Kendelse af 04-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-04-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Indehaverens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Momstilsvar for perioden 1. januar til 31. december | 13.760 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Momstilsvar for perioden 1. januar til 31. december | 31.019 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), har [person1] (herefter indehaveren) ikke været registeret med virksomhed i indkomstårene 2020 og 2021.
På baggrund af et kontrolbesøg på en adresse i [by1] har Skattestyrelsen fundet frem til en annonce på [www...] ([www...]). Skattestyrelsen har bedt [www...] om at fremsende oplysninger vedrørende annoncen.
Af materialet fra [www...] fremgår det, at der den 23. november 2021 er oprettet en annonce (annonceid [...81]), hvor indehaveren tilbyder at udføre tømrer- og murerarbejde med polske håndværkere. Der foreligger 20 samtaler i perioden 23. november 2021 til 3. marts 2022, hvori det bl.a. fremgår, at der kun udføres større projekter til en timepris på 260 kr. med regning og 230 kr. uden regning.
På baggrund af materialet fra [www...] har Skattestyrelsen fundet anledning til at gennemgå indehaverens indkomstoplysninger for indkomstårene 2020 og 2021.
Den 8. marts 2022 har indehaveren fremsendt oplysninger om, at annoncen på [www...] er oprettet på vegne af en ven, og at indehaveren ikke driver virksomhed.
Skattestyrelsen har den 28. marts 2022 modtaget bankkontoudtog fra indehaverens bankkonto hos [finans1] (kontonr.: [...00]), og har i den forbindelse bl.a. konstateret flere kontante indsætninger samt MobilePay-overførsler, som Skattestyrelsen ikke har anset for at være private.
De samlede indsætninger for indkomståret 2020 udgør følgende:
10 Kontante indsætninger | 42.900 kr. |
8 MobilePay-overførsler | 25.900 kr. |
Indsætninger i alt | 68.800 kr. |
De samlede indsætninger for indkomståret 2021 udgør følgende:
8 Kontante indsætninger | 44.000 kr. |
10 MobilePay-overførsler | 25.579 kr. |
[virksomhed1] ApS | 50.220 kr. |
Faktura 3/08/2021 | 3.500 kr. |
[www...] | 18.920 kr. |
Kontormøbler | 12.880 kr. |
Indsætninger i alt | 155.099 kr. |
Skattestyrelsen har den 30. marts 2022 bedt indehaveren om at redegøre nærmere for indsætningerne, herunder også for overførsler til udenlandske virksomheder.
Indehaveren har den 31. marts 2022 fremsendt bemærkninger, hvori det bl.a. fremgår, at MobilePay-overførslerne er fra indehaverens venner, samt at de kontante indsætninger vedrører salg af genstande på [www...] og andre internetsider. Én indbetaling, fra virksomheden [virksomhed1] ApS, har indehaveren oplyst vedrører en ven, som ikke kan foretage udenlandske overførsler. Indehaveren har oplyst, at han har overført beløbet direkte til sin vens firmakonto.
Indehaveren har den 5. september 2022 indsendt to fakturaer af 3. august 2021 og 1. september 2021. Fakturaerne er udstedt af [virksomhed2] til [virksomhed1] ApS og er skrevet på polsk. Fakturaen af 3. august 2021 er pålydende 3.500 kr. og er modtaget på indehaverens bankkonto den 9. august 2021, og fakturaen af 1. september 2021 er pålydende 50.220 kr. og er modtaget på indehaverens bankkonto den 16. september 2021. Beløbene er uden moms.
Skattestyrelsen har den 20. oktober 2022 fremsendt forslag til afgørelse om forhøjelse af indehaverens salgsmoms for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2021.
Indehaveren har henholdsvis den 24. oktober 2022 og 6. november 2022 oplyst til Skattestyrelsen, at indehaveren har solgt kontormøbler, som indehaveren selv har købt på loppemarkeder, og at indehaveren ikke har dokumentation herfor. Desuden har indehaveren modtaget beløb fra venner, som indehaveren ikke kan huske hvad vedrører. Indehaveren har derudover oplyst, at alle kontante indbetalinger stammer fra indehaverens moder.
Indehaveren har også fremsendt en kopi af Skattestyrelsens forslag til afgørelse, hvori indehaveren bl.a. har skrevet en bemærkning ud fra følgende indsætninger:
Dato | Indsat | Bemærkninger |
24.04.2020 | 2.900 kr. | Min ven 26 43 XX XX |
29.04.2020 | 2.700 kr. | Kan ikke huske |
21.09.2020 | 4.200 kr. | 20 11 XX XX |
11.11.2020 | 1.500 kr. | 30 70 XX XX |
17.12.2020 | 1.000 kr. | 40 15 XX XX |
21.12.2020 | 6.400 kr. | Min ven 60 31 XX XX |
04.01.2021 | 2.070 kr. | Min ven 60 31 XX XX |
10.02.2021 | 2.020 kr. | 25 12 XX XX |
26.04.2021 | 3.050 kr. | Min ven |
31.05.2021 | 1.250 kr. | Vi arbejder sammen |
21.06.2021 | 3.300 kr. | Fotograf til fødselsdag |
30.06.2021 | 3.669 kr. | 40 70 XX XX |
23.07.2021 | 18.920 kr. | Maleri 25 68 XX XX |
01.09.2021 | 12.880 kr. | 53 63 XX XX |
25.10.2021 | 5.720 kr. | 51 51 XX XX |
Derudover har indehaveren også fremlagt tre bankudskrifter fra [finans2] af henholdsvis 16. september 2021, 17. september 2021 og 20. september 2021, hvor der overføres henholdsvis 19.176 kr., 19.176 kr. samt 8.882 kr. fra indehaveren til virksomheden [virksomhed2]. Det fremgår, at der er tale om betaling af fakturaer. Udskrifterne er skrevet på polsk.
Skattestyrelsen har den 6. januar 2023 truffet afgørelse om forhøjelse af virksomhedens salgsmoms.
Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 som følgende:
Indsætninger i alt | 68.800 kr. |
Salgsmoms | 13.760 kr. |
Skattestyrelsen har opgjort salgsmomsen for afgiftsperioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 som følgende:
Indsætninger i alt | 155.099 kr. |
Salgsmoms | 31.019 kr. |
I forbindelse med klagesagen har indehaveren fremlagt en erklæring fra indehaverens moder dateret den 27. februar 2023, hvori det fremgår, at hun har givet indehaveren en kontant gave på 25.000 PLN i indkomståret 2020 og en kontant gave på 20.000 PLN i indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 13.760 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 og 31.019 kr. for afgiftsperioden 1. januar 2021 til 31. december 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi har gennemgået de bilag og dine bemærkninger, som du har indsendt både før og efter vi sendte et forslag til dig den 20. oktober 2022. På en del af posteringerne, har du skrevet et telefonnummer på de personer som har indbetalt beløb til din bankkonto. Dette anser Skattestyrelsen ikke for at være oplysninger, der kan dokumentere eller sandsynliggøre, at det ikke er beløb som du har modtaget for salg af ydelser via [www...].
Kontante indsætninger på din bankkonto
De kontante indsætninger på din bankkonto, oplyste du først, var beløb du havde modtaget fra salg af private effekter via [www...] eller andre internetsider. Efter udsendelsen af vores forslag, har du nu oplyst, at beløbene er indsætning af penge, som du har fået af din mor som bor i Polen. Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret eller sandsynliggjort, at de kontante indbetalinger på din bankkonto ikke vedrører salg af momspligtige ydelser via [www...].
Der har været følgende kontante indsætninger på din bankkonto i 2020 og 2021:
10 kontant indsætninger i 2020 på i alt | 42.900 kr. |
8 kontant indsætninger i 2021 på i alt | 44.000 kr. |
MobilePay indsætninger på din bankkonto
Du har oplyst, at alle MobilePay indsætningerne er fra dine venner. Der har været følgende indsætninger på din bankkonto via MobilePay i 2020 og 2021:
9 indsætninger via MobilePay i 2020 på i alt | 29.900 kr. |
10 indsætninger via MobilePay i 2021 på i alt | 25.579 kr. |
Skattestyrelsen anser beløbene for at være så høje, at der ikke er tale om almindelige tilbagebetalinger for udlæg du har foretaget for venner. Bortset fra indsætningen på 4.000 kr. fra din ægtefælle, anser vi ikke at du har dokumenteret eller sandsynliggjort, at indbetalinger på din bankkonto fra MobilePay ikke vedrører salg af momspligtige ydelser via [www...].
Andre indsætninger på din bankkonto
Ud over kontante indsætninger og indsætninger via MobilePay, er følgende beløb indsat på din bankkonto i 2021:
1. Et beløb fra [virksomhed1] ApS på | 50.220 kr. |
2. En udstedt faktura på | 3.500 kr. |
3. Beløb fra [www...] på i alt | 18.920 kr. |
4. Kontormøbler | 12.880 kr. |
I alt | 85.520 kr. |
Ad 1) Du har oplyst, at beløbet fra [virksomhed1] ApS er betaling til din ven, fordi hans firma har firma konto i [finans3] bank, og de har ikke nogen udenlandske overførsel. Du oplyser at du har overført direkte til din vens firma konto minus straks overførsel.
Skattestyrelsen kan se at beløbet at indbetalt på din bankkonto, og du efterfølgende har overført 3 beløb til en udenlandsk bankkonto. Skattestyrelsen anser det ikke for dokumenteret eller sandsynliggjort, at betalingen til udlandet ikke er betaling for arbejdskraft, som du har benyttet i forbindelse med dit salg af ydelser via [www...]. Vi anser derfor indsætningen på din bankkonto at være betaling for arbejde, som du har udført for [virksomhed1] ApS.
Ad 2) Du er ikke kommet med bemærkninger til denne indbetaling. Det fremgår af dine bankkontoudskrifter, at indsætningen på din bankkonto vedrører faktura 3/2021. Skattestyrelsen anser, at indsætningen på din bankkonto vedrører arbejde som du har udført, og i den forbindelse har udstedt en faktura.
Ad 3) Du har skrevet en bemærkning på vores forslag, at det indsatte beløb på din bankkonto, vedrører salg af et maleri. Du har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at dette er korrekt, enten via annoncer eller anden dokumentation for, at du har ejet og solgt et maleri. Skattestyrelsen anser derfor, at indsætningen som på dine bankkontoudskrifter står som ”[www...]”, vedrører arbejde som du har udført.
Ad 4) På dine bankkontoudskrifter står der, at beløbet vedrører betaling for kontormøbler. Du har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort, at dette er korrekt, enten via annoncer eller anden dokumentation for at du har ejet og solgt kontormøbler.
Indsætninger på din bankkonto som er godkendt som private
Ud fra det indsendte anser vi at du har dokumenteret, at følgende indsætninger på din bankkonto ikke vedrører momspligtigt salg af ydelser via [www...], men dine private dispositioner:
Da du i 2020 og 2021 havde en annonce på [www...], hvor du tilbød murer- og tømrerarbejde på større opgaver, og det klart fremgår, at det er dig, som tilbyder ydelserne, både med og uden regning, sammenholdt med indsætningerne på din bankkonto, anser Skattestyrelsen, at du har leveret salg af ydelser omfattet af reglerne i momslovens § 4, stk. 1, samt drevet virksomhed uden at være registreret for moms efter reglerne i momslovens § 47, stk. 1, selv om din omsætning overstiger 50.000 kr. årligt, efter reglerne i momslovens § 48, stk. 1.
Du er ikke registreret, og har ikke fremlagt nogen form for dokumentation for eventuelle udgifter, du kan derfor ikke få fradrag for købsmoms efter reglerne i momslovens § 37.
Du har ikke opgjort din salgsmoms og købsmoms efter reglerne i momslovens § 56, stk. 1, samt angivet momsen efter reglerne i momslovens § 57, stk. 1.
Vi har derfor foretaget en skønsmæssig ansættelse af din moms, efter reglerne i opkrævningslovens § 5, stk. 2 som følgende:
Moms 2020 | ||
Kontante indsætninger på din bankkonto via MobilePay | 42.900 kr. | |
Indsætninger på din bankkonto via MobilePay | 25.900 kr. | |
Indsætninger i alt | 68.800 kr. | |
Salgsmoms udgør 1/5 af 68.800 kr. | 13.760 kr. | |
Manglende salgsmoms 2020 | 13.760 kr. |
Moms 2021 | ||
Kontante indsætninger på din bankkonto via MobilePay | 44.000 kr. | |
Indsætninger på din bankkonto via MobilePay | 25.579 kr. | |
Andre indsætninger | 85.520 kr. | |
Indsætninger i alt | 155.099 kr. | |
Salgsmoms udgør 1/5 af 155.099 kr. | 31.019 kr. | |
Manglende salgsmoms 2021 | 31.019 kr. |
Skattestyrelsen vil på baggrund af ovenstående, opkræve i alt 44.779 kr. i moms.
(...)”
Indehaveren har nedlagt påstand om, at den skønsmæssige forhøjelse af momstilsvar for afgiftsperioderne 1. januar 2020 til 31. december 2020 samt 1. januar 2021 til 31. december 2021 skal nedsættes til 0 kr.
Indehaveren har til støtte for sin påstand anført følgende:
”(...)
Jeg ønsker at klage over afgørelsen fra den 6 januar 2023, da jeg ikke er enig i at alle indbetalinger på min konto er blevet behandlet som indbetalinger fra kunder. Indbetalinger er foretaget af:
Familiemedlemer, venner eller fotografen som returnerede min indbetalig, da fotosesionen er blevet aflyst. Alt dette fremgår tydligt af oversigten som Skattestyrelsen også fremsender til mig, og som jeg også har oplyst til skattemedarbejderen. Yderligere har jeg indbetalt kontanter på min konto - Dette er penge som jeg har modtaget af min mor. Fremsender bekræftelse fra min mor på dette. Jeg er enig i at jeg har begået fejl ved at jeg modtog pengene fra [virksomhed1] på vegne af [virksomhed3] v/[person3]- som jeg i øvrigt straks videresendte til denne viksomhed og som jeg også sendte bekræftelse på.
(...)”
Indehaveren har den 11. februar 2024 supplerende anført:
”(...)
Jeg har mobile nummer til dem som har solgt maleri 2568XXXX og kontor møbler 5363XXXX. Håber de kan huske.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der har været grundlag for Skattestyrelsen til at foretage den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens salgsmoms for 2020 og 2021 på baggrund af indsætningerne på indehaverens private bankkonto. Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt indehaveren har fremlagt dokumentation, der berettiger til at foretage fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne efter momslovens § 37, stk. 1.
Retsgrundlag
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.
Ifølge momslovens § 37, stk. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret fradrage udgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.
Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen.
Ifølge momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der er etableret her i landet, uanset § 47, stk. 1, ikke registreres og betale afgift, når de samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt.
Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Dette fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.
Det følger desuden af momslovens § 56, stk. 3, at den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov på virksomhedens fradragsberettigede indkøb m.v. efter kapitel 9 i perioden.
Det følger desuden af momslovens § 55, at momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystem-direktivet er således ikke opfyldt.
...”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnr. 23-0027818 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 fundet, at de af indehaveren fremlagte oplysninger, ikke kan medføre en nedsættelse af indehaverens skattepligtige indkomst. Retten har således fundet, at de konkrete indsætninger er indkomsterhvervelse i klagerens uregistrerede virksomhed. Henset hertil finder retten, at der er grundlag for at anse indsætningerne for at udgøre momspligtig omsætning, hvoraf der skal afregnes salgsmoms.
Der har i den uregistrerede virksomhed været afgiftspligtige leverancer på mere end 50.000 kr. i hvert af indkomstårene 2020 og 2021 i form af indsætninger på indehaverens bankkonto. Virksomheden er dermed momspligtig, og indehaveren skulle således have indberettet moms.
Retten finder ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skøn over virksomhedens salgsmoms. Retten lægger herved vægt på, at indsætningerne anses for at være udeholdt omsætning, hvor der skal svares salgsmoms af.
Der er ikke fremlagt objektive beviser på, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt udgifter, der berettiger til momsfradrag for afgiftsperioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Der er ikke fremlagt fakturaer, underbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløbet, er betalt af virksomheden.
Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag.
Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette er ikke fremlagt i sagen. Retten finder herefter, at betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 ikke er opfyldt.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.