Kendelse af 10-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-11-2024

Journalnr. 22-0096374

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. oktober 2018 – 31. december 2018

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

99.391 kr.

0 kr.

Forhøjes til 124.238 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

15.714 kr.

0 kr.

Forhøjes til

19.642 kr.

1. januar 2019 – 31. december 2019

Efterbetaling og indeholdelsespligt af A-skat og hæftelse herfor

377.780 kr.

0 kr.

Forhøjes til

472.224 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligt af AM-bidrag og hæftelse herfor

59.728 kr.

0 kr.

Forhøjes til

74.660 kr.

1. januar 2020 – 31. december 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligt af A-skat og hæftelse herfor

307.654 kr.

0 kr.

Forhøjes til

432.004 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligt af AM-bidrag og hæftelse herfor

48.641 kr.

0 kr.

Forhøjes til

68.301 kr.

1. januar 2021 – 30. juni 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

37.950 kr.

0 kr.

Forhøjes til

47.437 kr.

Efterbetaling og indeholdelsespligt af AM-bidrag og hæftelse herfor

6.000 kr.

0 kr.

Forhøjes til

7.500 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS Klagerens navn , CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 17. juli 2018.Selskabet er ejet og drevet af [person1], der er indehaver. Selskabet er registreret med binavnet [virksomhed2] ApS og er registreret under branchekoden 439910 ”Murere”. Selskabets formål er ”at fungerer som entreprenørvirksomhed, herunder enhver form for byggearbejde, herunder tømrer, snedker, murer og malerarbejde”.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet, i perioden 1. oktober 2018 til 30. juni 2021, har faktureret ydelser for 6.982.940 kr. ekskl. moms.

Det fremgår af Skattestyrelsens opgørelse, at der i perioden 1. oktober 2018 til 30. juni 2021 er en omsætning på 6.991.940 kr. ekskl. moms.

Af Skattestyrelsens opgørelse fremgår der følgende omsætning for selskabet ekskl. moms for 4. kvartal 2018 og for 2019:

4. kvartal 2018 274.028 kr.

2019 2.247.916 kr.

Det fremgår yderligere af Skattestyrelsens opgørelse, at der for 2020 er beregnet en omsætning for selskabet på 2.866.148 kr. ekskl. moms. Det fremgår dog af de fremsendte kontospecifikationer for 2020, at der er udført arbejde for 3.170.890 kr. ekskl. moms.

Det fremgår endvidere af Skattestyrelsens opgørelse, at der for 1. halvår af 2021 er beregnet en omsætning for selskabet på 1.594.848 kr. ekskl. moms. Det fremgår af de fremsendte kontospecifikationer 2021, at der er udført arbejde for 1.594.848 kr. ekskl. moms.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

4. kvartal 2018

1

1

1. kvartal 2019

5-9

2-4

2. kvartal 2019

5-9

5-9

3. kvartal 2019

5-9

5-9

Oktober 2019

7

5

November 2019

7

5,44

December 2019

8

5

Januar 2020

7

3

Februar 2020

9

5

Marts 2020

11

7

April 2020

11

7

Maj 2020

11

7

Juni 2020

13

7

Juli 2020

12

8

August 2020

10

6

September 2020

8

5

Oktober 2020

7

4

November 2020

4

2

December 2020

5

3

Januar 2021

5

3

Februar 2021

10

6

Marts 2021

10

7

April 2021

10

10

Maj 2021

10

8

Juni 2021

9

6

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger følger selskabets regnskabsår kalenderåret.

Selskabet har anvendt dels egne ansatte og dels underleverandører. Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har angivet følgende i løn:

Periode

Angivet løn

1/10 2018 til 31/12 2018

69.776,92 kr.

1/1 2019 til 31/12 2019

1.428.755,26 kr.

1/1 2020 til 31/12 2020

1.487.297,37 kr.

1. halvår 2021

839.213,77 kr.

Selskabet er registreret for selskabsskat fra den 17. juli 2018, moms fra den 22. juli 2018 og registreret for AM-bidrag, A-skat og ATP fra den 1. august 2018.

Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag er en konsekvens af, at der ikke anses at være sket reel levering af ydelser fra fire underleverandører, og at selskabets betaling af fakturaerne fra underleverandørerne i stedet anses for at være anvendt til aflønning af uregistreret arbejdskraft.

Skattestyrelsen har forhøjet A-skat og AM-bidrag for fakturaer fra følgende underleverandører:

Underleverandør

Anvendt i år

Beløb ekskl. moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed3] ApS

2018, 2019 & 2020

1.186.525,00 kr.

1.483.156,25 kr.

[virksomhed4] ApS

2020

253.000,00 kr.

316.250,00 kr.

[virksomhed5] ApS

2020

186.511,00 kr.

233.138,75 kr.

[virksomhed6] ApS

2021

75.000,00 kr.

93.750,00 kr.

Total

1.701.036 kr.

2.126.295 kr.

[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...2], blev stiftet den 21. februar 2018 af [person2] og er opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 12. marts 2021. [virksomhed3] ApS var registreret under branchekode 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed3] ApS havde til formål at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt aktiviteter tilknyttet hertil.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] ApS i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

4. kvartal 2018

2-4

2-4

1. kvartal 2019

5-9

2-4

2. kvartal 2019

5-9

2-4

3. kvartal 2019

5-9

2-4

Oktober 2019

6

4

November 2019

6

5,11

December 2019

6

5

Januar 2020

4

3

Februar 2020

6

5

Marts 2020

7

5

April 2020

5

3

Maj 2020

6

4

Juni 2020

1

0,46

Juli 2020

1

0,41

August 2020

1

0,42

Skattestyrelen har oplyst, at styrelsen via kontrol hos [virksomhed3] ApS har indhentet fakturaer udstedt fra [virksomhed3] ApS til selskabet. Som følge af kontrol har Skattestyrelsen indhentet følgende 4 fakturaer og 1 kreditnota fra [virksomhed3] ApS i 2018.

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

09/10/2018

143

104.625,00 kr.

26.156,25 kr.

130.781,25 kr.

14/11/2018

199

104.625,00 kr.

26.156,25 kr.

130.781,25 kr.

14/11/2018

200

41.400,00 kr.

10.350,00 kr.

51.750,00 kr.

29/11/2018

229

50.400,00 kr.

12.600,00 kr.

63.000,00 kr.

Total

301.050,00 kr.

75.262,50 kr.

376.312,50 kr.

Kreditnotadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14/11/2018

201

104.625,00 kr.

26.156,25 kr.

130.781,25 kr.

Der er i perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2018 faktureret moms for 49.106,25 kr.

Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af en adresse eller det arbejde, som er udført. På fakturaerne er der endvidere anført ”Diverse opgaver udført iht aftale” og ”OBS!! Det er VIGTIGT at I ved overførsel indtaster jeres kundenummer i reference: [...]91”. Fakturaerne skal betales til [finans1] med reg.nr. [...] og kontonummer [...41].

Skattestyrelsen har endvidere som følge af kontrol af [virksomhed3] ApS modtaget følgende 14 fakturaer og 2 kreditnotaer for 2019:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

19/02/2019

364

32.500,00 kr.

8.125,00 kr.

40.625,00 kr.

11/03/2019

423

39.500,00 kr.

9.875,00 kr.

49.375,00 kr.

08/04/2019

486

63.000,00 kr.

15.750,00 kr.

78.750,00 kr.

03/05/2019

544

105.000,00 kr.

26.250,00 kr.

131.250,00 kr.

31/05/2019

591

78.000,00 kr.

19.500,00 kr.

97.500,00 kr.

21/06/2019

652

75.600,00 kr.

18.900,00 kr.

94.500,00 kr.

19/07/2019

698

62.300,00 kr.

15.575,00 kr.

77.875,00 kr.

27/08/2019

791

52.000,00 kr.

13.000,00 kr.

65.000,00 kr.

23/09/2019

890

46.200,00 kr.

11.550,00 kr.

57.750,00 kr.

14/10/2019

947

33.000,00 kr.

8.250,00 kr.

41.250,00 kr.

06/12/2019

1161

94.500,00 kr.

23.625,00 kr.

118.125,00 kr.

17/12/2019

1195

47.000,00 kr.

11.750,00 kr.

58.750,00 kr.

17/12/2019

1196

65.300,00 kr.

16.325,00 kr.

81.625,00 kr.

30/12/2019

1249

51.000,00 kr.

12.750,00 kr.

63.750,00 kr.

Total

844.900,00 kr.

211.225,00 kr.

1.056.125,00 kr.

Kreditnotadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

23/10/2019

976

33.000,00 kr.

8.250,00 kr.

41.250,00 kr.

17/12/2019

1197

65.300,00 kr.

16.325,00 kr.

81.625,00 kr.

Total

98.300,00 kr.

24.575,00 kr.

122.875,00 kr.

Der er i 2019 faktureret moms for 186.650,00 kr.

Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af en adresse eller det arbejde, som er udført. På fakturaerne er der endvidere anført ”Diverse opgaver udført iht aftale” og ”OBS!! Det er VIGTIGT at I ved overførsel indtaster jeres kundenummer i reference: [...]91”. Fakturaerne skal betales til [finans1] med reg.nr. [...] og kontonummer [...41].

Skattestyrelsen har endvidere som følge af kontrol af [virksomhed3] ApS modtaget følgende 4 fakturaer og 1 kreditnotaer for 2020:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25/06/2020

2028

4.500,00 kr.

1.125,00 kr.

5.625,00 kr.

25/06/2020

26/06/2020

2033

45.000,00 kr.

11.250,00 kr.

56.250,00 kr.

23/07/2020

23/07/2020

2192

43.000,00 kr.

10.750,00 kr.

53.750,00 kr.

02/09/2020

08/09/2020

2470

155.500,00 kr.

38.875,00 kr.

194.375,00 kr.

Total

248.000,00 kr.

62.000,00 kr.

310.000,00 kr.

Kreditnotadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25/06/2020

2032

4.500,00 kr.

1.125,00 kr.

5.625,00 kr.

Total

4.500,00 kr.

1.125,00 kr.

5.625,00 kr.

Der er i 2020 faktureret moms for 60.875 kr.

Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af noget af en adresse eller det arbejde, som er udført. Noget af teksten står på dansk og noget står på engelsk. Fakturaerne skal betales til [finans2] med [...] og kontonummer [...07].

Selskabet har ikke fremsendt bogføring for 2018 og 2019.

Fakturaerne for 2020 er bogført på konto 2200 ”Fremmed Assistance” med undtagelse af fakturanr. 2028 og kreditnotanr. 2032.

Fakturaerne fremgår betalt via selskabets bankkonto i [finans3]. Tekst for betaling af fakturaerne for 2018 og 2019 fremgår med ”[...]91”, bortset fra fakturanr. 1195 med teksten ”Overførsel”. Tekst for betaling af fakturaerne for 2020 fremgår med teksterne i form af ”[...]91”, ”Invoice 2033 [virksomhed3]”, ”[virksomhed3]” og ”[virksomhed3] 2470”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ApS er registreret for moms fra den 21. februar 2018 og som arbejdsgiver fra den 1. maj 2018. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at [virksomhed3] ApS i årene 2018 til 2020 har angivet en væsentlig mindre salgsmoms end hvad salgsmomsen burde være ud fra de fakturaer, som [virksomhed3] ApS har udstedt, samt at [virksomhed3] ApS har angivet løn for årene 2018 til 2020 med i alt 1.829.399 kr.

Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at følgende bankkonti har været anvendt til udstedelse af fakturaer fra [virksomhed3] ApS til selskabet:

[finans1] (kontonummer [...41]), hvorfra pengene videreføres til [finans4] i Litauen (Kontonummer [...]91),
[finans5] (Kontonummer [...07]).

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed3] ApS har haft indsættelser på ca. 180 mio. kr. i perioden 2. kvartal 2018 til 2. kvartal 2020, og indsættelserne er foretaget af over 100 forskellige virksomheder.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...3], blev stiftet den 5. juni 2013 og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 21. september 2021. [person3] har været direktør i [virksomhed4] ApS fra den 2. marts 2020 til 1. juli 2021. [virksomhed4] ApS er registreret under branchekode 431200 ”Forbedrende byggepladsarbejder” og bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed4] ApS har til formål at drive virksomhed ved at yde forretningsservice og administration af søster- og datterselskaber.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ApS i den påklagede periode ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer er modtaget fra selskabet. Selskabet har fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed4] ApS i 2020:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10/11/2020

11/11/2020

1212

178.000,00 kr.

44.500,00 kr.

222.500,00 kr.

16/11/2020

16/11/2020

1312

75.000,00 kr.

18.750,00 kr.

93.750,00 kr.

Total

253.000,00 kr.

63.250,00 kr.

316.250,00 kr.

Der er i 2020 faktureret moms for 63.250,00 kr.

Der er på fakturaerne angivet en sparsom tekst enten i form af noget af en adresse eller det arbejde, som er udført. Fakturaerne skal betales til [finans6] med kontonr. [...57].

Selskabet har fremlagt kontospecifikationer for 2020.

Fakturaerne er bogført på konto 2200 ”Fremmed Assistance”.

Fakturaerne fremgår betalt via selskabets bankkonto i [finans3]. Tekst for betaling af fakturaerne fremgår med teksten ”[virksomhed4] f. 1212” og ”[virksomhed4] f. 1312”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ApS er registreret for moms, men der er ikke angivet moms i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at [virksomhed4] ApS er registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-indkomst i samhandelsperioden.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at kontonummeret på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed4] ApS og at der igennem kontrol af [virksomhed4] ApS er konstateret, at [virksomhed4] ApS indgår i et større svigssetup med flere virksomheder, hvori der udstedes et større antal fakturaer til brug for andre virksomheders uretmæssige fradrag for købsmoms samt til brug for aflønning af personale uden indeholdelse af A-skat og AM-bidrag samt uden indberetning af indeholdelse til eIndkomst.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4], blev stiftet den 23. september 2011, hvor [person4] var direktør i samhandelsperioden. [virksomhed5] ApS er opløst efter konkurs den 29. december 2023. [virksomhed5] ApS var registreret under branchekode 433410 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed5] ApS’ formål var at sælge marketings service samt hermed beslægtet virksomhed.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister var [virksomhed5] ApS i perioden fra september 2020 til november 2020 ikke registreret med ansatte.

Skattestyrelen har oplyst, at fakturanr. 446 er modtaget fra selskabet. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at styrelsen ved kontrol af [virksomhed5] ApS har indhentet fakturanr. 484 udstedt af [virksomhed5] ApS til selskabet. Fakturaen er betalt men er ikke bogført på konto for fremmed assistance.

Der fremgår følgende af de to fakturaer:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

17/12/2020

17/12/2020

466

111.511,00 kr.

27.877,75 kr.

139.388,75 kr.

22/12/2020

22/12/2020

484

75.000,00 kr.

18.750,00 kr.

93.750,00 kr.

Total

186.511,00 kr.

46.627,75 kr.

233.138,75 kr.

Der er i 2020 faktureret moms for 46.627,75 kr.

Fakturaerne fremgår betalt via selskabets bankkonto i [finans3]. Tekst for betaling af fakturaerne fremgår med teksten ”Finales f. 446” og ”[virksomhed5] f. 484”.

Selskabet har fremsendt kontospecifikationer for 2020.

Fakturanr. 466 er er bogført på konto 2200 ”Fremmed Assistance”.

Skattestyrelsen har ved kontrol af [virksomhed5] ApS indhentet fakturanr. 484 udstedt af [virksomhed5] ApS til selskabet. Fakturaen er betalt, men er ikke bogført på konto for fremmed assistance. Skattestyrelsen har derfor godkendt fradrag for købsmoms på 18.750,00 kr.

Skattestyrelsen har i udtalelsen til klagen oplyst, at fakturanr. 484 imidlertid er bogført på konto 4060 ”Annoncer”, selvom denne vedrører fremmed assistance.Skattestyrelsen har videre oplyst, at der på dette grundlag ikke bør godkendes fradrag for købsmoms for fakturaen.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ApS er registreret for moms, men der er ikke angivet moms i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at [virksomhed5] ApS er registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet lønudgifter i samhandelsperioden, samt at [virksomhed5] ApS i 2020 kun har angivet A-indkomst i et meget begrænset omfang.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed5] ApS i 2020 havde en omsætning på 59,5 mio. kr. inkl. moms. Yderligere har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed5] ApS har haft udstedt fakturaer til et betydeligt antal bankkonti tilhørende en rækker personer og virksomheder, uden at [virksomhed5] ApS ses at kunne råde over disse bankkonti. Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at langt størstedelen af de fakturerede fakturaer fra [virksomhed5] ApS efterfølgende er blevet videreoverført til udlandet.

Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.

[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5], blev stiftet den 16. august 2019 af [person5] og er under konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 29. juni 2021. [virksomhed6] ApS er registreret under branchekode 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed6] ApS har til formål at drive rådgivning indenfor byggeri samt anden økonomisk rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed6] ApS ikke været registreret med ansatte i 2021.

Selskabet har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed6] ApS i 2021:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

09/04/2021

13/04/2021

552

75.000,00 kr.

18.750,00 kr.

93.750,00 kr.

Total

75.000,00 kr.

18.750,00 kr.

93.750,00 kr.

Af fakturaen fremgår: ”75000 Per hours 250 Address gadegårdsoarken same hours her and [adresse1], [...] dame hours here”. Der er angivet antal 1 stk. med en pris på 75.000,00 kr. På fakturaen fremgår det yderligere, at fakturaen skal betales til [finans7] med reg.nr. [...] og kontonr. [...48].

Der er for 2021 faktureret moms for 18.750,00 kr.

På fakturanr. 552 fremgår endvidere, at reference er [person6]. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister var [person6] registreret i direktionen i perioden fra den 31. januar 2021 og frem til den 18. maj 2021.

Ovenstående faktura er bogført på konto 2200 ”Fremmed Assistance” med teksten ”[virksomhed6] f. 552”.

Fakturaen fremgår betalt via selskabets bankkonto i [finans3]. Tekst for betaling fremgår med ”[...][...48]”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ApS er registreret for moms og som arbejdsgiver, men ikke har angivet moms eller A-skat for perioden.

Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at betalingsreference på fakturanr. 552 ikke tilhører [virksomhed6] ApS.

Yderligere har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed6] ApS har udstedt fakturaer for i alt 84,5 millioner kr. inkl. moms i perioden fra den 1. oktober 2019 til den 30. juni 2021, at [virksomhed6] ApS har afholdt lønudgifter på i alt 1.663.992 kr., at der er sket betaling til [virksomhed6] ApS ApS’ egne bankkonti og et betydeligt antal bankkonti tilhørende en række personer og virksomheder uden officiel tilknytning til [virksomhed6] ApS, samt at indbetalinger hovedsageligt er overført til udlandet.

Der er ikke fremlagt timesedler eller anden specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer og underleverandøraftalen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at selskabet hæfter for manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag med i alt 952.856 kr. i perioden 1. oktober 2018 til 30. juni 2021.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:

”...

2.1 De faktiske forhold

Selskabet har udført opgaver som underleverandør.

Til at udføre arbejdet anvendes dels egne ansatte og dels underleverandører.

Selskabet har angivet følgende løn:

Periode

Angivet løn

1/10 2018 til 31/12 2018

69.776,92 kr.

1/1 2019 til 31-12 2019

1.428.755,26 kr.

1/1 2020 til 31/12 2020

1.487.297,37 kr.

1. halvår 2021

839.213,77 kr.

2.2 Selskabets bemærkninger

Der er ikke modtaget indsigelse fra selskabet.

...

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har udført opgaver som underleverandør. Til at udføre arbejdet anvendes dels egne ansatte dels underleverandører.

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets anvendelse af underleverandører for perioden 1/10 2018 til 5 2021.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at følgende underleverandører ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser:

1.

[virksomhed3] ApS

39 35 20 60

2.

[virksomhed4] ApS

[...3]

3.

[virksomhed5] ApS

[...4]

4.

[virksomhed6] ApS

[...5]

For nærmere begrundelse henvises til afsnit 1 omhandlende moms.

Samlet køb hos ovennævnte underleverandører er opgjort til 1.626.036 kr. ekskl. moms.

Beløbet fremkommer således:

År 2018, 4. kvt.

År 2019

År 2020

År 2021, 1. halvår

I alt i kr.

[virksomhed3] ApS

196.425,00

746.600,00

243.500,00

1.186.525,00

[virksomhed4] ApS

253.000,00

253.000,00

[virksomhed5] ApS

111.511,00

111.511,00

[virksomhed6] ApS

75.000,00

75.000,00

I alt

196.425,00

746.600,00

608.011,00

75.000,00

1.626.036,00

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de anvendte fakturaer fra underleverandørerne er fiktive og er bogført i virksomheden for at dække over udgifter til yderligere lønninger, idet [virksomhed1] ApS, efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan have leveret de fakturerede ydelser i perioden 1/10 2018 til 5 2021, i alt 6.982.940 kr. ekskl. moms med de ansatte, der er angivet løn for og de underleverandører, der er godkendt fradrag for.

Underleverandørerne har udstedt fakturaer med moms, men da det ikke antages, at [virksomhed1] ApS i fuldt omfang har modtaget beløbene inkl. moms retur, finder Skattestyrelsen, at fakturabeløb ekskl. moms passende kan anses for anvendt til yderligere lønudbetalinger i selskabet.

Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms. Yderligere lønudbetaling i selskabet for perioden 1/10 2018 til 5 2021 er opgjort til 1.626.036 kr.

Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da der i selskabets regnskab indgår fiktive fakturaer.

Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet am-bidrag.

Ikke angivet A-skat og am-bidrag er beregnet således:

År 2018, 4. kvartal

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

196.425,00

Am-bidrag 8 %

15.714,00

A-skat 55 %

99.391,05

År 2019

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

746.600,00

Am-bidrag 8 %

59.728,00

A-skat 55 %

377.779,60

År 2020

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

608.011,00

Am-bidrag 8 %

48.640,88

A-skat 55 %

307.653,57

År 2021, 1. halvår

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms

75.000,00

Am-bidrag 8 %

6.000,00

A-skat 55 %

37.950,00

I alt i hele kr.

A-skat af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2018 til 2021

822.774

Am-bidrag af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2018 og 2021

130.082

For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt

952.856

Den samlede efterbetaling af A-skat og am-bidrag er opgjort til 952.856 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

Selskabet er pligtig til at indeholde A-skat og am-bidrag i de ansattes løn efter kildeskatteslovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Selskabet er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsbidrag heraf ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.

Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og am-bidrag af de ansattes løn.

A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8. Baggrunden herfor er, at vi ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan identificere de personer, der har modtaget vederlag for arbejde, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.

Der henvises til SKM 2016.9.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.

Der henvises endvidere til SKM2019.332.ØLR, hvor Østre Landsret fastholdt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og am-bidrag for det udførte arbejde.

Forældelse af krav A-skat og am-bidrag

Forældelsesfristen er 3 år jævnfør forældelseslovens § 3.

Hvis Skattestyrelsen ikke har kendskab til fordringens eksistens skydes forældelsesfristen, således at den løber fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen fik eller burde have fået kendskab til eksistensen af fordringen jævnfør forældelseslovens § 3, stk. 2.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at vi tidligst har fået kendskab til fordringen i forbindelse med modtagelsen af materiale fra virksomheden den 8/2 2022, der indeholder fakturaer fra underleverandører. Vi anser kendskabstidspunktet i relation til forældelsesfristen for at være den 8/2 2022.

...”.

Skattestyrelsen har i udtalelsen til klagen oplyst følgende:

”...

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Af klagen fremgår på side 3, øverste afsnit, at Skattestyrelsen for visse underleverandører har godkendt nogle af de udstedte fakturaer og nægtet godkendelse af andre.

Skattestyrelsen har efter fornyet gennemgang konstateret, at [virksomhed1] ApS på konto 4060 Annoncer, har bogført faktura 484 udstedt af [virksomhed5] ApS, uanset denne omhandler fremmed arbejde. Fakturaen omhandler maleropgaver i [by1]. Faktura 484 er vedlagt afgørelsen som bilag 6.2.

På den baggrund er det Skattestyrelsens opfattelse, at der er grundlag for at forhøje den af Skattestyrelsen opgjorte moms med yderligere 18.750 kr. Der er ligeledes grundlag for at forhøje A-skat med 37.950 kr. og am-bidrag med 6.000 kr.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at efterbetaling af indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for i alt 952.856 kr. fra den 1. oktober 2018 til den 30. juni 2021 skal nedsættes til 0 kr. eller subsidiært hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Til støtte for påstanden har selskabets repræsentant anført følgende (uddrag):

”...

2. Påstand

Der nedlægges principal påstand om, at:

Selskabets momstilsvar for indkomstårene 2018-2021 nedsættes med kr. 406.509.
Selskabets A-skat for indkomstårene 2018-2021 nedsættes med kr. 822.774.
Selskabets ansættelse af arbejdsmarkedsbidrag indkomstårene 2018-2021 nedsættes med kr. 130.082.

Der nedlægges subsidiær påstand om at ansættelsen af Selskabets moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

3. Sagens tema

Nærværende sag drejer sig overordnet om hvorvidt skattemyndighederne har grundlag for at nægte Selskabet fradrag for købsmoms for brug af en række underleverandører samt anse udgifterne til Selskabets underleverandører for at dække over sorte lønninger i Selskabet.

Tvistepunktet i nærværende sag er spørgsmål om, hvorvidt betingelserne for at opnå fradrag for afholdte udgifter ved anvendelsen af underleverandører konkret i nærværende sag er opfyldt, samt om der er grundlag for at anse udgifterne til Selskabets underleverandører for at dække over sorte lønninger i Selskabet.

Det er Selskabets opfattelse, at Selskabet opfylder betingelserne for at opnå fradrag for købsmoms for brug af underleverandørerne og ikke har været indeholdelsespligtig af hverken arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat. Selskabet er således af den opfattelse, at det er sandsynliggjort, at Selskabet har fået leveret de pågældende ydelser fra underleverandørerne, idet Selskabet ubestridt er blevet honoreret for arbejdet af dets kunder, ligesom kan sandsynliggøres ved f.eks. fremlæggelsen af diverse fakturaer, samarbejdsaftaler og betalingsoverførsler via banken.

4. Nærmere for [virksomhed1] ApS

[virksomhed1] ApS er stiftet d. 17. juli 2018 af [person1], med formålet at fungere som entreprenørvirksomhed, herunder enhver form for byggearbejde, herunder tømrer, snedker, murer og malerarbejde. Oplysninger indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 2. Selskabet er registreret med hovedbranchekoden 439910 ”Murere”.

Selskabet anvender egne medarbejdere såvel som underleverandører til udførelse af arbejdsopgaverne.

Selskabet er momsregistreret og Selskabet har i overensstemmelse hermed i den for sagen omhandlende periode indberettet og afregnet moms.

Selskabet har i den omtvistede indkomstår samarbejdet med en flerhed af underleverandører. Selskabets brug af underleverandører vil blive uddybet i afsnit 6 nedenfor.

5. Anbringender

Det gøres overordnede gældende, at der ikke er grundlag for forhøjelse af selskabet moms, som påstået af Skattestyrelsen. Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at for så vidt angår selskabets moms, har Selskabet anvendt underleverandører til at udføre arbejderne.

Skattestyrelsen har i afgørelsen af 7. juli 2022 angivet, at der ikke kan godkendes fradrag for moms udstedt til Selskabet af:

• [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]

• [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3]

• [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

• [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5]

Det er helt afgørende i denne sag at understrege, at samtlige ovennævnte selskaber har leveret de fakturerede ydelser til selskabet. Det bemærkes, at Skattestyrelsen for visse at ovennævnte leverandører har godkendt nogle af de udstedte fakturaer og nægtede godkendelse af andre.

Skattestyrelsen har nægtet selskabet momsmæssigt fradrag for disse udgifter, med henvisning til, at der enten ikke har været leveret ydelser i overensstemmelse med fakturaerne eller, at der kan rejses berettiget tvivl om realiteten af fakturaerne. Selskabet har oplyst, at man stiller sig ganske uforstående over for, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at der kan rejses tvivl om, hvorvidt der reelt er sket levering af de ydelser, der er faktureret for.

Skattestyrelsen har på baggrund af ovennævnte ikke godkendt momsfradrag for udgifter til underleverandør for indkomstårene 2018-2021.

6. Nærmere om anvendelse af underleverandører

Foruden Selskabets egne medarbejdere benyttede [virksomhed1] ApS sig arbejdskraft fra underleverandører. Årsagen til denne forretningsmodel skyldtes den varierende arbejdsbyrde i Selskabet, hvor Selskabet kunne have færre ordrer fra sine kunder en periode, hvilket kunne varetaget af Selskabets egne medarbejdere, og i andre perioder kunne Selskabet have for travlt, hvor det var nødvendigt med ekstra arbejdskraft.

I perioden 2018-2021, anvendte Selskabets bl.a. følgende virksomheder som underleverandører:

• [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]

• [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3]

• [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

• [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5]

Underleverandørerne blev hovedsageligt anvendt til at udføre virksomhedsrelaterede arbejde på lige fod med Selskabets egne medarbejdere, som blev udlejet som arbejdskraft til Selskabets kunder.

I den forbindelse skal det bemærkes, at anvendelse af underleverandører/underentreprenør indenfor transportbranchen er ganske almindeligt forekommende, idet mængden af arbejdsopgaver kan være særdeles varierende indenfor murerbranchen.

7. Anbringender

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det for så vidt angår forhøjelsen af [virksomhed1] ApS momstilsvar overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte [virksomhed1] ApS fradrag for købsmoms vedrørende virksomhedens udgifter til underleverandører i årene 2018-2021, da de fakturerede ydelser reelt er leveret til selskabet.

Følgelig er der ikke grundlag for at nægte fradrag for købsmoms i medfør af momslovens § 37 under henvisning til momsbekendtgørelsens § 57, ligesom der ikke i øvrigt er grundlag for at rejse tvivl om fakturaernes realitet.

Jeg vil nedenfor uddybe mine ovennævnte anbringender:

(...)

10. Den konkrete sag

Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for at nægte fradrag for købsmoms for udgifter til nedenstående underleverandører, idet det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at underleverandørerne har udført arbejde for Selskabet.

• [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2]

• [virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3]

• [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

• [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5]

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at en virksomhed, der er momsregistreret, kan få momsfradrag. [virksomhed1] ApS er en registreret virksomhed og opfylder derfor kravet i momslovens § 37.

At visse af underleverandørerne angiveligt ikke angiver og afregner moms, er således uvedkommende for [virksomhed1] ApS fradragsret, idet underleverandørerne er uafhængige skattesubjekter, hvorfor moms bør inddrives fra disse.

Skatteankestyrelsen opfordres til at få indhentet en redegørelse fra Skattestyrelsen om, hvorvidt [virksomhed1] ApS underleverandører er blevet opkrævet moms, af beløb der hidrører fra de fakturaer, som nærværende sag omhandler. Såfremt dette ikke er tilfældet, opfordres Skatteankestyrelsen videre til at indhente en redegørelse fra Skattestyrelsen for baggrunden for, at de pågældende underleverandører ikke er blevet opkrævet moms.

Hvis momsen allerede er er betalt af disse underleverandører i separate sager, indebærer denne sag således en dobbeltbeskatning.

Som gennemgået ovenfor i EF-Domstolens sag C-438/09, kan en afgiftsmyndighed ikke nægte fradrag til en afgiftspligtig person, med begrundelsen at en anden afgiftspligtig person ikke afregner moms.

Dette gælder særligt henset til det faktum, at alle underleverandører, igennem hele den periode de udførte arbejder for Selskabet var alle momsregistreret.

Som beskrevet ovenfor gælder der dog en række yderligere dokumentationskrav for at opnå fradrag for købsmoms. Disse dokumentationskrav er opstillet for at sikre, at der reelt sker en levering mod vederlag.

Det følger af momsbekendtgørelses § 57, at en faktura skal indeholde både udstedelsesdato, fortløbende nummerering og omfanget og arten af de leverede ydelser m.v. Det gøres gældende, at de fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57.

Såfremt Skattestyrelsen måtte gøre gældende, at fakturakravene ikke fuldt ud opfylder kravene i

momsbekendtgørelsen, henvises til praksis fra EU-Domstolen, hvoraf det fremgår, at de enkelte fakturakrav vægter forskelligt. Det er således muligt løfte bevisbyrden for fradrag for købsmoms, såfremt det er de mindre vægtige fakturakrav, der ikke er opfyldt.

De særligt vægtige krav er kravet om identifikation af ”den person, der har udstedt disse fakturaer, og arten af de leverede tjenesteydelser”, jf. eksempelvis præmis 38 i sag C-438/09, Boguslaw Juliusz Dankowski. Det er således disse krav, der er bedst egnet til at sandsynliggøre opfyldelse af formålet med momssystemsdirektivet.

I nærværende sag fremgår det klart af fakturaerne, at de er udstedt af underleverandørerne til Selskabet. Dette er udtrykkeligt anført i samtlige af fakturaerne udstedt af de pågældende underleverandører.

Af fakturaerne fremgår det ligeledes, tydeligt, hvad selskaberne har leveret til Selskabet.

De to vægtigste krav ifølge EU-Domstolen er således opfyldt. Det er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at oplysninger i de omtvistede fakturaer i f.eks. byretssagen i SKM2016.509 også var angivet meget sparsomt, men alligevel formåede sagsøger bl.a. igennem vidneforklaringer at løftede bevisbyrden for, at der var leveret en afgiftspligtig ydelse i henhold til fakturaerne.

Det er ved vurderingen af nærværende sag væsentligt at se på hensynet bag momsbekendtgørelsens § 57. Betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57 er således alene formelle krav, der er opstillet for at sikre, at der reelt er sket en levering af en ydelse mod betaling for ydelsen.

Kravene skal således ikke opfyldes for kravenes skyld, men fordi det skaber en større sandsynlighed for, at man kan være sikker på, at leveringerne bliver ydet, og der sker betaling for leveringen.

I nærværende sag er det således ubestridt, at de i sagen omtalte underleverandører har modtaget betaling fra Selskabet, hvilket også understøttes af Selskabets bankkontoudskrifter. Denne faktiske betaling må anses som en indikation af, at der er realitet bag fakturaerne med underleverandørerne.

På baggrund af det ovenfor anførte gøres det sammenfattende gældende, at Skattestyrelsen ikke har grundlag for at nægte fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, idet det er godtgjort, at [virksomhed1] ApS har fået leveret ydelserne, idet omfang det fremgår af fakturaerne.

...”.

Repræsentanten har anført følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse i forbindelse med klagen:

”...

I Skattestyrelsens udtalelse fremgår, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at der er grundlag for at forhøje den af Skattestyrelsen opgjorte moms med yderligere 18.750 kr., A-skatten med 37.950 kr. og am-bidrag med 6.000 kr.

Det skal særligt bemærkes, at Skattestyrelsen har lagt til grund, at faktura 484 er betaling for fremmed arbejde – dvs. at Selskabet har modtaget en ydelse for betaling af faktura 484 til [virksomhed5].

På baggrund af ovennævnte gøres det gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje selskabet moms med kr. 18.750, A-skat med kr. 37.950 og Am-bidrag med kr. 6.000.

Det skal i forlængelse af ovennævnte bemærkes, at Skattestyrelsen ikke har redegjort nærmere for, hvorfor faktura 484 ikke kan give selskabet momsfradrag, herunder forhøjelse af Selskabet A-skat og Am-bidrag.

Til støtte for, at Selskabet skal indrømmes momsfradrag for den i fakturaen indholdte moms, henvises til vores klage af 28. september 2022. Skattestyrelsens udtalelse af 13. oktober 2022 giver ikke anledning til yderligere bemærkninger, end hvad allerede fremgår af klagen.

...”.

s afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 952.856 kr. for perioden fra 1. oktober 2018 til 30. juni 2021 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS.

Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.


Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober 2018 til 30. juni 2021 ændret Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS. Retten er enig i Skattestyrelsens vurdering af, at fakturaer udstedt af disse underleverandører må anses for at være fiktive, hvorfor der ikke er grundlag for at godkende fradrag for købsmoms for udgifterne hertil.

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation i form af samarbejdsaftaler eller andet, som understøtter indholdet af fakturaerne fra [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS. Selskabet har desuden ikke fremlagt timesedler og har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der foreligger således ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet.

[virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS har ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. Underleverandørerne [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS har heller ikke afregnet moms, jf. SKM2024.101.BR, og underleverandørerne er enten under konkurs eller opløst efter konkurs.

For så vidt angår underleverandøren [virksomhed3] ApS er der angivet moms og indberettet løn i perioden med samhandel. Imidlertid finder retten, at der ikke er sket levering af de ydelser der fremgår af fakturaerne, da der foreligger en række usædvanlige forhold.

Det fremgår af fakturanummer 199, 200 og 229, udstedt af [virksomhed3] ApS til selskabet, at der er udført flisearbejde på adressen [adresse2], [by2]. Der eksisterer ikke et sådant vejnavn i postnummeret [by2].

Der er foretaget indsætninger på to af [virksomhed3] ApS’ konti for cirka 180 mio. kr. i perioden 2. kvartal 2018 til 2. kvartal 2020. Indsætningerne er foretaget af over 100 forskellige virksomheder. I perioden 2018 til 2020 har [virksomhed3] ApS samlet indberettet løn med 1.829.399 kr. Den betydelige omsætning stemmer ikke overens med de indberettede lønudgifter. Pengene på [virksomhed3] ApS’ konti føres videre til udlandet og endelig er [virksomhed3] ApS gået konkurs.

Selskabet må anses for at have leveret ydelser til selskabets kunder, idet selskabet er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Selskabets repræsentant har oplyst, at selskabet ikke havde ansatte nok til at dække efterspørgslen fra selskabets kunder i perioder, hvorfor selskabet anvendte underleverandører. Henset hertil finder retten, at selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed3] ApS, [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningen.

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. oktober 2018 til 30. juni 2021 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:

Beregningsgrundlag for 4. kvt. 2018

245.531 kr.

AM-bidrag (8 % af 245.531 kr.)

19.642 kr.

A-skat (55 % af 245.531 kr. – 19.642 kr.)

124.238 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

143.881 kr.

Beregningsgrundlag for 2019

933.250 kr.

AM-bidrag (8 % af 933.250 kr.)

74.660 kr.

A-skat (55 % af 933.250 kr. – 74.660 kr.)

472.224 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

546.884 kr.

Beregningsgrundlag for 2020

853.763 kr.

AM-bidrag (8 % af 853.763 kr.)

68.301 kr.

A-skat (55 % af 853.763 kr. – 68.301 kr.)

432.004 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

500.305 kr.

Beregningsgrundlag for 1. halvår 2021

93.750 kr.

AM-bidrag (8 % af 93.750 kr.)

7.500 kr.

A-skat (55 % af 93.750 kr. – 7.500 kr.)

47.437 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

54.937 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt for hele perioden

1.246.007 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.