Kendelse af 15-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-03-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2019 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 247.493 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 309.366 kr. |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 39.130 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 48.912 kr. |
2020 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 460.526 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 575.783 kr. |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 72.826 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 91.033 kr. |
Virksomhedsindehaveren (i det følgende benævnt indehaveren) har ifølge det Centrale Virksomhedsregister (CVR) drevet virksomheden [virksomhed1] siden den 1. januar 2016.Virksomheden er registreret med branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”, men har i den påklagede periode været registreret med branchekode 494100 ”Vejgodstransport” frem til den 30. april 2020.
Ifølge CVR har virksomheden i den påklagede periode været registreret med 0 årsværk fra 1. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020, og 1,79-2 årsværk fra 3. kvartal 2020 til 4. kvartal 2020.
Virksomheden har for perioden 1. januar 2019 til og med 31. august 2020 angivet A-skat og AM-bidrag med 0 kr. Virksomheden har angivet A-skat med henholdsvis 18.624 kr., 18.624 kr., 21.644 kr. og 21.915 kr. i september, oktober, november og december 2020. AM-bidrag har virksomheden angivet med henholdsvis 6.061 kr., 6.061 kr., 6.538 kr. og 6.857 kr. i september, oktober, november og december 2020.
Virksomheden blev momsregistreret fra den 1. januar 2016.
Virksomheden har angivet følgende momstilsvar:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1. kvartal 2019 | 91.143 kr. | 96.420 kr. | -5.277 kr. |
2. kvartal 2019 | 59.510 kr. | 45.736 kr. | 13.774 kr. |
3. kvartal 2019 | 50.929 kr. | 45.382 kr. | 5.547 kr. |
4. kvartal 2019 | 147.848 kr. | 126.248 kr. | 21.600 kr. |
I alt 2019 | 349.430 kr. | 313.786 kr. | 35.644 kr. |
1. kvartal 2020 | 144.167 kr. | 85.353 kr. | 58.814 kr. |
2. kvartal 2020 | 344.396 kr. | 288.187 kr. | 56.209 kr. |
3. kvartal 2020 | 279.822 kr. | 192.135 kr. | 87.687 kr. |
4. kvartal 2020 | 127.790 kr. | 112.056 kr. | 15.734 kr. |
I alt 2020 | 896.175 kr. | 677.731 kr. | 218.444 kr. |
I alt | 1.245.605 kr. | 991.517 kr. | 254.088 kr. |
Skattestyrelsen har modtaget fakturaer udstedt til virksomheden i forbindelse med en kontrol af underleverandørerne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] A/S, [virksomhed4], [virksomhed5] A/S og [virksomhed6] ApS og har herefter indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale, men har ikke modtaget det. Skattestyrelsen har herefter indhentet bankkontoudskrifter fra virksomhedens banker, som blev modtaget den 8. august 2022 og 22. august 2022.
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 25. november 2022 forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 819.975 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 349.860 kr. for udgifter til otte underleverandører.
Fakturadato | Fakturanr. | Underleverandør | Beskrivelse | Beløb kr. ekskl. Moms | Moms kr. | Beløb kr. inkl. moms |
18.03.2019 | 205 | [virksomhed2] ApS | Bil 1 Bil 2 | 83.770,50 | 20.942,62 | 104.713,12 |
30.04.2019 | 39717 | [virksomhed3] A/S | VG 1 – April VG 2 | 65.450,00 | 16.362,50 | 81.812,50 |
31.07.2019 | 10595 | [virksomhed7] ApS | Leje af mandskab Efter aftale | 16.000,00 | 4.000,00 | 20.000,00 |
31.08.2019 | 10943 | [virksomhed7] ApS | Leje af mandskab | 39.836,00 | 9.959,00 | 49.795,00 |
30.09.2019 | 11220 | [virksomhed7] ApS | Leje af mandskab Efter aftale iht. timesedler | 80.000,00 | 20.000,00 | 100.000,00 |
21.11.2019 | 10146 | [virksomhed4] | mandskabsleje | 120.060,00 | 30.015,00 | 150.075,00 |
16.12.2019 | 10176 | [virksomhed4] | Kørsel | 84.000,00 | 21.000,00 | 105.000,00 |
I alt 2019 | 489.116,50 | 122.279,12 | 611.395,62 | |||
21.01.2020 | 10232 | [virksomhed4] | Kørsel | 88.000,00 | 22.000,00 | 110.000,00 |
31.01.2020 | [...] | [virksomhed8] ApS | Kørsel – 2/1-31/2 | 78.500,00 | 19.625,00 | 98.125,00 |
24.03.2020 | 10303 | [virksomhed4] | Kørsel | 50.400,00 | 12.600,00 | 63.000,00 |
27.04.2020 | 10401 | [virksomhed4] | Vikar arbejde udført i april måned | 80.300,00 | 20.075,00 | 100.375,00 |
07.05.2020 | 10444 | [virksomhed4] | Mandskabsleje | 35.520,00 | 8.880,00 | 44.400,00 |
24.05.2020 | 10497 | [virksomhed4] | Elektriker Kabeltræk og montering af diverse installationer | 107.520,00 | 26.880,00 | 134.400,00 |
01.06.2020 | 10522 | [virksomhed4] | Elektriker Elektriker [by1]/[by2] Elektriker Overarbejde Elektriker Benzin | 37.500,00 | 9.375,00 | 46.875,00 |
24.06.2020 | 10596 | [virksomhed4] | Kørsel I [by3] og omegn i Maj måned | 111.888,00 | 27.972,00 | 139.860,00 |
21.09.2020 | 281 | [virksomhed9] ApS | Kørsel [...] | 107.199,60 | 26.799,90 | 133.999,50 |
16.10.2020 | 21210197 | [virksomhed5] A/S | Uge 41 – [virksomhed10], [adresse1] , [by4] Uge 41 – [universitet] | 53.280,00 | 13.320,00 | 66.600,00 |
29.10.2020 | 2595 | [virksomhed6] ApS | Udført arbejder jf. aftale | 160.222,00 | 40.055,50 | 200.277,50 |
I alt 2020 | 910.329,60 | 227.582,40 | 1.137.912,00 |
Fakturaerne er ifølge kontoudtog fra [finans1] betalt via bankoverførsler til underleverandørerne.
Virksomhedens repræsentant har i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt de fem ovennævnte fakturaer fra underleverandørerne [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS og [virksomhed9] ApS. Skattestyrelsens nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende disse underleverandører er således sket på baggrund af virksomhedens betalinger, jf. bankkontoudtogene.
Virksomheden har ikke fremlagt supplerende oplysninger til fakturaerne. Virksomheden har således ikke fremlagt underbilag, herunder arbejdssedler med oplysninger om konkret hvem, der har udført arbejdet, eller samarbejdsaftaler indgået mellem virksomheden og underleverandørerne.
Følgende oplysninger forligger vedrørende de otte underleverandører:
[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 22. februar 2017 og opløst ved konkurs den 13. august 2021. [virksomhed2] var registreret med branchekode 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og med bibranchekoderne 432100 ”El-installation”, 493910 ”Rutebuskørsel, fjerntrafik og skolebusser”, 432200 ”VVS- og blikkenslagerforretninger”, 493920 ”Turistkørsel og anden landpassagertransport” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed2]’s formål var at drive al slags tømmervirksomhed, samt byg- og anlægsvirksomhed og hermed beslægtet byggevirksomhed samt nedrivningsvirksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] var momsregistreret, men ikke angav moms for 1. kvartal 2019. Ifølge Skattestyrelsen angav [virksomhed2] ikke AM-bidrag og A-skat i 2019. [virksomhed2] har udstedt fakturaer vedrørende arbejde indenfor mange forskellige brancher.
Der foreligger en faktura fra [virksomhed2], som virksomheden har bogført den 18. marts 2019, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. På fakturaen er perioden angivet til februar og beskrivelsen anført til bil 1 og bil 2. Bil 1 er angivet med 152,31 timer, mens bil 2 er opgjort med 152,31 stk. Enhedsprisen er ens for både timer og stk. og oplyst til 275 kr. pr. enhed. Det fremgår ikke af fakturaen, hvilket arbejde der er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at det er konstateret, at de angivne bankoplysninger på fakturaer fra [virksomhed2] kun i enkelte tilfælde tilgår [virksomhed2].
Skattestyrelsen har på baggrund af de konstaterede forhold konkluderet, at [virksomhed2] ikke har haft ressourcer til at kunne levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne.
[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. september 2014 og blev opløst ved konkurs den 13. december 2022. [virksomhed3] var registreret med branchekode 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og med bibranchekoderne 433200 ”Tømrer-bygningssnedkervirksomhed”, 811000 ”Kombinerede serviceydelser” samt 467310 ”Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer”. [virksomhed3]’s formål var at drive virksomhed inden for post og kurertjenester, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] var momsregistreret i 2019, men at [virksomhed3] ikke afregnede moms, og at [virksomhed3] blev nægtet registrering som arbejdsgiver. [virksomhed3] har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser.
Der foreligger en faktura fra [virksomhed3]. Fakturabeskrivelsen er hhv. ”VG 1 – april” og ”VG 2” og opgjort med samme antal timer på begge beskrivelser. Fakturaen er ikke specificeret med hvilket arbejde, der er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Det fremgår af fakturaen fra [virksomhed3], at der skal stå en specifik tekst/kode ved betaling, men samtidig fremgår der under bankoplysningerne på fakturaen, at fakturanummeret bedes anført ved overførsel.
Skattestyrelsen har oplyst, at den på fakturaen oplyste bankkonto tilhører betalingsplatformen [finans2] A/S, og at betalingerne på kontoen er videreført til udenlandske selskaber. Skattestyrelsen har konstateret, at [virksomhed3] ikke har afholdt driftsomkostninger eller købt arbejdskraft i udlandet.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er tre personer i sommeren 2020 dømt for hvidvask ved [by1] Byret, hvor en af de dømte har forklaret, at [virksomhed3] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer uden at levere arbejdskraft, og hvis eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.
[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 8. september 2015 og blev opløst ved konkurs den 18. juli 2022. [virksomhed7] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og med bibranchekoderne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”. [virksomhed7]’s formål var at drive administrationsvirksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] var momsregistreret, men har kun angivet et mindre beløb i moms. [virksomhed7] var registreret som arbejdsgiver, men har angivet 0 kr. i A-skat og AM-bidrag. [virksomhed7] har ikke reageret på henvendelser fra Skattestyrelsen.
Virksomhedens repræsentant har fremlagt tre fakturaer fra [virksomhed7] som dokumentation for samhandlen. Fakturaerne vedrører leje af mandskab. Fakturaen er ikke specificeret på antal timer, hvem der har udført arbejdet eller lignende, idet der er anført 1,00 under antal.
Af fakturaerne fremgår, at der skal stå en specifik tekst/reference ved betaling, men samtidig fremgår der under bankoplysningerne, at fakturanummeret bedes anført ved overførsel.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er tre personer i sommeren 2020 dømt for hvidvask i [by1] Byret, hvor en af de dømte har forklaret, at [virksomhed7] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer uden at levere arbejdskraft, og hvis eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.
[virksomhed4], CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 1. august 2017 og ophørte den 8. december 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] var momsregistreret, men at [virksomhed4] ikke angav moms. Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed4] udstedt fakturaer for ca. 21,6 mio. kr. i perioden 1. januar til 31. maj 2020.
Af sagen fremgår ni fakturaer fra [virksomhed4], hvoraf fem fakturaer har sammenfald mellem bogføringsdato og fakturadato. De resterende fire fakturaer er bogført dagen efter fakturadatoen.
Af fakturabeskrivelserne fremgår kørsel, elektriker, vikar eller mandskabsleje. På flere fakturaer er perioden oplyst, og af to fakturaer fremgår byen for opgavens udførsel. Fakturaerne er opgjort med et samlet antal timer, ”1” sæt eller ”1” stk. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvem der har udført arbejdet eller lignende.
[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed8], blev stiftet 1. oktober 2019 og blev opløst ved konkurs den 16. juli 2021. [virksomhed8] var registreret med branchekode 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og med bibranchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed8]’s formål var at drive konsulentvirksomhed, personalerekruttering, servicevirksomhed samt hermed beslægtet virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] har været moms- og arbejdsgiverregistreret, men ikke har angivet moms, A-skat eller AM-bidrag. Skattestyrelsen har ikke kunnet komme i kontakt med [virksomhed8] og har konstateret, at [virksomhed8] ingen bankkonto har i Danmark.
Virksomhedens repræsentant har fremlagt én faktura fra [virksomhed8] som dokumentation for samhandlen. Fakturaen vedrører kørsel. Af fakturaen fremgår antal timer med 314 og en timepris på 250 kr. Fakturaen vedrører kørsel. Det fremgår ikke, hvem der har udført arbejdet eller lignende.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er fire personer i sommeren 2020 dømt for hvidvask ved [by1] Byret, hvor en af de dømte har forklaret, at [virksomhed8] var et stråmandsselskab, som udstedte fiktive fakturaer uden at levere arbejdskraft, og hvis eneste aktivitet var at flytte penge til udlandet.
[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...6] (under konkurs), herefter [virksomhed9], blev stiftet den 23. september 2011 og kom under konkursbehandling den 26. januar 2022. [virksomhed9] har fra og med 1. februar 2021 været registreret med branchekode 433410 ”Malerforretninger” og med bibranchekoderne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed9]’s formål var at sælge marketingsservice med samt hermed beslægtet virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har angivet moms for afgiftsperioden for samhandlen. [virksomhed9] var registeret som arbejdsgiver, men har angivet 0 kr. i A-skat og AM-bidrag i samhandelsperioden i 2020.
Virksomhedens repræsentant har fremlagt én faktura fra [virksomhed9] som dokumentation for samhandlen. Virksomheden har betalt fakturaen den 21. september 2020, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. Af fakturaen fremgår antal timer med 120 og en enhedspris på 893,33 kr. Fakturaen vedrører kørsel. Det fremgår ikke, hvem der har udført arbejdet eller lignende.
Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed9] udstedt fakturaer for 75,8 mio. kr. ekskl. moms i 2020 og 2021 uden at have haft registreret arbejdskraft.
[virksomhed5] A/S , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 9. juli 2004. [virksomhed5] A/S skiftede navn til [virksomhed11] ApS pr. 2. januar 2022. [virksomhed5] har været registreret med branchekode 681000 ”Køb og salg af egen fast ejendom”. [virksomhed5]’s formål har været opførelse, køb og salg af fast ejendom og anden dermed forbundne virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] har været momsregistreret, men har kun angivet et mindre beløb i moms i samhandelsperioden. [virksomhed5] har ikke været registreret som arbejdsgiver i samhandelsperioden. [virksomhed5] har ikke reageret på henvendelser fra Skattestyrelsen.
Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed5] udstedt fakturaer for ca. 24,2 mio. kr. i perioden 3. august 2020 til 9. november 2020.
Af sagen fremgår en faktura fra [virksomhed5], som virksomheden har bogført den 16. oktober 2020, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af det udførte arbejde, eller hvem der har udført arbejdet. Af fakturaen fremgår ugerne og stedet for arbejdets udførsel og et samlet timetal for de tre lokationer.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ikke har tilkøbt underleverandørydelser, og Skattestyrelsen har konkluderet, at [virksomhed5] ikke har haft de tekniske ressourcer til at levere de på fakturaen udstedte ydelser.
Direktøren for [virksomhed5], [person1], har til Skattestyrelsen oplyst, at det reelt var en tredjepart, der drev selskabet i samhandelsperioden. Ifølge Skattestyrelsen har direktøren oplyst, at de indgåede fakturabeløb på [virksomhed5]’s konto blev videreført til udlandet.
[virksomhed6] ApS , Cvr-nr. [...8], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 4. juli 2006 og blev opløst ved konkurs den 28. november 2022. [virksomhed6] var registreret med branchekode 711210 ”Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejde”. [virksomhed6]’s formål var at rådgive kunder, private såvel som selskaber om, hvordan man skal håndtere et byggeprojekt.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] har været momsregistreret, men angivelserne står ifølge Skattestyrelsen ikke i forhold til den af Skattestyrelsen opgjorte moms. [virksomhed6] har ikke været registreret som arbejdsgiver.
Ifølge Skattestyrelsen har selskabet haft en omsætning på ca. 10,5 mio. kr. ekskl. moms over en syv måneders periode.
Af sagen fremgår en faktura fra [virksomhed6], som virksomheden har bogført den 29. oktober 2020, hvilket er sammenfaldende med fakturadatoen. Fakturaen vedrører kørsel udført efter aftale. Aftalen er ikke fremlagt og fakturaen er ikke specificeret med antal timer, hvem der har udført arbejdet eller hvilket arbejde der er udført. Endvidere er der anført ”1” under antal og en samlet pris.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har konstateret, at størstedelen af fakturaindbetalingerne på [virksomhed6]’s konto er videreført til udlandet. [virksomhed6] har ifølge Skattestyrelsen ikke tilkøbt ydelser fra underleverandører i et omfang, der har kunnet generere omsætningen.
Skattestyrelsen har på baggrund af de konstaterede forhold konkluderet, at alle de ovenstående underleverandører er fiktive, og ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at kunne levere de fakturerede ydelser.
Skattestyrelsen har beregnet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til følgende:
2019 | |||
Beregningsgrundlag | 489.116 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 489.116 | * 8 % | 39.130 kr. |
Beregnet A-skat 55 % (489.116-39.129) | 449.987 | * 55 % | 247.493 kr. |
2020 | |||
Beregningsgrundlag | 910.329 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 910.329 | * 8 % | 72.826 kr. |
Beregnet A-skat 55 % (910.329-72.826) | 837.503 | * 55 % | 460.626 kr. |
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse af virksomhedens A-skat til 708.019 kr. samt virksomhedens AM-bidrag til 111.956 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som anført under punkt 1 ovenfor er det Skattestyrelsens opfattelse, at fakturaerne fra/de fore- tagne betalinger til [virksomhed4], [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed5], [virksomhed3] ApS, [virksomhed2] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed9] ApS er fiktive og uden realitet.
Det er Skattestyrelens opfattelse, at [virksomhed4], [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed5], [virksomhed3] ApS, [virksomhed2] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed9] ApS modtager betalinger, med henblik på at tilbagebetale beløbet til [virksomhed1], hvoref- ter disse midler kan anvendes til aflønning af personale samt aflønning til personer, der står bag [virksomhed1] uden indeholdelse og indberetning af A-skat og AM-bidrag.
Da [virksomhed1] i forvejen har ansatte, har virksomheden været klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag af lønudbetaling efter reglerne i kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejds- markedsbidragslovens § 7. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, hvorfor virksomheden er hæftelsesansvarlig for den manglende A-skat og AM-bidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1. Der henvises endvidere til Den Juridiske Vejledning 2021-1 afsnit A.D.5.2.2.
Skattestyrelsen er herefter berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens tilsvar, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.
Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af løn- modtagere. Vi mener ikke, at virksomheden i fuldt omfang har fået de betalte beløb retur, da der kan være udgifter forbundet med at købe/benytte de fiktive fakturaer fra [virksomhed4], [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed5], [virksomhed3] ApS, [virksomhed2] ApS, [virksomhed6] ApS og [virksomhed9] ApS. Skattestyrelsen har ikke kendskab til hvor stor en andel der er gået retur, og derfor anses 20 % som værende et rimeligt og forsigtigt skøn. Beløbet, der er anvendt til lønninger, er derfor identisk med omsætningen ekskl. moms.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at fastslå hvilke personer, der har udført arbejde for [virksomhed1]. Det er derfor ikke muligt at foretage indeholdelse af A-skat med grundlag i det aktuelle skattekort som foreskrevet i kildeskattelovens § 48, stk. 1. Med henvisning til reglerne i kildeskattelovens § 49B, stk. 1, § 48, stk. 7 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 beregnes løn, indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Beregningen sker pr. måned, og fordeles i henhold til fakturadato.
Opgørelse af A-skat og AM-bidrag fordelt pr. år:
Udbetalt løn | A-skat | AM-bidrag | |
2019 | 489.116 | 247.493 | 39.130 |
2020 | 910.329 | 460.526 | 72.826 |
I alt | 1.399.445 | 708.019 | 111.956 |
Opgørelse af A-skat og AM-bidrag fordelt pr. måned fremgår af vedlagte bilag 6.
Manglende indeholdelse af A-skat udgør herefter 708.019 kr., medens den manglende indeholdelse af AM-bidrag i alt udgør 111.956 kr. Skattestyrelsen opkræver A-skat og AM-bidrag efter reglerne i opkrævningslovens § 5.
Eventuel løn til ejer [person2], anses at være indeholdt i ovenstående beløb.
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
...
Ansættelsesfrister, indeholdelse af A-skat og am-bidrag
Ændringer vedrørende indeholdelsespligt er ikke omfattet af fristreglerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, da der ikke er tale om en ændring af indkomst- eller ejendomsværdiskat.
Derimod er ændringen omfattet af de almindelige forældelsesregler i forældelseslovens § 1. Forældelsesfristen løber fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen har fået kendskab til fordringens eksistens, jf. lovens § 2.
Ifølge forældelseslovens § 3 er forældelsesfristen 3 år. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at kend- skab til den manglende indeholdelse tidligst kan regnes fra den 22. august 2022, hvor Skattestyrelsen modtog bankkontoudskrifter fra [finans1], og derved først fra dette tidspunkt havde mulighed for at konstatere, at der er sket betaling af falske/fiktive fakturaer til brug for betaling af sorte lønninger.
Forældelsesfristen regnes derfor fra den 22. august 2022.
Henset til ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at betingelser for at varsle ændring af virksomhedens moms og manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag er opfyldte.
...”.
Skattestyrelsen er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
” Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen er enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller en skærpelse af Skattestyrelsens afgørelse af 25. november 2022. Skattestyrelsen er således enige med Skatteankestyrelsen i, at efterbetalingen af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkedsbidrag forhøjes til samlet 1.025.094 kr. for indkomstårene 2019 og 2020.
Virksomheden er stiftet den 1. januar 2016, og er registreret som arbejdsgiver den 1. december 2018. Virksomheden er registreret med branchekoden 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser”.
I Skattestyrelsens udtalelse i den sammenholdte momssag med sagsnummer [sag1] har Skattestyrelsen indstillet en stadfæstelse af den påklagede afgørelse vedrørende nægtelse af fradrag for købsmoms for otte underleverandører, da Skattestyrelsen ikke finder, at de omhandlede tjenesteydelser er blevet leveret til klager af de pågældende underleverandører.
Der er blandt andet henset til, at der ikke er fremlagt samarbejdskontrakter, at underleverandørerne enten er under konkurs eller opløst efter konkurs, samt at tidligere ansatte i [virksomhed7] og [virksomhed8] er dømt for hvidvaskning ved [by1] Byret.
Det er herefter fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at der har været udgifter til løn, som ikke er oplyst, og at virksomheden ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor.
Virksomheden er ansvarlig over for det offentlige for manglende betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger sådan en uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, som kan fritage virksomheden for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Der kan endvidere henvises til SKM2017.117.ØLR.
Virksomheden hæfter således for manglende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de pågældende underleverandører i den påklagede periode. Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte det skyldige beløb skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Yderligere forhøjelse
Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse anvendt fakturaernes nettobeløb som beregningsgrundlag til at opgøre virksomhedens yderligere indeholdelsespligtige A- skat og arbejdsmarkedsbidrag.
I Landsskatterettens afgørelse af 3. marts 2023 med sagsnr. [sag2] har Landsskatteretten anvendt fakturaernes bruttobeløb som beregningsgrundlag for indeholdelsespligten. I afgørelsen udtalte Landsskatteretten, ”at den skønsmæssige opgørelse af beregningsgrundlaget for det indeholdelsespligtige beløb burde have taget udgangspunkt i de faktiske betalte fakturabeløb. Ved skønnet burde der således have været anvendt fakturaernes bruttobeløb, da det er den samlede udgift, som an- ses for anvendt til sort løn.”
Skattestyresen kan herefter tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje efterbetalingen af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og arbejdsmarkeds- bidrag som følge af, at det er fakturaernes bruttobeløb, der bliver anvendt som beregningsgrundlag for det indeholdelsespligtige beløb.”
Skattestyrelsen er fremkommet med supplerende bemærkninger til virksomhedens udtalelse til Skattestyrelsens udtalelse til indstillingen og til Skatteankestyrelsens udtalelse:
”Klage over momsforhøjelsen
...
Klage over forhøjelse af A-skat og AM-bidrag
...
Skattestyrelsens kommentar:
Henset til at Skattestyrelsen fastholder sin forhøjelse af klagers moms i sagsnr. [sag1] vil
den opgjorte og opkrævede A-skat og AM-bidrag være uændret. Der skal således ikke ske nedsættelse af denne.
At klager nu fremlægger fakturaerne fra selskaberne [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS og [virksomhed9] ApS i sagsnr. [sag1] ændrer ikke Skattestyrelsens opfattelse af at klager ikke kan opnå købsmomsfradrag for de pågældende fakturaer.”
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 nedsættes til det angivne.
Virksomhedens repræsentant har som begrundelse for påstandene anført følgende:
”...
Skattestyrelsens afgørelse af 22. november 2022 påklages i sin helhed.
...”.
Landsskatteretten skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat med 708.119 kr. samt AM-bidrag med 111.956 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020. Forhøjelsen sker på baggrund af virksomhedens overførsler til underleverandører.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 8.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1 dagældende lov nr. 471 af 12. juni 2009, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 pct. af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har ved afgørelsen af den 25. november 2022 anset fakturaerne fra og betalingerne til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed7], [virksomhed4], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed5] og [virksomhed6] for at være fiktive og har anset virksomhedens overførsler for at dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har på baggrund af fakturaernes og betalingernes nettobeløb beregnet virksomhedens yderligere indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 708.119 kr. og 111.956 kr. for 2019 og 2020.
Landsskatteretten har i sammenholdt momssag med journalnummer [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse af den 25. november 2022, for så vidt angår fradrag for købsmoms af betalinger til de otte ovenstående underleverandører. Retten har anset virksomhedens fakturaer og betalinger til disse underleverandører for at være fiktive og har derfor truffet afgørelse om ikke at godkende virksomhedens fradrag for købsmoms af virksomhedens bogførte udgifter hertil.
Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at der ikke er fremlagt støttebilag, at der ikke er fremlagt samarbejdskontrakter, at underleverandørerne enten er under konkurs eller opløst efter konkurs, at tidligere ansatte i [virksomhed7] og [virksomhed8] er dømt for hvidvaskning herigennem, finder Landsskatteretten, at virksomhedens bogførte udgifter ikke dækker over reelle leverancer.
Virksomheden må anses for at have leveret ydelser til virksomhedens kunder, idet virksomheden er blevet honoreret for det fakturerede arbejde af sine kunder. Landsskatteretten finder, at virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at genere denne omsætning, hvorfor retten finder, at virksomhedens udgifter til de otte underleverandører er afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft. Landsskatteretten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt virksomheden efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode. Der henvises endvidere til Østre Landsrets dom af 7. november 2016, der er offentliggjort i SKM2017.117.ØL.
Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb til grund for beregningsgrundlaget. Ved en skønsmæssig ansættelse af det indeholdelsespligtige beløb, skal ansættelsen foretages så virkelighedsnært som muligt. I gennemførelsen af myndighedernes pligtmæssige skøn skal inddrages alle relevante saglige hensyn.
Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb og de betalte beløb til underleverandørerne, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene og betalingerne i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af A-skat og AM-bidrag som følger:
2019 | |
Beregningsgrundlag | 611.396 kr. |
AM-bidrag (8 % af 611.396) | 48.912 kr. |
A-skat (55 % af 611.396 – 48.912) | 309.366 kr. |
Efterbetaling af A-skat og AM-bidrag i alt | 358.278 kr. |
2020 | |
Beregningsgrundlag | 1.137.912 kr. |
AM-bidrag (8 % af 1.137.912) | 91.033 kr. |
A-skat (55 % af 1.137.912-91.033) | 575.783 kr. |
Efterbetaling af A-skat og AM-bidrag i alt | 666.816 kr. |
Landsskatteretten forhøjer som følge heraf efterbetalingen af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til henholdsvis 885.149 kr. og 139.945 kr., jf. herved skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, hvoraf fremgår, at Landsskatteretten uanset klagens formulering kan foretage afledte ændringer.
Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse.