Kendelse af 02-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 13-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 524.212 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 655.265 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 82.879 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 103.599 kr. |
Perioden fra den 1. januar til den 31. december 2020 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 724.491 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 905.614 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 114.544 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 143.180 kr. |
Perioden fra den 1. januar til den 30. juni 2021 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 101.855 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 127.319 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 16.104 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 20.129 kr. |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 6. november 2017. Selskabet er ejet og drevet af [person1], der er ejer og direktør. Selskabet er registreret under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger”. Selskabets formål er at drive entreprenørvirksomhed og udføre konsulentopgaver.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været registreret som indeholdelsespligtig arbejdsgiver fra den 1. januar 2020. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2020 | 1 | 1 |
Februar 2020 | 1 | 1 |
Marts 2020 | 1 | 1 |
April 2020 | 1 | 1 |
Maj 2020 | 11 | 5 |
Juni 2020 | 11 | 10 |
Juli 2020 | 1 | 1 |
August 2020 | 1 | 1 |
September 2020 | 1 | 1 |
Oktober 2020 | 1 | 1 |
November 2020 | 1 | 1 |
December 2020 | 5 | 4 |
Januar 2021 | 2 | 2 |
Februar 2021 | 2 | 2 |
Marts 2021 | 2 | 1,43 |
April 2021 | 6 | 4 |
Maj 2021 | 1 | 1 |
Juni 2021 | 5 | 6 |
Selskabet har ikke været registreret med ansatte i 2019.
Selskabet har i indkomståret 2020 angivet udgifter til løn på samlet 773.581 kr.
Skattestyrelsen har ændret selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 30. juni 2021, idet der er nægtet fradrag for købsmoms af de angivne fakturaer for udgifter til nedenstående underleverandører:
Underleverandør | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] | 2.259.792,00 kr. | 564.948,00 kr. | 2.824.740,00 kr. |
[virksomhed3] | 208.000,00 kr. | 52.000,00 kr. | 260.000,00 kr. |
[virksomhed4] ApS | 201.295,00 kr. | 50.323,75 kr. | 251.618,75 kr. |
Total | 2.669.087,00 kr. | 667.271,75 kr. | 3.336.358,75 kr. |
[virksomhed2] ApS , CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 10. april 2015. [virksomhed2] var registreret under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibranchen 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”.[virksomhed2]’ formål var at drive virksomhed med investering i ejendomme og opførelse af bygninger. Selskabet blev opløst efter konkurs den 19. august 2021.
[virksomhed2] har ifølge CVR i den påklagede periode været registreret med seks ansatte i december 2019, herunder 1,02 årsværk.
Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed2] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
06.12.2019 | 0211 | 80.000,00 kr. | 20.000,00 kr. | 100.000,00 kr. |
Facadeisolering i StengaFacadeisolering i [adresse1] i [by1] ifg aftale | ||||
06.12.2019 | 0212 | 64.952,00 kr. | 16.238,00 kr. | 81.190,00 kr. |
[adresse2] Isolering, netpuds, slutpuds Facade Slibning og foreredelse diverse arbejde ifg aftale | ||||
06.12.2019 | 0213 | 44.190,00 kr. | 11.047,50 kr. | 55.237,50 kr. |
Facadepuds på isolering Mellemgavl – Blok P Nordgav l – Blok P 5 extra timer | ||||
09.12.2019 | 0217 | 225.700,00 kr. | 56.425,00 kr. | 282.125,00 kr. |
Diverse arbejde i [virksomhed5] ifl aftale | ||||
09.12.2019 | 0218 | 31.000,00 kr. | 7.750,00 kr. | 38.750,00 kr. |
Diverse arbejde i [virksomhed5] ifl aftale | ||||
12.12.2019 | 0223 | 62.850,00 kr. | 15.712,50 kr. | 78.562,50 kr. |
Rengøring, reparation og maling af facade og sokkel med ... materialer | ||||
12.12.2019 | 0222 | 47.150,00 kr. | 11.787,50 kr. | 58.937,50 kr. |
[adresse3]. Isolering og puds ifg aftale | ||||
13.12.2019 | 0228 | 35.700,00 kr. | 8.925,00 kr. | 44.625,00 kr. |
Slutpuds reparation arbejde på AB [adresse4] ifl aftale | ||||
13.12.2019 | 0227 | 77.000,00 kr. | 19.250,00 kr. | 96.250,00 kr. |
[adresse5], [by2] / Udfør arbejde – aconto 1 Nørrega[adresse6], [by3] / aconto 1 | ||||
13.12.2019 | 0226 | 189.850,00 kr. | 47.462,50 kr. | 237.312,50 kr. |
[adresse7] / Net, puds, slutpuds -kvm pris aftale [adresse7] / Extra arbejde- timer aftale | ||||
20.12.2019 | 0238 | 92.000,00 kr. | 23.000,00 kr. | 115.000,00 kr. |
Facade puds arbejde ifl kontrakt aconto 50 % i [by1] | ||||
20.12.2019 | 0239 | 85.600,00 kr. | 21.400,00 kr. | 107.000,00 kr. |
Facade arbejde i [by4] ifl. kontrakt 25 % Ekstra timer arbejde | ||||
23.12.2019 | 0243 | 170.000,00 kr. | 42.500,00 kr. | 212.500,00 kr. |
Diverse arbejde i [virksomhed5] ifl aftale | ||||
23.12.2019 | 0244 | 192.160,00 kr. | 48.040,00 kr. | 240.200,00 kr. |
Slutfaktura [adresse7] / Net. Puds. Slutpuds- kvm pris aftale [adresse7] / Extra arbejde – timer aftale | ||||
23.12.2019 | 0242 | 103.000,00 kr. | 25.750,00 kr. | 128.750,00 kr. |
Omfugning på [adresse8] | ||||
27.12.2019 | 0246 | 390.000,00 kr. | 97.500,00 kr. | 487.500,00 kr. |
Gasbeton work/pudsreparation/doors lation/puds with lip 350/making floors with lip 226 Removing of broken tiles/granit tiles work/work in the main toilet Gasbeton. tile. rot- band/rotband in the fitness center -light medium ray in the fitness | ||||
27.12.2019 | 0247 | 335.000,00 kr. | 83.750,00 kr. | 418.750,00 kr. |
Uge 46 Arbejde i modul A. B. C. Gasbeton arbejde. Finisharbejde på og omkring betonsøjler. Uge 47 Opretning og slibning af insitustøbt væg i samme rum hvor vi har udført nyt betongulv. Uge 47 EKSTRATIMER WEEKENDARBEJDE 100 % timer Opstart på det store kundetoilet | ||||
27.12.2019 | 0248 | 34.600,00 kr. | 8.650,00 kr. | 43.250,00 kr. |
Isolering og facadepuds Nordgalv- Blok O / [...] Ekstra timer arbejde på facaden Ekstra lift arbejde | ||||
Total | 2.260.752,00 kr. | 565.188,00 kr. | 2.825.940,00 kr. |
På selskabets konto [...10] er der den 1. april 2020 posteret bilag 295 med teksten [virksomhed2]. Det tilhørende beløb på kontoen er fratrukket med 960 kr. ekskl. moms, og momsen er 240 kr. Skattestyrelsen har samlet nægtet fradrag for købsmoms for fakturaer fra [virksomhed2] med 564.948,00 kr.
Ifølge fakturaerne skal betalingen ske til kontonummer [...41], der er en konto i [finans1] tilhørende [virksomhed2]. Skattestyrelsen har oplyst, at pengene fra kontoen i [finans1] er videreoverført til [finans2] i Litauen, hvor pengene herefter er videreoverført til andre konti i udlandet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har angivet en lav salgs- og købsmoms for 2. halvår 2019 og ikke har angivet moms for 2020. Salgsmomsen på de fakturaer, som [virksomhed2] har udstedt til selskabet, kan ikke indeholdes i [virksomhed2]’ momsangivelser for 2019 eller 2020.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har indsendt årsregnskaber til Erhvervsstyrelsen siden september 2018.
Selskabet har fremlagt en samarbejdsaftale indgået mellem selskabet og [virksomhed2] den 1. september 2019. Af aftalen fremgår det, at der ved større byggeprojekter vil blive lavet separate entreprisekontrakter, hvor de aftalte forhold i samarbejdsaftalens afsnit 3 vil være gældende for byggeprojekter af mindre størrelse. Efter samarbejdsaftalens afsnit 3 gælder, at facade isolering og pudsning, hvis omfang kan defineres og afgrænses, kan udføres for en fast aftalt pris pr. opgave. Yderligere gælder, at netpuds/slutpuds, hvis omfang ikke kan defineres og afgrænses, udføres efter timepris. Endvidere skal selskabet levere alle materialer til arbejdet.
Der er fremlagt mailkorrespondance, billeder og entrepriseaftale omkring [adresse1], [by1]. Mailkorrespondancen er fra den 18. juni 2019 til den 1. januar 2020. De fremlagte mails omhandler hyre af ansatte og pris for arbejdet, hvor arbejdet ifølge de fremlagte mails består af slutpuds. I mails af 26. september fremsendes der billeder efter påmindelse fra [person1]. På billederne fremgår der gulve og overflader af vægge ved hjørner, hvor der er sket pudsning i hjørnerne. Entrepriseaftalen er dateret til den 15. august 2019 og angår ”350 m2 StoTherm system 1.5 slutuds” på ”Bygggeplads adr: [adresse1] [by1]”.
Der er fremlagt mailkorrespondance, billeder og entreprisekontrakt omkring [virksomhed5]. De fremlagte mails omhandler opgaver i form af arbejde på søjler og arbejde på badeværelse for [virksomhed6]. De fremlagte mails er fra september til december 2019. På billederne fremgår søjlerne J1 og I1, håndværkere i tøj uden logoer og diverse værktøj. Entreprisekontrakten er underskrevet den 1. december 2019, hvor beliggenheden er [adresse9], [by2]. Arbejdet består ifølge entreprisekontrakten af opmuring af skakter og diverse ekstra arbejde tildelt af [person2] og [person3]. Ifølge entreprisekontrakten skal der udarbejdes en tidsplan i fællesskab af parterne.
Der er fremlagt en entreprisekontrakt for projekt [adresse8] omhandlende omfugning. Kontrakten er underskrevet den 1. november 2019 af [person1] og [person4]. Ifølge kontrakten skal arbejdet udføres i henhold til en i fællesskab udført tidsplan.
Der er fremlagt en entreprisekontrakt for [adresse6], [by3], omhandlende netpuds og grundpuds af facade. Kontrakten er underskrevet den 1. august 2019. Ifølge kontrakten skal arbejdet udføres i henhold til en i fællesskab udført tidsplan.
Der er fremlagt en entreprisekontrakt for [adresse5], [by2], omhandlende netpuds og grundpuds af facade. Kontrakten er underskrevet den 10. oktober 2019. Ifølge kontrakten skal arbejdet udføres i henhold til en i fællesskab udført tidsplan.
Der er fremlagt en entreprise kontrakt for [adresse3] omhandlende isolering og pudsning af facade. Kontrakten er underskrevet den 15. november 2019. Ifølge kontrakten skal arbejdet udføres i henhold til en i fællesskab udført tidsplan.
Der er fremlagt en entrepriseaftale for [adresse2], [by5], omhandlende 100 mm isolering, netpuds, 1.5 mm slutpuds på facaden. Aftalen er underskrevet den 9. oktober 2019. Ifølge aftalen skal arbejdet udføres i henhold til en i fællesskab udført tidsplan.
Der er fremlagt mailkorrespondance og et billede omkring [by6]. Billedet er af et tag, hvor Storebæltsbroen kan ses i baggrunden. Mailkorrespondancen omhandler, at der skal ventes med toppen.
Der er yderligere fremlagt mail omkring koden til en skurvogn samt et tilhørende billede. På billedet kan der ses en skurvogn, hvor der i baggrunden er et skilt fra et tømrerfirma. Det kan ikke af billedet, korrespondancen eller filens navn ses, hvilken faktura det har sammenhæng med.
Der er ikke fremlagt timesedler eller anden dokumentation.
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], er stiftet den 5. juni 2013. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 431200 ”Forberedende byggepladsarbejder” og bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed3]’ formål er at drive virksomhed ved at yde forretningsservice og administration af søster- og datterselskaber. [virksomhed3] er under konkurs med dekret afsagt den 21. september 2021.
[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.10.2020 | 1671 | 208.000 kr. | 52.000 kr. | 260.000 kr. |
På fakturaen fremgår teksten ”[virksomhed1] FACADE ARBEJDE I [adresse10]”. Antallet er opgjort til 1 stk. Det fremgår ikke, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at der på fakturaen er anført betaling til konto [...57], som ejes af [virksomhed7] ApS. [virksomhed3] har ingen relation til [virksomhed7] ApS.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3].
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har angivet moms, samt at der ikke er driftsomkostninger i [virksomhed3].
Den fremlagte entrepriseaftale er dateret den 25. maj 2020 og omhandler 1mm grundpuds og slutpuds på hus 1-4. Beliggenheden for det udførte arbejde er [adresse11], [by7], på byggefelt 2 E1. Af aftalens punkt 8 fremgår, at fakturaerne skal mærkes med [adresse11] B2, og det skal fremgå tydeligt, hvad betalingen drejer sig om. Under samme punkt fremgår det, at ekstraarbejde tydeligt skal fremgå af fakturaen, og at der skal være en skriftlig og specificeret aftale for ekstraarbejde.
Af byggepladsplanen fremgår navnene [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11] og [virksomhed12] og tilhørende områder. Byggepladsplanen er påskrevet teksten ”affald oversigt”.
Tidsplanen er opdelt i fem bygningsområder. Under tagdetaljer er punkterne ”Tagfod”, ”Princip kold skunk”, ”Overgang lejlighedsskel - tag” og ”Tagrygning” markeret. Det fremgår, at de markerede detaljer er lodrette.
Den fremlagte mailkorrespondance foregår mellem [person1] og [person5]. I maj 2020 omhandler korrespondancen muligheden for at lave bygning 1-4, oplysninger om at adressen for arbejdet er [adresse12], [by7], samt brok over rod og efterspørgsel af billeder af fugebånd før netpuds. Til mailkorrespondancen i maj 2020 er der vedlagt billeder af isolation ved et tag, et stillads der er pakket sammen og billeder af fugebånd før netpuds. Mailkorrespondancen i juni 2020 omhandler korrigering af hus 3 med tilhørende billeder. Billederne er af en facade på et hus, der er blevet pudset. Mailkorrespondancen i november 2020 omhandler et ønske om, at [virksomhed3] fjerner taperester fra vinduer og overførsel samt modtagelse af betaling.
Der er ikke fremlagt timesedler eller anden dokumentation.
[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 25. september 2020. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”, 433410 ”Malerforretninger” og 431100 ”Nedrivning”. [virksomhed4]’ formål var at drive virksomhed med håndværkerentrepriser. [virksomhed4] blev opløst efter konkurs den 17. maj 2023.
[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4] til selskabet, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
18.02.2021 | 202248 | 201.295,00 kr. | 50.323,75 kr. | 251.618,75 kr. |
Pa fakturaen fremgår teksten ”Projekt – [adresse13] Arbejde på vinduer og siliconefuge”. Fakturaen fremgår yderligere med antal 1 og enhedspris 201.295,00 kr. Der fremgår ikke betalingsoplysninger på fakturaen udover, at fakturaen er betalt. Det fremgår ikke af fakturaen, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Af byggetegningerne fremgår det, at arbejdet udføres på [adresse13]. Tegningen er dateret til den 5. juli 2018. Som deltagere fremgår [virksomhed13], [virksomhed14] og [virksomhed15] A/S.
Mailkorrespondancen fra 9. november 2020 omhandler arbejdet på vinduerne med billeder samt information fra [person1] til [person6] fra [virksomhed16] om, at beboerne i bygningen skal informeres om, at der udføres arbejde på vinduerne.
Mailkorrespondancen omkring liftilladelse starter den 12. november 2020 med modtagelse af lifttilladelse fra [by8] kommune, hvor tilladelsen gælder for [adresse13]. Mailen bliver sendt fra [person1] til [virksomhed4] den 12. november 2022 og bliver besvaret den 12. november 2020.
Mailkorrespondancen den 18. november 2020 omhandler tidsplanen for uge 48 og 49 for arbejdet på vinduerne. Tidsplanen er fremlagt fra [person6] fra [virksomhed16]. [person1] har den 18. november 2020 videresendt mailen til [virksomhed4] med spørgsmål om, hvad [virksomhed4] tænker. Den 19. november 2022 svarer [virksomhed4], at de ikke er sikre, men vil prøve.
I mailkorrespondancen af 27. og 28. november 2020 aftales der pris til 200.000 kr. ekskl. moms for arbejde på 18 vinduer, og hvad arbejdet kræver.
Af mailkorrespondancen af 12. og 13. december 2020 fremgår det, at [virksomhed4] sender den efterspurgte dokumentation. Den 13. december 2020 sendes der billeder af en håndværker på en lift i en hvid hoodie uden logo. Der sendes endvidere billeder af arbejdet på vinduerne.
Mailkorrespondancen af 18. og 25. februar 2021 omhandler betalingen af arbejdet for fakturanr. 202248 på 251.618,75 kr.
Der er ikke fremlagt samarbejdskontrakt, timesedler eller anden dokumentation.
Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af den manglende indeholdelse og hæftelse af selskabets A-skat og AM-bidrag på 1.564.085 kr. for indkomstårene 2019, 2020 og 2021.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:
”2. Skønsmæssig opgørelse af A-skat og AM-bidrag
[...]
2.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
2019
Skattestyrelsen har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1 nægtet fradrag for købsmoms vedrørende underleverandørfakturaer fra følgende underleverandører for indkomståret 2019:
Navn | Beløb ekskl. moms | Moms | Samlet beløb |
[virksomhed2] | 1.035.992 | 258.998 | 1.294.990 |
I alt | 1.035.992 | 258.998 | 1.294.990 |
*Der ses bort fra ørebeløb og regnes alene i hele kr.
Selskabet har beskæftiget sig med opførelse af bygninger, som er en ydelse, der kræver meget arbejdskraft. Selskabet har for perioden ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation for den leverede ydelse.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er falske eller fiktive, og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger. For yderligere beskrivelse henvises til sagsfremstillingens afsnit om ”nægtelse af fradrag for købsmoms”, sagsfremstillingens punkt 1.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af ovenstående underleverandører er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] ApS, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen nægter fradrag for udgifter til ovenstående underleverandører på i alt 1.294.990 kr. inklusiv moms i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Disse udgifter anses, ifølge Skattestyrelsens opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.
Da selskabet har været forpligtiget til at indeholde A-skat og AM-bidrag i den udbetalte løn, uden at opfylde denne forpligtelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og AM-bidrag.
Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og AM-bidrag, da der i selskabets regnskab indgår falske eller fiktive bilag.
Opgjort beløb eksklusive moms udgør samlet for perioden 1.035.992 kr.
Skattestyrelsen har således anset det samlede overførte beløb i perioden eksklusive moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og AM-bidrag heraf.
A-skat og AM-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 1.035.992 kr.
A-skat og AM-bidrag, ukendt modtager
AM-bidrag 8 % af 1.035.992 kr. 82.879 kr.
A-skat 55 % af 953.113 kr. (1.035.992 kr. – 82.879 kr.) 524.212 kr.
I alt 607.091 kr.
Skattestyrelsen har beregnet AM-bidrag og A-skat af beløbet 1.035.992 kr. svarende til i alt 607.091 kr. hvilket selskabet hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Skattestyrelsen har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da skattestyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om hvem eller hvor mange personer, som der har været beskæftiget i virksomheden, og ej heller hvor meget der beløbsmæssigt er udbetalt til de pågældende personer.
2020
Skattestyrelsen har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1 nægtet fradrag for købsmoms vedrørende underleverandørfakturaer fra følgende underleverandører for indkomståret 2020:
Navn | Beløb ekskl. moms | Moms | Samlet beløb |
[virksomhed2] | 1.223.800 | 305.950 | 1.529.750 |
[virksomhed3] ApS | 208.000 | 52.000 | 260.000 |
I alt | 1.431.800 | 357.950 | 1.789.750 |
*Der ses bort fra ørebeløb og regnes alene i hele kr.
Selskabet har beskæftiget sig med opførelse af bygninger, som er en ydelse, der kræver meget arbejdskraft. Selskabet har for perioden ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation for den leverede ydelse.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er falske eller fiktive, og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger. For yderligere beskrivelse henvises til sagsfremstillingens afsnit om ”nægtelse af fradrag for købsmoms”, sagsfremstillingens punkt 1.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af ovenstående underleverandører er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] ApS, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen nægter fradrag for udgifter til ovenstående underleverandører på i alt 1.789.750 kr. inklusiv moms i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020. Disse udgifter anses, ifølge Skattestyrelsens opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.
Da selskabet har været forpligtiget til at indeholde A-skat og AM-bidrag i den udbetalte løn, uden at opfylde denne forpligtelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og AM-bidrag.
Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og AM-bidrag, da der i selskabets regnskab indgår falske eller fiktive bilag.
Opgjort beløb eksklusive moms udgør samlet for perioden 1.431.800 kr.
Skattestyrelsen har således anset det samlede overførte beløb i perioden eksklusive moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og AM-bidrag heraf.
A-skat og AM-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 1.431.800 kr.
A-skat og AM-bidrag, ukendt modtager
AM-bidrag 8 % af 1.431.800 kr. 114.544 kr.
A-skat 55 % af 1.317.256 kr. (1.431.800 kr. – 114.544 kr.) 724.491 kr.
I alt 839.035 kr.
Skattestyrelsen har beregnet AM-bidrag og A-skat af beløbet 1.431.800 kr. svarende til i alt 839.035 kr. hvilket selskabet hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Vi har herefter foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over 12 måneder, idet vi ikke er i besiddelse af præcise oplysninger om hvordan lønudbetalingen har været fordelt over indkomståret.
Skattestyrelsen har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da skattestyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om hvem eller hvor mange personer, som der har været beskæftiget i virksomheden, og ej heller hvor meget der beløbsmæssigt er udbetalt til de pågældende personer.
2021
Skattestyrelsen har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1 nægtet fradrag for købsmoms vedrørende underleverandørfakturaer fra følgende underleverandører for indkomståret 2021:
Navn | Beløb ekskl. moms | Moms | Samlet beløb |
[virksomhed4] ApS | 201.295 | 50.324 | 251.619 |
I alt | 201.295 | 50.324 | 251.619 |
*Der ses bort fra ørebeløb og regnes alene i hele kr.
Selskabet har beskæftiget sig med opførelse af bygninger, som er en ydelse, der kræver meget arbejdskraft. Selskabet har for perioden ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation for den leverede ydelse.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er falske eller fiktive, og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger. For yderligere beskrivelse henvises til sagsfremstillingens afsnit om ”nægtelse af fradrag for købsmoms”, sagsfremstillingens punkt 1.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af ovenstående underleverandører er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] ApS, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen nægter fradrag for udgifter til ovenstående underleverandører på i alt 251.619 kr. inklusiv moms i perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2021. Disse udgifter anses, ifølge Skattestyrelsens opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.
Da selskabet har været forpligtiget til at indeholde A-skat og AM-bidrag i den udbetalte løn, uden at opfylde denne forpligtelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og AM-bidrag.
Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og AM-bidrag, da der i selskabets regnskab indgår falske eller fiktive bilag.
Opgjort beløb eksklusive moms udgør samlet for perioden 201.295 kr.
Skattestyrelsen har således anset det samlede overførte beløb i perioden eksklusive moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og AM-bidrag heraf.
A-skat og AM-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 201.295 kr.
A-skat og AM-bidrag, ukendt modtager
AM-bidrag 8 % af 201.295 kr. 16.104 kr.
A-skat 55 % af 185.191 kr. (201.295 kr. – 16.104 kr.) 101.855 kr.
I alt 117.959 kr.
Skattestyrelsen har beregnet AM-bidrag og A-skat af beløbet 201.295 kr. svarende til i alt 117.959 kr. hvilket selskabet hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Vi har herefter foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over 6 måneder, idet vi ikke er i besiddelse af præcise oplysninger om hvordan lønudbetalingen har været fordelt over indkomståret.
Skattestyrelsen har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da skattestyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om hvem eller hvor mange personer, som der har været beskæftiget i virksomheden, og ej heller hvor meget der beløbsmæssigt er udbetalt til de pågældende personer.
[...]
2.5 Skattestyrelsens endelige afgørelse
Med henvisning til punkt 1.3 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse og punkt 1.5 Skattestyrelsens endelige afgørelse skal det bemærkes at selskaberne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de fakturerede ydelser.
Skattestyrelsen sår ikke tvivl ved hvorvidt [virksomhed1] ApS har udført arbejde for sine kunder, men grundet ovenstående er det forsat Skattestyrelsens opfattelse at disse selskaber ikke har kunne levere mandskab. Det fremsendte materiale i form af samarbejdskontrakter, mailkorrespondance, byggetegninger og billeder dokumenterer ikke hvem der har leveret den fakturerede ydelse.
Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at de ikke godkendte underleverandørfakturaer er falske eller fiktive og er bogført i selskabet for at dække over udgifter til sorte lønninger.”
Skattestyrelsen har efterfølgende den 21. december 2022 udtalt følgende til klagen:
”Klager anfører i klagen, at de omhandlede fakturaer er udtryk for, at der er leveret serviceydelser fra underleverandørerne til [virksomhed1] ApS. Ligeledes anføres der at fakturaerne er betalt, samt at de fremlagte fakturaer opfylder fakturakravene.
Skattestyrelsen har allerede taget stilling til ovenstående i sagsfremstillingen.
Det er Skattestyrelsens vurdering for hhv. [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS, at selskaberne har udstedt fiktive fakturaer, og at selskaberne ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere den fakturerede arbejdskraft.
Derudover er det fortsat Skattestyrelsens vurdering at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 57 stk. 1, da beskrivelse af den leverede ydelse, materialer, sted for levering af ydelse, oplysning om hvem der har udført arbejdet, samt pris og mængde ikke er specificeret. Der foreligger hverken time-/arbejdssedler eller samhandelskontakter som knytter sig til fakturaerne.
Det faktum at fakturaerne er betalt, kan ikke alene udgøre et sikker bevis for, at der er leveret en ydelse til selskabet.
Dokumentationsgrundlaget i denne sag er ikke fyldestgørende ifølge Skattestyrelsens opfattelse.
Selskabet skal løfte den skærpede bevisbyrde for fakturaernes realitet i henhold til SKM2009.325.ØLR. Det skal dokumenteres, at de underleverandører, der er anført som fakturaudstedere reelt har leveret fradragsberettigede ydelser til selskabet.
For så vidt angår fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed17] ApS og [virksomhed18] ApS, har Skattestyrelsen ikke anført noget i sagsfremstillingen om, hvorvidt disse to selskaber har undladt afregning af udgående moms, af den årsag, at selskaberne ikke har undladt afregning af moms.
Skattestyrelsen har i sagsfremstillingen vedrørende disse to selskaber lagt vægt på, at de udstedte fakturaer ikke lever op til fakturakravene i momsbekendtgørelsens § 57 stk. 1. Dokumentationsgrundlaget er som tidligere nævnt ikke fyldestgørende i denne sag. Det er i sagsfremstillingen præciseret hvad et tilfredsstillende dokumentationsgrundlag skal og bør indeholde efter momslovens § 37.
[virksomhed1] ApS har ikke fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til de konkrete fakturaer, som kan dokumentere eller på anden måde godtgøre, at de omhandlede ydelser rent faktisk er leveret til selskabet, og dermed har selskabet ikke løftet den skærmede bevisbyrde i henhold til SKM2009.325.ØLR.”
Skattestyrelsen har den 12. marts 2024 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
”Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsen indstilling, om nedsættelse af fradrag for udgifter til underleverandører, og et fradrag for udgifter til løn, samt yderligere fradrag for udgifter til løn.
Selskabet [virksomhed1] ApS blev stiftet den 6. november 2017 og har branchekoden 42 20 00 00 – Opførelse af bygninger. Selskabet ejes af [person1], som også er selskabets direktør. Selskabet har periodevis været registreret for selskabsskat og blev registreret for A-skat, AM-bidrag og ATP den 10. april 2019, men registreringen blev afmeldt igen samme dag.
Skattestyrelsen indkaldte selskabets regnskabsmateriale m.v., den 1. juli 2021. Den 19. oktober 2021 modtog Skattestyrelsen to pakker med materiale fra [virksomhed19]. Skattestyrelsen har afstemt selskabets bogføring med selskabets momsangivelser for 2019 samt 1. og 2. kvartal 2021, samt selskabets selvangivelser for 2019 og 2020.
Ved gennemgang af selskabets regnskabsgrundlag og bankkontoudtog har Skattestyrelsen kontrolleret de udgifter, der er fratrukket i selskabet. Hovedparten af de samlede udgifter vedrører udgifter til underleverandører. Klager har indsendt en del bilag vedrørende underleverandørerne. Skattestyrelsen mener, at det fremsendte materiale i form af samarbejdskontrakter, mailkorrespondance, byggetegninger og billeder dokumenterer ikke hvem der har leveret den fakturerede ydelse. Materialet kan derfor ikke føre til et andet resultat end det som er indstillet af Skatteankestyrelsen.
Selskabet har i den kontrollerede periode fremlagt underleverandørfakturaer fra 5 virksomheder, som Skattestyrelsen ikke kan godkende fradrag for. Efter en gennemgang af hver enkelt underleverandørvirksomhed har Skattestyrelsen konstateret, at fakturaer fra [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS anses for fiktive, idet der er ikke dokumenteret hvem der har leveret den fakturerede ydelse når disse selskaber ikke har kunne levere mandskab. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 29. januar 2019, offentliggjort som SKM2019.149.LSR. I sagen fandt Landsskatteretten, at fakturaerne ikke kunne anses for at være reelle. Ved afgørelsen blev der lagt afgørende vægt på, at det ikke var dokumenteret eller sandsynliggjort, hvor og hvornår arbejdet var udført, og hvem der udførte arbejdet. Underleverandørerne i sagen havde et meget begrænset antal ansatte, men fakturerede for en arbejdsmængde tilsvarende til et større antal ansatte.
Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS reelt dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte hos klager. Derfor er vi enige i Landsskatterettens indstilling, hvor der indstilles til en forhøjelse af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Der henvises endvidere til praksis fra blandt andet Østre Landsrets dom af 3. maj 2019, der er offentliggjort i SKM2017.332.ØLR, hvorved et selskab hæftede for A-skat og AM-bidrag for arbejde reelt udført af ansatte. Retten tilsidesatte fakturaer fra underleverandører, idet fakturaerne blev ansete for at være fiktive.”
Selskabet har fremsat påstand om, at forhøjelsen af selskabets A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med 1.564.085 kr. for indkomstårene 2019, 2020 og 2021.
Til støtte for påstanden har selskabet anført følgende:
”Det er vores opfattelse, at de omhandlede fakturaer fra underleverandørerne er udtryk for, at der er leveret serviceydelser fra underleverandørerne til [virksomhed1] ApS, som det fremgår af fakturaerne. Fakturaerne er også blevet betalt, hvilket Skattestyrelsen ikke har bestridt. Endvidere er det vores opfattelse, at de fremlagte fakturaer opfylder fakturakravene. Dermed har [virksomhed1] ApS momsmæssig fradragsret og kan ikke pålægges indeholdelse af A-skat og AM-bidrag.
[virksomhed1] ApS har på ingen måde været vidende om, at der var urent trav hos nogle af underleverandørerne.
For så vidt angår fakturaer fra underleverandørerne, [virksomhed17] ApS (CVR.nr.: [...4]) og [virksomhed18] ApS (CVR.nr.: [...5]) har Skattestyrelsen ikke anført noget i sin afgørelse om, hvorvidt disse to selskaber har undladt afregning af udgående moms. Det bør Skattestyrelsen efter vores opfattelse redegøre for i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen.”
Repræsentanten er den 26. januar 2024 kommet med følgende bemærkninger:
”For så vidt angår fakturaerne fra underleverandørerne, [virksomhed17] ApS (CVR.nr.: [...4]) og [virksomhed18] ApS (CVR.nr.: [...5]) oplyser Skattestyrelsen i sin udtalelse, at disse to selskaber ikke har undladt afregning af udgående moms. Vi ser derfor ikke længere noget behov for yderligere oplysninger i relation til skatte- og momsforholdene i disse to selskaber.
Det kan nu lægges til grund, at Skattestyrelsen nægter [virksomhed1] ApS fradragsret for moms af fakturaer [virksomhed17] ApS og [virksomhed18] ApS alene ud fra den begrundelse, at fakturaerne ikke er forskriftsmæssige. Den udgående moms er således afregnet på korrekt vis.
Uanset om den udgående moms er afregnet eller ej, er nægtelsen af fradragsret dog ikke i overensstemmelse med praksis. Vi henviser til SKM2021.625.BR og LSR-0072957, hvor der i begge sager blev godkendt momsfradrag uanset at fakturaerne i sagerne blev fundet ikke at være forskriftmæssige. Det afgørende var, at der i sagerne ikke var grund til at betvivle, at der var udført arbejde af underleverandørerne. Det er der efter vores opfattelse heller ikke nogen grund til at betvivle for så vidt angår [virksomhed17] ApS og [virksomhed18] ApS.”
Repræsentanten har den 4. april 2024 udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
”...
Indeholdelse af A-skat – jeres sagsnummer 22-0104978
Skatteankestyrelsen foreslår en forhøjelse af selskabets A-skat m.v. i forhold til Skattestyrelsens afgørelse, idet beregningsgrundlaget for A-skat m.v. skal svare til fakturaerne bruttobeløb, dvs. beløbet inkl. moms.
Eftersom selskabet efter vores opfattelse er berettiget til fradragsret for selskabets udgifter til købsmoms for underleverandører, skal der efter vores opfattelse ikke ske indeholdelse af A-skat m.v.
...
Retsmøde - jeres sagsnumre [sag1] og 22-0104978
Skatteankestyrelsen foreslår i begge sager, at der ikke skal afholdes retsmøde, idet sagerne er tilstrækkeligt belyst.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 44, stk. 3, at Landsskatteretten kan undlade at efterkomme en begæring om afholdelse af retsmøde, hvor denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for overflødig.
Landsskatterettens bedømmelse af, hvorvidt afholdelse af retsmøde må anses for overflødig, beror på vurderinger og afvejninger af en række forskellige forhold og omstændigheder, herunder navnlig af om sagen i øvrigt må anses for at være tilstrækkeligt oplyst.
Det er vores helt klare opfattelse, at der skal holdes retsmøde i sagerne.
Vi lægger her vægt på:
• | At Skatteankestyrelsen ikke vurderer fradragsret for udgifter til købsmoms for underleverandører ifølge den praksis, som følger af SKM2021.625.BR og LSR-0072957. |
• | At vi har fremlagt en større mængde materiale i sagen (samarbejdsaftaler, entrepriseaftaler, mailkorrespondance m.v.), som der foretages en konkret vurdering af. |
• | At der er tale om en forhøjelse af selskabets A-skat m.v. i forhold til Skattestyrelsens afgørelse. |
Det er på baggrund af ovenstående meget vanskeligt for os at se, at et retsmøde i disse sager kan anses for overflødigt.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 1.564.085 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til den 30. juni 2021 på baggrund af selskabets betalinger til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4].
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 30. juni 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4]. Retten har anset selskabets fakturaer til disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter hertil.
Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4] er opløst efter konkurs eller er gået konkurs, at [virksomhed3] og [virksomhed4] ikke har været registreret med ansatte i perioden, hvor ydelserne skulle være udført og leveret til selskabet, og at [virksomhed2] har været registreret med få ansatte i kontrolperioden, finder retten, at selskabets udgifter ikke dækker over reelle leverancer.
Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder. Retten finder, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4] dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. oktober 2019 til den 30. juni 2021 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. beløbet inkl. moms.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
2019
Beregningsgrundlag | 1.294.990 kr. |
AM-bidrag (8 % af 1.294.990) | 103.599 kr. |
A-skat (55 % af 1.294.990 – 103.599) | 655.265 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 758.864 kr. |
2020
Beregningsgrundlag | 1.789.750 kr. |
AM-bidrag (8 % af 1.789.750) | 143.180 kr. |
A-skat (55 % af 1.789.750 – 143.180) | 905.614 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 1.048.794 kr. |
2021
Beregningsgrundlag | 251.619 kr. |
AM-bidrag (8 % af 251.619) | 20.129 kr. |
A-skat (55 % af 251.619 – 20.129) | 127.319 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 147.448 kr. |
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.