Kendelse af 26-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
1. kvartal 2020 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 14.556 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2. kvartal 2020 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 8.309 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
3. kvartal 2020 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 7.990 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
4. kvartal 2020 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 8.415 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
1. kvartal 2021 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 8.415 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2. kvartal 2021 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 9.690 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
3. kvartal 2021 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 12.920 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
4. kvartal 2021 | |||
Forhøjelse af salgsmoms | 14.195 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren) er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] med CVR-nr. [...1]. Virksomhedens startdato var den 20. september 2019, og virksomheden er registreret under branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.
Indehaveren har fremlagt en årsrapport for 2020, hvoraf bl.a. fremgår, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 279.073 kr., lønninger for 31.500 kr. og et årsresultat på -96.633 kr.
Indehaveren har indberettet følgende salgsmoms for afgiftsperioderne i 2020 og 2021:
Indberettet salgsmoms | |
1. kvartal 2020 | 47.709 kr. |
2. kvartal 2020 | 7.336 kr. |
3. kvartal 2020 | 7.762 kr. |
4. kvartal 2020 | 6.962 kr. |
1. kvartal 2021 | 6.935 kr. |
2. kvartal 2021 | 0 kr. |
3. kvartal 2021 | 0 kr. |
4. kvartal 2021 | 64.005 kr. |
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse skønnet, at indehaveren har udbetalt sort løn og skønnet følgende manglende lønindkomst til udbetaling for virksomheden i 2020 og 2021:
2020 | 2021 | |
Januar | 23.290 kr. | 10.370 kr. |
Februar | 23.290 kr. | 10.370 kr. |
Marts | 11.645 kr. | 12.920 kr. |
1. kvartal, i alt | 58.225 kr. | 33.660 kr. |
April | 11.645 kr. | 12.920 kr. |
Maj | 11.220 kr. | 12.920 kr. |
Juni | 10.370 kr. | 12.920 kr. |
2. kvartal, i alt | 33.235 kr. | 38.760 kr. |
Juli | 10.370 kr. | 12.920 kr. |
August | 10.370 kr. | 12.920 kr. |
September | 11.220 kr. | 25.840 kr. |
3. kvartal, i alt | 31.960 kr. | 51.680 kr. |
Oktober | 11.645 kr. | 25.840 kr. |
November | 11.645 kr. | 25.840 kr. |
December | 10.370 kr. | 5.100 kr. |
4. kvartal, i alt | 33.660 kr. | 56.780 kr. |
Henset til de manglende lønninger til udbetaling har Skattestyrelsen skønnet, at virksomheden har haft en yderligere omsætning med tilsvarende beløb i 2020 og 2021, da den yderligere omsætning udgør grundlaget for, at de yderligere lønninger kan afholdes. På den baggrund har Skattestyrelsen skønnet følgende yderligere salgsmoms for virksomheden for afgiftsperioderne i 2020 og 2021:
Lønninger | Yderligere salgsmoms | |
1. kvartal 2020 | 58.225 kr. | 14.556 kr. |
2. kvartal 2020 | 33.235 kr. | 8.309 kr. |
3. kvartal 2020 | 31.960 kr. | 7.990 kr. |
4. kvartal 2020 | 33.660 kr. | 8.415 kr. |
I alt, 2020 | 39.270 kr. | |
1. kvartal 2021 | 33.660 kr. | 8.415 kr. |
2. kvartal 2021 | 38.760 kr. | 9.690 kr. |
3. kvartal 2021 | 51.680 kr. | 12.920 kr. |
4. kvartal 2021 | 56.780 kr. | 14.195 kr. |
I alt, 2021 | 45.220 kr. |
Skattestyrelsen har den 7. juni 2022 fremsendt forslag til afgørelse og truffet den påklagede afgørelse den 7. juli 2022.
Repræsentanten har den 3. marts 2024 sendt en endelig klage. Repræsentanten har endvidere fremsendt følgende bilag:
• | Bilag 1 – Virksomhedens faktiske åbningstider for 2020 |
• | Bilag 2 – En række elregninger for virksomheden i 2019 og 2020 |
• | Bilag 3 – Opgørelse for virksomhedens dankorttransaktioner i 2020 og 2021 |
• | Bilag 4 – Virksomhedens åbningstider og eventuelle manglende indberetning af løntimer i året 2020 |
• | Bilag 5 – Virksomhedens faktiske åbningstider i 2021 |
• | Bilag 6 – En række elregninger for virksomheden i 2021 |
• | Bilag 7 – Virksomhedens åbningstider og eventuelle manglende indberetning af løntimer i 2021 |
• | Bilag 8 – Virksomhedens kontokort for 2020 |
• | Bilag 9 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans1] med kontonr. [...86] for perioden januar til og med marts 2020 |
• | Bilag 10 – Virksomhedens momsangivelser for 2020 |
• | Bilag 11 – Virksomhedens kontokort for 2021 |
• | Bilag 12 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] for perioden september til og med december 2021 |
• | Bilag 13 – Kontoudtog for virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] for perioden marts til og med december 2020 |
• | Bilag 14 – Virksomhedens momsangivelser for 2021 |
Det fremgår bl.a. af bilag 8, at der ifølge konto nr. [...01] i 2020 er foretaget 18 kontanthævninger samt én indsætning a 19.000 kr. Samlet er der hævet 155.920 kr. Af bilag 9 fremgår, at hævningerne i januar måned, jf. konto [...01], er hævet fra klagerens konto i [finans1].
Det fremgår af bilag 10, at repræsentanten som tertiær påstand har anført, at der kan skønnes yderligere lønninger på samlet 46.495 kr. for 2020 samt yderligere salgsmoms på samlet 11.624 kr. fordelt med 8.861 kr. i 1. kvartal 2020 og 2.763 kr. i 3. kvartal 2020.
Det fremgår af bilag 11, at der ifølge konto nr. [...60] for 2021 er foretaget kontanthævninger for 337.500 kr. Af bilag 12 fremgår, at hævningerne fra 17. september 2021 til 28. december 2021, jf. konto [...60], er hævet fra klagerens konto i [finans2]. Ingen af hævningerne fremgår af bilag 13.
Det fremgår bl.a. af bilag 13, at der på virksomhedens konto i [finans2] med kontonr. [...40] er foretaget indsætninger i hele perioden fra marts – december 2020, hvor bogføringsteksterne ved indsætningerne bl.a. er ”[virksomhed2] ApS”, ”Bgs [virksomhed3]”, ”Nets” og ”Dankort-salg”.
Det fremgår af bilag 14, at repræsentanten som tertiær påstand har anført, at der kan skønnes yderligere lønninger på samlet 111.520 kr. for 2021 samt yderligere salgsmoms på samlet 27.880 kr. fordelt med 3.953 kr. i 2. kvartal 2021, 13.898 kr. i 3. kvartal 2021 og 10.030 kr. i 4. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 84.490 kr. for afgiftsperioderne fra 1. kvartal 2020 til og med 4. kvartal 2021 fordelt med 14.556 kr., 8.309 kr., 7.990 kr., 8.415 kr., 8.415 kr., 9.690 kr., 12.920 kr. samt 14.195 kr. for de otte afgiftsperioder.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”(...)
3. Moms 2020
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det er vores opfattelse, at brugen af sort arbejde generelt hænger sammen med sort eller udeholdt omsætning/indtægt hos virksomhedsejeren. På den måde opnår begge parter en økonomisk fordel ved arbejdet, da der ikke bliver indberettet og betalt moms og skat med videre. Vi har derfor bedt dig indsende din virksomheds regnskabsmateriale.
(...)
På baggrund af de beregnede manglende lønindberetninger, se afsnit 1, og da vi ikke har modtaget dele af dit regnskabsmateriale, mener vi ikke, at dit regnskab er egnet som grundlag for opgørelsen af momsen. Vi tilsidesætter derfor dele af regnskabsgrundlaget, og fastsætter momsen efter et skøn, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Vi har opgjort virksomhedens omsætning på grundlag af de skønnede lønninger. Omsætningen er grundlaget for, at disse lønninger kan afholdes.
Du skal betale moms af omsætningen, se momslovens § 4, stk. 1.
Herefter har vi opgjort din salgsmoms til:
Skønnet omsætning for 2020
Netto | Moms | Brutto | |
Lønninger 1. kvartal | 58.225 kr. | 14.556 kr. | 72.781 kr. |
I alt | 58.225 kr. | 14.556 kr. | 72.781 kr. |
Lønninger 2. kvartal | 33.235 kr. | 8.309 kr. | 41.544 kr. |
I alt | 33.235 kr. | 8.309 kr. | 41.544 kr. |
Lønninger 3. kvartal | 31.960 kr. | 7.990 kr. | 39.950 kr. |
I alt | 31.960 kr. | 7.990 kr. | 39.950 kr. |
Lønninger 4. kvartal | 33.660 kr. | 8.415 kr. | 42.075 kr. |
I alt | 33.660 kr. | 8.415 kr. | 42.075 kr. |
(...)
Skønnet yderligere salgsmoms 2020 | |
Salgsmoms 1. kvartal 2020 | 14.556 kr. |
Salgsmoms 2. kvartal 2020 | 8.309 kr. |
Salgsmoms 3. kvartal 2020 | 7.990 kr. |
Salgsmoms 4. kvartal 2020 | 8.415 kr. |
I alt | 39.270 kr. |
4. Moms 2021
(...)
4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det er vores opfattelse, at brugen af sort arbejde generelt hænger sammen med sort eller udeholdt omsætning/indtægt hos virksomhedsejeren. På den måde opnår begge parter en økonomisk fordel ved arbejdet, da der ikke bliver indberettet og betalt moms og skat med videre. Vi har derfor bedt dig indsende din virksomheds regnskabsmateriale.
(...)
På baggrund af de beregnede manglende lønindberetninger, se afsnit 1, og da vi ikke har modtaget dele af dit regnskabsmateriale, mener vi ikke, at dit regnskab er egnet som grundlag for opgørelsen af momsen. Vi tilsidesætter derfor dele af regnskabsgrundlaget, og fastsætter momsen efter et skøn, se opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Vi har opgjort virksomhedens omsætning på grundlag af de skønnede lønninger. Omsætningen er grundlaget for, at disse lønninger kan afholdes
Du skal betale moms af omsætningen, se momslovens § 4, stk. 1.
Herefter har vi opgjort din salgsmoms til:
Skønnet omsætning for 2021
Netto | Moms | Brutto | |
Lønninger 1. kvartal | 33.660 kr. | 8.415 kr. | 42.075 kr. |
I alt | 33.660 kr. | 8.415 kr. | 42.075 kr. |
Lønninger 2. kvartal | 38.760 kr. | 9.690 kr. | 48.450 kr. |
I alt | 38.760 kr. | 9.690 kr. | 48.450 kr. |
Lønninger 3. kvartal | 51.680 kr. | 12.920 kr. | 64.600 kr. |
i alt | 51.680 kr. | 12.920 kr. | 64.600 kr. |
Lønninger 4. kvartal | 56.780 kr. | 14.195 kr. | 70.975 kr. |
I alt | 56.780 kr. | 14.195 kr. | 70.975 kr. |
(...)
Skønnet yderligere salgsmoms 2021 | |
Salgsmoms 1. kvartal 2021 | 8.415 kr. |
Salgsmoms 2. kvartal 2021 | 9.690 kr. |
Salgsmoms 3. kvartal 2021 | 12.920 kr. |
Salgsmoms 4. kvartal 2021 | 14.195 kr. |
I alt | 45.220 kr. |
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Skattestyrelsen har under et kontrolbesøg torsdag den 9. december 2021 i virksomheden mødt [person2]. [person2] stod alene i virksomheden.
[person2] kunne ikke fortælle os hvem der lavede pizzaer, eller hvem der bragte dem ud den pågældende dag. Da vi ankom, låste han butikken og koblede maskinerne til online bestilling fra. [person2] er indehavers bror. Han får ikke løn i virksomheden.
På baggrund heraf og de lave lønindberetninger er det Skattestyrelsens vurdering, at der er indberettet for lidt løntimer i virksomheden. Skattestyrelsen har derfor foretaget en skønsmæssig ændring af virksomhedens A-skat og Am-bidrag på baggrund af virksomhedens åbningstider. Det bemærkes, at åbningstiderne ikke er benægtet af virksomheden i klagen.
Det bemærkes, at det er korrekt, at regler om timeregistrering endnu ikke er implementeret i dansk lovgivning. Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt formkrav til registreringen. Det antages dog, at virksomheden må have haft en form for timeregistrering for at holde styr på hvad, der skal indberettes i løn til de ansatte. Materialet der er brugt til indberetning af A-skat og Am-bidrag er regnskabsmateriale og skal opbevares af virksomheden i 5 år, jf. kildeskattelovens §§ 26, stk. 1, 28, stk. 1 og 29. Skattestyrelsen har indkaldt dette materiale og har ikke modtaget et grundlag for den løn, der er indberettet.
(...)”
Skattestyrelsen har den 5. marts 2024 fremsendt en supplerende udtalelse:
”(...)
Følgende beskrivelse af kontrolbesøget den 9. december 2021:
Ved Skattestyrelsens ankomst til restauranten er en mand på vej ud i en bil med pizza uden for virksomheden. Bag disken står en person. I køkkenet er ovnen i gang og der er forberedt dej til pizzaer.
Retssikkerhedsbrevet blev gennemgået men ikke udleveret da modtageren på brevet var forkert, reglerne for kontrolbesøget blev dog stadigt gennemgået og det blev aftalt, at skattestyrelsen ville sende det rigtige retssikkerhedsbrev efter kontrolbesøget.
GDPR-underretning fremgår af det eftersendte retssikkerhedsbrev.
[person3] og [person4] foretog interview af [person2]:
(...)
Oplyste at han ikke var ansat i virksomheden. Han oplyste også at pizzabuddet heller ikke var ansat. Han ville ikke oplyse, hvorfor han stod bag disken
Billede af interviewskema ligger på sagen under 09 0912.2021 – Interviewskema [person2].
Han oplyste at han ville ringe til indehaver, på forespørgsel om hvem indehaveren er ændre han det til at være den daglige leder han i stedet ringer til.
Det fremgår af oplysninger fra R75, at han har ejet og drevet disse to spisesteder indtil 2019:
Cvr-nr. [...2] [virksomhed1] v/[person2] Enkeltmandsfirma
Cvr-nr. [...3] [virksomhed4] v/[person2] Enkeltmandsfirma
Begge madsteder ejes nu af den nye indehaver. Den nye indehaver er i familie med [person2] og er hans søster på 21 år.
Kort efter kommer skiftevis to personer ind for at ville købe pizzaer og begge gange oplyser [person2], at der er lukket og ca. kl. 18.00 låser han døren og trækker stikket ud til [virksomhed3] m.m.
Pga. færdselsuheld på motorvejen ankommer den daglige leder først kl. 18.45. Imens skattestyrelsen venter på den daglige leder sætter [person2] sig i baglokalet og spiller på sin telefon. Da den daglige leder ankommer veksler han hurtigt et par ord med [person2] hvorefter [person2] forlader virksomheden. Kort herefter starter interviewet af den daglige leder.
[person4] foretog interview af den daglige leder.
(...)
[person5] indleder kontrolbesøget med at skrive navnene på kontrollanterne fra skattestyrelsen ned på et stykke papir, og derefter bede om at se skattestyrelsens coronapas da han har fået at vide, at skattestyrelsen har været ude i virksomhedens baglokale.
Skattestyrelsen bedte herefter [person5] om selv at vise identifikation. [person5] oplyste herefter, at da han ikke ville misforstås ville han have yderliggere spørgsmål skriftligt.
Han oplyser, at han var ansat til at arbejde 30 timer om måneden og at han var invalidepensionist.
På forespørgsel om, hvem, som havde lavet pizzaer indtil skattestyrelsen, ankom og om hvem der lavede pizzaer og sørgede for udbringning resten af aftenen. Svarede den daglige leder at ”det kunne vi selv regne ud, det var vi bedst til” og udtalte yderliggere at ”i ved jo hvordan det er”.
(...)”
Indehaverens repræsentant har nedlagt principal påstand om, at virksomheden ikke har udeholdt omsætning i årene 2020 og 2021.
Repræsentanten har nedlagt subsidiær påstand om, at såfremt det lægges til grund, at virksomheden har udbetalt kontante lønninger, har virksomheden haft kontante midler til rådighed til at kunne betale sådanne lønninger uden at udeholde omsætning fra regnskabet.
Repræsentanten har nedlagt tertiær påstand om, at der skal ske forhøjelse af virksomhedens salgsmoms med henholdsvis samlet 11.624 kr. og 27.880 kr. for de fire afgiftsperioder i henholdsvis 2020 og 2021.
Indehaverens tidligere repræsentant har den 6. oktober 2022 sendt en klage til Skatteankestyrelsen. Repræsentanten har sendt en endelig klage dateret den 29. februar 2024.
Repræsentanten har i den endelige klage anført:
”(...)
SAGSFREMSTILLING
(...)
Endvidere har Skattestyrelsen som følge af forhøjelsen af lønudgiften vurderet, at virksomheden for at have likviditet til at betale en “sort løn” af den af Skattestyrelsen mistænkte størrelse, må have udeladt omsætning, hvorefter Skattestyrelsen med udgangspunkt i denne præmis har beregnet en skønnet udeladt omsætning, der tilsvarer den skønnede forhøjelse af lønudgifterne hvorefter salgsmomsen forhøjes med henholdsvis 39.270 kr. for indkomståret 2020 og 45.220 kr. for indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har imidlertid ikke taget højde for virksomhedens faktiske åbningstider, lukkeperioder som følge af covid-19, det faktum at covid-19 bevirkede at virksomheden flyttede ansatte mellem dens to butikker (to se-numre drevet under samme CVR-nr.), samt indehaverens faktiske kontante rådighedsbeløb, hvilket blandt andet er baggrunden for klagen.
(...)
Udeladt omsætning - Moms 2020 (Skattestyrelsens punkt 3)
Den principale påstand i forhold til momsspørgsmålet er, at det afvises at der er udeladt omsætning. Den principale påstand findes støtte i den principale påstand fsva. lønspørgsmålet jf. punkt 1 om, at der ikke er udbetalt “sort løn”.
For det tilfælde, at Skatteankestyrelsen måtte lægge til grund, at der er udbetalt kontante lønninger er den subsidiære påstand, at virksomheden har haft et kontant rådighedsbeløb (likviditet) til rådighed til at kunne betale sådanne lønninger, uden at udelade omsætning fra regnskabet. Dette begrundes i, at kontospecifikationen for konto nr. [...01] jf. bilag 8 dokumenterer, at der i løbet af regnskabsåret 2020 er foretaget kontanthævninger for kr. 155.920. Det understøttende bankkontoudtog er vedlagt som bilag 9.
For det tilfælde at Skattestyrelsens præmis skulle lægges til grund; at der er udeladt omsætning i en størrelsesorden svarende til den skønnede ej-indberettede lønudgift, er den tertiære påstand at den udeladte omsætning og i forlængelse salgsmoms skal opgøres ud fra Skattestyrelsens egne forudsætninger og præmisser, dog korrigeret med udgangspunkt i de korrigerede lønninger som redegjort i punkt 1. Herefter må eventuelt skønnet yderligere moms opgøres i henhold til vedlagte bilag 10.
Udeladt omsætning - Moms 2021 (Skattestyrelsens punkt 4)
Den principale påstand i forhold til momsspørgsmålet er, at det afvises at der er udeladt omsætning. Den principale påstand findes støtte i den principale påstand fsva. lønspørgsmålet jf. punkt 2 om, at der ikke er udbetalt “sort løn”.
For det tilfælde, at Skatteankestyrelsen måtte lægge til grund, at der er udbetalt kontante lønninger er den subsidiære påstand, at virksomheden har haft et kontant rådighedsbeløb (likviditet) til rådighed til at kunne betale sådanne lønninger, uden at udelade omsætning fra regnskabet. Dette begrundes i, at kontospecifikationen for konto nr. [...60] jf. bilag 11 dokumenterer, at der i løbet af regnskabsåret 2021 er foretaget kontanthævninger for kr. 337.500. De understøttende bankkontoudtog er vedlagt som bilag 12 og 13.
For det tilfælde at Skattestyrelsens præmis skulle lægges til grund; at der er udeladt omsætning i en størrelsesorden svarende til den skønnede ej-indberettede lønudgift, er den tertiære påstand at den udeladte omsætning og i forlængelse salgsmoms skal opgøres ud fra Skattestyrelsens egne forudsætninger og præmisser, dog korrigeret med udgangspunkt i de korrigerede lønninger som redegjort i punkt 2. Herefter må eventuelt skønnet yderligere moms opgøres i henhold til vedlagte bilag 14.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om virksomheden har haft yderligere omsætning, der skal beregnes salgsmoms af. Såfremt Landsskatteretten finder, at dette er tilfældet, skal der endvidere tages stilling til, i hvilket omfang virksomhedens salgsmoms skal forhøjes for afgiftsperioderne i 2020 og 2021.
Retsgrundlag
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Af momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., fremgår, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Det fremgår af momslovens § 57, stk. 3, at for virksomheder, som har kvartalet som afgiftsperiode, skal angivelse af moms ske senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.
Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for Skatteforvaltningens kontrol med afgiftens rigtige beregning. Det følger af dagældende momsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015).
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag fundet, at virksomheden er indeholdelsespligtig samt hæfter for manglende indeholdelse af A-skat svarende til henholdsvis 79.482 kr. og 91.525 kr. samt yderligere AM-bidrag svarende til henholdsvis 12.566 kr. og 14.470 kr. for 2020 og 2021.
Ud fra det oplyste finder retten, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har anset virksomheden for at have haft en yderligere omsætning, der giver mulighed for, at de yderligere lønninger kan afholdes. Retten lægger til grund, at virksomheden i 2020 og 2021 har haft en beløbsmæssig tilsvarende yderligere omsætning, der har dannet grundlag for, at virksomheden har kunne afholde de yderligere lønninger.
Indkomsten er momspligtig for virksomheden, og det er berettiget, at Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms heraf.
Idet virksomheden var registreret for moms i 2020 og 2021, skulle indehaveren have indberettet moms på baggrund af indkomsten, som omtalt ovenfor.
Repræsentantens subsidiære påstand om, at virksomheden har haft kontante midler til rådighed til at betale de yderligere lønninger uden at udeholde omsætning fra regnskabet, kan ikke føre til en anden vurdering. Der er henset til, at der ikke er fremlagt dokumentation for en beholdning af kontante midler i virksomheden.
Idet virksomheden har haft en beløbsmæssig tilsvarende yderligere omsætning som størrelsen af yderligere lønninger, kan repræsentantens tertiære påstand om en skønnet yderligere salgsmoms på et lavere niveau, ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.