Kendelse af 19-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-03-2024

Journalnr. 22-0088036

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2018

Omsætning

-30.000 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Tilskud

112.500 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

2019

Omsætning

-290.000 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Tilskud

250.000 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter hovedanpartshaveren) har i de påklagede indkomstår været direktør og eneanpartshaver i selskabet.

Selskabet har i de påklagede indkomstår ejet 51 % af anparterne i selskabet [virksomhed1] ApS (herefter [virksomhed1]). Selskabet har frem til den 23. oktober 2018 været registreret med navnet [virksomhed2] APS.

Selskabet har i de påklagede indkomstår ejet 50 % af anparterne i selskabet [virksomhed3] ApS (herefter [virksomhed3]). Selskabet har frem til den 1. juni 2020 været registreret med navnet [virksomhed4] ApS.

Selskabet har fremsendt 15 fakturaer og 1 kreditnota for konsulentbistand til [virksomhed3] på i alt 362.500 kr. inklusive moms i perioden oktober 2018 til december 2019. Fakturaerne og kreditnotaen er af Skattestyrelsen opgjort som nedenfor:

Tekst

Fak. nr.

Beløb m/moms

moms

Beløb u/moms

Konsulentbistand oktober 2018

1803

37.500

7.500

30.000

Konsulentbistand november 2018

1804

37.500

7.500

30.000

Konsulentbistand december 2018

1805

37.500

7.500

30.000

Konsulentbistand januar 2019

0219

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand februar 2019

37

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand marts 2019

38

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand april 2019

39

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand maj 2019

40

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand juni 2019

41

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand juli 2019

42

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand august 2019

43

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand september 2019

44

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand oktober 2019

45

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand november 2019

46

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand december 2019

47

50.000

10.000

40.000

Konsulentbistand december 2019

48

-350.000

-70.000

-280.000

Total

362.500

72.500

290.000

Der har ikke for Skattestyrelsen været fremlagt en aftale imellem selskaberne om konsulentarbejdet.

Der var i indkomståret 2018 bogført følgende betalinger i selskabet fra [virksomhed3] på "Konto 910000: Pengeinstitutter”

”Konto 910000: Pengeinstitutter

Dato

Bilag

Type

Tekst

Moms

Valuta

Beløb
(DKK)

Saldo
(DKK)

01.01.18

Primopostering

-456,68

...

08.11.18

10048

Fakt. 0000 – [virksomhed3]

37.500,00

31.725,09

...

16.11.18

10049

Hævet i bank

-30.000,00

1.721,34

Bevægelser i perioden

2.178,08

Der var i indkomståret 2019 bogført følgende betalinger i selskabet fra [virksomhed3] på "Konto 910000: Pengeinstitutter”

”Konto 910000: Pengeinstitutter

Dato

Bilag

Type

Tekst

Moms

Valuta

Beløb
(DKK)

Saldo
(DKK)

01.01.19

Primopostering

1.721,34

...

01.01.19

10051

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS – den 03.12.18

37.500,00

39.221,34

...

01.01.19

10055

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS – den 29.12.18

37.500,00

52.721,34

...

01.02.19

10058

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS

50.000,00

72.706,34

...

05.03.19

10064

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS

50.000,00

70.706,34

...

04.05.19

10070

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS

100.000,00

101.391,34

...

06.06.19

10073

Bankoverførsel – [virksomhed3] ApS

50.000,00

83.891,34

...

30.09.19

10079

Gebyr ifølge nota

-15,00

146,34

Bevægelser i perioden

-1.575,00

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for indkomståret 2018 nedsat selskabets skattepligtige omsætning med 30.000 kr. og med 290.000 for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2018 med 112.500 kr. og med 250.000 kr. for indkomståret 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Konsulentbistand:

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at konsulentbistanden mellem [virksomhed5] ApS og [virksomhed3] ApS, er et udtryk for udbetaling af løn til [person1] fra [virksomhed3] ApS.

Ved vurderingen af hvem der er rette indkomstmodtager er der taget udgangspunkt i cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 til personskatteloven omkring afgrænsning mellem lønmodtager og selvstændig erhvervsvirksomhed, samt den juridiske vejledning 2022-1 afsnit C.C.1.2.1. Skattestyrelsen har udfra en samlet vurdering lagt vægt på følgende:

Følgende taler for ansættelsesforhold:

Der foreligger ingen aftaler/kontrakter på konsulentbistanden
Der faktureres løbende for hver måned med et fast beløb
[virksomhed3] ApS indberetter en bruttoløn på [person1] for september – december 2019 med 49.905,35 kr.
Der er ingen ansatte i [virksomhed5] ApS
Der er ikke nogen væsentlige udgifter i [virksomhed5] ApS
Konsulentbistanden ophører på det tidspunkt, hvor [person1] ikke har et tilgodehavende i [virksomhed5] ApS mere.
Der er tale om interesseforbudne parter, idet [person1] er ejer af begge selskaber

Følgende taler for virksomhedsindkomst:

[virksomhed5] ApS er berettiget til at udføre arbejde for andre
[virksomhed5] ApS er momsregistreret

På baggrund af ovenstående er det derfor Skattestyrelsen opfattelse, at der reelt er tale om udbetaling af løn til [person1], idet Skattestyrelsen anser vederlaget for oppebåret i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold efter reglerne i kildeskattelovens § 43. Det fremgår endvidere af kildeskatteloven § 45, stk. 3, at i tvivlstilfælde er det Skattestyrelsen, der afgør, hvad indkomsten skal anses for.

Idet [person1] anses for, at være rette indkomstmodtager af de fakturerede beløb til [virksomhed3] ApS, nedsættes Jeres selvangivne skattepligtige omsætning med 30.000 kr. for 2018 og 290.000 kr. for 2019, ifølge statsskattelovens § 4 modsætningsvis.

Betalingerne af fakturaerne inklusiv moms fra [virksomhed3] ApS til Jer, som er indsat på Jeres bankkonto, anses som et tilskud fra [person1] Hansen/anpartshaver til Jer. Tilskuddet er skattepligtigt ifølge statsskattelovens § 4, og periodiseres således:

Tekst

Fak. nr.

Beløb m/moms

Konsulentbistand oktober 2018

1803

37.500

Konsulentbistand november 2018

1804

37.500

Konsulentbistand december 2018

1805

37.500

Total 2018

112.500

Tekst

Fak. nr.

Beløb m/moms

Konsulentbistand januar 2019

0219

50.000

Konsulentbistand februar 2019

37

50.000

Konsulentbistand marts 2019

38

50.000

Konsulentbistand april 2019

39

50.000

Konsulentbistand maj 2019

40

50.000

Konsulentbistand juni 2019

41

50.000

Konsulentbistand juli 2019

42

50.000

Konsulentbistand august 2019

43

50.000

Konsulentbistand september 2019

44

50.000

Konsulentbistand oktober 2019

45

50.000

Konsulentbistand november 2019

46

50.000

Konsulentbistand december 2019

47

50.000

Konsulentbistand december 2019

48

-350.000

Total 2019

250.000

Den skattepligtige indkomst ændres med:

2018:

Ændring af selvangivet omsætning: - 30.000 kr.

Ændring modtaget skattepligtigt tilskud: 112.500 kr.

Ændring af skattepligtig indkomst: 82.500 kr.

2019:

Ændring af selvangivet omsætning: - 290.000 kr.

Ændring modtaget skattepligtigt tilskud: 250.000 kr.

Ændring af skattepligtig indkomst: - 40.000 kr.

Forskellen mellem selvangivet omsætning 320.000 kr. eksklusiv moms (inklusiv moms 400.000), og skattepligtigt tilskud på 362.500 kr. er fordi, I har bogført den samme faktura, faktura 1803 af 071118 2 gange, både den 081118 for indkomståret 2018, og den 010119 for indkomståret 2019.

Fakturarens pålydende inklusiv moms er 37.500 kr.

Skattestyrelsen træffer afgørelse i overensstemmelse med det fremsendte forslag af 30. maj 2022, idet Skattestyrelsen ikke har modtaget nogen bemærkninger.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Reglerne for de skattemæssige konsekvenser af en hovedanpartshavers lån i selskabet blev ændret med virkning fra 12. august 2012. Herefter behandles lånet efter skattelovgivningens almindelige regler om hævninger uden tilbagebetalingspligt og lån anses skattemæssigt for at være udlodninger/ løn fra selskabet og bliver dermed skattepligtig for anpartshaver, jf. statsskattelovens § 4 (løn) eller ligningslovens § 16 A (udbytte).

Tilbagebetaling tillægges ingen skattemæssig betydning, da det anses som et skattefrit tilskud til selskabet, jf. ligningslovens § 16 E, stk. 2.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de hævninger der ligger ud over det tilgodehavende, som hovedanpartshaver [person1] har hos Jer er skattepligtigt for ham efter reglerne i ligningslovens § 16 A. Der henvises til konto 959000 Gæld hovedaktionær/anpartshaver i bogføringen for 2019 og 2020, se bilag 2.

Hovedanpartshaver [person1] beskattes med:

2019: 406.619 kr.

2020: 30.000 kr.

Ændringerne foretages hos hovedanpartshaver.

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens ændring af selskabets skattepligtige omsætning og tilskud for indkomstårene 2018 og 2019 skal være som selvangivet, hvorfor Skattestyrelsens afgørelse om omsætning for indkomståret 2018 forhøjes med 30.000 kr. og med 290.000 kr. for indkomståret 2019, og nedsættelse af skattepligtigt tilskud for indkomståret 2018 med 112.500 kr. og med 250.000 kr. for indkomståret 2019.

Selskabets repræsentant har til støtte herfor anført følgende:

”Vedrørende indkomstår 2018

Der er i materialet fra SKTST nævnt 3 fakturaer [person1]’s holdingselskab [virksomhed5] ApS har faktureret til [virksomhed4] ApS for konsulentydelse på hver kr. 37.500,00. Dette giver i alt kr. 112.500,00. Vi mener ikke disse fakturaer er forkerte i forhold til det arbejde [virksomhed5] ApS har udført for [virksomhed4] ApS og mener derfor heller ikke at [person1] er rette indkomstmodtager af denne indkomst. Vi mener alternativt at det er udlodninger fra [virksomhed4] ApS til [virksomhed5] ApS ligesom overførslerne fra [virksomhed5] ApS ikke er indkomst men udligning af mellemregninger

Vedrørende indkomstår 2019

Der er i materialet fra SKTST nævnt 12 fakturaer og en kreditnota som [person1]’s holdingselskab [virksomhed5] ApS har faktureret til [virksomhed3] ApS for konsulentydelse på i alt kr. 250.000,00. Vi mener ikke denne fakturasum er forkerte i forhold til det arbejde [virksomhed5] ApS har udført for [virksomhed3] ApS og mener derfor heller ikke at [person1] er rette indkomstmodtager af denne indkomst. Vi mener alternativt at det er udlodninger fra [virksomhed4] ApS til [virksomhed5] ApS ligesom overførslerne fra [virksomhed5] ApS ikke er indkomst men udligning af mellemregninger”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. 22-0084548 vedrørende hovedanpartshaveren truffet afgørelse om, at hovedanpartshaveren har været rette indkomstmodtager af betalingerne for konsulentbistand fra selskabet [virksomhed3].

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at dette medfører, at selskabets omsætning nedsættes, og at selskabet skal beskattes af skattepligtige tilskud.

Selskabets repræsentant har gjort gældende, at pengene ikke er modtaget af selskabet. Af selskabets bogføring ses det dog, at pengene er bogført på selskabets konto.

Landsskatteretten stadfæster på baggrund af overstående Skattestyrelsens ændringer af selskabets omsætning og skattepligtige tilskud.

Landsskatteretten har i afgørelsen vedrørende hovedanpartshaveren fastslået, at hovedanpartshaveren har modtaget et aktionærlån i indkomstårene 2019 og 2020, jf. ligningslovens § 16 E.

Hovedanpartshaveren skal beskattes heraf som udbytte, jf. ligningslovens § 16 A.

Dette har ingen betydning for selskabets skattepligtige indkomst, som forbliver uændret.

Da der er tale om kontrollerede transaktioner, er ændringen af selskabets skatteansættelse for de påklagede indkomstår foretaget rettidigt, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.