgørelse nr. 169 af 18. februar 2020 om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og varebiler, lovbekendtgørelse nr. 635 af 13. maj 2020 om skatteforvaltningsloven og lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015 om forældelse af fordringer, alle med senere lovændringer indtil tidspunktet for opkrævning af den grønne ejerafgift.

Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregistret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1.

Det fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens § 1, stk. 1, at hovedreglen er, at der svares afgift af personbiler, der er indrettet til befordring af højst 9 personer, hvis bilen skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer.

Afgiften påhviler den, i hvis navn bilen ved afgiftsperiodens begyndelse er registreret. Såfremt bilen er registreret for såvel en bruger som en ejer, påhviler afgiften dem begge, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 5, stk. 1.

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, nr. 4, at told- og skatteforvaltningen ikke kan ændre en afgørelse om registrering af et køretøj, senere end 6 måneder efter at afgørelsen er truffet. Efter fristen i 1. pkt. kan afgørelsen dog blandt andet ændres i tilfælde, hvor told- og skatteforvaltningen konstaterer en åbenbar fejl i registreringen. Yderligere afgift i konsekvens af en ændring på baggrund af en åbenbar fejl i registreringen pålægges fra tidspunktet for registreringsændringen.

Efter forældelseslovens § 3, stk. 1, er forældelsesfristen 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren var registreret som ejer og/eller bruger af køretøjet i perioden den 15. juni 2020 – 30. november 2022. Grøn ejerafgift af køretøjet påhviler herefter klageren, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 5, stk. 1.

Landsskatteretten lægger til grund, at brændstofforbrugsoplysningen for køretøjet inden berigtigelsen heraf den 6. november 2020 var angivet forkert i Køretøjsregisteret som følge af en åbenbar fejl.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at Motorstyrelsens ændring af brændstofforbrugsoplysningen for køretøjet i Køretøjsregisteret er sket med rette, jf. skatteforvaltningslovens § 32 a, stk. 1, nr. 4.

Motorstyrelsen har foretaget en omberegning af den grønne ejerafgift for køretøjet efter berigtigelsen af brændstofforbrugsoplysningen i Køretøjsregistreret.

Landsskatteretten finder, at kravet på grøn ejerafgift af køretøjet for perioden den 15. juni 2020 – 31. maj 2022 ikke er forældet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1.

Som sagen er oplyst, lægger Landsskatteretten til grund, at omberegningen af den grønne ejerafgift er foretaget korrekt.

Klagerens bemærkninger i øvrigt kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.