Kendelse af 06-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024

Journalnr. 23-0019598

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2020

Overskud af virksomhed

82.107 kr.

Nedsættelse

Nedsættes til 69.430 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren drev i perioden 1. januar 1992 frem til den 30. juni 2022 enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nummer [...1]. Virksomheden var indtil den 17. februar 2020 registreret under hovedbranche ”Farve- og tapetforretninger”. Herefter var virksomheden registreret under hovedbranchen ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge- og anlægsvirksomhed”, indtil virksomheden ophørte den 30. juni 2022.

For indkomståret 2020 har klageren oplyst underskud af sin virksomhed på -3.489 kr.

Virksomheden var i to dage i februar 2020 tvangsafmeldt, idet virksomheden ikke stillede en af Gældsstyrelsen pålagt sikkerhed. På baggrund af tvangsafmeldelsen igangsatte Skattestyrelsen en kontrol af virksomhedens drift i indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har i perioden 9. november 2021 – 23. september 2022 indkaldt kontospecifikationer, virksomhedens årsregnskab med momsafstemning og skattemæssige specifikationer samt dokumentation for erhvervsmæssige udgifter i indkomståret 2020. Derudover har Skattestyrelsen anmodet klageren om at redegøre for en række indbetalinger og overførsler til klagerens erhvervskonto (konto 619) og privatkonto (konto 489) samt fremsende underliggende bilag for driftsudgifter.

I perioden 10. december 2021 – 1. november 2022 har klageren delvist fremsendt de adspurgte kontospecifikationer samt resultatopgørelse, balance og redegørelse for drift og underskud for indkomståret 2020. Derudover har klageren fremsendt redegørelse for klagerens bogføringsprincipper og en redegørelse for udvalgte indsætninger. Klageren har desuden fremsendt uddrag af virksomhedens salgsfakturaer, kreditnotaer, kundekontoudtog, dokumentation for diverse udgifter og leverandørbetalinger.

Skattestyrelsen har herefter i forbindelse med gennemgangen af klagerens regnskabsmateriale, kontoudtog og redegørelser anset en række fakturaindbetalinger og indsætninger på klagerens erhvervskonto (konto 619) og privatkonto (konto 489) for yderligere skattepligtig omsætning i klagerens virksomhed.

Beløbene, der indgår i den skønsmæssige forhøjelse af omsætningen, angår foruden fakturaindbetalinger på i alt 551.757,75 kr. inkl. moms følgende konkrete indsætninger inkl. moms:

Indsætninger på erhvervskonto (konto 619)

Dato

Posteringstekst

Beløb

13.01.2020

Egen pengeaut [...]68

6.000 kr.

14.01.2020

Mobilepay: [person1]

2.000 kr.

10.02.2020

Egen pengeaut [...]

2.000 kr.

12.02.2020

000005330019984 IK71

3.885 kr.

20.07.2020

Egen pengeaut [...]

10.000 kr.

22.12.2020

Advis [...]34

11.961 kr.

alt

35.846 kr.

Indsætninger på privatkonto (konto 489)

Dato

Posteringstekst

Beløb

20.01.2020

Indbetaling

5.000 kr.

10.02.2020

Egen pengeaut. [...]68

2.000 kr.

17.02.2020

Egen pengeaut. [...]68

4.000 kr.

09.03.2020

MobilePay: [person2]

4.700 kr.

05.05.2020

MobilePay: [person3]

2.202 kr.

11.05.2020

Egen pengeaut. [...]68

6.000 kr.

18.05.2020

MobilePay: [person4]

2.048 kr.

09.12.2020

faktura 18619

3.095 kr.

I alt

29.045 kr.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens omsætning inkl. moms til 616.649 kr. Desuden har Skattestyrelsen opgjort klagerens krediteringer til 293.058 kr. inkl. moms. Samlet set har Skattestyrelsen skønsmæssigt opgjort virksomhedens omsætning eksklusive moms i indkomståret 2020 til 258.873 kr.

Derudover har Skattestyrelsen skønsmæssigt fastsat virksomhedens fradragsberettigede driftsudgifter til 176.765,29 kr. eksklusive moms, idet klageren ikke har fremsendt udgiftsbilag for samtlige afholdte udgifter, og det ikke har været muligt for Skattestyrelsen at afstemme fremsendte fakturer med konkrete beløb på klagerens konti.

Skattestyrelsen har herefter skønsmæssigt forhøjet virksomhedens resultat fra det selvangivne underskud på 3.489 kr. til et overskud på 82.107 kr., således at klagerens skattepligtige indkomst for indkomståret 2020 samlet set er blevet forhøjet med 85.596 kr.

Indsætninger på erhvervskonto (konto 619)

Klageren har til Skattestyrelsen oplyst, at tre indsætninger af henholdsvis den 13. januar 2020, den 10. februar 2020 og den 20. juli 2020, svarende til 18.000 kr., der er indsat via pengeautomat, ikke skal medregnes til virksomhedens overskud, idet der er tale om private indsætninger, der hidrører fra lån ydet af familie og venner. Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at indsætningerne er private.

Derudover har klageren oplyst, at indsætningen på 11.961 kr. den 22. december 2020 udgør summen af tre beløb, der allerede indgik i det af klageren selvangivne virksomhedsresultat. Til støtte for forklaringen har klageren fremlagt tre fakturaer udstedt til [virksomhed2] i [by1] på samlet 11.961 kr. med fakturanummer 2041 af 30. oktober 2020, fakturanummer 2046 af 13. december 2020 og fakturanummer 2047 af 15. december 2020.

Klageren har videre til Skattestyrelsen oplyst, at indsætningen på 2.000 kr. med posteringstekst ”MobilePay [person1]” den 14. januar 2020 hidrører fra virksomhedens debitor med debitornummer 55.

Desuden har klageren fremlagt faktura nummer 1998 med fakturadato den 30. december 2019 som dokumentation for, at beløbet på 3.885 kr., der er indsat på kontoen den 12. februar 2020, skal beskattes i indkomståret 2019 og ikke i indkomståret 2020.

Indsætninger på privatkonto (konto 489)

Klageren har til Skattestyrelsen oplyst, at fire indsætninger, der er indsat på klagerens privatkonto henholdsvis den 9. marts 2020, den 5. maj 2020, den 18. maj 2020 og den 9. december 2020, ved en forglemmelse ikke er medregnet til virksomhedens omsætning. Det drejer sig om tre MobilePayindsætninger samt indsætningen med posteringsteksten ”faktura 18619”. Indsætningerne udgør samlet set 12.045 kr. inkl. moms.

Endelig har klageren oplyst til Skattestyrelsen, at tre indsætninger på klagerens konto på samlet 17.000 kr., der er indsat via pengeautomat henholdsvis den 10. februar 2020, den 17. februar 2020 og den 11. maj 2020, samt indsætningen med posteringsteksten ”indbetaling” af 20. januar 2020 er private overførsler ”. Klageren har ikke fremlagt dokumentation til støtte for forklaringen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed til 82.017 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

(...)

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har gennemgået de kontospecifikationer, som vi har modtaget fra dig og dine banker, [finans1] og [finans2], samt det materiale, som du har sendt efter fremsættelse af forslag, for indkomståret 2020.

Du har sendt et stort antal faktura, dateret i 2019, 2020 og en enkelt i 2021.

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at du har drevet erhvervsmæssig virksomhed i 2020 baseret på den aktivitet, der ses på dine konti, samt på baggrund af dine registreringsforhold.

Vi anser din virksomhed for værende omfattet af bogføringslovens regler med henvisning til bogføringsloven § 1, hvoraf det fremgår, at bogføringsloven gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af en hver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold.

En offentlig myndighed kan jf. bogføringsloven § 15, kræve indsigt i alt dit regnskabsmateriale. Du skal derfor udlevere dine regnskabsmæssige oplysninger, når vi anmoder dig herom.

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, hvilket fremgår af statsskatteloven § 4. Du skal hertil selvangive din indkomst. Det følger af skattekontrolloven § 2, stk. 1.

Du skal som erhvervsdrivende udarbejde et skattemæssigt årsregnskab som grundlag for oplysningsskemaet. Det står i skattekontrolloven § 6, stk. 2 nr. 1.

Du har pligt til at indsende dit regnskabsmateriale og bilag, hvis det har betydning for skatteligningen, jf. skattekontrolloven § 53, stk. 1. Vi har ikke modtaget fyldestgørende regnskabsmateriale for indkomståret 2020.

Når der ikke foreligger et skattemæssigt årsregnskab m.v. jf. skattekontrolloven § 6, stk. 3, kan vi foretage skatteansættelsen skønsmæssigt jf. skattekontrolloven § 74, stk. 2.

Indtægter/Omsætning

Alle indtægter der stammer fra at have drevet virksomhed anses for at være skattepligtig indkomst, jf. statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a.

Du har sendt et stort antal fakturaer dateret i 2019, 2020 og en enkelt i 2021. Alene fakturaerne dateret i 2020 skal indgå i grundlaget til virksomhedsbeskatning for indkomståret 2020. Se bilag 1 for oplistning af de pågældende fakturaer. Periodiseringen af indtægterne fakturaerne er behørigt sket ud fra fakturadatoerne.

På dine konti [...19] og [...89], er der deslige indbetalinger, som vi har forstået på dig, via din redegørelse af den 6. maj 2022, er virksomhedsomsætning. Disse er markeret med grøn i bilag 1.

På dine konti [...19] og [...89], har du via kontantindsættelser modtaget samlet 35.000 kr. Indsættelserne er markeret med rød i bilag 1. Du har i mail, af den 8. december 2022, oplyst, at du har lånt midler fra venner grundet en stram likviditet. Da kontantindsættelser sker på baggrund af brudte transaktionsspor, kan vi ikke følge midlernes ophav, og vi kan heller ikke umiddelbart se, at du skulle have hævet svarende til 35.000 kr., som du har kunnet genindsætte.

Det er derfor vores vurdering, at kontantindsættelserne skal anses for at være virksomhedsomsætning til beskatning. Vi henviser til SKM2017.614.BR hvor retten fandt, at skatteyder ikke havde løftet bevisbyrden for, at indsætningerne vedrørte tilbagebetalinger fra udlån, udlæg, bryllupsgaver og egne hævede og genindsatte midler, idet påstandene ikke var støttet af objektiv dokumentation, som kunne gøre det muligt at følge pengestrømmene. Skatteyder var herefter skattepligtig af kontantindsætningerne.

Indsættelserne der er opgjort alene via dine konti periodiseres ud fra datoen for indbetaling i mangel af konkret fakturadato. Indsættelserne der kan henføres til de modtagne fakturaer, er behørigt periodiseret ud fra fakturadatoerne.

Vi har opgjort følgende omsætning, specificeret i bilag 1.

Omsætning

2020

Konto [...19]

35.846,00

Fakturaindbetalinger

551.757,75

Konto [...89]

29.045,00

Samlet omsætning

616.648,75

Salgsmoms heraf

123.329,05

Omsætning ex. moms

493.319,70

Krediteringer

Vi har på baggrund af materialer og oplysninger modtaget fra dig henholdsvis den 30. maj 2022, den 27. juni 2022 og den 22. juli 2022 behandlet og opgjort dine krediteringer i 2020. Opgørelsen kan du finde i bilag 2.

Krediteret omsætning

2020

Krediteret omsætning

293.057,62

Krediteret salgsmoms

58.610,63

Krediteret omsætning ex. moms

234.446,99

Samlet skattepligtig omsætning ex. moms er herefter for 2020, 258.872,71 kr.

Vi har opgjort din omsætning til at være væsentlig højere, end det oplyste i din resultatopgørelse, hvorfor vi overordnet tilsidesætter din resultatopgørelse.

(...)

Resultat af virksomhed

Den samlede forhøjelse af virksomheden for indkomståret 2020 er følgende

Resultat

2020

Omsætning (samlet)

616.648,75

Salgsmoms af omsætning

123.329,75

Omsætning ex. moms

493.319,00

Krediteret omsætning

293.057,62

Krediteret salgsmoms

58.610,63

Krediteret omsætning ex. moms

234.446,99

Skattepligtig omsætning (ex. moms)

258.872,71

Omkostninger (samlet)

204.666,65

Købsmoms heraf

27.901,36

Omkostninger ex. moms

176.765,29

Beregnet overskud af virksomhed

82.107,42

Tidligere oplyst overskud

0,00

Forhøjelse af overskud, afrundet

82.107,00

Det tidligere oplyste underskud af virksomhed på 3.489 kr. føres tilbage, idet vi har beregnet et overskud af virksomhed.

Du har herefter en skattemæssig samlet forhøjelse for 2020 på 85.596 kr.

Resultatet er skattepligtigt jf. statsskatteloven § 4, stk. 1, litra a.

Beløbet beskattes som personlig indkomst jf. personskatteloven § 3, stk. 1, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed, jf. arbejdsmarkedsbidragsloven § 4, stk. 1.

(...) ”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 17. marts 2023 kommet med følgende bemærkninger:

” (...)

Skattestyrelsens bemærkninger til anbringender /klagepunkterne

Punkt 1: Merindkomst i 2020, overskud af virksomhed og moms

Skattestyrelsen har i forbindelse med sine forslag og afgørelsen medregnet de fire beløb, som merindkomst i 2020 i form af virksomhedsomsætning, herunder med behørig momsbehandling.

Klager har i forbindelse med indsendelse af materialer til Skattestyrelsen den 6. maj 2022, side 25 af 25, oplyst Skattestyrelsen om, at de fire beløb var forglemt merindkomst i indkomståret 2020. Skattestyrelsen anerkendte forklaringen.

Skattestyrelsen fastholder i overensstemmelse med klagers daværende og nuværende udsagn, at beløbene er merindkomst i virksomhedsregi i indkomståret 2020.

Punkt 2: Private indsætninger på firmakonto

Skattestyrelsen har i forbindelse med sine forslag og visse af materialeindkaldelserne hos klager fremlagt, at de omhandlende tre indsættelser er opgjort som en del af virksomhedsomsætningen.

Klager har i forbindelse med indsendelse af materialer til Skattestyrelsen den 6. maj 2022, side 24 af 25, oplyst Skattestyrelsen om, at de tre beløb er ’INDSAT PRIVAT KONTANT’.

Klager har alene kommenteret dette, men ikke indsendt dokumentation der kunne sandsynliggøre, at indsættelserne er lån eller andet. Der er ikke indsendt lånedokumenter, redegørelse og dokumentation på eventuelle tilbagebetalinger eller andet, heller ikke i forbindelse med indgivelse af klage.

Senest i materialeindkaldelse af den 23. september 2022, har vi listet de tre indsættelser i indkaldelsens bilag 2, og skrevet følgende i indkaldelsen, næsten øverst side 2:

Vi har på nuværende tidspunkt på baggrund af det modtagne materiale skønnet din salgsmoms og din skat som vedlagt i bilag 1. Der er tale om en skønsmæssig ansættelse, idet vi ikke er i besiddelse af det fulde regnskab med alle underliggende bilag.

Vi har henset til, at der optræder indtægter oplyst i salgsfakturaer, og yderligere beløb modtaget på dine konti. Vi har tillige taget højde for de krediteringer, som du har sendt og dokumenteret. Se vedlagte bilag 2 og 3.

Klager har ikke reageret eller dokumenteret videre på, at de tre beløb fortsat var en del af Skattestyrelsens opgørelse af indtægter i virksomhedsregi.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at det af fast retspraksis følger, at fremlæggelse af redegørelser eller forklaringer ikke kan tillægges nogen vægt foruden opbakning af objektive kendsgerninger. Vi henviser til SKM2008.905.HR, hvor Højesteret stadfæstede Østre Landsrets afgørelse, hvori det fremgik, at det påhvilede sagsøgeren at godtgøre, at indsætningerne vedrørte allerede beskattede midler.

Det er Skattestyrelsens overbevisning, at drift af selvstændig erhvervsvirksomhed medfører skærpede dokumentationskrav angående indsættelser på den selvstændiges konti, uanset om den selvstændige betegner en konto som værende ’privatkonto’ eller ’erhvervskonto’.

Det er herefter fortsat Skattestyrelsens overbevisning, at klager ikke har dokumenteret i tilstrækkelig grad, at de kontante indsætninger vedrører privatsfæren og ikke er udeholdt omsætning modtaget kontant og indsat på klagers konto.

Punkt 3: Debitorindbetalinger

Skattestyrelsen har i forbindelse med behandling i af nærværende udtalelse genbesøgt materiale af den 29. marts 2022. Materialet indeholder en lang række af klagers udstedte fakturaer, herunder de af klager fremhævede fakturaer:

Materiale side 8 af 40, Faktura 2041, udstedt til [virksomhed2], samlet beløb 3.366 kr.
Materiale side 9 af 40, Faktura 2047, udstedt til [virksomhed2], samlet beløb 5.229 kr.
Materiale side 10 af 40, Faktura 2046, udstedt til [virksomhed2], samlet beløb 3.366 kr.
Materiale side 18 af 40, Faktura 1998, udstedt til [person5], samlet beløb 3.885 kr.

Faktura 1998 har fakturadato 30. december 2019, og forfaldsdato den 13. januar 2020. Indbetalingen, som klager henviser til, på 3.885,00 kr. modtages den 12. februar 2020 (eft. forfald).

Det er Skattestyrelsens vurdering, at det er sandsynligt i tilstrækkeligt omfang, at beløbet som klager refererer til vedrører faktura 1998 og retmæssigt skal beskattes i henhold til fakturadatoen og dermed 2019, og ikke indgå som en indtægt i 2020. Beløbet modtages efter fakturadato, om end efter forfaldsdato, og der er enstemmighed i beløbene.

Faktura 2041, 2046 og 2047 har alle fakturadato i tredje kvartal 2020, men inden den 22. december 2020. Adderet giver de tre beløb til sammen beløbet: 11.961,00 kr.

Indbetalingen, som klager henviser til, er på 11.961,00 kr. og sker den 22. december 2022.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at det er sandsynligt i tilstrækkeligt omfang, at beløbet på 11.961,00 kr., modtaget den 22. december 2020, allerede er en del af opgørelsen af virksomhedens indtægter listet på baggrund af modtagne fakturaer, og retmæssigt bør ekskluderes fra beskatning i 2020 i vores opgørelse af øvrige indsætninger på klagers konti (øverste skema i bilag 1 til afgørelse af den 3. januar 2023), således der ikke opstår dobbeltbeskatning af beløbet/beløbene.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på at begge ovenstående sammenhænge ikke er blevet præsenteret tidligere under kontrolsagens gang, men må anses for at være nye oplysninger modtaget nu i forbindelse med Skatteankestyrelsens anmodning om Skattestyrelsens udtalelse.

Skattestyrelsen tiltræder klagers forklaring og sammenhænge i dokumentation, hvorefter beløbene på henholdsvis 3.885 kr. modtaget den 12. februar 2020, og 11.961 kr., modtaget den 22. december 2020, i første skema i afgørelsens bilag 1 bør fragå opgørelsen af indtægter i virksomheden.

Punkt 4: Privat udestående

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der er uoverensstemmelser med fremlagte forklaring i klageanbringenderne, og klagers tidligere erlagte forklaring.

Klager har i forbindelse med indsendelse af materialer til Skattestyrelsen den 6. maj 2022, side 24 af 25, oplyst Skattestyrelsen om, at beløbet var virksomhedsrelatereret i indkomståret 2020. Klager har, som en del af klagers opgørelse på disse sider i materialet, knyttet oplysning om, at omhandlende indsættelse på klagers konto, vedrørte debitor nr. 55.

Når klager har oplyst Skattestyrelsen om, at der er tale om en indsættelse vedrørende en debitor, antager Skattestyrelsen, at indsættelsen unægtelig må vedrøre erhverv og ikke private forhold.

Skattestyrelsen anerkendte forklaringen.

Skattestyrelsen fastholder i overensstemmelse med klagers daværende forklaring, at der er tale om en indtægt i virksomhedsregi. Skattestyrelsen baserer denne vurdering på følgende; dels at der er uoverensstemmelse med daværende (debitor 55) og nuværende forklaring, dels at der ikke er vedlagt klagen dokumentation på, at der skulle være tale om et privat mellemværende, dels at indsættelsen siden den 2. februar 2022 har været forelagt klager adskillige gange som virksomhedsindkomst, værende:

Materialeindkaldelse af den 2. februar 2022, bilag 1.
Forslag af den 23. februar 2022, bilag 1.
Materialeindkaldelse af den 4. april 2022, bilag 1.
Fornyet forslag af den 21. april 2022, bilag 1.
Nyt fornyet forslag af den 12. maj 2022, bilag 1.
Materialeindkaldelse af den 23. september 2022, bilag 2.

Indsættelsen er endog markeret med farven grøn i de senere materialer, ’Nyt fornyet forslag’ af den 12. maj 2022 og ’Materialeindkaldelse’ af den 23. september 2022 – begge fremlæggelser uden at klager har fremlagt en ændret forklaring før nu, i forbindelse med klageanbringender.

Forklaring på den grønne markering fremlagt klager som følgende, nederst side 6 af 15 i ’Nyt fornyet forslag’ af den 12. maj 2022:

På dine konti [...19] og [...89], er der deslige indbetalinger, som vi har forstået på dig, via din redegørelse af den 6. maj 2022, er virksomhedsomsætning. Disse er markeret med grøn i bilag 1.

Skattestyrelsen skal bemærke, at i henhold til UfR 2009.230.H og TfS 2017.471.Ø skal skiftende forklaringer tillægges bevismæssig betydning.

Skattestyrelsen fastholder vurderingen af, at der er tale om en indtægt i virksomhedsregi, da det er vores vurdering, at klager har skiftet forklaring og endvidere ikke har dokumenteret i tilstrækkelig grad, at beløbet tilhører privatsfæren.

Punkt 5: Private indsætninger på konto

Skattestyrelsen har i forbindelse med sine forslag og visse af materialeindkaldelserne hos klager fremlagt, at de omhandlende fire indsættelser er opgjort som en del af virksomhedsomsætningen.

Klager har i forbindelse med indsendelse af materialer til Skattestyrelsen den 6. maj 2022, side 25 af 25, oplyst Skattestyrelsen om, at de fire beløb er ’INDSAT PRIVAT’.

Klager har alene kommenteret dette, men ikke indsendt dokumentation der kunne sandsynliggøre, at indsættelserne er lån eller andet. Der er ikke indsendt lånedokumenter, redegørelse og dokumentation på eventuelle tilbagebetalinger eller andet, heller ikke i forbindelse med indgivelse af klage.

Senest i materialeindkaldelse af den 23. september 2022, har vi listet de fire indsættelser i indkaldelsens bilag 2, og skrevet følgende i indkaldelsen, næsten øverst side 2:

Vi har på nuværende tidspunkt på baggrund af det modtagne materiale skønnet din salgsmoms og din skat som vedlagt i bilag 1. Der er tale om en skønsmæssig ansættelse, idet vi ikke er i besiddelse af det fulde regnskab med alle underliggende bilag.

Vi har henset til, at der optræder indtægter oplyst i salgsfakturaer, og yderligere beløb modtaget på dine konti. Vi har tillige taget højde for de krediteringer, som du har sendt og dokumenteret. Se vedlagte bilag 2 og 3.

Klager har ikke reageret eller dokumenteret videre på, at de fire beløb fortsat var en del af Skattestyrelsens opgørelse af indtægter i virksomhedsregi.

Skattestyrelsen skal gøre opmærksom på, at det af fast retspraksis følger, at fremlæggelse af redegørelser eller forklaringer ikke kan tillægges nogen vægt foruden opbakning af objektive kendsgerninger. Vi henviser til SKM2008.905.HR, hvor Højesteret stadfæstede Østre Landsrets afgørelse, hvori det fremgik, at det påhvilede sagsøgeren at godtgøre, at indsætningerne vedrørte allerede beskattede midler.

Det er Skattestyrelsens overbevisning, at drift af selvstændig erhvervsvirksomhed medfører skærpede dokumentationskrav angående indsættelser på den selvstændiges konti, uanset om den selvstændige betegner en konto som værende ’privatkonto’ eller ’erhvervskonto’.

Det er herefter fortsat Skattestyrelsens vurdering, at klager ikke har dokumenteret i tilstrækkelig grad, at de kontante indsætninger vedrører privatsfæren og ikke er udeholdt omsætning modtaget kontant og indsat på klagers konto.

(...) ”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at den samlede ændring af virksomhedens resultat for indkomståret 2020 nedsættes.

Klageren har til støtte herfor anført følgende:

” (...)

Jeg vil opretholde min indgivne selvangivelse 2020 bortset fra mer indtægt på Kr. 9.636,00 og udgående moms med Kr. 2.409,00

Disses tal fremkommer ved manglende ført salg som følger ført på privat kto

MOBIL PAY [person2] fejlposteret Kr. 2.700,00

MOBIL PAY [person3] fejlposteret Kr. 2.202,00

MOBIL PAY [person4] fejlposteret Kr. 2.048,00

SALG [virksomhed3] fejlposteret Kr. 3.095,00

I alt Kr. 12.045,00

Moms heraf Kr. 2.409,00

Manglende indtægt Kr. 9.636,00

I korte træk vedrører mine rettelser følgende

KONTO [...19]FA [virksomhed1]

13/1 2020 INDSAT Kr. 6.000,00

10/2 2020 INDSAT Kr.. 2.000,00

20/7 2020 INDSAT Kr. 10.000,00

Dette er private indsætninger på firma konto af likviditets hensyn og lånt af venner og familie og hvad moms har med dette at gøre kan jeg ikke acceptere

IK 1998 INDB 3885 [person5] Kr. 3.885,00 faktura 1998 (vedhæftet) af 30.12.2019

ADVIS INDB 22/12 [virksomhed2] Kr. 11.961,00 faktura 2047 (vedhæftet) af 15.12.2020

2046 (vedhæftet) af 13.12.2020 2041 (vedhæftet) af 30.10.2020

Disse er indbetalinger på debitor konti til udligning af saldi

MOBIL PAY INDB 14/1 PRIVAT UDESTÅENDE [person1] Kr. 2.000,00

Fakturaerne er indgået i vores bogholderi og derfor er der registreret moms af beløbet hvorfor jeg ikke kan acceptere at der beregnes moms endnu engang

KONTO [...89][person6]

20/1 2020 INDSAT Kr. 5.000,00

10.2 2020 INDSAT Kr. 2.000,00

17/2 2020 INDSAT Kr. 4.000,00

11/5 2020 INDSAT Kr. 6.000,00

Dette er private indsætninger på privat konto af hensyn til presset likviditet og hvad moms har med dette at gøre kan jeg ikke acceptere

(...) ”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er grundlag for at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens skattepligtige resultat for indkomståret 2020, herunder om de konkrete indsætninger på klagerens konti skal anses som skattepligtig omsætning eller som private overførsler.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Indtægter, der hidrører fra optagelse af lån, er ikke skattepligtige, hvilket følger af statsskattelovens § 5, stk. 1, litra c.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 1, jf. § 53, stk. 3, og dagældende bestemmelse i skattekontrollovens § 6, stk. 3 (lov nr. 1535 af 19. december 2017).

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der kan henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, der er offentliggjort i SKM2008.905.H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat beløb i den omhandlede størrelsesorden på sagsøgernes bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om sagsøgernes indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhvilede sagsøgerne at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

Det følger af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208.HR, at et låneforhold skal sandsynliggøres eller dokumenteres via objektive kendsgerninger. Objektive kendsgerninger kan være et underskrevet og dateret gældsbrev, der er udstedt i umiddelbar forbindelse med lånoptagelsen, og som er er underbygget af, at lånebeløbene er overført til/fra pengeinstitutter.

Tidspunktet for beskatning af en indtægt følger retserhvervelsesprincippet, hvilket medfører, at en indtægt skal medregnes ved indkomstopgørelsen på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til den. Faktureringstidspunktet og betalingstidspunktet er i den forbindelse uden selvstændig betydning for beskatningstidspunktet. Dette følger af statsskattelovens § 4, stk. 1, og af Højesterets dom af 1. september 2003, offentliggjort i SKM2003.389.HR, samt Højesterets dom af 13. marts 2001, offentliggjort i SKM2001.416.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har i forbindelse med behandlingen af indkomståret 2020 gentagne gange anmodet klageren om at fremsende fyldestgørende regnskabsmateriale, herunder behørigt fakturagrundlag, redegørelse og dokumentation for indsætninger samt underbilag for driftsudgifter.

Da klageren ikke i tilstrækkeligt omfang har efterkommet anmodningerne om fyldestgørende regnskabsmateriale med bilag, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte regnskabsgrundlaget og foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.

Private indsætninger

Landsskatteretten finder, at klageren har godtgjort, at et samlet beløb på 9.568,80 kr. ekskl. moms hidrørende fra fakturaerne 2041, 2046 og 2047 med fakturadatoer i fjerde kvartal 2020 allerede var medregnet i virksomhedens resultat for indkomståret 2020. Der er lagt vægt på, at fakturaerne alle er dateret forud for den 22. december 2020, hvor beløbet blev indsat, ligesom der er sammenhæng imellem det indsatte beløb og fakturaerne. Beløbet skal derfor fragå Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af virksomhedens omsætning.

Videre finder retten, at indsætningen på 3.108 kr. ekskl. moms hidrørende fra faktura 1998 af 30. december 2019 skal fragå ved Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens omsætning i indkomståret 2020, idet virksomheden har erhvervet ret til indtægten i indkomståret 2019, hvor fakturaen er dateret.

Landsskatteretten nedsætter herved skattestyrelsens ansættelse af klagerens overskud af virksomhed med et samlet beløb på 12.677 kr. ekskl. moms for indkomståret 2020.

Retten finder desuden, at klageren ikke har sandsynliggjort, at tre indsætninger på i alt 18.000 kr. inkl. moms, der i perioden 13. januar 2020 – 20. juli 2020 blev indsat på klageres erhvervskonto (konto 619), udgør private indsætninger herunder lån fra venner og familie. Klageren har ikke fremlagt underskrevne og daterede lånedokumenter, hvori der fremgår oplysninger om parter, lånets størrelse, tilbagebetalingsvilkår, afdrag- og rentebetaling.

Derudover har klageren ikke fremlagt dokumentation, der godtgør, at fire indsætninger på i alt 17.000 kr. inkl. moms, der i perioden 20. januar 2020 – 11. maj 2020 blev indsat på klagerens private konto (konto 489), er virksomheden uvedkommende.

Endelig har klageren ikke fremlagt dokumentation, der godtgør, at et beløb på 2.000 kr. inkl. moms, der er indsat på erhvervskontoen (konto 619) den 14. januar 2020, angår et privat udestående. Dette stemmer heller ikke overens med det af klageren anførte om, at beløbet er indgået i bogholderiet, at der er afregnet moms af beløbet, samt at indsætningen hidrører fra virksomhedens debitor nr. 55.

På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at der har været grundlag for at anse indsætningerne på 29.600 kr. ekskl. moms for indkomståret 2020 som omsætning i klagerens virksomhed og for at være skattepligtig indkomst efter statsskattelovens § 4. Virksomhedens overskud i indkomståret 2020 udgør herefter 69.430 kr. (82.107 kr.-12.677 kr.).

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.