Kendelse af 07-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-12-2024
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 39.039 kr. for indkomståret 2019. Selskabet påstår, at forhøjelsen skal nedsættes til 0 kr., samt at selskabet er berettiget til yderligere fradrag.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Selskabet blev stiftet den 20. maj 2018 med CVR-nr. [...1] under navnet [virksomhed1] ApS og med det formål at drive beautysalon under branchekode 960220 Skønheds- og hudpleje. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger var der tale om en virksomhed indenfor hår og negle, og som ikke havde salg af varer/produkter.
Selskabet blev stiftet af [virksomhed2] ApS, og [person1] har siden stiftelsen været direktør. Selskabets regnskabsår er 1. juli til 30. juni. [virksomhed2] ApS er ejet af [person1], som også er den reelle ejer af selskabet. Selskabet er sambeskattet med [virksomhed2] ApS, der er administrationsselskab. Den 16. juni 2020 skiftede selskabet navn til [virksomhed3] ApS, den 5. november 2023 skiftede selskabet navn til [virksomhed4] ApS og den 11. januar 2024 skiftede selskabet navn til [virksomhed5] ApS.
Selskabet har alene haft ansatte fra den 1. august 2018 til den 31. august 2018, hvor samtlige ansatte fratrådte. Ifølge Erhvervsstyrelsens oplysninger har der i 3. kvartal 2018 været ansatte svarende til 1 årsværk, og der er ikke registret ansatte i andre perioder i regnskabsåret 2019. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger var den ene af de ansatte [person1]s samlever [person2], som selskabet også har fremsendt en lønseddel på til Skattestyrelsen. Der har ifølge oplysningerne fra eIndkomst været udbetalt løn for 30.228 kr. fra selskabet.
Selskabet blev afmeldt for moms pr. 30. september 2018.
Selskabet har selvangivet en skattepligtig indkomst på -67.207 kr. for indkomståret 2019.
Resultatopgørelse i selskabets årsregnskab ser ud som følgende:
Nettoomsætning | 0 kr. |
Eksterne omkostninger | -64.552 kr. |
Personaleomkostninger | 0 kr. |
Af- og nedskrivning anlægsaktiver | -2.655 kr. |
Resultat af primær drift | -67.207 kr. |
Ordinært resultat før skat | -67.207 kr. |
Skat af årets resultat | 0 kr. |
Årets resultat | -67.207 kr. |
Skattestyrelsen har opstartet kontrollen af selskabets skatteansættelse og momstilsvar på baggrund af en kontrol i et søsterselskab. Skattestyrelsen har den 22. november 2021 anmodet selskabet om materiale vedrørende indkomstårene 2019 og 2020. Selskabet har fremsendt materiale vedrørende andre indkomstår, og Skattestyrelsen beder på ny om materiale den 21. marts 2022 vedrørende indkomstårene 2019 og 2020.
Selskabets daværende revisor skrev følgende i mail af 28. marts 2022:
”...
Vedr. [virksomhed3] ApS.
Firmaet var under navn [virksomhed1] ApS.
Firmaet var aktiv for perioden 20/5/2018 - 30/6/2019.
Jeg sender her med regnskab, balance og kontokort for perioden.
For perioden 1/7/201/ - 30/6/2020 firmaet var ikke aktiv.
...”
Selskabets daværende revisor har sendt regnskab, balance og kontokort. Selskabet har selv sendt en fysisk mappe med bilag til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har gennemgået det af selskabet fremsendte bilagsmateriale.
De fysiske bilag er den 23. april 2024 blevet sendt indscannet til Skatteankestyrelsen fra Skattestyrelsen, opdelt som bankkontoudtog, kassestrimler og bilag.
Omsætning
Skattestyrelsen har bl.a. konstatereret, at der er afvigelser imellem selskabets bogføring og det indsendte årsregnskab for indkomståret 2019. Skattestyrelsen har konstateret følgende: den bogførte omsætning på 15.773,15 kr. ekskl. moms fremgår ikke af selskabets årsregnskab, hvori er angivet en omsætning på 0 kr., de bogførte omkostninger reduceres med 86.015,40 kr. ekskl. moms uden grundlag i årsregnskabet, likvide midler opskrives med 20.355,27 kr., andre tilgodehavender opskrives med 19.316 kr. og forretningsgælden nedskrives med 35.689,44 kr.
Skattestyrelsen har endvidere konstateret, at der mangler kasseboner, og at de fremsendte bilag ikke indeholder bilagsnumre.
Skattestyrelsen har tilsidesat selskabets regnskabsgrundlag og fastsat indkomsten skønsmæssigt på baggrund af det fremsendte bilagsmateriale, selskabets momsangivelse og indberetning til eIndkomst. Skattestyrelsen har endvidere i sit skøn taget i betragtning, at selskabet beskæftiger sig med frisør og negle, og at der ikke, jf. kassestrimlerne, har været varesalg, hvorfor Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i en dækningsgrad på 85 %.
Der har ifølge selskabets bogføring været et salg på 15.773,15 kr. ekskl. moms. Ifølge 31 fremsendte kasseboner har der været salg for 20.852,50 kr. inkl. moms, svarende til 16.682 kr. ekskl. moms. De 31 kasseboner, som Skattestyrelsen har modtaget, er nummereret fra nr. 237 den 9. juli 2018 til nr. 444 den 23. august 2018, og indeholder 59 salg og 13 nulsalg. Skattestyrelsen har efter gennemgang af bogføringen konstatereret, at der ikke er bogført kontantsalg, men Skattestyrelsen har fundet kasseregistreringer heraf.
De 59 kassesalg blev foretaget i månederne juli og august 2018. Med et samlet beløb på 20.852,50 kr. inkl. moms, svarer det til 353,43 kr. inkl. moms pr. kasseindslag. Skattestyrelsen har på baggrund af nummerering på kassestrimler konstateret, at der mangler kasseregistrering af 86 indslag, samt at der er registreret 13 nulsalg. Skattestyrelsen har heraf udledt, at der skønsmæssigt mangler 99 salg, hvilket med et gennemsnitligt salg på 353,43 kr. inkl. moms svarer til et samlet salg på 55.842,29 kr. inkl. moms (158 * 353,43 kr.). Skattestyrelsen har herefter skønsmæssigt ansat omsætningen til 44.000 kr. ekskl. moms i månederne juli og august 2018.
I selskabets årsregnskab er der oplyst eksterne omkostninger (inkl. småanskaffelser) for 64.552 kr. og 0 kr. i personaleomkostninger. Selskabets bogføring viser, at eksterne omkostninger udgør 98.551,89 kr., og løn/atp udgør 30.704,68 kr.
Skattestyrelsen har udarbejdet en liste over de af selskabet fremsendte købsbilag. Skattestyrelsen har registreret dato, bilagsnummer, bogføringsnummer, konto, tekst og det bogførte beløb. Skattestyrelsen har ved sin gennemgang angivet det beløb, som er ansat på baggrund af bilagene, og der er en kolonne med Skattestyrelsens bemærkninger.
Selskabet har bogført varekøb for 32.713,65 kr. Skattestyrelsen har på baggrund af gennemgangen af bilagene godkendt fradrag for varekøb på 14.615,99 kr.
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til småinventar for 26.802 kr. ekskl. moms, øvrige eksterne omkostninger for 41.006 kr. ekskl. moms og udgifter til løn og ATP på 30.705 kr. Sidstnævnte svarer til selskabets indberetning til eIndkomst.
Skattestyrelsen har udarbejdet nedenstående samlede opgørelse, ekskl. moms på baggrund af de fremsendte bilag sammenholdt med de bogførte beløb:
Konto | Bogført beløb | Beløb if. bilag |
1001 Dagens salg Total | -15.773,15 | -16.686,40 |
1100 Varekøb Total | 32.713,65 | 14.615,99 |
1104 Momsfrit køb Total | 8.000,00 | 0,00 |
1303 Rengøring Total | 2.255,20 | 2.295,10 |
1304 Rep og vedligehold Total | 6.793,20 | 3.289,04 |
1450 Annoncer Total | 6.854,00 | 6.854,00 |
1470 Løn inkl. Skat / AM Total | 30.227,98 | 30.230,98 |
1471 ATP fuld Total | 473,70 | 473,70 |
1500 Telefon Total | 2.402,38 | 2.219,10 |
1504 Kontorartikler Total | 740,00 | 740,00 |
1505 Papir og Tryksager Total | 1.475,00 | 1.475,00 |
1506 Telefonservice Total | 6.609,50 | 6.633,50 |
1511 Småanskaffelser Total | 47.475,60 | 26.801,21 |
1517 Bankomkostninger Total | 4.099,00 | 2.099,00 |
1530 Gebyr Total | 0,92 | 0,92 |
1635 Renteudgifter/bank Total | 447 | 447,00 |
2007 Faste Personaleomkostninger Total | 0 | 160,70 |
2008 Personaleforplejning Total | 0 | 176,65 |
Resultat før afskrivninger (underskud) | 134.793,98 | 81.825,49 |
1520 Afskrivninger | ||
1645 Afskrivninger | ||
Afskrivninger | ||
Resultat | 134.793,98 | 81.825,49 |
Værdi af varelager, småaktiver og driftsmidler
På baggrund af, at selskabets medarbejdere fratrådte pr. 31. august 2018 og selskabet blev afregistreret for moms pr. 30. september 2018, har Skattestyrelsen vurderet, at selskabet er ophørt med at drive virksomhed og derfor anset varelager og småaktiver for at være overgået til privat, alternativt solgt.
Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af værdien af varelageret. Skattestyrelsen har fundet, at den type virksomhed, der blev drevet i selskabet, har et vareforbrug på ca. 15 %. Den skønsmæssigt ansatte omsætning var på 44.000 kr., og Skattestyrelsen har derfor skønsmæssigt ansat vareforbruget til 15 % heraf, svarende til 6.600 kr.
Skattestyrelsen har godkendt varekøb for 14.615,99 kr. Skattestyrelsen har derfor opgjort værdien af varelageret til 8.015,99 kr. (14.615,99 kr. – 6.600 kr.) ved overgangen til privat, alternativ afhændelse, og har forhøjet selskabets indkomst med 8.000 kr. hidrørende fra den skønsmæssige opgørelse af varelagerets værdi.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat værdien af småaktiverne ved overgang til privat til kostpris, fratrukket 20 %. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for småanskaffelser for 26.802 kr. ekskl. moms på baggrund af bilag, hvorved værdiansættelsen ved overgang til privat skønsmæssigt er blevet ansat til 21.000 kr. (26.802 * 0,8 afrundet).
Selskabet har bogført køb af driftsmidler for 13.275 kr. ekskl. moms og afskrevet med 2.655 kr., nedskrevet værdi 10.620 kr. Skattestyrelsen har anset driftsmidlet for overgået til privat, alternativt solgt og har ansat værdien heraf skønsmæssigt, idet selskabet ikke har foretaget bogføring heraf.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat værdien af det driftsmiddel, som var købt i selskabet med henvisning reglerne om armslængde i ligningslovens § 2. Skattestyrelsen har anført, at driftsmidlet alene var i brug i 1 måned, og har derfor nedskrevet værdien med 20 %, hvorved værdien er blevet ansat til 10.620 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke foretaget ændring af virksomhedens resultat i relation til afståelsen af driftsmidlet, da den skønnede afståelsessum beløbsmæssigt svarer til den nedskrevne værdi.
Samlet indkomst
Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets indkomst er fremkommet således:
Beløb ekskl. moms | |
Omsætning | 44.000 kr. |
Yderligere eksterne omkostninger inkl. småanskaffelser og løn | -33.961 kr.* |
Værdi af varelager v. overgang til privat/afhændelse | 8.000 kr. |
Værdi af småanskaffelser v. overgang til privat/afhændelse | 21.000 kr. |
I alt | 39.039 kr. |
* Beløbet er sammensat af korrektionerne af posterne småaktiver, eksterne omkostninger og løn i Skattestyrelsens afgørelse, pkt. 3.4
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 39.039 kr. i indkomståret 2019, hidrørende fra skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed.
Skattestyrelsen har anført følgende begrundelse:
”
1. Skønsmæssig ansættelse af indkomst og momstilsvar
...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 1 at Skattestyrelsen udøver forvaltningen af lovgivning om skatter og lovgivning om vurdering af landets faste ejendomme.
Det fremgår af den juridiske vejlednings afsnit A.C.2.1.4.4.1, at Skatteforvaltningen kan foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, hvis den skattepligtige er omfattet af reglen i skattekontrollovens § 5 om skattepligtige, der modtager et oplysningsskema ikke ved oplysningsfristens udløb har givet forvaltningen oplysninger som nævnt i skattekontrollovens § 2, som kan danne grundlag for ansættelsen.
Tilsvarende fremgår det af den juridiske vejlednings afsnit A.B.5.2, at hvis virksomhedens regnskaber
ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af den afgift eller A-skat m.v., som virksomheden skal angive, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af tilsvaret jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det er en forudsætning for gennemførelse af en skønsmæssig ansættelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag kan tilsidesættes.
Bogføringslovens gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af enhver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold samt erhvervsaktiviteter, der udøves her i landet af virksomheder, som er hjemmehørende i udlandet jf. bogføringslovens § 1.
Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug jf. bogføringslovens § 6.
Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne.
Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i.
Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen jf. bogføringslovens § 7.
Alle registreringer skal kunne følges til det i bogføringslovens § 4, stk. 1, omhandlede regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat jf. bogføringslovens § 8.
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag jf. bogføringslovens § 9.
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører jf. bogføringslovens § 10.
Skattestyrelsen har gennemgået selskabets årsrapport, indberettede skattepligtige indkomst, kontospecifikationer, indsendte regnskabsbilag og kontoudskrifter fra banken.
Selskabets bogføring:
Det kan i henhold til selskabets tildeling af bilagsnumre, konstateres at bogføringens registreringer i overensstemmelse med bogføringslovens § 7, stk. 2 henviser til de konkrete bilagsnumre.
Ingen af de indsendte bilag indeholder oplysninger om deres bilagsnummer, hvorved disse ikke indeholder de fornødne oplysninger til at identificere kontrolsporet, hvorved bogføringslovens § 9, stk. 2 ikke er opfyldt.
Som det fremgår af nedenstående punkt 2 kan det direkte konstateres at et meget væsentligt antal af selskabets kasseboner/dagstotaler mangler i bogføringsmaterialet, hvorved opbevaringspligten i bogføringslovens § 10 ikke er opfyldt.
Der kan endvidere konstateres væsentlige afvigelser mellem selskabets bogføring og det indsendte årsregnskab, herunder kan bemærkes:
• | At omsætningen på 15.773,15 kr. ekskl. moms, ikke fremgår af årsregnskabet, hvor omsætningen positivt er angivet til nul kr. |
• | at de bogførte omkostninger ved overførsel til årsregnskabet uden grundlag reduceres med 86.015,40 kr. ekskl. moms. |
• | At resultatet dermed er forøget med netto 70.242,25 kr. |
• | At likvide midler i årsregnskabet er opskrevet med 20.355,27 kr. i forhold til bogføringen. |
• | At andre tilgodehavende i årsregnskabet er opskrevet med 19.361 kr. i forhold til bogføring. |
• | At forretningsgæld herunder mellemregningen med [person1] er nedskrevet med 35.689,44 kr. i forhold til bogføringen. |
Yderligere kan konstateres at indgående moms er angivet med 11.716,49 kr. mindre end der fremgår af selskabets bogføring.
Det er som følge af ovenstående, Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger en bogføring, som er egnet til fastsættelse af den skattepligtig indkomst eller de kvartalsvise momstilsvar, hvorfor disse ansættes skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74 og opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Ved skønnene har vi taget udgangspunkt i:
• | Selskabets årsregnskab |
• | Selskabets indsendte bogføring |
• | Selskabets momsangivelse |
• | Selskabets indberetninger til eIndkomst |
• | De af rådgiver, indsendte skattemæssige specifikationer. |
• | at der er tale om en virksomhed inden for frisør og negle, som jf. kassestrimler ikke har varesalg, hvorfor dækningsgrad for 2018/19 skønnes til 85 % |
2. Omsætning
...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det fremgår af statsskattelovens § 4, stk. 1, at indtægter ved bl.a. handel og håndværk (herunder ydelser inden for frisør og negle) betragtes som skattepligtig indkomst, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi.
Omsætningen udgør således en skattepligtig indkomst der skal medregnes ved selskabets indkomstopgørelse.
Ved kontrol af den af selskabet foretagne bogføring af omsætninger har vi konstateret:
• | At dagens salg alene er registreret på grundlag af de beløb der indgår på selskabets bankkonto enten fra den foregående dags betalinger med Dankort, eller de nettoudbetalinger der foretages af [finans1] i forbindelse med en periodes betalinger med Visa/MasterCard. |
• | At samtlige momsfrie gebyrer m.v. i forbindelse med kortbetalinger er modregnet i den momspligtige omsætning uden bogføringsmæssig registrering heraf. |
• | At salg, der betales kontant, ikke er registreret som omsætning, hvilket f.eks. fremgår af salget den 11/7 2018, hvor der i kassen er registreret 2 salg på henholdsvis 199 kr. og 149 kr., hvor betalingen med dankort på 199 kr. bogføres som salg den 12/7 2018 jf. bogføringens bilag 53, mens der ikke sker indtægtsføring af kontantsalget. |
• | At kassen fortløbende nummererer alle indslag, herunder anvender et nummer når ”periodetotaler” slås ud, hvorved der mangler kasseregistreringer for 86 salg. |
• | At der er registeret 13 nulsalg, hvor kassen er åbnet uden registrering af evt. indtastet salg. |
Det kan således på det foreliggende grundlag fastslås at kontantsalg forefindes i selskabet, men ikke registreres som omsætning. Endvidere indikerer de manglende kasseboner at kassen er slået ud flere gange dagligt, hvorfor den bogførte omsætning ikke kan lægges til grund for skatteansættelsen, men ansættelsen fastsættes skønsmæssigt.
Som følge af, at selskabet alene har valgt at opbevarer dele af de faktiske kassetotaler, er der ved skønnet taget udgangspunkt i de indsendte registreringer sammenholdt med det manglende antal registreringer.
Med udgangspunkt i de indsendte registreringer, kan det konstateres at der i alt er registreret 59 kassesalg for brutto 20.852,50 kr. eller gennemsnitlig 353,43 kr. pr. kasseindslag.
Der mangler således skønsmæssigt registrering af 99 salg af 353,43 kr. svarende til 34.989,79 kr. eller et samlet salg på 55.842,29 kr.
Omsætningen er herefter skønsmæssigt ansat til minimum 55.000 kr. inkl. moms i perioden juli og august.
I henhold til momslovens § 27, stk. 1 udgør momsgrundlaget (skattepligtige omsætning) 80 % af den samlede betaling.
Den manglende omsætning kan derfor ansættes til 80 % af 55.000 kr. 44.000 kr.
Udgående afgift i perioden 9. juli til 23. august 2018 kan herefter jf. momslovens § 33 ansættes til 25 % af afgiftsgrundlaget på 44.000 kr. 11.000 kr.
3. Eksterne omkostninger
...
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Med udgangspunkt i det forhold:
• | At selskabet ikke har ansatte efter 31. august 2018. |
• | at bogføring fra den 31. august til den 29. november 2018 alene udgør afvikling af gæld samt div. gebyr til bank, dankort og [virksomhed6], udgifter der også betales efter den 29. november 2018 uden der sker bogføring heraf, hvorfor selskabet klart har tilkendegivet at disse udgifter er private. |
• | At selskabet afmeldes for moms fra 30. september 2018. |
• | At rådgiver har oplyst at der ikke har været aktivitet i perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020. |
• | At der pr. januar 2021 fortsat var en frisørsalon beliggende på adressen. |
må forretningen [virksomhed1] reelt anses for ophørt senest den 30. september 2018,
og virksomhedens aktiver enten udtaget af [person1] eller overdraget til en efterfølgende forretning på adressen, uden bogføring heraf.
Selskabet har herefter fungeret som et tomt selskab, hvor afholdte udgifter som følge af den manglende bogføring må anses for betaling af [person1]s private udgifter eller afholdt i forbindelse med anden virksomhed.
Der foreligger ikke oplysninger om årsagen til, at selskabet har indsendt års- og skatteregnskaber med angivelse af andre beløb end anført i den løbende bogføring, hvorfor vi ved den skønsmæssige ansættelse har taget udgangspunkt i den faktisk førte bogføring og de foreliggende bilag.
Yderliger skal bemærkes, at vi ikke har godkendt skatte- eller momsmæssige fradrag for udgifter afholdt af [person2] i 2017 i forbindelse med hendes private kurser og øvrige indkøb. [person2] var ikke ansat, da selskabet ikke var etableret på daværende tidspunkt, hvorfor udgifterne alene af denne årsag ikke hverken har karakter af driftsudgifter der kunne fratrækkes jf. statsskatteloves § 6, stk. 1, litra a eller småaktiver som kan fratrækkes jf. afskrivningslovens § 5 og § 6, endvidere vil der ikke være tale om udgifter afholdt i forbindelse med selskabets momspligtige aktivitet.
Udgiften som alene anses for afholdt, som følge af [person1]s private interesse i samleverens [person2]s uddannelse, vil som udgangspunkt skulle betragtes som maskeret udlodning jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, men som følge af, at udgiften er posteret på mellemregningskontoen, fortages der ikke beskatning af udlodningen, men alene reduktion af mellemregningen med [person1].
Udgifter til køb af småinventar kan på grundlag af de indsendte bilag herefter skønsmæssigt godkendes med 26.802 kr. ekskl. moms.
Øvrige eksterne omkostninger kan på grundlag af de indsendte bilag og bogføringen herefter skønsmæssigt godkendes med 41.006 kr. ekskl. moms.
Udgifter til løn og ATP er bogført med i alt 30.705 kr. hvilket også svarer til selskabets indberetninger til eIndkomst, hvorfor udgiften ansættes til dette beløb, som ikke tidligere var fratrukket.
Eksterne udgifter kan herefter skønsmæssigt korrigeres således:
Ansat | Årsregnskab/skatteregnskab | Korrektion af skattepligtig indkomst | |
Småaktiver | 26.802 kr. | 45.260 kr. | 18.458 kr. |
Eksterne omkostninger | 41.006 kr. | 19.292 kr. | -21.714 kr. |
Løn | 30.705 kr. | 0 kr. | -30.705 kr. |
Omkostninger i alt | 67.808 kr. | 64.552 kr. | -33.961 kr. |
I forbindelse med fastsættelse af momstilsvar jf. opkrævningslovens § 5, kan der som udgangspunkt ikke godkendes fradrag for indgående moms efter momslovens § 37. Vi har derfor gennemgået de indsendte bilag og godkendt fradrag for den indgåede moms der fremgår af de bilag der er indsendt vedrørende 2. og 3. kvartal 2018.
Indgående moms kan herefter skønsmæssigt godkendes med 19.080,18 kr. som fordeles således
Jf. bilag | Ansat indgående moms | Angivet indgående moms | Korrektion | |
2.kvt. 2018 | 8.555,31 kr. | 8.555 kr. | 18.432 kr. | 9.877 kr. |
3. kvt. 2018 | 10.524,87 kr. | 10.525 kr. | 10.425 kr. | -100 kr. |
I alt | 19.080,18 kr. | 19.080 kr. | 28.857 kr. | 9.777 kr. |
I forbindelse med virksomhedens ophør i august/september 2018, må varelageret og småaktiverne anses for overgået til privat eller evt. solgt, da en tilsvarende virksomhed fortsat forefindes på adressen, dette betragtes moms og skattemæssigt som salg, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og momslovens § 5 og § 8, hvorfor værdi af varelager og småaktiver ved overdragelse i mangel af bogføring heraf, skal fastsættes skønsmæssigt.
Det fremgår af ligningslovens § 2, stk. 1, at der ved handel mellem selskab og [person1] skal anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (markedspriser).
Tilsvarende fremgår det af momslovens § 5, stk. 1, at udtagning af varer sidestilles med levering mod vederlag, hvor afgiftsgrundlaget jf. momslovens § 28, stk. 1 er selskabets kostpris.
Som følge af, at markedsprisen for de indkøbte varer ved salg i butikken må antages at være højere end kostprisen, er der ved fastsættelsen af værdien taget udgangspunkt i den lavere kostpris der angives i momsloven.
Ved fastsættelse af varelagerets størrelse ved overgang til privat er der taget udgangspunkt i, at der i frisører/neglesaloner uden salg af produkter jf. opslag på nettet, har et vareforbrug på ca. 15 % af salgsprisen.
Vareforbruget vil således skønsmæssigt kunne ansættes til 15 % af 44.000 kr. eller 6.600 kr.
Det samlede varekøb udgør jf. bogføringen 32.713,65 kr. hvoraf der alene er godkendt fradrag for 14.615,99 kr. restlageret ved overgang til privat vil således skønsmæssigt udgøre 8.015,99 kr.
Lagerets værdi ved overgang til privat kan herefter skønsmæssigt ansættes til 8.000 kr. + moms, hvorfor den skattepligtige indkomst skal forhøjes med | 8.000 kr. |
Udgående afgift heraf ansættes til 25 % af 8.000 kr. | 2.000 kr. |
Tilsvarende skal selskabets småaktiver værdiansættes ved overgang til privat, hvor der ved fastsættelsen af værdien er taget udgangspunkt i momslovens regler, hvor værdien jf. § 28, stk. 4 ansættes til kostprisen jf. § 28, stk. 1 nedskrevet med 20 % for de påbegyndte regnskabsår. Der er herunder lagt vægt på at der er tale om driftsmidler omfattet af momslovens § 8.
Småaktiverne er anskaffet for 26.802 kr. ekskl. moms hvorfor værdien jf. momslovens § 8 skønsmæssigt ansættes til 20 % af anskaffelsessummen (21.441,60 kr.) | 21.000 kr. |
Udgående moms udgør jf. momslovens § 33, 25 % heraf | 5.250 kr. |
4. Driftsmidler
...
4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Med udgangspunkt i det forhold:
• | At selskabet ikke har ansatte efter 31. august 2018. |
• | at bogføring fra den 31. august til den 29. november 2018 alene udgør afvikling af gæld samt div. gebyr til bank, dankort og [virksomhed6], udgifter der også betales efter den 29. november 2018 uden der sker bogføring heraf, hvorfor selskabet klart har tilkendegivet at disse udgifter er private. |
• | At selskabet afmeldes for moms fra 30. september 2018. |
• | At rådgiver har oplyst, at der ikke har været aktivitet i perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020. |
• | At der pr. januar 2021 fortsat var en frisørsalon beliggende på adressen. |
må forretningen [virksomhed1] reelt anses for ophørt senest den 30. september 2018, og virksomhedens aktiver enten udtaget af [person1] eller overdraget til en efterfølgende forretning på adressen, uden bogføring heraf.
I forbindelse med virksomhedens ophør i august/september 2018, må driftsmidlet anses for overgået til privat eller evt. solgt, da en tilsvarende virksomhed fortsat forefindes på adressen, dette betragtes moms og skattemæssigt som salg, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a og momslovens § 8, stk. 2, hvorfor værdi af driftsmidlet ved overdragelsen, i mangel af bogføring heraf, skal fastsættes skønsmæssigt.
Det fremgår af ligningslovens § 2, stk. 1, at der ved handel mellem selskab og [person1] skal anvendes priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (markedspriser).
Tilsvarende fremgår det af momslovens § 8, stk. 2, at udtagning af driftsmidler sidestilles med levering mod vederlag, hvor afgiftsgrundlaget jf. momslovens § 28, stk. 1 er selskabets kostpris nedskrevet med 20 % pr. påbegyndt indkomstår jf. momslovens § 28, stk. 4.
Driftsmidlerne der er anskaffet for 13.275 kr. ekskl. moms som nedskrives med 20 % eller 2.655 kr., hvorefter markedsprisen skønsmæssigt ansættes til 10.620 kr.
Manglende udgående moms ved udtagningen udgør jf. momslovens § 33, 25 % af 10.620 kr. eller 2.655 kr.
Selskabets opgørelse af skattemæssige afskrivninger og tab jf. afskrivningslovens § 5 kan herefter opgøres således:
Årets tilgang af driftsmidler jf. bogføringen | 13.275 kr. |
Årets afgang af driftsmidler jf. ovenfor | 10.620 kr. |
Afskrivninger / tab | 2.655 kr. |
Tidligere afskrevet i regnskabet | 2.655 kr. |
Regulering af indkomsten | 0 kr. |
...”
Skattestyrelsen har den 10. juli 2024 fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling. Skattestyrelsen har tiltrådt indstillingen fra Skatteankestyrelsen. Skattestyrelsen har den 19. august 2024 præciseret, at de tiltræder hele indstillingen, og ikke kun den del, der stadfæstes.
Skattestyrelsen har udtalt:
”Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller stadfæstelse af den påklagede afgørelse.
Skønsmæssig ansættelse af skat og moms
Der er ved gennemgang af klagers regnskabsmateriale konstateret, at klagers bogføring ikke er egnet som grundlag til fastsættelse af den skattepligtige indkomst eller momstilsvar for de påklagede perioder. Eksempelvis er der konstateret spring i nummerrækkefølgen i de af klager fremsendte kassestrimler, der er i kasseapparatet registreret kontantsalg uden, at dette er bogført, og klagers bilag er ikke påført bilagsnumre.
Der er således konstateret uregelmæssigheder i bogføringen, og det er ikke muligt at afstemme bogføringen til hverken underliggende bilag eller klagers bank. Der har således ikke været ført et regnskab, som var egnet til at danne grundlag for opgørelse og kontrol af momstilsvaret, hvorfor regnskabsmaterialet ikke opfylder kravene i momsloven §§ 55 – 57 og bogføringsloven §§ 7, 8 og 9. Skattestyrelsen har herved været berettiget til at ansætte klagers skatte- og momsansættelse skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74, jf. §§ 6, stk. 3 og 53, stk. 3. og opkrævningslovens § 5, stk. 2. Der henvises ud over ovenstående til den begrundelserne i den påklagede afgørelse side 3 – 4.
Klager har gjort gældende, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende. Til støtte herfor er der henvist til, at klager ikke har indsendt dokumentation for fradragsberettiget udgifter og ikke indsendt tilstrækkelig dokumentation for faktiske indkomst. Klager mener som følge heraf, at Skattestyrelsens skøn ikke er baseret på et retvisende grundlag.
Skattestyrelsen har til brug for den skønsmæssige ansættelse taget udgangspunkt i klagers egne oplysninger. Herunder klagers registreret kassesalg, varelager, småaktiver og driftsmidler m.m.
Skattestyrelsen finder ikke at klager ved sine anbringender har dokumenteret, at Skattestyrelsens skøn er fastsat på et urigtigt grundlag, hvorfor skønnet fastholdes. Der henses til, at der er tages udgangspunkt i klagers egne oplysninger, og fremlagte regnskabsmateriale. Videre bemærkes, at det påhviler klager som momspligtig at overholde momslovens regelsæt, herunder at udarbejde regnskab efter momslovens §§ 55 – 57, samt bogføringslovens regelsæt.
Konkrete skønsansættelser
Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling for så vidt angår opgørelsen af klagers salgs- og købsmoms, samt den skønnet momspligtig omsætning og udtagningsmoms i forbindelse med ophør af virksomhedsdrift.
Videre kan Skattestyrelsen tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling for så vidt angår Skattestyrelsen skøn over skattepligtigomsætningen, skøn over avance fra afhændelse af varelager og småanskaffelser og skøn over afskrivninger og yderligere omkostninger.
...”
Selskabet påstår, at den af Skattestyrelsen foretagne forhøjelse skal nedsættes til 0 kr. Derudover påstår selskabet sig berettiget til yderligere fradrag.
Selskabet har til støtte for sin påstand anført:
”...
1. Sagens problemstilling
Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets moms for indkomstårene perioden 20. maj 2018 til 30. juni 2019 skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har ikke indsendt dokumentation for selskabets fradragsberettiget udgifter, hvilket betyder, at Skattestyrelsens afgørelse ikke er retvisende. Derudover er Selskabets skattepligtige indkomst forhøjet med kr. 39.039 kr. baseret på Skattestyrelsens skøn. Selskabet har ikke indsendt tilstrækkelig dokumentation for deres faktiske indkomst, hvorfor Skattestyrelsens skøn ikke er baseret på et retvisende grundlag. Denne dokumentation er Selskabet ved at indhente fra Selskabets revisor. Dokumentationen vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.
2. Faktum
Der henvises i første omgang til sagsfremstilling i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.
Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg i sagen – herunder vil der blive fremlagt dokumentation for Selskabets fradragsberettigede udgifter.
...”
Selskabet har ikke sendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens foreløbige vurdering af sagen.
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt den af Skattestyrelsen foretagne skønsmæssige forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst er berettiget. Landsskatteretten skal tage stilling til om Skattestyrelsen skøn over omsætningen, skøn over avance fra afhændelse af varelager og småanskaffelser og skøn over yderligere omkostninger kan lægges til grund for forhøjelsen af selskabets indkomst.
Retsgrundlag
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).
Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovs § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår dagældende skattekontrollovs § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 3.
Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår følgende:
”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
(...)
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”
Det følger af dagældende bogføringslovs § 10, stk. 1, at en bogføringspligtig skal opbevare regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 1-3, 8 og 9, stk. 1, fremgår følgende:
”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.
Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
(...)
Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”
Adgangen til afskrivninger på driftsmidler er reguleret i afskrivningslovens kapitel 2.
Udgifter afholdt i årets løb til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Det fremgår af § 2 i afskrivningsloven, at der kan afskrives på udgifter til anskaffelse og forbedring af aktiver, der benyttes erhvervsmæssigt af den skattepligtige.
Driftsmidler, som en skattepligtig udelukkende benytter erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte virksomhed. Det fremgår af afskrivningslovens § 5, stk. 1. Ifølge afskrivningslovens § 4, stk. 1 sidestilles en ændring i benyttelse af et aktiv fra erhvervsmæssig til privat med et salg af det pågældende aktiv.
Følgende fremgår af afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2:
”Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:
...
2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb på 26.200 kr. (2010-niveau) eller derunder.
...”
Af afskrivningslovens § 9, stk. 1, fremgår, at i det indkomstår, hvori en virksomhed sælges eller i øvrigt ophører, kan der ikke afskrives eller straksafskrives på driftsmidler. Fortjeneste eller tab medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ophørsåret og opgøres som forskellen mellem på den ene side salgssummen for de i ophørsåret solgte driftsmidler og på den anden side saldoværdien ved ophørsårets begyndelse med tillæg af beløb, der i ophørsåret er anvendt til nyanskaffelser.
Skattepligtige, der foretager handelsmæssige eller økonomiske transaktioner med en nærmere angivet kreds af interesseforbundne parter (kontrollerede transaktioner), skal ved opgørelsen af den skatte- eller udlodningspligtige indkomst anvende priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (armslængdeprincippet). Dette fremgår af ligningslovens § 2, stk. 1.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet har ikke udarbejdet kassekladder i forbindelse med den daglige opgørelse af omsætningen. Det er således ikke muligt at kontrollere, om der er foretaget effektive kasseafstemninger.
Idet selskabet ikke kan dokumentere, at kravene i bogføringsloven er opfyldt, finder Landsskatteretten, at selskabets regnskabsmateriale ikke kan danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 3.
Omsætning
Selskabet har selvangivet en omsætning på 0 kr. Af selskabets bogføring fremgår, at der har været omsætning.
Skattestyrelsen har konstateret, at der er registreret 59 kassesalg til gennemsnitligt 353,43 kr. pr. kasseindslag inkl. moms. Skattestyrelsen har konstateret, at der mangler kasseregistreringer for 86 salg, og at der er 13 nulsalg, hvor kassen er åbnet uden registrering af salg. Skattestyrelsen har på baggrund heraf skønnet en omsætning på 44.000 kr. ekskl. moms.
Henset til at Skattestyrelsens skøn over omsætningen er foretaget på baggrund af et gennemsnitligt salg og kasseregistreringer, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens skøn over omsætningen kan lægges til grund ved ansættelsen af selskabets indkomst.
Varelager og småanskaffelser
Selskabet har ikke haft ansatte efter den 31. august 2018 og er blevet afregistreret for moms pr. 30. september 2018. Henset til selskabets branche som beautysalon er Landsskatteretten enig med Skattestyrelsen i, at selskabet er ophørt med at drive virksomhed senest den 30. september 2018. Landsskatteretten finder, at varelager og småanskaffelser skal anses for at være overgået til hovedanpartshaverens private anvendelse, idet der ikke foreligger oplysninger om eller dokumentation for et eventuelt salg af effekterne, hvorfor Landsskatteretten finder, at det ikke er dokumenteret, at effekterne er afhændet til tredjemand.
Selskabet og hovedanpartshaveren er omfattet af den kreds af interesseforbundne parter, der efter ligningslovens § 2, stk. 1, ved kontrollerede transaktioner skal anvende priser og vilkår i overensstemmelse med armslængdeprincippet.
Skattestyrelsen har ved fastsættelsen af værdien af varelageret foretaget et forsigtigt skøn ved at anvende kostprisen. Der foreligger ikke oplysninger om eventuelle salgspriser, og Landsskatteretten finder i det konkrete tilfælde, at skønnet er rimeligt. Der er herved henset til, at Skattestyrelsen på baggrund af fremlagt bilagsmateriale har opgjort varekøb i indkomståret til 14.616 kr. Skattestyrelsen har fratrukket det estimerede vareforbrug i indkomståret, svarende til 15 % af omsætningen, beløbende sig til 6.600 kr. Herefter har Skattestyrelsen skønnet værdien af varelageret til 8.000 kr. Landsskatteretten bemærker, at det estimerede vareforbrug, henset til branchen, og da der ikke er salg af produkter, er rimeligt.
Skattestyrelsen har på baggrund af fremlagt bilagsmateriale opgjort småaktiver anskaffet i indkomståret til 26.802 kr. ekskl. moms og godkendt fradrag herfor i indkomsten. Skattestyrelsen har medregnet indtægt fra overdragelse til hovedanpartshaverens private benyttelse på skønsmæssigt 21.000 kr.
Ved skønnet over værdien af småaktiver ved overgang til privat, er der taget udgangspunkt i kostprisen nedskrevet med 20 %. Der foreligger ikke øvrige oplysninger omkring værdien af småaktiver, og Landsskatteretten finder i det konkrete tilfælde, hvor driften af virksomheden er af kort varighed, at Skattestyrelsens skøn er rimeligt.
Småaktiver kan i henhold til afskrivningslovens § 9 ikke straksafskrives i samme indkomstår, som virksomheden ophører, hvorfor der ikke kan godkendes straksafskrivning.
Efter afskrivningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt., medregnes fortjeneste og tab ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i ophørsåret. Med udgangspunkt i en anskaffelsessum på 26.802 kr. og overdragelsessum på 21.000 kr. giver det beløbsmæssigt samme resultat, som ved Skattestyrelsens afgørelse.
Herefter ser den skønsmæssige opgørelsen af den skattepligtig indkomst ud som følgende:
Beløb ekskl. moms | |
Yderligere omsætning | 44.000 kr. |
Yderligere fradrag: eksterne omkostninger, småaktiver og løn | -7.159 kr. |
Værdi af varelager v. overgang til privat | 8.000 kr. |
Tab på småanskaffelser v. overgang til privat | -5.802 kr. |
I alt | 39.039 kr. |
Yderligere omkostninger
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for omkostninger i henhold til de fremlagte bilag, og skønnet vareforbrug ud fra de fremlagte købsbilag og skønnet bruttoavance. Selskabet har ikke fremlagt yderligere oplysninger eller bilag, end hvad der ligger til grund for Skattestyrelsens afgørelse. Selskabet har således ikke løftet bevisbyrden for, at det skulle være berettiget til yderligere fradrag eller at indkomsten skulle være en anden end den af Skattestyrelsen skønnede.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.