Kendelse af 26-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Forhøjelse af A-skat | 79.482 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Forhøjelse af AM-bidrag | 12.566 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Forhøjelse af A-skat | 91.525 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Forhøjelse af AM-bidrag | 14.470 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren) er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 20. september 2019, og virksomheden er registreret under branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.
Indehaveren har fremlagt en årsrapport for 2020, hvoraf bl.a. fremgår, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 279.073 kr., lønninger for 31.500 kr. og et årsresultat på -96.633 kr.
Indehaveren har ikke fremsendt timeregnskaber for sine ansatte.
Indehaveren har fremlagt en række Z-bonner for perioden 28. august 2021 til 10. december 2021.
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse lagt til grund, at virksomheden har haft åbent i tidsrummet 16 – 01 torsdag og 16 – 05 fredag og lørdag, hvilket svarer til en åbningstid på 35 timer om ugen og 152 timer om måneden. Skattestyrelsen har fundet oplysningerne via Google.
Skattestyrelsen har endvidere lagt til grund, at der altid har været to medarbejdere på arbejde i de åbne timer, da virksomheden tilbyder levering af mad, hvorfor virksomheden efter Skattestyrelsens opfattelse har 304 (152 * 2) løntimer om måneden.
Henset til coronanedlukningerne har Skattestyrelsen truffet afgørelse på baggrund af følgende månedlige løntimer:
Jan. - feb. 2020 | Mar. 2020 - aug. 2021 | Sep. - nov. 2021 | Dec. 2021 | |
Løntimer pr. måned | 304 timer | 152 timer | 304 timer | 60 timer |
Ifølge e-Indkomst har indehaveren indberettet henholdsvis 280 og 60 løntimer som samlet antal løntimer for sin virksomhed for 2020 og 2021.
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse skønnet, at indehaveren har udbetalt en sort timeløn på 85 kr. i timen. Der er ved skønnet henset til en undersøgelse fra Rockwoolfonden angående forskellen mellem sort og hvid løn samt forskellige gennemsnitslønninger for relaterbare brancher.
Skattestyrelsen har for den påklagede afgørelse opgjort virksomhedens manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag for 2020 til følgende:
2020 | Manglende løntimer | Skønnet timeløn | Lønindkomst | Manglende AM-bidrag, 8 % | Grundlag A-skat | Manglende A-skat, 55 % |
Januar | 274 | 85 kr. | 23.290 kr. | 1.863 kr. | 21.427 kr. | 11.785 kr. |
Februar | 274 | 85 kr. | 23.290 kr. | 1.863 kr. | 21.427 kr. | 11.785 kr. |
Marts | 137 | 85 kr. | 11.645 kr. | 932 kr. | 10.713 kr. | 5.892 kr. |
April | 137 | 85 kr. | 11.645 kr. | 932 kr. | 10.713 kr. | 5.892 kr. |
Maj | 132 | 85 kr. | 11.220 kr. | 898 kr. | 10.322 kr. | 5.677 kr. |
Juni | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
Juli | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
August | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
September | 132 | 85 kr. | 11.220 kr. | 898 kr. | 10.322 kr. | 5.677 kr. |
Oktober | 137 | 85 kr. | 11.645 kr. | 932 kr. | 10.713 kr. | 5.892 kr. |
November | 137 | 85 kr. | 11.645 kr. | 932 kr. | 10.713 kr. | 5.892 kr. |
December | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
I alt | 1.848 | 157.080 kr. | 12.566 kr. | 144.514 kr. | 79.482 kr. |
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse opgjort virksomhedens manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag for 2021 til følgende:
2021 | Manglende løntimer | Skønnet timeløn | Lønindkomst | Manglende AM-bidrag, 8 % | Grundlag A-skat | Manglende A-skat, 55 % |
Januar | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
Februar | 122 | 85 kr. | 10.370 kr. | 830 kr. | 9.540 kr. | 5.247 kr. |
Marts | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
April | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
Maj | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
Juni | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
Juli | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
August | 152 | 85 kr. | 12.920 kr. | 1.034 kr. | 11.886 kr. | 6.538 kr. |
September | 304 | 85 kr. | 25.840 kr. | 2.067 kr. | 23.773 kr. | 13.075 kr. |
Oktober | 304 | 85 kr. | 25.840 kr. | 2.067 kr. | 23.773 kr. | 13.075 kr. |
November | 304 | 85 kr. | 25.840 kr. | 2.067 kr. | 23.773 kr. | 13.075 kr. |
December | 60 | 85 kr. | 5.100 kr. | 408 kr. | 4.692 kr. | 2.581 kr. |
I alt | 2.128 | 180.880 kr. | 14.470 kr. | 166.410 kr. | 91.525 kr. |
Skattestyrelsen har den 7. juni 2022 fremsendt forslag til afgørelse og truffet den påklagede afgørelse den 7. juli 2022.
Repræsentanten har den 3. marts 2024 sendt en endelig klage. Repræsentanten har endvidere fremsendt følgende bilag:
• | Bilag 1 – Virksomhedens faktiske åbningstider i 2020 |
• | Bilag 2 – En række elregninger for virksomheden i 2019 og 2020 |
• | Bilag 3 – Opgørelse for virksomhedens dankorttransaktioner i 2020 og 2021 |
• | Bilag 4 – Virksomhedens åbningstider og eventuelle manglende indberetning af løntimer i 2020 |
• | Bilag 5 – Virksomhedens faktiske åbningstider i 2021 |
• | Bilag 6 – En række elregninger for virksomheden i 2021 |
• | Bilag 7 – Virksomhedens åbningstider og eventuelle manglende indberetning af løntimer i 2021 |
• | Bilag 8 – Virksomhedens kontokort for 2020 |
• | Bilag 9 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans1] med kontonr. [...86] for perioden januar til og med marts 2020 |
• | Bilag 10 – Virksomhedens momsangivelser for 2020 |
• | Bilag 11 – Virksomhedens kontokort for 2021 |
• | Bilag 12 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] for perioden september til og med december 2021 |
• | Bilag 13 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] for perioden marts til og med december 2020 |
• | Bilag 14 – Virksomhedens momsangivelser for 2021 |
Det fremgår af bilag 1 og 5, at virksomheden i flere perioder i 2020 og 2021 har været lukket grundet covid-19. Det fremgår endvidere, at virksomheden har haft følgende antal åbne timer pr. måned i 2020 og 2021:
2020 | 2021 | |
Januar | 102 timer | 0 timer |
Februar | 104 timer | 0 timer |
Marts | 40 timer | 0 timer |
April | 0 timer | 0 timer |
Maj | 0 timer | 0 timer |
Juni | 0 timer | 130 timer |
Juli | 0 timer | 167 timer |
August | 60 timer | 102 timer |
September | 30 timer | 89 timer |
Oktober | 0 timer | 120 timer |
November | 0 timer | 89 timer |
December | 0 timer | 27 timer |
I alt | 336 timer | 724 timer |
Det fremgår af bilag 2, at virksomheden har haft et samlet elforbrug på 65.235,31 kr. i 2019 samt januar – marts 2020. Det fremgår, at den gennemsnitlige pris pr. kWh udgør 2,0003 kr., og at der i januar til og med marts 2020 er brugt 5.268 kWh, hvilket svarer til et elforbrug på 10.537,58 kr. ud fra den gennemsnitlige pris pr. kWh.
Det fremgår endvidere af bilag 2 samt 6, at virksomheden har haft følgende elforbrug for det øvrige af 2020 og 2021:
Periode | Samlet elforbrug i kr. |
April – juni 2020 | 1.088,49 kr. |
Juli – september 2020 | 2.886,14 kr. |
Oktober – december 2020 | 685,43 kr. |
Januar – marts 2021 | 463,95 kr. |
April – juni 2021 | 4.995,77 kr. |
Juli – september 2021 | 14.776,59 kr. |
Oktober – december 2021 | 12.602,07 kr. |
Repræsentanten har oplyst, at bilag 3 er en opgørelse fra virksomhedens kortindløser, Nets. Det fremgår bl.a. af bilag 3, at virksomheden har haft følgende antal dankorttransaktioner pr. måned i 2020 og 2021:
Antal transaktioner, 2020 | Antal transaktioner, 2021 | |
Januar | 262 | 0 |
Februar | 1.243 | 0 |
Marts | 500 | 0 |
April | 0 | 0 |
Maj | 0 | 0 |
Juni | 0 | 509 |
Juli | 0 | 921 |
August | 277 | 1.681 |
September | 378 | 1.598 |
Oktober | 0 | 2.175 |
November | 0 | 676 |
December | 0 | 14 |
Det fremgår af bilag 4 og 7, at der samlet har været henholdsvis 672 og 1.448 løntimer til ansatte i virksomheden i 2020 og 2021.
Det fremgår endvidere af bilag 4, at repræsentanten har opgjort virksomhedens manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag for 2020 til følgende:
2020 | Manglende løntimer | Skønnet timeløn | Lønindkomst | Manglende AM-bidrag, 8 % | Grundlag A-skat | Manglende A-skat, 55 % |
Januar | 174 | 85 kr. | 14.790 kr. | 1.183 kr. | 13.607 kr. | 7.484 kr. |
Februar | 178 | 85 kr. | 15.130 kr. | 1.210 kr. | 13.920 kr. | 7.656 kr. |
Marts | 65 | 85 kr. | 5.525 kr. | 442 kr. | 5.083 kr. | 2.796 kr. |
April | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Maj | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Juni | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Juli | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
August | 90 | 85 kr. | 7.650 kr. | 612 kr. | 7.038 kr. | 3.871 kr. |
September | 40 | 85 kr. | 3.400 kr. | 272 kr. | 3.128 kr. | 1.720 kr. |
Oktober | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
November | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
December | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
I alt | 547 | 46.495 kr. | 3.720 kr. | 42.775 kr. | 23.526 kr. |
Det fremgår endvidere af bilag 7, at repræsentanten har opgjort virksomhedens manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag for 2021 til følgende:
2021 | Manglende løntimer | Skønnet timeløn | Lønindkomst | Manglende AM-bidrag, 8 % | Grundlag A-skat | Manglende A-skat, 55 % |
Januar | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Februar | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Marts | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
April | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Maj | 0 | 85 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Juni | 186 | 85 kr. | 15.810 kr. | 1.265 kr. | 14.545 kr. | 8.000 kr. |
Juli | 272 | 85 kr. | 23.120 kr. | 1.850 kr. | 21.270 kr. | 11.699 kr. |
August | 204 | 85 kr. | 17.340 kr. | 1.387 kr. | 15.953 kr. | 8.774 kr. |
September | 178 | 85 kr. | 15.130 kr. | 1.210 kr. | 13.920 kr. | 7.656 kr. |
Oktober | 240 | 85 kr. | 20.400 kr. | 1.632 kr. | 18.768 kr. | 10.322 kr. |
November | 178 | 85 kr. | 15.130 kr. | 1.210 kr. | 13.920 kr. | 7.656 kr. |
December | 54 | 85 kr. | 4.590 kr. | 367 kr. | 4.223 kr. | 2.323 kr. |
I alt | 1.312 | 111.520 kr. | 8.922 kr. | 102.598 kr. | 56.429 kr. |
Det fremgår bl.a. af bilag 8, at der ifølge konto nr. [...01] for 2020 er foretaget 18 kontanthævninger samt én indsætning a 19.000 kr. Summeret er der samlet hævet 155.920 kr. Af bilag 9 fremgår, at hævningerne fra januar måned, jf. konto [...01], er hævet fra klagerens konto i [finans1].
Det fremgår af bilag 11, at der ifølge konto nr. [...60] i 2021 er foretaget kontanthævninger for 337.500 kr. Af bilag 12 fremgår, at hævningerne fra den 17. september 2021 til den 28. december 2021, jf. konto [...60], er hævet fra klagerens konto i [finans2]. Ingen af hævningerne fremgår af bilag 13.
Det fremgår bl.a. af bilag 13, at der på virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] er foretaget indsætninger i hele perioden fra marts – december 2020, hvor bogføringsteksterne ved indsætningerne bl.a. er ”[virksomhed2] ApS”, ”Bgs [virksomhed3]”, ”Nets” og ”Dankort-salg”.
Skattestyrelsen har forhøjet indehaverens manglende indeholdelse af A-skat med henholdsvis 79.482 kr. og 91.525 kr. samt AM-bidrag med henholdsvis 12.566 kr. og 14.470 kr. for 2020 og 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”(...)
1. A-skat og arbejdsmarkedsbidrag 2020
(...)
Du har ikke fremvist timeregnskaber, vagtplaner eller lignende.
Åbningstiderne fra punkt 1.3 kan bekræftes af virksomhedens fremsendte Z-bonner, som er fremsendt for perioden 1. september til 15. december 2021, hvoraf det fremgår, at kassen oftest lukkes mellem 05 og 06. Dette forløber sig til 35 timer i ugen. Derfor skønnes det, at butikken har en gennemsnitlig åbningstid på 152 timer ((35 * 52) / 12) i måneden, og herved en åbningstid på 1.820 timer (35 * 52) om året. Da det fremgår af pizzeriaets bestillingsside, at du har levering, antages det, at der som minimum altid skal være to på arbejde, og pizzeriaet skønnes derfor til at have 3.640 løntimer (1820 * 2) om året.
Grundet coronanedlukningen i marts måned 2020 har virksomhedens normale åbningstider dog været betydeligt indskrænket, eftersom en stor del af virksomhedens salg foretages om natten, til gæster der har været i byen i [by1].
Virksomheden har en åbningstid på 1820 timer om året. Ifølge eIndkomst har du indberettet løn for 280 timer i 2020. Henset til at virksomheden yder levering, er det vores opfattelse, at der altid skal være minimum to personer på arbejde i virksomheden. Derfor mener vi, at du har indberettet for lidt løntimer i 2020.
På baggrund af ovenstående mener vi derfor, at du har udbetalt løn til ansatte uden at tilbageholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og uden at indberette lønnen. Når du undlader at opfylde din pligt til at tilbageholde skatter, er du umiddelbart ansvarlig for betaling af de manglende beløb, medmindre du godtgør, at du ikke har udvist forsømmelighed, se kildeskattelovens § 69, stk. 1.
Du anses for at have udvist forsømmelig adfærd, når du undlader at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i udbetalinger til en person, der udfører arbejde af en sådan karakter, at det med rimelig tydelighed falder ind under bestemmelsen i kildeskattelovens § 43.
Da du er arbejdsgiver, og i øvrigt har indberettet løn via eIndkomst for andre perioder, burde du være bekendt med reglerne. Derfor mener vi, at du har udvist forsømmelig adfærd ved ikke at tilbageholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når du udbetaler løn.
Manglende indberetning af løntimer
Vi mener derfor ikke, at dit regnskabsgrundlag, herunder indberetning af lønoplysninger til eIndkomst, er egnet som grundlag for en opgørelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Vi vil derfor fastsætte den A-skat og det arbejdsmarkedsbidrag, som du skal betale efter et skøn, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det er vores vurdering, at der som minimum skal være to personer på arbejde i hele udbringningstiden. En til at tilberede maden, og en til at køre ud med maden. Derfor vil virksomhedens åbningstid blive ganget med to for, at finde frem til de reelle løntimer i virksomheden. Som det fremgår ovenfor, har vi skønnet den månedlige åbningstid til 152 timer, svarende til 304 løntimer (152 * 2).
Vi er ved skønnet opmærksomme på nedlukningen af samfundet den 13. marts 2020, og har i vores beregning af åbningstider taget højde herfor. Det antages derfor, at du har haft normale åbningstider i første halvdel af marts måned og derfor har vi skønnet din åbningstid til 76 timer for marts måned, hvilket beløber sig til 152 løntimer. Yderligere antages det, at du efter denne dato har haft betydeligt færre åbne timer i virksomheden, eftersom du har oplyst os om, at du har mistet en del af din kundebase grundet nedlukningen af nattelivet. Derfor halveres din virksomheds åbne timer for resten af året skønsmæssigt.
Vi er ved skønnet opmærksomme på, at selvstændigt erhvervsdrivende generelt yder flere timer end en medarbejder, da det er deres egen forretning. Men da det antages, at du selv har været tilstede i [virksomhed1], kan du ikke også have arbejdet i [virksomhed4] på samme tid.
Herefter kan de manglende løntimer opgøres således:
Manglende indberetning af løntimer fra januar til og med december 2020 | |||
Måned | Gennemsnitlige arbejdstimer pr. måned skønnet til | Indberettede løntimer | Manglende løntimer |
Januar | 304 | 30 | 274 |
Februar | 304 | 30 | 274 |
Marts | 152 | 15 | 137 |
April | 152 | 15 | 137 |
Maj | 152 | 20 | 132 |
Juni | 152 | 30 | 122 |
Juli | 152 | 30 | 122 |
August | 152 | 30 | 122 |
September | 152 | 20 | 132 |
Oktober | 152 | 15 | 137 |
November | 152 | 15 | 137 |
December | 152 | 30 | 122 |
Samlet antal indberettede løntimer 280 timer
Samlet antal manglende løntimer 1.848 timer
Der er i opgørelsen ikke taget højde for det arbejde, som udføres uden for åbningstiden. Derfor viser opgørelsen ikke behovet for arbejdskraft til rengøring, indkøb, samt andre naturligt forekommende opgaver.
Vi skønner en sort timeløn på 85 kr.
Ved skønnet har vi lagt vægt på:
• | Definitionen af sort arbejde, som siger, at der er tale om en aktivitet, hvor betalingen er skattepligtig, men hvor parterne i fælles forståelse undlader at opgive betalingen. |
• | Dine egne indberetninger til eIndkomst af løn og timeantal for 2018 viser, at du afholder en hvid løn på 112,50 kr. pr. time. |
• | Ifølge vores oplysninger er mindstelønnen for ufaglærte gastronomer ca. 120 kr. for årene 2020 – 2021. Dette fremgår af fagoverenskomsten for gastronomer og lignende. |
• | Ifølge undersøgelse fra Rockwoolfonden er forskellen på den sorte og hvide løn ikke så stor. Undersøgelsen handler hovedsagligt om husstandes brug af sort arbejde. |
Undersøgelsen har dog analyseret betalingen af sorte ansatte i rengørings- og hotel- og restaurationsbranchen.
For hotel- og restaurationsbranchen nævnes en minimum sort timeløn på 119 kr. Her indgår mange forskellige funktioner, såsom en opvasker og en hoteldirektør. Derfor har vi ikke fundet dette beløb anvendeligt.
Vedrørende rengøringsbranchen oplyses det, at en sort timeløn er på 106 kr. Når dette sammenholdes med de laveste og højeste lønstatistikker, som er nævnt nedenfor, viser det en forskel på sort og hvid timeløn mellem 16 % og 29 % (gennemsnit 22,50 %).
Dine indberetninger af løn viser en gennemsnitlig timeløn på 112,50 kr. Beregningerne ovenfor viser at den sorte timeløn gennemsnitligt er 22,5 % lavere end den hvide løn.
Når vi skønner den sorte løn til 85 kr., svarer det til en forskel på ca. 24 %. Det må anses for et rimeligt og forsigtigt skøn.
(...)
Opgørelse af skøn af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
(...)
Det har ikke været muligt at fastslå, hvilke personer, som har udført arbejdet. Derfor er det ikke muligt at anvende skattekort, bikort eller frikort ved beregningen af A-skatten. Vi kan derfor ikke anvende hovedreglen i kildeskattelovens § 48, stk. 1. Hvorfor vi anvender reglerne i kildeskattelovens § 48, stk. 7, som siger, at der skal indeholdes 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag.
Når den indeholdelsespligtige ikke har indeholdt A-skat og AM-bidrag, hæfter den indeholdelsespligtige og lønmodtageren solidarisk for de ikke-indeholdte A-skatter og AM-bidrag. Beløbene kan derfor enten opkræves hos lønmodtageren efter kildeskattelovens § 68 eller hos den indeholdelsespligtige efter kildeskattelovens § 69, stk. 1, når denne har udvist forsømmelighed.
Vi vurderer, at du har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde skat m.v. i udbetalinger til personer, der har udført arbejde af en sådan karakter, at det med rimelig tydelighed falder ind under begrebet A-indkomst, se kildeskattelovens § 43, stk. 1. Vi mener, at du som arbejdsgiver burde være bekendt med reglerne.
Du vurderes at være bekendt med de faktiske forhold, der begrunder, at der er tale om A-indkomst, og vi gør derfor hæftelsen gældende hos dig.
Ifølge praksis må den A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, der opkræves hos en indeholdelsespligtig, ikke overstige indkomstmodtagerens samlede, ikke- betalte restskat og restbidrag eksklusive procenttillæg og eventuelle morarenter for det pågældende indkomstår.
Det følger af den administrative praksis for opgørelse af kravet, som fremgår af afsnit A.D.5.2.2. i Den juridiske vejledning. Størrelsen af kravet skal derfor opgøres, som den samlede, ikke betalte restskat og restbidrag for de enkelte medarbejdere.
(...)
(tabel udeladt)
Den manglende A-skat og AM-bidrag for 2020 beløber sig derfor til:
Manglende A-skat | 79.482 kr. |
Manglende AM-bidrag | 12.566 kr. |
I alt | 92.048 kr. |
Vi mener, at når der er afholdt udgifter til sort løn, er der som altovervejende hovedregel også udeholdt omsætning.
(...)
2. A-skat og arbejdsmarkedsbidrag 2021
(...)
I gennemsnit har pizzeriaet åbent 35 timer x 52 uger / 12 måneder = 152 timer pr. måned. Dette svarer til en åbningstid på 1820 timer om året. Ifølge eIndkomst har du indberettet løn for 60 timer i 2021. Henset til at virksomheden yder levering, er det vores opfattelse, at der altid skal være minimum to personer på arbejde i virksomheden. En til at tilberede maden og en til at levere maden. Derfor mener vi, at du har indberettet for lidt løntimer i 2021.
(...)
Det er vores vurdering, at der som minimum skal være to personer på arbejde i hele åbningstiden. En til at tilberede maden, og en til at køre ud med maden. Som det fremgår ovenfor, har vi beregnet den månedlige åbningstid til 152 timer.
Vi er ved skønnet opmærksomme på, at selvstændige erhvervsdrivende generelt yder flere timer end en medarbejder, da det er deres egen forretning, men eftersom du har fået barselsdagpenge i hele 2021 antager vi, at du ikke har arbejdet i indkomståret.
Virksomheden har haft nulindberetninger på deres moms for 2. og 3. kvartal i 2021, men eftersom der ligger madanmeldelser på virksomheden fra juni måned er det Skattestyrelsens vurdering, at der fortsat har været aktivitet i virksomheden. Derudover er der fremsendt z-bonner med datoer fra den 28. august 2021, og også for dage i september måned. Det må derfor antages, at der også mangler løn for hele 2. og 3. kvartal i 2021 og at nulangivelserne på momsen ikke er korrekte. December måned vil dog have færre åbningstimer end de foregående måneder da samfundet igen bliver lukket ned, og da virksomheden lige var blevet lukket ned igen under vores kontrolbesøg den 9. december. Timerne for december er derfor skønnet til 60 arbejdstimer.
Manglende indberetning af løntimer fra januar til og med december 2021 | |||
Måned | Gennemsnitlige arbejdstimer pr. måned skønnet til | Indberettede løntimer | Manglende løntimer |
Januar | 152 | 30 | 122 |
Februar | 152 | 30 | 122 |
Marts | 152 | 0 | 152 |
April | 152 | 0 | 152 |
Maj | 152 | 0 | 152 |
Juni | 152 | 0 | 152 |
Juli | 152 | 0 | 152 |
August | 152 | 0 | 152 |
September | 304 | 0 | 304 |
Oktober | 304 | 0 | 304 |
November | 304 | 0 | 304 |
December | 60 | 0 | 60 |
Samlet antal indberettede løntimer 60 timer
Samlet antal manglende løntimer 2.128 timer
(...)
Opgørelse af skøn af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
(...)
(tabel udeladt)
Den manglende A-skat og AM-bidrag for 2021 beløber sig derfor til:
Manglende A-skat | 91.525 kr. |
Manglende AM-bidrag | 14.470 kr. |
I alt | 105.995 kr. |
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Skattestyrelsen var forbi virksomheden torsdag den 9. december 2021 og fandt butikken lukket. Der blev derfor i stedet foretaget et uanmeldt kontrolbesøg i nærliggende virksomhed med samme cvr-nr. kaldet [virksomhed1]. I [virksomhed1] mødte Skattestyrelsen [person2], som ikke kunne fortælle os, hvem der lavede pizzaer, eller hvem der bragte dem ud den pågældende dag. Da vi ankom, låste han butikken og koblede maskinerne til online bestilling fra. [person2] er indehavers bror. Han får ikke løn i nogle af virksomhederne.
På baggrund heraf og de usandsynligt lave lønindberetninger er det Skattestyrelsens vurdering, at der er indberettet for lidt løntimer i virksomheden. Skattestyrelsen har derfor foretaget en skønsmæssig ændring af virksomhedens A-skat og Am-bidrag på baggrund af virksomhedens åbningstider. Det bemærkes, at virksomheden ikke har benægtet åbningstiderne i klagen.
Det bemærkes, at det er korrekt, at regler om timeregistrering endnu ikke er implementeret i dansk lovgivning. Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt formkrav til registreringen. Det antages dog, at virksomheden må have haft en form for timeregistrering for at holde styr på hvad, der skal indberettes i løn til de ansatte. Materialet der er brugt til indberetning af A-skat og Am-bidrag er regnskabsmateriale og skal opbevares af virksomheden i 5 år, jf. kildeskattelovens §§ 26, stk. 1, 28, stk. 1 og 29. Skattestyrelsen har indkaldt dette materiale og har ikke modtaget et grundlag for den løn, der er indberettet.
(...)”
Skattestyrelsen har den 5. marts 2024 fremsendt en supplerende udtalelse:
”(...)
Følgende beskrivelse af kontrolbesøget den 9. december 2021:
Ved Skattestyrelsens ankomst til restauranten er en mand på vej ud i en bil med pizza uden for virksomheden. Bag disken står en person. I køkkenet er ovnen i gang og der er forberedt dej til pizzaer.
Retssikkerhedsbrevet blev gennemgået men ikke udleveret da modtageren på brevet var forkert, reglerne for kontrolbesøget blev dog stadigt gennemgået og det blev aftalt, at skattestyrelsen ville sende det rigtige retssikkerhedsbrev efter kontrolbesøget.
GDPR-underretning fremgår af det eftersendte retssikkerhedsbrev.
[person3] og [person4] foretog interview af [person2]:
(...)
Oplyste at han ikke var ansat i virksomheden. Han oplyste også at pizzabuddet heller ikke var ansat. Han ville ikke oplyse, hvorfor han stod bag disken
Billede af interviewskema ligger på sagen under 09 0912.2021 – Interviewskema [person2].
Han oplyste at han ville ringe til indehaver, på forespørgsel om hvem indehaveren er ændre han det til at være den daglige leder han i stedet ringer til.
Det fremgår af oplysninger fra R75, at han har ejet og drevet disse to spisesteder indtil 2019:
Cvr-nr. [...2] [virksomhed1] v/[person2] Enkeltmandsfirma
Cvr-nr. [...3] [virksomhed4] v/[person2] Enkeltmandsfirma
Begge madsteder ejes nu af den nye indehaver. Den nye indehaver er i familie med [person2] og er hans søster på 21 år.
Kort efter kommer skiftevis to personer ind for at ville købe pizzaer og begge gange oplyser [person2], at der er lukket og ca. kl. 18.00 låser han døren og trækker stikket ud til [virksomhed3] m.m.
Pga. færdselsuheld på motorvejen ankommer den daglige leder først kl. 18.45. Imens skattestyrelsen venter på den daglige leder sætter [person2] sig i baglokalet og spiller på sin telefon. Da den daglige leder ankommer veksler han hurtigt et par ord med [person2] hvorefter [person2] forlader virksomheden. Kort herefter starter interviewet af den daglige leder.
[person4] foretog interview af den daglige leder.
(...)
[person5] indleder kontrolbesøget med at skrive navnene på kontrollanterne fra skattestyrelsen ned på et stykke papir, og derefter bede om at se skattestyrelsens coronapas da han har fået at vide, at skattestyrelsen har været ude i virksomhedens baglokale.
Skattestyrelsen bedte herefter [person5] om selv at vise identifikation. [person5] oplyste herefter, at da han ikke ville misforstås ville han have yderliggere spørgsmål skriftligt.
Han oplyser, at han var ansat til at arbejde 30 timer om måneden og at han var invalidepensionist.
På forespørgsel om, hvem, som havde lavet pizzaer indtil skattestyrelsen, ankom og om hvem der lavede pizzaer og sørgede for udbringning resten af aftenen. Svarede den daglige leder at ”det kunne vi selv regne ud, det var vi bedst til” og udtalte yderliggere at ”i ved jo hvordan det er”.
Yderligere kommentarer
Det fremgår af punkt 1.4 følgende:
Åbningstiderne fra punkt 1.3 kan bekræftes af virksomhedens fremsendte Z-bonner, som er fremsendt for perioden 1. september til 15. december 2021, hvoraf det fremgår, at kassen oftest lukkes mellem 05 og 06. Dette forløber sig til 35 timer i ugen. Derfor skønnes det, at butikken har en gennemsnitlig åbningstid på 152 timer ((35 * 52) / 12) i måneden, og herved en åbningstid på 1.820 timer (35 * 52) om året. Da det fremgår af pizzeriaets bestillingsside, at du har levering, antages det, at der som minimum altid skal være to på arbejde, og pizzeriaet skønnes derfor til at have 3.640 løntimer (1820 * 2) om året.
Vi er ved skønnet opmærksomme på nedlukningen af samfundet den 13. marts 2020, og har i vores beregning af åbningstider taget højde herfor. Det antages derfor, at du har haft normale åbningstider i første halvdel af marts måned og derfor har vi skønnet din åbningstid til 76 timer for marts måned, hvilket beløber sig til 152 løntimer. Yderligere antages det, at du efter denne dato har haft betydeligt færre åbne timer i virksomheden, eftersom du har oplyst os om, at du har mistet en del af din kundebase grundet nedlukningen af nattelivet. Derfor halveres din virksomheds åbne timer for resten af året skønsmæssigt.
På baggrund af dette har Skattestyrelsen taget højde for at der har været corona i perioden.”
Indehaverens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at virksomhedens indeholdelse er sket korrekt, hvorfor det oprindeligt indberettede bør fastholdes.
Repræsentanten har nedlagt subsidiær påstand om, at en ændring af indeholdelse af A-skat og AM-bidrag skal tage udgangspunkt i løntimer for virksomheden på henholdsvis 672 og 1.448 timer for 2020 og 2021.
Indehaverens tidligere repræsentant har den 6. oktober 2022 sendt en klage til Skatteankestyrelsen. Repræsentanten har sendt en endelig klage dateret den 29. februar 2024.
Repræsentanten har i den endelige klage anført:
”(...)
SAGSFREMSTILLING
Skattestyrelsen har besluttet at forhøje virksomhedens lønudgifter med henholdsvis 157.080 kr. for 2020 hvorefter a-skat og am-bidrag forhøjes med i alt 92.048 kr., samt kr. 180.880 kr. for indkomståret 2021 hvorefter a-skat og am-bidrag forhøjes med i alt 105.994 kr. Endvidere har Skattestyrelsen som følge af forhøjelsen af lønudgiften vurderet, at virksomheden for at have likviditet til at betale en “sort løn” af den af Skattestyrelsen mistænkte størrelse, må have udeladt omsætning, hvorefter Skattestyrelsen med udgangspunkt i denne præmis har beregnet en skønnet udeladt omsætning, der tilsvarer den skønnede forhøjelse af lønudgifterne hvorefter salgsmomsen forhøjes med henholdsvis 39.270 kr. for indkomståret 2020 og 45.220 kr. for indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har imidlertid ikke taget højde for virksomhedens faktiske åbningstider, lukkeperioder som følge af covid-19, det faktum at covid-19 bevirkede at virksomheden flyttede ansatte mellem dens to butikker (to se-numre drevet under samme CVR-nr.), samt indehaverens faktiske kontante rådighedsbeløb, hvilket blandt andet er baggrunden for klagen.
Manglende indeholdelse af a-skat og am-bidrag (Skattestyrelsens punkt 1 og 2)
Den principale påstand i forhold til spørgsmålet om indeholdelse af a-skat og am-bidrag og forhøjelse af lønudgifterne er, at virksomhedens indeholdelse af a-skat og am-bidrag er sket korrekt og at det oprindeligt indberettede bør fastholdes. Den principale påstand begrundes i, at det afvises kategorisk at virksomheden skulle have undladt at indberette lønninger og dermed unddrage at afregne a-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Skattestyrelsen anfører i afgørelsen at der ikke er blevet ført et selvstændigt timeregnskab. Der er ikke er blevet ført et selvstændigt timeregnskab af særlig format, idet virksomheden løbende har meddelt sine ansatte vagtplanen mundtligt, hvilket ikke er atypisk i en virksomhed af denne størrelse og beskaffenhed; en ejerdreven restaurationsvirksomhed af beskeden størrelse. Lønregnskab er opgjort ved at man ved månedsafslutning har opgjort lønnen og revisor har udarbejdet lønsedler som er indberettet til eIndkomst. Timeregnskabet kan således ses i eIndkomst. Det afvises, at bogføringslovens §§ 7, 8 og 9, specificerer krav om et specifikt timeregnskab, således som Skattestyrelsen anfører i afgørelsens side 4, 7. afsnit og side 10, 4. afsnit. Det bemærkes endvidere, at der ikke eksisterer nogen lovbestemte formkrav om arbejdsgiveres registrering af arbejdstageres arbejdstid. Stempeluret er for længst gået af mode. Arbejdstiden skal opgøres korrekt, der skal tilbageholdes skatter, indberettes til eIndkomst og udstedes lønsedler, og dette er sket ‘helt efter bogen’.
Endvidere bemærkes det, at vi er bekendt med EU-domstolens dom i sag C-55/18 hvorved medlemsstaterne er forpligtede til, at have en lovgivning som sikrer, at arbejdsgivere registrerer ansattes arbejdstid. Det bemærkes imidlertid at pålæggelsen overfor medlemstaterne og dermed danske virksomheder om, at have et objektivt system for tidsregistrering endnu ikke er implementeret ved dansk lov netop fordi implementeringen volder udfordringer for blandt andet små erhvervsdrivende med et beskedent antal ansatte hvor udgiften til et tidsregistreringssystem og implementering heraf er ganske bekostelig.
Den subsidiære påstand er, at Skattestyrelsens præmis for opgørelse af manglende løntimer følges idet de variable faktorer i opgørelsen dog skal korrigeres med de faktiske oplysninger. Den subsidiære påstand begrundes i, at Skattestyrelsens præmis for afgørelsen i nogen grad synes at være i overensstemmelse med gældende praksis men, at der er en række faktorer der er indregnet åbenlyst forkert og således bør korrigeres jf. nedenstående.
Behovet for arbejdstimer (løntimer) er for både 2020 og 2021 opgjort på baggrund af forkerte åbningstider og uden at tage højde for lukkeperioder, herunder blandt andet nedlukninger som følge af covid-19, ligesom der ikke er taget højde for at virksomheden, som driver 2 butikker, under samme CVR-nr. med forskellige se-numre som følge af covid-19 måtte rotere medarbejdere mellem de to lokationer.
Kalenderåret 2020 (Skattestyrelsens punkt 1)
Der henvises til vedlagte bilag 1, der viser de faktiske åbningstider der har været i kalenderåret 2020. Lukkeperioderne er dokumenteret ved de vedlagte elregninger jf. bilag 2 idet det bemærkes, at det ikke med nogen form for rimelighed kan afvises, at virksomhedens lave elforbrug dokumenterer, at butikken ikke har været i drift de pågældende perioder.
Virksomheden har i forbindelse med nærværende klagesag forsøgt at indhente elforbrugsoversigt på dagsbasis for at dokumentere lukkedage yderligere, elselskabet har imidlertid i skrivende stund ikke imødekommet denne anmodning. Såfremt Skatteankestyrelsen finder en sådan oversigt nødvendig, anmodes om yderligere frist for indhentelse af dette. Lukkeperioderne er yderligere dokumenteret ved vedlagte opgørelser fra virksomhedens kortindløser Nets jf. bilag 3 idet det tillige bemærkes, at det ikke med nogen form for rimelighed kan afvises, at virksomhedens lave - og for nogen måneder ikke eksisterende - brug af kortterminal dokumenterer, at butikken ikke har været i drift de pågældende perioder.
Med udgangspunkt i kalenderoversigten, er der foretaget opgørelse af hvor meget en eventuel manglende lønindberetning beløber sig til, se bilag 4. Skønnet er udført i overenstemmelse med samtlige af Skattestyrelsens egne præmisser og forudsætninger, alene med korrektion i forhold til de faktiske åbningstider jf. kalenderoversigten og medarbejderrotation jf. bilag 2,
Det vil sige, at Skattestyrelsens præmis; at der altid skal være 2 personer på arbejde i virksomheden således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 4, 8. afsnit og side 5, 6. afsnit er lagt til grund. Endvidere tiltrædes Skattestyrelsens vurdering af, at indehaver ikke selv kan have været til stede i begge butikker, således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 5, 8. afsnit.
Endeligt er Skattestyrelsens skøn om en “sort timeløn” på 85 kr. således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 6, 4. afsnit lagt til grund.
På baggrund af det ovenfor redegjorte er den subsidiære påstand i forhold til forhøjelse af lønudgifterne for indkomståret, at forhøjelsen højst skal ske med udgangspunkt i bilag 4.
Kalenderåret 2021 (Skattestyrelsens punkt 2)
Der henvises til vedlagte bilag 5, der viser de faktiske åbningstider der har været i kalenderåret 2020. Lukkeperioderne er dokumenteret ved de vedlagte elregninger jf. bilag 6 idet det bemærkes, at det ikke med nogen form for rimelighed kan afvises, at virksomhedens lave elforbrug dokumenterer, at butikken ikke har været i drift de pågældende perioder. Virksomheden har i forbindelse med nærværende klagesag forsøgt at indhente elforbrugsoversigt på dagsbasis for at dokumentere lukkedage yderligere, elselskabet har imidlertid i skrivende stund ikke imødekommet denne anmodning. Såfremt Skatteankestyrelsen finder en sådan oversigt nødvendig, anmodes om yderligere frist for indhentelse af dette. Lukkeperioderne er yderligere dokumenteret ved vedlagte opgørelser fra virksomhedens kortindløser Netsjf. bilag 3 idet det tillige bemærkes, at det ikke med nogen form for rimelighed kan afvises, at virksomhedens lave - og for nogen måneder ikke eksisterende - brug af kortterminal dokumenterer, at butikken ikke har været i drift de pågældende perioder.
Med udgangspunkt i kalenderoversigten, er der foretaget opgørelse af hvor meget en eventuel manglende lønindberetning beløber sig til, se bilag 7. Skønnet er udført i overenstemmelse med samtlige af Skattestyrelsens egne præmisser og forudsætninger, alene med korrektion i forhold til de faktiske åbningstider jf. kalenderoversigten jf. bilag 5.
Det vil sige, at Skattestyrelsens præmis; at der altid skal være 2 personer på arbejde i virksomheden således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 10, 6. afsnit og 10. afsnit er lagt til grund.
Endvidere er Skattestyrelsens vurdering af, at indehaver som følge af at hun var på barselsdagpenge, ikke selv kan have bemandet åbningstiden i 2021 således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 10, 11. afsnit og side 11, 1. afsnit lagt til grund.
Endeligt er Skattestyrelsens skøn om en “sort timeløn” på 85 kr. således som anført i Skattestyrelsens afgørelse side 11, 6. afsnit lagt til grund.
På baggrund af det ovenfor redegjorte er den subsidiære påstand i forhold til forhøjelse af lønudgifterne for indkomståret, at forhøjelsen højst skal ske med udgangspunkt i bilag 7.
(...)”
Landsskatteretten skal med udgangspunkt i indehaverens indberetning af lønoplysninger tage stilling til, om indehaveren har haft større lønudgifter, end hvad der fremgår af indberetningen. Såfremt Landsskatteretten finder, at indehaveren er indeholdelsespligtig ud over sine indberetninger, skal der endvidere tages stilling til, i hvilket omfang at indehaveren yderligere er indeholdelsespligtig for A-skat og AM-bidrag.
Hvis Landsskatteretten finder, at indehaveren er indeholdelsespligtig, skal retten endvidere tage stilling til, om indehaveren hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.
Retsgrundlag
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Det fremgår af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
Ifølge kildeskattelovens § 46, stk. 1, har en arbejdsgiver pligt til at indeholde AM-bidrag og A-skat af lønindkomst (A-indkomst). Arbejdsmarkedsbidragsloven § 7 henviser til, at kildeskattelovens bestemmelser om indeholdelse, opkrævning og hæftelse tilsvarende finder anvendelse ved indeholdelse og opkrævning af AM-bidrag.
Grundlaget for indeholdelsen af AM-bidrag og A-skat er den ansattes skattekort. Har arbejdsgiveren ikke modtaget noget skattekort, bikort eller frikort, skal arbejdsgiveren indeholde A-skat med 55 % af den udbetalte løn. Det følger af kildeskatteloven dagældende bestemmelse i § 48, stk. 7 (lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016). Personer, der har lønindkomst m.v. fra beskæftigelse udført her i landet, er pligtige til at betale arbejdsmarkedsbidrag, og bidraget udgør 8 pct. af grundlaget. Det følger af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat og AM-bidrag, eller som indeholder med for lavt beløb, hæfter for betalingen af den manglende beløb, medmindre vedkommende godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed. Det følger af kildeskattelovens § 69, stk. 1, samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens dagældende bestemmelse i § 6, stk. 2, nr. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1987 af 27. oktober 2021), for indkomståret 2020 og ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 1, nr. 1, for indkomståret 2021 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. dagældende bestemmelse i § 6, stk. 3, for indkomståret 2020 og skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 2, for indkomståret 2021.
Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), dagældende bogføringslov (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006), og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009).
Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgår:
”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger
(...)
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte virksomhedens årsrapport for 2020. Der er bl.a. henset til, at de oplyste lønningsomkostninger på 31.500 kr., er usandsynligt lavt.
Da indehaveren alene har indberettet henholdsvis 280 og 60 løntimer for 2020 og 2021, finder retten endvidere, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens løntimer skønsmæssigt og på den baggrund ændre indehaverens indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Der er bl.a. lagt vægt på, at repræsentanten ifølge materialet, der er sendt den 3. april 2024, har anført, at virksomheden har haft henholdsvis 672 og 1.448 løntimer i 2020 og 2021.
Den fremlagte opgørelse for virksomhedens dankorttransaktioner i 2020 og 2021 udgør ikke dokumentation for, at virksomheden alene har haft henholdsvis 336 og 724 åbne timer i de to år. De fremsendte elregninger for virksomheden kan ikke føre til en ændret vurdering.
Retten henser bl.a. til, at det af kontoudtogene i bilag 13 vedrørende virksomhedens bankkonto i [finans2] med kontonr. [...40] fremgår, at der i hele perioden fra marts - december 2020 har været indsætninger fra henholdsvis [virksomhed3], [virksomhed2] og Nets samt dankortsalg. Det kan derfor ikke lægges til grund, at virksomheden har været lukket i de af repræsentanten angivne perioder i 2020.
Retten finder, at det er overvejende sandsynligt, at virksomheden har haft lignende indsætninger fra [virksomhed3], [virksomhed2] m.v. i 2021. Henset hertil lægger retten til grund, at indehaveren ikke i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort, at virksomheden har været lukket i den af repræsentanten angivne periode i 2021.
Det fremlagte materiale i øvrigt, herunder oversigter for virksomhedens faktiske åbningstider, kontokort, bankkontoudtog for virksomhedens bankkonti m.v., kan ikke føre til et andet resultat.
Retten finder på den baggrund, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens opgørelser, hvorefter virksomheden for 2020 og 2021 hæfter for yderligere A-skat svarende til henholdsvis 79.482 kr. og 91.525 kr. samt yderligere AM-bidrag svarende til henholdsvis 12.566 kr. og 14.470 kr.
Som følge af den skønsmæssige fastsættelse af virksomhedens løntimer, er virksomheden forpligtet til at indeholde yderligere A-skat og AM-bidrag.
Indehaveren hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, idet indehaveren ikke har godtgjort, at han ikke har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde yderligere A-skat og AM-bidrag udover beløbene, der svarer til de indberettede løntimer på henholdsvis 280 og 60 timer for 2020 og 2021.
Idet repræsentanten har anført, at virksomheden i årene 2020 og 2021 har haft yderligere løntimer udover det indberettede, har der ikke foreligget en sådan uklarhed om indehaverens indeholdelsespligt, at indehaveren kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Indehaveren har således ikke haft føje til at tro, at indehaveren ikke skulle indeholde A-skat og AM-bidrag. Der henvises til Højesterets dom af 8. december 2022, offentliggjort som SKM2023.13.HR.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.