Kendelse af 06-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 10-01-2025

Journalnr. 23-0005489

Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for 9 køretøjer (nr. 88, 27, 96, 68, 11, 86, 105, 35 og 100) på i alt 2.570.951 kr. Motorstyrelsen har modregnet afgiftskravet på 2.570.951 kr. i selskabets tilbagebetalingskrav på i alt 3.248.548 kr., der vedrører selskabets betalte registreringsafgift for de samme 9 køretøjer i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018, der blev ændret af Landsskatteretten i afgørelse af 20. september 2021, hvor afgiftskravet blev nedsat til 0 kr., idet Landsskatteretten fandt, at betingelserne for registrering af køretøjerne med forholdsmæssig registreringsafgift var opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b.

Landsskatteretten ændrer Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 88 og 35, således at afgiftskravet for disse køretøjer nedsættes til 0 kr., og stadfæster i øvrigt Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 27, 96, 68, 11, 86, 105 og 100, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen heraf.

Køretøj nr. 11 hjemvises til Motorstyrelsen med henblik på den talmæssige opgørelse af registreringsafgiften.

Faktiske oplysninger

Motorstyrelsen traf den 9. august 2018 afgørelse om opkrævning af fuld registreringsafgift for 17 køretøjer på i alt 6.489.501 kr. under henvisning til, at betingelserne for indregistrering af køretøjerne med forholdsmæssig registreringsafgift ikke var opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b. Motorstyrelsens afgørelse vedrørte selskabets aktive leasingaftaler i perioden 1. oktober 2016 til 31. december 2016.

Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018 blev påklaget til Skatteankestyrelsen den 23. august 2018, og Landsskatteretten traf afgørelse den 20. september 2021 og nedsatte Motorstyrelsens samlede afgiftskrav på 6.489.501 kr. til 0 kr. under henvisning til, at betingelserne for indregistrering af køretøjerne med forholdsmæssig registreringsafgift var opfyldt.

Motorstyrelsen havde i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort afgiftskravet for de 17 køretøjer i henhold til den dagældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 10, hvorefter leasingkøretøjer kunne afgiftsberigtiges ved betaling af restafgiften.

Motorstyrelsen havde opgjort afgiftskravet for de 17 køretøjer således:

(Motorstyrelsens nummerering af køretøjerne i afgørelsen af 9. august 2018 er bibeholdt)

Køretøj nr.

Stel nr.

Den fulde beregnede

registreringsafgift af

Motorstyrelsen, jf. § 3 b, stk. 10

Betalt registreringsafgift, jf. § 3 b

Manglende

betaling af registreringsafgift

16

[...1]

621.980 kr.

125.333 kr.

496.647 kr.

27

[...2]

998.138 kr.

246.069 kr.

752.069 kr.

65

[...3]

411.847 kr.

81.433 kr.

330.414 kr.

82

[...4]

421.364 kr.

92.373 kr.

328.991 kr.

88

[...5]

294.214 kr.

51.941 kr.

242.273 kr.

96

[...6]

357.466 kr.

61.361 kr.

296.105 kr.

11

[...7]

297.597 kr.

65.681 kr.

231.916 kr.

35

[...8]

601.276 kr.

125.549 kr.

475.727 kr.

19

[...9]

692.681 kr.

75.416 kr.

617.265 kr.

41

[...10]

496.918 kr.

81.516 kr.

415.402 kr.

59

[...11]

131.896 kr.

27.529 kr.

104.367 kr.

68

[...12]

375.631 kr.

87.635 kr.

288.002 kr.

86

[...13]

598.188 kr.

81.590 kr.

516.598 kr.

87

[...14]

659.875 kr.

107.656 kr.

552.219 kr.

100

[...15]

145.269 kr.

33.301 kr.

111.969 kr.

105

[...16]

591.711 kr.

169.964 kr.

421.747 kr.

116

[...17]

369.066 kr.

61.276 kr.

307.790 kr.

i alt

6.489.501 kr.

Selskabet ansøgte den 27. august 2018 Skattestyrelsen om henstand med betalingen af registreringsafgiftskravet på i alt 6.489.501 kr. Ca. et år efter, den 6. august 2019, traf Skattestyrelsen afgørelse, hvor selskabet fik henstand med betalingen af den fulde registreringsafgift for køretøj nr. 16, 27, 82, 11, 35, 41, 68, 87, 100, 105 og 116. Selskabets anmodning om henstand med betalingen af afgiftskravet for køretøj nr. 65, 88, 96, 19, 59 og 86 blev afvist af Skattestyrelsen under henvisning til, at selskabet allerede havde betalt afgiftskravet i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018.

Det fremgår af Motorstyrelsens følgebrev af 16. maj 2018 til forslag til afgørelse vedrørende Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018, at Motorstyrelsen havde blokeret de 17 køretøjer, der var omfattet af afgørelsen i Køretøjsregistret undtaget køretøj nr. 41, 87 og 116. Følgende fremgår af følgebrevet:

”Selskabet gøres opmærksom på, at de køretøjer, som er angivet i forslaget, og som selskabet stadig står som ejer af pr. dags dato, er blokeret af SKAT. Det vil sige de ovennævnte undtagen 41, 87 og 116.

Selskabet kan derfor ikke på næverende tidspunkt, uden forudgående henvendelse til SKAT, omregistrere køretøjerne uden registreringsafgiften er betalt.”

Som følge af Motorstyrelsens administrative låsning af køretøjerne i Køretøjsregisteret betalte selskabet afgiftskravet i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018 for køretøj nr. 88, 27, 96, 68, 11, 86, 105, 35 og 100 med i alt 3.248.548 kr. for at få fjernet den administrative låsning af køretøjerne, uanset Skattestyrelsen havde givet henstand med betalingen af afgiftskravet for køretøj nr. 27, 68, 11, 105, 35 og 100.

Selskabet har i henhold til Landsskatteretten afgørelse af 20. september 2021 anmodet Motorstyrelsen om at få tilbagebetalt den indbetalte afgift på i alt 3.248.548 kr. for køretøj nr. 88, 27, 96, 68, 11, 86, 105, 35 og 100.

I den påklagede afgørelse af 17. oktober 2022 har Motorstyrelsen opgjort selskabets tilbagebetalingskrav til 629.696 kr. under henvisning til, at der i mellemtiden er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 88, 27, 96, 68, 11, 86, 105, 35 og 100 og opgjort det samlede afgiftskrav til 2.570.951 kr.

Motorstyrelsen har anført følgende opgørelse i den påklagede afgørelse af 17. oktober 2022.

Nr.

Dato for

registrering

Krav i følge

afgørelse

Modregnet i

oprindelig krav

Betalt

Ny registreringsafgift

Til modregning i udbetalingen

88

16.05.2019

242.273 kr.

242.273 kr.

419.568 kr.

177.295 kr.

27

04.01.2021

752.069 kr.

47.108 kr.

704.961 kr.

374.784 kr.

-330.117 kr.

27

04.01.2021

Efteropkrævning

47.901 kr.

96

19.12.2018

296.105 kr.

296.105 kr.

277.273 kr.

-18.832 kr.

68

16.05.2019

(18.08.2020)

288.002 kr.

3.925 kr.

291.927 kr.

191.140 kr.

-100.787 kr.

11

09.11.2020

231.916 kr.

14.013 kr.

217.903 kr.

129.525 kr.

-88.378 kr.

86

22.10.2018

516.598 kr.

516.598 kr.

525.823 kr.

9.225 kr.

105

02.12.2020

421.747 kr.

30.661 kr.

391.086 kr.

250.323 kr.

-140.763 kr.

35

03.06.2020

475.727 kr.

475.727 kr.

317.132 kr.

-158.595 kr.

100

25.11.2019

111.969 kr.

1 kr.

111.968 kr.

85.383 kr.

-26.585 kr.

I alt

3.36.406 Kr.

87.858 kr.

3.248.548 kr.

2.570.951 kr.

-629.696 kr.

”Dato for registrering” vedrørende køretøj nr. 68, er den korrekte dato den 18. august 2020 og ikke den 16. maj 2019, som anført af Motorstyrelsen i skemaet, i den påklagede afgørelse.

Køretøj nr. 88, Porsche 911 Carrera, Coupe, stelnummer [...5]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 88, den 16. maj 2019. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 419.568 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 242.273 kr., der er betalt af selskabet den 18. september 2018.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 6. september 2018 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 18. september 2018.

Køretøjet blev af selskabet afmeldt af Køretøjsregistreret den 16. marts 2017 efter endt leasingperiode fra 25. november 2015 til 16. marts 2017.

Det fremgår af fremlagt fakturanr. BS0000113 af 16. marts 2017, at køretøjet er solgt til [person1] for 297.000 kr. Det fremgår af håndskrevet notat på fakturaen, at ”kunden vidste der var fuld afgift i den”.

Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 16. maj 2019, hvor [person1] blev registeret som ejer og bruger af køretøjet, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.1].

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at registreringen af køretøjet den 16. maj 2019 er foretaget af [virksomhed1] ApS, CVR.nr. [...1].

Køretøj nr. 27 Land Rover, Range Rover, stelnummer [...2]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 27 den 4. januar 2021. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 374.784 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 752.069 kr.

I den påklagede afgørelse af 17. oktober 2022 har Motorstyrelsen opgjort restafgiften til 704.784 kr., hvor selskabet har indbetalt 345.086 kr. til Motorstyrelsen den 21. december 2020, og den øvrige betaling af det samlede krav på 704.069 kr. er betalt af selskabet ved modregning i bl.a. rentegodtgørelse, eksportgodtgørelse, refusion af leasingafgift m.v. for andre køretøjer.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 4. januar 2021 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften.

Det fremgår af Køretøjsregisteret, at selskabet har oprettet en leasingaftale for perioden 15. december 2018 til 14. december 2019 med registreringsnummer [reg.nr.2]. Køretøjet blev omregistreret og fik afbrudt en leasingaftale den 4. januar 2021, hvor selskabet ved betalingen af den fulde afgift anmodede Motorstyrelsen om, at køretøjet blev registeret med selskabet som ejer og [person2] som bruger. Den 10. marts 2022 blev køretøjet afmeldt uden aflevering af nummerplader, der var bortkommet.

[virksomhed2] A/S er efterfølgende registreret som ejer af køretøjet den 12. januar 2023, og der er opkrævet leasingafgift for perioden 12. januar 2023 til 11. januar 2024.

Det fremgår endvidere, at selskabet har fået tilbagebetalt leasingafgift vedrørende perioden 15. december 2018 til 4. januar 2021 på i alt 47.901 kr.

Motorstyrelsen har i den påklagede afgørelse af 17. oktober 2022 foretaget en opkrævning af den tidligere refunderede leasingafgift for perioden 16. december 2018 til 4. januar 2021 på i alt 47.901 kr. under henvisning til, at der ved en fejl er sket en refusion af beløbet på 47.901 kr. den 4. januar 2021.

Selskabet har fremlagt to leasingaftaler, der i henhold til aftalerne var gældende for perioderne 15. december 2020 til 14. december 2021 og 15. december 2021 til 14. december 2022. [person2] er angivet som leasingtager og selskabet som leasinggiver. Leasingaftalerne er ikke underskrevet af hverken leasingtager eller leasinggiver.

Køretøj nr. 96, Lexus RX 450h, stelnummer [...6]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 96 den 19. december 2018. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 277.273 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 296.105 kr.

Selskabet har betalt den opgjorte restafgift på 296.105 kr. ved modregning i eksportgodtgørelse for to andre køretøjer henholdsvis den 18. februar 2019 og den 22. marts 2019.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er betalt den 6. september 2018 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften.

Køretøjet er afmeldt af Køretøjsregistreret den 26. november 2017 efter endt leasingperiode fra 27. november 2016 til 26. november 2017.

Køretøjet blev igen registreret i Køretøjsregistret den 19. december 2018 af selskabet med selskabet som ejer og [person3] som bruger. Der er udstedt nummerplader til køretøjet den 19. december 2018 med registreringsnummer [reg.nr.3], uden at der samtidigt eller efterfølgende er oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Selskabet har fremlagt en leasingaftale, der i henhold til aftalen var gældende for perioden 19. december 2018 til 18. juni 2019. [person3] er angivet som leasingtager og selskabet som leasinggiver. Leasingaftalen er ikke underskrevet af hverken leasingtager eller leasinggiver.

Køretøj nr. 68, BMW 535d, stelnummer [...12]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 68 den 18. august 2020. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 191.140 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 288.002 kr.

Motorstyrelsen har den 11. august 2020 foretaget en fornyet opgørelse af restafgiften til 291.927 kr., som selskabet har betalt den 10. august 2020.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 13. august 2020 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 10. august 2020.

Køretøjet blev afmeldt af Køretøjsregistreret den 24. marts 2020 efter endt leasingperiode fra 15. april 2019 til 24. marts 2020.

Køretøjet blev igen registreret af selskabet i Køretøjsregistret den 18. august 2020 med selskabet som ejer og [person4] som bruger. Der er udstedt nummerplader til køretøjet den 18. august 2020 med registreringsnummer [reg.nr.4], uden at der samtidig eller efterfølgende er oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Selskabet har fremlagt en leasingaftale, der i henhold til aftalen var gældende for perioden 18. august 2020 til 17. august 2021. [person4] er angivet som leasingtager og selskabet som leasinggiver. Leasingaftalen er ikke underskrevet af hverken leasingtager eller leasinggiver.

Køretøj nr. 11, BMW, X5, stelnummer [...7]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 11 den 9. november 2020. Motorstyrelsen har opgjort afgiftskravet til 129.525 kr. i henhold til selskabets salgsfaktura.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort retsafgiften for køretøjet til 231.916 kr.

Motorstyrelsen har i mail af 3. november 2020 opgjort restafgiften til 217.903 kr., som selskabet har betalt til Motorstyrelsen.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 11. november 2020 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften.

Selskabet har i henhold til fakturanr. BS0003773 af 9. november 2020 solgt køretøjet til [person5] for 229.555 kr. inklusive registreringsafgift efter endt leasingperiode fra 10. oktober 2020 til 11. november 2020.

Selskabet registrerede [person5] som ejer og bruger af køretøjet den 11. november 2020 ved en omregistrering, hvorefter køretøjet fortsatte med at være registreret med nummerplader med registreringsnummer [reg.nr.5].

Motorstyrelsen har ikke foretaget en værdiansættelse af køretøjets handelspris og nypris eller beregning af afgiften, der er fastsat til 129.525 kr. i henhold til selskabets salgsfaktura af 9. november 2020.

Køretøj nr. 86 Porsche Panamera GTS, stelnummer [...13]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 86 den 22. oktober 2018. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 525.823 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 516.598 kr., der er betalt af selskabet den 10. oktober 2018.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er betalt den 12. oktober 2018 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 10. oktober 2018.

Køretøjet er afmeldt af Køretøjsregistreret den 21. juni 2018 efter endt leasingperiode fra 22. november 2016 til 21. juni 2018.

Køretøjet blev igen registreret af selskabet i Køretøjsregistret den 22. oktober 2018 med selskabet som ejer og [person3] som bruger. Der er udstedt nummerplader til køretøjet den 22. oktober 2018 med registreringsnummer [reg.nr.6], uden at der samtidig eller efterfølgende er oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Køretøjet er efterfølgende afmeldt fra Køretøjsregistreret den 14. november 2018.

Selskabet har i henhold til fakturanr. BS0004623 af 30. september 2021 solgt køretøjet til [virksomhed3] for i alt 375.000 kr. inklusive moms og registreringsafgift.

Selskabet har fremlagt en leasingaftale, der i henhold til aftalen var gældende for perioden 22. oktober 2018 til 21. februar 2019. [person3] er angivet som leasingtager og selskabet som leasinggiver. Leasingaftalen er ikke underskrevet af hverken leasingtager eller leasinggiver.

Køretøj nr. 105, BMW X5 xDrive30d, stelnummer [...16]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 105 den 2. december 2020. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 250.323 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort retsafgiften for køretøjet til 421.747 kr.

Motorstyrelsen har efterfølgende opgjort restafgiften til 391.086 kr., der er betalt af selskabet den 1. december 2020.

Det fremgår af Køretøjsregisteret, at afgiften er indbetalt den 2. december 2020 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 1. december 2020.

Køretøjet blev afmeldt fra Køretøjsregisteret den 25. august 2020 efter endt leasingperiode fra 31. oktober 2019 til den 25. august 2020.

Køretøjet er igen registreret i Køretøjsregisteret den 2. december 2020 med selskabet som ejer og [person6] som bruger. Der er udstedt nummerplader til køretøjet den 2. december 2020 med registreringsnummer [reg.nr.7], uden at der samtidigt eller efterfølgende er oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Køretøjet er efterfølgende afmeldt fra Køretøjsregisteret den 21. april 2021.

Selskabet har i henhold til fakturanr. BS0004204 af 1. maj 2021 solgt køretøjet til [virksomhed4] A/S for i alt 350.000 kr. inklusive registreringsafgift.

Selskabet har fremlagt en leasingaftale, der i henhold til aftalen var gældende for perioden 2. december 2020 til 1. juni 2021. [person6] er angivet som leasingtager og selskabet som leasinggiver. Leasingaftalen er ikke underskrevet af hverken leasingtager eller leasinggiver.

Køretøj nr. 35, BMW X5 xDrive 30d, stelnummer [...8]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 35 den 3. juni 2020. Motorstyrelsen har værdiansæt køretøjet på denne dato og beregnet afgiftskravet til 313.132 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 475.727 kr.

Selskabet har betalt den af Motorstyrelsen opgjorte restafgift på 475.727 kr. den 27. maj 2020.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 28. maj 2020 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 27. maj 2020.

Køretøjet blev afmeldt af Køretøjsregisteret den 23. april 2019 efter endt leasingperiode fra 20. april 2018 til 19. april 2019.

Selskabet har i henhold til fremlagt fakturanr. BS00034 af 21. august 2020 solgt køretøjet til [virksomhed4] A/S for i alt 400.000 kr. inklusive dansk registreringsafgift uden garanti.

Køretøjet blev igen registreret i Køretøjsregistreret den 3. juni 2020, hvor [person7] blev registreret som ejer og primær bruger af køretøjet, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.8]. Det fremgår af Køretøjsregisteret, at [virksomhed4] A/S, CVR.nr. [...2], har foretaget registreringen af køretøjet den 3. juni 2020.

Køretøj nr. 100, BMW 1 Serie, 118D aut., stelnummer [...15]

Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 100 den 25. november 2019. Motorstyrelsen har værdiansæt på køretøjet denne dato og beregnet afgiftskravet til 85.383 kr.

Motorstyrelsen har i afgørelsen af 9. august 2018 opgjort restafgiften for køretøjet til 111.969 kr.

Motorstyrelsen har efterfølgende opgjort restafgiften til 111.968 kr., der er betalt af selskabet den 22. november 2019.

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at afgiften er indbetalt den 25. november 2019 med 0 kr., uanset selskabet har betalt restafgiften den 22. november 2019.

Køretøjet blev afmeldt af Køretøjsregisteret den 2. september 2019 efter endt leasingperiode fra 1. juni 2018 til 2. september 2019.

Køretøjet blev igen registeret i Køretøjsregisteret den 25. november 2019 af selskabet, hvor [person8] blev registeret som ejer og bruger af køretøjet, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.9].

Selskabet har i henhold til fremlagt fakturanr. BS0002744 af 29. november 2019 solgt køretøjet til [person8] for 156.180 kr. inklusive registreringsomkostninger til nummerplader på 1.180 kr.

Motorstyrelsens afgørelse

Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for 9 køretøjer, hvor Motorstyrelsen har foretaget modregning i selskabets tilbagebetalingskrav på tidligere betalt registreringsafgift, og opgjort selskabets tilbagebetalingskrav til 629.696 kr.

Motorstyrelsen har anført følgende begrundelse i afgørelsen:

”[...]

Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for perioden 1. oktober 2016 til

31. december 2016 på i alt 6.489.501 kr. ved afgørelse af 9. august 2018 fordelt på 17 køretøjer, idet Motorstyrelsen ikke fandt betingelserne for indregistrering på forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b for opfyldt.

Landsskatteretten ændrede Motorstyrelsens afgørelse ved afgørelse af 20. september 2021, hvor virksomheden fik fuldt medhold i, at køretøjerne kunne registreres på forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b.

Der er for 5 køretøjer søgt om henstand med betaling af afgiften, hvor der for 1 køretøj er sket tilbagebetaling af en modregning på 270.753 kr. Der er sket tilbagebetaling for 3 køretøjer 11. januar 2022.

De resterende 9 køretøjer har været registreret som fuld afgiftsberigtiget i Køretøjsregistret.

Motorstyrelsen har foretaget en værdifastsættelse og beregnet registreringsafgift på det tidspunkt, hvor de enkelte køretøjer er indregistreret i Køretøjsregistret som fuld afgiftsberigtiget. Den beregnede registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er registreret som fuld afgiftsberigtiget skal modregnes i udbetalingen. Dette skyldes, at der skal svares afgift til statskassen af køretøjer, som registreres i Køretøjsregistret ifølge registreringsafgiftslovens§ 1 stk. 1 og lov om registrering af køretøjer § 2 stk. 1 nr. 1.

[...]

Nummeret for de enkelte køretøjer, henviser til det nummer køretøjet havde i den oprindelige indkaldelse af materialet ved brev af 20. marts 2017.

Beløbet afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

1. Køretøj nr. 88

Porsche 911 Carrera, Coupe med stelnummer [...5]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift:

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 16. maj 2019, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 1; Regnemaskine og uddybende begrundelse, [...5]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 722.000 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 16. maj 2019 419.568 kr.

Den fulde registreringsafgift ifølge tidligere afgørelse 242.273 kr.

Registreringsafgift til betaling 177.295 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

2. Køretøj nr. 27

Land Rover, Range Rover, Vouge med stelnummer [...2]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 4. januar 2021, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Der fremgår i afgørelsen et afgiftskrav på 752.069 kr., men der er alene afregnet 704.961 kr., da der er sket modregning af efterfølgende leasingydelse for perioden 15.12.2018-14.12.2019 med 47.108 kr. = 704.961 kr.

Den efteropkrævning der er for perioden 15.12.2019 - 04.01.2021 er annulleret i Køretøjsregistret. Da der ikke er sket betaling af leasingafgift for denne periode, genopkræves denne efter reglerne i registreringsafgiftslovens § 3 b.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 2; Regnemaskine og uddybende begrundelse, SALGA2JF3DA 101617", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 627.700 kr.

Fuld registreringsafgift værdifastsættelse pr. 4. januar 2021 374.784 kr.

Afregnet registreringsafgift 704.961 kr.

Registreringsafgift til udbetaling før efteropkrævning -330.177 kr.

Leasingafgift for perioden 15.12.2019 - 04.01.2021: 564.167 kr.

Registreringsafgift 36.671 kr.

registreringsafgift 6,5 %

Tidligere afregnet 33.850 kr.

Restafgift ved udløb 493.646 kr.

Rente af restafgift 2,1 % p.a. 11.230 kr.

Samlet leasingafgift 47.901 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

3. Køretøj nr. 96

Lexus, RX 450 h, GYL 15 (w) med stelnummer [...6]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 19. december 2018, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 3; Regnemaskine og uddybende begrundelse, [...6]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 491.600 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 19.december 2018 277.273 kr.

Den fulde registreringsafgift ifølge tidligere afgørelse 296.105 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -18.832 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

4. Køretøj nr. 68

BMW, 535 d touring, CB 71 med stelnummer [...12]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 18. august 2020, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Der fremgår i afgørelsen et afgiftskrav på 288.002 kr., men der er afregnet 291.927 kr. Dette skyldes, at der er en regnefejl i afgiftskravet - oprindelig krav 375.631 kr. - 87.635 kr. = 287.996 kr. Der er ved opgørelse af kravet sket modregning af refusion på 21.390 kr. for perioden 7. januar 2019 - 7. november 2019 og fratrukket leasingafgift for perioden 15. april 2019 - 14. april 2020 med 17.459 kr.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 4; Regnemaskine og uddybende begrundelse [...12]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 337.200 kr.

Registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 18. august 2020 191.140 kr.

Betalt registreringsafgift -291.927 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -100.787 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

5. Køretøj nr. 11

BMW, X5, ZW41 med stelnummer [...7]

Specifikation af beregning af registreringsafgift

Det fremgår af den fremsendte faktura af 9. november 2020 til [person5], at der er afregnet momsfri afgift med 129.525 kr.

I afgørelsen fremgår et krav på 231.916 kr., men der er afregnet 217.903 kr. den 9. november 2020, da der er sket modregning af efterfølgende leasingydelse. I har i forbindende med salg modtaget 129.525 kr. som betaling for registreringsafgift. Det resterende til udbetaling fremgår af beregningen nedenfor.

Afregnet afgift med køber 129.525 kr.

Betalt registreringsafgift 217.903 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -88.378 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

6. Køretøj nr. 86

Porsche, Panamera, GTS, GI22 med stelnummer [...13]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 22. oktober 2018, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 5; Regnemaskine og uddybende begrundelse [...13]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 890.900 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 22. oktober 2018 525.823 kr.

Den fulde registreringsafgift ifølge tidligere afgørelse 516.598 kr.

Registreringsafgift til betaling 9.225 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

7. Køretøj nr. 105

BMW, X5 Xdrive 30d, KS41 med Stelnummer [...16]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tids punkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 2. december 2020, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

I afgørelsen fremgår et krav på 421.747 kr., men der er afregnet 391.086 kr. den 1. december 2020, da der er sket modregning af efterfølgende leasingydelser med i alt 30.661 kr.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 6; Regnemaskine og uddybende begrundelse [...16]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 437.200 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 2. december 2020 250.323 kr.

Betalt registreringsafgift 391.086 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -140.763 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

8. Køretøj nr. 35

BMW,XS xDrive 30d, KS41 med stelnummer [...8]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 3. juni 2020, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 7; Regnemaskine og uddybende begrundelse, [...8]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet.

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 551.000 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 3. juni 2020 317.132 kr.

Den fulde registreringsafgift ifølge tidligere afgørelse 475.727 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -158.595 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

9. Køretøj nr. 100

BMW, 1 serie,118D Aut med stelnummer [...15]

Specifikation af beregning af fuld registreringsafgift

For opgørelse af afgiftskravet skal der fastsættes en registreringsafgift på det tidspunkt, hvor køretøjet er indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Da der ikke foreligger en vurdering på dette tidspunkt, den 25. november 2019, er køretøjet blevet værdifastsat af Motorstyrelsen pr. denne dato.

Der er en regnefejl i afgørelsen, da afgiftskravet her er opgjort til 145.269 kr. - 33.301 kr. = 111.969 kr. Der er betalt korrekt 111.968 kr.

Det fremgår af tidligere fremsendte bilag "Bilag 8; Regnemaskine og uddybende begrundelse, [...15]", hvordan Motorstyrelsen har værdifastsat køretøjet

Køretøjets handelspris ved værdifastsættelse af Motorstyrelsen 169.700 kr.

Fuld registreringsafgift ved værdifastsættelse pr. 25. november 2019 85.383 kr.

Betalt registreringsafgift 111.968 kr.

Registreringsafgift til udbetaling -26.585 kr.

Registreringsafgiften afregnes efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Jeres bemærkninger

Motorstyrelsen har modtaget indsigelse fra virksomheden v/ [person9] pr. mail den 15. september 2022.

"Jeg har prøvet at fange dig her til morgen uden held prøver igen senere for at aftale et møde da vi IKKE er enige i forslag.

1. I tager udgangspunkt I et marked der er skruet for højt op grundet mangel på biler hvilket vi ikke skal straffes for, men vi gør.

2. I har ikke taget højde for vi har holdt bilerne i hus og købt dem retur til overpris i tilfælde hvis vi tabte sagen og ikke vil slippe biler med fuld afgift i. (jeg nævnte at vi havde købt mange af bilerne retur fra kunder, dem vi kunne) Nogen havde fået brev om at der var afgift i deres bil hvilket ikke har gjort vores indkøb nemmere vedrørende prisen på deres bil. F.eks. køretøj nr. 3 købte vi retur for 270.000,- + moms hvilket var et bud kunden havde fået for sin bil INKL. afgift tilbage i 2017. Den vurdere I i dag alene til i afgift 277.273,- og i 2016/17 296.105,- som vi betalte. Dvs. vi har et tab på afgift 277.273, plus at vi måske kan sælge den for 250.000,- inkl.moms og reg. afgift i dag hvis vi er heldige som giver et tab yderligere på 87.500,- (tab i alt 364.773,-)

Jeg vil foreslå vi tager et møde og går hver enkel bil igennem. Vi kan ikke gå ud med et tab på ca. 2 mil/ på 9 biler efter at have vundet en sag.

Det nemmeste som jeg sagde dengang til [person10] var at vi betalte 15 % ind i eksportgebyr på hele summen 6.4 mil/. og når sagen var afsluttet var de 15 % nemmer at håndtere for jer og vi kunne have fortsat med at lease ud uden at betale fuld afgift. Og hvis vi tabte kunne vi indbetale afgift minus det vi havde indbetalt via leasing tarif samt de 15 %.

Men det kan vi ikke ændre nu og vi skal sammen have løst det.

Før i tiden var det at der forbliv afgift i bilerne dvs. at vi fik alle vores penge retur og der forbliv afgift i dem på jeres regning. Dvs. det går begge veje hvis vi tabte betaler vi afgift og hvis I taber betaler i afgiften i bilerne. Det er da yderst fair det går begge veje.

At man kører det retur er ikke fair. Set ud fra bilerne i dag er blevet 5 år ældre og nu på nogle af biler vil i sågar have mere i afgift end i 2017 og nogle det samme. Det kan ikke være rigtigt, vi skal diskutere reg. afgift på disse biler mere.

Mit forslag er derfor at I udbetaler al reg. afgift vi har indbetalt og sætter alle bilerne (17 stk.) i system til at være fuld afgift berettiget.

Men jeg vil dog stadig foreslå vi tager et møde inden for at diskutere sagen. Medmindre I synes mit forslag er fair. "

Kontaktet [person9] fra [virksomhed5] pr. telefon 16. september 2022

Virksomheden ønsker en anden løsning end den foreslåede. Forløbet i afgiftssagen har været dyr for virksomheden. Motorstyrelsen har oplyst, at det eneste at Motorstyrelsen kan tage stilling til er registreringsafgiften og at der skal ske modregning med den beregnede registreringsafgift, på det tidspunkt hvor køretøjet bliver indregistreret som fuld afgiftsberigtiget. Det er oplyst om, at der er mulighed for at søge erstatning, hvis der er lidt et tab. Motorstyrelsen vil blive kontaktet af rådgiver.

Modtaget mail fra rådgiver 16. september 2022:

"Vi og vores klient [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...3], har modtaget Motorstyrelsens forslag til afgørelse af 13. september 2022 vedrørende manglende tilbagebetaling af registreringsafgift - sagsnr. 21-1363059. Motorstyrelsens forslag kommer i forlængelse af Landsskatterettens afgørelse af 20. september 2021, som omhandlede påklage Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018. Landsskatteretten gav vores klient fuldt medhold og nedsatte Motorstyrelsens krav om betaling af yderligere registreringsafgift fra 6.498.501 kr. til O kr.

I Motorstyrelsens netop fremsendte forslag til afgørelse, foretager Motorstyrelsen en opgørelse af tilbagebetaling af vores klients indbetalte registreringsafgift. Motorstyrelsen foretager i denne anledning en fornyet værdifastsættelse for de enkelte køretøjer, og modregner den beregnede registreringsafgift i udbetalingen. Motorstyrelsens opgørelse fører sågar til fornyet opkrævning af registreringsafgift!

Vi er dybt forundrede over og lodret uenige i Motorstyrelsens opgørelse, da det er vores klare overbevisning, at vores klient, på baggrund af Landsskatterettens klare afgørelse, må skulle stilles som om, sagen aldrig var indledt.

Vi skal venligst bede om et snarligt møde og anmoder om deltagelse fra underdirektør [person11] samt kontorchef for Jura og Processer [person12] (cc denne mail)."

Telefonsamtale med rådgiver [person13] den 21. september 2022

Motorstyrelsen har oplyst, at rådgiver er meget velkommen til at komme til et møde, men mødet ikke ville blive med deltagelse af [person12] eller [person11], men vil blive med mig som sagsbehandler og min afdelingsleder [person14]. Rådgiver blev samtidig gjort opmærksom på, at Motorstyrelsen alene kan tage stilling til registreringsafgiften, og at det var afklaret med Motor jura, at der skal ske modregning af det afgiftskrav, der er på tidspunktet, hvor køretøjet bliver indregistreret som fuld afgiftsberigtiget.

Der er den 23. september 2022 sendt mail til rådgiver om mulige mødetidspunkter, men rådgiver har efterfølgende oplyst pr. telefon, at de ikke var sikker på, om de ønskede mødet og dette er bekræftet skriftligt pr. mail den 30. september 2022.

Motorstyrelsens endelige afgørelse

Motorstyrelsen har på baggrund af indsigelsen ikke ændret opfattelse af, at når køretøjer er registreret i Køretøjsregistreret som fuld afgiftsberigtiget, skal der ske modregning i tilbagebetalingen, da afgiftspligten er indtrådt på det tidspunkt, hvor køretøjerne er blevet indregistreret i Køretøjsregistret som fuld afgiftsberigtiget.

Dette følger af lov om registrerings af køretøjer § 2 stk. 1 nr. 1 og registreringsafgiftslovens § 1.

Motorstyrelsen træffer alene afgørelse om opkrævning afregistreringsafgift og tilbagebetaler registreringsafgift som følge af afgørelsen fra Landsskatteretten.

Andet

Såfremt [virksomhed5] vil gøre et krav gældende overfor Skatteforvaltningen som følge af ekstra omkostninger, skal dette krav gøres gældende overfor Skatteforvaltningen. Der er et erstatningsteam i Skattestyrelsen som varetager erstatningssøgsmål for hele Skatteforvaltningen.

[...]”

Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen den 8. februar 2023:

“[...]

[virksomhed5] ApS, cvr-nr. [...3] fik 20. september 2021 medhold i Landsskatteretten om, at Motorstyrelsens afgiftskrav på 6.498.501 kr. skulle nedsættes til 0 kr. for 17 køretøjer.

Der er på tidspunktet for afgørelsen af 17. oktober 2022 søgt henstand med betaling for 5 køretøjer og 3 køretøjer, der fortsat er indregistreret efter reglerne i Registreringsafgiftslovens § 3 b. Afgørelsen af 17. oktober 2022 omfatter derfor 9 køretøjer, som i perioden fra Motorstyrelsen traf afgørelse den 9. august 2018 om opkrævning af fuld registreringsafgift på køretøjerne til der er en afgørelse fra Landsskatteretten er indregistreret i Køretøjsregistret som fuld afgiftsberigtiget. Disse 9 køretøjer skal der betales registreringsafgift af.

Der skal svares afgift af køretøjer, der registreres i Køretøjsregistret efter Registreringsafgiftslovens § 1. Motorstyrelsen har ved brev af 23. juni 2022 forelagt, de oplysninger Motorstyrelsen er i besiddelse af og anmodet virksomheden om deres evt. beregninger af registreringsafgift eller andre bemærkninger omkring køretøjerne. Motorstyrelsen har foretaget prisfastsættelse af køretøjerne ud fra det grundlag der er oplyst virksomheden den 23. juni 2022.

Motorstyrelsen kan alene træffe afgørelse om registreringsafgift.

Der er ikke fremkommet nye oplysninger i klagen til Skatteankestyrelsen der giver anledning til ændringer.

[...]”

Motorstyrslen har den 15. maj 2024 sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og udkast til afgørelse:

”[...]

Motorstyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens kontorindstilling. Motorstyrelsen er dog ikke enig i indstillingen vedrørende køretøj nr. 35 og har følgende bemærkninger:

Beskrivelse af sagen

Motorstyrelsen har opkrævet fuld registreringsafgift for 9 køretøjer (nr. 88, 27, 96, 68, 11, 86, 105, 35 og 100) på i alt 2.570.951 kr.

Motorstyrelsen har modregnet afgiftskravet på 2.570.951 kr. i selskabets tilbagebetalingskrav på i alt 3.248.548 kr., der vedrører selskabets betalte registreringsafgift for de samme 9 køretøjer i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018.

Afgiftskravet blev ændret af Landsskatteretten i afgørelse af 20. september 2021, hvor afgiftskravet blev nedsat til 0 kr., idet Landsskatteretten fandt, at betingelserne for registrering af køretøjerne på forholdsmæssig registreringsafgift var opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b.

Retsgrundlaget

Registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og 2, om hæftelse for betalingen af afgiften, har følgende ordlyd:

”For betaling af afgiften hæfter den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Registreres køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, er det den registrerede ejer, der som ejer hæfter for betaling af afgiften. Ejeren eller den registrerede ejer hæfter dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, uden at den pågældende vidste eller burde have vidst dette.

Stk. 2. For betaling af afgiften hæfter tillige en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med motorkøretøjer eller påhængs- eller sættevogne til motorkøretøjer, hvis virksomheden har solgt køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden.

[...]”

Følgende fremgår af bemærkningerne til registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og 2, jf. § 2, nr. 5, i forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter (lovforslag nr. 122 af 28. marts 2012):

”Efter stk. 1 hæfter den, der ejer et køretøj på det tidspunkt, hvor pligten til at betale registreringsafgift af køretøjet indtræder, for afgiftens betaling. Det er den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet tages i brug første gang. Køretøjet kan være et nyt køretøj, et importeret brugt køretøj eller et køretøj, der har mistet sin afgiftsmæssige identitet ved reparation eller ombygning.

En registreret ejer af et køretøj er ikke nødvendigvis den samme som den civilretlige ejer af køretøjet, idet der ved registrering af et køretøj i Køretøjsregisteret normalt ikke sker en prøvelse af, hvem der civilretligt ejer køretøjet. Er den civilretlige og den registrerede ejer af et køretøj ikke identisk, er det den registrerede ejer, der hæfter for afgiftens betaling.

Denne hæftelse gælder dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug uden ejerens viden, f.eks. hvis køretøjet er stjålet.

Efter stk. 2 hæfter en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med biler eller motorcykler eller påhængs- eller sættevogne til biler eller motorcykler, hvis virksomheden har solgt køretøjet i forbindelse med afgifts-pligtens indtræden. I sådanne tilfælde er det normalt sådan, at sælgeren for køber anmelder køretøjet til afgiftsberigtigelse og betaler registreringsafgiften. Det er således også normalt sælger, der fremskaffer de oplysninger, der lægges til grund for afgiftens beregning.”

Motorstyrelsen er enig i, at det som udgangspunkt er den registrerede ejer på registreringstidspunktet, der hæfter for registreringsafgiften.

Køretøj nr. 35

Køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret den 3. juni 2020 med [person7] som ejer og bruger af køretøjet. [virksomhed5] ApS har ved faktura af 21. august 2020 solgt køretøjet til [virksomhed4] A/S. [virksomhed5] ApS var således ved registreringen den 3. juni 2020 stadig både formelt den formueretlige ejer og den seneste registrerede ejer af køretøjet. Det kan ikke lægges til grund, at tredjemand ejer køretøjet på registreringstidspunktet den 3. juni 2020, når der intet materiale er til støtte herfor.

[virksomhed5] ApS hæfter således for betaling af afgiften.

Køretøj nr. 88

Det bemærkes vedrørende køretøj nr. 88, at [virksomhed5] ApS på salgsfakturaen har anført, at kunden vidste, at der var fuld afgift i køretøjet. [virksomhed5] ApS har således sat salgsprisen efter, at der var fuld afgift i køretøjet.

Såfremt Motorstyrelsen ikke havde foretaget kontrol af køretøjet og selskabet havde valgt at sælge køretøjet med fuld afgift, ville [virksomhed5] ApS have afgiftsberigtiget køretøjet i forbindelse med det foretagne salg og ville være forpligtet til, jf. registreringsafgiftslovens § 17, at have angivet registreringsafgiften på køretøjet.

[...]”

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at Motorstyrelsen skal tilbagebetale hele den indbetalte registreringsafgift på i alt 3.248.548 kr., jf. Landsskatteretten afgørelse af 20. september 2021.

Selskabets repræsentant har anført følgende begrundelse:

”[...]

1 BAGGRUND

[virksomhed5] ApS' (herefter benævnt [virksomhed5]) formål er at drive virksomhed med billeasing. [virksomhed5] blev stiftet 16. oktober 2008, og er dermed et af landets ældste ikke-bankejede billeasingselskaber. [virksomhed5]s leasingaktiviteter omfatter både finansiel og operationel leasing samt splitleasing, som er en variation af operationel leasing.

[virksomhed5] anvender – i lighed med andre selskaber – i stort omfang reglerne for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 3b. [virksomhed5] har derfor en godkendt selvangivertilladelse (tidligere storkundeaftale) med Motorstyrelsen. Denne aftale har generelt fungeret uden særlige mellemværender mellem Motorstyrelsen og [virksomhed5].

Motorstyrelsen har foretaget gennemgang af [virksomhed5]s angivelse af registreringsafgift for perioden 1. oktober 2016 til 31. december 2016, hvilket resulterede i afgørelse fra Motorstyrelsen af 9. august 2018, hvor der skete opkrævning af yderligere (fuld) registreringsafgift for 17 køretøjer, på i alt 6.498.501 kr., da Motorstyrelsen vurderede, at leasingaftalerne ikke opfyldte gældende krav til sådanne.

Denne afgørelse blev påklaget til Landsskatteretten 23. august 2018. Landsskatterettens afgørelse af klagesagen forelå 20 september 2021, og Landsskatteretten gav [virksomhed5] fuldt medhold i de påklagede forhold, og nedsatte Motorstyrelsens krav til 0 kr.

I forlængelse af Landsskatterettens afgørelse har Motorstyrelsen ved mail af 3. januar 2022 anmodet om materiale der skal danne grundlag for berigtigelse af den tidligere opkrævede registreringsafgift på 6.498.501 kr. som Landsskatteretten nu har afgjort skal nedsættes til 0 kr. Der anmodes blandt andet om eventuelle salgsfakturaer samt beregning af registreringsafgift, vedrørende de pågældende køretøjer. Motorstyrelsens mail videresendes fra [virksomhed5] til undertegnede. Se Bilag 1.

Motorstyrelsen rykker for materialet ved mail af 29. april 2022, og denne mail videresendes til undertegnede samme dato. Se Bilag 2. Undertegnede svarer sagsbehandleren ved Motorstyrelsen ved mail af 4. maj 2022. Se Bilag 2.1.

Det fremføres i denne skrivelse, at [virksomhed5] har overordentligt vanskeligt ved at danne sig overblik over, hvilke opkrævninger og modregninger, Motorstyrelsen har foretaget på de konkrete køretøjer. Det fremføres desuden, at det må være rimeligt, at [virksomhed5] ikke stilles dårligere end det var tilfældet ved kontrolsagens opstart.

Endelig anmodes der om, at Motorstyrelsen, forud for forslag til afgørelse, fremsender en redegørelse for, hvordan Motorstyrelsen agter at gennemføre opgørelse af tilbagebetalingen.

[virksomhed5] fremsender mail og anmodet materiale til Motorstyrelsen 10. maj 2022.

23. juni 2022 fremsender Motorstyrelsen en opfølgningsskrivelse, hvor Motorstyrelsen beskriver den opgørelsesmetode, der vil blive anvendt.

I forlængelse af denne opfølgningsskrivelse anmoder undertegnede om et møde med Motorstyrelsen med deltagelse af daværende Kontorchef for Jura [person12] da vi er uforstående og uenige i den fremlagte opgørelsesmetode. På grund af sommerferie kan foreslåede mødedatoer ikke imødekommes, og den 13. september 2022 fremsender Motorstyrelsen forslag til afgørelse om tilbagebetaling af registreringsafgift.

Undertegnede fremsætter på ny ønske om møde med Motorstyrelsen med deltagelse af Underdirektør [person11] eller [person12].

Motorstyrelsen er indstillet på at afholde et møde, men afviser deltagelse af medlemmer af ledergruppen. Motorstyrelsen afviser desuden at diskutere konkrete værdifastsættelser. Endelig gør Motorstyrelsen opmærksom på, at der kan indgives erstatningssøgsmål til Skattestyrelsen, såfremt [virksomhed5] ønsker at gøre krav gældende.

På baggrund af denne tilbagemelding finder undertegnede det ikke formålstjenstligt at gennemføre et møde, og opfordrer Motorstyrelsen til at fremsende endelig afgørelse, som herefter kan påklages.

Afgørelse fremsendes 17. oktober 2022.

2 MOTORSTYRELSENS AFGØRELSE

Motorstyrelsens afgørelse af 17. oktober 2022 om tilbagebetaling af registreringsafgift indeholder Motorstyrelsens opgørelse over [virksomhed5]s tilgodehavende.

Motorstyrelsens opgørelse vedrører 9 ud af de 17 køretøjer, der var omfattet af kontrolsagen. Motorstyrelsen anfører hertil, at der søgt om henstand med betaling af afgiften for 5 køretøjer, og desuden sket tilbagebetaling for 3 køretøjer.

Motorstyrelsen har af egen drift foretaget værdifastsættelser fra det tidspunkt, hvor [virksomhed5] har indbetalt den oprindelige opkrævede registreringsafgift og postulerer dermed at køretøjerne på dette tidspunkt overgår til at være fuldt afgiftsberigtigede – uden grundlag. Den herved fremkomne registreringsafgift modregnes derefter i [virksomhed5]s tilgodehavende.

3 VORES OPFATTELSE

Det er vores opfattelse, at Motorstyrelsens opgørelse af [virksomhed5]s tilgodehavende er forkert og mangelfuld. Indledningsvis bemærkes det, at der er søgt om henstand med betaling for samtlige køretøjer, jf. bilag 3.1 Skattestyrelsen fremsendte afgørelse om henstand, se bilag 3.2 hvor der gives henstand på 11 køretøjer, da [virksomhed5] i tiden mellem anmodning om henstand fremsendt 27. august 2018 og afgørelse af denne anmodning af 6. august 2019 har indbetalt afgiftskravet på 6 yderligere køretøjer. Bemærk venligst sagsbehandlingstid af henstandsanmodning.

Det er således faktuelt forkert når Motorstyrelsen anfører og lægger til grund, at der kun er ansøgt om henstand for 5 af køretøjerne. Det bemærkes desuden, at samtlige 17 køretøjer omfattet af kontrolsagen gennem hele sagsforløbet har været låst i Motorregistret. Dette på foranledning af sagsbehandleren i kontrolsagen. Når køretøjet er låst, kan der ikke foretages ændringer i registreringsforhold eller andet. [virksomhed5] var således afskåret fra at omregistrere køretøjerne på nye leasingaftaler eller sælge dem ved leasingperiodernes udløb. [virksomhed5] aftalte med sagsbehandleren, at de konkrete køretøjer kunne låses op, såfremt der forelå aftale om omregistrering af køretøjerne, og alene ved samtidig betaling af afgiftskravet omfattet af Motorstyrelsens afgørelse om opkrævning af fuld afgift og som var under påklage i Landsskatteretten.

Bilerne er af Motorstyrelsen afgjort til at skulle fuldt afgiftsberigtiges. Indbetaling af afgiftskravet er således blot en afbrydelse af den meddelte henstand, og ikke udtryk for accept af afgiftskrav, overgang til fuld afgiftsberigtigelse eller Motorstyrelsens afgørelse i øvrigt. Efter meddelelse af henstand indbetales der afgiftskrav på yderligere køretøjer, hvilket ligeledes må anses som en afbrydelse af henstanden.

Det bemærkes, at henstand med betaling af afgiftskrav blot er en administrativ ordning, der kan anmodes om, blandt andet af likviditetsmæssige årsager. Indbetaling af afgiftskrav og dermed afbrydelse af henstand sker også for at afbøde yderligere rentetilskrivning af det pågældende beløb, og er ikke en accept af den foretagne opkrævning eller at køretøjerne skal overgå til at være fuldt afgiftsberigtigede.

Såfremt [virksomhed5], i stedet for at ansøge om henstand, havde indbetalt det samlede afgiftskrav fra starten, ville berigtigelse heraf i forlængelse af Landsskatterettens afgørelse ligeledes være det fulde beløb, og der ville i den forbindelse ikke være foretaget en værdifastsættelse fra Motorstyrelsens side. Der bør under ingen omstændigheder være forskel i, hvordan en sag afgøres og afgiftskrav opgøres, om der er anmodet om betalingshenstand eller ej. Det gøres der i dette tilfælde.

[virksomhed5] har i flere tilfælde måtte købe frasolgte køretøjer retur, da køretøjernes afgiftsmæssige forhold var uafklaret. Såfremt [virksomhed5] ville blive pålagt at betale den fulde registreringsafgift for de i sagen omhandlede køretøjer, var det derfor, for at risikominimere og tabsbegrænse, væsentlig at have køretøjerne i besiddelse.

På trods af gentagne både mundtlige og skriftlige redegørelser herom, har Motorstyrelsen ikke fundet anledning til at tillægge dette betydning.

Ligeledes undlader Motorstyrelsen at forholde sig til det faktum, at [virksomhed5] ikke havde mulighed for at lease de pågældende køretøjer ud på ny, og derfor har mistet betydelige indtægter.

På trods af, at der meddelt henstand af betaling af registreringsafgiften for de i sagen omhandlede køretøjer, registreres beløbene som gæld, som [virksomhed5] har til Skatteforvaltningen. Af den årsag foretager Skattestyrelsen i flere tilfælde modregning i disse beløb, når [virksomhed5] har et tilgodehavende, f.eks. i form af eksportgodtgørelse. Dette er medvirkende til at skabe yderligere uklarhed over tilgodehavendet.

Landsskatterettens afgørelse vedrørende kontrolsagen er meget klar og entydig, idet [virksomhed5] og undertegnede som repræsentant gives fuldt medhold og afgiftskravet nedsættes til 0 kr.

I sine bemærkninger til Skatteankestyrelsens kontorindstilling erklærer Motorstyrelsen sig enig med Skatteankestyrelsen, og anerkender, at der ikke var grundlag for opkrævning af registreringsafgift for de 17 køretøjer.

Det er vores klare opfattelse, at [virksomhed5] bør stilles som om kontrolsagen aldrig var blevet indledt. Dette sker ikke med Motorstyrelsens opgørelse.

Det er vores klare opfattelse, at [virksomhed5] som minimum skal have tilbagebetalt de fulde beløb, der er indbetalt i registreringsafgift for de pågældende køretøjer krone for krone – i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse.

Vi vil eftersende nærmere beløbsmæssig oversigt.

[...]”

Selskabets repræsentant har den 12. april 2024 sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og udkast til afgørelse:

”[...]

Køretøjerne nr. 35 og 88

Vi har ingen bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse vedrørende disse køretøjer

Køretøjerne nr. 11 og 100

Vores klient har i forbindelse med salg af disse køretøjer været nødsaget til at inkludere den fulde registreringsafgift i salgssummen på grund af det fremsatte krav om opkrævning af afgiften.

Såfremt dette krav ikke var fremsat, er det usandsynligt, at vores klient ville have bortsolgt køretøjerne, men i stedet havde beholdt dem i sin leasingportefølje.

Alternativt ville køretøjerne have været bortsolgt jf. leasingaftalens regler om leasingtagers anvisningspligt, hvorefter der kan ske salg til tredjepart til køretøjets restværdi uden registreringsafgift. Når der, på grund af usikkerhed om køretøjets afgiftsmæssige status, i salgssummen skal tillægges den fulde registreringsafgift, begrænses kredsen af potentielle købere betragteligt, da f.eks. andre leasingselskaber ikke vil finde det interessant at købe køretøjet, eftersom køretøjet selvsagt herefter ikke kan omfattes af forholdsmæssig registreringsafgift, og leasingfinansieringen derfor skal tage højde for den fulde afgift. Dette udelukker i praksis køretøjerne som leasingobjekter. Denne begrænsning i antallet af potentielle købere, afspejler sig naturligvis også i salgspriserne, der bliver mindre attraktive end de ellers ville have været.

Køretøjerne nr. 27, 96, 68, 86 og 105

For så vidt angår disse køretøjer anfører Skatteankestyrelsen, at der er indtrådt fuld afgiftspligt på det tidspunkt, hvor de enkelte køretøjer er omregistreret i Køretøjsregistret efter endt leasingperiode, uden at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne omregistrering.

Det påpeges, at vores klient reelt var afskåret fra at afgiftsberigtige køretøjerne på anden vis. Dette skyldtes Motorstyrelsens, daværende SKAT Indsats, håndtering af disse sager, hvor køretøjerne blev låst i Køretøjsregistret, så det alene var ved indbetaling af det fremsatte krav, at der kunne opnås adgang til at omregistrere køretøjet.

Der gøres i særlig grad opmærksom på, at eftersom der var fremsat krav om betaling af fuld registreringsafgift for disse køretøjer, og vores klient samtidig var meddelt henstand med betaling af disse krav, var al anden afgiftsberigtigelse de facto ikke en mulighed.

Vores klient har i de nævnte sager fortsat – og korrekt – ageret som leasingselskab og har håndteret køretøjerne som leasingkøretøjer, der kunne omfattes af reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift jf. registreringsafgiftsloven § 3 b. Det har dog ikke været muligt at oprette leasingcertifikatkoder for køretøjerne, på grund af den systemmæssige spærring/låsning, som blev initieret af den pågældende sagsbehandler. Dette kan og skal ikke belaste borger/virksomhed.

Vedlagte bilag viser de efterfølgende leasingaftaler, der er indgået efter udløb af den kontrollerede leasingperiode.

For køretøj nr. 27 fremsendes to leasingaftaler med den samme leasingtager. Den første aftale er indgået med startdato 15. december 2020, men på grund af køretøjets låsning i Køretøjsregistreret og sagsbehandlingstid ved Motorstyrelsen, der primært skyldtes uklarhed om køretøjet afgiftsmæssige status og at kontrolsagens sagsbehandler ikke længere var ansat i Motorstyrelsen, blev køretøjet først registreret 4. januar 2021.

Det påpeges desuden, at vores klient foruden almindelige forretningsmæssige hensyn, også har indgået disse leasingaftaler med henblik på tabsminimering, da alternativet var, at lade bilerne stå stille, hvilket ville medføre tab både i form af manglende indtjening og i direkte afskrivning på aktiverne.

Afsluttende bemærkninger

Den stærkt kritisable sagsbehandling og ageren fra Motorstyrelsens og det daværende SKAT Indsats side, har medført vores klient betydelige omkostninger og forretningsmæssige tab.

Foruden det ovenfor beskrevne, har vores klient været nødsaget til at tilbagekøbe frasolgte køretøjer til overpris. Dette er gjort af hensyn til tabsbegrænsning.

Vi er fortsat af den opfattelse, at vores klient burde stilles som om kontrolsagen, i hvilken selskabet fik fuldt medhold, aldrig var blevet indledt. Som følge heraf bør vores klient have refunderet enhver indbetaling af registreringsafgift, der hidrører af kontrolsagen, samt godtgøres for realiserede tab i forbindelse med tilbagekøb af køretøjer og manglende indtjening.

[...]”

Retsmøde

Repræsentanterne nedlagde påstand om, at Motorstyrelsen skal tilbagebetale hele den indbetalte registreringsafgifts på i alt 3.248.548 kr., og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg og det materiale, der blev udleveret på retsmødet.

Motorstyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at Skatteankestyrelsens indstilling kan tiltrædes, undtaget vedrørende køretøj nr. 35. Motorstyrelsen gennemgik og uddybede begrundelsen herfor.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører, om der er indtrådt fuld afgiftspligt for 9 køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, herunder om selskabet hæfter for betalingen afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, dagældende lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 med senere ændringer.

Retsgrundlaget

Lov om registrering af køretøjer § 1, stk. 2, dagældende lovbekendtgørelse nr. 2017 af 30. maj 2017 med senere ændringer, har følgende ordlyd:

”I Køretøjsregisteret registreres oplysninger om hvert enkelt køretøj og om køretøjets tilhørsforhold.”

Lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, har følgende ordlyd:

”Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område, jf. dog stk. 2-5 og §§ 5 og 7 a-7 h:

1) Motorkøretøj. Dette gælder dog ikke motorkøretøjer, der er omfattet af færdselslovens regler om forsøg med selvkørende enheder”

Registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Der svares afgift til statskassen af motorkøretøjer, som skal registreres i Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Afgiften svares i forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af bestemmelserne i denne lov.”

Registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og 2, om hæftelse for betalingen af afgiften har følgende ordlyd:

”For betaling af afgiften hæfter den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder. Registreres køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, er det den registrerede ejer, der som ejer hæfter for betaling af afgiften. Ejeren eller den registrerede ejer hæfter dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug på færdselslovens område, uden at den pågældende vidste eller burde have vidst dette.

Stk. 2.

For betaling af afgiften hæfter tillige en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med motorkøretøjer eller påhængs- eller sættevogne til motorkøretøjer, hvis virksomheden har solgt køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden.

[...]”

Følgende fremgår af bemærkningerne til registreringsafgiftslovens § 20 stk. 1 og 2, jf. forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter nr. 122 af 28. marts 2012, § 2, nr. 5:

”Efter stk. 1 hæfter den, der ejer et køretøj på det tidspunkt, hvor pligten til at betale registreringsafgift af køretøjet indtræder, for afgiftens betaling. Det er den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor køretøjet tages i brug første gang. Køretøjet kan være et nyt køretøj, et importeret brugt køretøj eller et køretøj, der har mistet sin afgiftsmæssige identitet ved reparation eller ombygning.

En registreret ejer af et køretøj er ikke nødvendigvis den samme som den civilretlige ejer af køretøjet, idet der ved registrering af et køretøj i Køretøjsregisteret normalt ikke sker en prøvelse af, hvem der civilretligt ejer køretøjet. Er den civilretlige og den registrerede ejer af et køretøj ikke identisk, er det den registrerede ejer, der hæfter for afgiftens betaling.

Denne hæftelse gælder dog ikke, hvis køretøjet er taget i brug uden ejerens viden, f.eks. hvis køretøjet er stjålet.

Efter stk. 2 hæfter en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med biler eller motorcykler eller påhængs- eller sættevogne til biler eller motorcykler, hvis virksomheden har solgt køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden. I sådanne tilfælde er det normalt sådan, at sælgeren for køber anmelder køretøjet til afgiftsberigtigelse og betaler registreringsafgiften. Det er således også normalt sælger, der fremskaffer de oplysninger, der lægges til grund for afgiftens beregning.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelse af 20. september 2021 nedsat Motorstyrelsens krav på betaling af fuld afgift for køretøjerne til 0 kr. under henvisning til, at betingelserne for afgiftsberigtigelse af køretøjerne med forholdsmæssig afgift i perioden 1. oktober 2016 til 31. december 2016 var opfyldt, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b.

Landsskatteretten finder herefter, at Motorstyrelsen skal tilbagebetale den af selskabet betalte registreringsafgift for de 9 køretøjer på i alt 3.248.548 kr., jf. Landsskatterettens afgørelse af 20. september 2021, medmindre der er indtrådt afgiftspligt for køretøjerne på et senere tidspunkt, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, hvor selskabet hæfter for betalingen af afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20.

Afgiftspligten for de 9 køretøjer er indtrådt på det tidspunkt, hvor køretøjerne forsynes med nummerplader med henblik på anvendelse af køretøjerne på færdselslovens område, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, uden at være afgiftsberigtiget på anden vis, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Det forhold, at selskabet har indbetalt afgiftskravet i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018 for at få fjernet en administrative låsning af køretøjerne, indebærer ikke i sig selv, at der er indtrådt afgiftspligt for køretøjerne, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, eller at der ikke efterfølgende kan indtræde fuld afgiftspligt for køretøjerne, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Selskabet har i henhold til Motorstyrelsens afgørelse af 9. august 2018 betalt restafgiften for de 9 køretøjer, der er opgjort i henhold til den dagældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 29. af 10. januar 2014.

Landsskatteretten finder, at hvis der efterfølgende er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøjerne, skal afgiftskravet opgøres i henhold til registreringsafgiftslovens § 4, stk. 1, jf. § 4, stk. 7, jf. § 10, for brugte køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b stk. 11, lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017 med senere ændringer.

Køretøj nr. 88

Køretøj nr. 88 blev afmeldt af Køretøjsregistreret den 16. marts 2017 efter endt leasingperiode fra 25. november 2015 til 16. marts 2017. Selskabet har efterfølgende solgt køretøjet til [person1] inklusive registreringsafgift i henhold til fakturanr. BS0000113 af 16. marts 2017.

Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 16. maj 2019, hvor [person1] blev registeret som ejer og bruger af køretøjet, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.1]. Det fremgår af Køretøjsregistreret, at registreringen af køretøjet den 16. maj 2019 er foretaget af [virksomhed1] ApS, CVR.nr. [...1].

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 88 den 16. maj 2019, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Henset til, at selskabet ikke var den registrerede ejer af køretøjet, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1, eller har solgt køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden den 16. maj 2019, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 2, finder Landsskatteretten, at selskabet ikke hæfter for betalingen af afgiften.

Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 88 og nedsætter afgiftskravet til 0 kr.

Køretøj nr. 27

Køretøj nr. 27 blev efter endt leasingperiode omregistreret den 4. januar 2021, hvor selskabet ved betalingen af den fulde afgift i henhold til Motorstyrelens afgørelse af 9. august 2018 anmodede Motorstyrelsen om, at køretøjet blev registeret med selskabet som ejer og [person2] som bruger. Den 10. marts 2022 blev køretøjet afmeldt uden aflevering af nummerplader, der var bortkommet.

[virksomhed2] A/S er efterfølgende registreret som ejer af køretøjet den 12. januar 2023, og der er opkrævet leasingafgift for perioden 12. januar 2023 til 11. januar 2024.

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 27, den 4. januar 2021, hvor køretøjet blev omregistreret i Køretøjsregisteret efter endt leasingperiode uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne omregistrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

De af selskabet fremlagte leasingaftaler for perioderne 15. december 2020 til 14. december 2021 og 15. december 2021 til 14. december 2022 er hverken underskrevet af leasinggiver eller leasingtager, hvorfor det ikke kan lægges til grund, at der har været oprettet leasingaftaler, der opfyldte betingelserne i registreringsafgiftslovens § 3 b for disse perioder.

Landsskatteretten finder, at selskabet som registreret ejer af køretøjet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 4. januar 2021 hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Det forhold, at køretøjet efterfølgende er registeret som leasingkøretøj og de af selskabet fremlagte leasingaftaler kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 27, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Motorstyrelsen har i den påklagede afgørelse af 17. oktober 2022 foretaget opkrævning af den tidligere refunderede leasingafgift for perioden 16. december 2018 til 4. januar 2021 på i alt 47.901 kr. under henvisning til, at der ved en fejl er sket en refusion af beløbet på 47.901 kr. den 4. januar 2021.

Henset til, at køretøjet har været registeret som leasingkøretøj i perioden fra 16. december 2018 til 4. januar 2021, finder Landsskatteretten, at Motorstyrelsen er berettiget til at opkræve den tilbageførte leasingafgift hos selskabet, der i hele perioden har været leasinggiver, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 4.

Køretøj nr. 96

Køretøj nr. 96 blev afmeldt af Køretøjsregisteret den 26. november 2017 efter endt leasingperiode fra 27. november 2016 til 26. november 2017. Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 19. december 2018 med selskabet som ejer og [person3] som bruger. Der er udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.3].

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 96 den 19. december 2018, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale for perioden 19. december 2018 til den 18. juni 2019 er hverken underskrevet af leasinggiver eller leasingtager, hvorfor det ikke kan lægges til grund, at der har været oprettet en leasingaftale for perioden der opfyldte betingelserne i registreringsafgiftslovens § 3 b.

Landsskatteretten finder, at selskabet som registreret ejer af køretøjet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 19. december 2018 hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 96, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale kan ikke føre til et andet resultat.

Køretøj nr. 68

Køretøj nr. 68 blev afmeldt af Køretøjsregisteret den 24. marts 2020 efter endt leasingperiode fra 15. april 2019 til 24. marts 2020. Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregisteret den 18. august 2020 med selskabet som ejer og [person4] som bruger. Der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.4].

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 68 den 18. august 2020, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet, uden at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale for perioden 18. august 2020 til den 17. august 2021 er hverken underskrevet af leasinggiver eller leasingtager, hvorfor det ikke kan lægges til grund, at der har været oprettet en leasingaftale for perioden der opfyldte betingelserne i registreringsafgiftslovens § 3 b.

Landsskatteretten finder, at selskabet som registreret ejer af køretøjet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 18. august 2020 hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 68, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale kan ikke føre til et andet resultat.

Køretøj nr. 11

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at selskabet foretog en omregistrering af køretøj nr. 11 den 11. november 2020 efter endt leasingperiode fra 10. oktober 2020 til 11. november 2020. Selskabet har solgt køretøjet inklusive registreringsafgift til [person5] den 9. november 2020.

[person5] blev herefter registreret ejer og bruger af køretøjet den 11. november 2020.

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 11 den 11. november 2020, hvor selskabet har omregistreret køretøjet i Køretøjsregisteret med [person5] som registreret ejer og bruger af køretøjet, uden at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved omregistreringen, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Henset til, at selskabet har foretaget omregistreringen af køretøjet til slutbrugeren og har solgt køretøjet som led i en erhvervsmæssig handel med køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, finder Landsskatteretten, at selskabet tillige hæfter for afgiftens betaling, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 11, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Motorstyrelsen har fastsat afgiftskravet til 129.525 kr. i henhold til selskabets salgsfaktura af 9. november 2020.

Henset til, at Motorstyrelsen ikke har foretaget en værdiansættelse af køretøjets handelspris og nypris, eller en beregning af afgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, hjemvises selve værdiansættelsen af køretøj nr. 11 til Motorstyrelsen med henblik på den talmæssige opgørelse af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 11.

Køretøj nr. 86

Køretøj nr. 86 blev afmeldt af Køretøjsregistreret den 21. juni 2018 efter endt leasingperiode fra 22. november 2016 til 21. juni 2018. Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 22. oktober 2018 med selskabet som ejer og [person3] som bruger. Der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.6].

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 86 den 22. oktober 2018, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Landsskatteretten finder, at selskabet som registreret ejer af køretøjet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 22. oktober 2018 hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 86, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale kan ikke føre til et andet resultat.

Køretøj nr. 105

Køretøj nr. 105 blev afmeldt fra Køretøjsregistreret den 25. august 2020 efter endt leasingperiode fra 31. oktober 2019 til den 25. august 2020. Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 2. december 2020 med selskabet som ejer og [person6] som bruger. Der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.7], uden at der samtidig eller efterfølgende blev oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 105 den 2. december 2020, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Landsskatteretten finder at selskabet som registreret ejer af køretøjet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden den 22. oktober 2018 hæfter for betalingen af registreringsafgiften, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 105, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Den af selskabet fremlagte leasingaftale kan ikke føre til et andet resultat.

Køretøj nr. 35

Køretøj nr. 35 blev afmeldt af Køretøjsregistreret den 23. april 2019 efter endt leasingperiode fra 20. april 2018 til 19. april 2019. Køretøjet blev efterfølgende registreret i Køretøjsregistreret den 3. juni 2020 med [person7] som ejer og bruger af køretøjet, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.8], uden at der samtidigt eller efterfølgende er oprettet en leasingaftale for køretøjet.

Selskabet har i henhold til fremlagt fakturanr. BS00034 af 21. august 2020 solgt køretøjet til [virksomhed4] A/S for i alt 400.000 kr. inklusive dansk registreringsafgift uden garanti.

Det fremgår af Køretøjsregisteret, at [virksomhed4] A/S, CVR.nr. [...2], har foretaget registreringen af køretøjet den 3. juni 2020.

Henset til at køretøjet den 3. juni 2020 blev omregistreret af køberen, finder Landsskatteretten efter en samlet vurdering, at køretøjet blev overdraget denne dag, hvorefter køberen fik den faktiske og retlige råderet over køretøjet, og at fakturaen af 21. august 2020 efterfølgende berigtiger overdragelse af køretøjet.

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 35 den 3. juni 2020, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Henset til at selskabet ikke var registeret ejer af køretøjet ved afgiftspligtens indtræden den 3. juni 2020, og selskabet ikke har solgt køretøjet til slutbrugeren som led i en erhvervsmæssig handel med køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, finder landsskatteretten, at selskabet ikke hæfter for afgiftens betaling, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 1 og 2.

Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 35 og nedsætter afgiftskravet til 0 kr.

Køretøj nr. 100

Det fremgår af Køretøjsregistreret, at selskabet foretog en registrering af køretøj nr. 100 den 25. november 2019, hvor [person8] blev registreret ejer og bruger af køretøjet. Der blev udstedt nummerplader til køretøjet med registreringsnummer [reg.nr.9]. Selskabet har i henhold til fremlagt faktura solgt køretøjet til [person8] den 29. november 2019.

Landsskatteretten finder, at der er indtrådt fuld afgiftspligt for køretøj nr. 100 den 25. november 2019, hvor køretøjet blev registreret i Køretøjsregisteret, og der blev udstedt nummerplader til køretøjet uden, at køretøjet blev afgiftsberigtiget på anden vis ved denne registrering, jf. lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1, nr. 1, jf. registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1.

Henset til at selskabet har foretaget registreringen af køretøjet til slutbrugeren og har solgt køretøjet som led i en erhvervsmæssig handel med køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens indtræden, finder Landsskatteretten, at selskabet tillige hæfter for afgiftens betaling, jf. registreringsafgiftslovens § 20, stk. 2.

Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 100, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen af afgiften.

Resultat

Landsskatteretten ændrer herefter Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 88 og 35, således at afgiftskravet for disse køretøjer nedsættes til 0 kr., og stadfæster i øvrigt Motorstyrelsens afgørelse vedrørende køretøj nr. 27, 96, 68, 11, 86, 105 og 100, for så vidt angår afgiftspligtens indtræden og hæftelsen for betalingen heraf.

Værdiansættelsen af køretøj nr. 11 hjemvises til Motorstyrelsen med henblik på den talmæssige opgørelse af registreringsafgiften.