Kendelse af 07-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. kvartal 2020 Momstilsvar | 14.514 kr. | 1.313 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 2. kvartal 2020 Momstilsvar | 14.866 kr. | 1.463 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 3. kvartal 2020 Momstilsvar | 18.192 kr. | 4.258 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 4. kvartal 2020 Momstilsvar | 18.727 kr. | 5.304 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 1. halvår 2021 Momstilsvar | 20.299 kr. | 6.209 kr. | Stadfæstelse |
Afgiftsperioden 2. halvår 2021 Momstilsvar | 34.322 kr. | 19.414 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1], herefter benævnt indehaveren, fra den 2. maj 2017 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekoden ”960210 Frisørsaloner”.
Virksomheden var registreret med kvartalsvis momsafregning i kalenderåret 2020 og med halvårlig momsafregning i kalenderåret 2021.
Virksomheden har for afgiftsperioderne 1. kvartal 2020, 2. kvartal 2020, 3. kvartal 2020 og 4. kvartal 2020 indberettet pligtig moms med henholdsvis 1.313 kr., 1.463 kr., 4.258 kr. og 5.304 kr. samt 6.209 kr. og 19.414 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2021 og 2. halvår 2021.
Skattestyrelsen har efter kontrolbesøg den 22. februar 2022 ønsket at gennemgå det af klageren oplyste, og Skattestyrelsen har derfor anmodet indehaveren om at indsende diverse regnskabsmateriale for indkomståret 2020 og 2021. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at det ønskede materiale ikke blev modtaget.
På denne baggrund har Skattestyrelsen rekvireret kontoudtog fra indehaverens konti, henholdsvis kontonr. [...97] i [finans1] og kontonr. [...71] i [finans2]. Skattestyrelsen har vurderet, at indehaverens bankkonto i [finans2] har været anvendt erhvervsmæssigt og har forholdt sig til posteringerne på denne konto, mens der for så vidt angår bankkontoen i [finans1] er tale om et lån, der afdrages løbende.
Af indehaverens bankkonto i [finans2] fremgår nogle begrænsede Mobilepay-transaktioner, som efter Skattestyrelsens vurdering ikke er realistiske. Herudover fremgår at indehaveren i indkomståret 2020 og 2021 har modtaget en række indsætninger med posteringsteksten ”lån” og automatindsætninger på henholdsvis 87.600 kr. i indkomståret 2020 og 63.600 kr. i indkomståret 2021.
Indehaveren har i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen indsendt årsregnskab for 2020 og 2021 samt oversigt over indsætninger på kontonummer [...71] for 2020 og 2021. Der er ikke fremlagt underbilag hertil. Det fremgår af regnskabet for 2021, at momstilsvaret er angivet til 19.414 kr. Der fremgår intet herom for 2020.
Indehaveren har endvidere under klagesagsbehandlingen indsendt et brev fra indehaverens revisor. Det fremgår af brevet, hvornår indehaverens virksomhed var tvangslukket i 2020 og 2021.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 50.000 kr. for perioderne 1. kvartal 2020, 2. kvartal 2020, 3. kvartal 2020 og 4. kvartal 2020 og med 27.500 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2021 og 2. halvår 2021 ud fra beregning af den skønnede meromsætning med udgangspunkt i det henholdsvis negative og lave privatforbrug for de påklagede indkomstår.
Skattestyrelsen har i afgørelsen nægtet fradrag for købsmoms.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”...
Som momsregistreret skal du føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af momsen for hver momsperiode og for kontrollen af momsen. Se momsloven§ 55.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. De generelle krav til regnskabet fremgår af momsbekendtgørelsens § 72 og § 73.
Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde og indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for vores kontrol af momsens rigtige beregning. Se momsbekendtgørelsens § 73.
Vi har ønsket at kigge nærmere på dine momsindberetninger, og har derfor bedt dig sende diverse regnskabsmateriale. Dette har du pligt til at sende, når vi beder om det. Se momslovens § 74, stk. 1 og 4.
Da vi ikke har modtaget alt det udbedte materiale, har vi ikke haft mulighed for at kontrollere regnskabsgrundlaget. Herunder fra bilag til kontospecifikationer, og fra kontospecifikationer til det skattemæssige årsregnskab. Det har heller ikke været muligt at kontrollere, om der foreligger daglige kasseafstemninger og kasseoptællinger.
På dette grundlag mener vi ikke, at dit regnskabsgrundlag er egnet som grundlag for en opgørelse af din moms. Vi vil derfor fastsætte den moms du skal betale efter et skøn. Se opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Da vi ikke har modtaget det udbedte materiale, har vi bedt dine bankforbindelser [finans2] og [finans1] om at sende kontoudtog vedrørende følgende konti:
[finans1]:
Reg.nr. Kontonr.
[...] [...97]
[finans2]:
Reg.nr. Kontonr.
[...] [...71]
Bankkonto i [finans1] har vi vurderet udelukkende anvendes privat. Vi har vurderet, at bankkontoen i [finans2] anvendes erhvervsmæssigt.
Vi har gennemgået posteringerne på bankkonto regnr.nr. [...] kontonr. [...71] i [finans2] og kan konstatere, at der er en del dage, hvor der kun er et eller to daglige salg via mobilepay
edes har vi konstateret, at der er dage, hvor der ikke er betaling med mobilepay. Dette mener vi ikke er realistisk. Se bilagene 1 og 2.
Herudover har der været indsættelser med teksten lån. Se bilag 1 og 2.
Da du ikke har dokumentet de faktiske låneforhold, kan vi ikke tillægge teksten på bankkontoudskriften nogen bevismæssig betydning. Vi anser derfor disse indsættelser for omsætning, som ikke er bogført og medregnet i opgørelsen af dit overskud.
Da vi skønsmæssigt forhøjer dit overskud af virksomhed på grund af et uacceptabelt beregnet privatforbrug, indgår disse beløb blot i det samlede skøn.
Privatforbrug for 2020 og 2021
I forbindelse med behandlingen af dine skatteansættelser for indkomstårene 2020 og 2021, har vi ændret dit resultat af selvstændig virksomhed på grundlag af vores indirekte opgørelser af dit privatforbrug. Dette er sket, da beregningerne viser nogle uacceptable lave privatforbrug.
Dit privatforbrug er indirekte opgjort til – 75. 377 kr. for 2020 og 34.537 kr. for 2021. Se bilag 3 og 4.
Til sammenligning er privatforbruget indirekte opgjort til -3.951 kr. (negativt) for 2018 og 178.341 kr. for 2019. Se bilag 5 og 6.
Ved vurdering af privatforbrugene for 2020 og 2021 er der ikke lagt vægt på beregningen for 2018. Årsagen er, at privatforbruget er beregnet til at være negativt, hvilket vi ikke anser for at være realistisk. Der er lagt vægt på det beregnede privatforbrug for 2019, da vi har vurderet, at dine forhold for 2020 og 2021 kan sammenlignes med dine forhold for 2019.
I 2019 har der været tilmeldt forskellige personer af kortere perioder på samme adresse som dig. Vi har vurderet, at du ikke har delt økonomi med andre i 2019. I henhold til oplysninger i folkeregistret har du boet alene i 2020 og 2021.
Vi fastsætter derfor din indkomst efter et skøn, så der levnes plads til et årligt privatforbrug i en størrelsesorden af ca. 175.000 kr.
Ved fastsættelsen af den yderligere indkomst i din virksomhed har vi henset til, at privatforbruget vil være delvist finansieret af den salgsmoms, som ikke er blevet afregnet løbende i året. Den beløbsmæssige opgørelse af den yderligere salgsmoms til afregning fremgår af nedenstående afsnit om ”salgsmoms”.
Skønnet er foretaget på baggrund af disse oplysninger, da vi mener, at det giver et mere sikkert grundlag.
Salgsmoms
Du skal betale moms af varer og ydelser, du leverer mod vederlag her i landet. Se momsloven § 4, stk. 1. Momsen udgør 25 % af omsætningen. Se momsloven § 33.
Din yderligere salgsmoms til afregning for perioden 1. januar 2020 til 31 december 2021, er beregnet af den skønnede meromsætning hvor vi har taget udgangspunkt de påfaldende lave privatforbrug og vores skønnede meromsætning for begge år. Se nedenfor.
Opgørelse af reguleret privatforbrug og salgsmoms
2020
Opgjort privatforbrug. Se bilag 3 - 75.377 kr.
+ Skønnet regulering af resultat 200.000 kr.
+ Moms af yderligere omsætning 50.000 kr.
Reguleret privatforbrug 174.623 kr.
2021
Opgjort privatforbrug. Se bilag 4. 34.537 kr.
+ Skønnet regulering af resultat, se nedenfor 110.000 kr.
+Moms af yderligere omsætning 27.500 kr.
Reguleret privatforbrug 172.037 kr.
Fordeling af salgsmomsen på angivelsesperioderne
Vi kan ikke ud fra det foreliggende materiale, se i hvilken angivelsesperiode momsen skal angives, og vi har derfor anset det for mest korrekt at fordele momsen ligeligt på årets momsperioder.
2020
For 2020 skal momsen indberettes og afregnes kvartalsvis. Ovenfor er den samlede yderligere salgsmoms skønnet til 50.000 kr.
Den yderligere kvartalsvise salgsmoms udgør da: 50.000 kr. / 4 = 12.500 kr.
2021
For 2021 skal momsen indberettes og afregnes halvårligt. Ovenfor er den samlede yderligere salgsmoms skønnet til 27.500 kr.
Den yderligere halvårlige salgsmoms udgør da: 27.500 kr./ 2 = 13.750 kr.
Købsmoms
Omkostningssiden er en del af vurderingen af den skønnet moms. Der skal dermed foretages en konkret vurdering heraf ud fra tilgængelige oplysninger, som f.eks. bilag eller tilsvarende dokumentation. Dette betyder, at der skal tages stilling til både salgsmoms og købsmoms, herunder om der skønnes at være afholdt momsbelagte indkøb af varer og ydelser til brug for din momspligtige aktivitet, som kan trækkes fra ved opgørelsen af momsen.
Som dokumentation for købsmomsen skal du kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer eller afregningsbilag. Se momsbekendtgørelsens § 82.
Når dette sammenholdes med kravene i momsbekendtgørelsens§ 58 til indholdet af en faktura, hvorefter en faktura bl.a. skal angive mængden og arten af de leverede varer, og at der er pålagt moms, er det vores opfattelse, at i de tilfælde - hvor der ikke er fremlagt fakturaer - skal der fremlægges anden dokumentation, hvoraf mængden og arten af de leverede varer fremgår, og at der er pålagt moms. Dette kan f.eks. bestå i ordrebekræftelser eller lignende.
Vi har ikke anden dokumentation end dine bankkontoudskrifter, hvoraf det fremgår, at der er hævet beløb til visse modtagere. Ud fra disse bankkontoudskrifter er det ikke muligt at konstatere, hvad der er leveret og i hvilke mængder, om leverandøren er en momspligtig person, om købet er pålagt moms, og om købet er relevant for dine momspligtige salg.
Vi mener ikke, at bankkontoudskrifterne, herunder posteringsteksterne, betalingsmodtagerne og betalingernes interval er dokumentation for, at du har afholdt udgifter, som er pålagt moms af en anden momspligtig person, og som er anvendt i din momspligtige aktivitet efter momslovens § 37, stk. 1.
På dette grundlag mener vi ikke, at der foreligger objektive beviser på, at der i tilknytning til din virksomhed er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag. Du har ikke fremlagt faktura, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf vi kan udlede, at der er sket levering af varer eller ydelser til din virksomhed, eller at du har betalt udgifterne, herunder momsbeløb.
Der er ikke tale om, at vi afviser, at du har fradragsret alene, fordi der mangler dokumentation, men at du ikke kan udøve din fradragsret uden dokumentation. Det er dig, der skal godtgøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Det er nødvendigt, for at vi kan godkende et skønnet momsfradrag, at du fremlægger dokumentation for levering og betaling. Opkrævningslovens § 5, stk. 2, anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag.
Den skønnet købsmoms for 2020 og 2021 er derfor opgjort til 0 kr.
Vi henviser desuden til Landsskatterettens afgørelser af den 26. august 2021 (SKM2021.456.LSR) og den 5. november 2021 (SKM2021.692.LSR).
Opgørelse af skønnet moms
Herefter kan den skønnede moms efter opkrævningsloven § 5, stk. 2, opgøres således:
2020
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | |
Angivet salgsmoms | 2.014 kr. | 2.366 kr. | 5.692 kr. | 6.227 kr. |
Skønnet yderligere salgsmoms | 12.500 kr. | 12.500 kr. | 12.500 kr. | 12.500 kr. |
Skønner købsmoms | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Skønnet moms | 14.514 kr. | 14.866 kr. | 18.192 kr. | 18.727 kr. |
2021
1. halvår | 2. halvår | |
Angivet salgsmoms | 6.549 kr. | 20.572 kr. |
Skønnet yderligere salgsmoms | 13.750 kr. | 13.750 kr. |
Skønner købsmoms | 0 kr. | 0 kr. |
Skønnet moms | 20.299 kr. | 34.322 kr. |
Yderligere moms til betaling
Den yderligere moms til betaling kan opgøres således:
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | |
Skønnet moms | 14.514 kr. | 14.866 kr. | 18.192 kr. | 18.727 kr. |
Indberettet moms | 1.313 kr. | 1.463 kr. | 4.258 kr. | 5.304 kr. |
Moms til betaling | 13.201 kr. | 13.403 kr. | 13.934 kr. | 13.423 kr. |
2021
1. halvår | 2. halvår | |
Skønnet moms | 20.299 kr. | 34.322 kr. |
Indberettet moms | 6.209 kr. | 19.414 kr. |
Moms til betaling | 14.090 kr. | 14.908 kr. |
...”
Skattestyrelsen har i udtalelse af 7. marts 2023 fastholdt den påklagede afgørelse.
Skattestyrelsen har den 4. marts 2024 indsendt en supplerende udtalelse på baggrund af nye oplysninger fra repræsentanten. Følgende fremgår heraf:
”...
Ved gennemgang af de vedlagte kontospecifikationer fremgår det, at der er bogført en samlet dagensomsætning på 60.013,60 kr. for 2020 og 108.486,40 kr. for 2021.
På kontospecifikationerne er omsætningen bogført med en samlet dagsomsætning og kan ikke afstemmes med bankkontoudtog.
Herudover er der indsendt kontospecifikationer på:
2020
1710 Kasse, 1712 [...71], 1725 Varelager, 1824 Private lån/indskud, 1830 Kapitalkonto, 1831 Årets private hævninger, 1832 Årets B-skatter, 1851 Indgående afgift, 1852 udgående afgift, og 1855 Momsafregning.
2021
1710 Kasse, 1712 [...71], 1824 Private lån/indskud, 1830 Kapitalkonto, 1831 Årets private hævninger, 1851 Indgående afgift, 1852 udgående afgift, og 1855 Momsafregning.
2020 | 2021 | ||
Konto | Kontonavn | Beløb | Beløb |
1001 | Dagensomstæning | 60.013,60 kr. | 108.486,40 kr. |
1100 | Varekøb | -3.166,27 kr. | 1.226,24 kr. |
1101 | Varelager primo | -3.124,00 kr. | 4.124,00 kr. |
1125 | Varelagerregulering | 4.124,00 kr. | |
57.847,33 kr. | 103.136,16 kr. | ||
1300 | Husleje | 66.000,00 kr. | 18.124,00 kr. |
1450 | Annoncer | 550,00 kr. | 769,00 k. |
1500 | Telefon | 8.627,40 kr. | 4.000,00 kr. |
1514 | Bogføringsassistance | 2.000,00 kr. | 80.243,16 kr. |
Resultat af virksomhed | -19.330,07 kr. | 80.243,00 kr. | |
Oplyst overskud | -19.329,002 kr. | 80.243,00 kr. |
I afgørelse af 24. november 2022 har Skattestyrelsen skønsmæssigt forhøjet overskud af virksomhed på grund af et uacceptabelt beregnet privatforbrug.
Jeg mener ikke de indsendte kontospecifikationer ændre på det på den skønsmæssige forhøjelse.
...”
Virksomhedens repræsentant (herefter repræsentanten) har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms nedsættes til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2020 og 2021.
Repræsentanten har til støtte herfor anført følgende:
”...
Mine umiddelbare bemærkninger at Skattestyrelsens afgørelse er baseret på Skattestyrelsens egne beregninger, idet Skattestyrelsen bortser fra min klients indsendte regnskaber og momsredegørelser.
En gennemgående fejl i alle disse beregninger er, at der i 2020 og i 2021 har været dekreterede nedlukninger i samfundet, hvor alle frisører ikke kunne betjene kunder og hvor vi alle blev langhårede af samme årsag, hvilket de fleste husker.
Konkret har min klients virksomhed været nedlukket i perioden 9. marts til 12. juni 2020, Altså mere end 3 måneder, hvilket forhold Skattestyrelsen slet ikke har taget højde for, hverken med hensyn til indtjening i denne periode (skat) eller med hensyn til moms for 1. og 2. kvartal 2020.
Endvidere blev samfundet igen nedlukket i perioden 22. 12. 2020 og året ud samt en stor del af januar og en del af februar i 2021.
Jeg skal således have tid til at sætte mig ind i min klients bogføring og regnskaber for perioden, herunder de konkrete momsredegørelser, hvilket formentlig vil tag yderligere 4 uger.
Imidlertid er det nødvendigt at påklage den meddelte afgørelse, således at klagefristen overholdes.
...”
Repræsentanten har den 17. januar 2024 indsendt supplerende oplysninger til sagen. Repræsentanten har anført følgende:
”...
Jeg vedlægger dokumentation (revisorbrev) for de lukkeperioder for frisører, som tvangsmæssigt blev sat i værk af myndighederne i en del af Covid-perioden fra 2020 til 2022 for at hindre spredning af Corona-smitten i befolkningen.
Disse lukkeperioder har haft afgørende betydning for frisør [person1]s omsætning og dermed indtjening i de relevante perioder, som Skattestyrelsen har vurderet; men som der slet ikke er taget højde for i Skattestyrelsens skatteansættelse af min klient.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens salgsmoms med udgangspunkt i indehaverens privatforbrug for afgiftsperioderne i 2020 og 2021.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1. Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momsloven § 4, stk. 1.
I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgift-stilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret moms-fradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”
Af momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet.
Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det fremgår endvidere af § 48, stk. 1, at afgiftspligtige personer, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr., ikke skal registreres som momspligtig.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovs § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i sin afgørelse med sagsnummer 23-0015738 vedrørende skatteansættelsen for indehaveren for indkomstårene 2020 og 2021 fundet, at indehaverens virksomhed har oppebåret omsætning, der ikke har været henført til beskatning i indkomstårene 2020 og 2021, og på baggrund heraf forhøjet virksomhedens skattepligtige resultat med henholdsvis 200.000 kr. og 110.000 kr.
Virksomheden har indsendt årsrapporter for 2020 og 2021. Der er ikke indsendt yderligere bilagsmateriale, herunder eksempelvis underliggende bilag til årsrapporterne. På baggrund heraf har Skattestyrelsen været berettiget til at fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt.
Henset til at indehaveren ikke har dokumenteret, at den yderligere indkomst i afgiftsperioderne 1. kvartal 2020 til og med 2. halvår 2021 ikke hidrører fra betaling af momspligtige ydelser, anser retten forhøjelsen af virksomhedens resultat for momspligtig omsætning.
Salgsmoms
Retten finder, at der skal betales salgsmoms af den konstaterede yderligere omsætning i virksomheden.
Som konsekvens af Landsskatterettens afgørelse i indkomstsagen med forhøjelse i omsætningen på henholdsvis 200.00 kr. og 110.000 kr. for indkomstårene 2020 og 2021, kan salgsmomsen for afgiftsperioderne opgøres til henholdsvis 14.514 kr., 14.866 kr., 18.192 kr., 18.727 kr., 20.299 kr. og 34.322 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens fastsættelse af virksomhedens salgsmoms i de påklagede afgiftsperioder.
Købsmoms
Samme forhold som i Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort i SKM2021.456.LSR, gør sig gældende i denne sag, hvor der ikke er fremlagt objektive beviser for, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, og at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden, eksempelvis i form af underliggende faktura eller afregningsbilag.
På den baggrund finder Landsskatteretten, at betingelserne for fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.
Landsskatteretten finder således ikke grundlag for at indrømme virksomheden fradrag for købs-moms.
Landsskatteretten stadfæster således i det hele Skattestyrelsens afgørelse.