Kendelse af 14-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 26-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne i 2019 | |||
Forhøjelse af afgiftstilsvar | 13.607 kr. | 5.194 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioderne i 2020 | |||
Forhøjelse af afgiftstilsvar | 13.972 kr. | 2.012 kr. | Stadfæstelse |
[person1] (herefter indehaveren) driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] og branchekoden 960220 ”Skønheds- og hudpleje”. Indehaveren er fuldt ansvarlig deltager. Virksomheden er registreret ved Erhvervsstyrelsen fra den 1. oktober 2019. Fra virksomhedens start den 1. oktober 2019 til den 31. august 2022 var virksomheden beliggende på adressen C/O [virksomhed2] [adresse1].
Der er for virksomheden i afgiftsperioderne 2019 og 2020 indberettet følgende moms:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms |
4. kvartal 2019 | 12.401 kr. | 4.983 kr. |
I alt | 12.401 kr. | 4.983 kr. |
Periode | Salgsmoms | Købsmoms |
| 11.443 kr. | 1.599 kr. |
| 13.808 kr. | 3.327 kr. |
| 18.479 kr. | 2.041 kr. |
| 14.594 kr. | 1.441 kr. |
I alt | 58.324 kr. | 8.408 kr. |
Skattestyrelsen har gennemgået den moms, der er indberettet for virksomheden for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020, og den indkomst, der er oplyst for virksomheden indkomstårene 2019 og 2020. På baggrund heraf har Skattestyrelsen bedt indehaveren om regnskab og bogføring for indehaverens virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020 og dokumentation for formuebevægelser og kontoudtog for indehaverens bankkonti. Indehaveren imødekom ikke dette, hvorfor Skattestyrelsen rekvirerede indehaverens bankkontoudtog fra henholdsvis [finans1] med kontonr. [...42], [finans2] med kontonr. [...24] samt [finans3] med kontonr. [...65].
Skattestyrelsen har ved gennemgang af indehaverens kontoudtog for indkomstårene 2019 og 2020 konstateret indsætninger på indehaverens bankkonto med samlet henholdsvis 105.123,62 kr. i 2019 og 350.152,90 kr. i 2020. På baggrund heraf har Skattestyrelsen den 25. august 2022 foreslået at ansætte virksomhedens overskud for indkomstårene 2019 og 2020 til henholdsvis 64.167 kr. og 252.633 kr.
Idet indehaveren ikke er fremkommet med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse, har Skattestyrelsen den 26. september 2022 truffet afgørelse i overensstemmelse med forslag af 25. august 2022.
Konkrete indsætninger
Indehaveren har i forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling fremlagt bemærkninger til følgende af indsætningerne, der er indgået i Skattestyrelsens opgørelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2019 og 2020:
2019 - [finans3] bank [...65]
Dato | Posteringstekst | Beløb | Klagerens bemærkning |
08.08 | Pengeautomat [...]78 eksnr. [...] | 800 kr. | Indbetaling mor |
13.08 | MobilePay: [person2] | 260 kr. | Indbetaling kollega – deling omkostninger |
26.08 | Pengeautomat [...]79 eksnr. [...] | 1.500 kr. | Indbetaling mor |
26.08 | Pengeautomat [...]79 eksnr. [...] | 500 kr. | Indbetaling mor |
26.11 | Pengeautomat den 26.11 kl. 12.12 | 10.000 kr. | Lån mor og far |
06.12 | MobilePay: [person3] | 4.000 kr. | [person3] – Udlejer (privat værelse) tilbagebetaling depositum |
09.12 | MobilePay: [person4] | 600 kr. | [person4] – Bror |
13.12 | MobilePay: [person3] | 3.500 kr. | [person3] – udlejer (privat værelse) |
27.12 | MobilePay: [person5] | 200 kr. | [person3] - far |
2020 - [finans3] bank [...65]
Dato | Posteringstekst | Beløb | Klagerens bemærkning |
13.01 | MobilePay: [person3] | 1.000 kr. | Udlejer tilbagebetaling depositum (privat værelse) |
12.02 | MobilePay: [person6] | 300 kr. | Veninde |
28.02 | MobilePay: [person7] | 250 kr. | [person7] – udlejer i virksomhed, ikke omsætning |
02.03 | MobilePay: [person8] | 199 kr. | Veninde |
06.03 | MobilePay: [person3] | 1.000 kr. | Udlejer tilbagebetaling depositum (privat værelse) |
30.04 | MobilePay: [person3] | 1.000 kr. | Udlejer tilbagebetaling depositum (privat værelse) |
09.06 | MobilePay: [person9] | 5.000 kr. | Salg el-cykel |
10.06 | MobilePay [person9] | 5.000 kr. | Salg el-cykel |
26.06 | MobilePay: [person8] | 357 kr. | Veninde – ikke omsætning |
30.06 | MobilePay [person3] | 500 kr. | Udlejer tilbagebetaling depositum (privat værelse) |
12.08 | MobilePay: [person10] | 300 kr. | Kusine – ikke omsætning |
2020 - [finans2] bank konto [...24]
12.08 | #LW#BC-WITHDRAWAL | 1.585,56 kr. | Overførsel imellem konti |
20.08 | #LW#BC-WITHDRAWAL | 1.021,14 kr. | Overførsel mellem konti |
Indehaveren har oplyst, at tilbagebetaling af depositum sker over flere delbetalinger, idet indehaveren var elev.
Skatteankestyrelsen har den 5. december 2023 anmodet indehaveren om at indsende underliggende bilag, der ligger til grund for de af indehaverens oplyste anbringender til Skatteankestyrelsen. Indehaveren imødekom ikke dette.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 og 2020 med henholdsvis 13.607 kr. og 13.972 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:
”...
Moms:
Du har været momsregistreret og drevet momspligtig virksomhed efter momslovens § 3, stk. 1 i perioden 1. oktober 2019 til 31. december 2020.
Vi mener, at du ligeledes har drevet erhvervsmæssig virksomhed i perioden 1. januar 2019 til 1. oktober 2019, og at din omsætning overstiger 50.000 kr. årligt i den uregistrerede periode. Vi anser dig således for at have drift af virksomhed før momsregistreringens start. Du havde derfor pligt til at lade dig momsregistrere senest 8 dage inden start af virksomhed. Det står i momsloven § 47, stk. 1 og stk. 6 og § 48.
Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet. Det står i momslovens § 4, stk. 1. Du har pligt til at opgøre og oplyse din moms for hver momsperiode. Det står i momslovens § 56, stk. 1 og § 57, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af momsen. Det står i momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Du har pligt til at sende virksomhedens momsregnskab og bilag til os. Det står i momslovens § 74, stk. 1 og 4.
Du har ikke sendt os et afstemt momsregnskab eller anden opgørelse for virksomhedens salgsmoms og købsmoms, som kan danne grundlag for opgørelsen og kontrollen heraf for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020.
Vi fastsætter derfor virksomhedens moms ud fra et skøn. Det kan vi gøre efter opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
Vi har med udgangspunkt i bilag 4, 5 og 6 opgjort virksomhedens salgsmoms for 2019 til: 21.025 kr.
Vi har med udgangspunkt i bilag 4, 5 og 6 opgjort virksomhedens salgsmoms for 2020 til: 63.888 kr.
Salget er momspligtigt efter momslovens § 4, stk. 1.
Momsgrundlaget er 80 % af de modtagne beløb. Det står i momslovens § 27, stk. 1. Det samlede modtagne beløb anses at indeholde moms, hvorfor salgsmomsen skal beregnes med 20 % af beløbet.
Vi mener, at du har drevet momspligtig virksomhed uden at være momsregistreret, og vi forudsætter, at du har opkrævet moms af din omsætning. Virksomheden har derfor pligt til at indbetale momsen til os. Det står i momslovens § 52 a, stk. 6 og stk. 7. Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momsen fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.
Virksomheden skal vise en faktura for at få fradrag for købsmomsen. Det står i momsbekendtgørelsens § 82.
Vi kan ved gennemgangen af bankkontoen ikke umiddelbart se erhvervsmæssige udgifter, som anses at vedrøre virksomheden.
Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms, idet der ikke er vist dokumentation for udgifterne.
Vi skønner herefter ud fra de foreliggende oplysninger, at købsmomsen fastsættes til 0 kr.
Uregistreret virksomhed, indkomståret 2019
Vi opgør virksomhedens salgsmoms således:
CVR-nr.: [...1] | 1. kvt. 2019 | 2. kvt. 2019 | 3. kvt. 2019 | I alt |
Salgsmoms opgjort ifølge bilag 6 | ||||
[finans3], konto [...65] | 331 | 1.377 | 4.337 | 6.045 |
Salgsmoms angivet | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ændring salgsmoms | 331 | 1.377 | 4.337 | 6.045 |
Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2019, uregistreret 6.045 kr.
Registreret virksomhed, indkomståret 2019:
CVR-nr.: [...1] | 4. kvt. 2019 | I alt |
Salgsmoms opgjort ifølge bilag 4 og 6 | ||
[finans2], konto [...24] | 4.195 | 4.195 |
[finans3], konto [...65] | 10.785 | 10.785 |
Salgsmoms angivet | 12.401 | 12.401 |
Ændring salgsmoms | 2.579 | 2.579 |
Købsmoms skønnet | 0 | 0 |
Købsmoms angivet | 4.983 | 4.983 |
Ændring købsmoms | -4.983 | -4.983 |
Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2019, registreret 2.579 kr.
Købsmoms, for meget angivet vedrørende indkomståret 2019, registreret 4.983 kr.
Yderligere moms alt til betaling vedrørende indkomståret 2019
(6.045 kr. + 2.579 kr. + 4.983 kr.) 13.607 kr.
Registreret virksomhed, indkomståret 2020:
Vi opgør ændringer af virksomhedens salgs- og købsmoms således:
CVR-nr.: [...1] | 1. kvt. 2020 | 2. kvt. 2020 | 3. kvt. 2020 | 4. kvt. 2020 | I alt |
Salgsmoms opgjort ifølge bilag 4,5 og 6 | |||||
[finans2], konto [...24] | 11.963 | 13.662 | 15.275 | 0 | 40.900 |
[finans1], konto [...42] | 0 | 0 | 4.163 | 15.129 | 19.292 |
[finans3], konto [...65] | 635 | 2.916 | 60 | 85 | 3.696 |
Salgsmoms angivet | 11.443 | 13.808 | 18.479 | 14.594 | 58.324 |
Ændring salgsmoms | 1.155 | 2.770 | 1.019 | 620 | 5.564 |
Købsmoms skønnet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Købsmoms angivet | 1.599 | 3.327 | 2.041 | 1.441 | 8.408 |
Ændring købsmoms | -1.599 | -3.327 | -2.041 | -1.441 | -8.408 |
Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2020 5.564 kr.
Købsmoms, for meget angivet vedrørende indkomståret 2020 8.408 kr.
Yderligere moms til betaling i alt vedrørende indkomståret 2020 13.972 kr.
De samlede forhøjelser udgør herefter:
Indkomståret 2019
Resultat af virksomhed 64.167 kr.
Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2019, uregistreret 6.045 kr.Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2019, registreret 2.579 kr.
Købsmoms, ikke godkendt vedrørende indkomståret 2019, registreret 4.983 kr.
Yderligere moms til betaling i alt vedrørende indkomståret 2019 13.607 kr.
Indkomståret 2020
Resultat af virksomhed 252.633 kr.
Salgsmoms til betaling vedrørende indkomståret 2020 5.564 kr.
Købsmoms, ikke godkendt vedrørende indkomståret 2020 8.408 kr.
Yderligere moms til betaling i alt vedrørende indkomståret 2020 13.972 kr.
...”
Indehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens samlede afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 og 2020 ændres til henholdsvis 12.612 kr. og 51.928 kr., svarende til en nedsættelse af Skattestyrelsens forhøjelse til henholdsvis 5.194 kr. og 2.012 kr.
Indehaveren har anført:
”...
Skattestyrelsen har truffet afgørelse for indkomstårene 2019 og 2020, og jeg skal hermed klage over afgørelsen jf. vejledningen i den modtagne afgørelse af 26. september 2022.
Jeg skal i første omgang beklage, at jeg ikke har fået foretaget indberetning af virksomhedens, [virksomhed1] CVR nr. [...1], overskud på min selvangivelse, men alene har foretaget indberetning af moms. Det skyldes manglende overblik.
Jeg har gennemgået Skattestyrelsens opgørelse af indtægter for hvert af årene, og jeg har korrektion hertil, idet der er medregnet indtægter, som vedrører indbetalinger vedrørende mellemregning og lån med familiemedlemmer, veninder og udlejer (privat leje af værelse). Herudover er der ikke i virksomhedens resultat fratrukket virksomhedens omkostninger for hvert af årene til husleje.
Jeg har opgjort korrektionerne for hvert af årene og vedlægger Skattestyrelsens materiale med angivelse af og begrundelse for, hvorfor beløbene ikke skal indgå i omsætningen.
2019
Skattestyrelsen opgjort omsætning | 105.123,62 |
Korrektion jf. Skattestyrelsens bilag 6 | -21.360,00 |
Omsætning i alt inkl. moms | 83.763,62 |
Salgsmoms heraf | -16.752,72 |
Omsætning i alt ekskl. moms, korrigeret | 67.010,90 |
Skattestyrelsen skønnede omkostninger | 19.932,00 |
Faktiske omkostninger med moms | 15.880,49 |
Købsmoms heraf | -4.141,10 |
Omkostninger uden moms (husleje) | 12.000,00 |
Omkostning i alt ekskl. moms | 23.739,39 |
Overskud virksomhed indkomståret 2019 | 43.271,51 |
2020
Skattestyrelsen opgjort omsætning | 319.444,00 |
Korrektion jf. Skattestyrelsens bilag 4 | -2.861,98 |
Korrektion jf. Skattestyrelsens bilag 6 | -14.906,00 |
Omsætning i alt inkl. moms | 301.676,02 |
Salgsmoms heraf | -60.335,20 |
Korrektion vedrørende Corona kompensation 2020, tilbagebetalt | -11.986,97 |
Omsætning i alt ekskl. moms | 229.353,85 |
Skattestyrelsen skønnede omkostninger | 33.632,00 |
Faktiske omkostninger med moms | 42.033,71 |
Købsmoms heraf | -8.406,74 |
Omkostninger uden moms (husleje) | 54.000,00 |
Omkostning i alt ekskl. moms | 87.626,97 |
Overskud virksomhed indkomståret 2020 | 141.726,88 |
Jeg skal anmode om at min indkomst og moms for 2019 og 2020 ændres i overensstemmelse med overstående.
...”
Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har anset indsætninger på indehaverens bankkonti i perioden 2019-2020 for momspligtig omsætning, samt nægtet fradrag for købsmoms.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.
I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Det følger af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i kapitel 13 i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 814 af. 24. juni 2013), bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15 juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af. 1. november 2013).
Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer. Dette følger af momsbekendtgørelsen § 82. Kravene til en faktura fremgår af bekendtgørelsens § 58.
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1, pkt., fremgår:
”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt”.
Landsskatteretten har den 5. november 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms på baggrund af bankkontoudtog, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse:
”...
Det følger af præmis 45 i C-664/16 (Vadan), at andet bevis for fradragsberettiget købsmoms end en faktura kan omfatte dokumenter, som befinder sig hos leverandører eller tjenesteydere, som den afgiftspligtige person har købt varer eller tjenesteydelser af. I den danske momsbekendtgørelses § 82 er det angivet, at der skal fremlægges fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens § 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det Landsskatterettens opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf fremgår mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms.
Dette kan for eksempel bestå i ordrebekræftelser eller lignende. Som angivet af EU-domstolen vil sådan lignende dokumentation oftest kunne indhentes hos leverandørerne.
...
Landsskatteretten finder på den baggrund, at de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval ikke er dokumentation for, at virksomheden har afholdt udgifter, som var pålagt moms af en anden afgiftspligtig person, og som er anvendt i virksomhedens momspligtige aktivitet, jf. momslovens § 37, stk. 1.
...”
Landsskatteretten begrundelse og resultat
Landsskatteretten har ved afgørelse i sagsnr. [sag1] fundet, at den oppebårne indkomst hidrører fra indehaverens virksomhed, og at omsætningen i virksomheden i afgiftsperioden 2019 udgør 64.167 kr. Under henvisning hertil anses virksomheden for at have haft momspligtig omsætning på mere end 50.000 kr., hvorfor virksomheden skal afregne moms herefter i henhold til momslovens § 47, stk. 1.
Virksomheden har ikke indberettet moms for 1.-3. kvartal 2019.
Henset hertil finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens afgiftstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 og 2020, baseret på virksomhedens momspligtige omsætning, som er opgjort ud fra bankindsætninger på klagerens bankkonti.
Salgsmoms
Retten finder, at der skal betales salgsmoms af virksomhedens yderligere momspligtige omsætning, svarende til 20 % heraf. Efter forhøjelsen af virksomhedens resultat udgør virksomhedens omsætning inkl. moms i afgiftsperioden 2019 og 2020 henholdsvis 105.123,62 kr. og 350.152,90 kr.
Retten bemærker, at den samlede udbetaling på 30.709,39 kr. den 14. maj 2020 fra kompensation for tabt omsætning udgør ikke momspligtig omsætning, idet der er tale om et offentlig tilskud, der ikke er momspligtigt.
Herefter kan virksomhedens samlede salgsmoms for afgiftsperioderne i 2019 og 2020 opgøres til henholdsvis 21.025 kr. og 63.888 kr., svarende til en forhøjelse med henholdsvis 8.624 kr. og 5.564 kr.
Købsmoms
Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte udgifter til brug for virksomheden, herunder eksempelvis fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
Landsskatteretten kan således ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for godkendelse af et momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.
Landsskatteretten finder med henvisning til EU-domstolens praksis, at betingelserne for at give virksomheden et fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37, jf. Landsskatterettens afgørelse offentliggjort som SKM2021.692.LSR.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms.
Ekstraordinær genoptagelse af 1. kvartal 2019
Skattestyrelsen har den 2. august 2022 fremsendt forslag til afgørelse vedrørende virksomhedens momsfastsættelse. Varslingsfristen var den 1. juni 2022. Varsling blev derfor fremsendt efter fristen for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, for så vidt angår afgiftsperioden 1. kvartal 2019.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller told- og skatteforvaltning ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 32. Efter bestemmelsens stk. 1, nr. 3, kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres, når den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
En fastsættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.
Kundskabstidspunktet i den tilsvarende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., om ekstraordinær skatteansættelse regnes fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. SKM2018.481.HR.
Efter sin ordlyd og kontekst af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 1, og § 20, stk. 1, må § 27, stk. 2, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der – med fristafbrydende virkning – kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt – med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.
En fastsættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at genoptage virksomhedens momsangivelser ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at virksomheden har handlet minimum groft uagtsomt ved ikke at oplyse Skattestyrelsen om resultat af virksomhed korrekt. Herved er henset til, at indehaveren har modtaget ikke ubetydelige indsætninger, som Skattestyrelsen ikke er blevet gjort bekendt med.
Skattestyrelsen modtog den 19. juli 2022 bankkontoudskrifter af indehaverens bankkonti. Landsskatteretten finder på den baggrund, at Skattestyrelsen tidligst den 19. juli 2022 fik kundskab om de oplysninger, som danner grundlag for en korrekt momsfastsættelse. Landsskatteretten finder således, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt.
Skattestyrelsen udsendte den 26. september 2022 endelig afgørelse. Landsskatteretten finder på den baggrund, at 3-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., er overholdt.