Kendelse af 30-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-06-2024

Journalnr. 22-0079348

Motorstyrelsen har afvist klagerens anmodning om regulering af periodiske afgifter for sagens varebil, med tilbagevirkende kraft for perioden 2012 – 2022.

Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Sagen vedrører klagerens anmodning om regulering af periodiske afgifter for sagens køretøj, SEAT ALTEA VAN 1,6, stelnummer [...], i perioden 2012 – 2022.

Køretøjet er indregistreret første gang den 13. januar 2006, som varebil med anvendelsen godstransport privat. Varebilen er ikke afgiftsberigtiget med 50 pct. i henhold til registreringsafgiftslovens § 5.

Køretøjet blev nedvejet fra en tilladt til totalvægt på 2.025 kg til 2.000 kg, den 1. august 2007.

Klageren blev den 9. marts 2012 registreret som bruger af køretøjet, og hans ægtefælle blev registreret som ejer af køretøjet.

Klageren har betalt vægtafgift i henhold til satserne for varebiler med en tilladt totalvægt på mellem 2.001 kg og 2.500 kg i perioden 2012 og 2022.

Følgende fremgår af køretøjets registreringsattest: ”Nedvejet, Betaler Afgift Efter 2001-2500”. Videre fremgår det af Køretøjsregistreret, under tilladelser, hvor det er registreret ”Nedvejet, Betaler Afgift Efter 2001-2500”.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har den 17. juni 2022, afvist klagerens anmodning om regulering af de periodiske afgifter med tilbagevirkende kraft, for perioden 2012 – 2022.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse i afgørelsen:

”[...]

Motorstyrelsen har den 1. juni 2022 sendt dig et forslag til afgørelse vedrørende køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.1].

Vi sender dig nu en afgørelse, som svarer til det forslag, vi tidligere har sendt til dig.

Du har i din henvendelse til Motorstyrelsen oplyst at du ved syn er blevet oplyst, at køretøjet skulle være nedvejet til 2000 kg.

Du har fra den 9. marts 2012 været bruger af køretøjet.

Køretøjet er i hele perioden opkrævet periodiske afgift efter satserne for vægt fra 2001 – 2500 kg.

Afgørelse

Motorstyrelsen afslår din anmodning om regulering af de periodiske afgifter med tilbagevirkende kraft, jævnfør nedenstående begrundelse.

Begrundelse

Køretøjet er i hele perioden fra den 9. marts 2012 opkrævet ud fra hvordan det er registreret.

Der er tale om varebil med anvendelsen, godstransport – privat. 1. registreringsdato er den 14. september 2005. Køretøjet vejer over 2000 kg (2025 kg).

I 2007 bliver en del varebiler nedvejet, men i januar 2008 rettes dette da loven ændres, og der bliver i Motorregisteret indsat en bemærkning på disse køretøjer ”Ned- vejet, Betaler Afgift Efter 2001-2500”

Oplysningerne har i hele perioden været oplyst i Motorregisteret, det har også været muligt at få forklaring hos Motorstyrelsen og det tidligere Skat, Motor.

På baggrund af ovenstående begrundelser kan der derfor ikke ske yderligere refusion af de periodiske afgifter, idet køretøjet er opkrævet ud fra registrering.

[...]”

Motorstyrelsen har den 24. oktober 2022 sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen:

”[...]

Beskrivelse af sag:

Sagen vedrører nedvejning af varebil tilbage i 2007:

I 2007 var det gratis at nedveje varebiler, men loven blev ændret ultimo 2007 således, at det nu kostede en ekstra registreringsafgift at nedveje varebilen. Det betød at de varebiler, som var nedvejet i 2007 og var kommet på lav vægtafgift, nu kom på høj vægtafgift fra januar 2008. Der blev udsendt breve til ejerne i den forbindelse.

Dette køretøj blev nedvejet den 1. august 2007, og kom tilbage på høj afgift igen den 12. januar 2008. I denne forbindelse blev der sendt et brev til den daværende ejer og efterfølgende indberettet en tilladelse i Motorregisteret ”Nedvejet, Betaler Afgift Efter 2001-2500”

Klagers argumenter

Klager mener, at han bør have reguleret de periodiske afgifter tilbage for 10 år, ud fra at der i Motorregisteret står en totalvægt på 2000 kg.

Argumenter i indsendt klage:

Klager oplyser at han i forbindelse med syn i foråret 2019, bliver gjort opmærksom på, af en synsmand, at det køretøj han er bruger af, var nedvejet til 2000 kg. Ud fra dette mener klager, at de periodiske afgifter er for høje. Klager oplyser endvidere af vægten på 2000 kg. fremgår af registreringsattesten.

Vægtafgiften og privatanvendelsesafgiften ville være meget lavere ved 2000 kg i stedet for 2025 kg.

Motorstyrelsens udtalelse

Køretøjet er blevet teknisk nedvejet til 2000 kg i 2007. I den forbindelse blev de periodiske afgifter reguleret.

Men på grund af en lovændring i december 2007 blev alle varebiler, der blev nedvejet efter den 24. april 2007 afgiftsmæssigt ført tilbage, som om nedvejning af bilen ikke havde fundet sted.

I januar 2008 udsendes der et brev til alle de varebilsejere, som er omfattet af den ny lov.

I den forbindelse blev alle disse varebiler påført en bemærkning i det daværende motorsystem med teksten: ”Nedvejet betaler afgift efter 2001-2500” og de periodiske afgifter blev reguleret tilbage igen.

Klager er blevet bruger af køretøjet den 9. marts 2012 (hans ægtefælle bliver ejer), der er hele ejer/bruger perioden er opkrævet og betalt periodiske afgifter efter den vægt køretøjet havde før nedvejningen 2025 kg.

Køretøjet er i hele perioden fra den 9. marts 2012 opkrævet ud fra hvordan det er registreret. Der er tale om varebil med anvendelsen, godstransport – privat. 1. registreringsdato er den 14. september 2005. Køretøjet vejer over 2000 kg (2025 kg).

Alle oplysninger er tilgængelige i Motorregisteret.

Det fremgår også af registreringsattesten at køretøjet er ”nedvejet men betaler afgift efter 2001 – 2500 kg”

De periodiske afgifter er opkrævet ud fra registreringen af køretøjet.

Som ejer af et køretøj bør man kontrollere, at de opkrævninger man får og betaler er korrekte i forhold til det registrerede køretøj, og at man har en forpligtigelse til at rette henvendelse straks, hvis der er forhold vedrørende et køretøj, der ikke er korrekt.

Der ses ikke i perioden fra 2009 til 2020 at have været henvendelser fra klager med spørgsmål til de opkrævede periodiske afgifter.

Køretøjet er ikke nedvejet igen efter januar 2008 og der er ikke betalt yderligere registreringsafgift.

Motorstyrelsen fastholder afslag på genoptagelse af de periodiske afgifter, da køretøjet hele ejerperioden har betalt periodiske afgifter ud fra registreringen.

[...]”

Motorstyrelsen har den 22. april 2024, sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast:

”[...]

Motorstyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og har følgende bemærkninger:

Det følger af vægtafgiftslovens § 2, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 931 af 18. september 2008, med senere ændringer) at der svares vægtafgift for samtlige afgiftspligtige køretøjer.

For varebiler svares der som udgangspunkt vægtafgift efter varebilernes tilladte totalvægt, jf. vægtafgiftslovens § 4, stk. 1. Vægtafgiften beregnes efter de i § 4 fastsatte frister.

De følger af vægtafgiftslovens § 20 a, stk. 1, at såfremt et køretøj i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 27. november 2007 er omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2 t. til en tilladt totalvægt på 2 t. eller mindre, betales vægtafgiften efter satserne for varebiler m.v. med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler m.v., der er afgiftsberigtiget med 50 pct. efter registreringsafgiftslovens § 5.

Motorstyrelsen er enig i, at køretøjet ikke er afgiftsberigtiget med 50 pct. efter registreringsafgiftslovens § 5.

Sagens køretøj blev nedvejet fra en tilladt totalvægt på 2.025 kg. til 2.000 kg., den 1. august 2007. Motorstyrelsen er enig i, at der med rette er opkrævet vægtafgift efter vægtafgiftslovens § 20 a, stk. 1.

Motorstyrelsen er ligeledes enig i, at det forhold, at klageren ikke har været opmærksom på bemærkningen på varebilens registreringsattest eller i Køretøjsregistret, vedrørende beregningen af vægtafgift, ikke kan føre til et andet resultat.

Motorstyrelsen indstiller således, at afgørelsen fastholdes.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har i klagen af 12. september 2022, nedlagt påstand om, at der skal ske opkrævning af periodiske afgifter i henhold til satserne for varebiler med en totalvægt på 2000 kg., og at der skal ske refusion af den for meget betalte afgift i perioden 2012 til 2022, hvor der er sket opkrævning i henhold til satserne for varebiler med en totalvægt mellem 2001 kg. og 2500 kg.

Klageren har anført følgende begrundelse i klagen:

”[...]

Skattestyrelsen har 09.05.2022 fremsendt faktura for afgiftsperiode 01.03.22 - 28.02.2023.

Vægtafgift 4.010,00 kr.

Privatanvendelsesafgift 6.250,00 kr.

Til betaling 10.260,00 kr.

Der er tale om en total forkert beregning, hvilket jeg blev gjort opmærksom på i forbindelse med syn i foråret 2019.

Registrerings nr. er [reg.nr.1]. Journal nr. [sag1].

Kunde nr. [...82]7.

Min klage i april 2020 fik ikke nogen form for sagsbehandling i to år, før [person1] sendte mig 3 Skrivelser

(1) 18.05.2022, Kvittering for modtagelse af mit brev sendt 3.maj 2022.,

(2). 01.06.2022. De periodiske afgifter reguleres ikke.

(3).17.06.2022. Vi regulerer ikke den periodiske afgift.

Realiteten er:

[reg.nr.1] er en Althea fra marts 2005, som min kone [person2] købte den 9. marts 2012, og jeg [person3] har benyttet privat.

Bilen er en varebil, som er brugt privat.

Den har hele tiden haft en tilladt totalvægt på 2000 kg. Det fremgår af Registrerings attesten den 9.03.2012 udskrevet i forbindelse med overtagelsen af bilen. Se vedhæftning.

Den samlede afgift er for året 2022-2023 opkrævet til: 10.260,00 kr. Den korrekte afgift for året 2022 er 3.440,00 kr. bestående af Vægtafgift: 2.320,00 kr. Privatbenyttelsestillæg: 1.120,00 kr.

Samlet afgift 2022: 3.440,00 kr.

Fra 2012-2022 gør jeg krav på tilbagebetaling for de forhøjede afgifter over 10 år.

[...]”

Klageren har den 1. november 2022 sendt følgende bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse:

”[...]

Vores udtalelse til Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens skrivelse af 24.10.22 modtaget fredag den 28.10.22.

Skattevæsenet har beregnet forkerte vægtafgifter for vores Seat Altea Van 1,6. i perioden 2012 til 2022 dvs. i ti år. Vi købte i 2012 en 7 år brugt Seat Altea Van, som var ny i 2005 med totalvægt på 2025 kg.

Den blev nedvejet fra 2025 kg til 2000 kg i 2007, hvorefter totalvægten er forblevet 2000 kg i motorregistrene i årene frem til 2022 jf. medsendte bilag.

Af Motorstyrelsens udtalelse den 24.10.22 til Skatteankestyrelsen fremgår det:

At vores Altea er fra den 14.09. 2005 med en vægt på 2025 kg, som er teknisk nedvejet i 01.08.07 til 2000 kg. med regulering af de periodiske afgifter. På trods af at totalvægten var nedsat til 2000 kg., fortsatte man med at kræve vægtafgift efter den oprindelige vægt som var 2500 kg. med betaling af vægtafgift efter 2500 kg".

Vores påstand er

Dette har intet grundlag i motorregisteret som efter 01.08.07 har anført bilen til totalvægten på 2000 kg., hvilket vi dokumenterer med kopier af motorregistre fra 2005 til 2022.

Det fremgår intet sted i motorregisteret at vægtafgiften igen beregnes ud fra en vægt på 2025 kg.

I vores motorregistrering fremgår, at vores Seat Altea Van 1,6 har en totalvægt i alle årene efter 01.08.07 til 01.04.22. på 2000 kg. Vægtafgiften kan naturligvis ikke forlanges efter 2500 kg, når totalvægten ikke må gå over 2000 kg.

Vi dokumenterer at Beregnet Vægtafgift på en totalvægt på 2000 kg. indebærer en vægtafgift på 3.440 kr. i året 2022 med vægtafgift på 2320 kr. + privat benyttelsestillæg på 1120 kr.

Et køretøj med vægtafgift på totalvægt 2025 kg. Indebærer en afgift på 10.260 kr. med vægtafgift på 4010 kr.+ privat benyttelsestillæg på 6250 kr.

Vægtafgiften kan naturligvis ikke forlanges efter 2500 kg, når totalvægten ikke må gå over 2000kg.

August 2022 konkluderede Rigsrevisionen, at skattevæsenet har beregnet forkerte vægtafgifter for personbiler, varebiler m.v. Ministeriet har således ikke forvaltet området i overensstemmelse med vægtafgiftsloven og bekendtgørelse om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.[...]”

Klageren har den 11. april 2024, sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og udkast til afgørelse:

”[...]

Jeg godtager ikke indstillingen til Landsskatteretten om at stadfæste Motorstyrelsens afgørelse om afslag på at nedjustere Motorafgiften fra 2012-2022 og videre frem til 2024.

Det er fortsat mit synspunkt, at den korrekte motorafgift beregnes ud fra min model i 2022:

Vægtafgift 2.320 kr.

Privatbenyttelsestillæg 1.120 kr.

Samlet motorafgift i 2022 3.440 kr.

For perioden 2012 -2024 gør jeg fortsat krav på tilbagebetaling af de forhøjede afgifter i perioden 2012-2024.

[...]”

Klageren har den 17. april 2024, sendt følgende bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og udkast til afgørelse:

”[...]

Skattestyrelsen har 09.05.2022 fremsendt faktura for afgiftsperiode 01.03.22 - 28.02.2023.

Vægtafgift 4.010,00 kr.

Privatanvendelsesafgift 6.250,00 kr.

Til betaling 10.260,00 kr.

Der er tale om en total forkert beregning, hvilket jeg blev gjort opmærksom på i forbindelse med syn i foråret 2019. Registrerings nr. er [reg.nr.1].

Min klage i april 2020 fik ikke nogen form for sagsbehandling i to år, før [person1] sendte mig 3 Skrivelser

(1) 18.05.2022, Kvittering for modtagelse af mit brev sendt 3.maj 2022., (2). 01.06.2022. De periodiske afgifter reguleres ikke.

(3).17.06.2022. Vi regulerer ikke den periodiske afgift. Realiteten er:

[reg.nr.1] er en Althea fra marts 2005, som min kone [person2] købte den 9. marts 2012, og jeg Chr. [person3] har benyttet privat.

Bilen er en varebil, som er brugt privat.

Den har hele tiden haft en tilladt totalvægt på 2000 kg. Det fremgår af Registrerings attesten den 9.03.2012 udskrevet i forbindelse med overtagelsen af bilen. Se vedhæftning.

Den samlede afgift er for året 2022-2023 opkrævet til: 10.260,00 kr.

Den korrekte afgift for året 2022 er 3.440,00 kr.

bestående af Vægtafgift: 2.320,00 kr.

Privatbenyttelsestillæg: 1.120,00 kr.

Samlet afgift 2022: 3.440,00 kr.

Fra 2012-2022 gør jeg krav på tilbagebetaling for de forhøjede afgifter over 10 år.

[...]

Vores udtalelse til Motorstyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens skrivelse af 24.10.22 modtaget fredag den 28.10.22.

Skattevæsenet har beregnet forkerte vægtafgifter for vores Seat Altea Van 1,6. i perioden 2012 til 2022 dvs. i ti år.

Vi købte i 2012 en 7 år brugt Seat Altea Van, som var ny i 2005 med totalvægt på 2025 kg.

Den blev nedvejet fra 2025 kg til 2000 kg i 2007, hvorefter totalvægten er forblevet 2000 kg i motorregistrene i årene frem til 2022 jf. medsendte bilag.

Af Motorstyrelsens udtalelse den 24.10.22 tll Skatteankestyrelsen fremgår det:

At vores Altea er fra den 14.09. 2005 med en vægt på 2025 kg, som er teknisk nedvejet i 01.08.07 til 2000 kg. med regulering af de periodiske afgifter. På trods af at totalvægten var nedsat til 2000 kg., fortsatte man med at kræve vægtafgift efter den oprindelige vægt som var 2500 kg. med betaling af vægtafgift efter 2500 kg".

Vores påstand er

Dette har intet grundlag i motorregisteret som efter 01.08.07 har anført bilen til totalvægten på 2000 kg., hvilket vi dokumenterer med kopier af motorregistre fra 2005 til 2022.

Det fremgår intet sted i motorregisteret at vægtafgiften igen beregnes ud fra en vægt på 2025 kg.

I vores motorregistrering fremgår, at vores Seat Altea Van 1,6 har en totalvægt i alle årene efter 01.08.07 til 01.04.22. på 2000 kg.

Vægtafgiften kan naturligvis ikke forlanges efter 2500 kg, når totalvægten ikke må gå over 2000 kg.

Vi dokumenterer at Beregnet Vægtafgift på en totalvægt på 2000 kg. indebærer en vægtafgift på 3.440 kr. i året 2022 med vægtafgift på 2320 kr.+ privat benyttelsestillæg på 1120 kr.

Et køretøj med vægtafgift på totalvægt 2025 kg. Indebærer en afgift på 10.260 kr. med vægtafgift på 4010 kr. + privat benyttelsestillæg på 6250 kr.

Vægtafgiften kan naturligvis ikke forlanges efter 2500 kg, når totalvægten ikke må gå over 2000kg.

August 2022 konkluderede Rigsrevisionen, at skattevæsenet har beregnet forkerte vægtafgifter for personbiler, varebiler m.v. Ministeriet har således ikke forvaltet området i overensstemmelse med vægtafgiftsloven og bekendtgørelse om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. jf. "August 2022- 19/2021Rigsrevisionens beretning til Folketinget med statsrevisorernes bemærkninger.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er betalt for meget i vægtafgift for varebilen, SEAT ALTEA VAN 1,6, stelnummer [...], der blev indregistreret første gang den 13. januar 2006, som varebil med anvendelsen godstransport privat.

Retsgrundlag

Det det fremgår af vægtafgiftslovens § 2, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 931 af 18. september 2008, med senere ændringer, at for samtlige afgiftspligtige køretøjer svares der vægtafgift.

Det fremgår af vægtafgiftsloven § 4, stk. 1, at for varebiler svares der vægtafgift af varebilernes tilladte totalvægt efter de i § 4 fastsatte satser.

Vægtafgiftslovens § 4, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Af vare- og lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse, af påhængsvogne til godstransport og af registreringspligtige påhængsredskaber bortset fra campingvogne og af registreringspligtige motorredskaber, som er indrettet til godstransport, svares afgift af køretøjernes tilladte totalvægt efter nedenstående satser. Afgiften af motorkøretøjer, der registreres som trækkraft for sættevogne til godstransport, forhøjes som fastsat i stk. 6. Afgiften af de nævnte påhængsredskaber beregnes efter satserne for påhængsvogne. Afgiften af de nævnte motorredskaber beregnes efter satserne for vare- og lastmotorkøretøjer. Der betales ikke afgift af påhængskøretøjer til godstransport, der har en tilladt totalvægt over 3.500 kg.

[...]”

Vægtafgiftslovens § 20 a, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Der betales afgift efter denne lov af en varebil m.v., der i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 27. november 2007 er omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2 t til en tilladt totalvægt på 2 t eller mindre, efter satserne for varebiler m.v. med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler m.v., der er afgiftsberigtiget med 50 pct. efter registreringsafgiftslovens § 5.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Varebilen blev nedvejet fra en tilladt totalvægt på 2.025 kg til 2000 kg, den 1. august 2007. Varebilen er ikke afgiftsberigtiget med 50 pct. i henhold til registreringsafgiftslovens § 5.

Landsskatteretten finder at der med rette, er blevet opkrævet vægtafgift i henhold til satserne for varebiler m.v. med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg, jf. vægtafgiftslovens § 20 a, stk. 1, idet varebilen er nedvejet fra en tilladt totalvægt på 2.025 kg til 2.000 kg, den 1. august 2007.

Det forhold at klageren ikke har været opmærksom på bemærkningen herom på varebilens registreringsattest eller i Køretøjsregistreret, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.