Kendelse af 06-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 21-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2018 | |||
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 1. halvår | 263.654 kr. | 99.554 kr. | 100.000 kr. |
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 2. halvår | 258.762 kr. | 99.554 kr. | 100.000 kr. |
2019 | |||
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 1. halvår | 201.800 kr. | 73.730 kr. | 90.000 kr. |
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 2. halvår | 198.250 kr. | 73.730 kr. | 90.000 kr. |
2020 | |||
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 1. halvår | 198.800 kr. | 87.724 kr. | 90.000 kr. |
Skønsmæssigt fastsat salgsmoms 2. halvår | 104.016 kr. | 87.724 kr. | 90.000 kr. |
Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1] (herefter virksomheden) drives af [person1]. Virksomheden blev startet den 1. juli 2013 og er registreret med branchekode 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering” og bibranchen 452010 ”Autoreparationsværksteder m.v.”.
Virksomhedens aktiviteter består i udførelse af entreprenørarbejde samt reparation af biler. Virksomhedsindehaveren er uddannet mekaniker og arbejdede som lønansat mekaniker forud for opstart af virksomheden.
Skattestyrelsen har udtaget virksomhedens moms til kontrol. I den sammenhæng har Skattestyrelsen gennemgået virksomhedens resultater og momsangivelser for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Virksomhedsindehaveren har oplyst følgende i resultat af virksomhed for indkomstårene 2018 til 2020:
2018: 0 kr.
2019: 850 kr.
2020: 0 kr.
Der er angivet følgende i moms for virksomheden i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Tilsvar |
1. halvår 2018 | 263.654 kr. | 263.812 kr. | -158 kr. |
2. halvår 2018 | 258.762 kr. | 259.084 kr. | -322 kr. |
1. halvår 2019 | 201.800 kr. | 202.100 kr. | -300 kr. |
2. halvår 2019 | 198.250 kr. | 197.920 kr. | 330 kr. |
1. halvår 2020 | 198.800 kr. | 198.216 kr. | 584 kr. |
2. halvår 2020 | 104.016 kr. | 103.100 kr. | 916 kr. |
I forbindelse med kontrollen af virksomhedens moms og virksomhedsindehaverens indkomst har Skattestyrelsen anmodet virksomhedsindehaveren om at indsende regnskab, bilag, kontospecifikationer og bankkontoudtog for årene 2018 til 2020. Virksomhedsindehaveren har i forlængelse deraf oplyst, at virksomhedens regnskabsmateriale er gået tabt i forbindelse med en vandskade, hvorfor det ikke er muligt at indsende det efterspurgte materiale.
Skattestyrelsen traf den 4. januar 2022 afgørelse om at forhøje virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst med i alt 4.900.278 kr. i indkomstårene 2018 til 2020. Afgørelsen blev truffet på baggrund af oplysninger om indsætninger på virksomhedens bankkonto, samt virksomhedens momsangivelser for perioden. Skattestyrelsen har ved fastsættelsen af virksomhedens omsætning taget udgangspunkt i den angivne salgsmoms ganget med 5, idet momsbeløbet udgør 20 procent af den samlede omsætning inkl. moms.
Den 10. januar 2022 har virksomhedsindehaveren anmodet om genoptagelse. Der er indsendt en række bilag, blandt andet købsfakturaer, kontoudtog, betalingsserviceoversigter m.v.
Skattestyrelsen traf herefter den nu påklagede afgørelse af 29. september 2022, hvor overskud af virksomhed blev nedsat i forhold til i afgørelsen af 4. januar 2022, idet Skattestyrelsen fandt det godtgjort, at der er afholdt en række fradragsberettigede udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst. Virksomheden fik desuden godkendt fradrag for købsmoms for udgifterne. Skattestyrelsen fandt ikke grundlag for at ændre på virksomhedens omsætning eller salgsmoms.
Virksomhedsindehaveren har oplyst til Skatteankestyrelsen, at der ikke klages over fradrag for købsmoms, da han har fremlagt de købsbilag, der er mulige at fremskaffe. Det har ikke været muligt at fremskaffe bilag for køb, der er foretaget med dankort, men klageren har henvendt sig til de butikker, hvor han har en købskonto og har derigennem fremskaffet en række købsbilag fra deres systemer. Klagen angår herefter alene spørgsmålet om fastsættelsen af virksomhedens omsætning, samt spørgsmålet om den heraf afledte salgsmoms.
Om omsætningen i virksomheden har virksomhedsindehaverenen oplyst, at der ikke er omsat for så store beløb, som fastsat af Skattestyrelsen. De angivne salgsmomsbeløb er forkerte. Virksomhedsindehaveren har overfor Skatteankestyrelsen oplyst, at han ikke benyttede en egentlig revisor i de indkomstår sagen angår. Hans hustru arbejdede i hjemmeplejen og fik derigennem kendskab til en ældre herre, der havde arbejdet i økonomiafdelingen i en større virksomhed. Den ældre herre tilbød at lave virksomhedens regnskab uden beregning. Virksomhedsindehaveren tog imod dette tilbud, da han var i opstartsfasen med virksomheden og havde svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Den ældre herre er gået bort for et par år siden. Virksomhedsindehaveren kan ikke redegøre for, hvordan den ældre herre er nået frem til de tal, der er indberettet i moms. Samarbejdet foregik på den måde, at virksomhedsindehaveren afleverede det fulde regnskabsmateriale i fysiske mapper til den ældre herre, og dette blev så returneret til virksomhedsindehaveren igen efterfølgende. Virksomhedsindehaveren havde givet sit login til SKAT til den ældre herre, som forestod momsangivelsen i to af årene. Det sidste år stod virksomhedsindehaveren selv for angivelsen, men på baggrund af tal udregnet af den ældre herre.
Virksomhedsindehaveren har videre oplyst, at han ikke var kommet ret godt i gang med virksomheden i de år. Han fik CVR-nr. i 2013, men havde først indtægter i 2015 og 2016. Han stoppede som lønmodtager i 2016/2017 og satte derefter alt ind på at drive virksomheden. Han har ikke optaget lån for at købe de maskiner, der er i virksomheden, men har i stedet brugt det beskedne overskud der var til at købe maskiner for. Det var vanskeligt at få det til at hænge sammen i opstartsfasen, hvorfor han i princippet levede at hustruens løn. Hustruen har også indskudt penge i virksomheden nogle gange, når der var likviditetsproblemer.
Om regnskabsmaterialet har virksomhedsindehaveren oplyst, at han opbevarede det i kasser i et forrum i en staldbygning. Han troede der var lukket af for vinteren, men der sprang et vandrør og rummet stod under vand. Materiale helt tilbage fra 2013 gik tabt i forbindelse med vandskaden. Virksomhedsindehaveren har videre oplyst, at han kontaktede Skattestyrelsen for at oplyse dem om, at materialet var gået tabt. Tre til fire måneder derefter tog Skattestyrelsen, ifølge virksomhedsindehaverens oplysninger, sagen op til kontrol.
Virksomhedsindehaveren har tilkendegivet, at han er af den opfattelse, at virksomhedens omsætning svarer til indsætningerne på virksomhedens bankkonto [...20] i [finans1]. Til støtte herfor har virksomhedsindehaveren i forbindelse med klagesagens behandling fremlagt en række salgsfakturaer, der er fremskaffet fra en gammel harddisk, samt ved henvendelse til [virksomhed2], en af virksomhedens største kunder. [virksomhed2] har sendt virksomhedsindehaveren kopier af de salgsfakturaer, som virksomheden har udstedt i de tre år. Virksomhedsindehaveren har oplyst, at beløbene på salgsfakturaerne i store træk stemmer overens med indsætningerne på bankkontoen. Der mangler nogle få salgsfakturaer i rækken. Dette skyldes ifølge virksomhedsindehaveren, at han ikke var bekendt med, at der skulle udstedes en kreditnota, hvis der fejlagtigt var udstedt en faktura. Han slettede blot fakturaen, hvis den var udstedt ved en fejl.
De overfor Skatteankestyrelsen fremlagte salgsfakturaer består af en fortløbende række af fakturaer for årene 2018 til 2020. Den første faktura i 2018 har nr. 408. Den sidste faktura i 2020 har nr. 984. Der mangler 8 fakturaer i rækken, idet fakturaerne 412, 511, 561, 626, 719, 756, 757, 772 ikke er fremlagt.
Det fremgår af virksomhedens bankkonto med konto nr. [...20] i [finans1], at samtlige fremlagte salgsfakturaer er betalt, bortset fra tre fakturaer (980, 982 og 983), der er udstedt ultimo 2020. Der er fremlagt bankkontoudtog frem til og med 31. december 2020, hvorfor det hverken kan be- eller afkræftes, hvorvidt disse tre fakturaer er betalt (primo 2021).
De fremlagte salgsfakturaer udgør samlet følgende beløb inkl. moms:
2018 | 842.141,43 kr. |
2019 | 740.257,94 kr. |
2020 | 736.904,15 kr. |
Af virksomhedens bankkonto (konto nr. [...20]) fremgår en række indsætninger, som der ikke er fremlagt fakturaer for. Virksomhedsindehaveren har oplyst om flere af indsætningerne, særligt indsætningerne foretaget via mobile pay, at de er af privat karakter. Eksempelvis er nogle overførsler fra virksomhedsindehaverens børn for afregning af telefonabonnement. Desuden har virksomhedsindehaveren oplyst, at både han og hustruen har overført penge til kontoen for at dække underskud i virksomheden.
Når der frases indsætninger fra ægtefælle og børn, samt overførsler fra virksomhedsindehaverens private bankkonto, fremgår blandt andet følgende indsætninger, der ikke er fremlagt faktura for:
Dato | Beløb | Tekst |
2018 | ||
19-01-2018 | 4.500,00 | [person2] |
08-05-2018 | 7.114,36 | Indbetaling |
06-06-2018 | 6.300,00 | Inddækn. overtræk erh |
11-06-2018 | 5.000,00 | rep af bil – [person3] |
01-07-2018 | 870,00 | [person1] * |
03-12-2018 | 800,00 | [person1] * |
07-12-2018 | 1.500,00 | Indbetaling |
I alt | 26.084,36 | |
2019 | ||
10-01-2019 | 5.000,00 | [person1] * |
01-05-2019 | 3.500,00 | [person4] - Halv husleje for maj mdr |
03-05-2019 | 1.000,00 | Fra [person5] |
18-06-2019 | 599,80 | Flytteafreg. [adresse1] |
02-08-2019 | 4.000,00 | Fra [person5] |
02-08-2019 | 3.200,00 | Fra [person5] |
24-09-2019 | 10.550,00 | [person6] |
21-10-2019 | 2.700,00 | Mobile Pay [person7] |
25-10-2019 | 2.750,00 | [person8] |
28-11-2019 | 704,00 | Mobile Pay – [person9] |
09-12-2019 | 2.000,00 | Mobile Pay - [person8] |
36.003,80 | ||
2020 | ||
14-01-2020 | 1000,00 | Mobile Pay – [person10] |
04-02-2020 | 986,00 | Kundekort [...04] |
28-02-2020 | 1.130,00 | Mobile Pay – [person3] |
28-02-2020 | 500,00 | Mobile Pay – [person11] |
28-02-2020 | 900,00 | Mobile Pay – [person12]: Brænde |
02-03-2020 | 1.850,00 | Mobile Pay – [person13] |
08-04-2020 | 500,00 | [virksomhed3] |
21-04-2020 | 1.400,00 | Mobile Pay – [person11] |
01-05-2020 | 4000,00 | Automatindbetaling [by1] |
29-05-2020 | 1.500,00 | [person2] |
02-06-2020 | 1.050,00 | Batterier [person14] |
09-06-2020 | 1.000,00 | Mobile Pay – [person6] |
16-06-2020 | 2.000,00 | Mobile Pay – [person8] |
29-06-2020 | 1.400,00 | Mobile Pay – [person15] |
25-07-2020 | 500,00 | Mobile Pay – [person16] |
10-08-2020 | 725,00 | [...] |
28-08-2020 | 2.200,00 | [person17] |
23-09-2020 | 1.000,00 | Mobile Pay – [person18] |
08-10-2020 | 2.883,06 | [virksomhed4] træ |
20-10-2020 | 2.067,62 | [virksomhed5] A/S |
29-10-2020 | 500,00 | Mobile Pay [person18] |
05-11-2020 | 2.200,00 | Skrotningsgodtgørelse |
16-11-2020 | 995,00 | Mobile Pay – [person9] |
20-11-2020 | 950,00 | Mobile Pay – [person19] |
15-12-2020 | 1.030,00 | Mobile Pay – [person20] |
15-12-2020 | 550,00 | [person21] |
34.816,68 |
* I forbindelse med overførslen er virksomhedsindehaverens navn angivet. Indsætningen fremgår imidlertid ikke som en udgift på virksomhedsindehaverens private bankkonto (konto nr. [...33]).
Af virksomhedsindehaverens private bankkonto med kontonr. [...33] fremgår følgende indsætninger (á beløb 500 kr. og derover):
Dato | Beløb | Tekst |
2018 | ||
28-03-2018 | 10.000,00 | Fra [person5] |
23-08-2018 | 12.289,00 | Overførsel |
24-08-2018 | 500,00 | Fra [person5] |
20-11-2018 | 1.000,00 | Fra [person5] |
22-11-2018 | 500,00 | Fra [person5] |
24.289,00 | ||
2019 | ||
08-01-2019 | 500,00 | Fra [person5] |
11-01-2019 | 1.000,00 | Mobile Pay [person22] |
26-01-2019 | 1.000,00 | Mobile Pay [person23] |
29-01-2019 | 1.600,00 | Mobile Pay [person24] |
30-01-2019 | 500,00 | Mobile Pay [person25] |
16-02-2019 | 848,00 | Mobile Pay [person26] |
12-03-2019 | 1.100,00 | Mobile Pay [person3] |
07-10-2019 | 36.670,00 | Overførsel |
43.218,00 | ||
2020 | ||
05-11-2020 | 2.200,00 | Skrotningsgodtgørelse |
2.200,00 |
Virksomhedsindehaveren har oplyst, at han ikke har modtaget kontant betaling for arbejde udført i de pågældende indkomstår.
Videre har virksomhedsindehaveren oplyst, at det er hans fornemmelse, at der har været en nogenlunde stigende omsætning i virksomheden år for år, bortset fra i 2020, hvor der var corona. Han har siden 2021 haft en autoriseret revisor til at lave regnskab. Der er fremlagt resultatopgørelser for 2021 og 2022 hvoraf fremgår, at virksomheden havde en omsætning på 1.141.782 kr. i 2021 og 924.767 kr. i 2022.
Landsskatteretten har truffet afgørelse i sag med sagsnr. [sag1], der angår fastsættelse af omsætningen i virksomheden i indkomstårene 2018-2020. Landsskatteretten har fundet, at virksomhedens omsætning ekskl. moms skønsmæssigt udgør 800.000 kr. i 2018, 720.000 kr. i 2019 og 720.000 kr. i 2020.
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at virksomhedens salgsmoms skal fastsættes til i alt 1.225.282 kr. i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020, svarende til det af virksomheden angivne.
Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
Vi har modtaget dine bemærkninger i en mail den 7. september 2022 til vores forslag af samme dato.
Du oplyser i mailen, at du har talt indsætningerne på bankkontoen sammen til:
o 2018 > 995.538,58
o 2019 > 737.301,60
o 2020 > 877.243,81
- Du har ikke modtaget kontanter fra dine kunder for udført arbejde
- Du har indtastet momsen efter revisors anvisning
- 30 – 40 % af dine kunder er privat personer
- Du har købt bil og maskiner kontant dvs. uden at have optaget lån.
Vi fastholder beløbene fra forslaget i afgørelsen, fordi du ikke har fremlagt bogføringsmateriale eller andet materiale, der dokumenterer eller sandsynliggør, at momsen du har oplyst for årene 2018 til 2020 skulle være ukorrekt.
At din sammentælling af indsætninger på din bankkonto giver et beløb, som er mindre end den beregnede omsætning efter den oplyste moms, dokumenterer ikke, at den oplyste moms er forkert.
Det er dit ansvar som virksomhedsindehaver at oplyse moms til Skattestyrelsen, at du har oplyst moms efter revisors anvisning, fritager dig ikke for ansvaret for, at momsen er korrekt.
Vi fastholder vores forslag af 7. september 2022, da der ikke er kommet nye oplysninger. Vi sender derfor en afgørelse svarende til forslaget.
Vi ændrer dit overskud af selvstændig virksomhed og forhøjer din købsmoms med de beløb, som fremgår af bilag 1.
Vi ændrer grundlaget for din moms og skat for 2018 - 2020 sådan:
...
Skat
2018 | |||
Nedsættelse | Ændret overskud | ||
Overskud af virksomhed ændres fra | 2.089.664 kr. | -412.741 kr. | 1.676.923 kr. |
2019 | |||
Overskud af virksomhed ændres fra | 1.600.200 kr. | -333.429 kr. | 1.266.771 kr. |
2020 | |||
Overskud af virksomhed ændres fra | 1.211.264 kr. | -264.431 kr. | 946.833 kr. |
...
Begrundelse og lovhenvisninger
...
Skat
Du har indsendt bilag, som sandsynliggør og/eller dokumenterer, at du har afholdt udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Vi har indtastet beløbene fra de indsendte bilag, de fremgår af bilag 1 og vi har lagt dem sammen i tabellens rubrik ”Sum af Beløb-skat”.
Uddrag af tabel, som er øverst på bilag 1:
Periode | Sum af Beløb-skat |
2018 | 412.741 kr. |
2019 | 333.429 kr. |
2020 | 264.431 kr. |
Vi godkender den fordeling mellem erhverv og bolig, som du har oplyst pr. telefon vedrørende lejemålene af hhv. [adresse1] og [adresse2].
Vi foreslår, at beløbene trækkes fra den tidligere opgjorte indkomst og indkomsten bliver nedsat.
2018 | 2019 | 2020 | |
Indkomst jf. afgørelse* | 2.089.664 kr. | 1.600.200 kr. | 1.211.264 kr. |
Fradrag for omkostninger | 412.741 kr. | 333.429 kr. | 264.431 kr. |
Forslået ændret indkomst | 1.676.923 kr. | 1.266.771 kr. | 946.833 kr. |
*) Henvisning til afgørelsen fra den 4. januar 2022.
...”
Af skattestyrelsens afgørelse af 4. januar 2022 fremgår følgende (uddrag):
”...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi ændrer din indkomst, vi forhøjer den til
• | 2.089.664 kr. i 2018 |
• | 1.600.200 kr. i 2019 |
• | 1.211.264 kr. i 2020 |
svarende til virksomhedens omsætning ekskl. moms.
Omsætning inkl. moms | Angivet salgsmoms | Omsætning ekskl. moms | Oplyst resultat | |
2018 | 2.612.800 kr. | 522.416 kr. | 2.089.664 kr. | 0 kr. |
2019 | 2.000.250 kr. | 400.050 kr. | 1.600.200 kr. | 850 kr. |
2020 | 1.514.080 kr. | 301.616 kr. | 1.211.264 kr. | 0 kr. |
Vi beregner din virksomheds omsætning ud fra den oplyste salgsmoms og dit resultat af virksomhed udgør omsætning ekskl. moms i skemaet ovenfor.
Vi lægger til grund for vores vurdering, at du har MobilePay- og faktura-indsætninger samt overførsler på dine bankkonti, som er erhvervsmæssige og du har oplyst, at du driver virksomhed. Vi anser det for usandsynligt, at du oplyser en for lav salgsmoms.
Resultat af virksomhed er skattepligtigt efter statsskattelovens § 4 og indkomsten beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3 og er arbejdsmarkedsbidragspligtigt efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.
Vi har ikke modtaget dit skattemæssige regnskab med tilhørende bilag, som du er forpligtet til sende til os efter skattekontrollovens § 6, stk. 3 og § 53, stk. 1.
Du skal oplyse hele din indkomst til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2, stk. 1 til told- og skatteforvaltningen, det anser vi dig for ikke at have gjort. Fordi vores opgørelse af resultat af virksomhed ud fra den oplyste salgsmoms ikke svarer til de beløb, du har oplyst for 2018, 2019 og 2020. Vi foretager derfor et skøn efter skattekontrollovens § 53, stk. 3 og § 74, stk. 2. Ved vores skøn vi lægger vi den omsætning til grund, som vi kan beregne ud fra dine momsangivelser og fratrækker det beløb, som du har oplyst i resultat af selvstændig virksomhed. Dvs. 850 kr. i 2019 og 0 kr. i de to øvrige år.
Vi kan ikke ud fra kontoudtogene entydigt udlede, at du har afholdt udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Du kan fradrage udgifter efter statsskattelovens § 6, hvis du sender dokumentation for, at du har afholdt af udgifterne til os.
...”
Skattestyrelsen har udtalt følgende i forbindelse med klagen:
”...
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
[person1] har i forbindelse med klagen indsendt kopier af fakturaer for 2018 og 2019, som er udstedt af virksomheden [virksomhed1], cvr-nr. [...1], der er ejet af [person1].
Det er ikke vores opfattelse, at det fremsendte materiale dokumenterer, at den moms, som [person1] har angivet er forkert og skal ændres. [person1] har ikke indsendt bogføring, der viser, at den angivne salgsmoms er for høje. En gennemgang af fakturaerne viser, at der er huller i nummerrækkefølgen.
[person1] har ikke indsendt materiale, der dokumenterer, at der skal gives yderligere fradrag for omkostninger i indkomsten.
Det forekommer mærkeligt, at momsangivelserne for 2018, 2019 og 2020 alle resulterer i, at [person1] betaler 1.050 kr. i moms, at salgs- og købemoms nærmest går i nul.
...”
Skattestyrelsen er kommet med følgende supplerende bemærkninger i anledning af, at virksomhedsindehaveren har fremlagt yderligere oplysninger i forbindelse med behandlingen af klagesagen:
”...
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Det, at klager har fremlagt salgsbilag og at faktura rækkefølgen på det nærmeste er fuldstændig for 2018, 2019 og 2020, ændrer vores vurdering af sagen.
Vi vurderer, at der skal lægges vægt på, at der er indsætninger på både konto [...20] og konto [...33], som vi må anse for at være erhvervsmæssige samtidig antager vi, at der har været et kontantsalg i et vist omfang i virksomheden henset til dens aktiviteter inden for bilreparation, græsslåning og havearbejde.
...”
Skattestyrelsen har anført følgende bemærkninger i forlængelse af Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse:
”...
Skattestyrelsen er ikke enige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelser, der indstiller til en nedsættelse af omsætning ekskl. moms og salgsmoms, som den er ansat i Skattestyrelsens afgørelse af 29. september 2022.
Den påklagede afgørelse henviser til de beløbsmæssige ansættelser i afgørelse af 4. januar 2022 opgjort på baggrund af klagers egne angivelser af salgsmoms for perioden omfattet af klagesagen.
Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse af 29. september 2022.
...
Materielt
Klager har ikke fremsendt regnskabsmateriale, som kan danne grundlag for klagers skatteansættelse eller momstilsvar.
Skattestyrelsen kan på baggrund af manglende regnskabsgrundlag med hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 2 ansætte klagers momstilsvar skønsmæssigt.
Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 1, at Skattestyrelsen som følge af manglende oplysninger fra klager, er berettiget til at fastsætte klagers skatteansættelse skønsmæssigt.
Af skattekontrollovens § 74, stk. 3, 1. pkt. fremgår hvad Skattestyrelsen i forbindelse med skønsudøvelsen skal lægge vægt på som grundlag for den skønsmæssige ansættelse af klagers skatteansættelse.
Af skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3. 2. pkt. fremgår det, at hvis den skattepligtige er selvstændig erhvervsdrivende, indgår tillige momsoplysninger i skønsudøvelsen.
Hvis en skønsmæssig ansættelse kan ansættes på et mere sikkert grundlag, kan der ses bort fra kravet om inddragelse af oplysninger i skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3, 1.-3. pkt., jf. § 74, stk. 3, 4. pkt.
Af forarbejderne til skatteforvaltningslovens § 74, stk. 3, 4. pkt., fremgår det, at hvis Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af konkrete oplysninger om indsætninger på bankkonti, oplysninger fra tredjemand om omsætning og lignende oplysninger om ikke oplyste indtægter eller omsætning, og oplysningerne er valide, vil de oplysninger, som er nævnt i stk. 3, 1.-3., ingen betydning have for, at en skønsmæssig ansættelse kan foretages.
Klager har oplyst sit resultat af virksomhed til 0 kr. i 2018, 850 kr. i 2019 og 0 kr. i 2020.
Klager har angivet salgsmoms på 522.416 kr. i 2018, 400.050 kr. i 2019 og 302.816 kr. i 2020. Sammenholdt med oprindeligt angivet købsmoms, udgjorde de af klager angivne momstilsvar - 480 kr. (2018), 30 kr. (2019) og 1.500 kr. (2020).
Efterfølgende har klager forklaret, at angivelserne ikke er foretaget af klager selv og at angivelserne er forkerte. For omsætning omregnet ud fra angivet salgsmoms gør klager således gældende, at den korrekte omsætning for 2018 alene udgør ca. 39 % af denne. For 2019 og 2020 gør klager gældende, at den korrekte omsætning er ca. 37 % henholdsvis 58 %.
I Skattestyrelsens systemer fremgår det, at de ordinære angivelser er indberettet af klager jf. vedhæftede bilag.
Klager har fortsat ikke fremlagt oplysninger der bekræfter at angivelserne af overskud af virksomhed og moms ikke er foretaget af klager selv, og klager har ligeledes ikke fremlagt oplysninger, der dokumenterer, at de foretagne angivelser var forkerte.
Det er klager som er ansvarlig for angivelserne og for at disse er korrekte. Dette betyder, at uagtet, at klager måtte have benyttet sig af en rådgiver, så er det stadig klagers ansvar at angivelserne af overskud af virksomhed og moms er korrekte.
Som følge af, at det er klager der har ansvaret for angivelserne og disses korrekthed og ved at klager har forsat ikke fremlagt et regnskab med underliggende bilag der dokumenterer at momsangivelserne for salgsmoms er forkerte, fastholder Skattestyrelsen, at der ikke er et mere sikkert grundlag end klagers egne indberetninger at fastsætte klagers overskud af virksomhed efter, hvorfor Skattestyrelsen fastholder sin afgørelse af 29. september 2022.
...”
Virksomhedsindehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens omsætning inkl. moms skal fastsættes svarende til indsætningerne på klagerens bankkonto [...20] i [finans1] i 2018 til 2020, og at salgsmomsen som en konsekvens udgør 1/5 af indsætningerne.
Der er anført følgende i klagen:
”forkert angivet moms gør at min indtægt i firmaet er alt for stor”
Retsmøde
Virksomhedsindehaveren nedlagde påstand om, at der træffes afgørelse i overensstemmelse med indstillingen fra Skatteankestyrelsen. Angivelserne af salgsmoms er forkerte, og der skal ved skønnet i stedet tages udgangspunkt i indsætninger på bankkonto sammenholdt med salgsfakturaer, som indstillingen fra Skatteankestyrelsen også er baseret på. Virksomhedsindehaveren konstaterede, at der er begået fejl i forbindelse med indtastning af moms, og virksomhedsindehaveren fremhævede, at det selvfølgelig er hans fejl, men det er uforståeligt, at Skattestyrelsen insisterer på at anvende momsangivelserne som grundlag for den skønsmæssige ansættelse, når der nu er fremlagt alt tilgængeligt materiale, herunder alle fakturaer der stemmer overens med indsætninger på bankkonto. Endvidere tages der ikke hensyn til virksomhedens efterfølgende resultater. Virksomhedsindehaveren fremhævede yderligere, at der ikke er modtaget kontant betaling for udført arbejde, og at den indberettede moms ikke er udtryk herfor.
Adspurgt oplyste virksomhedsindehaveren, at indsætningen på den private konto benævnt ”brænde” var for noget arbejde, som virksomhedsindehaverens børn havde lavet, og det repræsenterede en slags lommepenge, der ikke havde relation til virksomheden. Indsætningen benævnt ”Skrotningsgodtgørelse” angår skrotning af en bil, som oprindeligt havde været privat bil, og derfor er godtgørelsen via Nemkonto automatisk endt på den private konto. Indsætningen benævnt ”rep af bil” drejer sig om en vennetjeneste og har heller ikke relation til virksomheden.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser til stadfæstelse og anførte, at momsangivelserne er det sikreste grundlag for den skønsmæssige ansættelse, og det er tilfældet uanset det fremkomne materiale, herunder fakturaer. Oplysningerne om virksomhedens senere resultater kan ikke kan tillægges betydning i forhold til skønnet.
Sagen angår fastsættelse af virksomhedens salgsmoms i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2020.
Retsgrundlag
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående afgift i perioden til skattemyndighederne. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2:
”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”
Landsskatterettens bemærkninger
Der er ikke fremlagt regnskab eller bogføringsmateriale for virksomheden for årene 2018 til og med 2020. Ansættelsen af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne i disse år skal derfor ansættes skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 afgjort, at omsætningen i virksomheden skal fastsættes skønsmæssigt til 800.000 kr. ekskl. moms i 2018, samt til 720.000 kr. ekskl. moms i 2019 og 2020.
Virksomhedens salgsmoms kan derfor fastsættes skønsmæssigt til momsbeløbet af omsætningen i de tre indkomstår. Da virksomheden afregner moms halvårligt i den omhandlede periode, foretages der en skønsmæssig fordeling af halvdelen af det samlede momsbeløb for hvert år på hvert halvår.
Virksomhedens salgsmoms udgør herefter:
2018: | |
Momsbeløb af 800.000 | 200.000 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2018 | 100.000 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2018 | 100.000 kr. |
2019: | |
Momsbeløb af 720.000 | 180.000 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2019 | 90.000 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2019 | 90.000 kr. |
2020: | |
Momsbeløb af 720.000 | 180.000 kr. |
Salgsmoms 1. halvår 2020 | 90.000 kr. |
Salgsmoms 2. halvår 2020 | 90.000 kr. |
Skattestyrelsens afgørelse ændres dermed således, at salgsmomsen nedsættes med (263.654 kr. – 100.000 kr.) 163.654 kr. i 1. halvår 2018 og (258.762 kr. – 100.000 kr.) 158.762 kr. i 2. halvår 2018. Den nedsættes med (201.800 kr. – 90.000 kr.) 111.800 kr. i 1. halvår 2019 og (198.250 kr. – 90.000 kr.) 108.800 kr. i 2. halvår 2019. Endelig nedsættes den med (198.800 kr. – 90.000 kr.) 108.800 kr. i 1. halvår 2020 og (104.016 kr. – 90.000 kr.) 14.016 kr. i 2. halvår 2020.