Kendelse af 11-03-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-04-2024

Journalnr. 22-0087112

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Ændring af overskud af virksomhed

532.868 kr.

Nedsættelse

Nedsættes til 524.534 kr.

Indkomståret 2020

Ændring af overskud af virksomhed

671.228 kr.

Nedsættelse

Nedsættes til 666.510 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er startet den 12. marts 2015, ophørt den 24. oktober 2020 og har været registreret med branchekoden 801000 Private vagt- og sikkerhedstjenester.

Klageren har ikke selvangivet resultatet for virksomheden i indkomstårene 2019 og 2020.

Skattestyrelsen har takseret overskud af virksomhed for indkomståret 2020 med 5.000 kr.

Skattestyrelsen har ikke under sagens behandling modtaget materiale fra klageren, herunder regnskabsmateriale, bankkontoudtog eller udskrevne fakturaer.

Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog vedrørende klagerens konti i henholdsvis [finans1], [finans2] og [finans3].

Skattestyrelsen har anset indsætningerne på klagerens konti [...97] - [finans2], [...] - [finans1], [...] - [finans1], [...] - [finans1] samt [...44] og [...57] - [finans3] for at være omsætning inkl. moms i klagerens virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020.

Det fremgår af mail af 8. november 2021, at kontoen [...] af [finans1] er betegnet som ”Business”. Det fremgår ikke af de øvrige konti, hvorvidt der er tale om erhvervskonti eller private konti. Kontoen [...] - [finans1] er delt med [N].

Vedrørende klagerens konti hos [finans3] og [finans2] er det ikke oplyst, hvorvidt der er tale om erhvervskonti eller private konti.

Der indgår samlet 107 indsætninger i Skattestyrelsens opgørelser for indkomstårene 2019 og 2020. Det fremgår af kontoudtogene, at indsætningerne bl.a. er markeret med kontoteksten ”Faktura XX”, ”FAK XX”, ”VVS ARB.”, ”Honorar”, ”Mobilepay: XXX”, ”Transfer” eller lignende. Indsætningerne udgør bl.a. beløb på henholdsvis 15.330 kr., 35.818 kr. og 29.925 kr.

Det er anført i den påklagede afgørelse, at bevægelser mellem egne konti samt utvivlsomt private indsætninger, herunder indsætninger under 200 kr., som ikke kan udelukkes at være private, ikke er medtaget i Skattestyrelsens opgørelse.

Skattestyrelsen har på baggrund af indsætninger på klagerens konti opgjort klagerens omsætning af virksomhed ekskl. moms til følgende beløb for indkomstårene 2019 og 2020:

Konto

Indkomståret 2019

Indkomståret 2020

[...97] - [finans2]

356.667 kr.

[...] - [finans1]

204.254 kr.

[...] - [finans1]

35.400 kr.

[...] - [finans1]

13.957 kr.

[...44] og [...57]

- [finans3]

176.201 kr.

422.617 kr.

Samlet forhøjelse af omsætning ekskl. moms

532.868 kr.

676.228 kr.

Skattestyrelsen har modtaget 7 fakturaer fra [virksomhed2]. Det fremgår heraf, at 6 af fakturaerne skulle betales til klagerens konto [...57] - [finans3], og 1 faktura skulle betales til [...] - [finans1]. Alle fakturerede beløb modsvares af en tilsvarende indsætning på klagerens respektive konti.

Det fremgår af alle fakturaerne, at de er udstedt af [virksomhed1], og at der faktureres for ydelsen ’Crowd Safety’.

Der er i Skattestyrelsens opgørelse af indsætninger medtaget følgende beløb, som ses overført internt mellem klagerens egne konti:

Dato

Indsat på konto

Trukket fra konto

Tekst

Beløb

10. juli 2019

[finans3]

[...44]

[finans2]

[...]-[...97]

OVERFØRSEL

2.000 kr.

10. juli 2019

[finans3]

[...44]

[finans2]

[...]-[...97]

OVERFØRSEL

4.000 kr.

10. september 2019

[finans3]

[...44]

[finans2]

[...]-[...97]

OVERFØRSEL

3.369 kr.

23. september 2019

[finans3]

[...44]

[finans2]

[...]-[...97]

OVERFØRSEL

1.049 kr.

26. maj 2020

[finans1] konto [...]

[finans3]

[...57]

OVERFØRSEL

700 kr.

29. maj 2020

[finans3]

[...57]

[finans1] konto

[...]

OVERFØRSEL

500 kr.

29. maj 2020

[finans3]

[...57]

[finans1] konto

[...]

OVERFØRSEL

300 kr.

29. maj 2020

[finans3]

[...57]

[finans1] konto

[...]

OVERFØRSEL

2.200 kr.

2. juni 2020

[finans3]

[...44]

[finans1] konto

[...]

OVERFØRSEL

2.200 kr.

I alt:

16.318 kr.

På alle de modtagne kontoudtog fremgår en kolonne med overskriften ’Modpost’. Vedrørende overførslerne fra klagerens [finans2] konto fremgår kontonummeret for klagerens [finans3] konto i kolonnen ’Modpost’ for de enkelte overførsler.

Det samme gør sig gældende for overførslerne fra kontoen [finans1] til kontoen i [finans3].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet klagerens overskud af virksomhed med 532.868 kr. i indkomståret 2019 og med 671.228 kr. i indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er vores opfattelse at du i 2019-20 har haft indtægt i form af overskud af virksomhed, ud over den lønindkomst som er indberettet fra dine arbejds- og hvervgivere. Du er efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a skattepligtig af det økonomiske resultat af din virksomhed, som vi har beregnet nedenfor.

Af bilag F10 ses Skattestyrelsens opgørelse af omsætning til beskatning ekskl. moms for perioden 01.01.2019-31.12.2020. Opgørelsen er udfærdiget på baggrund af indsættelser på dine bankkonti i [finans2], [finans3] og [finans1], jf. bilag F1-F7, og omsætningen ekskl. moms udgør hhv 532.868 kr. i 2019, og 676.228 kr. i 2020.

Det er vores opfattelse at du har faktureret fra din virksomhed, idet der af posteringsteksterne til bankindsættelserne fremgår teksten ”Faktura” og lign. Omsætningen har vi opgjort til følgende beløb, idet vi anser 20 % af de indsatte beløb for at være moms, og omsætningen i din virksomhed ekskl. moms derfor kan opgøres som 80 % af de indsatte beløb, jf. bilag F1-F7:

Omsætning 2019: 532.868 kr.

Omsætning 2020: 676.228 kr.

Ved en samlet vurdering af de modtagne kontooplysninger, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der på kontiene er sket sammenblanding af dine private og erhvervsmæssige transaktioner.

Ud af de bankkontoudtog som er modtaget, findes der ingen betalinger/hævninger som entydigt kan defineres som erhvervsmæssige udgifter til din virksomhed, og der foreligger ikke regnskaber som udviser udgifter i virksomheden. Der er heller ikke fremlagt dokumentation for udgifter (købsfakturaer, lønsedler etc.).

Herved er det ikke muligt at konstatere om hævninger på dine konti relaterer sig til fradragsberettigede udgifter efter Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. På dette grundlag, idet der ikke foreligger regnskaber eller dokumentation, skønner vi dine omkostninger i virksomheden i 2019-20 til 0 kr. (nul).

Vi har derfor opgjort din indtægt fra overskud af virksomhed efter et skøn, jf. reglerne i Skatte-kontrollovens §74, stk. 1. Skønnet har vi foretaget med udgangspunkt i indsættelserne på dine bankkonti i [finans2], [finans3] og [finans1], og overskuddene er opgjort som omsætningen jf. bankoplysningerne. Der henvises til SKM2008.905.HR og SKM2020.255.BR.

Da du ikke har oplyst Skatteforvaltningen om denne indtægt fra overskud af virksomhed i 2019-20, jf. Skattekontrollovens § 2, og du har ikke svaret på vores indkaldelses af materiale i forbindelse med start af denne sag, forhøjes din skattepligtige indkomst i 2019-20 med de opgjorte overskud fratrukket takserede beløb. Forhøjelsen foretages efter et skøn, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1.

2019

Vedr. 2019 forhøjes din indkomst med 532.868 kr.

2020

Vedr. 2020 forhøjes din indkomst med 676.228 kr. – 5.000 kr. = 671.228 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om nedsættelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2019 og 2020.

Repræsentanten har anført følgende:

”...

Under henvisning til ovenstående sagsnummer skal jeg hermed på vegne af min klient, [person1], indgive nærværende fristafbrydende klageskrivelse over Skattestyrelsens afgørelse af 12. juli 2022 om forhøjelse af moms og skat, idet afgørelsen er truffet på et ufuldstændigt grundlag.

Afgørelsen er alene truffet på baggrund af fremsendte kontoudtog til Skattestyrelsen fra [finans2], [finans3] og [finans1] for perioden 01.01.2019-30.09.2021.

Derimod har Skattestyrelsen ikke været i besiddelse af relevant regnskabs- og bogføringsmateriale, herunder købsmomsbilag, som vil blive eftersendt i forlængelse af nærværende klage til Skatteankestyrelsen, hvormed gøres gældende, at Skattestyrelsens afgørelse af 12. juli 2022 om forhøjelse af moms og skat er forkert.

Min klient er i øjeblikket ved at fremskaffe bilag til brug for klagesagen.

Nærværende klage vil således blive uddybet, når disse bilag er tilvejebragt.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen drejer sig om, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020 på baggrund af indsætningerne på klagerens personlige konti og erhvervskonto.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af den dagældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lov nr. 1535 af 19. december 2017).

Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. den dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 3, jf. § 74.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort i SKM 2008.905 H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privat udgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har ikke selvangivet resultat af virksomhed for indkomstårene 2019-2020, hvorfor Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af klagerens skattepligtige indkomst.

Indtægter:

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne på 255.318 kr. på konto [...] for at vedrøre omsætning i klagerens virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at kontoen er betegnet ”business” konto, og at indsætningerne bl.a. er markeret med kontoteksten ”Faktura xx” og ”[virksomhed2] FAK xxx”.

[finans1] har angivet konto [...] som værende en business konto. Retten lægger således modsætningsvist til grund, at de øvrige konti er private konti. Vedrørende klagerens konti hos [finans3] og kontoen i [finans2] lægges det til grund, at disse er private konti.

Vedrørende indsætningerne på klagerens private konti på i alt 1.256.055 kr. finder retten, at Skattestyrelsen som udgangspunkt har været berettiget til at anse disse for at vedrøre omsætning i klagerens virksomhed.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på indsætningernes hyppighed, idet der kan konstateres samlet 107 indsætninger i indkomstårene 2019 og 2020, at der fremgår beløb af en ikke ubetydelig størrelse, herunder bl.a. indsætninger på henholdsvis 99.250 kr., 27.568 kr. og 62.970 kr., og at indsætningerne bl.a. er anført med transaktionsteksten ”[virksomhed2] xxx”, ”Transfer”, ”Faktura XXX”, ”VVS ARB.”, ”Mobilepay XXX”, ”Overførsel” og ”Honorar”.

Der er endvidere lagt vægt på, at der er fremlagt fakturaer, hvoraf det fremgår, at disse er udstedt af klagerens virksomhed til [virksomhed2] for ”Crowd Safety”.

Landsskatteretten finder, at indsætningerne på klagerens konto [...44] henholdsvis den 10. juli 2019 på 2.000 kr., den 10. juli 2019 på 4.000 kr., den 10. september på 3.368 kr., den 23. september 2019 på 1.049 kr. og den 2. juni 2020 på 2.200 kr. samt indsætningerne på klagerens konto [...44] den 29. maj på 500 kr., den 29. maj på 300 kr. og den 29. maj på 2.200 kr., er interne overførsler mellem klagerens egne konti.

Der er særligt lagt vægt på, at overførslerne ses modpostereret på klagerens øvrige konti, samt at det er klagerens kontonumre, som fremgår under kolonnen ”Modpost” på de konti, som beløbene er overført fra.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at disse indsætninger ikke kan anses for at vedrøre omsætning i klagerens virksomhed.

Vedrørende indsætningen på klagerens konto [...] den 26. maj 2020 på 700 kr. finder retten, at der er tale om en intern overførsel, som ikke kan anses for at vedrøre omsætning i klagerens virksomhed. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at der ses at være foretaget en overførsel på samme beløb og dato fra klagerens konto [...57].

Landsskatteretten finder herefter, at overførslerne mellem egne konti på i alt 16.318 kr., heraf 10.418 kr. i indkomståret 2019 og 5.900 kr. i indkomståret 2020, er undtaget for beskatning og derfor ikke skal indgå i opgørelsen over omsætning i klagerens virksomhed.

Ovennævnte overførsler mellem egne konti udgør henholdsvis 8.334 kr. ekskl. moms i indkomståret 2019 og 4.720 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020.

Udgifter:

Landsskatteretten finder, at der på baggrund af de foreliggende oplysninger ikke er grundlag for at godkende et skønsmæssigt fradrag.

Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at der ikke er fremlagt oplysninger, der i tilstrækkeligt omfang har godtgjort, at der har været afholdt udgifter i forbindelse med indtægtserhvervelsen, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

På baggrund af ovenstående nedsætter Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende overskud af virksomhed til henholdsvis 524.534 kr. for indkomståret 2019 og 666.510 kr. for indkomståret 2020.