Kendelse af 10-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-11-2024

Journalnr. 23-0016951

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Yderligere salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2020 - 31. december 2020

8.807 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Ej godkendt købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2020 - 31. december 2020

71.537 kr.

0 kr.

Nedsættes til 42.225 kr.

Yderligere salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2021 - 31. december 2021

26.206 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Ej godkendt købsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2021 - 31. december 2021

95.985 kr.

0 kr.

Nedsættes til 67.124 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] med CVR-nr. [...1] er registreret med startdato den 17. januar 2020. Virksomheden afregner moms hvert kvartal. Indehaveren er også registreret med virksomheden [virksomhed2] med CVR-nr. [...2]. Virksomheden er registreret med startdato den 6. juli 2020.

Virksomheden har samlet afregnet moms vedrørende [virksomhed1] som anført nedenfor:

Perioden 1. januar – 31 december 2020

Perioden 1. januar 2021 – 31. december 2021

Udgående moms

81.749 kr.

125.753 kr.

Indgående moms

71.537 kr.

95.985 kr.

Momstilsvar

10.212 kr.

29.768 kr.

Der er nulindberettet moms for alle kvartaler vedrørende virksomheden [virksomhed2].

Skattestyrelsen har efterspurgt regnskabsmateriale og bilag m.v. i brev af 26. april 2022. Skattestyrelsen har den 14. juli 2022 modtaget mail med bogføringsjournal for indkomståret 2020, udskrift af erhvervskonto for pizzeria for 2020 og 2021 og udskrift af ny bankkonto for [virksomhed2] for indkomståret 2021. Det bogførte beløb for indkomståret 2020 kan afstemmes til det, som indehaveren har selvangivet og afregnet i moms. Skattestyrelsen rykkede den 14. juli 2022 for det materiale, der manglede. Skattestyrelsen modtog ikke yderligere materiale.

Skattestyrelsen har gennemgået indehaverens private bankkonto fra [finans1] med konto nr. [...69]. På baggrund af bevægelser på bankkonti og bogføringsjournal for 2020 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens resultat og momstilsvar for indkomstårene 2020 og 2021.

Den fremlagte bogføring består af forskellige kolonner bestående af omsætning ekskl. moms forskellige udgiftskolonner, kasse og bank, kapitalkonto, gæld og moms. De fleste salg i indkomståret 2020 er bogført under kassen (både omsætning og udgifter). Ind i mellem er der indsat penge i banken fra-kassen. Der er ikke fremlagt kassekladder. Klageren har forklaret, at alle kassekladder var i en mappe, som er afleveret til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen aldrig har modtaget en fysisk mappe med bilag. På mødet med Skatteankestyrelsen oplyste klageren og revisoren, at de ville forsøge at genfinde en del af kassekladderne og andre bilag og fremsende disse. Der er ikke modtaget yderligere materiale.

Der er i forbindelse med klagesagsbehandlingen fremsendt bogføringsjournal for indkomståret 2021 vedrørende pizzeriaet. Resultat af virksomhed ifølge bogføringen kan afstemmes til det, der er selvangivet, og det, der er angivet i moms. Revisor har oplyst, at han har foretaget bogføring på baggrund af bevægelser på virksomhedens bankkonto og kassekladder. Det nye materiale har været sendt i høring hos Skattestyrelsen.

For indkomståret 2021 kan posteringerne i bogføringsjournalen følges til erhvervskontoen. Der er dog fortsat bogført et samlet omsætningsbeløb pr. dag, og posteringerne er ikke dateret.Der er ikke fremlagt kassekladde eller oversigt over dagens salg af pizzaer.

Købsmoms

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms, idet virksomheden ikke har fremsendt fakturaer og bilag som dokumentation for den indberettede købsmoms. Der er i forbindelse med klagesagsbehandlingen fremsendt fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5]. Fakturaerne er udstedt til [person1], [virksomhed1]. Fakturaerne er dateret og specificeret med tekst og beløb, herunder med opgørelse af beløb ekskl. moms, moms og beløb inkl. moms. Bilagene er opdelt kvartalsvis.

Det nye materiale har været sendt i høring hos Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har vedrørende fradrag for købsmoms vedrørende de indsendte bilag anført følgende:

“(...)

Moms

Vi har vedlagt et regneark, hvor de bilag vi har kunnet finde i regnearkene/bogføringsmaterialet fremgår, og hvor vi kan godkende fradrag. Vær opmærksom på, at der i 3. kvartal 2021 forekommer en del bilag, hvor vi ikke har modtaget hele bilaget, og derfor ikke er sikre på moms og totalbeløbet.

Dvs. at den godkendte købsmoms enten skal være 2.651 kr. eller 8.658 kr. Det må være op til Skatteankestyrelsen, om de vil godkende moms på bilagene, der kun er delvist dokumenteret,

Med baggrund i det indsendte materiale mener vi, at momstallene kan ændres/godkendes sådan:

2020

1 kvartal

2 kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Godkendt

Købsmoms

3.084

9.167

9.847

7.214

29.312

2021

Købsmoms

6.689

9.846

8.658

3.668

28.861

På grund af manglende bilagsnr., manglende side 2 i bilag fra [virksomhed3], manglende datering og decimaler i bogføringsmaterialet har det i nogen situationer været et skøn, om bilag og bogføring stemmer overens.

(...).”

De beløb, som Skattestyrelsen har indstillet til godkendelse, er alle beløb, der er bogført ifølge bogføringsjournal og medtaget i den indberettede købsmoms. En del af de indsendte bilag kan ikke afstemmes til bogføringen. Der er ikke fremlagt kvitteringer for køb i f.eks. Fakta, Netto m.v., jf. bogføringen.

Skattestyrelsen har gennemgået klagerens private bankkonto fra [finans1] med konto nr. [...69]. På baggrund af bevægelser på bankkonti og bogføringsjournal for 2020 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens resultat og salgsmoms for indkomstårene 2020 og 2021.

Indsætninger på privat konto – salg af pizzaer

Fra perioden februar 2020 til slutningen af april 2020 er der indgået beløb på indehaverens private konto i [finans1]. Der er i denne periode dagligt indsætninger fra forskellige personer. Der er i perioden 1. marts – 16. marts 2020 daglige mobilepay indsætninger på den private konto, f.eks. er der den 3. marts 2020 følgende mobilepayindsætninger med forskellige afsendernavne: 100 kr., 320 kr., 105 kr., 150 kr., 100 kr., 135 kr., 135 kr., 100 kr., 110 kr., 60 kr., 50 kr. og 50 kr. – i alt indsætninger på 1.415 kr. Der er ligeledes konstateret lignende indsætninger i indkomståret 2021.

Summen af indsætninger, der af Skattestyrelsen er henført til salg fra pizzeria, udgør i alt 24.038 kr. for indkomståret 2020. Dette svarer til 19.230 kr. ekskl. moms, og salgsmoms heraf udgør 4.807 kr. For indkomståret 2021 udgør indsætninger 5.734 kr. Dette svarer til 4.587 kr. ekskl. moms, og salgsmoms heraf udgør 1.146 kr.

Beløbene indsat på den private konto kan ikke følges til bogføringen. Indehaveren har på mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler oplyst, at indsætningerne ikke stammer fra salg af pizzaer. Revisor har oplyst, at disse indsætninger ikke er medtaget i bogføringen. Skatteankestyrelsen har anmodet klageren om at dokumentere, hvor indsætningerne kommer fra. Der er ikke modtaget yderligere materiale.

Automatindbetalinger og kundekortindbetalinger

Skattestyrelsen har anset automatindbetalinger og kundekortindbetalinger til privatkontoen for omsætning i virksomheden, som enten stammer fra pizzeria eller fra [virksomhed2]. Der er tale om følgende datoer, tekst og beløb for henholdsvis 2020 og 2021:

Dato

Tekst

Beløb

Beløb ekskl. moms

Salgsmoms

18/7 2020

Automatindbetaling

2.000 kr.

7/12 2020

Automatindbetaling

4.000 kr.

I alt 2020

6.000 kr.

4.800 kr.

1.200 kr.

16/1 2020

Kundekort [...]20

8.000 kr.

24/9 2020

Kundekort [...]20

2.000 kr.

7/12 2020

Kundekort [...]20

4.000 kr.

I alt 2020

14.000 kr.

11.200 kr.

2.800 kr.

4/1 2021

Automatindbetaling

6.700 kr.

8/2 2021

Automatindbetaling

4.500 kr.

I alt 2021

11.200 kr.

8.960 kr.

2.240 kr.

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev indsætninger på den private konto gennemgået. Klageren ville forsøge at fremsende dokumentation for, at indsætningerne på den private konto var virksomhederne uvedkommende. Der er ikke modtaget yderligere materiale.

Salg af materialer og restbetaling

Skattestyrelsen har anset to indbetalinger til den private bankkonto som omsætning i virksomheden, Der er den 13. april 2021 indbetalt 31.200 kr. med teksten ”Delbetaling materiale”, der svarer til en omsætning på 24.960 kr. ekskl. moms. Der er den 18. juni 2021 indbetalt 28.800 kr. med teksten ”Restbetaling”, der svarer til en omsætning på 23.040 kr. De 2 indsætninger udgør i alt 48.000 kr. ekskl. moms. Salgsmoms udgør i alt 12.000 kr.

På mødet med Skatteankestyrelsens sagsbehandler blev indsætninger på den private konto gennemgået. Indehaveren ville forsøge at fremsende dokumentation for, at indsætningerne på den private konto var virksomhederne uvedkommende. Der er ikke modtaget yderligere materiale.

[virksomhed2]

Klageren har oplyst, at [virksomhed2] aldrig har været aktiv, og at de biler, der er solgt, er private salg. Der er ikke udarbejdet regnskaber for [virksomhed2]. Revisor har oplyst, at han ikke har assisteret med bogføring af denne virksomhed.

Ifølge motorregistret har klageren været registreret med følgende køb og salg af biler i perioden 2020 – 2022:

Bil

Købsdato

Salgsdato

[reg.nr.1] Opel Corsa

22/5-20

25/3-21

[reg.nr.2] BMW 3´er Sedan

30/6-20

21/7-21

[reg.nr.3] Citroen C3

25/3-21

10/9-21

[reg.nr.4] Audi A4

12/6-21

18/10-21

[reg.nr.5] BMW 3´er Serie

18/10-21

16/1-22

[reg.nr.6] Chevrolet Kalos

14/9-21

7/2-22

Af virksomhedens bankkonto med opstart den 11. juni 2021 har der været følgende bevægelser:

10.11.2021

Nummer plader

-1.150,00

04.08.2021

[virksomhed6]

-1.036,50

30.06.2021

Rente

-5,12

23.06.2021

Gebyr for engangsoverførsel i DKK

-10

23.06.2021

[person1]

-14.300,00

22.06.2021

Til [...79], Erhvervskonto

-2.200,00

11.06.2021

salg af biler

19.500,00

11.06.2021

Årsgebyr MasterCard Debit

-200

På den private konto er der den 8. februar 2021 indsat 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot. Den 20. juli er der på samme konto indsat 20.000 kr. med teksten ”[person3] for BMW”.

De tre indsætninger, som Skattestyrelsen har henført til [virksomhed2], udgør i alt 54.100 kr., som svarer til en omsætning i virksomheden på 43.280 kr. ekskl. moms. Salgsmoms heraf udgør 10.820 kr.

Klageren har oplyst, at den eneste bil, der er købt i forretningsmæssig sammenhæng, er en bil af mærket Citroen C3. Der er ikke fremsendt dokumentation for, at de indsætninger, der er medtaget i Skattestyrelsens opgørelse, er købt og solgt i privat regi. Skattesankestyrelsens sagsbehandler har efterspurgt dokumentation for køb og salg af de 3 biler.Der er ikke modtaget yderligere materiale.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 med 80.469 kr. og forhøjet momstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2021 – 31. december 2021 med 106.805 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse anført følgende:

”...

Et regnskab skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et afstemt kasseregnskab. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af Skattekontrollovens § 74, stk. 2.

Vi har ikke modtaget det materiale, som vi har efterspurgt til kontrol af de selvangivne resultater af virksomhedens drift for 2020 og 2021. Vi har kun modtaget en bogføringsjournal for 2020.

Du har oprettet følgende erhvervskonti:

[finans1] [...39] start 18. marts 2020 for SE nr. [...1] Pizzaria.

[finans2] [...79] start 28. maj 2021 for SE nr. [...1] Pizzaria, og

[finans2] [...85] start 28. maj 2021 for SE nr. [...2][virksomhed2].

Vi kan se af din private bankkonto i [finans1][...69], at der i en periode fra februar 2020 til slutningen af april 2020 dagligt indgår beløb på kontoen, som vi anser som værende betalinger for salg i pizzariaet, da der ikke har været oprettet en erhvervskonto. Desuden har vi anset andre MobilePay betalinger til samme konto som værende erhvervsmæssige indtægter, der løbende er indgået på kontoen. Vi anser det ikke som sandsynligt, at disse beløb er medtaget i virksomhedens resultat, da der er tale om en privat bankkonto. Vi medtager derfor 24.038 kr. i 2020 og 5.734 kr. i 2021 som omsætning i Pizzaria virksomheden (ekskl. moms 19.230 kr. og 4.587 kr.) jf. statsskattelovens §4. Se vedlagte regneark.

Derudover går der 31.200 kr. og 28.800 kr. ind på kontoen hhv. den 13. april 2021 og den 18. juni 2021 – disse beløb anser vi også for at være skattepligtige, idet der står ”delbetaling for materiale”, og ”restbetaling” i teksten på bankkontoen.

På samme konto indgår der større kontante indskud via automatindbetaling i 2020 og 2021 på i alt 17.200 kr., og der bliver i 2020 indsat på kontoen via kundekort i alt 14.000 kr. Vi anser beløbene som værende skattepligtige indtægter, enten som kontantsalg i virksomheden eller som salg i [virksomhed2].

(...)

[virksomhed2]:

Vi har bedt om at få bogføringsmateriale tilsendt vedr. [virksomhed2]. Din rådgiver har oplyst, at han ingen oplysninger har på virksomheden. Jfr. de oplysninger vi har fra motorregistret, er der købt og solgt disse biler:

(...)

Vi kan se på [virksomhed2]s bankkonto i [finans2] [...85], at der er udgifter til biler, samt indtægter på samme. Vi mener ikke, at denne konto er en del af det opgjorte resultat for virksomhederne. Af bankkontoen fremgår det, at der er solgt bl.a. 2 x batterier i 2022, og der er ”salg af biler” på 19.500 kr. den 11. juni 2021. På [finans1] konto [...69] er der indgået 20.000 kr. den 20. juli 2021 med teksten ”[person3] for BMW”, og den 8. februar 2021 indgår der 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot.

Der er ikke indsendt et brugtbil/differencemoms regnskab for køb og salg af biler. Vi kan heller ikke se, hvad bilerne er købt for. Vi medtager derfor de tre salg af biler ekskl. 25 % moms dvs. 43.280 kr. i 2021 jf. statsskattelovens §4. Vi kan ikke give fradrag for nogen udgifter efter statsskattelovens §6, da disse udgifter ikke er dokumenterede.

Indkomsten ændres derfor med følgende beløb:

Indkomstår 2020

Ej godkendt køb af inventar

67.000 kr.

Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel

19.430 kr.

Faktura 6/1 2020

502 kr.

Kontantindbetalinger til konto ekskl. moms

4.800 kr.

Kundekortindbetalinger ekskl. Moms

11.200 kr.

MobilePay indgået på privat bankkonto

19.230 kr.

Indkomstændring

91.364 kr.

Indkomstår 2021

Faktura 5/3 2021

502 kr.

Salg af materialer

48.000 kr.

Automatindbetalinger

8.960 kr.

Salg af biler

43.280 kr.

MobilePay indgået på privat bankkonto

4.587 kr.

Skønnet opgjort fradrag for erhvervsmæssig befordring

25.000 kr.

Indkomstændring

130.329 kr.

...”

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har ikke modtaget materialet til efterprøvning af momsangivelserne.

Salgsmoms

Der skal betales moms af varer og ydelser, der leveres her i landet med henvisning til momslovens § 4, stk. 1.

Virksomheden skal for hvert kvartal opgøre den udgående og indgående moms. Forskellen udgør virksomhedens momstilsvar, jævnfør momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3.

Endvidere skal registrerede virksomheder efter udløbet af hvert kvartal angive størrelsen af virksomhedens salgs- og købsmoms, jævnfør momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3.

Da vi ikke har modtaget brugtbilsmoms regnskab som efter momslovens §71, skal der beregnes salgsmoms af hele salgsprisen på bilerne, jf. momslovens §4.

Jfr. den private bankkonto i [finans1][...69] er denne anvendt til MobilePay betalinger i 2020, og 2021. Salgsmoms af MobilePay i 2020 udgør 4.808 kr., og i 2021 udgør salgsmoms 1.147 kr.

Vi har konstateret at der er solgt i al fald tre biler i 2021, jf. indbetalinger og tekster til bankkonti. Salgsmoms ved salg af bilerne i 2021 udgør 10.820 kr.

Automatindbetalinger og indbetalinger til kontoen med kundekort anser vi som erhvervsmæssige indtægter, der skal afregnes salgsmoms af.

Salg af materialer anser vi ligeledes som en erhvervsmæssig indtægt, og der skal afregnes salgsmoms af 60.000 kr.

Der er både i 2020 og 2021 indtægter fra fakturaer, begge to på 627 kr. Vi kan ikke se hvilket salg der er tale om, og anser beløbene som værende erhvervsmæssige, hvor der skal afregnes salgsmoms.

Købsmoms

Det er en generel betingelse for at kunne opnå fradrag for købsmoms, at der som dokumentation kan fremlægges forskriftsmæssige faktura, med henvisning til momslovens § 37 og momsbekendtgørelsen § 82. Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 1 og 4, udlevere regnskabsmaterialet til os, når vi anmoder herom.

Vi har i rykker på materialeindkaldelse af den 14. juli 2022, gjort opmærksom på afgørelserne SKM2021.692.LSR og SKM2021-456.LSR hvoraf følgende fremgår:

”hvis en virksomhed i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse ikke efterkommer en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale og således ikke fremlægger dokumentation /bevis for foretagne fradrag i form af bilag (fakturaer og kvitteringer), som viser, at der er foretaget indkøb tillagt dansk moms hos andre momsregistrerede virksomheder, vil købsmomsen kunne sættes til 0 kroner.”

Du og heller ikke din rådgiver har fremsendt underliggende bilag, som kan dokumentere de fratrukne udgifter, og dermed den indberettede købsmoms.

Det er derfor vores opfattelse, at din virksomhed ikke har dokumenteret, at der er tale om fradragsberettigede indkøb, jf. momsbekendtgørelsens § 82 og artikel 178. Din virksomhed kan således jf. momslovens § 37 ikke opnå fradrag for den angivne købsmoms.

Vi godkender ikke den indberettede købsmoms med henvisning til bl.a. ovennævnte Landsskatterets afgørelser.

CVR-nr.. [...1][virksomhed1]:

2020

1 kvt

2 kvt

3 kvt

4 kvt

Yderligere salgsmoms:

Faktura

125

kundekort

1.600

400

800

automatindbetaling

400

800

Mobilepay

2.669

863

510

765

I alt

4.394

863

1.310

2.365

Ej godkendt købsmoms

8.225

19.086

24.818

19.408

Til betaling

12.619

19.949

26.128

21.773

80.469

2021

1 kvt

2 kvt

3 kvt

4 kvt

Yderligere salgsmoms:

Faktura

125

automatindbetalinger

2.240

Salg materialer

12.000

Mobilepay

423

442

281

I alt

2.788

12.442

281

Ej godkendt købsmoms

21.741

23.845

27.445

22.954

Til betaling

24.529

36.287

27.726

22.954

111.496

SE nr. [...2][virksomhed2]:

2021

1 kvt

2 kvt

3 kvt

4 kvt

Salg af biler

2.920

3.900

4.000

10.820

...”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 2. marts 2023 vedrørende den indsendte klage anført:

“Sidst i klagen beder skyder om at få sit ringbind med bilag returneret. Hele skatte- og momssagen drejer sig om manglende indsendelse af bilag. For at slå det helt fast - Skattestyrelsen har ikke modtaget noget bilagsmateriale, dvs. vi har ingen ringbind modtaget, og kan derfor ikke returnere noget. Jeg sender d.d. en mail til skyder og rådgiver om, at der ikke forefindes bilagsmateriale hos Skattestyrelsen.

Rådgiver oplyser Skattestyrelsen i en telefonsamtale den 2. juni 2022, at han ikke modtager bilag fra skyder, men bogfører ud fra tekst og beløb på pizzariaets bankkonti. Derfor aftaler vi, at vi skal se om jeg har brug for alt materialet, inden et evt. møde.

Som det også fremgår af sagsnotatet, oplyser Skattestyrelsen rådgiver om, at vi ikke afholder møde om sagen, før vi har haft lejlighed til at se materialet. Da der ikke er indsendt ret meget af det materiale, vi har efterspurgt, og da der ingen reaktioner er fra hverken skyder eller rådgiver på hverken mails, rykkere eller forslag, så har der selvsagt heller ikke været aftalt noget møde. Der er alene modtaget bogføringsjournal for 2020.

Kommunikation har været ensidig, da der ingen reaktioner har været fra hverken skyder eller rådgiver. Der har altså gennem sagsforløbet siden midten af juli 2022 været passivitet fra skyder og rådgiver. Sagen er derfor afsluttet ud fra de oplysninger, vi har modtaget via skyders bankkonti.

De øvrige punkter i klagen har vi følgende kommentarer til:

1/ Ej godkendt fradrag for køb af inventar 67.000 kr. i 2020 – da der ikke er indsendt bilag af no-gen som helst art – kan der ikke godkendes fradrag for beløbet rent skattemæssigt.

2/ Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel – der er ikke indsendt oplysninger af nogen som helst art, ingen kørebog eller andet, der kan dokumentere fradragets gyldighed. Intet fradrag godkendt skat-temæssigt.

3/ Fradrag for købsmoms – skyder henviser til et bilagsmaterialet, som Skattestyrelsen ikke har modtaget. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for købsmoms.

4/ Salg af materialer – teksten fremgår af skyders bankkontoudtog, og skyder bør derfor selv vide hvad det drejer sig om. Skattestyrelsen ved det ikke, da der ikke er modtaget bilag eller oplysnin-ger om hvad det drejer sig om. Men vi har forudsat, at der er tale om ikke beskattede indtægter.

5/ Bilsalg – der er alene medtaget indtægter for de indbetalinger, der direkte refererer til biler, og som kan ses af bankkontoudtogene.

(...)”

Skattestyrelsen har i supplerende udtalelse dateret den 18. december 2023 anført:

”(...)

Moms

Vi har vedlagt et regneark, hvor de bilag vi har kunnet finde i regnearkene/bogføringsmaterialet

fremgår, og hvor vi kan godkende fradrag. Vær opmærksom på, at der i 3. kvartal 2021 forekommer en del bilag, hvor vi ikke har modtaget hele bilaget, og derfor ikke er sikre på moms og totalbeløbet.

Dvs. at den godkendte købsmoms enten skal være 2.651 kr. eller 8.658 kr. Det må være op til Skatteankestyrelsen, om de vil godkende moms på bilagene, der kun er delvist dokumenteret,

Med baggrund i det indsendte materiale mener vi, at momstallene kan ændres/godkendes sådan:

(...)

2020

1 kvartal

2 kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Godkendt

Købsmoms

3.084

9.167

9.847

7.214

29.312

2021

Købsmoms

6.689

9.846

8.658

3.668

28.861

På grund af manglende bilagsnr., manglende side 2 i bilag fra [virksomhed3], manglende datering og decimaler i bogføringsmaterialet har det i nogen situationer været et skøn, om bilag og bogføring stemmer overens.”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvaret nedsættes til det, der er angivet for perioden.

Indehaveren har i klagen anført:

”Følgende punkter i afgørelsen bestrides:

Ej godkendt køb af inventar for 67.000 kr. I forbindelse med opstart har jeg udstyr, som jeg indskyder i virksomheden. Det drejer sig om pizzaovn, køkkenborde m.v. Disse indgår som centrale elementer at mit pizzeria og er helt nødvendige for at kunne vedligeholde og udvikle min omsætning. Inventaret er specificeret i bilagsmaterialet. Der er ikke løftet moms, da jeg indskyder det selv. Jeg mener ikke, at dette kan fjernes som fradrag uagtet at det er indskudt af mig selv.

Ej godkendt erhvervsmæssig kørsel. Som led i pizzeria-driften leveres pizzaer til kunder. Tilsvarende indkøbes råvarer til produktionen af pizzaer. Kørslen sker i mine egne biler. Dette er tilsvarende centrale aspekter af driften og for at skabe en omsætning. Jeg mener ikke, at dette kan fjernes som fradrag.

Opgørelsen af momstilsvaret. Hovedparten af mine udgifter er fra råvarekøb hos [virksomhed3] eller [virksomhed4]. Der er i bilagsmappen kvitteringer for al købet hos disse, hvorfor jeg stiller mig helt uforstående overfor det manglende fradrag af disse. Indkøb hos [virksomhed3] og [virksomhed4] suppleres med mindre indkøb fra f.eks. Netto (lokale supermarkeder). Derudover er der udgifter til administration. Jeg bestrider opgørelsen af moms, idet udgifterne er afholdt for at skabe omsætning og er dokumenteret ved faktura.

Salg af materialer forstår jeg ikke hvad er og jeg kan ikke umiddelbart vedkende mig, at det skulle være en skattepligtig indtægt.

Indtægter vedr. bilsalg er ikke alle vedrørende [virksomhed2] – flere af bilerne er private og er således ikke skattepligtige (eksempelvis gælder dette for Opel Corsa, den ene BMW 320, Cherrolet Kalos).

Citroen C3 har været til salg, men jeg trak den ud til privat brug, da min egen bil gik i stykker. Jeg har ikke indtægtsført noget vedr. [virksomhed2], da virksomheden aldrig har været rigtig i gang. Jeg har heller aldrig fratrukket noget vedr. [virksomhed2]. Jeg har eksempelvis heller ikke involveret min rådgiver, idet jeg ikke mener at have handlet biler professionelt. Hvis nogle biler skal indregnes som skattepligtig indkomst, bør der for disse biler sker momsberegning efter brugtbilsmoms.

Jeg stiller mig gerne til rådighed for Skatteankestyrelsen til brug for afklaring af spørgsmål og for uddybelse af svar. Jeg imødeser jeres behandling meget. Brug endelig også gerne min rådgiver, hvis det kan hjælpe.

Min rådgiver er [person4] – [virksomhed5]. Han træffes på [...@...dk] eller [tlf.]. I har fuldmagt til at tale med ham om alle sagens aspekter og indhold. Han bistår også gerne med afklaring af spørgsmål og for uddybelse af svar.

Forud for gennemgang af bilag i sagen, ønsker jeg dog at modtage min bilagsmappe retur, som er indsendt til Skattestyrelsen. Alternativt må vi genskabe bilagene ud fra elektroniske kvitteringer (som nævnt er hovedparten af købsfradragene vedrørende [virksomhed3] og [virksomhed4]).

(...).”

Indehaverens repræsentant har i brev dateret den 4. maj 2023 følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

“Der henvises til en telefonsamtale den 2. juni, hvilket formodentlig er korrekt angivelse af datoen. Jeg er som rådgiver ikke enig i udlægningen af indhold. Der blev ikke lavet aftaler, men som rådgiver kan jeg alene indstille til, hvordan Skattestyrelsen griber deres kontrolarbejde an. Det er fortsat min holdning, at der ville have været den klart bedste tilgang at afholde et fælles møde med [person1] og fortsætte arbejdet derfra (med tanke om situationen, skatteborgeren og hensynet til effektivitet for alle).

I forhold til fremsendte materiale var det efter min mening afstemt i telefonsamtalen (og overholdt; henset til anbefalet fremgangsmåde for sagen). Videre skal jeg præcisere påstand om vores arbejde.

Vi tager udgangspunkt i bankudtoget til brug for bogføringen og arkiverer siden bilag (vi er ikke bilagsløse). Det blev i øvrigt bifaldet som ”godt” (eller en tilsvarende taleform” a Skattemedarbejderen. Mappen og bilag (udtalelse fra rådgiver)

Øjensynligt ved ingen, hvor den aktuelle mappe er. Jeg noterer mig dog, at indkøbt materiale er specificeret i afgørelsen. Vi har et notat internt om udlevering til skattesagen, men om det er sket til [person1] eller direkte til SKAT erindrer jeg ikke.

Vi har dog startet et indsamlingsarbejde for at genskabe mappen, sådan at en kontrol i al væsentlighed kan gennemføres. Materialet bedes tilført sagen.

Til dette arbejde vil jeg tilføje:

-Bogføringen sker kvartalsvis og er samlet for hvert år i hver sin fil. I bunden er hvert kvartal sammenfattet/opsummeret.

-Dertil er der bilagsmateriale, som i udgangspunktet er samlet kvartalsvist i filer. Disse skal suppleres med leverandørbestemte filer (hvor vi har samlet alle kvitteringer fra en leverandør i en fil).

Genskabelsen af bilag pågår fortsat, så vi vil fortsat gerne frem til sagsbehandling udsøge disse i mails m.v. for at have det mest komplette materiale.

For mindre kvitteringer til køb i f.eks. Netto kan vi naturligt ikke genskabe købsdokumentationen.

For kørsel mangler tilsvarende kørselssedler.

-Salg stammer fra bankudtoget og er påregnet moms. Bankudtog er ikke medsendt, da jeg antager, at de allerede indgår i materialet fra Skattestyrelsen

(...)”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om Skattestyrelsens forhøjelse af afgiftstilsvaret for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2021 vedrørende [virksomhed1] er opgjort korrekt.

Retten skal desuden tage stilling til, om indehaveren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed med køb og salg af biler i virksomheden [virksomhed2], og i givet fald om Skattestyrelsens opgørelse af afgiftstilsvaret for [virksomhed2] er opgjort korrekt.

Retsgrundlaget

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Momslovens § 3, stk. 1, har følgende ordlyd:

”Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.”

Begrebet ”selvstændig økonomisk virksomhed” er beskrevet i momssystemdirektivets art 9, stk. 1, hvoraf følgende fremgår:

”Ved ”afgiftspligtig person” forstås enhver, der selvstændigt og uanset stedet udøver økonomisk virksomhed uanset formålet med eller resultatet af den pågældende virksomhed.

Ved ”økonomisk virksomhed” forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.”

Ifølge momslovens § 4, stk. 1, skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Af momslovens § 37 fremgår, at momspligtige virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret kan fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden.

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Virksomheden har fremlagt bogføring over virksomhedens indtægter, udgifter, salgsmoms og købsmoms for [virksomhed1] for indkomstårene 2020 og 2021. Bogføringen er sket på baggrund af posteringer på erhvervskontoen og kassekladder. En væsentlig del af omsætningen er modtaget kontant. Selve bogføringen er ikke angivet med dato for transaktionen, men er angivet med henvisning til et bilagsnummer. Der er ikke fremlagt kassekladder, og alle bilag er ikke fremsendt.

Da der ikke er fremlagt kassekladder, og da samtlige bilag i virksomheden ikke er indsendt, kan der ikke foretages en kontrol af de daglige salg i pizzeriaet og afstemning til bogføringen. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at foretage et skøn over afgiftstilsvaret.

Indehaveren er også registreret med virksomheden [virksomhed2]. Der er ikke angivet moms for den påklagede periode. Såfremt indehaveren anses for at drive selvstændig økonomisk virksomhed med køb og salg af biler, kan virksomhedens afgiftstilsvar fastsættes skønsmæssigt.

[virksomhed1]

Landsskatteretten finder, at der ved fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal tages udgangspunkt i den foreliggende bogføring af indtægter og udgifter med nedenstående reguleringer.

Revisor har oplyst, at bogføringen er foretaget på baggrund af bevægelser på erhvervskontoen, kassekladder og bilag.

I indkomstårene 2020 og 2021 er der konstateret, at der løbende er blevet indsat mobilepaybeløb fra forskellige personer på indehaverens private konto. F.eks. er der i marts måned 2020 flere dage i træk med flere mobilepayindsætninger fra forskellige personer. Henset til antallet af mobilepayindsætninger på daglig basis og beløbenes størrelse, sammenholdt med at virksomheden driver pizzeria, har indehaveren bevisbyrden for, at indsætningerne ikke stammer fra salg fra pizzeriaet.

Da indehaveren ikke har fremlagt beviser herfor, stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens udgående moms med 4.807 kr. for indkomståret 2020 og 1.146 kr. for indkomståret 2021.

På den samme private konto er der indsat automatindbetalinger og kundekortindbetalinger. I alt er der indsat 31.200 kr. fordelt på syv indbetalinger i indkomstårene 2020 og 2021. Henset til, at indehaveren er registreret med to virksomheder, beløbenes størrelse, sammenholdt med at indehaveren ikke har udarbejdet fyldestgørende regnskaber, der gør det muligt at efterprøve transaktionerne, har indehaveren bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal henføres til omsætning og udgående moms i virksomhederne.

Da klageren ikke her fremlagt beviser herfor, stadfæstes Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens udgående moms med 4.000 kr. for indkomståret 2020 og 2.240 kr. for indkomståret 2021.

Virksomheden har angivet og fratrukket købsmoms med i alt 71.537 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 og 95.985 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2021 – 31. december 2021. Skattestyrelsen har i afgørelsen nægtet fradrag for købsmoms, idet der ikke har været fremsendt fakturaer eller andet, der dokumenterer købsmomsen. Virksomheden har under klagesagsbehandlingen fremsendt fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed4] og [virksomhed5]. På baggrund af de fremsendte fakturaer, Skattestyrelsens supplerende udtalelse, sammenholdt med bogføringen, godkendes der herefter fradrag for købsmoms med 29.312 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 – 31. december 2020 og 28.861 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2021 – 31. december 2021. Der er herved henset til, at indehaveren med de indsendte fakturaer har dokumenteret den fratrukne købsmoms. Der er ikke fremlagt kvitteringer, fakturaer eller anden dokumentation for øvrig bogført købsmoms.

Skattestyrelsens nægtelse af købsmoms nedsættes derfor fra 71.537 til 42.225 kr. for afgiftsperioden i 2020 og fra 95.985 kr. til 67.124 kr. for afgiftsperioden i 2021.

[virksomhed2]

Indehaveren har registreret sig med virksomheden [virksomhed2] fra den 6. juli 2020. Der er oprettet en erhvervskonto med opstart den 11. juni 2021. Der kan konstateres få bevægelser på kontoen i perioden 11. juli 2021 - 31. december 2021.

På erhvervskontoen er der indsat 19.500 kr. i 2021 med teksten ”salg af biler”. På den private konto er der konstateret yderligere to indsætninger i indkomståret 2021. Den 8. februar 2021 er der indsat 14.600 kr. fra [person2] for en Peugeot. Den 20. juli er der på samme konto indsat 20.000 kr. med teksten ”[person3] for BMW”.

Skattestyrelsen har anset ovenstående indsætninger for omsætning i [virksomhed2] svarende til 43.280 kr. ekskl. moms og salgsmoms på 10.820 kr.

På den private konto er der i indkomståret 2021 indsat et beløb på 31.200 kr. med teksten ”delbetaling materialer” og 28.800 kr. med teksten ”restbetaling”.

Skattestyrelsen har anset ovenstående indsætninger for omsætning i enten pizzeriaet eller i virksomheden [virksomhed2], svarende til 48.000 kr. ekskl. moms og salgsmoms på 12.000 kr.

Landsskatteretten finder, at indehaveren har drevet selvstændig økonomisk virksomhed med køb og salg af biler i indkomståret 2021. Der er henset til, at indehaveren ved at registrere sig med virksomheden [virksomhed2] og oprettelse af erhvervskonto har haft til hensigt at drive virksomhed med køb og salg af biler. Der er også henset til, at der er konstateret flere indsætninger, der ud fra tekst og beløb kan henføres til salg af biler eller reservedele fra biler i indkomståret i 2021. Henset til beløbenes størrelse og tekstbeskrivelse, anses indehaveren for at have købt og solgt biler m.v. med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.

Det er herefter indehaveren, der har bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal henføres til omsætning og tilhørende udgående moms i virksomheden [virksomhed2].

Indehaveren har ikke fremlagt beviser herom og har ikke fremlagt dokumentation for køb og salg af bilerne, hvorfor der skal afregnes moms af de konstaterede indsætninger.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for købs- og salgspriser på biler, og da der ikke er udarbejdet regnskaber, kan de særlige regler for anvendelse af brugtmomsordningen efter momslovens §§ 69-71 ikke anvendes. Det er herefter de almindelige regler i momsloven, der finder anvendelse.

Der skal herefter afregnes moms, jf. momslovens § 4. Salgsmomsen svarer til 20 % af de konstaterede indsætninger.

Da der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er betalt købsmoms ved anskaffelse af bilerne, kan der ikke skønsmæssigt godkendes et momsfradrag herfor.

Skattestyrelsens forhøjelse af afgiftstilsvaret vedrørende [virksomhed2] stadfæstes.