Kendelse af 20-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-03-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne 2019 | |||
Forhøjelse af salgsmoms for 3. og 4. kvartal | 692.758 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne 2021 | |||
Forhøjelse af salgsmoms for 1. 2. 3. og 4. kvartal | 844.717 kr. | Nedsættelse | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at anpartsselskabet [virksomhed1] ApS med CVR-nr. [...1] (herefter selskabet) havde startdato den 3. januar 2013. Selskabets registrerede direktør er [person1]. Selskabets formål er at drive virksomhed med køb, salg og reparation af biler med heraf afledede aktiviteter og investering alt efter direktionens skøn.
Selskabet har angivet salgsmoms for 3. og 4. kvartal 2019 og 1., 2., 3. og 4. kvartal 2021 med henholdsvis 430.956 kr., 410.808 kr., 528.307 kr., 506.708 kr., 588.636 kr. og 437.394 kr.
Skattestyrelsen har den 21. marts 2022 anmodet selskabet om regnskabsmateriale, og selskabets revisor har den 19. april 2022 fremsendt materiale.
Skattestyrelsen har den 19. april 2022 anmodet selskabet om yderligere oplysninger primært vedrørende selskabets samhandel med leverandører i Tyskland, den momsmæssige behandling af køb fra Tyskland og udvalgte eksempler på fakturaer. Styrelsen modtog materiale den 8. august 2022.
Skattestyrelsen har modtaget oplysninger fra [virksomhed2] i Tyskland, der bekræfter, at selskabet har solgt biler for 8.686.962 kr. i hele kontrolperioden. Det fremgår, at der er tale om momsfrit salg efter reglerne om handel med varer mellem EU-lande.
Der fremgår indberetninger fra salg af varer til selskabet i VIES fra leverandører i andre EU-lande for samlet 4.706.341 kr. for 3. og 4. kvartal 2019 og for samlet 4.387.089 kr. for 2021. Indberetningerne på VIES er indberettet som momsfrie EU-salg.
Det fremgår af den påklagede afgørelse, at selskabets køb af varer i udlandet, som fremgår af VIES, ikke kan indgå i brugtmomsordningen.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 samt for 2021 for konto 1030 Bilsalg med moms fremgår der et salg den 13. august 2021 på 120.000 kr.
Det fremgår af selskabets kontospecifikation for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1035 Bilsalg uden moms - [by1], at der er posteringer for henholdsvis samlet 18.844.624 kr. og 49.802.302,77 kr. Der er ikke angivet moms af posteringerne.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1325 Varekøb, Biler – Momspligtige, fremgår der ingen posteringer for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og for 2021 fremgår der en kreditering på 2.640 kr. inkl. moms og en postering på 120.000 kr. Der er angivet moms af posteringerne.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1326 Varekøb, Biler – [by1], fremgår der posteringer for samlet henholdsvis 12.904.243,65 kr. og 34.995.155,35 kr. Der er ikke angivet moms af posteringerne.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1327 Varekøb, Biler Import – reg. afg., fremgår der posteringer for samlet henholdsvis 4.726.630 kr. og 10.263.582,26 kr. Der er ikke angivet moms af posteringerne.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1329 Registrering/ejerskifte afgifter fremgår der posteringer for samlet henholdsvis 170.260,00 kr. og 271.173,75 kr. Der er ikke angivet moms af posteringerne.
Af kontospecifikationen for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 og 2021 for konto 1037 Avance moms Bilsalg fremgår der posteringer for henholdsvis samlet 319.105 kr. og 1.094.531,82 kr.
Det fremgår af den påklagede afgørelse, at selskabet ikke har fremlagt dokumentation for, at der er betalt moms efter de almindelige regler af de biler, der er købt i udlandet efter reglerne om momsfri-EU-leverancer, samt dokumentation for at bilerne er indkøbt efter de særlige regler for brugte varer.
Det fremgår endvidere af den påklagede afgørelse, at Skattestyrelsen har anset det for sandsynligt, at selskabet har købt biler i udlandet efter reglerne for momsfrit EU-køb for 4.706.341 kr. for 2. halvår 2019 og for 4.387.089 kr. i 2021.
Selskabet har til Skattestyrelsen fremlagt en liste over købte biler i udlandet i 2019. Det fremgår af listen, at der i hele 2019 er købt biler for samlet 9.039.301,14 kr. Der fremgår en avance på samlet 1.921.417,33 kr. (gennemsnitligt ca. 21 %).
Selskabet har fremlagt salgs- og købsfakturaer.
Selskabet har fremlagt en liste over angivet avancemoms pr. kvartal i 2019 – 2021.
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms med samlet 692.758 kr. for 3. og 4. kvartal 2019 og med samlet 844.717 kr. for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
(...)
1.4. | Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse |
Yderligere salgsmoms
Der er indberetning af salg til selskabet i VIES fra leverandører i andre EU-lande for 4.706.341 kr. i 2. halvår af 2019 og for 4.387.089 kr. i 2021. Der er ikke indberettet leverancer til selskabet i 2020. Den efterfølgende gennemgang omhandler derfor udelukkende 2. halvår 2019 og 2021. Skattestyrelsen har ingen bemærkninger til momsindberetningen for 2020.
De køb i udlandet der fremgår af VIES kan ikke indgå i brugtmomsordningen. Der skal beregnes moms af den fulde salgspris efter de almindelige regler, jf. momslovens § 4.
Ifølge selskabets kontospecifikationer og opgørelse over avancemoms er der beregnet moms efter brugtmomsreglerne ved salg af alle biler, hvilket ikke er korrekt. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at der er betalt moms efter de almindelige regler af de biler der er købt i udlandet efter reglerne for momsfri EU-leverancer. Selskabet har heller ikke fremsendt dokumentation for, at bilerne er indkøbt efter de særlige regler for brugte varer, hvilket er et krav for at bruge reglerne i momslovens § 69 og 70. Af de fremsendte eksempler kan det ses, at 7 ud af 9 biler ikke kan omfattes af reglerne for brugtmoms.
Det er bekræftet fra leverandøren [virksomhed2], at der er tale om momsfri leverancer, for så vidt angår de beløb der er indberettet til VIES.
Efter en gennemgang af selskabets resultatopgørelser, kontospecifikationer og bankkonto for perioden har vi følgende bemærkninger:
2019 (2. halvår)
På konto 1326 – varekøb [by1] er bogført 12.911.743 kr.
På konto 1035 er bogført bilsalg uden moms med 18.844.689 kr. og på konto 1037 er bogført avance moms bilsalg med 319.105 kr.
Vi har modtaget en opgørelse over biler købt i udlandet med specifikation af den beregnede avancemoms. Ifølge selskabet er der købt for 9.039.301 kr. i 2019. Opgørelsen indeholder både biler købt efter brugtmomsreglerne og biler købt efter reglerne om momsfrie EU-handel. Der er afregnet moms med 375.950 kr. for salget af de biler der fremgår af listen.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger i VIES, er der købt biler for 4.706.341 kr., i 2. halvår 2019. Det er indberettet som momsfrit EU-salg, og der er ikke tale om køb med brugtmoms.
Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der er købt biler i udlandet efter reglerne for momsfri EU-køb for 4.706.341 kr. i 2. halvår 2019, og det er dette beløb der tages udgangspunkt i ved beregningen af differencen mellem ”brugtmoms” og moms af den fulde salgspris.
Selskabet har fremsendt en liste over biler købt i udlandet i 2019 med oplysning om købs- og salgspris, avance og registreringsafgift. Gennemsnitsavancen er 20 %. Ved en stikprøve af de fakturaeksempler som selskabet har sendt ind, kan det ses, at avancen er mellem 0 og 25 %, dog med vægt på en avance over 20 %. Skattestyrelsen finder derfor at der fortsat kan bruges en avance på 7,5 %, som der også blev beregnet ved momsopgørelsen for 1. halvår 2019.
Beregning af salgsmoms:
Køb fra andre EU-lande: 4.706.341 kr. + 7,5 % avance = 5.059.316 kr.
Moms 20 % af 5.059.316 kr. = 1.011.863 kr.
Da bilerne allerede er solgt anses beløbet for at være inklusive moms.
Modregning af allerede angivet avancemoms:
Ifølge selskabets opgørelse over angivet avancemoms er der totalt set afregnet 319.105 kr. i avancemoms. Beløbet indeholder beregning af avancemoms for de biler der rettelig er solgt efter brugtmomsordningen og for de biler, hvor momsen skal beregnes efter de almindelige regler.
Da det ikke er muligt at fordele beløbet modregnes hele den beregnede avancemoms.
1.011.863 kr. – 319.105 kr. = 692.758 kr.
Selskabet skal betale 692.758 kr. mere i salgsmoms for 3. og 4. kvartal 2019, jf. momslovens § 4. Beløbet fordeles ligeligt på de 2. kvartaler med 346.379 kr. pr. kvartal.
2021
På konto 1326 – varekøb [by1] er bogført 34.995.155 kr.
På konto 1035 er bogført bilsalg uden moms med 49.802.302 kr. og på konto 1037 er bogført avance moms bilsalg med 1.094.531 kr.
Vi har ikke modtaget en opgørelse over biler købt i udlandet i 2021. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger i VIES, er der købt biler for 4.387.089 kr., efter de almindelige EU-regler i 2021. Der er ikke tale om køb med brugtmoms.
Skattestyrelsen anser det for sandsynligt, at der er købt biler i udlandet efter reglerne for momsfri EU-køb for 4.387.089 kr. i 2021, og det er dette beløb der tages udgangspunkt i ved beregningen af differencen mellem ”brugtmoms” og moms af den fulde salgspris.
Selskabet har fremsendt en liste over biler købt i udlandet i 2019 med oplysning om købs- og salgspris, avance og registreringsafgift. Gennemsnitsavancen er 20 %. Ved en stikprøve af de fakturaeksempler som selskabet har sendt ind, kan det ses, at avancen er mellem 0 og 25 %, dog med vægt på en avance over 20 %. Skattestyrelsen finder det derfor rimeligt at bruge samme avance på 7,5 %, som der også blev brugt ved momsreguleringen for 2019.
Beregning af salgsmoms:
Køb fra andre EU-lande: 4.387.089 kr. + 7,5 % avance = 4.716.120 kr.
Moms 20 % af 4.716.120 kr. = 943.224 kr.
Da bilerne allerede er solgt anses beløbet for at være inklusive moms.
Modregning af allerede angivet avancesmoms:
Ifølge selskabets opgørelse over angivet avancemoms samt bogføringen er der totalt set afregnet 1.094.531 kr. i avancemoms. Beløbet indeholder beregning af avancemoms for de biler der rettelig er solgt efter brugtmomsordningen og for de biler, hvor momsen skal beregnes efter de almindelige regler.
Da omsætningen af brugte biler indkøbt i Danmark er forøget væsentligt i 2021 giver det ikke et retvisende billede at modregne hele avancemomsbeløbet. Momsbeløbet opdeles derfor med udgangspunkt i det momsfrie køb fra andre EU-lande på 4.387.089 kr. i forhold til det samlede varekøb af biler på konto 1326. Andelen af biler købt i EU udgør oprundet 9 %.
Der modregnes derfor 9 % af den beregnede avancemoms = 98.507 kr.
943.224 kr. – 98.507 kr. = 844.717 kr.
Selskabet skal betale 844.717 kr. mere i salgsmoms for 2021, jf. momslovens § 4. Beløbet fordeles ligeligt på de 4 kvartaler, og nedrundes til 211.179 kr. pr. kvartal.
Yderligere salgsmoms for 3. og 4. kvartal 2019 og for 2021 i alt beregnet til:
2019: 692.758 kr.
2021: 844.717 kr.
I alt: 1.537.475 kr.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling har Skattestyrelsen i mail af 29. januar 2024 bl.a. anført følgende:
”(...)
Ja, avancen er beregnet ved at tage købspriser på konto 1326 og 1327 i forhold til salgspriser på konto 1035.
(...)”
Selskabets direktør har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af salgsmoms for 3. og 4. kvartal 2019 og 1., 2., 3. og 4. kvartal 2021 skal nedsættes.
Som begrundelse for påstanden har selskabets direktør blandt andet anført:
”(...)
Vores klage går på SKAT’s beregning af momsen og vi vil gerne opnå en nedsættelse af den beregnede moms.
SKAT’s fastsættelse af momsen bygger på en antagelse om, at vi skulle have en avance på mellem 0 % og 25 %, med vægt på en avance over 20 %. SKAT mener på dette grundlag, at det er rimeligt at anvende en skønnet avance på 7,5 %.
Det kan godt være realistisk for perioden 1.+2. kvartal 2019, som er afsluttet og momsen er betalt.
Men efter denne periode, er vores vurdering, at avancen i mange tilfælde er tættere på 0 %, især set i lyset af at vi er blevet pålagt meget store reguleringer af registreringsafgiften for perioden.
Reguleringerne er kommet løbende og langt ind i år 2022. Vi har indtil videre betalt ca. 1,1 mio. ekstra i registreringsafgift for kontrolperioden. Det betyder, at vores avance skønnes i mange tilfælde at være negativ med ret store beløb og i bedste tilfælde 0.
Derfor vil vi gerne have nedsat de 7,5 % SKAT har brugt, gerne til 0 %. Set i lyset af, at der skal betales 1.537.475 kr. ekstra i moms, så rykker en nedsættelse af avancen ikke væsentligt ved hvor meget vi skal betale, men ret skal være ret (det giver ca. 136.000 mindre i moms).
Vi er også i gang med at indhente dokumentation fra vores leverandører, så vi kan se om de har indberettet korrekt til Vies i forhold til vores indkøbsfakturaer.
(...)”
Selskabets direktør har den 25. januar 2024 telefonisk oplyst, at der alene klages over avancen på de 7,5 % for 3. og 4. kvartal 2019 og kvartalerne i 2021, som direktøren mener skal være på 0 %.
Direktøren er enig i de øvrige tal i Skattestyrelsens afgørelse, herunder at der skal beregnes salgsmoms vedrørende køb fra andre EU-lande med 4.706.341 kr. for 3. og 4. kvartal 2019 og med 4.387.089 kr. for kvartalerne i 2021. Direktøren er endvidere enig i Skattestyrelsens beregning af ”allerede angivet avancemoms” og Skattestyrelsens modregning i den påklagede afgørelse.
Direktøren har oplyst, at der ikke er mere materiale til sagen.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet selskabets salgsmoms for 3. og 4. kvartal 2019 og for 1., 2., 3. og 4. kvartal 2021 på baggrund af en skønsmæssigt fastsat avance på 7,5 %.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Af momslovens § 11, stk. 2, fremgår følgende:
Stk. 2. Ved erhvervelse af en vare forstås erhvervelse af retten til som ejer at råde over en vare, som af sælgeren eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til erhververen fra et andet EU-land.”
Ifølge momslovens § 23, stk. 1, 2 og 3, indtræder afgiftspligten på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet). Udstedes faktura for en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt.
Af momslovens § 27, stk. 1, fremgår:
”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”
Det følger af momslovens § 33:
”Afgiften udgør 25 pct. af afgiftsgrundlaget.”
Af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, fremgår:
”Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:
1) | Levering af varer, der af virksomheden eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret i et andet EU-land efter regler svarende til §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a. Fritagelsen omfatter dog ikke levering af varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17.” |
Det følger af momslovens § 56, stk. 2:
”Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden.”
Afgiftspligtige personer skal sørge for at opbevare kopier af fakturaer, som den afgiftspligtige person selv, den afgiftspligtige persons kunde eller en tredjeperson udsteder, og kreditnotaer og fakturaer, som den afgiftspligtige person har modtaget. Dette fremgår af momslovens § 52c. Den afgiftspligtige person skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Selskaber registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af selskabets udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Det fremgår af momslovens § 57, stk. 1, 1. pkt.
Følgende fremgår af momslovens § 69, stk. 1:
”Virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, kan ved videresalget afgiftsberigtige de pågældende brugte varer m.v. efter reglerne i dette kapitel. Det er en forudsætning for at anvende disse regler, at de brugte varer m.v. er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af
1) en ikke afgiftspligtig person,
2) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i dette kapitel eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
3) en afgiftspligtig person, når leveringen er fritaget for afgift efter § 13 eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
4) en afgiftspligtig person, når leveringen er afgiftsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1,
5) en afgiftspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.”
Følgende fremgår af momslovens § 70, stk. 1, 2 og 4:
”Ved virksomhedens levering af brugte varer m.v. udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, jf. dog § 71. Ved levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, der er indført af virksomheden, og som afgiftsberigtiges efter § 69, stk. 2, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og afgiftsgrundlaget ved indførslen som fastsat efter § 32, stk. 1, med tillæg af den afgift, der påhviler varen ved indførslen. Såfremt købsprisen overstiger salgsprisen, kan det overskydende beløb ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.
Stk. 2.
Når afgiften beregnes efter reglerne i dette kapitel, må der ikke i fakturaen for den pågældende leverance anføres afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbets størrelse kan beregnes.
...
Stk. 4.
Virksomheden skal føre et særskilt regnskab for de leverancer, der afgiftsberigtiges efter dette kapitel. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsføring.”
Det følger af momslovens § 71:
”Ved levering af brugte personmotorkøretøjer kan virksomheden foretage et fradrag i det beregnede afgiftsbeløb som fastsat efter kapitel 6 og 7. Fradraget beregnes som merværdiafgiftssatsen ganget med en brøk, der i tælleren har virksomhedens købspris for køretøjet og i nævneren har 100 med tillæg af merværdiafgiftssatsen. Ved videresalg af personmotorkøretøjer indkøbt i et andet EU-land anvendes den på tidspunktet for køretøjets levering her til landet gældende merværdiafgiftssats i det andet EU-land.”
De nærmere regler om regnskabsføring og krav til bilag er fastlagt i momsbekendtgørelsens §§ 116 og 117.
Følgende fremgår af momsbekendtgørelsens § 116, stk. 1 – 4, om fakturakrav:
”Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i momslovens §§ 70 og 71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 12 i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes.
Stk. 3. Fakturaen skal oplyse, at varen sælges efter de særlige regler for brugte varer m.v., og at køberen ikke har fradrag for afgiften, der er indeholdt i prisen, idet fakturaen tydeligt skal påtegnes
1. ”fortjenstmargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen”,
2. ”fortjenstmargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen”, eller
3. ”fortjenstmargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen”.
Stk. 4. Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter momslovens §§ 70 og 71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag, hvorpå anføres de i § 58, stk. 1 og 4, i denne bekendtgørelse anførte oplysninger. Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Kan attestation ikke ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation fra sælgeren om handelen.”
Det fremgår af momsbekendtgørelsens § 117, stk. 1 og 5, om regnskabskrav:
”En virksomhed, der leverer brugte varer efter momslovens § 70, stk. 1 og 5, eller § 71, skal for hver afgiftsperiode og inden udløbet af lovens frist for at indgive afgiftsangivelsen have bogført og afsluttet afgiftsregnskabet og herunder dokumentere købsprisen af de indkøbte brugte varer. Virksomheden skal endvidere, afhængig af arten og karakteren af virksomhedens leverancer af brugte varer, føre regnskab over leverancer efter reglerne i stk. 2-5 eller 6.
...
Stk. 5. Ved levering af brugte personmotorkøretøjer skal i regnskabet for hvert enkelt køretøj angives lagernummer, beregnet afgiftsbeløb, fradrag og afgiftsbeløb efter fradrag efter reglerne i momslovens § 71. Er afgiftsbeløbet efter fradrag positivt, overføres det til kontoen for udgående afgift.”
EF-domstolen har i sag C-249/12 (Tulica Plavosin) udtalt, at salg som er sket uden moms, men hvor salget i forbindelse med en efterfølgende kontrol skal bedømmes som momspligtig, skal anses som værende inklusive moms, og at momsen under sådanne omstændigheder skal anses som indeholdt i den aftalte pris, svarende til opkrævning af 20 % af salgssummen.
Brugtmomsordningen er en undtagelse til de almindelige regler i momsloven. Reglerne om brugtmomsordningen fremgår af momslovens § 69-71 og kan anvendes, hvis alle betingelser er opfyldt. Det påhviler selskabet at dokumentere, at betingelserne for at anvende brugtmomsordningen er opfyldt, jf. Højesterets dom offentliggjort i SKM2008.717.HR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over selskabets salgsmoms, og salgsmomsen kan skønsmæssigt fastsættes ud fra indberetningerne om momsfrit EU-salg til selskabet på VIES til samlet 4.706.341 kr. for 3. og 4. kvartal 2019 og til samlet 4.387.089 kr. for 2021.
Der skal endvidere ske modregning som beregnet i den påklagede afgørelse af allerede angivet avancemoms for 3. og 4. kvartal 2019 og 2021 på henholdsvis 319.105 kr. og 98.507 kr.
Landsskatteretten skal herefter tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har tillagt en avance på 7,5 %.
Af selskabets kontospecifikation for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 vedrørende konti 1326 Varekøb, Biler – [by1] og 1327 Varekøb, Biler Import – reg. afg fremgår et samlet beløb på 17.630.873,65 kr., og der fremgår af konto 1035 Bilsalg uden moms – [by1] et samlet beløb på 18.844.624 kr., hvilket giver en avance på 6,88 %.
Af selskabets kontospecifikation for 2021 vedrørende konti 1326 Varekøb, Biler – [by1] og 1327 Varekøb, Biler Import – reg. afg fremgår et samlet beløb på 45.258.737,61 kr., og der fremgår af konto 1035 Bilsalg uden moms – [by1] et samlet beløb på 49.802.302,77 kr., hvilket giver en avance på 10,04 %.
Retten finder herefter ikke grundlag for at nedsætte den af Skattestyrelsen tillagte avance på 7,5 % og dermed den opgjorte salgsmoms.
Retten finder, at selskabets direktørs oplysning om, at selskabet har betalt ca. 1,1 mio. kr. ekstra i registreringsafgift for kontrolperioden, ikke kan føre til et andet resultat, da selskabet ikke har fremlagt dokumentation herfor.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.