Kendelse af 19-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-03-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2018 | |||
Omsætning | -30.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Tilskud | 112.500 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2019 | |||
Omsætning | -290.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Tilskud | 250.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
[person1] (herefter hovedanpartshaveren) har i de påklagede indkomstår været direktør og eneanpartshaver i selskabet.
Selskabet har i de påklagede indkomstår ejet 51 % af anparterne i selskabet [virksomhed1] ApS (herefter [virksomhed1]). Selskabet har frem til den 23. oktober 2018 været registreret med navnet [virksomhed2] APS.
Selskabet har i de påklagede indkomstår ejet 50 % af anparterne i selskabet [virksomhed3] ApS (herefter [virksomhed3]). Selskabet har frem til den 1. juni 2020 været registreret med navnet [virksomhed4] ApS.
Selskabet har fremsendt 15 fakturaer og 1 kreditnota for konsulentbistand til [virksomhed3] på i alt 362.500 kr. inklusive moms i perioden oktober 2018 til december 2019. Fakturaerne og kreditnotaen er af Skattestyrelsen opgjort som nedenfor:
”
Tekst | Fak. nr. | Beløb m/moms | moms | Beløb u/moms |
Konsulentbistand oktober 2018 | 1803 | 37.500 | 7.500 | 30.000 |
Konsulentbistand november 2018 | 1804 | 37.500 | 7.500 | 30.000 |
Konsulentbistand december 2018 | 1805 | 37.500 | 7.500 | 30.000 |
Konsulentbistand januar 2019 | 0219 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand februar 2019 | 37 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand marts 2019 | 38 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand april 2019 | 39 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand maj 2019 | 40 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand juni 2019 | 41 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand juli 2019 | 42 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand august 2019 | 43 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand september 2019 | 44 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand oktober 2019 | 45 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand november 2019 | 46 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand december 2019 | 47 | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
Konsulentbistand december 2019 | 48 | -350.000 | -70.000 | -280.000 |
Total | 362.500 | 72.500 | 290.000 |
”
Der har ikke for Skattestyrelsen været fremlagt en aftale imellem selskaberne om konsulentarbejdet.
Der var i indkomståret 2018 bogført følgende betalinger i selskabet fra [virksomhed3] på "Konto 910000: Pengeinstitutter”
”Konto 910000: Pengeinstitutter | |||||||
Dato | Bilag | Type | Tekst | Moms | Valuta | Beløb | Saldo |
01.01.18 | Primopostering | -456,68 | |||||
... | |||||||
08.11.18 | 10048 | Fakt. 0000 – [virksomhed3] | 37.500,00 | 31.725,09 | |||
... | |||||||
16.11.18 | 10049 | Hævet i bank | -30.000,00 | 1.721,34 | |||
Bevægelser i perioden | 2.178,08 |
”
Der var i indkomståret 2019 bogført følgende betalinger i selskabet fra [virksomhed3] på "Konto 910000: Pengeinstitutter”
”Konto 910000: Pengeinstitutter | |||||||
Dato | Bilag | Type | Tekst | Moms | Valuta | Beløb | Saldo |
01.01.19 | Primopostering | 1.721,34 | |||||
... | |||||||
01.01.19 | 10051 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS – den 03.12.18 | 37.500,00 | 39.221,34 | |||
... | |||||||
01.01.19 | 10055 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS – den 29.12.18 | 37.500,00 | 52.721,34 | |||
... | |||||||
01.02.19 | 10058 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS | 50.000,00 | 72.706,34 | |||
... | |||||||
05.03.19 | 10064 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS | 50.000,00 | 70.706,34 | |||
... | |||||||
04.05.19 | 10070 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS | 100.000,00 | 101.391,34 | |||
... | |||||||
06.06.19 | 10073 | Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS | 50.000,00 | 83.891,34 | |||
... | |||||||
30.09.19 | 10079 | Gebyr ifølge nota | -15,00 | 146,34 | |||
Bevægelser i perioden | -1.575,00 |
”
Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 nedsat selskabets skattepligtige omsætning med 30.000 kr. og med 290.000 for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 med 112.500 kr. og med 250.000 kr. for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Konsulentbistand:
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at konsulentbistanden mellem [virksomhed5] ApS og [virksomhed3] ApS, er et udtryk for udbetaling af løn til [person1] fra [virksomhed3] ApS.
Ved vurderingen af hvem der er rette indkomstmodtager er der taget udgangspunkt i cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 til personskatteloven omkring afgrænsning mellem lønmodtager og selvstændig erhvervsvirksomhed, samt den juridiske vejledning 2022-1 afsnit C.C.1.2.1. Skattestyrelsen har udfra en samlet vurdering lagt vægt på følgende:
Følgende taler for ansættelsesforhold:
• | Der foreligger ingen aftaler/kontrakter på konsulentbistanden |
• | Der faktureres løbende for hver måned med et fast beløb |
• | [virksomhed3] ApS indberetter en bruttoløn på [person1] for september – december 2019 med 49.905,35 kr. |
• | Der er ingen ansatte i [virksomhed5] ApS |
• | Der er ikke nogen væsentlige udgifter i [virksomhed5] ApS |
• | Konsulentbistanden ophører på det tidspunkt, hvor [person1] ikke har et tilgodehavende i [virksomhed5] ApS mere. |
• | Der er tale om interesseforbudne parter, idet [person1] er ejer af begge selskaber |
Følgende taler for virksomhedsindkomst:
• | [virksomhed5] ApS er berettiget til at udføre arbejde for andre |
• | [virksomhed5] ApS er momsregistreret |
På baggrund af ovenstående er det derfor Skattestyrelsen opfattelse, at der reelt er tale om udbetaling af løn til [person1], idet Skattestyrelsen anser vederlaget for oppebåret i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold efter reglerne i kildeskattelovens § 43. Det fremgår endvidere af kildeskatteloven § 45, stk. 3, at i tvivlstilfælde er det Skattestyrelsen, der afgør, hvad indkomsten skal anses for.
Idet [person1] anses for, at være rette indkomstmodtager af de fakturerede beløb til [virksomhed3] ApS, nedsættes Jeres selvangivne skattepligtige omsætning med 30.000 kr. for 2018 og 290.000 kr. for 2019, ifølge statsskattelovens § 4 modsætningsvis.
Betalingerne af fakturaerne inklusiv moms fra [virksomhed3] ApS til Jer, som er indsat på Jeres bankkonto, anses som et tilskud fra [person1] Hansen/anpartshaver til Jer. Tilskuddet er skattepligtigt ifølge statsskattelovens § 4, og periodiseres således:
Tekst | Fak. nr. | Beløb m/moms |
Konsulentbistand oktober 2018 | 1803 | 37.500 |
Konsulentbistand november 2018 | 1804 | 37.500 |
Konsulentbistand december 2018 | 1805 | 37.500 |
Total 2018 | 112.500 |
Tekst | Fak. nr. | Beløb m/moms |
Konsulentbistand januar 2019 | 0219 | 50.000 |
Konsulentbistand februar 2019 | 37 | 50.000 |
Konsulentbistand marts 2019 | 38 | 50.000 |
Konsulentbistand april 2019 | 39 | 50.000 |
Konsulentbistand maj 2019 | 40 | 50.000 |
Konsulentbistand juni 2019 | 41 | 50.000 |
Konsulentbistand juli 2019 | 42 | 50.000 |
Konsulentbistand august 2019 | 43 | 50.000 |
Konsulentbistand september 2019 | 44 | 50.000 |
Konsulentbistand oktober 2019 | 45 | 50.000 |
Konsulentbistand november 2019 | 46 | 50.000 |
Konsulentbistand december 2019 | 47 | 50.000 |
Konsulentbistand december 2019 | 48 | -350.000 |
Total 2019 | 250.000 |
Den skattepligtige indkomst ændres med:
2018:
Ændring af selvangivet omsætning: - 30.000 kr.
Ændring modtaget skattepligtigt tilskud: 112.500 kr.
Ændring af skattepligtig indkomst: 82.500 kr.
2019:
Ændring af selvangivet omsætning: - 290.000 kr.
Ændring modtaget skattepligtigt tilskud: 250.000 kr.
Ændring af skattepligtig indkomst: - 40.000 kr.
Forskellen mellem selvangivet omsætning 320.000 kr. eksklusiv moms (inklusiv moms 400.000), og skattepligtigt tilskud på 362.500 kr. er fordi, I har bogført den samme faktura, faktura 1803 af 071118 2 gange, både den 081118 for indkomståret 2018, og den 010119 for indkomståret 2019.
Fakturarens pålydende inklusiv moms er 37.500 kr.
Skattestyrelsen træffer afgørelse i overensstemmelse med det fremsendte forslag af 30. maj 2022, idet Skattestyrelsen ikke har modtaget nogen bemærkninger.
(...)
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Reglerne for de skattemæssige konsekvenser af en hovedanpartshavers lån i selskabet blev ændret med virkning fra 12. august 2012. Herefter behandles lånet efter skattelovgivningens almindelige regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt og lån anses skattemæssigt for at være udlodninger/ løn fra selskabet og bliver dermed skattepligtig for anpartshaver, jf. statsskattelovens § 4 (løn) eller ligningslovens § 16 A (udbytte).
Tilbagebetaling tillægges ingen skattemæssig betydning, da det anses som et skattefrit tilskud til selskabet, jf. ligningslovens § 16 E, stk. 2.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de hævninger der ligger ud over det tilgodehavende, som hovedanpartshaver [person1] har hos Jer er skattepligtigt for ham efter reglerne i ligningslovens § 16 A. Der henvises til konto 959000 Gæld hovedaktionær/anpartshaver i bogføringen for 2019 og 2020, se bilag 2.
Hovedanpartshaver [person1] beskattes med:
2019: 406.619 kr.
2020: 30.000 kr.
Ændringerne foretages hos hovedanpartshaver.
”
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ændring af selskabets skattepligtige omsætning og tilskud for indkomstårene 2018 og 2019 skal være som selvangivet, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse om omsætning for indkomståret 2018 forhøjes med 30.000 kr. og med 290.000 kr. for indkomståret 2019, og nedsættelse af skattepligtigt tilskud for indkomståret 2018 med 112.500 kr. og med 250.000 kr. for indkomståret 2019.
Selskabets repræsentant har til støtte herfor anført følgende:
”Vedrørende indkomstår 2018
• | Der er i materialet fra SKTST nævnt 3 fakturaer [person1]’s holdingselskab [virksomhed5] ApS har faktureret til [virksomhed4] ApS for konsulentydelse på hver kr. 37.500,00. Dette giver i alt kr. 112.500,00. Vi mener ikke disse fakturaer er forkerte i forhold til det arbejde [virksomhed5] ApS har udført for [virksomhed4] ApS og mener derfor heller ikke at [person1] er rette indkomstmodtager af denne indkomst. Vi mener alternativt at det er udlodninger fra [virksomhed4] ApS til [virksomhed5] ApS ligesom overførslerne fra [virksomhed5] ApS ikke er indkomst men udligning af mellemregninger |
Vedrørende indkomstår 2019
• | Der er i materialet fra SKTST nævnt 12 fakturaer og en kreditnota som [person1]’s holdingselskab [virksomhed5] ApS har faktureret til [virksomhed3] ApS for konsulentydelse på i alt kr. 250.000,00. Vi mener ikke denne fakturasum er forkerte i forhold til det arbejde [virksomhed5] ApS har udført for [virksomhed3] ApS og mener derfor heller ikke at [person1] er rette indkomstmodtager af denne indkomst. Vi mener alternativt at det er udlodninger fra [virksomhed4] ApS til [virksomhed5] ApS ligesom overførslerne fra [virksomhed5] ApS ikke er indkomst men udligning af mellemregninger” |
Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. 22-0084548 vedrørende hovedanpartshaveren truffet afgørelse om, at hovedanpartshaveren har været rette indkomstmodtager af betalingerne for konsulentbistand fra selskabet [virksomhed3].
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at dette medfører, at selskabets omsætning nedsættes, og at selskabet skal beskattes af skattepligtige tilskud.
Selskabets repræsentant har gjort gældende, at pengene ikke er modtaget af selskabet. Af selskabets bogføring ses det dog, at pengene er bogført på selskabets konto.
Landsskatteretten stadfæster på baggrund af overstående Skattestyrelsens ændringer af selskabets omsætning og skattepligtige tilskud.
Landsskatteretten har i afgørelsen vedrørende hovedanpartshaveren fastslået, at hovedanpartshaveren har modtaget et aktionærlån i indkomstårene 2019 og 2020, jf. ligningslovens § 16 E.
Hovedanpartshaveren skal beskattes heraf som udbytte, jf. ligningslovens § 16 A.
Dette har ingen betydning for selskabets skattepligtige indkomst, som forbliver uændret.
Da der er tale om kontrollerede transaktioner, er ændringen af selskabets skatteansættelse for de påklagede indkomstår foretaget rettidigt, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.