Kendelse af 11-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 15-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioden 1. halvår i 2019 Fradrag for købsmoms | 0 kr. | 128.216 kr. | Forhøjes til 28.302 kr. |
Afgiftsperioden 2. halvår i 2019 Fradrag for købsmoms | 0 kr. | 103.138 kr. | Forhøjes til 8.878 kr. |
Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren), fra 1. april 2003 til 31. maj 2023 har været registreret som fuldt ansvarlig deltager med 50 % ejerandel i interessentskabet [virksomhed1] I/S med CVR-nr. [...1]. Interessentskabet har været registreret under branchekode ”561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.”
Interessentskabet var registreret med halvårlig momsafregning i kalenderåret 2019.
Indehaveren har for afgiftsperioderne 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019 indberettet fradrag for købsmoms med henholdsvis 128.216 kr. og 103.138 kr.
Under Skattestyrelsens behandling har indehaverens repræsentant indsendt anlægskartotek for 2017 til 2019 samt kontospecifikation for 2019. Skattestyrelsen har ikke modtaget underliggende bilag samt bilagsdokumentation for oprindelige anskaffelsessummer for indretning og driftsmidler.
Det fremgår blandt andet af ovenstående, at konto 6903 ”Indgående (køb) moms” over interessentskabets udgifter udgør ca. 300 posteringer.
Indehaverens repræsentant har i forbindelse med klagesagsbehandlingen indsendt en PDF-fil med 66 bilag. Der foreligger blandt andet fakturaer fra [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] ApS, [virksomhed8] ApS, [virksomhed9], [virksomhed10] samt [virksomhed11]. Fakturaerne vedrører bl.a. køb af fødevarer, køkkentilbehør, rengøringsmidler samt arbejde udført på automatiske døre. De 66 indsendte bilag kan opdeles i bilag, som fremgår to gange, bilag dateret i 2018, bilag uden moms, bilag, der ikke er fakturaer, og ikke læsbare bilag.
Følgende bilag fremgår to gange:
Indsendt PDF-fil fra repræsentanten | Beløb inkl. moms | Momsbeløb |
Side 1 og 14 | 1.840,25 kr. | 368,05 kr. |
Side 3 og 65 | 1.988,78 kr. | 397,76 kr. |
Side 12 og 64 | 4.803,58 kr. | 960,72 kr. |
Side 17 og 63 | 1.645,90 kr. | 329,18 kr. |
Følgende bilag er dateret i 2018:
Indsendt PDF-fil fra repræsentanten | Beløb inkl. moms | Momsbeløb |
Side 39 | 1.042,50 kr. | 208,50 kr. |
Side 40 | 5.000,00 kr. | 1.000 kr. |
Side 41 | 3.925,69 kr. | 785,14 kr. |
Side 42 | 10.054,39 kr. | 2.010,88 kr. |
Side 43 | 8.076,89 kr. | 1.615,38 kr. |
Side 45 | 1.386,25 kr. | 277,25 kr. |
Side 46 | 1.530,00 kr. | 306 kr. |
Side 47 | 5.230,26 kr. kr. | 1.046,05 kr. |
Side 48 | 5.675,11 kr. | 1.135,02 kr. |
Følgende bilag er henholdsvis uden moms, ikke fakturaer eller ikke læsbare bilag:
Indsendt PDF-fil fra repræsentanten | Bemærkninger |
Side 16 | Ikke en faktura, men en kreditnota |
Side 18, 28, 29, 35, 44, 60 og 61 | Bilag uden moms |
Side 19 | Ikke en faktura, men kvittering fra skat.dk |
Side 36 | Ikke læsbart |
Følgende bilag er uden bemærkninger:
Indsendt PDF-fil fra repræsentanten | Beløb inkl. moms | Momsbeløb |
Side 5 | 1.775 kr. | 355 kr. |
Side 6 | 6.305,96 kr. | 1.261,19 kr. |
Side 7 | 5.395,51 kr. | 1.079,10 kr. |
Side 8 | 6.525,93 kr. | 1.305,19 kr. |
Side 9 | 131,25 kr. | 26,25 kr. |
Side 10 | 7.427,58 kr. | 1.485,52 kr. |
Side 11 | 5.254 kr. | 1.050,80 kr. |
Side 13 | 4.273,20 kr. | 854,64 kr. |
Side 15 | 4.828,10 kr. | 965,62 kr. |
Side 20 | 6.600 kr. | 1.320 kr. |
Side 21 | 7.129,46 kr. | 1.425,89 kr. |
Side 22 | 5.729,40 kr. | 1.145,88 kr. |
Side 23 | 9.312,15 kr. | 1.862,43 kr. |
Side 24 | 3.782,51 kr. | 756,50 kr. |
Side 25 | 5.523,91 kr. | 1.104,78 kr. |
Side 26 | 1.801,75 kr. | 360,35 kr. |
Side 27 | 3.938,75 kr. | 787,75 kr. |
Side 30 | 6.487,06 kr. | 1.297,41 kr. |
Side 31 | 1.668,39 kr. | 333,68 kr. |
Side 32 | 3.505,50 kr. | 701,10 kr. |
Side 33 | 7.119,68 kr. | 1.423,94 kr. |
Side 34 | 6.264,81 kr. | 1.252,96 kr. |
Side 37 | 5.368,73 kr. | 1.073,75 kr. |
Side 38 | 4.753,20 kr. | 950,64 kr. |
Side 49 | 466,46 kr. | 93,29 kr. |
Side 50 | 5.550,39 kr. | 1.110,08 kr. |
Side 51 | 2.710 kr. | 542 kr. |
Side 52 | 1.565 kr. | 313 kr. |
Side 53 | 1.367,50 kr. | 273,50 kr. |
Side 54 | 1.900 kr. | 380 kr. |
Side 55 | 3.222,96 kr. | 644,59 kr. |
Side 56 | 4.896,54 kr. | 979,31 kr. |
Side 57 | 4.615,84 kr. | 923,17 kr. |
Side 58 | 5.677,29 kr. | 1.135,46 kr. |
Side 59 | 2.912,62 kr. | 582,53 kr. |
Side 62 | 9.504,05 kr. | 1.900,81 kr. |
Side 66 | 5.162,65 kr. | 1.032,53 kr. |
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 5. januar 2023 nedsat interessentskabets fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne fra 1. halvår til og med 2. halvår 2019 til 0 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført:
”...
Efter momslovens § 37, stk. 1, kan der ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften af virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens momspligtige leverancer. I henhold til momsbekendtgørelsens § 82, skal registrerede virksomheder til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer.
Der kan således kun godkendes fradrag for købsmoms i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af fakturaer, hvoraf det fremgår at det indkøbte er pålagt moms, og hvor der er tale om indkøb som er fradragsberettiget efter momslovens § 37.
Interessentskabet har ikke fremlagt købsfakturaer.
...
Da Skattestyrelsen ikke har modtaget indsigelser til forslaget af 21/10 2022, har Skattestyrelsen nedsat interessentskabets købsmoms fra 231.354 kr. til 0 kr. jf. momsloven § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.
Købsmomsen er opgjort således:
KØBSMOMS: | 1. halvår 2019 | 2. halvår 2020 | I alt |
Angivet købsmoms | 128.216,00 | 103.138,00 | 231.354,00 |
Fradragsberettiget købsmoms | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Nedsættelse af købsmoms | 128.216,00 | 103.138,00 | 231.354,00 |
Vi opkræver det skyldige momsbeløb efter opkrævningslovens § 5.
...”
Skattestyrelsen har på baggrund af nyt materiale fra indehaverens repræsentant indsendt supplerende udtalelse. Heraf fremgår:
”...
Revisor oplyser i sin mail af 26. februar 2024, ”at der ikke har været reageret på tidligere frem sendte breve, årsag til dette er at man har overset tidligere afgørelse”.
Skattestyrelsen skal hertil bemærke, at der igennem hele sagens behandling har været en løbende dialog med [virksomhed12], og deres ansatte. [virksomhed12] har fra første kontakt, præsenteret sig som repræsentant, og derafløbende dialog. Dette fremgår ligeledes af kontrolsagens sagsnotat.
Skattestyrelsen er derfor ikke enig i, at der ikke har været reageret på tidligere fremsendte breve.
Endvidere er der ikke umiddelbart sammenhæng i, at der ikke er reageret på tidligere fremsendte breve, fordi man har overset tidligere afgørelse. Skattestyrelsens afgørelse er det sidste dokument i behandling af sagen.
Skattestyrelsen har også gennemgået det bilagsmateriale, der er anmodet om supplerende udtalelse til. Gennemgangen viser, at de af [virksomhed12] fremsendte bilag, fremstår ustruktureret og usammenhængende idet:
• | Flere af bilagene er scannet ind 2 gange. Flere bilag er dateret i 2018. |
• | Et bilag kan ikke læses. |
• | Et bilag er kvittering for betaling af moms for 2. halvår 2018. Bilagene er ikke fortløbende |
Der er indsendt 66 bilag, mens der ifølge kontospecifikationen for konto 6903 – konto for indgå ende moms, ses at være posteringer for mere end 300 bilag. Dvs. der er indsendt et ufuldstændigt bilagsmateriale.
Revisor oplyser i mail af 26. februar 2024, at de ønsker at få klarhed over hvilke specifikke bilag eller oplysninger der mangler. Det antages af Skattestyrelsen, at revisor selv har overblik over hvilke bilag der ikke er fremsendt, henset til at [virksomhed12] er revisor for [virksomhed1], og har haft virksomheden som klient siden 2014.
Skattestyrelsen har ved gennemgangen af de 66 bilag foretaget en konvertering af den kontospecifikation for indgående moms (konto 6903), som blev modtaget under kontrolsagen. Kontospecifikationen fremgår af fane 1 i det vedlagte regneark.
Af fane 2 i regnearket, fremgår en liste over de 66 bilag som var scannet ind i PDF filen. Der er foretaget en farvemarkering og tilhørende forklaring ud for de enkelte bilag.
...
Fane 4 viser konto 6917 – betalt moms, ligeledes konverteret fra den tidligere kontospecifikation. Kontoen er medtaget idet bilag 87 i PDF-filen er kvitteringen for betaling af moms for 2. halvår 2018.
I forhold til ændring af momsen i afgørelsen for [virksomhed1], skal Skattestyrelsen gøre opmærksom på, at reguleringen omfatter flere ting, og ikke kun en nedsættelse af købsmomsen. Der henvises til afgørelse af 5. januar 2023, sags id [sag1].
I afgørelsen af 5. januar 2023 foretager Skattestyrelsen en forhøjelse af salgsmomsen jf. pkt. 1, samt en nedsættelse af henholdsvis købsmomsen jf. pkt. 2 og energiafgifterne jf. pkt. 3. Begge nedsættelser er grundet manglende bilagsdokumentation for udgifterne.
Skattestyrelsen har ved gennemgang af de fremsendte bilag 1 – 66, konstateret fejl og mangler ved en række af bilagene. Af de bilag hvor der ikke er fundet fejl og mangler, kan et evt. fradrag for købsmoms opgøres til 36.146,35 kr. samt 4.315,69 kr. i elafgift.
Grundet de fejl og mangler som der fremgår af en række af bilagene, er det Skattestyrelsens opfattelse, at et evt. fradrag for købsmoms og energiafgifter, skal dokumenteres ved fuldstændig gennemgang af de bogførte bilag, således at det er muligt foretage en komplet afstemning mellem bogføring og bilag.
Gennemgangen af bilag 1 - 66, har vist fejl, som dobbeltbogføring af samme bilag, bilag dateret i 2018, bilag uden momsbeløb, samt bilag som ikke er fakturaer. Henset til, at det er [virksomhed12] som har godkendt bilag og bogføring, er det Skattestyrelsens opfattelse at den restende bogføring og bilagsdokumentation kan være med tilsvarende fejl og mangler.
Da der således ikke er indsendt fyldestgørende dokumentation for hele den indgående moms og for energiafgifter, vil forklaringen fra revisor, samt de modtagne bilag ikke ændre Skattestyrelsens skøn over virksomhedens indkomst, da et eventuelt fradrag i indkomsten på baggrund af de bilag som kan godkendes momsmæssigt, må anses for indeholdt i det skønsmæssige fradrag for udgifter, som Skattestyrelsen allerede har givet i afgørelsen.
...”
Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke skal ske nedsættelse af fradrag for købsmoms.
Repræsentanten har til støtte herfor anført:
”...
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje moms og beskatning af overskuddet, i det der ikke er taget højde for virksomhedens omkostninger.
...”
Repræsentanten har den 26. februar 2024 sendt nyt materiale til Skatteankestyrelsen og ved samme lejlighed udtalt:
”...
Vi har bemærket, at købsmomsen er blevet fjernet, da Skattestyrelsen hævder ikke at have modtaget relevant dokumentation i henhold til bilag. Vi ønsker at gøre opmærksom på, at der har været aktivitet i den pågældende periode, selvom man ikke har reageret på tidligere fremsendte breve, årsag til dette er at man har overset tidligere afgørelse.
Ydermere har vi bemærket, at overskuddet i virksomheden er blevet ændret, hvilket ikke korrekt afspejler virksomhedens økonomiske situation. Vi mener, at denne ændring er baseret på fjernelsen af udgifter/købsmoms. Vi har desuden fremsendt udgiftsbilag i henhold til virksomheden.(Jeg vedhæfter disse heri)
Vi er uenige i beslutningen om at fjerne hele købsmomsen og ændre overskuddet. Vi er villige til at fremsende yderligere dokumentation og vil gerne have klarhed over, hvilke specifikke bilag eller oplysninger der mangler, så vi kan sikre en retfærdig vurdering af sagen.
...”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at indrømme interessentskabet fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne 1. halvår og 2 halvår 2019.
Der skal endvidere tages stilling til, hvorvidt afgiftsperioderne med rette er genoptaget ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momsloven (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013) § 3, stk. 1. Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momsloven § 4, stk. 1.
I medfør af momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for indgående moms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.
Landsskatteretten har i sin afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort i SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret moms-fradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
En momsregistreret virksomhed skal ligeledes for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift, jf. momslovens § 56, stk. 1. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar.
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Såfremt størrelsen af det momstilsvar, som påhviler virksomheden, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens (lovbekendtgørelse nr. 1180 af 30. september 2015) § 5, stk. 2.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31 kan en fastsættelse af afgiftstilsvar fastsættes eller ændres i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, at afgiftstilsvar af afgift kan fastsættes, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Derudover fremgår det af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en ansættelse kun kan foretages i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, såfremt den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige fremsættes senest seks måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest tre måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 32, stk. 1, nr. 3, jf. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort i SKM2018.481.HR, der handler om den tilsvarende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Varslingsfristen på seks måneder begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor SKAT er kommet til kundskab om, at en skatteansættelse er urigtig eller ufuldstændig, og at dette skyldes groft uagtsomt eller forsætligt forhold hos den skattepligtige eller dennes repræsentant.
Dette suppleres af Østre Landsrets afgørelse af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR, hvor det fremgår, at fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., først begynder at løbe fra det tidspunkt Skattestyrelsen er i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om der foreligger et konkret talmæssigt grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5. Tilsvarende gælder for vurdering af kundskabstidspunktet efter § 32, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har været berettiget til at nedsætte virksomhedens købsmoms til 0 kr., idet der ikke tidligere har været fremlagt udgiftsbilag.
På baggrund af det nu foreliggende materiale finder Landsskatteretten grundlag for at indrømme interessentskabet fradrag for købsmoms med samlet 37.180 kr. for afgiftsperioderne i 2019, fordelt på afgiftsperioderne 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019 med henholdsvis 28.302 kr. og 8.878 kr. Landsskatteretten har henset til, at 45 af de 66 nu foreliggende bilag opfylder betingelserne for fradragsret for indgåede moms i henhold til momslovens § 37, stk. 1. Navnlig har retten indrømmet fuldt fradrag for bilagene, der under sagens faktiske oplysninger er benævnt ’uden bemærkninger’, samt én af hver af de bilagsdubletter, som fremgår to gange.
Landsskatteretten finder, at de i øvrigt fremlagte bilag ikke opfylder betingelserne for fradragsret i afgiftsperioderne i 2019 efter momslovens § 37, stk. 1. Retten har henset til, at bilagene enten ikke er dateret i de påklagede afgiftsperioder, at bilagene er uden moms, eller at bilagene ikke er faktura.
Frister
Skattestyrelsen har den 21. oktober 2022 sendt forslag til afgørelse om ændring af indehaverens momstilsvar og har den 5. januar 2023 truffet afgørelse. Ændringen af afgiftstilsvaret er dermed fremsendt efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse for afgiftsperioderne i 2019 i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Landsskatteretten finder, at indehaveren har handlet mindst groft uagtsomt og dermed bevirket, at interessentskabets momstilsvar er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Retten har henset til, at interessentskabet har indberettet fradrag for købsmoms uden, efter Skattestyrelsens anmodning herom, at have fremlagt dokumentation herfor.
Den første betingelse for ekstraordinær behandling af interessentskabets momstilsvar for afgiftsperioderne i 2019 i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, er herefter opfyldt.
Da Skattestyrelsen den 22. april 2022 har modtaget det sidste materiale fra indehaverens revisor, herunder anlægskartotek samt kontospecifikation, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen denne dato kom i besiddelse af det fornødne grundlag til at foretage en vurdering af, om der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 32, stk. 1, nr. 3. Fristerne på henholdsvis seks måneder og tre måneder i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er således ligeledes overholdt, idet Skattestyrelsens afgørelse er sendt under tre måneder efter forslaget.
Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 og 2, er således opfyldt.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår fradrag for købsmoms.