Kendelse af 14-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 07-02-2025

Journalnr. 22-0100587

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2019

Opgørelse af omsætning

4.609.979 kr.

4.557.458 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for udgifter

2.387.207 kr.

3.462.790 kr.

Hjemvises til fornyet behandling i Skattestyrelsen

Faktiske oplysninger

Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at klageren den 1. maj 2015 etablerede enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden har været registreret under branchekode 331600 Reparation og vedligeholdelse af luft- og rumfartøjer. Virksomheden ophørte den 27. juli 2022.

Virksomheden blev momsregistreret pr. 1. maj 2015.

Klagerens repræsentant har, at der ikke er klaget over punktet vedrørende fradrag for ejendomsskat, hvorfor punktet ikke behandles yderligere.

Klageren har selvangivet resultat af virksomhed for indkomståret 2019 på 668.356 kr.

Af Skattestyrelsens sagsnotat fremgår, at Skattestyrelsen den 17. marts 2021 har anmodet klageren om at fremsende virksomhedens skatteregnskab for 2019 samt dertilhørende indtægts- og udgiftsbilag, kopi af kontoudtog for 2019 samt en specifikation af, hvilke udgifter der vedrører klagerens flyvirksomhed.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at klageren den 9. juli 2021 pr. mail har fremsendt kontoudtog for 2019 fra [finans1] vedrørende konto [...79] (Budgetkonto), [...53] (Mastercard Private), [...95] (Privatkonto), [...43] (Erhvervskonto) og [...82] (Mastercard Business).

Det fremgår desuden af Skattestyrelsens sagsnotat, at klageren henholdsvis den 28. og 29. oktober 2021 har fremsendt et excel-ark med alle indtægter og udgifter kvalificeret som henholdsvis private eller tilhørende virksomheden. Af den indsendte opgørelse fremgår, at virksomheden har haft et overskud på 550.219 kr.

Klagerens revisor har den 29. oktober 2021 fremsendt en erklæring, hvoraf revisoren har oplyst at det selvangivne resultat af virksomhed er opgjort som følgende:

Faktureret salg inkl. udlæg

4.557.455 kr.

Køb af fremmed assistance

2.965.393 kr.

Transportudgifter (fly, bil)

421.025 kr.

Udgifter til overnatning

285.369 kr.

Uspecificerede driftsomkostninger

217.312 kr.

Driftsomkostninger i alt

3.889.099 kr.

-3.889.099 kr.

Resultat af virksomhed

668.356 kr.

Skattestyrelsen har den 1. november 2021 anmodet klageren om momsregnskab for 2019 og samtlige kontospecifikationer.

Klageren har den 17. november 2021 fremsendt det adspurgte momsregnskab.

Det fremgår af Skattestyrelsens sagsnotat, at Skattestyrelsen den 2. februar 2022 har anmodet klageren om yderligere materiale i form af udgiftsbilag vedrørende posten ”Invoiced labor”, redegørelse for hvorvidt udgifter anført som ”Tools and consumables” har vedrørt virksomheden eller KOI-virksomheden, redegørelse for køb af trailer samt kørebog.

Klageren har den 7. marts 2022 fremsendt det adspurgte materiale samt redegjort for de adspurgte punkter.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af det fremlagt materiale opgjort overskud af virksomhed ekskl. moms som følgende:

Samlede indtægter [virksomhed1]

4.609.979 kr.

Beskatning fri telefon

2.800 kr.

Invoiced Labour

-1.868.875 kr.

Fuel

-20.039 kr.

Business car leasing

-44.910 kr.

Car maintance

-43.041 kr.

Accomodation

-137.140 kr.

[...] Airportfees

-1.320 kr.

Doctor

-636 kr.

Electronics

-1.176 kr.

Flight Tickets

-95.088 kr.

Food

-1.682 kr.

Phonebill

866 kr.

Rental car

-12.931 kr.

Skill Training

-1.532 kr.

Software

-1.642 kr.

Tools

-19.785 kr.

Tools and Consumables

-20.649 kr.

Transport

-13.497 kr.

Trailer

5.668 kr.

Diverse poster

-2.474 kr.

-2.292.948 kr.

Overskud af virksomhed

2.319.831 kr.

Skattestyrelsen udsendte den 29. juni 2022 forslag vedrørende ændring af klagerens momstilsvar og skatteansættelse for indkomståret 2019, med forslag om fastsættelse af overskud af virksomhed til ovenstående 2.319.831 kr.

Klagerens revisor har den 23. august 2022 pr. mail oplyst følgende om et udgiftsbilag:

”...

Faktura nr. 3 fra [virksomhed2] Ltd EUR 12.600, som dækker betaling foretaget den 07.06.2019 kr. 94.258,71.

...”

Skattestyrelsen udsendte den 29. august 2022 afgørelse vedrørende klagerens momstilsvar og skatteansættelse, hvor der blev godkendt skattemæssigt fradrag for den fremlagte fakturanr. 3 fra [virksomhed2] Ltd

Skattestyrelsen har efter den foretagne regulering opgjort klagerens overskud af virksomhed som følgende:

Overskud af virksomhed i forslag til afgørelse

2.319.831 kr.

Yderligere godkendt fradrag

-94.259 kr.

Overskud af virksomhed

2.225.572 kr.

Klageren har under Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen den 9. januar 2024 fremsendt saldobalance, kontospecifikationer og opgørelse af skattepligtig indkomst for 2019.

Af den fremlagte saldobalance for 2019 fremgår følgende resultat:

Salg DK u/moms

3.166.516 kr.

Salg EU

1.390.940 kr.

Omsætning i alt

4.557.458 kr.

Direkte omkostninger m/moms

-10.051 kr.

Fuel, Parking, Bridge

-35.173 kr.

Aviation expenses

-36.469 kr.

Direkte omkostninger varer u/moms indenfor EU

-20.786 kr.

Fremmed arbejde/konsulentbistand

-2.713.370 kr.

Direkte omkostninger i alt

-2.815.849 kr.

Dækningsbidrag

1.741.609 kr.

Salgs- og rejseomkostninger i alt

-491.903 kr.

Autodrift – personbiler i alt

-51.437 kr.

Administrationsomkostninger i alt

-103.599 kr.

Resultat før renter

1.094.668 kr.

Renteudgifter i alt

-1.543 kr.

Periodens resultat

1.093.125 kr.

Klageren har endvidere den 14. februar 2024 fremsendt 1028 siders fysiske indtægts- og udgiftsbilag for indkomståret 2019 til Skatteankestyrelsen.

Repræsentanten har blandt andet fremlagt udgiftsbilag fra [virksomhed2] Ltd, [virksomhed3] Ltd samt diverse hotel- og transportbookinger.

Ovenstående er ikke en fuldstændig liste over det indsendte materiale.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomst vedrørende overskud af virksomhed for indkomståret 2019 med 1.557.216 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

1. Overskud af virksomhed ([virksomhed1])

...

1.2. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse som fremsat i vores forslag af 29. juni 2022.

Efter reglerne i skattekontrollovens § 2, stk. 1, har du pligt til at oplyse om dine indkomstforhold og visse dele af din formue hvert år.

Pligten til at give oplysninger betyder, at du skal kunne dokumentere de beløb, du har oplyst, hvis vi beder om det. Hvis du har oplyst fradrag, er det dig, der som udgangspunkt skal kunne dokumentere, at du har ret til dem. Det har Højesteret præciseret i SKM2004.162.HR, som du kan finde på skat.dk/afgørelser.

Reglerne om, at vi kan bede om din virksomheds regnskab med bilag står i skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Skattestyrelsen kan ud fra modtagne oplysninger godkende følgende resultat af virksomhed:

Samlede indtægter [virksomhed1]:

4.609.978,97 kr.

Beskatning fri telefon:

2.800,00 kr.

Invoiced Labour:

-1.868.874,63 kr.

Fuel:

-20.038,60 kr.

Business car leasing:

-44.910,00 kr.

Car maintance:

-43.040,56 kr.

Accomodation:

-137.139,50 kr.

[...] Airportfees:

-1.320,00 kr.

Doctor:

-636,33 kr.

Electronics:

-1.176,14 kr.

Flight Tickets:

-95.087,94 kr.

Food:

-1.682,08 kr.

Phonebill:

-865,82 kr.

Rental car:

-12.931,10 kr.

Skills Training:

-1.531,50 kr.

Software:

-1.641,96 kr.

Tools:

-19.784,84 kr.

Tools and Consumables:

-20.648,62 kr.

Transport:

-13.496,72 kr.

Trailer:

-5.668,00 kr.

Diverse poster (rød tekst)

-2.473,73 kr.

-2.292.948,07 kr.

(Type of expence = tom)

Overskud af virksomhed:

2.319.830,90 kr.

Overskuddet beskattes som personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag efter reglerne i personskattelovens § 3, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.

Ovenstående fradrag for erhvervsmæssige driftsudgifter er godkendt, idet der er modtaget dokumentation for udgiften i form af en faktura, kvittering eller lignende. Udgifter som ikke er dokumenteret ved en faktura, kvittering eller lignende, er der ikke godkendt fradrag for.

De fradragsberettigede driftsomkostninger er i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a ”de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverv, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger”.

Erhvervsmæssige udgifter skal kunne dokumenteres for, at fradrag kan godkendes. Se bogføringslovens § 9. Det betyder, at hvis der ikke foreligger et udgiftsbilag (faktura, kvittering eller lignende), kan der ikke gives fradrag for udgiften. Det er ikke tilstrækkeligt, at der fremlægges dokumentation for, at udgifter er afholdt. Bevisbyrden for, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke f.eks. en privatudgift, påhviler som udgangspunkt dig. Du skal derfor kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at evt. udgiftsbilag dækker over realiteter, og at samtlige betingelser for fradrag er opfyldt, herunder, at udgiften henhører til det pågældende indkomstår.

Ud over bilag, der dokumenterer dine afholdte erhvervsmæssige driftsomkostninger, har du også indsendt bilag, hvor du selv i excel-arket kaldet 2019_accounts_overview har oplyst, at udgiften er privat. Efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 2, kan der ikke godkendes fradrag for private udgifter.

Skattestyrelsen har i dit indsendte excel-ark kaldet 2019_accounts_overview tilføjet nogle ekstra kolonner, hvoraf fremgår om dokumentation for udgiften er modtaget, om der kan godkendes fradrag for udgiften eller ej, samt hvor meget det godkendte beløb udgør.

Nederst i excel-arket har vi noteret de bilag, du har indsendt, hvor der ikke kan godkendes fradrag for, og som ikke fremgår af account overview/bankkonto. Der er ud for hvert bilag skrevet, hvorfor vi mener at fradraget ikke kan godkendes.

Der er især tale om bilag, som ikke er udstedt til dig og hvor vi ikke kan se, at du har afholdt udgiften.

Bilag som er ulæselige, og hvor vi ikke kan se, hvad der er købt, samt bilag der ikke vedrører indkomståret 2019, kan der ikke godkendes fradrag for. Reglerne står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og bogføringslovens § 9.

Se vedlagte excel-ark.

Samlede indtægter [virksomhed1]:

I resultatopgørelsen er faktureret salg opgjort til: 4.557.455,00 kr.

Samlede indtægter i henhold til kontoudtog: 4.609.978,97 kr.

Yderligere indtægt til beskatning: 52.523,97 kr.

På excel-arket 2019_account_overview er der i alt registreret indtægter på 4.557.457,59 kr.,

hvilket afviger med 2,59 kr. fra det oplyste i resultatopgørelsen.

Der er fundet en yderligere indtægt på indsendte kontoudtog den 9.9.2019 fra [virksomhed4] med 52.521,38 kr.

Beløbet er skattepligtig efter reglerne i statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Beskatning fri telefon:

Skattestyrelsen foreslår beskatning af fri telefon efter nedenstående regler med 2.800 kr.

Fra og med januar 2012 beskattes en selvstændigt erhvervsdrivende af arbejdstelefon, f.eks. arbejdsmobiltelefon, som han eller hun har til rådighed også for privat brug. Se Ligningslovens § 16, stk. 14, 1. pkt., jf. stk. 12, 1. pkt.

Den selvstændige bliver beskattet af 2.800 kr. årligt (2019), og beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.

Den selvstændige skal beskattes af fri telefon, hvis han eller hun blot én gang tager en arbejdsmobiltelefon med hjem på bopælen eller i fritidshus eller lignende.

Den selvstændige skal beskattes af fri telefon, hvis virksomheden, drives fra den private bolig.

Værdien af fri telefon er arbejdsmarkedsbidragspligtig virksomhedsindkomst. Se arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1, og personskattelovens § 3, stk. 1.

Øvrige:

Der kan ikke godkendes fradrag for rykkergebyrer, da gebyret ikke anses afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, jævnfør statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Reglerne for fradrag for repræsentation står i ligningslovens § 8, stk. 4. Er betingelserne ikke opfyldt, er der ikke godkendt fradrag for udgiften.

Hvis den købte vare anses for at være blandet benyttet (privat og erhvervsmæssigt) er der foretaget et skøn over den erhvervsmæssige benyttelse. Reglerne står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a og stk. 2.

...

1.4. Skattestyrelsens endelige afgørelse

Der gives fuldt medhold i yderligere fradrag for indsendte faktura nr. 003 fra [virksomhed2] Ltd på EUR 12.600, som dækker betaling foretaget den 7. juni 2019 med 94.258,71 kr.

Overskud som tidligere foreslået ved brev af 29. juni 2022: 2.319.830,90 kr.

Invoiced Labour – faktura nr. 003 fra [virksomhed2] Ltd: -94.258,71 kr.

Overskud af virksomhed: 2.225.572,19 kr.

Overskud af virksomhed er endeligt fastsat til 2.225.572 kr.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse af 15. januar 2024:

”...

Det skal bemærkes, at Skattestyrelsens sagsbehandling er foregået på bilagsniveau. Der har været indkaldt dokumentation for samtlige indtægter og udgifter i virksomheden.

Skattestyrelsen kan derfor ikke udtale sig om det indsendte regnskab, idet vi mener, det er et spørgsmål om, hvorvidt de enkle erhvervsmæssige udgifter, der tidligere har været nægtet fradrag for, vil kunne dokumenteres ved et bilag.

Indtægtsmæssigt kan vi dog se, at der i det nye regnskab ses at være opgjort en samlet omsætning på i alt 4.557.457,59 kr. I Skattestyrelsens afgørelse af 24. august 2022 har vi medregnet en samlet omsætning på 4.609.978,97 kr. Differencen udgør 52.521,38 kr.

Som det fremgår af vores afgørelse af 29. august 2022 på side 7, var der på kontoudtog den 9.9.2019 fundet en yderligere indtægt fra [virksomhed4] på 52.521,38 kr.

Vi mener ikke, at indsendte regnskab, kan danne grundlag for, at omsætningen kun medregnes med 4.557.457,59 kr.

Hvis beskatningen skal frafaldes på indtægten fra [virksomhed4] på 52.521,38 kr., skal det kunne dokumenteres, at indtægten ikke er en skattepligt indkomst.

...”

I forbindelse med det modtagne materiale er Skattestyrelsen kommet med følgende udtalelse af 28. februar 2024:

”...

Som tidligere nævnt er Skattestyrelsens sagsbehandling foregået på bilagsniveau. Der har været indkaldt dokumentation for samtlige indtægter og udgifter i virksomheden, ud fra det oprindelige indsendte regnskab.

I forbindelse med klagen får klager ny revisor, som laver ny bogføring og udarbejder et nyt regnskab med et andet resultat, end det Skattestyrelsen oprindeligt har foretaget sagsbehandlingen ud fra.

Der indsendes nu bilag, som Skattestyrelsen bliver bedt om at sende en supplerende udtalelse på. Stikprøvevis ses de indsendte bilag, at være en sammenblanding af bilag, der i forbindelse med den oprindelige sagsbehandling allerede er godkendt fradrag for og bilag, der ikke er godkendt fradrag for.

Der fremgår ikke, hvilke bilag vedrører klagen, det vil sige, hvilke bilag, der indsendes som dokumentation for tidligere nægtede fradrag. Der er således ikke skelnet mellem, hvilke bilag, der er aktuel for klagesagen.

Skattestyrelsen mener derfor ikke, at vi kan udtale os om de indsendte bilag.”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af klagerens indkomst vedrørende overskud af virksomhed nedsættes med 1.500.000 kr. for indkomståret 2019.

Klageren har anført følgende:

I have left the entire accounts in the hands of my accountants to find later that there is actually a lot more that can be deducted such as more invoiced labour and travel expenses which appear to be able to reduce the income by a further 1.5 million DKK which to a one man company will make a huge difference especially as the aviation business has basically been on hold for the last 3 years due to covid travel restrictions

Landsskatterettens afgørelse

Klagen angår Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens overskud af virksomhed for indkomståret 2019 med 1.557.216 kr.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning, jf. SKM2008.905.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 1, stk. 1 (dagældende lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med efterfølgende ændringer) og skattekontrollovens § 2, stk. 1 (gældende lovbekendtgørelse nr. 283 af 2. marts 2022).

Erhvervsdrivende skal ifølge dagældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017), indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Det følger af skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2:

”Stk 1. Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

Stk. 2. Ud over de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, hvis den skattepligtige ved oplysningsfristens udløb ikke har givet forvaltningen oplysninger som nævnt i § 2, som kan danne grundlag for skatteansættelsen.”

Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Alle erhvervsdrivende er bogføringspligtige, jf. bogføringslovens § 1, stk. 1.

Enhver registrering skal ifølge bogføringslovens § 9, stk. 1, dokumenteres ved et bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.

Landsskatterettens bemærkninger

Omsætning

På omsætningssiden har Skattestyrelsen skønsmæssigt ansat klagerens omsætning for indkomståret 2019 til 4.609.979 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har i forbindelse med den skønsmæssige ansættelse gennemgået klagerens bankkonti. Her har Skattestyrelsen konstateret indsætninger, der vurderes at være erhvervsmæssige indtægter.

Klageren har ved det nu fremsendte regnskab anført en omsætning for indkomståret 2019 på 4.557.458 kr. ekskl. moms.

Vedrørende indsætningen fra [virksomhed4] den 9. september 2019 på i alt 52.521 kr., som klageren ikke har medregnet til omsætningen, finder retten i overensstemmelse med Skattestyrelsens afgørelse, henset til at der er tale om en indsætning fra en virksomhed, at der er tale om en skattepligtig omsætning, jf. statsskattelovens § 4. Klageren har ikke løftet bevisbyrden for, at den konkrete indsætning på klagerens bankkonto stammer fra midler, der allerede er beskattede, eller som ikke skal beskattes.

Landsskatteretten stadfæster dermed Skattestyrelsens afgørelse, hvor klagerens omsætning i indkomståret 2019 er opgjort til i alt 4.609.979 kr. ekskl. Moms.

Fradrag

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter i indkomståret 2019 med 2.387.207 kr. på baggrund af det for Skattestyrelsen fremlagte bilagsmateriale.

Klagerens repræsentant har i forbindelse med klagesagen fremsendt saldobalance, kontospecifikationer og opgørelse af skattepligtig indkomst for 2019 samt over 1000 siders indtægts- og udgiftsbilag fra blandt andet byggemarkeder, bookinger af transport og hotel i forbindelse med arbejde samt mandskabsleje. Skattestyrelsen har i udtalelse til klagen anført, at de indsendte bilag stikprøvevis ses at være en sammenblanding af bilag, der i forbindelse med den oprindelige sagsbehandling allerede er godkendt fradrag for og bilag, der ikke er godkendt fradrag for. Skattestyrelsen har ikke ved udtalelsen taget stilling til, om der vil kunne godkendes fradrag for de bilag, der ikke forelå på tidspunktet for afgørelsen.

Landsskatteretten finder, at der er tale om væsentligt nye oplysninger, som ses at kunne føre til et andet resultat, hvis oplysningerne havde været fremsendt til 1. instans.

Henset til princippet om instansrækkefølgen, finder retten, det fremsendte materiale bør behandles af Skattestyrelsen som 1. instans og ikke i Landsskatten, der klageinstans. Der er herved lagt vægt på, at der er fremlagt store mængder af materiale, som 1. instans ikke har haft muligheden for at vurdere og indarbejde i afgørelsen, da det først er modtaget under klagesagen.

Landsskatteretten hjemviser sagen vedrørende fradrag til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.