Kendelse af 15-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 14-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2019 | |||
Afstemning af virksomhedens resultat | 25.003 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Yderligere omsætning | 161.257 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Udleje af værelser | 88.980 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2020 | |||
Afstemning af virksomhedens resultat | - 18 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Yderligere omsætning | 104.847 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Udleje af værelser | 38.105 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Klageren driver enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1], herefter benævnt virksomheden. Virksomheden er registreret under branchekode 900300 Kunstnerisk skaben.
Klageren har oplyst, at virksomhedens aktiviteter består af:
”At lave og sælge unika design objekter til butikker, gallerier, hoteller og restauranter i udlandet og enkelte salt til Danmark.
At modtage betalinger/honorarer/royalties for designsalg eller design ydelser.
Arbejde som ledsager på inspirationsture både på Island og i Tyskland.”
Klageren har adresse på [adresse1], [by1], hvor også virksomheden har et erhvervslokale, hvorfor virksomheden har samme adresse.
Derudover udlejer/fremlejer klageren nogle af lejlighedens værelser til beboelse, og han foretager udlejning via [virksomhed2].
Virksomheden har i 2019 og 2020 været momsregistreret i følgende perioder:
• | 1. januar 2019 til 28. februar 2019 |
• | 1. januar 2020 til 29. februar 2020 |
• | 15. juni 2020 til 21. september 2020 |
• | 1. november 2020 til 31. december 2020 |
Afstemning af virksomhedens resultat
Klageren har i 2019 oplyst et resultat af virksomhed til Skattestyrelsen på 106.704 kr. Ifølge virksomhedens regnskab er virksomhedens resultat før renter på 131.707 kr.
I 2020 har klageren oplyst et resultat af virksomhed til Skattestyrelsen på 36.732 kr. Ifølge virksomhedens regnskab er virksomhedens resultat før renter på 36.714 kr.
Yderligere omsætning
Virksomheden har ifølge regnskaberne haft en omsætning i 2019 og 2020 på henholdsvis 207.554 kr. og 104.516 kr.
Skattestyrelsen har efter gennemgang af udskrifter fra klagerens bankkonti anset en del af indbetalingerne for at vedrøre virksomhedens aktiviteter med kunst eller indbetalinger i forbindelse med udlejning af værelser på [adresse1], [by1].
Skattestyrelsen har anset følgende indsætninger for yderligere omsætning i klagerens virksomhed:
År 2019 | |||
Konto | Aktiviteter med kunst | Udleje af værelser | I alt |
[finans1] | 184.723 kr. | 19.963 kr. | 204.686 kr. |
Konto [...60] | 189.363 kr. | 189.363 kr. | |
Konto [...89] | 113.812 kr. | 6.500 kr. | 120.312 kr. |
Konto [...99] | 72.181 kr. | 4.487 kr. | 76.668 kr. |
I alt | 370.716 kr. | 220.313 kr. | 591.029 kr. |
År 2020 | |||
Konto | Aktiviteter med kunst | Udleje af værelser | I alt |
[finans1] | 76.116 kr. | 76.116 kr. | |
Konto [...60] | 157.820 kr. | 157.820 kr. | |
Konto [...89] | 76.297 kr. | 76.297 kr. | |
Konto [...99] | 60.040 kr. | 8.356 kr. | 68.396 kr. |
I alt | 212.453 kr. | 166.176 kr. | 378.629 kr. |
Samlet for 2019 og 2020 | |||
Konto | Aktiviteter med kunst | Udleje af værelser | I alt |
[finans1] | 260.839 kr. | 19.963 kr. | 280.802 kr. |
Konto [...60] | 347.183 kr. | 347.183 kr. | |
Konto [...89] | 190.109 kr. | 6.500 kr. | 196.609 kr. |
Konto [...99] | 132.221 kr. | 12.843 kr. | 145.064 kr. |
I alt | 583.169 kr. | 386.489 kr. | 969.658 kr. |
Skattestyrelsen har sammenholdt indsætningerne med omsætningen ifølge virksomhedens regnskab og har i indkomstårene 2019 og 2020 anset henholdsvis 162.457 kr. og 107.843 kr. for ikke bogførte beløb vedrørende virksomhedens aktiviteter med kunst.
Udleje af værelser
Klageren har i 2019 og 2020 udlejet værelser på adressen [adresse1], [by1].
Lejekontrakten for lejligheden [adresse1], [by1], er indgået mellem klageren som lejer og [virksomhed3] A/S som udlejer.
Udlejningen er sket henholdsvis som fremleje af værelser med dertilhørende lejekontrakt og kortere udlejning af værelser via [virksomhed2].
I 2019 og 2020 har syv personer fremlejet værelse i en længere periode på adressen [adresse1], [by1]. Seks af personerne har været tilmeldt folkeregistret på adressen.
Ifølge virksomhedens regnskaber har virksomhedens huslejeudgifter for henholdsvis 2019 og 2020 udgjort 37.000 kr. og 44.400 kr.
Skattestyrelsen har opgjort lejeindtægterne for 2019 og 2020 på følgende måde:
Indtægter fra udlejning af værelser uden moms | 2019 | 2020 |
Konto [...60] | 189.363,00 | 157.820,47 |
Konto [...89] | 6.500,00 | - |
[finans1] (i dkr.) | 19.963,00 | - |
Lejeindtægter (beboelse) | 215.826,00 | 157.820,47 |
Indtægterne i 2020 fra [virksomhed2] er fra perioder, hvor virksomheden har været momsregistreret. | ||
Indtægter fra [virksomhed2] | 2019 | 2020 |
Konto [...99] | 4.486,72 | 8.355,63 |
Heraf salgsmoms | 0,00 | 1.671,13 |
Lejeindtægter i alt (beboelse) | 220.312,72 | 164.504,97 |
Skattestyrelsen har opgjort det skattepligtige beløb efter bundfradragsmetoden i ligningslovens § 15 P, stk. 2, og beregnet beløbet til beskatning i virksomheden på følgende måde:
2019 | 2020 | |||
Årlig lejeudgift jf. lejekontrakt | 234.000,00 | 234.000,00 | ||
| -37.000,00 | -44.400,00 | ||
Årlig lejeudgift beboelsesandel | 197.000,00 | 189.600,00 | ||
Bundfradrag (2/3 af årlig leje beboelsesandel) | 131.333,33 | 126.400,00 | ||
Beløb til beskatning i virksomhed | ||||
Lejeindtægter beboelse | 220.312,72 | 164.504,97 | ||
| 131.333,33 | 126.400,00 | ||
Beløb til beskatning i virksomhed | 88.979,97 | 38.104,97 |
Skattestyrelsen har på baggrund af afstemning af virksomhedens resultat, fri telefon, yderligere omsætning og udleje af værelser forhøjet virksomhedens resultat for indkomståret 2019 med 275.440 kr. og med 145.834 kr. for indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):
1. Afstemning af virksomhedens resultat
(...)
1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Ved afstemning af de resultater af virksomhed, som du har oplyst for 2019 og 2020, og de resultater af virksomhed som fremgår af dine regnskaber for 2019 og 2020, er der konstateret differencer.
For 2019 har du oplyst resultat af virksomhed til 106.704 kr., men ifølge dit regnskab er resultat af virksomhed før renter 131.707 kr. Hvilket er en difference på 25.003 kr.
For 2020 har du oplyst resultat af virksomhed til 36.732 kr., men ifølge dit regnskab er resultat af virksomhed før renter 36.714 kr. Hvilket er en difference på -18 kr.
Personer der driver selvstændig virksomhed skal hvert år opgøre og oplyse deres skattepligtige resultat af virksomhed. Resultatet af din virksomhed er forskellen mellem virksomhedens omsætning efter statsskattelovens § 4, stk. 1 og virksomhedens fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Hvis vi konstaterer, at der er oplyst forkert resultat af virksomhed, så der er sket beskatning på et forkert grundlag, skal det skattepligtige resultat ændres.
Derfor forhøjes dit resultat af virksomhed i 2019 med 25.003 kr., og dit resultat af virksomhed i 2020 nedsættes med 18 kr.
(...)
3. Fri telefon
(...)
3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Personer, der har privat rådighed over en arbejdstelefon beskattes af fri telefon, det samme gør sig gældende for erhvervsdrivende. Se ligningslovens § 16, stk. 14, 1. pkt. og § 16, stk. 12, 1. pkt. Beløbet til beskatning af fri telefon reguleres og for 2019 udgør det 2.800 kr. og for 2020 udgør det 2.900 kr.
Ud fra de oplysninger vi har, er det derfor Skattestyrelsens vurdering, at du skal beskattet af fri telefon i 2019 med 2.800 kr. og i 2020 med 2.900 kr.
Derfor forhøjes beskatning af fri telefon med 200 kr. i 2019 og 2.900 kr. i 2019.
(...)
4. Yderligere omsætning
(...)
4.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det ses af momslovens § 4, stk. 1, at levering af varer og ydelser mod vederlag her i landet er
momspligtig. Det ses også af statsskattelovens § 4, at indkomst fra selvstændig virksomhed og udleje er skattepligtig.
Vi har gennemgået dine bankkonti i [finans2] og [finans1] (se ovenfor under punkt 4.1), og ud fra posteringsteksten har vi vurderet, hvilke indbetalinger der kan anses at vedrøre din virksomheds aktiviteter med kunst (virksomhedsomsætning) og indbetalinger i forbindelse med udleje af værelser på [adresse1], [by1].
Vi har medtaget indbetalinger fra Mobilepay, indbetalinger hvor posteringsteksten indikerer et virksomhedsnavn eller hvor beløb og posteringsteksten i øvrigt underbygger, at der er tale om omsætning i din virksomhed, og ikke tale om skattefrie eller allerede beskattet midler. Der er set bort fra beløb, der stammer fra interne overførsler og indsætninger, hvor blandt andet din families navne fremgår.
(...)
Vi har ikke kunnet afstemme indsætningerne fra din bank, med det salg der fremgår af dine regnskaber. Der er flere indsætninger på dine bankkonti, end du har medtaget i dine regnskaber. Vi betragter differencen mellem din omsætning ifølge dine regnskaber og indbetalingerne på dine bankkonti, der ikke vurderes at stamme fra udleje af værelser, som yderligere omsætning i din virksomhed. Om indtægter fra udleje af værelser, henvises til punkt 5
Den yderligere omsætning har vi opgjort sådan:
2019 | 2020 | |
Virksomhedsomsætning ifølge bank | 370.716 kr. | 212.453 kr. |
- Virksomhedsomsætning ifølge regnskab | 207.544 kr. | 104.516 kr. |
= Yderligere omsætning | 163.172 kr. | 107.937 kr. |
På baggrund af det regnskabsmateriale som Skattestyrelsen har modtaget fra dig, har det ikke været muligt at opgøre hvilke momsperioder, den yderligere omsætning stammer fra.
Udfordringen er, at du ikke har lavet en opgørelse/liste, hvor virksomhedens omsætning ifølge dine regnskaber er specificeret på datoer. Derfor har det ikke været muligt at identificere hvilke momsperioder, som de yderligere indsætninger knytter sig til.
Beløbene, der anses for at være yderligere omsætning, er momspligtige efter momslovens § 4, stk. 1, og skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a. Se også SKM2017.407.ØLR hvor indsætninger på bankkonto blev anset som skattepligtig indkomst og SKM2020.38.BR hvor af det fremgår, at det er den skattepligtige, der har bevisbyrden for, at indsætninger på bankkontoudtog ikke er skatte- og momspligtig omsætning.
Vi anser alle yderligere modtagende beløb/indtægter for at være inklusive moms i de perioder, hvor du har været momsregistreret. Efter momslovens § 27, stk. 1 og § 33, udgør det fulde afgiftsgrundlaget 80 % af det modtagne beløb, og momsen udgør 25 % af afgiftsgrundlaget.
Kunstnere skal betale moms af et reduceret momsgrundlag på 20 %, se momslovens § 30, stk. 4. Omregnet svarer det til en salgsmoms for førstegangssalg af egne kunstværker på 5 %, og at 4,76 % af modtagende beløb er moms.
Skattestyrelsens har lagt til grund, at du ved fakturering af varer og ydelser har faktureret dine varer og ydelser efter gældende momsregler og dermed afregnet korrekt moms af de salg, der fremgår af dine regnskaber for 2019 og 2020.
(...)
Vi vurderer, at du i indkomståret 2019 og 2020 har modtaget indsætninger, der vedrører din virksomheds aktiviteter inden for kunst, på henholdsvis 162.457 kr. og 107.843 kr., der ikke er bogført. Beløbene indgår derfor ikke i din moms og skat for 2019 og 2020.
Vi forhøjer derfor din virksomheds overskud for 2019 med 161.257 kr. Og vi forhøjer din virksomheds overskud for 2020 med 104.847 kr.
5. Udlejning af værelser
(...)
5.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Udlejning af værelser er skattepligtige efter statsskattelovens § 4. Efter ligningslovens § 15P, stk. 1 og 4 kan du, når du fremlejer/udlejer værelser, ved opgørelse af indkomsten, vælge kun at medtage den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 2/3 del af din egen årlige leje for hele lejligheden. Reglen gælder ved udlejning i mindst fire måneder, se ligningslovens § 15P, stk. 4. Eller du kan efter § 15P, stk. 3 lade dig beskatte af overskud efter en regnskabsmæssig opgørelse. Du har dog ikke tilrettelagt dit regnskab, så det har været muligt at opgøre din skattepligtige indkomst efter denne måde.
Efter ligningslovens § 15Q, stk. 1 kan du ved opgørelsen af din indkomst foretage et fast bundfradrag i 2010 niveau på 10.000 kr. eller 25.500 kr., hvis indberetning af lejeindtægten sker via tredjemand (efter skatteindberetningslovens § 43), og der kan fradrages 40 % af den del der overstiger bundfradraget. Reglen gælder for udlejning under og over fire måneder.
Det samlede bundfradrag kan ikke overstige det højest bundfradrag opgjort efter ligningslovens § 15Q, stk. 1. og 2. eller ligningslovens § 15P, stk. 1 og 2 se ligningslovens § 15Q, stk. 4.
Da du har en lejeudgift på 234.000 kr. pr. år, er det Skattestyrelsens vurdering, at du vil blive bedst stillet ved at anvende reglerne i ligningslovens § 15P og få et bundfradrag på 2/3 af din egn lejeudgifter.
Vi har opgjort lejeindtægterne, du skal beskattes af, og den moms du skal betale i 2019 og 2020 sådan:
Indtægter fra udlejning | År 2019 | År 2020 | |
[virksomhed1] se regnskab | 37.000,00 | 44.400,00 | |
Indtægter fra udleje af værelser, uden moms | |||
Konto [...60] | 189.363,00 | 157.820,47 | |
Konto [...89] | 6.500,00 | - | |
[finans1] (i dkr.) | 19.963,00 | - | |
Lejeindtægter (beboelse) | 215.826,00 | 157.820,47 |
Indtægter fra [virksomhed2] | År 2019 | År 2020 |
Konto [...99] | 4.486,72 | 8.355,63 |
Heraf lejeindtægt uden salgsmoms (beboelse) | 4.486,72 | 6.684,50 |
Heraf salgsmoms | 0,00 | 1.671,13 |
Lejeindtægter i alt (beboelse) | 220.312,72 | 164.504,97 |
År 2019 | År 2020 | |
Årlig lejeudgift jf. lejekontrakt | 234.000,00 | 234.000,00 |
- erhvervsleje [virksomhed1] jf. regnskab | 37.000,00 | 44.400,00 |
Årlig lejeudgift beboelsesandel | 197.000,00 | 189.600,00 |
Bundfradrag = 2/3 af årlig leje (beboelsesandel) | 131.333,33 | 126.400,00 |
Beløb til beskatning i virksomhed | ||
Lejeindtægter beboelse | 220.312,72 | 164.504,97 |
- bundfradrag | 131.333,33 | 126.400,00 |
Beløb til beskatning i virksomheden: | 88.979,97 | 38.104,97 |
Din omsætning for 2019 forhøjes med 88.979 kr. og din omsætning for 2020 forhøjes med 38.105 kr.
Du er kommet med indsigelser og har forklaret, at du ikke skal beskattes af dine fremlejeindtægter for [adresse1], st. Det har du begrundet med, at du ved en tidligere kontrol, foretaget af Skattestyrelsen, har oplyst, at der er tale om en delelejlighed/bofællesskab med fælles husholdning.
Du har forklaret at, det aldrig har været tiltænkt som en virksomhed med udlejning af værelser.
Du har også oplyst, at det er din opfattelse, at Skattestyrelsen ved den tidligere kontrol har godkendt, at du ikke skal beskattes af de beløb, du har modtaget for at stille værelser til rådighed for andre.
Du har forklaret, at du har udlejet dit eget soveværelse i perioder via [virksomhed2] og aldrig anset det for at være en del af din virksomhed. Du har i den forbindelse oplyst, at du er bekendt med, at der skal betales skat, hvis indtægten herfra overstiger bundfradraget.
At du omtaler konstruktionen som en delelejlighed med fælles husholdning, ændre ikke på de faktiske forhold:
• | At du har haft indtægter fra fremleje i 2019 og 2020, der overstiger bundfradragene i 2019 og 2020. |
• | At du alene står som lejer af lejligheden [adresse1] på lejekontrakten, hvor udlejer er [virksomhed3] A/S. |
• | At der foreligger legekontrakter, hvoraf det fremgår at lejere har lejet værelser på 12 m², 14 m² og 18 m², og du er udlejer. |
• | At lejerne er tilmeldt adressen på folkeregistret, undtagen en. |
• | At udlejning/fremleje af fast ejendom i form at værelser i både kortere og længere perioder er skattepligtig. |
• | At du i 2020 har været momsregistreret i de perioder, hvor du har udlejet et værelse gennem [virksomhed2], hvorfor du bliver momspligtig af disse indtægter. |
Det er fortsat Skattestyrelsens vurdering, at du skal beskattes af fremlejeindtægterne i 2019 og 2020, som beregnet oven for, for værelsesudlejningen og kortidsudlejningen af dit eget værelse i lejligheden [adresse1].
Du har modtaget tre breve efter Skattestyrelsen var på besøg hos dig den 11. december 2018 (se Bilag 6 – 11-02-2019 Taksation forslag år 2017, Bilag 7 – 12-03-2019 Afgørelse moms og skat år 2015 og 2016 og Bilag 8 – 11-04-2019 Afgørelse moms år 2017). I brevene er der ikke noget, der tilkendegiver, at Skattestyrelsen har oplyst, at udlejning af værelser er skattefri ud over bundfradraget. Ifølge øvrige oplysninger i Bilag 7 – 12-03-2019 Afgørelse moms og skat år 2015 og 2016, har Skattestyrelsen for år 2015 og 2016 vurderet, at din udlejning via [virksomhed2] ikke skal beskattet idet beløbene, du har modtaget for udlejning ikke overstiger bundfradragene for årene.
Skattestyrelsen imødekommer derfor ikke dine indsigelser om, at du ikke skal beskattes af lejeindtægter for de værelser, du har fremlejet i 2019 og 2020.”
I forbindelse med at sagsfremstillingen har været fremsendt i erklæring, har Skattestyrelsen den 3. juli 2023 fremsendt følgende udtalelse til sagen:
”Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som det fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse dateret 1. juni 2023.
Faktiske forhold
I de påklagede indkomstår drev klageren virksomheden [virksomhed1], hvor klageren har oplyst, at driftsaktiviteten bestod af udarbejdelse af design objekter med salg til bl.a. hoteller og restauranter til brug for udsmykning heraf.
Klageren beboede lejligheden beliggende i [by1] siden 2016, hvoraf et værelse blev anvendt til erhvervsmæssig benyttelse. I henhold til fremlagte lejekontrakter havde klageren udlejet de enkelte værelser i lejligheden og modtaget leje heraf.
Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 26. oktober 2022 ændret klagerens indkomst for indkomstårene 2019 og 2020 med i alt 421.274 kr. som følge af Skattestyrelsen har ændret klagerens virksomheds resultat, beskattet klageren af fri telefon, konstateret yderligere omsætning og beskattet klageren vedrørende udlejning af værelser.
Materielt
Klageren har gjort gældende, at yderligere omsætning er opgjort forkert, afstemning af resultat er forkert og at der ikke er tale om udlejning af værelser i lejligheden.
Afstemning af virksomhedens resultat
Skattestyrelsen fastholder ændring af virksomhedens resultat for 2019 med 25.003 kr. samt -18 kr. for 2020 grundet den forskel, der forligger mellem virksomheden resultat ifølge virksomhedens regnskaber for nævnte indkomstår samt klagerens oplyste resultat af virksomhed.
Klageren har ikke fremlagt dokumentation, der kan medføre et andet resultat.
Beskatning af fri telefon
Klageren har medtaget 2.600 kr. for privat andel for brug af arbejdstelefon i virksomhedens skattemæssige resultat for 2019, som fremgår af regnskabet for 2019. For 2020 fremgår ingen beskatning heraf.
Det fremgår af regnskaberne for 2019 og 2020, at der er afholdt udgifter til telefon og internet.
Beskatning af fri telefon er reguleret i ligningslovens § 16, stk. 12 og stk. 14. For 2019 udgør satsen for fri telefon 2.800 kr. og for 2020 udgør satsen 2.900 kr.
Klageren har ikke godtgjort, at der ikke skal ske beskatning på foreliggende grundlag, hvorfor Skattestyrelsen fastholder klageren skal beskattes med 200 kr. for 2019, som udgør forskellen op til satsen for indkomståret 2019, og beskatning af den fulde sats med 2.900 kr. for indkomståret 2020.
Yderligere omsætning
Af klagerens fremlagte kontoudskrifter, herunder en konto i [finans1] samt tre konti i [finans2], har Skattestyrelsen ved gennemgang vurdereret indsætninger har sammenhæng til virksomhedens erhvervsmæssige aktivitet indenfor kunst og anset disse indsætninger for yderligere omsætning.
Yderligere omsætning for 2019 er opgjort til 161.257 kr. for 2019 og 104.847 kr. for 2020.
Det påhviler klageren at løfte bevisbyrden for, at indsætningerne vedrører allerede beskattede midler eller skattefri midler, der er indsat på klagerens bankkonti. Der henvises til SKM2008.905.HR samt SKM2011.208.HR.
Klageren har redegjort for, at flere af indsætningerne på bankkonto i [finans1] stammer fra klagerens kunder eksempelvis [virksomhed4] ehf., [virksomhed5] m.v. Vi henviser til klagerens skrivelse dateret 27. august 2022. Ligeledes er der fremlagt bilag i form af faktureret beløb for klagerens arbejde, hvor der på kontoudskrift for bankkonto i [finans1] forligger indbetalinger i overensstemmelse med fremlagt faktura. Indsætningerne indgår som en del af opgørelsen for yderligere omsætning.
Der ses ej, at der foreligger nogen sammenhæng mellem overførsler fra klagerens bankkonto i [finans1] samt indsætninger på bankkonti i [finans2], hvorfor det anførte af klageren om, en del indsætninger på danske bankkonti stammer fra den islandske bankkonto, afvises. Der fremgår ingen overførsler fra islandske bankkonto på de danske bankkonti udskrifter.
Skattestyrelsen finder ikke klageren har løftet den påhvilende bevisbyrde for, at der er tale om allerede beskattede midler for de øvrige indsætninger, hvorfor den yderligere omsætning for de påklagede indkomst år fastholdes og klageren beskattes heraf i henhold til statsskattelovens § 4.
Udlejning af værelser
Det fremgår af lejekontrakten mellem klageren, som lejer, og [virksomhed3] A/S, som udlejer, at klageren har lejet lejligheden med en årlig husleje på 234.000 kr. Heraf anvendes et værelse som kontor og indgår med en husleje på henholdsvis 37.000 kr. samt 44.400 kr. for indkomstårene 2019 og 2020.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at klageren er beskattet af forskellen mellem klagerens egen årlige husleje samt husleje jf. regnskabet for kontor og modtaget husleje ved udlejning til øvrige lejere indsat på bankkonti. I opgørelsen er et skattefrit bundfradrag medtaget i henhold til ligningslovens § 15 P.
Forskellen er opgjort til 88.980 kr. for indkomståret 2019 samt 38.105 kr. for indkomståret 2020, som Skattestyrelsen fastholder klageren, er skattepligtig af som resultat af fremleje af værelser i henhold til statsskattelovens § 4.
Det forhold, at der skulle være tale om eksistensen af et bofællesskab, som anført af klageren, finder Skattestyrelsen ikke er underbygget med dokumentation. Det ses ikke, at der forligger noget fælles økonomisk grundlag for den nedlagte påstand om bofællesskab.”
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens resultat for indkomståret 2019 skal nedsættes med 275.440 kr., og at resultatet for indkomståret 2020 skal nedsættes med 145.834 kr.
Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført følgende:
”Yderligere omsætning opgjort forkert.
Afstemning af resultat forkert.
Der er ikke tale om udlejning.”
Repræsentanten har endvidere anført følgende:
”I realiteten udgør lejligheden [adresse1] et boligkollektiv.
Dermed foreligger der ikke udlejning af værelser, som min klient er skattepligtig af. Min klient er ikke rette indkomstmodtager i relation til de betalinger, som skattemyndigheden gør min klient skattepligtig af. Skattemyndigheden statuerer, at der foreligger yderligere omsætning, men dette ses ikke dokumenteret, hvorfor der skal ske nedsættelse til det selvangivne beløb.
Der er tale om en foreløbig begrundelse, som jeg finder, er tilstrækkelig. Jeg har først lejlighed til at have et møde med min klient i uge 6. I uge 7 fremsendes yderligere begrundelse.”
Repræsentanten er den 10. februar 2023 kommet med følgende bemærkninger:
”Jeg har endnu en gang drøftet sagen med min klient.
Han har oplyst, at skattemyndigheden ved opgørelsen af hans indtægter har regnet beløb med to gange. Midler der er blevet overført til min klients danske konto fra Island, er beskattede midler som han selv har indsat på hans konto i Island.
Min klient vil fremsende en opgørelse over disse beløb.
Ad lejligheden i [adresse1]. Der er i realiteten tale om et boligkollektiv. Udlejer ville ikke udleje til et boligkollektiv, formentlig fordi der er tale om en juridisk person. I stedet kom min klient til at stå som den formelle lejer, skønt det i realiteten var tre personer, der dannede et boligkollektiv.
Økonomisk har man forholdt sig således, at det var de tre deltagere, der både udgiftsmæssigt og indtægtsmæssigt var deltagere i lejlighedens drift. Der var således fælles økonomi omkring forbruget.
Der blev løbende holdt fællesmøder, og optagelse af mine medlemmer skulle ske på sådanne møder, og der skulle være enstemmighed.
Dansk skatteret bygger på en realitetsgrundsætning jf. professor, dr.jur. Jan Petersen. Det skal således ikke tillægges betydning, at det er min klient, der formelt står på lejekontrakten.”
Repræsentanten har den 12. maj 2023 fremsendt følgende bemærkninger:
”Min klient har nu samlet de overførsler mellem Island og Danmark i 2019 - ud fra [finans1] og ind hos [finans2], hvor der er tale om allerede beskattede midler:
1. Overført d.4.1.2019 fra [finans1] 115.000 ISK / 850 € til [finans2], 850 € / 6.316 DKK indbetalt der den 7.1.2019
2. Overført d.15.5.2019 fra [finans1] 37.959 ISK / 270 € til [finans2], 270 € / 1.993 DKK indbetalt
der den 16.5.2019
3. Overført d.5.8.2019 fra [finans1] 205.815 ISK /1.500 € til [finans2], 1.500 € / 11.155 DKK indbetalt
der den 7.8.2019
4. Overført d.3.10.2019 fra [finans1] 273.080 ISK /2.000 € til [finans2], 2000€ / 14.887 DKK indbetalt der den 4.10.2019
5. Overført d. 31.10.2019 fra [finans1] 277.910 ISK /2.000 € til [finans2], 2.000 € / 14.896 DKK indbetalt der 31.10.2019
6. Overført d. 22.11.2019 fra [finans1] 164.886 ISK /1.200 € til [finans2], 1.200 € / 8.930 DKK indbetalt der 25.11.2019
7. Overført d. 30.12.2019 fra [finans1] 341.700 ISK /2.500 € til [finans2], 2.500 € / 18.647 DKK indbetalt der 02.01.2020
SAMLET 76.824 DKK i 2019 - overførsler fra Island til Danmark af allerede angivne / beskattede kroner i opgørelsen. Beløb som min klient med SKATs afgørelse har betalt skat af to gange.”
Repræsentanten har den 21. juni 2023 fremsendt følgende bemærkninger:
”Der navnene på kollektivisterne
[person1]
[person2]
[person3]
[person4]”
Skatteankestyrelsen har anmodet om dokumentation for, at overførslerne er interne i form af screenshots af bankoverførslerne eller andet, der objektivt kan dokumentere dette. Klageren har ikke fremlagt sådan dokumentation.
Retsmøde
På retsmødet fastholdt repræsentanten den tidligere fremsatte påstand om, at der ikke er tale om skattepligtig udlejning af værelser, at indsætningerne på klagerens bankkonti stammer fra allerede beskattede midler, og at klagerens selvangivne resultat af virksomhed er korrekt. Det blev yderligere anført, at klageren ikke skal beskattes af udlejning af værelser, idet klageren har stillet værelser til rådighed for andre, og at overførslerne er fra klagerens islandske bank til klagerens danske bank.
Repræsentanten frafaldt påstanden om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 5.299 kr. for perioden 1. juli 2019 – 31. december 2020, og at virksomhedens resultat skal nedsættes vedrørende beskatning af fri telefon for indkomstårene 2019 og 2020.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om forhøjelsen af virksomhedens resultat i indkomstårene 2019 og 2020 er opgjort korrekt på baggrund af afstemning af virksomhedens resultat, beskatning af fri telefon, yderligere konstateret omsætning og udlejning af værelser.
Afstemning af virksomhedens resultat
Selvstændige erhvervsdrivende skal opgøre og oplyse det skattepligtige resultat af virksomheden. Resultatet af virksomheden er forskellen mellem virksomhedens omsætning efter statsskattelovens § 4, stk. 1, og virksomhedens fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Klageren har oplyst, at resultatet af virksomheden udgør 106.704 kr. i 2019 og 36.732 kr. i 2020. Ifølge de indsendte regnskaber udgør resultatet af virksomheden 131.707 kr. i 2019 og 36.714 kr. i 2020.
Under disse omstændigheder finder Landsskatteretten, at virksomhedens resultat skal forhøjes med 25.003 kr. i 2019 og nedsættes med 18 kr. i 2020.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Yderligere omsætning
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM2008.905.H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om skatteyderens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.H.
I indkomstårene 2019 og 2020 har Skattestyrelsen efter gennemgang af udskrifter fra klagerens bankkonti anset en del af indbetalingerne for at vedrøre virksomhedens aktiviteter.
Klageren har anført, at en del af indbetalingerne på klagerens danske konti stammer fra klagerens islandske konto, hvorfor der er tale om interne overførsler og dermed allerede beskattede midler.
Denne forklaring er imidlertid ikke understøttet ved objektive konstaterbare forhold i form af udskrift fra bankoverførsler eller andet, der kan understøtte denne forklaring.
Derimod indikerer posteringsteksterne på bankoverførslerne og posteringsteksterne ved indbetalinger fra Mobilepay, at der er tale om omsætning i klagerens virksomhed.
Det anses derfor ikke for dokumenteret eller sandsynliggjort, at pengene stammer fra midler, der er undtaget fra beskatning, eller som allerede er beskattet.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Udlejning af værelser
Indtægter ved udlejning af fast ejendom er skattepligtige i medfør af statsskattelovens § 4, litra b, 1. pkt. Dette gælder, uanset om der er tale om udlejning af en ejerbolig eller fremleje af en lejelejlighed.
Bestemmelsen giver hjemmel til at beskatte oppebårne indtægter fra udlejning af fast ejendom.
Der kan ved indkomstopgørelsen gives fradrag for udgifter i forbindelse med udlejningen.
Det fremgår af ligningslovens § 15 P, stk. 2, 1. pkt., at lejere, der fremlejer lejligheden en del af indkomståret til beboelse, ved indkomstopgørelsen kan vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 2/3 af fremlejers egen årlige leje.
Resultatet af udlejningen medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst som personlig indkomst for fremlejere. Dette følger af personskattelovens § 3 og § 4, stk. 1, nr. 6.
Klagerens repræsentant har forklaret, at der ikke foreligger et udlejningsforhold, men derimod et bofællesskab, hvor parterne deles om fællesudgifterne, hvorfor der ikke er tale om en yderligere indtægt for klageren.
Klageren har i de påklagede indkomstår haft igangværende udlejningsaktiviteter, som han ikke har selvangivet overskuddet af.
På lejekontrakten for lejligheden [adresse1], [by1], indgået mellem klageren og udlejer [virksomhed3] A/S, står klageren som lejer af lejligheden.
Der foreligger lejekontrakter indgået mellem klageren og lejere, hvoraf det fremgår, at lejerne har lejet værelser på 12 m2, 14 m2 og 18 m2, og at klageren er udlejer.
Landsskatteretten finder, at klageren fremstår som udlejer i henhold til lejekontrakterne, og at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der foreligger et bofællesskab.
Klageren er derfor skattepligtig af resultatet af udlejningen efter statsskattelovens § 4. Lejeindtægt ved fremleje af lejebolig angives som anden personlig indkomst ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.