Kendelse af 03-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 26-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2017 | |||
Forhøjelse af resultat af virksomhed | 180.746 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Forhøjelse af anden personlig indkomst | 42.754 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Indkomståret 2018 | |||
Forhøjelse af resultat af virksomhed | 202.049 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Forhøjelse af anden personlig indkomst | 4.900 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Indkomståret 2019 | |||
Forhøjelse af resultat af virksomhed | 324.868 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Indkomståret 2020 | |||
Forhøjelse af resultat af virksomhed | 113.313 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Forhøjelse af anden personlig indkomst | 43.421 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] blev oprettet den 1. september 2011 og ophørte den 5. juni 2020. Virksomheden var registreret med CVR-nummer [...1]. Klageren var registreret som fuldt ansvarlig deltager. Virksomheden var registreret under branchekoden ”702100 Public relation og kommunikation” og bibranchen ”692000 Bogføring og revision: skatterådgivning”.
Det fremgår endvidere af CVR, at anpartsselskabet [virksomhed2] ApS blev oprettet den 8. maj 2014, og at selskabets status er under konkurs. Selskabet er registreret med CVR-nummer [...2]. Klageren var i perioden 8. maj 2014 til 10. april 2020 registreret som ejer af selskabet. Klageren var endvidere i perioden 7. november 2017 til 17. juni 2019 registreret som administrerende direktør og i perioden 7. november 2017 til 3. juni 2020 som en del af bestyrelsen i selskabet. Selskabet er registreret under branchekoden ”411000 Gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchen ”015000 Blandet drift”. Selskabet har endvidere følgende registrerede binavne ”[virksomhed3] ApS”, ”[virksomhed4] ApS”, ”[virksomhed5] ApS” og ”[virksomhed6] ApS”. Selskabets regnskabsperiode er fra 1. november til 31. oktober.
Det fremgår af CVR, at klagerens ægtefælle [CA] i indkomstårene 2017 og 2018 stod registreret som stifter og direktør af anpartsselskabet [virksomhed7] ApS. Det fremgår at selskabet havde ophørsdato den 24. februar 2020.
Klageren har indberettet overskud af virksomhed med henholdsvis 56.508 kr., 49.854 kr., 41.903 kr. og 0 kr. for indkomstårene 2017, 2018, 2019 og 2020.
Klageren har modtaget 40.000 kr. i B-indkomst fra [virksomhed2] ApS i indkomståret 2017 og henholdsvis 7.461 kr. i A-indkomst fra [by1] Kommune, 48.145 kr. i A-indkomst fra [virksomhed8] ApS, 50.186 kr. i A-indkomst fra [by2] Kommune og 881 kr. i pension fra [virksomhed9] i indkomståret 2020. Klageren har ikke indberettet indkomst i indkomstårene 2018 og 2019.
Skattestyrelsen har den 15. juni 2022 indkaldt materiale fra klageren. Der er blandt andet anmodet om:
• | Mellemregningskonto mellem klageren og [virksomhed2] ApS |
• | Redegørelse og dokumentation, såfremt der er indgået væsentlige økonomiske aftaler mellem klageren og [virksomhed2] ApS |
• | Klagerens virksomheds skatteregnskab for indkomstårene 2017-2020 |
• | Kontospecifikationer for indkomstårene 2017-2020 |
• | Resultatopgørelser for indkomstårene 2017-2020 |
• | Momsopgørelser for indkomstårene 2017-2020 |
• | Oplysninger om: |
--Formue ved indkomstårets begyndelse
--Formue ved indkomstårets slutning
--Ændringer af formuen i løbet af indkomståret
--Øget privatforbrug
• | Kopi af klagerens bankkonti for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2021 |
--[finans1]:
---[...57]
--[finans2]:
---[...00]
--[finans3]
---[...46]
---[...20]
Klageren har ikke besvaret materialeindkaldelsen.
Skattestyrelsen har modtaget klagerens bankkontoudtog fra [finans3] den 9. august 2022 og fra [finans1] henholdsvis den 16. august 2022 og 17. august 2022.
Skattestyrelsen har blandt andet modtaget følgende af klagerens bankkontoudtog:
• | [finans1] – [...57] – Klagerens egen konto |
• | [finans1] – [...17] – Fælles konto |
• | [finans1] – 4663 463290436 – Fælles konto |
• | [finans3] – [...46] – Klagerens egen konto |
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse til klageren den 3. februar 2023.
Skattestyrelsen har fremlagt skærmprint af forsendelseslog for henholdsvis materialeindkaldelsen af 15. juni 2022, forslag til afgørelse af 2. februar 2023 og afgørelsen af 27. februar 2023. Det fremgår af forsendelsesloggen, at materialeindkaldelsen er afsendt til klageren med digital post den 15. juni 2022 med forsendelsesstatus ”Afleveret til modtager”, og at forslag til afgørelse er afsendt til klageren med digital post den 2. februar 2023 med forsendelsesstatus ”Afleveret til modtager”.
Resultat af virksomhed
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på klagerens bankkonti, [...57], [...17] og [...36] for henholdsvis 144.616,73 kr. inkl. moms og 151.949,86 kr. inkl. moms i 1. halvår 2017 og 2. halvår 2017, samlet 296.566,59 kr. inkl. moms (237.254 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i klagerens virksomhed.
Af kontoudtogene fremgår der blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”faktura 1179”, ”[virksomhed10] ivs”, ”[virksomhed11]”, ”regnskab 1200”, ”Overførsel” samt ”[virksomhed12], 1214”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på klagerens bankkonti, kontonummer [...57], [...17] og [...36] for henholdsvis 152.759,75 kr. inkl. moms og 162.117,83 kr. inkl. moms i 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018, samlet 314.877,58 kr. inkl. moms (251.903 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i klagerens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”faktura 1225 mursten”, ”[virksomhed11]”, ”[virksomhed13] ApS”, ”Del 1, [virksomhed12]” og ”2. del fak. 1238”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætning på klagerens bankkonti, [...57] og [...17] for henholdsvis 212.496,21 kr. inkl. moms og 245.967,49 kr. inkl. moms i 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019, samlet 458.463,70 kr. inkl. moms (366.771 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i klagerens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”Faktura 1268”, ”det mondæne skur”, ”Tak fra [person2]”, ”Delbet. Fak. 1532” og ”juli og august”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på klagerens bankkonto, [...57] for 141.641,89 kr. inkl. moms i 1. halvår 2020 (113.313 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i klagerens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”det mondæne skur”, ”faktura 1338”, ”[virksomhed11]”, ”[virksomhed14]” og ”[virksomhed13] ApS”.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter i virksomheden.
Anden personlig indkomst
Det fremgår af klagerens bankkonto med kontonummer [...57], at der i indkomståret 2017 er indgået følgende indsætninger, som Skattestyrelsen har anset som klagerens anden personlig indkomst:
Bogføringsdato | Beløb | Posteringstekst |
3. januar 2017 | 10.000 kr. | fra reklame |
3. januar 2017 | 17.985,65 kr. | ok + lån |
3. januar 2017 | 6.496 kr. | til kasse |
3. januar 2017 | 8.300 kr. | fra hvile til [virksomhed1] |
I alt | 42.754,65 kr. |
Det fremgår af klagerens bankkonto med kontonummer [...57], at der i indkomståret 2018 er indgået følgende indsætninger, som Skattestyrelsen har anset som klagerens anden personlig indkomst:
Bogføringsdato | Beløb | Posteringstekst |
21. februar 2018 | 200 kr. | fra [virksomhed7] |
28. marts 2018 | 100 kr. | fra reklame |
17. juli 2018 | 3.900 kr. | fra [virksomhed7] |
6. september 2018 | 400 kr. | fra [virksomhed7] |
1. oktober 2018 | 300 kr. | Fra [virksomhed7] |
I alt | 4.900 kr. |
Det fremgår af klagerens bankkonto med kontonummer [...46], at der i indkomståret 2020 er indgået følgende indsætninger, som Skattestyrelsen har anset som klagerens anden personlig indkomst:
Bogføringsdato | Beløb | Posteringstekst |
10. juli 2020 | 15.000 kr. | OVERFØRSEL |
20. juli 2020 | 3.100 kr. | OVERFØRSEL |
31. juli 2020 | 17.571 kr. | OVERFØRSEL |
4. august 2020 | 3.200 kr. | [virksomhed15], PAINT |
2. september 2020 | 3.350 kr. | [virksomhed16] SALARY |
23. november 2020 | 1.200 kr. | OVERFØRSEL |
I alt | 43.421 kr. |
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens resultat af virksomhed med henholdsvis 180.746 kr. for indkomståret 2017, 202.049 kr. for indkomståret 2018, 324.868 kr. for indkomståret 2019 og 113.313 kr. for indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har endvidere forhøjet klagerens anden personlige indkomst med henholdsvis 42.754 kr. i indkomståret 2017, 4.900 kr. i indkomståret 2018 og 43.421 kr. i indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
Sagsfremstilling og begrundelse
1.Resultat af virksomhed i 2017, 2018, 2019 og 2020
(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
På dine konti i [finans1] – [...57], [...17] og [...36] kan vi se indsætninger, som henviser til fakturaer og andre løbende overførsler.
Der var ingen indsætninger på dine øvrige konti, som vi vurderer vedrører din virksomhed.
I 2017, 2018, 2019 og 2020 indsættes beløb på dine konti med tekster, der indikerer virksomhedsdrift. Vi har bl.a. henset til følgende tekster:
• | faktura 1179 |
• | Fakturanr: 1209 |
• | [virksomhed11] |
• | 1345 |
Du har pligt til at indsende dit regnskabsmateriale og bilag, hvis det har betydning for skatteligningen, se skattekontrollovens § 53, stk. 1 (§ 6 stk. 1 i tidligere lovbekendtgørelse gældende indkomståret 2017). Vi har bedt dig om at redegøre for dine indkomstforhold, men du har ikke indsendt noget, der kunne dokumentere dine forhold.
Da du ikke rettidigt har givet os oplysninger om din indkomst efter skattekontrollovens § 2 og § 53, stk. 3 (§ 3 stk. 4 og § 5, stk. 3 i tidligere lovbekendtgørelse gældende indkomstår 2017), kan vi fastsætte din indkomst efter et skøn. Se skattekontrollovens § 74, stk. 1 og 2. (§ 5, stk. 3 i tidligere lovbekendtgørelse indkomståret 2017
Det fremgår af § 74 stk. 3 (§ 5, stk. 3 i tidligere lovbekendtgørelse gældende indkomståret 2017), at når den skønsmæssige ansættelse af din indkomst sker på et sikkert grundlag ud fra andre oplysninger, såsom bankkontoudtog, kan vi foretage et skøn af din indkomst, uden hensyn til dit privatforbrug, din skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige.
Vi har lagt til grund at aktiviteterne vedrører ydelser, hvor du hjælper private og/eller virksomheder med kommunikation m.v., herunder at aktiviteterne er momspligtige.
Indtægter
Som skattepligtig indkomst anses alle indtægter, der stammer fra en dreven virksomhed. Se statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Vi har vurderet at indsættelserne på dine 3 konti i [finans1] skal medregnes som omsætning i din virksomhed.
Se specifikation i vedlagte bilag 1A – Omsætning 2017, bilag 1B – Omsætning 2018, bilag 1C – Omsætning 2019 og bilag 1D – Omsætning 2020.
Samtidig har vi ikke taget hensyn til at der af posteringsteksten fremgår en tekst, der kan indikere et salg af en privat effekt. Vi har ikke modtaget dokumentation for at der er sket et privat salg. Samt at pengene er gået ind på den konto du bruger til din erhvervsmæssige aktivitet, har vi anset det for at være omsætning i din virksomhed.
Der er på dine bankudtog også overførsler og andre indbetalinger, som kommer fra familie og andre, hvor der også laves overførsler retur, disse er ikke medtaget i opgørelsen.
Når Skattestyrelsen påviser indtægter på din bankkonto, som ikke ses at være selvangivet, er det efter praksis dig, der skal bevise, at disse indtægter ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse. Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning. Se SKM2008.905.HR.
Vi har i den sammenhæng henset til, at der ikke foreligger konkrete oplysninger om, at beløbet/beløbene kan stamme fra skattefrie indtægter såsom gaver, gevinster m.v.
Derudover har vi yderligere indsættelser, som vi vurderer ikke vedrører virksomhedsdrift, men som skal beskattes. Dette behandles i punkt 3, som anden personlig indkomst.
Da der er tale om bankkonti, hvor du er registreret som ejer, anses indsætningerne for at tilhøre dig.
Vi har opgjort omsætningen inkl. moms til følgende:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Samlet omsætning | 296.566 kr. | 314.877 kr. | 458.463 kr. | 141.641 kr. |
Se specifikation af omsætningen i bilag 1A – Omsætning 2017, bilag 1B – Omsætning 2018, bilag 1C – Omsætning 2019 og bilag 1D – Omsætning 2020.
Da beløbene anses for at være inklusive moms, udgør det skattepligtige beløb 80 % af omsætningen. (...)
Udgifter
Erhvervsmæssige udgifter er fradragsberettigede, hvis de kan relateres til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten. Vi har bedt dig fremsende dit regnskabsmateriale, men du har ikke fremsendt det. Vi finder ikke, at dine bankkontoudtog kan danne grundlag for et kvalificeret skøn af dine erhvervsmæssige udgifter, da vi ikke kan adskille private og erhvervsmæssige udgifter og ikke kan henføre hævninger direkte til den omsætning vi har opgjort.
Vi har derfor ikke godkendt nogle udgifter i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1.
Resultat af virksomhed
Det samlede resultat af virksomheden kan herefter opgøres således:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Indtægter, ex. moms | 237.254 kr. | 251.903 kr. | 366.771 kr. | 113.313 kr. |
Udgifter, se ovenfor | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Overskud af virksomhed | 237.254 kr. | 251.903 kr. | 366.771 kr. | 113.313 kr. |
Oplyst | 56.508 kr. | 49.854 kr. | 41.903 kr. | 0 kr. |
Ændring | 180.746 kr. | 202.049 kr. | 324.868 kr. | 113.313 kr. |
Ændringen er skattepligtig efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.
Beløbene beskattes som personlig indkomst efter personskattelovens § 3, stk. 1, og der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af personlig indkomst ved selvstændig virksomhed efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.
(...)
2.Anden personlig indkomst
(...)
3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
Vi har gennemgået dit kontoudtog fra [finans1] (Konto nr. [...35]) og dit kontoudtog fra [finans2] ([...46]) og her har vi fundet en del indsættelser. Enkelte posteringer har posteringstekster såsom ”fra [virksomhed7], fra reklame osv”. Vi vurderer at det drejer sig om ikke beskattede midler, som burde være beskattet for indkomstårene 2017, 2018 og 2020.
Vi vurderer at indsættelser som er benævnt ”[virksomhed7]” stammer fra din tidligere ægtefælles selskab [virksomhed7] ApS. Da du ikke har modtaget løn fra det selskab, anser vi indsættelserne for at være løn eller anden personlig indkomst som burde være blevet beskattet.
Vi har ikke fundet indsættelser på din øvrige konti, som vi vurderer, vedrører indsætninger der burde være blevet beskattet som anden personlig indkomst.
Der foreligger ikke konkrete oplysninger om, at beløbet/beløbene kan stamme fra skattefrie indtægter såsom gaver, gevinster m.v. Og indsætninger kan ikke knyttes til den allerede beskattede indkomst.
Vi har opgjort følgende:
Indkomstår | Indsættelser |
2017 | 42.754 kr. |
2018 | 4.900 kr. |
2020 | 43.421 kr. |
Beløbene er specificeret i vedlagte bilag 4 – Anden personlig indkomst
Når Skattestyrelsen påviser indtægter på din bankkonto, som ikke ses at være selvangivet, er det efter praksis dig, der skal bevise, at disse indtægter ikke kan danne grundlag for en skønsmæssig forhøjelse. Eksempelvis fordi indsætningerne vedrører midler, der allerede er beskattet eller som er undtaget fra beskatning. Se SKM2008.905.HR.
Vi har ved opgørelsen lagt vægt på bl.a:
• | Posteringsteksten |
• | At der i de fleste tilfælde er tale om runde beløb af ikke uvæsentlig størrelse |
Vi har henset til, at det er usædvanligt at modtage beløb i den størrelsesorden uden at disse kan relateres til den allerede beskattede indkomst.
Samtidig har vi ikke taget hensyn til at der af posteringsteksten fremgår en tekst, der kan indikere et salg af en privat effekt. Vi har ikke modtaget dokumentation for at der er sket et privat salg.
At der ved mange af indsætningerne efterfølgende er en kontant hævning, eller en overførsel til andre, gør ikke at du ikke anses for skattepligtig af indsætningen, da pengene er indgået på din konto og dermed i dine formuesfære.
Da der er tale om bankkonti, hvor du er registreret som ejer, anses indsætningerne for at tilhøre dig.
Der er på dine bankudtog også overførsler og andre indbetalinger, som kommer fra familie og andre, disse er ikke medtaget i opgørelsen.
Indsætningerne anses for skattepligtige efter statsskattelovens § 4, stk. 1.
Da vi ikke kender indkomstens art eller oprindelse, er det vores opfattelse, at der efter reglerne i arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 2 skal betales arbejdsmarkedsbidrag af beløbet.
Vi har henset til, at det er usædvanligt at få beløb i den størrelsesorden uden, at der er tale om vederlag for en modydelse.
Din indkomst forhøjes md 42.754 kr. for 2017, med 4.900 kr. for 2018 og med 43.421 kr. for 2020 efter statsskattelovens § 4, stk. 1.
(...)
5. Ændring af selvangivelse for indkomståret 2016 – 2018
(...)
5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi kan normalt ikke ændre en ansættelse af indkomst senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Den almindelige frist for at sende forslag til ændring af din skatteansættelse var for:
• | Indkomståret 2017, var den 1. maj 2021. |
• | Indkomståret 2018, var den 1. maj 2022. |
Fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 gælder ikke hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27 er opfyldt, f.eks. hvis du forsætligt eller minimum groft uagtsomt har bevirket, at skatteansættelsen er beregnet på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Vi har modtaget dine kontoudtog således:
• | [finans3] den 9. august 2022 |
• | [finans2] den 12. august 2022 |
• | [finans1] den 16. august 2022 |
Vi har først modtaget dine kontoudtog fra [finans1] den 16. august 2022. Vi anser derfor kundskabstidspunktet i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, for at være den 16. august 2022.
Ændringerne for indkomstårene 2016 og 2017 foretages med henvisning til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Efter denne bestemmelse kan en ekstraordinær ansættelse foretages, når den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27 at uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, ikke finder anvendelse, når betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt. Det forhold, at du har haft udeholdt omsætning, og har haft anden personlig indkomst i et ikke uvæsentligt omfang, anser Skattestyrelsen som mindst groft uagtsom. Skatteansættelserne for 2017 og 2018 genoptages derfor ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 nr. 5.
En ekstraordinær ansættelse skal varsles senest 6 måneder efter, at vi er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære ansættelse. Det fremgår af skatteforvaltningsloven § 27 stk. 2. Vi har modtaget kontoudtog fra [finans1] den 16. august 2022.
Vi har sendt dig et forsalg om ændring af din skat- og moms, den 3. februar 2023. I henhold til fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 skal vi træffe en afgørelse senest 3 måneder efter at varsling er sendt.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fristen i skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 er overholdt for de ændringer, som er foretaget for indkomstårene 2017 og 2018.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Skattestyrelsen har den 15. juni 2023 fremsendt en indkaldelse af årsregnskab samt regnskabsmateriale til [person1].
Derudover har vi fremsendt et forslag den 3. februar 2023. Hvor [person1] havde mulighed for at komme med bemærkninger senest den 20. februar 2023.
Vi vurderer derfor at [person1] har haft mulighed for at komme med bemærkninger til ændringerne.
Vi har ikke yderligere bemærkninger, da repræsentanten ikke er kommet med nogen dokumentation for de øvrige bemærkninger.
(...)”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af klagerens resultat af virksomhed og anden personlige indkomst for indkomstårene 2017, 2018, 2019 og 2020 er ugyldige, samt at det allerede indberettede for indkomstårene, er det korrekte resultat.
Klagerens repræsentant har anført følgende:
”(...)
[person1]s påstand: Skats afgørelse af 27. februar har intet med realiteterne at gøre, momsansættelser og skatteansættelserne er fri fantasi – og vi kan absolut IKKE anerkende det – simpelthen fordi det er notorisk forkert.
Vi beklager os desuden over IKKE at være blevet adspurgt. [person3] har overhovedet IKKE bedt os redegøre for noget eller givet os mulighed for at forklare os.
Den skat og den moms der er indberettet i årene 17 til 20 for [virksomhed1] ER KORREKT og det er det der gælder.
Vi gør opmærksom på at vi også har været del af andre virksomheder og det er primært dem indsætninger omhandler ([virksomhed2] ApS, CVR: [...3] og [virksomhed7] ApS [...4]) – indsætninger på det der her står som egen konto er mest muligt fakturaer fra disse firmaer – og så OSSE alt muligt andet!
Eksempelvis indsætning på fælles konto d. 19/6 17 [MFN] 9000 kr. – det er for en hest! (altså noget privat!!!)
Og der er flere private indtægter, gaver m.v
Men SKAT HAR ALDRIG BEDST OS forklare hvad det er – bare truffet en afgørelse der er ”helt hen i vejret”...
Hele Skats dokument og tal/beregninger er fri fantasi i bedste H.C.Andersen stil – det har vitterligt INTET på sig (det er venstrehåndsarbejde så det basker).
I øvrigt kan det IKKE være muligt at bede om år 2017, idet det er seks år siden!! Gemmepligten er KUN på fem – alt Skats beregning for år 2017 er alene af den grund helt ugyldigt.
Det er 18,19 og 20 også – men det er så af andre grunde.
Jeg [person1] afviser enhver af Skats påstand og beregninger; og hvis det skønnes nødvendigt kan vi nok forklare de fleste indsætninger!
Men den moms og Skat der er indberettet for [virksomhed1] for årene (17, kan ikke gælde..), 18, 19 og 20 ER korrekte!”
Klagerens repræsentant har den 28. maj 2023 fremsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
”(...)
Vi benægter umiddelbart at Skattestyrelsen har sendt os noget som helst. Hverken noget forslag d. 3. februar 2023 og ej heller bedt om noget regnskab d. 15. juni 2023 (! – her menes nok 15. juni 2022!).
De to meddelelser via ”Nem-boks” er aldrig blevet afsendt af Skattestyrelsen! Det er der faktisk mange eksempler på at den digitale postgang IKKE fungerer! Og det gør vi også gældende her. [person1] har ikke registreret, læst eller modtaget noget fra Skattestyrelsen før denne afgørelse.
Iøvrigt tvivler vi på at blot en digital postgang rent lovligt kan ende med så drastiske konsekvenser, som Skattestyrelsen her lægger frem.
Vi forlanger i enhver henseende at hele processen skal gå om og Skat bør gennemgå de regnskaber som de først udbad sig d. 15. juni 2022.
Vi mener at Skat skal trække deres afgørelse tilbage og naturligvis kigge på de regnskaber de har forsøgt at bede om d. 15. juni.
[person1] har ALDRIG været bevidst om at Skattestyrelsen interesserede sig for hendes nu for længst nedlagte virksomhed.
(...)”
Klagerens repræsentant har den 15. februar 2024 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:
”(...)
Sagens korte rette beskrivelse:
- Ligegyldigt hvordan man vender dette her; så har delinkventen IKKE registreret at Skat ønskede at vide mere om hendes forhold, før det for så vidt var for sent.
- Delinkventen har således IKKE fået nogen lejlighed til at forklare sin økonomi og Skat har så efterfølgende reageret efter devisen ”bordet fanger” og så draget de fuldstændigt fejlagtige beregninger.
- Det Skat postulere ER forkert – og en stadfæstelse ville i givet fald være en art ”justitsmord”; idet resultatet ville være en stærk fordrejning og forfejlet konklussion.
Vi krævet derfor som minimum at vi i ro og mag må få lov til at besvare Skats spørgsmål.
Vi finder det retsligt stærkt betænkeligt at Staten blot kan tromle borgerne ned; hvis de ikke kigger ordentligt i deres elektroniske postkasse. Mon det overhovedet er i takt med Grundloven?”
Retsmøde
Skattestyrelsen har den 11. marts 2024 fremsendt udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling til Landsskatteretten. Skattestyrelsen tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling om stadfæstelse af afgørelsen.
Klagerens repræsentant har den 25. marts 2024 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:
”Vi vil præcisere for Landsskatteretten at Skattestyrelsen såvel som Skatteankestyrelsen slet ikke har belyst sagen på objektiv vis. Hele sagsfremstillingen er direkte forkert og forfejlet; det er ganske ikke i overensstemmelse med virkeligheden - og vi agter på det bestemteste at protestere med ordlynen om "at vi har handlet groft uagtsomt" - efter vores overbevisning er det NETOP begge styrelser der handler GROFT UAGTSOMT og sagsfremstillingerne udviser en magtarrogance ud over det sædvanelige.
Det kan IKKE være rigtig at man skal dømmes UDEN at få lov til at forklare sig (...)”
Indlæg under retsmødet
Klagernes repræsentant har på retsmøde i Landsskatteretten gennemgået sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten har yderligere anført, at problematikken i sagen er at klageren ikke har set henvendelserne fra Skattestyrelsen før modtagelsen af afgørelsen, hvorfor klageren ikke har haft mulighed for at fremsende dokumentation til Skattestyrelsen.
Repræsentanten anførte videre, at klager ikke har fået lov til at fremsende dokumentation eller svare på spørgsmål i forbindelse med klagesagens behandling.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at den påklagede afgørelse stadfæstes.
Adspurgt af retsformanden, hvorfor repræsentanten ikke i forbindelse med klagesagen, herunder i forbindelse med retsmødet, havde indsendt eller fremlagt den dokumentation, som repræsentanten oplyser, at han er i besiddelse af, anførte repræsentanten, at det havde han ikke haft mulighed for.
Landsskatteretten skal tage stilling til hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagerens resultat af virksomhed med henholdsvis 180.746 kr. i indkomståret 2017, 202.049 kr. i indkomståret 2018, 324.868 kr. i indkomståret 2019 og 113.313 kr. i indkomståret 2020, samt om hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagerens anden personlige indkomst med henholdsvis 42.754 kr. i indkomståret 2017, 4.900 kr. i indkomståret 2018 og 43.421 kr. i indkomståret 2020.
Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsens afgørelse af 27. februar 2023 er ugyldig, grundet manglende høring af klageren.
Retsgrundlag
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Ved beregningen af den skattepligtige indkomst, kan fradrages driftsomkostninger, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Enhver skatteyder skal selvangive sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af dagældende skattekontrollovens §§ 1, stk. 1 (LBKG 2013-10-31 nr. 1264) for indkomståret 2017 og skattekontrollovens § 2, stk. 1 (L 2017-12-19 nr. 1535) for indkomstårene 2018-2020.
Hvis den selvangivelsespligtige ikke har selvangivet fyldestgørende på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen foretages skønsmæssigt, jf. dagældende skattekontrollovens § 5, stk. 3 for indkomståret 2017 og skattekontrollovens § 74, stk. 2 for indkomstårene 2018-2020.
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af dagældende skattekontrollovens § 6, stk. 1 for indkomståret 2017 og skattekontrollovens § 53, stk. 1 for indkomstårene 2018-2020.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er 1) Ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv og 2) Ethvert vederlag som indgår i den personlige indkomst, i penge eller naturalier modtaget uden for ansættelsesforhold, når der ikke er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, herunder efterbetalinger m.v. i forbindelse hermed. Dette fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for selvstændigt erhvervsdrivende, som ikke anvender virksomhedsordningen i virksomhedsskattelovens afsnit I, udgør den personlige indkomst ved selvstændig virksomhed, jf. personskattelovens § 3. Dette fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 4, stk. 1.
Personlig indkomst omfatter alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. Det fremgår af personskattelovens § 3, stk. 1.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 kan en ansættelse af indkomst foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, kan en ansættelse efter de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen senest 6 måneder efter at told- og skatteforvaltningen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen i skatteforvaltningslovens § 26.
Landsskatterettens bemærkninger
Formalitet – Ikke modtaget materialeindkaldelse og forslag til afgørelse.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har løftet bevisbyrden for afsendelse af materialeindkaldelse af 15. juni 2022 og forslag til afgørelse af 3. februar 2023.
Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen har fremlagt forsendelseslog, hvoraf det fremgår, at materialeindkaldelsen og forslag til afgørelse er afleveret i klagerens digitale postkasse.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens afgørelse af 27. februar 2023 ikke er ugyldig grundet manglende høring af klageren.
Resultat af virksomhed
Landsskatteretten bemærker, at klageren ikke har fremsat det efterspurgte regnskabsmateriale, hvorfor Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne over klagerens skattepligtige indkomst.
Endvidere bemærkes, at der er konstateret en række indsætninger af en vis størrelse på klagerens bankkonti og fælleskonti.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen med rette har anset indsætningerne på henholdsvis 237.254 kr. ekskl. moms, 251.903 kr. ekskl. moms, 366.771 kr. ekskl. moms og 113.313 kr. ekskl. moms i indkomstårene 2017, 2018, 2019 samt 2020 for skattepligtig omsætning i klagerens virksomhed, jf. statsskattelovens § 4.
Retten har lagt vægt på, at der fremgår posteringstekster, som indikerer virksomhedsdrift, som blandt andet ”faktura 1179”, ”fakturanr: 1209” og ”[virksomhed11]”.
Retten finder, at de af repræsentanten fremsatte anbringender ikke kan føre til et andet resultat. Retten bemærker, at der ikke er fremlagt dokumentation af objektiv karakter, som godtgør, at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler eller salg af private ejendele, som f.eks. salg af hest.
Retten bemærker herved tillige, at klageren og klagerens repræsentant under klagesagens behandling har haft muligheden for at fremsende den oplyste dokumentation.
Landsskatteretten finder det endvidere ud fra det oplyste berettiget, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for driftsudgifter, idet det ikke er godtgjort, at der er afholdt fradragsberettigede udgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten finder på baggrund af ovenstående, at resultat af virksomhed kan opgøres til henholdsvis 237.254 kr., 251.903 kr., 366.711 kr. og 113.313 kr. for indkomstårene 2017, 2018, 2019 samt 2020.
Retten bemærker, at klageren har indberettet overskud af virksomhed til henholdsvis 56.508 kr., 49.854 kr., 41.903 kr. og 0 kr. i indkomstårene 2017, 2018, 2019 samt 2020.
Retten finder, at repræsentantens bemærkninger af 15. februar 2024 ikke kan føre til et andet resultat. Retten har lagt vægt på, at det alene påhviler klageren at holde sig opdateret på klagerens digitale postkasse. Retten har herunder lagt vægt på, at Skattestyrelsen har dokumenteret, at forslag til afgørelse er fremsendt til klagerens digitale postkasse.
Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Anden personlig indkomst
Retten bemærker, at der er konstateret en række indsætninger af en vis størrelse på klagerens bankkonti.
Retten finder, at Skattestyrelsen med rette har anset indsætningerne for henholdsvis 42.754 kr., 4.900 kr. og 43.421 kr. i indkomstårene 2017, 2018 og 2020 for at være skattepligtig anden personlig indkomst, jf. statsskattelovens § 4.
Retten har lagt vægt på, at der blandt andet fremgår posteringstekster som ”fra reklame”, ”fra [virksomhed7] til [virksomhed1]”, ”fra [virksomhed7]” og ”OVERFØRSEL”. Retten har endvidere lagt vægt på, at klagerens ægtefælle ses at være stifter og direktør i anpartsselskabet [virksomhed7] ApS, hvilket taler for at posteringerne med teksterne ”fra [virksomhed7] til [virksomhed1]” og ”fra [virksomhed7]” stammer fra klagerens ægtefælles selskab. Retten finder, at da klageren ikke ses at være ansat hos [virksomhed7] ApS, anses indsættelserne for at være anden personlig indkomst.
Retten finder, at der ikke er fremlagt dokumentation af objektiv karakter, som dokumenterer at indsætningerne stammer fra allerede beskattede midler eller midler, der ikke skal beskattes, som blandt andet gaver eller salg af private ejendele.
Retten bemærker herved tillige, at klageren og klagerens repræsentant under klagesagens behandling har haft muligheden for at fremsende den oplyste dokumentation.
Retten finder endvidere, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af de modtagne beløb. Retten har lagt vægt på, at det fremgår af posteringsteksterne, at indsætningerne stammer fra klagerens ægtefælles selskab og at det er usædvanligt at modtage beløb i den størrelsesorden uden at der er tale om et vederlag for en modydelse.
Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Formalitet indkomstårene 2017 og 2018
Fristen for at afsende varsel om foretagelse eller ændring af ansættelsen for indkomstårene 2017 og 2018 var henholdsvis 1. maj 2021 og 1. maj 2022. Skattestyrelsen har først den 3. februar 2023 udsendt forslag til afgørelse, hvorfor fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, er overskredet.
Genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2017 og 2018 på Skattestyrelsens initiativ, vil derfor kun kunne ske, hvis betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, er opfyldt.
Landsskatteretten finder, at klageren ved ikke at selvangive de omhandlede beløb mindst groft uagtsomt har bevirket, at ansættelserne for indkomstårene 2017 og 2018 er foretaget på et urigtigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Retten bemærker, at Skattestyrelsen først ved modtagelsen af de sidste bankkontoudtog den 16. august 2022, er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26. Skattestyrelsen har varslet ændring den 3. februar 2023 og har dermed overholdt tidsfristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Da der er truffet afgørelse den 27. februar 2023, har Skattestyrelsen endvidere overholdt fristreglen på 3 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.
Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2017 og 2018 er således opfyldt jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 og stk. 2.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.