Kendelse af 10-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Forhøjelse af virksomhedens resultat - ikke godkendt fradrag for køb af inventar | 67.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Forhøjelse af virksomhedens resultat – ikke godkendt fradrag for erhvervsmæssig kørsel | 19.430 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Forhøjelse af virksomhedens resultat – mobilepay og andre indsætninger på privat konto | 35.230 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Forhøjelse – Ikke godkendt erhvervsmæssig kørsel | 25.000 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 0 kr. |
Forhøjelse – mobilepay og andre indsætninger på privat konto | 13.546 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Forhøjelse - salg af materialer m.v. indsat på privat konto | 48.000 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Driver klageren virksomhed med køb og salg af biler | Ja | Nej | Stadfæstelse |
Forhøjelse – salg af biler | 43.280 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Nedsættelse - skønnede udgifter i [virksomhed1] | 0 kr. | - | Forhøjes til 35.000 kr. |
Klageren driver virksomheden [virksomhed2] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret med startdato den 17. januar 2020. Virksomheden afregner moms hvert kvartal. Klageren er også registreret med virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...2]. Virksomheden er registreret med startdato den 6. juli 2020.
Klageren har for indkomståret 2020 selvangivet et underskud af virksomhed på 30.768 kr. For indkomståret 2021 har klageren selvangivet et overskud på 107.655 kr. Der er 0-indberettet moms for 3. og 4 kvartal 2021. Den 27. maj 2022 er momsangivelserne for 3. og 4. kvartal 2021 efterangivet.
Skattestyrelsen har efterspurgt regnskabsmateriale, bilag og kørebog m.v. i brev af 26. april 2022. Skattestyrelsen har den 14. juli 2022 modtaget mail med bogføringsjournal for indkomståret 2020, udskrift af erhvervskonto for pizzeria for 2020 og 2021 og udskrift af bankkonto for [virksomhed1] for indkomståret 2021. Det bogførte beløb for indkomståret 2020 kan afstemmes til det, som klageren har selvangivet. Skattestyrelsen rykkede den 14. juli 2022 for det materiale, der manglede. Skattestyrelsen modtog ikke yderligere materiale.
Skattestyrelsen har gennemgået klagerens private bankkonto fra [finans1] med konto nr. [...69]. På baggrund af bevægelser på bankkonti og bogføringsjournal for 2020 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens resultat for indkomstårene 2020 og 2021.
Den fremlagte bogføring består af forskellige kolonner bestående af omsætning ekskl. moms, forskellige udgiftskolonner, kasse og bank, kapitalkonto, gæld og moms. De fleste salg i indkomståret 2020 er bogført under kassen (både omsætning og udgifter). Ind i mellem indsættes der penge i banken fra-kassen. Der er ikke fremlagt kassekladder. Klageren har forklaret, at alle kassekladder var i en mappe, som er afleveret til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har oplyst, at de aldrig har modtaget en fysisk mappe med bilag. På mødet med Skatteankestyrelsen oplyste klageren og revisoren, at de ville forsøge at genfinde en del af kassekladderne og fremsende disse. Der er ikke modtaget yderligere materiale.
Der er i forbindelse med klagesagsbehandlingen fremsendt bogføringsjournal for indkomståret 2021 vedrørende pizzeriaet samt bilag fra [virksomhed3] og [virksomhed4]. Det nye materiale er sendt i høring hos Skattestyrelsen. Resultat af virksomhed ifølge bogføringen kan afstemmes til det, der er selvangivet. Revisoren har oplyst, at han har foretaget bogføring på baggrund af bevægelser på virksomhedens bankkonto og tilsendte kassekladder.
For indkomståret 2021 kan posteringerne i bogføringsjournalen følges til erhvervskontoen. Der er dog fortsat bogført et samlet omsætningsbeløb pr. dag. Der er ikke fremlagt kassekladde eller oversigt over dagens salg af pizzaer. Der er ikke angivet dato i bogføringsjournalen.
Klageren har oplyst, at han har afleveret en bilagsmappe til Skattestyrelsen, hvor blandt andet kassekladder, kørselsregnskab og andre bilag skulle være. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen aldrig har modtaget fysisk materiale fra klageren.
Skattestyrelsen har på baggrund af bogføringsjournal, bankkontoudskrifterne m.v. foretaget en række reguleringer af det selvangivne resultat.
Inventar
Ifølge bogføringen er der i 4. kvartal af 2020 fratrukket 67.000 kr. under udgiftsarten ”udstyr”. Modposten hertil er posteret på kapitalkontoen. Der er ikke fratrukket købsmoms.
Klageren har oplyst, at han i forbindelse med opstart af virksomheden har haft udstyr til brug for pizzeriaet. Udstyret er indskudt i virksomheden. Der foreligger ikke bilag på køb af udstyr. Udstyret er specificeret i excelarket, hvor bogføringen også er foretaget:
Ovn | 14.000 |
Disken | 7.500 |
Salatbar | 3.500 |
Hakker | 3.500 |
Køleskabe | 6.000 |
Friture maskine | 4.500 |
Emhætte | 2.000 |
Brødrister | 2.500 |
Dejmaskine | 7.000 |
Fryser | 1.000 |
Coca cola køleskab | 3.000 |
Diverse | 5.000 |
Inventar | 3.500 |
Reoler | 4.000 |
I alt | 67.000 |
Erhvervsmæssig kørsel
Der er i 4. kvartal af indkomståret 2020 bogført et fradrag på 19.340 kr. som erhvervsmæssige kørsel. Der er ikke bogført fradrag for erhvervsmæssig kørsel i indkomståret 2021.
Af Skattestyrelsens afgørelse fremgår det, at der ifølge den indsendte bogføringsjournal er beregnet erhvervsmæssig kørsel til [virksomhed3] i 40 uger med 3 gange kørsel a 46 km til sats 3,52 kr., i alt 19.340 kr. Klageren har på mødet med Skatteankestyrelsen oplyst, at kørslen ovenfor er beregnet på baggrund af køretur til og fra [virksomhed3] og udbringning af pizzaer. Han har oplyst, at specifikationen nok ikke til fulde opfylder betingelserne til et kørselsregnskab. Specifikationen af kørslen lå i den mappe, som er forsvundet.
Da Skattestyrelsen ikke har haft bogføringen for 2021 til rådighed, har styrelsen i den påklagede afgørelse vurderet, at der i det selvangivne resultat var fratrukket erhvervsmæssig kørsel på skønsmæssigt 25.000 kr., hvorfor de skønsmæssigt har forhøjet resultatet for indkomståret 2021 med 25.000 kr.
Af fremlagte fakturaer fra [virksomhed3] fremgår det, at [virksomhed3]s butik ligger i [by1] på adressen [adresse1], [by1]. Fakturadato og forfaldsdato er den samme, og det fremgår, at der er betalt kontant. Fakturaerne fra [virksomhed3] er fremlagt. [virksomhed3] tilbyder både levering af varer og afhentning i butikkerne. Der fremgår ikke leveringsudgifter af de fremlagte fakturaer.
Klageren har ikke oplyst, hvilken bil der har været anvendt til kørslen, og hvor mange kilometer bilen har kørt i indkomståret 2020.
Indsætninger på privat konto – salg af pizzaer
Fra perioden februar 2020 til slutningen af april 2020 er indgået beløb på klagerens private konto i [finans1]. Der er i denne periode dagligt indsætninger fra forskellige personer. Der er f.eks. i perioden 1. marts – 16. marts daglige mobilepay indsætninger på den private konto. f.eks. er der den 3. marts 2020 følgende mobilepayindsætninger med forskellige afsendernavne: 100 kr., 320 kr., 105 kr., 150 kr., 100 kr., 135 kr., 135 kr., 100 kr., 110 kr., 60 kr., 50 kr., 50 kr. – i alt indsætninger på 1.415 kr.
Da indsætningerne er indgået på klagerens private konto, har Skattestyrelsen anset disse indsætninger på i alt 24.038 kr. (19.230 kr. ekskl. moms) for indkomståret 2020 og 5.734 kr. (4.587 kr. ekskl. moms) for indkomståret 2021 for at være omsætning i pizzeriaet.
Beløbene indsat på den private konto kan ikke følges til bogføringen. Klageren har på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at indsætningerne ikke stammer fra salg af pizzaer m.v. Revisoren har oplyst, at disse indsætninger ikke er medtaget i bogføringen. Skatteankestyrelsen har anmodet klageren om at dokumentere, hvor indsætningerne kommer fra. Der er ikke modtaget yderligere materiale.
Automatindbetalinger og kundekortindbetalinger
Skattestyrelsen har anset automatindbetalinger og kundekortindbetalinger til privatkontoen for omsætning i virksomheden, som enten stammer fra pizzeria eller fra [virksomhed1]. Der er tale om følgende datoer, tekst og beløb for henholdsvis 2020 og 2021:
Dato | Tekst | Beløb | Beløb ekskl. moms |
18/7 2020 | Automatindbetaling | 2.000 kr. | |
7/12 2020 | Automatindbetaling | 4.000 kr. | |
I alt 2020 | 6.000 kr. | 4.800 kr. | |
16/1 2020 | Kundekort [...]20 | 8.000 kr. | |
24/9 2020 | Kundekort [...]20 | 2.000 kr. | |
7/12 2020 | Kundekort [...]20 | 4.000 kr. | |
I alt 2020 | 14.000 kr. | 11.200 kr. | |
4/1 2021 | Automatindbetaling | 6.700 kr. | |
8/2 2021 | Automatindbetaling | 4.500 kr. | |
I alt 2021 | 11.200 kr. | 8.960 kr. |
På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev indsætninger på den private konto gennemgået. Klageren ville forsøge at fremsende dokumentation for, at indsætningerne på den private konto var virksomhederne uvedkommende. Der er ikke modtaget yderligere materiale.
Salg af materialer og restbetaling
Skattestyrelsen har anset to indbetalinger til den private bankkonto som omsætning i enten pizzeriaet eller [virksomhed1]. Der er den 13. april 2021 indbetalt 31.200 kr. med teksten ”Delbetaling materiale”, der svarer til en omsætning på 24.960 kr. ekskl. moms. Der er den 18. juni 2021 indbetalt 28.800 kr. med teksten ”Restbetaling”, der svarer til en omsætning på 23.040 kr. De 2 indsætninger udgør i alt 48.000 kr. ekskl. moms.
På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev indsætninger på den private konto gennemgået. Klageren ville forsøge at fremsende dokumentation for, at indsætningerne på den private konto var virksomhederne uvedkommende.Der er ikke modtaget yderligere materiale.
[virksomhed1]
Klageren har oplyst, at [virksomhed1] aldrig har været aktiv, og at de biler, der er solgt, er private salg. Revisoren har oplyst, at han ikke har assisteret med bogføring af denne virksomhed. Der er ikke udarbejdet regnskaber for [virksomhed1].
Ifølge motorregistret har klageren været registreret med følgende køb og salg af biler i perioden 2020 – 2022:
Bil | Købsdato | Salgsdato |
[reg.nr.1] Opel Corsa | 22/5-20 | 25/3-21 |
[reg.nr.2] BMW 3´er Sedan | 30/6-20 | 21/7-21 |
[reg.nr.3] Citroen C3 | 25/3-21 | 10/9-21 |
[reg.nr.4] Audi A4 | 12/6-21 | 18/10-21 |
[reg.nr.5] BMW 3´er Serie | 18/10-21 | 16/1-22 |
[reg.nr.6] Chevrolet Kalos | 14/9-21 | 7/2-22 |
Af virksomhedens bankkonto med opstart den 11. juni 2021 fremgår, at der har været følgende bevægelser:
10.11.2021 | Nummer plader | -1.150,00 | |
04.08.2021 | [virksomhed5] | -1.036,50 | |
30.06.2021 | Rente | -5,12 | |
23.06.2021 | Gebyr for engangsoverførsel i DKK | -10 | |
23.06.2021 | [person1] | -14.300,00 | |
22.06.2021 | Til [...79], Erhvervskonto | -2.200,00 | |
11.06.2021 | salg af biler | 19.500,00 | |
11.06.2021 | Årsgebyr MasterCard Debit | -200 |
På den private konto er der den 8. februar 2021 indsat 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot. Den 20. juli er der på samme konto indsat 20.000 kr. med teksten ”[person3] for BMW”.
De tre indsætninger, som Skattestyrelsen har henført til [virksomhed1], udgør i alt 54.100 kr., som svarer til en omsætning i virksomheden på 43.280 kr. ekskl. moms.
Klageren har oplyst, at den eneste bil, der er købt i forretningsmæssig sammenhæng, er Citroen C3.
Der er ikke fremsendt dokumentation for, at de indsætninger, der er medtaget i Skattestyrelsens opgørelse, er købt og solgt i privat regi. Skatteankestyrelsen har opfordret klageren til at fremlægge dokumentation for køb og salg af de tre biler. Der er ikke modtaget yderligere materiale.
Klageren har ikke påklaget forhøjelsen vedrørende fakturaer svarende til 502 kr. ekskl. moms for indkomstårene 2020 og 2021.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat med i alt 122.162 kr. for indkomståret 2020 og 130.329 kr. for indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse anført følgende:
”...
Et regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af Skattekontrollovens § 74, stk. 2.
Vi har ikke modtaget det materiale, som vi har efterspurgt til kontrol af de selvangivne resultater af virksomhedens drift for 2020 og 2021. Vi har kun modtaget en bogføringsjournal for 2020.
Du har oprettet følgende erhvervskonti:
[finans1] [...39] start 18. marts 2020 for SE nr. [...1] Pizzaria.
[finans2] [...79] start 28. maj 2021 for SE nr. [...1] Pizzaria, og
[finans2] [...85] start 28. maj 2021 for SE nr. [...2][virksomhed1].
Vi kan se af din private bankkonto i [finans1][...69], at der i en periode fra februar 2020 til slutningen af april 2020 dagligt indgår beløb på kontoen, som vi anser som værende betalinger for salg i pizzariaet, da der ikke har været oprettet en erhvervskonto. Desuden har vi anset andre MobilePay betalinger til samme konto som værende erhvervsmæssige indtægter, der løbende er indgået på kontoen. Vi anser det ikke som sandsynligt, at disse beløb er medtaget i virksomhedens resultat, da der er tale om en privat bankkonto. Vi medtager derfor 24.038 kr. i 2020 og 5.734 kr. i 2021 som omsætning i Pizzaria virksomheden (ekskl. moms 19.230 kr. og 4.587 kr.) jf. statsskattelovens §4. Se vedlagte regneark.
Derudover går der 31.200 kr. og 28.800 kr. ind på kontoen hhv. den 13. april 2021 og den 18. juni 2021 – disse beløb anser vi også for at være skattepligtige, idet der står ”delbetaling for materiale”, og ”restbetaling” i teksten på bankkontoen.
På samme konto indgår der større kontante indskud via automatindbetaling i 2020 og 2021 på i alt 17.200 kr., og der bliver i 2020 indsat på kontoen via kundekort i alt 14.000 kr. Vi anser beløbene som værende skattepligtige indtægter, enten som kontantsalg i virksomheden eller som salg i [virksomhed1].
(...)
Bogføringsjournal/regneark tilsendt fra rådgiver
Af bogføringsjournalen fremgår det, at der er indkøbt diverse inventar til 67.000 kr. Jfr. Bogføringsmaterialet er inventaret sammensat sådan:
(...)
Der er ikke beregnet købsmoms af beløbene. Vi har bedt din rådgiver om, at I fremsender bilag for købet, evt. købskontrakt for overtagelse af pizzariaet, men har intet modtaget. Vi kan derfor ikke godkende fradrag for købet efter statsskattelovens §6. Se SKM2004.162.HR, som omtaler, at en skattepligtig, der mener sig berettiget til et skattemæssigt fradrag, har bevisbyrden for, at udgiften er fradragsberettiget.
Der er jf. den indsendte bogføringsjournal for 2020 beregnet erhvervsmæssig kørsel i 40 uger med 3 gange kørsel a 46 km til sats 3,52 kr. eller i alt 19.430 kr. Vi har bedt om en kørebog og som minimum en forklaring på hvortil kørsel er foretaget, og vi vil også gerne vide hvilken bil der er anvendt. Der er krav om kørebog som du ikke opfylder, se den juridiske vejledning afsnit C.A.4.3.3.3.3.3. Reglerne om kørebog gælder for, såvel lønmodtagere der har erhvervsmæssig kørsel, som erhvervsdrivende der fratrækker erhvervsmæssig kørsel i privat bil. Vi har ikke modtaget noget materiale.
Vi mener at det er sandsynligt, at der også i 2021 er fratrukket erhvervsmæssig kørsel i det selvangivne resultat. Vi forudsætter, at der er fratrukket skønnet ca. 25.000 kr. i 2021, for 52 uger med 3 gange kørsel a 46 km til sats 3,44 kr. Vi kan ikke godkende fradraget i hverken 2020 eller 2021.
[virksomhed1]:
Vi har bedt om at få bogføringsmateriale tilsendt vedr. [virksomhed1]. Din rådgiver har oplyst, at han ingen oplysninger har på virksomheden. Jfr. de oplysninger vi har fra motorregistret, er der købt og solgt disse biler:
(...)
Vi kan se på [virksomhed1]s bankkonto i [finans2] [...85], at der er udgifter til biler, samt indtægter på samme. Vi mener ikke, at denne konto er en del af det opgjorte resultat for virksomhederne. Af bankkontoen fremgår det, at der er solgt bl.a. 2 x batterier i 2022, og der er ”salg af biler” på 19.500 kr. den 11. juni 2021. På [finans1] konto [...69] er der indgået 20.000 kr. den 20. juli 2021 med teksten ”[person3] for BMW”, og den 8. februar 2021 indgår der 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot.
Der er ikke indsendt et brugtbil/differencemoms regnskab for køb og salg af biler. Vi kan heller ikke se, hvad bilerne er købt for. Vi medtager derfor de tre salg af biler ekskl. 25 % moms dvs. 43.280 kr. i 2021 jf. statsskattelovens §4. Vi kan ikke give fradrag for nogen udgifter efter statsskattelovens §6, da disse udgifter ikke er dokumenterede.
Indkomsten ændres derfor med følgende beløb:
Indkomstår 2020 | |
Ej godkendt køb af inventar | 67.000 kr. |
Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel | 19.430 kr. |
Faktura 6/1 2020 | 502 kr. |
Kontantindbetalinger til konto ekskl. Moms | 4.800 kr. |
Kundekortindbetalinger ekskl. Moms | 11.200 kr. |
MobilePay indgået på privat bankkonto | 19.230 kr. |
Indkomstændring | 91.364 kr. |
Indkomstår 2021 | |
Faktura 5/3 2021 | 502 kr. |
Salg af materialer | 48.000 kr. |
Automatindbetalinger | 8.960 kr. |
Salg af biler | 43.280 kr. |
MobilePay indgået på privat bankkonto | 4.587 kr. |
Skønnet opgjort fradrag for erhvervsmæssig befordring | 25.000 kr. |
Indkomstændring | 130.329 kr. |
...”
Skattestyrelsens udtalelse af 2. marts 2023 vedrørende den indsendte klage:
“Sidst i klagen beder skyder om at få sit ringbind med bilag returneret. Hele skatte- og momssagen drejer sig om manglende indsendelse af bilag. For at slå det helt fast - Skattestyrelsen har ikke modtaget noget bilagsmateriale, dvs. vi har ingen ringbind modtaget, og kan derfor ikke returnere noget. Jeg sender d.d. en mail til skyder og rådgiver om, at der ikke forefindes bilagsmateriale hos Skattestyrelsen.
Rådgiver oplyser Skattestyrelsen i en telefonsamtale den 2. juni 2022, at han ikke modtager bilag fra skyder, men bogfører ud fra tekst og beløb på pizzariaets bankkonti. Derfor aftaler vi, at vi skal se om jeg har brug for alt materialet, inden et evt. møde.
Som det også fremgår af sagsnotatet, oplyser Skattestyrelsen rådgiver om, at vi ikke afholder møde om sagen, før vi har haft lejlighed til at se materialet. Da der ikke er indsendt ret meget af det materiale, vi har efterspurgt, og da der ingen reaktioner er fra hverken skyder eller rådgiver på hverken mails, rykkere eller forslag, så har der selvsagt heller ikke været aftalt noget møde. Der er alene modtaget bogføringsjournal for 2020.
Kommunikation har været ensidig, da der ingen reaktioner har været fra hverken skyder eller rådgiver. Der har altså gennem sagsforløbet siden midten af juli 2022 været passivitet fra skyder og rådgiver. Sagen er derfor afsluttet ud fra de oplysninger, vi har modtaget via skyders bankkonti.
De øvrige punkter i klagen har vi følgende kommentarer til:
1/ Ej godkendt fradrag for køb af inventar 67.000 kr. i 2020 – da der ikke er indsendt bilag af no-gen som helst art – kan der ikke godkendes fradrag for beløbet rent skattemæssigt.
2/ Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel – der er ikke indsendt oplysninger af nogen som helst art, ingen kørebog eller andet, der kan dokumentere fradragets gyldighed. Intet fradrag godkendt skat-temæssigt.
3/ Fradrag for købsmoms – skyder henviser til et bilagsmaterialet, som Skattestyrelsen ikke har modtaget. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms.
4/ Salg af materialer – teksten fremgår af skyders bankkontoudtog, og skyder bør derfor selv vide hvad det drejer sig om. Skattestyrelsen ved det ikke, da der ikke er modtaget bilag eller oplysninger om hvad det drejer sig om. Men vi har forudsat, at der er tale om ikke beskattede indtægter.
5/ Bilsalg – der er alene medtaget indtægter for de indbetalinger, der direkte refererer til biler, og som kan ses af bankkontoudtogene.
(...)”
Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelser skal nedsættes til det, der er selvangivet for indkomstårene 2020 og 2021.
Klageren har som begrundelse for påstanden anført følgende:
”...
Kommunikation og materiale
Skattemedarbejderen skriver i afgørelsen, at der ikke er indsendt materiale og kommunikationen er svag. Min rådgiver har telefonisk været i kontakt med Skattemedarbejderen forud for indsendelsen af materiale og har her afstemt hvad der kan indsendes i første omgang. Da min rådgiver alene har bistået vedrørende min pizzeria-aktivitet og at denne sag indeholder ting, som kan misforstås, anbefaler min rådgiver Skattemedarbejderen at aftale et møde med mig (og min rådgiver), hvor vi kan gennemgå sagens punkter i fællesskab. Dette møde er aldrig foranlediget og kunne have afklaret mange detaljer fra sagen.
Punkter vedrørende 2020+2021
Følgende punkter i afgørelsen bestrides:
• | Ej godkendt køb af inventar for 67.000 kr. I forbindelse med opstart har jeg udstyr, som jeg indskyder i virksomheden. Det drejer sig om pizzaovn, køkkenborde m.v. Disse indgår som centrale elementer at mit pizzeria og er helt nødvendige for at kunne vedligeholde og udvikle min omsætning. Inventaret er specificeret i bilagsmaterialet. Der er ikke løftet moms, da jeg indskyder det selv. Jeg mener ikke, at dette kan fjernes som fradrag uagtet at det er indskudt af mig selv. |
• | Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel. Som led i pizzeria-driften leveres pizzaer til kunder. Tilsvarende indkøbes råvarer til produktionen af pizzaer. Kørslen sker i mine egne biler. Dette er tilsvarende centrale aspekter af driften og for at skabe en omsætning. Jeg mener ikke, at dette kan fjernes som fradrag. |
• | Opgørelsen af momstilsvaret. Hovedparten af mine udgifter er fra råvarekøb hos [virksomhed3] eller [virksomhed4]. Der er i bilagsmappen kvitteringer for al købet hos disse, hvorfor jeg stiller mig helt uforstående overfor det manglende fradrag af disse. Indkøb hos [virksomhed3] og [virksomhed4] suppleres med mindre indkøb fra f.eks. Netto (lokale supermarkeder). Derudover er der udgifter til administration. Jeg bestrider opgørelsen af moms, idet udgifterne er afholdt for at skabe omsætning og er dokumenteret ved faktura. |
• | Salg af materialer forstår jeg ikke hvad er og jeg kan ikke umiddelbart vedkende mig, at det skulle være en skattepligtig indtægt. |
• | Indtægter vedr. bilsalg er ikke alle vedrørende [virksomhed1] – flere af bilerne er private og er således ikke skattepligtige (eksempelvis gælder dette for Opel Corsa, den ene BMW 320, Cherrolet Kalos). Citroen C3 har været til salg, men jeg trak den ud til privat brug, da min egen bil gik i stykker. Jeg har ikke indtægtsført noget vedr. [virksomhed1], da virksomheden aldrig har været rigtig i gang. Jeg har heller aldrig fratrukket noget vedr. [virksomhed1]. Jeg har eksempelvis heller ikke involveret min rådgiver, idet jeg ikke mener at have handlet biler professionelt. Hvis nogle biler skal indregnes som skattepligtig indkomst, bør der for disse biler sker momsberegning efter brugtbilsmoms. |
(...)
Forud for gennemgang af bilag i sagen, ønsker jeg dog at modtage min bilagsmappe retur, som er indsendt til Skattestyrelsen. Alternativt må vi genskabe bilagene ud fra elektroniske kvitteringer (som nævnt er hovedparten af købsfradragene vedrørende [virksomhed3] og [virksomhed4]).
...”
Klagerens repræsentant har i brev dateret 4. maj 2023 følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
“Der henvises til en telefonsamtale den 2. juni, hvilket formodentlig er korrekt angivelse af datoen. Jeg er som rådgiver ikke enig i udlægningen af indhold. Der blev ikke lavet aftaler, men som rådgiver kan jeg alene indstille til, hvordan Skattestyrelsen griber deres kontrolarbejde an. Det er fortsat min holdning, at der ville have været den klart bedste tilgang at afholde et fælles møde med [person1] og fortsætte arbejdet derfra (med tanke om situationen, skatteborgeren og hensynet til effektivitet for alle).
I forhold til fremsendte materiale var det efter min mening afstemt i telefonsamtalen (og overholdt; henset til anbefalet fremgangsmåde for sagen). Videre skal jeg præcisere påstand om vores arbejde.
Vi tager udgangspunkt i bankudtoget til brug for bogføringen og arkiverer siden bilag (vi er ikke bilagsløse). Det blev i øvrigt bifaldet som ”godt” (eller en tilsvarende taleform” a Skattemedarbejderen. Mappen og bilag (udtalelse fra rådgiver)
Øjensynligt ved ingen, hvor den aktuelle mappe er. Jeg noterer mig dog, at indkøbt materiale er specificeret i afgørelsen. Vi har et notat internt om udlevering til skattesagen, men om det er sket til [person1] eller direkte til SKAT erindrer jeg ikke.
Vi har dog startet et indsamlingsarbejde for at genskabe mappen, sådan at en kontrol i al væsentlighed kan gennemføres. Materialet bedes tilført sagen.
Til dette arbejde vil jeg tilføje:
-Bogføringen sker kvartalsvis og er samlet for hvert år i hver sin fil. I bunden er hvert kvartal sammenfattet/opsummeret.
-Dertil er der bilagsmateriale, som i udgangspunktet er samlet kvartalsvist i filer. Disse skal suppleres med leverandørbestemte filer (hvor vi har samlet alle kvitteringer fra en leverandør i en fil).
Genskabelsen af bilag pågår fortsat, så vi vil fortsat gerne frem til sagsbehandling udsøge disse i mails m.v. for at have det mest komplette materiale.
For mindre kvitteringer til køb i f.eks. Netto kan vi naturligt ikke genskabe købsdokumentationen.
For kørsel mangler tilsvarende kørselssedler.
-Salg stammer fra bankudtoget og er påregnet moms. Bankudtog er ikke medsendt, da jeg antager, at de allerede indgår i materialet fra Skattestyrelsen
(...).”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette har forhøjet virksomhedens resultat for indkomstårene 2020 og 2021.
Retten skal desuden tage stilling til, om klageren har drevet virksomhed med køb og salg af biler, og i givet fald om Skattestyrelsens opgørelse af resultatet er opgjort korrekt.
Retsgrundlaget
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).
Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår følgende:
”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
(...)
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”
Såfremt regnskabet/bogføringen ikke kan danne grundlag for skatteansættelsen, kan skatteansættelsen fastsættes skønsmæssigt. Dette fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 2.
Er det godtgjort, at der har været afholdt driftsudgifter for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan der ved opgørelsen af den skønsmæssige indkomst godkendes et skønsmæssigt fradrag. Der henvises til SKM2013.613.ØLR.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.
Der kan henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905.H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.
Vurderingen af, hvornår en person driver en virksomhed, følger ikke af lovgivningen.
Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter og med det formål at opnå et overskud.
Bedømmelsen af, om en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, foretages ud fra en samlet konkret vurdering af virksomheden, hvori alle relevante forhold skal inddrages. Efter praksis indgår det med betydelig vægt, om virksomheden kan anses for etableret og drevet med udsigt til at opnå en rimelig fortjeneste, det vil sige er indrettet med henblik på en systematisk indkomsterhvervelse. Dette fremgår af Højesterets dom af 4. november 1999, som er offentliggjort i TfS 1999,863, og af Højesterets dom af 2. februar 2007, som er offentliggjort i SKM2007.107.HR.
I virksomheder, der ikke er erhvervsmæssige, kan der alene foretages fradrag for de udgifter, der har været forbundet med indkomsterhvervelsen. Underskud af ikke erhvervsmæssig virksomhed kan ikke fradrages i anden indkomst.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har fremlagt bogføring over virksomhedens indtægter og udgifter for [virksomhed2] for indkomstårene 2020 og 2021. Resultatet ifølge bogføringen kan afstemmes til det, der er selvangivet. Bogføringen er ifølge revisor sket på baggrund af posteringer på erhvervskontoen og kassekladder. En væsentlig del af omsætningen er modtaget kontant. Selve bogføringen er ikke angivet med dato for transaktionen, men er angivet med henvisning til et bilagsnummer. Der er ikke fremlagt kassekladder, og alle bilag er ikke fremsendt.
Da der ikke foreligger kassekladder, og da samtlige bilag i virksomheden ikke er indsendt, kan der ikke foretages en kontrol af de daglige salg i pizzeriaet og afstemning til bogføringen. Henset hertil kan regnskabet ikke med tilstrækkelig sikkerhed lægges til grund for skatteansættelsen, hvorfor der er grundlag for at foretage en skønsmæssig ansættelse for indkomstårene 2020 og 2021.
Klageren er også registreret med virksomheden [virksomhed1]. Der er ikke udarbejdet regnskaber for denne virksomhed. Hvis klageren anses for at drive virksomhed med køb og salg af biler, kan virksomhedens resultat fastsættes skønsmæssigt.
[virksomhed2]
Landsskatteretten finder, at der ved fastsættelsen af det skønsmæssige resultat af virksomheden for pizzeriaet skal tages udgangspunkt i den foreliggende bogføring af indtægter og udgifter med nedenstående reguleringer.
Revisor har oplyst, at bogføringen er foretaget på baggrund af bevægelser på erhvervskontoen tilknyttet pizzeriaet, kassekladder og bilag.
I indkomstårene 2020 og 2021 er der konstateret, at der løbende er blevet indsat mobilepaybeløb fra forskellige personer på klagerens private konto. F.eks. er der i marts måned 2020 flere dage i træk med mobilepayindsætninger. Henset til antallet af mobilepayindsætninger på daglig basis og beløbenes størrelse samlet set, sammenholdt med at klageren driver pizzeria, har klageren bevisbyrden for, at indsætningerne ikke stammer fra salg fra pizzeriaet. Klageren har ikke fremlagt oplysninger herom.
Da klageren ikke har fremlagt beviser herfor, stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens omsætning med 19.230 kr. ekskl. moms. for indkomståret 2020 og 4.586 kr. for indkomståret 2021.
På den samme private konto er der indsat automatindbetalinger og kundekortindbetalinger. I alt er der indsat 31.200 kr. fordelt over syv indbetalinger i indkomstårene 2020 og 2021. Henset til, at klageren er registreret med to virksomheder, hvor pengene kan stamme fra, beløbenes størrelse, sammenholdt med at klageren ikke har udarbejdet fyldestgørende regnskaber, der gør det muligt at efterprøve transaktionerne, har klageren bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal henføres til omsætning i virksomhederne.
Da klageren ikke her fremlagt beviser herfor, stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens omsætning med 16.000 kr. ekskl. moms (4.800 kr. + 11.200 kr.) for indkomståret 2020 og 8.960 kr. for indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens resultat med ikke godkendt fradrag for kørselsudgifter med 19.430 kr. for indkomståret 2020 og 25.000 kr. for indkomståret 2021.
Virksomheden har ikke fremlagt et kørselsregnskab, der dokumenterer den erhvervsmæssige kørsel i indkomståret 2020. Der er heller ikke fremlagt oplysninger om, hvilken bil der har været anvendt til kørslen, og hvor mange kilometer bilen har kørt. Virksomheden har oplyst, at der blandt andet har været kørsel til afhentning af varer hos [virksomhed3].
Et krav for at beregne et fradrag med statens takst til erhvervsmæssig kørsel er, at det dokumenteres, at kørslen er foretaget, og at kørslen er sket i klagerens egen bil. Da klageren ikke har ført et kilometerregnskab, ikke har angivet de samlede antal kørte kilometer, og da det er uklart, om [virksomhed3] har leveret varerne, eller om klageren selv har hentet varerne, finder Landsskatteretten, at der ikke er grundlag for at skønne et fradrag for erhvervsmæssig kørsel for indkomståret 2020.
Skattestyrelsens forhøjelse vedrørende kørsel for indkomståret 2020 stadfæstes derfor.
Skattestyrelsen har ikke haft bogføringen for indkomståret 2021 til rådighed, hvorfor styrelsen har forudsat, at klageren i det beløb, der er selvangivet, har fratrukket 25.000 kr. i indkomståret 2021 vedrørende erhvervsmæssig kørsel. Skattestyrelsen har derfor forhøjet virksomhedens resultat med 25.000 kr. skønsmæssigt, idet styrelsen ikke har godkendt fradrag for erhvervsmæssig kørsel.
I virksomhedens bogføring for indkomståret 2021, der blev indsendt i forbindelse med klagesagsbehandlingen, er der ikke fratrukket kørselsudgifter for erhvervsmæssig kørsel i det beløb, der er selvangivet. Forhøjelsen med 25.000 kr. nedsættes derfor til 0 kr. for indkomståret 2021.
Af bogføringen for indkomståret 2020 er der fratrukket i alt 67.000 kr. vedrørende forskelligt inventar til brug i pizzeriaet.
Klageren har forklaret, at han i forbindelse med opstart af virksomheden indskød inventaret, som han havde privat, til brug for virksomheden. Klageren har alene fremlagt en specifikation af det inventar, der er indskudt i virksomheden, som f.eks. indeholder ovn, salatbar, køleskab, fryser, Coca-Cola maskine, frituremaskine, reoler m.v. Der er ikke fremlagt bilag eller anden dokumentation for købet af inventaret, eller hvor det kommer fra. Det er derfor ikke muligt at konstatere, om værdiansættelsen på de 67.000 kr. er korrekt, og det er ikke dokumenteret i form af billeder eller lignende, at inventaret er anvendt i klagerens virksomhed.
På det foreliggende grundlag kan der derfor ikke godkendes fradrag efter afskrivningslovens regler for småanskaffelser, jf. afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens forhøjelse på 67.000 kr. vedrørende anskaffelse af inventar.
[virksomhed1]
Klageren har registreret sig med virksomheden [virksomhed1] fra den 6. juli 2020. Der er oprettet en erhvervskonto med opstart den 11. juni 2021. Der kan konstateres få bevægelser på kontoen i perioden 11. juli 2021 - 31. december 2021.
På erhvervskontoen er der indsat 19.500 kr. i 2021 med teksten ”salg af biler”. På den private konto er der konstateret yderligere to indsætninger i indkomståret 2021. Den 8. februar 2021 er der indsat 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot. Den 20. juli er der på samme konto indsat 20.000 kr. med teksten ”[person3] for BMW”.
Skattestyrelsen har anset ovenstående indsætninger for omsætning i [virksomhed1] svarende til 43.280 kr. ekskl. moms.
På den private konto er der i indkomståret 2021 indsat et beløb på 31.200 kr. med teksten ”delbetaling materialer” og 28.800 kr. med teksten ”restbetaling”.
Skattestyrelsen har anset ovenstående indsætninger for omsætning, svarende til 48.000 kr. ekskl. moms i enten pizzeriaet eller i [virksomhed1].
Landsskatteretten finder, at klageren har drevet virksomhed med køb og salg af biler i indkomståret 2021. Der er henset til, at klageren ved at registrere sig med virksomheden [virksomhed1] og oprettelse af en erhvervskonto har haft til hensigt at drive virksomhed med køb og salg af biler. Der er også lagt vægt på, at der er konstateret indsætninger, der ud fra tekst og beløb kan henføres til salg af biler eller reservedele fra biler i indkomståret i 2021.
Henset til beløbenes størrelse, tekstbeskrivelse, samt at klageren har drevet virksomheden [virksomhed1] og ikke har udarbejdet regnskab herfor, har klageren bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal henføres til omsætning i virksomheden [virksomhed1].
Da klageren ikke har fremlagt beviser herom eller fremlagt dokumentation for salgspriserne, stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens omsætning med 43.280 kr. og 48.000 kr. ekskl. moms, eller i alt 91.280 kr. ekskl. moms for indkomståret 2021.
Da der ikke er udarbejdet regnskaber eller fremlagt dokumentation for købs- og salgspriserne, kan brugtmomsordningen, jf. også den sammenholdte momssag med sagsnummer 23-0016511, ikke anvendes. Det beløb, der indgår i det skattemæssige resultat, svarer således til 80 % af indsætningerne, som foretaget af Skattestyrelsen.
Der er ikke fremlagt dokumentation for afholdte driftsudgifter i virksomheden. Skattestyrelsen har ikke godkendt et skønsmæssigt fradrag for driftsudgifter i [virksomhed1]. Klageren har ikke fremsedt dokumentation for anskaffelses af bilerne. Henset til, at det kan lægges til grund, at de biler, der anses for solgt i virksomheden, må være anskaffet af klageren, godkender retten et skønsmæssigt fradrag. Ud fra et skøn godkendes der udgifter i virksomheden på i alt 35.000 kr. Der er i skønnet henset til, at der er købt minimum tre brugte biler, bilernes salgspriser, og at klageren ikke har fremlagt dokumentation for køb og salg af bilerne. Skønnet på de 35.000 kr. dækker også øvrige udgifter i virksomheden.
Landsskatteretten nedsætter herefter Skattestyrelsens forhøjelse med 35.000 kr.
Samlet set stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse for indkomståret 2020, og for indkomståret 2021 nedsættes Skattestyrelsens forhøjelse med i alt 60.000 kr. Nedsættelsen består af 25.000 kr. vedrørende erhvervsmæssig kørsel og 35.000 kr. vedrørende skønsmæssigt fradrag i [virksomhed1].