Kendelse af 07-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 21-06-2024
Korrigeret afgørelse
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2018 Omsætning i virksomhed ekskl. moms | 2.089.664 kr. | 796.431 kr. | 800.000 kr. |
Indkomståret 2019 Omsætning i virksomhed ekskl. moms | 1.600.200 kr. | 589.842 kr. | 720.000 kr. |
Indkomståret 2020 Omsætning i virksomhed ekskl. moms | 1.211.264 kr. | 701.795 kr. | 720.000 kr. |
Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] (herefter virksomheden). Virksomheden blev startet den 1. juli 2013 og er registreret med branchekode 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering” og bibranchen 452010 ”Autoreparationsværksteder m.v.”.
Virksomhedens aktiviteter består i udførelse af entreprenørarbejde samt reparation af biler. Klageren er uddannet mekaniker og arbejdede som lønansat mekaniker forud for opstart af virksomheden.
Skattestyrelsen har udtaget klagerens indkomst til kontrol. I den sammenhæng har Skattestyrelsen gennemgået klagerens indkomst for indkomstårene 2018 til 2020.
Klageren har oplyst følgende i resultat af virksomhed for indkomstårene 2018 til 2020:
2018: 0 kr.
2019: 850 kr.
2020: 0 kr.
Der er angivet følgende i moms for virksomheden i årene 2018 til 2020:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Tilsvar |
1. halvår 2018 | 263.654 kr. | 263.812 kr. | -158 kr. |
2. halvår 2018 | 258.762 kr. | 259.084 kr. | -322 kr. |
1. halvår 2019 | 201.800 kr. | 202.100 kr. | -300 kr. |
2. halvår 2019 | 198.250 kr. | 197.920 kr. | 330 kr. |
1. halvår 2020 | 198.800 kr. | 198.216 kr. | 584 kr. |
2. halvår 2020 | 104.016 kr. | 103.100 kr. | 916 kr. |
I forbindelse med kontrollen af klagerens indkomst har Skattestyrelsen anmodet klageren om at indsende regnskab, bilag, kontospecifikationer og bankkontoudtog for årene 2018 til 2020. Klageren har i forlængelse deraf oplyst, at virksomhedens regnskabsmateriale er gået tabt i forbindelse med en vandskade, hvorfor det ikke er muligt at indsende det efterspurgte materiale.
Skattestyrelsen traf den 4. januar 2022 afgørelse om at forhøje klagerens skattepligtige indkomst med i alt 4.900.278 kr. for indkomstårene 2018 til 2020. Afgørelsen blev truffet på baggrund af oplysninger om indsætninger på klagerens bankkonti, samt virksomhedens momsangivelser for perioden. Skattestyrelsen har ved fastsættelsen af virksomhedens omsætning taget udgangspunkt i den af klageren angivne salgsmoms ganget med 5, idet momsbeløbet udgør 20 procent af den samlede omsætning inkl. moms.
Den 10. januar 2022 har klageren anmodet om genoptagelse. Der er indsendt en række bilag, blandt andet købsfakturaer, kontoudtog, betalingsserviceoversigter m.v.
Skattestyrelsen traf herefter den nu påklagede afgørelse af 29. september 2022, hvor overskud af virksomhed blev nedsat i forhold til i afgørelsen af 4. januar 2022, idet Skattestyrelsen fandt det godtgjort, at der er afholdt en række fradragsberettigede udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skattestyrelsen fandt ikke grundlag for at ændre på virksomhedens omsætning.
Klageren har oplyst til Skatteankestyrelsen, at han ikke ønsker at klage over det skattemæssige fradrag, da han har fremlagt de købsbilag, der er mulige at fremskaffe. Klagen angår herefter alene spørgsmålet om fastsættelsen af virksomhedens omsætning.
Herom har klageren oplyst, at virksomheden ikke har omsat for så store beløb, som fastsat af Skattestyrelsen. De angivne salgsmomsbeløb er forkerte. Klageren har overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at klageren ikke benyttede en egentlig revisor i de indkomstår sagen angår. Hans hustru arbejdede i hjemmeplejen og fik derigennem kendskab til en ældre herre, der havde arbejdet i økonomiafdelingen i en større virksomhed. Den ældre herre tilbød at lave virksomhedens regnskab uden beregning. Klageren tog imod dette tilbud, da han var i opstartsfasen med virksomheden og havde svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Den ældre herre er gået bort for et par år siden. Klageren kan ikke redegøre for, hvordan den ældre herre er nået frem til de tal, der er indberettet i moms. Samarbejdet foregik på den måde, at klageren afleverede det fulde regnskabsmateriale i fysiske mapper til den ældre herre, og dette blev så returneret til klageren igen efterfølgende. Klageren havde givet sit login til SKAT til den ældre herre, som forestod momsangivelsen i to af årene. Det sidste år stod klageren selv for angivelsen, men på baggrund af tal udregnet af den ældre herre.
Klageren har videre oplyst, at han ikke var kommet ret godt i gang med virksomheden i de år. Han fik CVR-nr. i 2013, men havde først indtægter i 2015 og 2016. Han stoppede som lønmodtager i 2016/2017 og satte derefter alt ind på at drive virksomheden. Han har ikke optaget lån for at købe de maskiner, der er i virksomheden, men har i stedet brugt det beskedne overskud der var til at købe maskiner for. Det var vanskeligt at få det til at hænge sammen i opstartsfasen, hvorfor han i princippet levede af hustruens løn. Hustruen har også indskudt penge i virksomheden nogle gange, når der var likviditetsproblemer.
Om regnskabsmaterialet har klageren oplyst, at han opbevarede det i kasser i et forrum i en staldbygning. Han troede, der var lukket af for vinteren, men der sprang et vandrør og rummet stod under vand. Materiale helt tilbage fra 2013 gik tabt i forbindelse med vandskaden. Klageren har videre oplyst, at han kontaktede Skattestyrelsen for at oplyse styrelsen om, at materialet var gået tabt. Tre til fire måneder derefter tog Skattestyrelsen, ifølge klagerens oplysninger, sagen op til kontrol.
Klageren har tilkendegivet, at han er af den opfattelse, at virksomhedens omsætning svarer til indsætningerne på virksomhedens bankkonto [...20] i [finans1]. Til støtte herfor har klageren i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en række salgsfakturaer, der er fremskaffet fra en gammel harddisk, samt ved henvendelse til [virksomhed2], en af virksomhedens største kunder. [virksomhed2] har sendt klageren kopier af de salgsfakturaer, som virksomheden har udstedt i de tre år. Klageren har oplyst, at beløbene på salgsfakturaerne i store træk stemmer overens med indsætningerne på bankkontoen. Der mangler nogle få salgsfakturaer i rækken. Dette skyldes ifølge klageren, at han ikke var bekendt med, at der skulle udstedes en kreditnota, hvis der fejlagtigt var udstedt en faktura. Han slettede blot fakturaen, hvis den var udstedt ved en fejl.
De overfor Skatteankestyrelsen fremlagte salgsfakturaer består af en fortløbende række af fakturaer for årene 2018 til 2020. Den første faktura i 2018 har nr. 408. Den sidste faktura i 2020 har nr. 984. Der mangler 8 fakturaer i rækken, idet fakturaerne 412, 511, 561, 626, 719, 756, 757, 772 ikke er fremlagt.
Det fremgår af virksomhedens bankkonto med konto nr. [...20] i [finans1], at samtlige fremlagte salgsfakturaer er betalt, bortset fra tre fakturaer (980, 982 og 983), der er udstedt ultimo 2020. Der er fremlagt bankkontoudtog frem til og med 31. december 2020, hvorfor det hverken kan be- eller afkræftes, hvorvidt disse tre fakturaer er betalt (primo 2021).
De fremlagte salgsfakturaer udgør samlet følgende beløb inkl. moms:
2018 | 842.141,43 kr. |
2019 | 740.257,94 kr. |
2020 | 736.904,15 kr. |
Af virksomhedens bankkonto (konto nr. [...20]) fremgår en række indsætninger, som der ikke er fremlagt fakturaer for. Klageren har oplyst om flere af indsætningerne, særligt indsætningerne foretaget via mobile pay, at de er af privat karakter. Eksempelvis er nogle overførsler fra klagerens børn for afregning af telefonabonnement. Desuden har klageren oplyst, at både han og hustruen har overført penge til kontoen for at dække underskud i virksomheden.
Når der ses bort fra indsætninger fra ægtefælle og børn, samt overførsler fra klagerens private bankkonto, fremgår blandt andet følgende indsætninger, der ikke er fremlagt faktura for:
Dato | Beløb | Tekst |
2018 | ||
19-01-2018 | 4.500,00 | [person1] |
08-05-2018 | 7.114,36 | Indbetaling |
06-06-2018 | 6.300,00 | Inddækn. overtræk erh |
11-06-2018 | 5.000,00 | rep af bil – [person2] |
01-07-2018 | 870,00 | [person3] * |
03-12-2018 | 800,00 | [person3] * |
07-12-2018 | 1.500,00 | Indbetaling |
I alt | 26.084,36 | |
2019 | ||
10-01-2019 | 5.000,00 | [person3] * |
01-05-2019 | 3.500,00 | [person4] - Halv husleje for maj mdr |
03-05-2019 | 1.000,00 | Fra [person5] |
18-06-2019 | 599,80 | Flytteafreg. [adresse1] |
02-08-2019 | 4.000,00 | Fra [person5] |
02-08-2019 | 3.200,00 | Fra [person5] |
24-09-2019 | 10.550,00 | [person6] |
21-10-2019 | 2.700,00 | Mobile Pay [person7] |
25-10-2019 | 2.750,00 | [person8] |
28-11-2019 | 704,00 | Mobile Pay – [person9] |
09-12-2019 | 2.000,00 | Mobile Pay - [person8] |
36.003,80 | ||
2020 | ||
14-01-2020 | 1000,00 | Mobile Pay – [person10] |
04-02-2020 | 986,00 | Kundekort [...04] |
28-02-2020 | 1.130,00 | Mobile Pay – [person2] |
28-02-2020 | 500,00 | Mobile Pay – [person11] |
28-02-2020 | 900,00 | Mobile Pay – [person12]: Brænde |
02-03-2020 | 1.850,00 | Mobile Pay – [person13] |
08-04-2020 | 500,00 | [virksomhed3] |
21-04-2020 | 1.400,00 | Mobile Pay – [person11] |
01-05-2020 | 4000,00 | Automatindbetaling [by1] |
29-05-2020 | 1.500,00 | [person1] |
02-06-2020 | 1.050,00 | Batterier [person14] |
09-06-2020 | 1.000,00 | Mobile Pay – [person15] |
16-06-2020 | 2.000,00 | Mobile Pay – [person8] |
29-06-2020 | 1.400,00 | Mobile Pay – [person16] |
25-07-2020 | 500,00 | Mobile Pay – [person17] |
10-08-2020 | 725,00 | [...] |
28-08-2020 | 2.200,00 | [person18] |
23-09-2020 | 1.000,00 | Mobile Pay – [person19] |
08-10-2020 | 2.883,06 | [virksomhed4] træ |
20-10-2020 | 2.067,62 | [virksomhed5] A/S |
29-10-2020 | 500,00 | Mobile Pay [person19] |
05-11-2020 | 2.200,00 | Skrotningsgodtgørelse |
16-11-2020 | 995,00 | Mobile Pay – [person9] |
20-11-2020 | 950,00 | Mobile Pay – [person20] |
15-12-2020 | 1.030,00 | Mobile Pay – [person21] |
15-12-2020 | 550,00 | [person22] |
34.816,68 |
* I forbindelse med overførslen er klagerens navn angivet. Indsætningen fremgår imidlertid ikke som en udgift på klagerens private bankkonto (konto nr. [...33]).
Af klagerens private bankkonto med kontonr. [...33] fremgår følgende indsætninger (á beløb 500 kr. og derover):
Dato | Beløb | Tekst |
2018 | ||
28-03-2018 | 10.000,00 | Fra [person5] |
23-08-2018 | 12.289,00 | Overførsel |
24-08-2018 | 500,00 | Fra [person5] |
20-11-2018 | 1.000,00 | Fra [person5] |
22-11-2018 | 500,00 | Fra [person5] |
24.289,00 | ||
2019 | ||
08-01-2019 | 500,00 | Fra [person5] |
11-01-2019 | 1.000,00 | Mobile Pay [person23] |
26-01-2019 | 1.000,00 | Mobile Pay [person24] |
29-01-2019 | 1.600,00 | Mobile Pay [person25] |
30-01-2019 | 500,00 | Mobile Pay [person26] |
16-02-2019 | 848,00 | Mobile Pay [person27] |
12-03-2019 | 1.100,00 | Mobile Pay [person2] |
07-10-2019 | 36.670,00 | Overførsel |
43.218,00 | ||
2020 | ||
05-11-2020 | 2.200,00 | Skrotningsgodtgørelse |
2.200,00 |
Klageren har oplyst, at han ikke har modtaget kontant betaling for arbejde udført i de pågældende indkomstår.
Videre har klageren oplyst, at det er hans fornemmelse, at der har været en nogenlunde stigende omsætning i virksomheden år for år, bortset fra i 2020, hvor der var corona. Han har siden 2021 haft en autoriseret revisor til at lave regnskab. Der er fremlagt resultatopgørelser for 2021 og 2022 hvoraf fremgår, at virksomheden havde en omsætning på 1.141.782 kr. i 2021 og 924.767 kr. i 2022.
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at omsætningen i klagerens virksomhed skal fastsættes til henholdsvis 2.089.664 kr. i 2018, 1.600.200 kr. i 2019 og 1.211.264 kr. i 2020.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
Vi har modtaget dine bemærkninger i en mail den 7. september 2022 til vores forslag af samme dato.
Du oplyser i mailen, at du har talt indsætningerne på bankkontoen sammen til:
o 2018 > 995.538,58
o 2019 > 737.301,60
o 2020 > 877.243,81
- Du har ikke modtaget kontanter fra dine kunder for udført arbejde
- Du har indtastet momsen efter revisors anvisning
- 30 – 40 % af dine kunder er privat personer
- Du har købt bil og maskiner kontant dvs. uden at have optaget lån.
Vi fastholder beløbene fra forslaget i afgørelsen, fordi du ikke har fremlagt bogføringsmateriale eller andet materiale, der dokumenterer eller sandsynliggør, at momsen du har oplyst for årene 2018 til 2020 skulle være ukorrekt.
At din sammentælling af indsætninger på din bankkonto giver et beløb, som er mindre end den beregnede omsætning efter den oplyste moms, dokumenterer ikke, at den oplyste moms er forkert.
Det er dit ansvar som virksomhedsindehaver at oplyse moms til Skattestyrelsen, at du har oplyst moms efter revisors anvisning, fritager dig ikke for ansvaret for, at momsen er korrekt.
Vi fastholder vores forslag af 7. september 2022, da der ikke er kommet nye oplysninger. Vi sender derfor en afgørelse svarende til forslaget.
Vi ændrer dit overskud af selvstændig virksomhed og forhøjer din købsmoms med de beløb, som fremgår af bilag 1.
Vi ændrer grundlaget for din moms og skat for 2018 - 2020 sådan:
...
Skat
2018 | |||
Nedsættelse | Ændret overskud | ||
Overskud af virksomhed ændres fra | 2.089.664 kr. | -412.741 kr. | 1.676.923 kr. |
2019 | |||
Overskud af virksomhed ændres fra | 1.600.200 kr. | -333.429 kr. | 1.266.771 kr. |
2020 | |||
Overskud af virksomhed ændres fra | 1.211.264 kr. | -264.431 kr. | 946.833 kr. |
...
Begrundelse og lovhenvisninger
...
Skat
Du har indsendt bilag, som sandsynliggør og/eller dokumenterer, at du har afholdt udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Vi har indtastet beløbene fra de indsendte bilag, de fremgår af bilag 1 og vi har lagt dem sammen i tabellens rubrik ”Sum af Beløb-skat”.
Uddrag af tabel, som er øverst på bilag 1:
Periode | Sum af Beløb-skat |
2018 | 412.741 kr. |
2019 | 333.429 kr. |
2020 | 264.431 kr. |
Vi godkender den fordeling mellem erhverv og bolig, som du har oplyst pr. telefon vedrørende lejemålene af hhv. [adresse1] og [adresse2].
Vi foreslår, at beløbene trækkes fra den tidligere opgjorte indkomst og indkomsten bliver nedsat.
2018 | 2019 | 2020 | |
Indkomst jf. afgørelse* | 2.089.664 kr. | 1.600.200 kr. | 1.211.264 kr. |
Fradrag for omkostninger | 412.741 kr. | 333.429 kr. | 264.431 kr. |
Forslået ændret indkomst | 1.676.923 kr. | 1.266.771 kr. | 946.833 kr. |
*) Henvisning til afgørelsen fra den 4. januar 2022.
...”
Af Skattestyrelsens afgørelse af 4. januar 2022 fremgår følgende (uddrag):
”...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi ændrer din indkomst, vi forhøjer den til
• | 2.089.664 kr. i 2018 |
• | 1.600.200 kr. i 2019 |
• | 1.211.264 kr. i 2020 |
svarende til virksomhedens omsætning ekskl. moms.
Omsætning inkl. moms | Angivet salgsmoms | Omsætning ekskl. moms | Oplyst resultat | |
2018 | 2.612.800 kr. | 522.416 kr. | 2.089.664 kr. | 0 kr. |
2019 | 2.000.250 kr. | 400.050 kr. | 1.600.200 kr. | 850 kr. |
2020 | 1.514.080 kr. | 301.616 kr. | 1.211.264 kr. | 0 kr. |
Vi beregner din virksomheds omsætning ud fra den oplyste salgsmoms og dit resultat af virksomhed udgør omsætning ekskl. moms i skemaet ovenfor.
Vi lægger til grund for vores vurdering, at du har MobilePay- og faktura-indsætninger samt overførsler på dine bankkonti, som er erhvervsmæssige og du har oplyst, at du driver virksomhed. Vi anser det for usandsynligt, at du oplyser en for lav salgsmoms.
Resultat af virksomhed er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4 og indkomsten beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3 og er arbejdsmarkedsbidragspligtigt efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.
Vi har ikke modtaget dit skattemæssige regnskab med tilhørende bilag, som du er forpligtet til sende til os efter skattekontrollovens § 6, stk. 3 og § 53, stk. 1.
Du skal oplyse hele din indkomst til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2, stk. 1 til told- og skatteforvaltningen, det anser vi dig for ikke at have gjort. Fordi vores opgørelse af resultat af virksomhed ud fra den oplyste salgsmoms ikke svarer til de beløb, du har oplyst for 2018, 2019 og 2020. Vi foretager derfor et skøn efter skattekontrollovens § 53, stk. 3 og § 74, stk. 2. Ved vores skøn vi lægger vi den omsætning til grund, som vi kan beregne ud fra dine momsangivelser og fratrækker det beløb, som du har oplyst i resultat af selvstændig virksomhed. Dvs. 850 kr. i 2019 og 0 kr. i de to øvrige år.
Vi kan ikke ud fra kontoudtogene entydigt udlede, at du har afholdt udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Du kan fradrage udgifter efter statsskattelovens § 6, hvis du sender dokumentation for, at du har afholdt af udgifterne til os.
...”
Skattestyrelsen har udtalt følgende i forbindelse med klagen:
”...
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
[person3] har i forbindelse med klagen indsendt kopier af fakturaer for 2018 og 2019, som er udstedt af virksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1], der er ejet af [person3].
Det er ikke vores opfattelse, at det fremsendte materiale dokumenterer, at den moms, som [person3] har angivet er forkert og skal ændres. [person3] har ikke indsendt bogføring, der viser, at den angivne salgsmoms er for høje. En gennemgang af fakturaerne viser, at der er huller i nummerrækkefølgen.
[person3] har ikke indsendt materiale, der dokumenterer, at der skal gives yderligere fradrag for omkostninger i indkomsten.
Det forekommer mærkeligt, at momsangivelserne for 2018, 2019 og 2020 alle resulterer i, at [person3] betaler 1.050 kr. i moms, at salgs- og købemoms nærmest går i nul.
...”
Skattestyrelsen er kommet med følgende supplerende bemærkninger i anledning af, at klageren har fremlagt yderligere oplysninger i forbindelse med behandlingen af klagesagen:
”...
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Det, at klager har fremlagt salgsbilag og at faktura rækkefølgen på det nærmeste er fuldstændig for 2018, 2019 og 2020, ændrer vores vurdering af sagen.
Vi vurderer, at der skal lægges vægt på, at der er indsætninger på både konto [...20] og konto [...33], som vi må anse for at være erhvervsmæssige samtidig antager vi, at der har været et kontantsalg i et vist omfang i virksomheden henset til dens aktiviteter inden for bilreparation, græsslåning og havearbejde.
...”
Skattestyrelsen har anført følgende bemærkninger i forlængelse af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:
”...
Skattestyrelsen er ikke enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelser, der indstiller til en nedsættelse af omsætning ekskl. moms og salgsmoms, som den er ansat i Skattestyrelsens afgørelse af 29. september 2022.
Den påklagede afgørelse henviser til de beløbsmæssige ansættelser i afgørelse af 4. januar 2022 opgjort på baggrund af klagers egne angivelser af salgsmoms for perioden omfattet af klagesagen.
Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse af 29. september 2022.
...
Materielt
Klager har ikke fremsendt regnskabsmateriale, som kan danne grundlag for klagers skatteansættelse eller momstilsvar.
Skattestyrelsen kan på baggrund af manglende regnskabsgrundlag med hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2 ansætte klagers momstilsvar skønsmæssigt.
Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 1, at Skattestyrelsen som følge af manglende oplysninger fra klager, er berettiget til at fastsætte klagers skatteansættelse skønsmæssigt.
Af skattekontrollovens § 74, stk. 3, 1. pkt. fremgår hvad Skattestyrelsen i forbindelse med skønsudøvelsen skal lægge vægt på som grundlag for den skønsmæssige ansættelse af klagers skatteansættelse.
Af skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3. 2. pkt. fremgår det, at hvis den skattepligtige er selvstændig erhvervsdrivende, indgår tillige momsoplysninger i skønsudøvelsen.
Hvis en skønsmæssig ansættelse kan ansættes på et mere sikkert grundlag, kan der ses bort fra kravet om inddragelse af oplysninger i skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3, 1.-3. pkt., jf. § 74, stk. 3, 4. pkt.
Af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3, 4. pkt., fremgår det, at hvis Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af konkrete oplysninger om indsætninger på bankkonti, oplysninger fra tredjemand om omsætning og lignende oplysninger om ikke oplyste indtægter eller omsætning, og oplysningerne er valide, vil de oplysninger, som er nævnt i stk. 3, 1.-3., ingen betydning have for, at en skønsmæssig ansættelse kan foretages.
Klager har oplyst sit resultat af virksomhed til 0 kr. i 2018, 850 kr. i 2019 og 0 kr. i 2020.
Klager har angivet salgsmoms på 522.416 kr. i 2018, 400.050 kr. i 2019 og 302.816 kr. i 2020. Sammenholdt med oprindeligt angivet købsmoms, udgjorde de af klager angivne momstilsvar - 480 kr. (2018), 30 kr. (2019) og 1.500 kr. (2020).
Efterfølgende har klager forklaret, at angivelserne ikke er foretaget af klager selv og at angivelserne er forkerte. For omsætning omregnet ud fra angivet salgsmoms gør klager således gældende, at den korrekte omsætning for 2018 alene udgør ca. 39 % af denne. For 2019 og 2020 gør klager gældende, at den korrekte omsætning er ca. 37 % henholdsvis 58 %.
I Skattestyrelsens systemer fremgår det, at de ordinære angivelser er indberettet af klager jf. vedhæftede bilag.
Klager har fortsat ikke fremlagt oplysninger der bekræfter at angivelserne af overskud af virksomhed og moms ikke er foretaget af klager selv, og klager har ligeledes ikke fremlagt oplysninger, der dokumenterer, at de foretagne angivelser var forkerte.
Det er klager som er ansvarlig for angivelserne og for at disse er korrekte. Dette betyder, at uagtet, at klager måtte have benyttet sig af en rådgiver, så er det stadig klagers ansvar at angivelserne af overskud af virksomhed og moms er korrekte.
Som følge af, at det er klager der har ansvaret for angivelserne og disses korrekthed og ved at klager har forsat ikke fremlagt et regnskab med underliggende bilag der dokumenterer at momsangivelserne for salgsmoms er forkerte, fastholder Skattestyrelsen, at der ikke er et mere sikkert grundlag end klagers egne indberetninger at fastsætte klagers overskud af virksomhed efter, hvorfor Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse af 29. september 2022.
...”
Klageren har nedlagt påstand om, at virksomhedens omsætning inkl. moms skal fastsættes svarende til indsætningerne på klagerens bankkonto [...20] i [finans1], det vil sige til henholdsvis 995.539 kr. for indkomståret 2018, 737.302 kr. for indkomståret 2019 og 877.244 kr. for indkomståret 2020.
Der er anført følgende i klagen:
”forkert angivet moms gør at min indtægt i firmaet er alt for stor”
Retsmøde
Klageren nedlagde påstand om, at der træffes afgørelse i overensstemmelse med indstillingen fra Skatteankestyrelsen. Angivelserne af salgsmoms er forkerte, og der skal ved skønnet i stedet tages udgangspunkt i indsætninger på bankkonto sammenholdt med salgsfakturaer, som indstillingen fra Skatteankestyrelsen også er baseret på. Klageren konstaterede, at der er begået fejl i forbindelse med indtastning af moms, og klageren fremhævede, at det selvfølgelig er hans fejl, men det er uforståeligt, at Skattestyrelsen insisterer på at anvende momsangivelserne som grundlag for den skønsmæssige ansættelse, når der nu er fremlagt alt tilgængeligt materiale, herunder alle fakturaer der stemmer overens med indsætninger på bankkonto. Endvidere tages der ikke hensyn til virksomhedens efterfølgende resultater. Klageren fremhævede yderligere, at der ikke er modtaget kontant betaling for udført arbejde, og at den indberettede moms ikke er udtryk herfor.
Adspurgt oplyste klageren, at indsætningen på den private konto benævnt ”brænde” var for noget arbejde, som klagerens børn havde lavet, og det repræsenterede en slags lommepenge, der ikke havde relation til virksomheden. Indsætningen benævnt ”Skrotningsgodtgørelse” angår skrotning af en bil, som oprindeligt havde været privat bil, og derfor er godtgørelsen via Nemkonto automatisk endt på den private konto. Indsætningen benævnt ”rep af bil” drejer sig om en vennetjeneste og har heller ikke relation til virksomheden.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser til stadfæstelse og anførte, at momsangivelserne er det sikreste grundlag for den skønsmæssige ansættelse, og det er tilfældet uanset det fremkomne materiale, herunder fakturaer. Oplysningerne om virksomhedens senere resultater kan ikke kan tillægges betydning i forhold til skønnet.
Sagen angår fastsættelse af størrelsen på omsætningen i klagerens virksomhed i indkomstårene 2018 til 2020.
Retsgrundlag
Ifølge statsskattelovens § 4 skal den skattepligtige medregne alle årets indtægter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1, at enhver, der er skattepligtig her til landet, hvert år skal oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst.
Efter skattekontrollovens § 6 fastsætter skatteministeren regler om, at erhvervsdrivende skal udarbejde et skattemæssigt regnskab.
Følgende fremgår af skattekontrollovens § 53 (uddrag):
”Erhvervsdrivende, der fører regnskab, har pligt til efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen at indsende deres regnskabsmateriale med bilag såvel for tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for kontrollen af den pågældendes skatteansættelser, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Indsendelsespligten omfatter også regnskabsmateriale m.v. vedrørende den skattepligtiges virksomhed i udlandet, på Færøerne eller i Grønland.
...
Stk. 3. Efterkommer den erhvervsdrivende ikke en anmodning efter stk. 1 inden den frist, der er fastsat i anmodningen, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse efter § 74.”
Af skattekontrollovens § 74 fremgår følgende (uddrag):
”Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.
...
Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen skal som grundlag for den skønsmæssige ansættelse efter stk. 1 og 2 navnlig lægge vægt på oplysninger om den skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige. Er den skattepligtige erhvervsdrivende, indgår i grundlaget tillige oplysninger om moms og afgifter og eventuelle oplysninger om bruttoavancen for indkomståret og tidligere indkomstår. Er den skattepligtige en fysisk person, indgår i grundlaget efter stk. 2 tillige oplysninger om den skattepligtiges privatforbrug, herunder oplysninger om skattefrie indtægter og oplysninger om formue. Told- og skatteforvaltningen kan dog foretage en skønsmæssig ansættelse efter stk. 1 eller 2 uden anvendelse af de nævnte oplysninger, hvis ansættelsen kan foretages på et mere sikkert grundlag på baggrund af andre oplysninger.
...”
Det følger således af ovenstående, at erhvervsdrivende har pligt til at føre regnskab, samt til at indsende det skattemæssige regnskab til skattemyndighederne. Såfremt virksomheden ikke efterkommer dette, kan skattemyndighederne fastsætte skatteansættelsen skønsmæssigt.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Der er ikke fremlagt regnskab eller bogføringsmateriale for klagerens virksomhed for årene 2018 til og med 2020. Skatteansættelsen for klagerens virksomhed skal derfor ansættes skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1.
Ved den skønsmæssige ansættelse i forhold til virksomhedens omsætning og indkomst kan der tages udgangspunkt i de fremlagte fakturaer og indsætninger på bankkonti.
Der er således fremlagt salgsfakturaer udstedt af virksomheden for perioden 1. januar 2018 til og med den 31. december 2020. Den fremlagte fakturarække udgøres af ca. 600 fakturaer, hvoraf 8 mangler. Beløbene på salgsfakturaerne stemmer alle overens med indsætninger på virksomhedens bankkonto. Beløbene på salgsfakturaerne udgør i alt 842.414 kr. for indkomståret 2018, 740.258 kr. for indkomståret 2019 og 736.904 kr. for indkomståret 2020.
Under disse konkrete omstændigheder, hvor der ikke foreligger regnskaber eller regnskabsmateriale, men hvor der er fremlagt stort set ubrudt række af salgsfakturaer, som kan afstemmes til indsætninger på virksomhedens bankkonto, der samtidig understøttes af objektive momenter som virksomhedens karakter og omfang, samt materiale fra virksomhedens største uafhængige kunde såvel som klagerens forklaringer, finder Landsskatteretten, at der er grundlag for at udøve skønnet med udgangspunkt i netop de fremlagte fakturaer afstemt til indsætningerne på virksomhedens bankkonto.
Der er herved også lagt vægt på, at der med de i øvrigt foreliggende oplysninger og omstændigheder må anses for at være berettiget tvivl om rigtigheden af de foretagne momsangivelser, hvorfor disse ikke over for det fremkomne kan tillægges afgørende betydning. Virksomheden har således efter det oplyste omsat for henholdsvis 1.141.782 kr. i 2021 og 924.767 kr. i 2022, og dette indikerer sammenholdt med virksomhedens historik og udvikling, at virksomhedens omfang ikke for tidligere indkomstår har været af en sådan karakter, at virksomheden har haft en omsætning i overensstemmelse med de foretagne momsangivelser. Endelig understøttes det af klagerens forklaringer, herunder forklaringerne i forhold til enkelte konkrete indsætninger såvel som fakturaer, og klagerens forklaringer fremstår troværdige, sammenhængende og i overensstemmelse med det skriftlige materiale.
For indkomståret 2018 er der fremlagt salgsfakturaer, der kan afstemmes til virksomhedens bankkonto, for et beløb på 842.141 kr. inkl. moms. På denne baggrund og sammenholdt med den usikkerhed, der knytter sig til opgørelsen og skønnet samt henset til det af klageren oplyste, finder retten, at omsætningen i klagerens virksomhed skal ansættes skønsmæssigt til 1.000.000 kr. inkl. moms (svarende til 800.000 kr. ekskl. moms) for indkomståret 2018, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1, og statsskattelovens § 4.
For indkomståret 2019 er der fremlagt salgsfakturaer, der kan afstemmes til virksomhedens bankkonto, for i alt 740.258 kr. inkl. moms.
For indkomståret 2020 er der fremlagt salgsfakturaer, der kan afstemmes til virksomhedens bankkonto, for i alt 736.904 kr. inkl. moms.
På denne baggrund og sammenholdt med den usikkerhed, der knytter sig til opgørelsen og skønnet samt henset til det af klageren oplyste, finder retten, at omsætningen i klagerens virksomhed skal ansættes skønsmæssigt til 900.000 kr. inkl. moms (svarende til 720.000 ekskl. moms) for både indkomståret 2019 og 2020, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 1, og statsskattelovens § 4.
Skattestyrelsens afgørelse ændres dermed således, at klagerens virksomheds omsætning nedsættes med (2.089.664 kr. – 800.000 kr.) 1.289.664 kr. ekskl. moms for indkomståret 2018, (1.600.200 kr. - 720.000 kr.) 880.200 kr. ekskl. moms for indkomståret 2019 og (1.211.264 kr. – 720.000 kr.) 491.264 kr. ekskl. moms for indkomståret 2020.