Kendelse af 12-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 15-10-2024
Korrigeret afgørelse
Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift på 235.416 kr. for køretøjet Audi Q5, stel.nr. [...], idet køretøjet anses for omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2. Køretøjet skulle derfor inden benyttelsen have været indregistreret og afgiftsberigtiget i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens § 1.
Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.
Sagens køretøj, en Audi Q5 med stelnummer [...], registreringsnummer [reg.nr.1], er et udenlandsk, Schweizisk indregistreret køretøj.
Klageren har den 20. februar 2021 underrettet Motorstyrelsen om, at hun ønskede at anvende køretøjet i Danmark fra den 1. maj 2021. Køretøjet er ikke efterfølgende registreret i Køretøjsregisteret.
Motorstyrelsen har den 20. juni 2022 modtaget en anonym anmeldelse om, at klageren siden januar 2020 har kørt i køretøjet med udenlandske nummerplader, og at køretøjet befinder sig på klagerens adresse på [adresse1], [by1].
Det fremgår af politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem, at køretøjet er blevet observeret kørende i Danmark 6 gange i perioden 26. april 2022 til 25. juni 2022.
Det fremgår af folkeregistret, at klageren er indrejst til Danmark den 6. marts 2014. Klageren har siden den 1. august 2021 været registreret med bopæl på adressen [adresse1], [by1]. Klagerens to børn er registreret med bopæl på adressen.
Klageren har modtaget indkomst fra [finans1] A/S i perioden fra den 1. juni 2021 til den 31. juli 2022. Klageren har også modtaget indkomst fra [virksomhed1] i perioden 1. juni 2021 til 31. juli 2022. Klageren har desuden den 15. juli 2021 og den 27. september 2021 oprettet konti i [finans1].
Klageren har den 21. marts 2022 via TastSelv indberettet befordringsfradrag.
Klageren har fremlagt køretøjets schweiziske registreringsattest, hvoraf ejerforholdet til køretøjet ikke fremgår.
Klageren har oplyst, at køretøjet er leaset. Klageren har ikke fremlagt oplysninger, der bekræfter dette.
Motorstyrelsen har opkrævet klageren 235.416 kr. i registreringsafgift under henvisning til, at køretøjet er taget i anvendelse på færdselslovens område og dermed er omfattet af registreringspligten i registreringslovens § 2, stk. 2, nr. 1, og at køretøjet forinden benyttelsen skulle have været afgiftsberigtiget, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.
Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse i afgørelsen (uddrag):
”[...]Vores vurdering
Det er vores vurdering, at køretøjet har været anvendt på færdselslovens område i Danmark, og at det er omfattet af registreringspligten i Danmark. Køretøjet skulle derfor have været indregistreret på danske nummerplader, og der skulle have været betalt registreringsafgift af køretøjet, før det blev taget i anvendelse.
Sagens oplysninger
Vi har den 20. juni 2022 modtaget en anonym anmeldelse om dig. Når en anmeldelse er anonym, ved vi ikke, hvem anmelderen er, og hvor anmeldelsen kommer fra.
Vi har konstateret, at du ifølge folkeregisteret er flyttet til Danmark på adressen [adresse2] [by1] den 6. marts 2014. Det fremgår, at du bor sammen med dine to børn [person1] CPR-nr.: [...]XXXX og [person1] CPR-nr.: [...]-XXXX.
Skatteforvaltningens indkomstsystem viser, at du har modtaget indkomst fra [finans1] A/S CVR [...1] i perioden 1. juni 2021 – 31. december 2021, hvor du har arbejdet 1122 timer og i perioden 1. januar 2022 – 31. juli 2022 med timeantal på 1122.
Ifølge vores system har du også modtaget indkomst fra [virksomhed1] CVR [...2] i perioden 1. juni 2021 – 31. december 2021 og i perioden 1. januar 2022 – 31. juli 2022.
Vi kan også se, at du den 15. juli 2021 og den 27. september 2021 har oprettet konti i [finans1].
Herudover kan vi ifølge vores system se, at du via TastSelv har indberettet befordringsfradrag den 21. marts 2022.
Vi har modtaget oplysninger fra politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem. Her fremgår det, at dit køretøj er blevet observeret kørende i Danmark 6 gange i perioden 26. april 2022 til 25. juni 2022.
Vi er underrettet om kørslen
Du har anmeldt køretøjet til import, med anført ibrugtagningsdato den 1. maj 2021. I anmeldelsen har du meddelt, at du vil importere og anvende et køretøj med udenlandske nummerplader her i landet. I anmeldelsen fremgår det, at køretøjet skal registreres i Motorregistret senest 30 dage efter, at du har ført køretøjet ind i Danmark.
Vi kan den 1. juni 2021 ikke se, at køretøjet er blevet registreret i Motorregistret.
Nedenstående udklip viser den kvittering, du har modtaget for anmeldelsen om import. Kvitteringen modtog du den 20. februar 2021.
[...]
Vi har indkaldt materiale fra dig
Vi har den 24. juni 2022 bedt dig om at sende dokumentation for køretøjets kilometerstand. Det dokumenteres med to vellignende billeder.
Vi har den 7. juli 2022 modtaget bemærkninger fra dig på udsendte materialeindkaldelse, hvor du har oplyst, at du vil flytte tilbage til dit hjemland i slutning af september.
Vi har den 31. august modtaget endnu en bemærkning fra dig, hvor du har oplyst, at du bliver i Danmark til slutningen af året, samt at du vil få køretøjet solgt. Herudover har du vedhæftet et billede af køretøjet kilometerstand.
Hvad har vi lagt vægt på?
Vi har lagt vægt på, at køretøjet ikke er blevet registreret, inden det blev taget i brug i Danmark.
Vi har også lagt vægt på, at køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, at du er ejer og bruger af køretøjet, og at du har bopæl i Danmark.
Vi kan se i folkeregistret, at du er indrejst til Danmark den 6. marts 2014. I folkeregistret fremgår det, at du har boet på adressen [adresse1], [by1] siden den 1. august 2021. Vi anser dig derfor for at have bopæl i Danmark.
Herudover har vi også lagt vægt på, at du har anmeldt køretøjet til import i Danmark, hvor du har anført ibrugtagningsdato den 1. maj 2021.
Ud fra ovenstående oplysninger, er det vores opfattelse, at du er hjemmehørende i Danmark, da du har privat og erhvervsmæssig tilknytning til Danmark.
Vores afsluttende bemærkninger
Vi har ikke modtaget indsigelser fra dig på det udsendte forslag til afkrævning af registreringsafgift af den 6. september 2022.
Vi træffer derfor afgørelse i henhold tidligere udsendte forslag til afkrævning af registreringsafgift af 6. september 2022.
[...]”
Motorstyrelsen har den 8. november 2022 sendt følgende udtalelse til skatteankestyrelsen (uddrag):
”[...][person2] CPR-nr.: [...]XXXX har i klagen oplyst at køretøjet er blevet hentet, samt at køretøjet er leaset frem til 20. november 2023. Herudover har [person2] vedlagt et billede af registreringsattesten, men hvor det ikke er muligt at definere oplysning om ejerskabet på køretøjet.
Det ændrer ikke på vores opfattelse af sagen, at [person2] i klagen oplyser at køretøjet er leaset. Vi har hverken i forbindelse med vores underretningsbrev af den 23. juni 2022 eller i forbindelse med høringen af vores forslag til afgørelse af den 6. september 2022 modtaget oplysninger eller dokumentation fra [person2] om, at køretøjet skulle være leaset. Heller ikke i forbindelse med [person2] klage til Skatteankestyrelsen er det dokumenteret, at køretøjet er leaset.
[person2] har den 20. februar 2021 anmeldt køretøjet til import, med anført ibrugtagningsdato den 1. maj 2021. I anmeldelsen har hun meddelt, at hun vil importere og anvende et køretøj med udenlandske nummerplader her i landet. I anmeldelsen fremgår det, at køretøjet skal registreres i Motorregistret senest 30 dage efter, at man har ført køretøjet ind i Danmark. [person2] har ikke fortaget indregistrering af køretøjet indenfor de fastsatte 30 dage.
Herudover har [person2] i sin bemærkning af den 31. august 2022, oplyst til os, at det så ud til at hun skulle blive her i landet frem til udgangen af året, så køretøjet skulle sælges i Danmark. Yderligere har hun bedt os om at værdifastsat køretøjet.
Det er derfor fortsat vores vurdering, at køretøjet har været anvendt på færdselslovens område i Danmark, og at det er omfattet af registreringspligten i Danmark. Køretøjet skulle derfor have været indregistreret på danske nummerplader, og der skulle have været betalt registreringsafgift.
Motorstyrelsen finder ikke, at der er kommet nye oplysninger i klagen og henviser tillige til Motorstyrelsens afgørelse af den 22. september 2022, hvoraf Motorstyrelsens begrundelse, argumentation, besvarelse på indsigelse mm. nærmere fremgår.
Motorstyrelsen fastholder afgørelsen om betaling af registreringsafgift på 235.416 kr.
Motorstyrelsen indstiller derfor, at vores afgørelse af den 22. september 2022 stadfæstes.
Vi gør Skatteankestyrelsen opmærksom på at vi ikke modtaget leasingkontrakt eller andet dokumentation fra parten der dokumenterer at [person2] ikke er retmæssig ejer af køretøjet.
[...]”
Klageren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at skulle betale registreringsafgift for sagens køretøj.
Klageren har i klagen anført følgende (uddrag):
“[...] The issue is a vehicle with foreign numberplates has been left for me to move back to my country. My work contract has been extended so got to stay longer. I even had to change home within 2 weeks after sending the termination of my tenancy. So the vehicle has been picked up in the time where i didnt get ant response from your employees. Now there is this decision wich was meant to be a calculation to see how much it would cost when i could import the vehicle. The issue is i am legally not allowed to change the vehicles insurance or anything on that vehicle. Where can in complaint your tax decision?
Your employees never asked for vehicles documents. That vehicle is a leased vehicle where the holder got to pay its installments until 20.11.2023.
[...]”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om sagens køretøj er omfattet af registreringspligten, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer, og om køretøjet skal afgiftsberigtiges, jf. registreringsafgiftslovens § 1.
Retsgrundlaget
Inden et køretøj tages i brug på færdselslovens område, skal køretøjet registreres i Køretøjsregistret, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, nr. 1, dagældende lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer.
Det er udgangspunktet, at der skal betales fuld registreringsafgift af et køretøj i forbindelse med første registrering her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1-3, dagældende lovbekendtgørelse nr. 1194 af 2. juni 2021 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.
Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagældende registreringsbekendtgørelse nr. 2523 af 15. december 2021, at et køretøj kun skal registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet, jf. dog stk. 2 og 3.
En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses for at have bopæl her i landet, jf. § 6 i registreringsbekendtgørelsen.
Det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 15, at en person med bopæl eller hjemsted her i landet ikke må føre et udenlandsk registreret køretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som nævnt i § 15, stk. 2, § 10, § 13, stk. 2, eller §§ 16-26.
Det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 10, at hvis en ejer eller bruger af et udenlandsk registreret køretøj etablerer bopæl eller hjemsted her i landet, og køretøjet skal registreres i Køretøjsregisteret, jf. kapitel 2 og 4, skal registrering i Køretøjsregisteret ske inden 30 dage efter tilflytningen.
Efter registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2, 1. pkt., skal en fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted i Danmark, der ønsker at bruge et udenlandsk indregistreret køretøj på færdselslovens område, forudgående underrette Skatteforvaltningen om ibrugtagningen af køretøjet med angivelse af dagen for ibrugtagningen på www.skat.dk/motor-udland. Kvittering fra Skatteforvaltningen skal medbringes under kørsel i Danmark.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten finder, at køretøjet har været taget i brug på færdselslovens område, idet køretøjet er blevet observeret kørende i Danmark 6 gange i perioden 26. april 2022 til 25. juni 2022 af politiets automatiske nummerpladegenkendelsessystem.
Klageren har været registreret i Det Centrale Personregister med bopæl i Danmark siden den 6. marts 2014 og anses derfor for at have bopæl her i landet, jf. § 6 i registreringsbekendtgørelsen.
Landsskatteretten finder, at klageren har rådet over køretøjet på færdselslovens område siden den 1. maj 2021 herunder henset til, at klageren den 20. februar 2021 har underrettet Motorstyrelsen om, at hun ønskede at anvende køretøjet i Danmark fra den 1. maj 2021, jf. registreringsbekendtgørelsens § 13, stk. 2, 1. pkt. Henset til, at køretøjet ikke er indregistreret inden for 30 dage fra tilflytningen, finder Landsskatteretten, at klageren ikke opfylder betingelserne for kørsel i henhold til registreringsbekendtgørelsens § 10 og § 13, stk. 2.
Landsskatteretten finder i øvrigt, at kørslen i køretøjet ikke er omfattet af § 15, stk. 2, § 10 eller §§ 16-24 samt § 26 i registreringsbekendtgørelsen.
Herefter finder Landsskatteretten, at der er indtrådt registreringspligt for køretøjet, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og at der er indtrådt afgiftspligt for køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.
Landsskatteretten lægger til grund, at klageren er ejer af køretøjet, idet klageren har haft råderetten over køretøjet samt har anmeldt køretøjet til anvendelse i Danmark, herunder at der ikke er fremlagt øvrige oplysninger om ejerforholdet til køretøjet.
Landsskatteretten finder herefter, at klageren som ejer hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.
De af klageren i øvrigt anførte oplysninger kan ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.