Kendelse af 03-06-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
1. halvår 2017 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 23.199 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
2. halvår 2017 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 23.616 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
1. halvår 2018 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 18.721 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
2. halvår 2018 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 24.214 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
1. halvår 2019 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 33.263 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
2. halvår 2019 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 42.357 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
1. halvår 2020 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 28.328 kr. | Ugyldig | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] blev oprettet den 1. september 2011 og ophørte den 5. juni 2020. Virksomheden var registreret med CVR-nummer [...1]. Indehaveren var registreret som fuldt ansvarlig deltager. Virksomheden var registreret under branchekoden ”702100 Public relation og kommunikation” og bibranchen ”692000 Bogføring og revision: skatterådgivning”.
Det fremgår endvidere af CVR, at anpartsselskabet [virksomhed2] ApS blev oprettet den 8. maj 2014, og at selskabets status er under konkurs. Selskabet er registreret med CVR-nummer [...2]. Indehaveren var i perioden 8. maj 2014 til 10. april 2020 registreret som ejer af selskabet. Indehaveren var endvidere i perioden 7. november 2017 til 17. juni 2019 registreret som administrerende direktør og i perioden 7. november 2017 til 3. juni 2020 som en del af bestyrelsen i selskabet. Selskabet er registreret under branchekoden ”411000 Gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchen ”015000 Blandet drift”. Selskabet har endvidere følgende registrerede binavne ”[virksomhed3] ApS”, ”[virksomhed4] ApS”, ”[virksomhed5] ApS” og ”[virksomhed6] ApS”. Selskabets regnskabsperiode er fra 1. november til 31. oktober.
Det fremgår af CVR, at indehaverens ægtefælle [CA] i indkomstårene 2017 og 2018 stod registreret som stifter og direktør af anpartsselskabet [virksomhed7] ApS. Det fremgår, at selskabet havde ophørsdato den 24. februar 2020.
Virksomheden var registreret som momspligtig i afgiftsperioderne 1. halvår 2017 til og med 1. halvår 2020.
Indehaveren har indberettet overskud af virksomhed med henholdsvis 56.508 kr., 49.854 kr., 41.903 kr. og 0 kr. for indkomstårene 2017, 2018, 2019 og 2020.
Indehaveren har indberettet følgende i momstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018, 2019 og 2020:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1. halvår 2017 | 116.009 kr. | 110.285 kr. | 5.724 kr. |
2. halvår 2017 | 28.925 kr. | 22.152 kr. | 6.773 kr. |
1. halvår 2018 | 31.501 kr. | 19.671 kr. | 11.830 kr. |
2. halvår 2018 | 35.874 kr. | 27.665 kr. | 8.209 kr. |
1. halvår 2019 | 37.292 kr. | 28.056 kr. | 9.236 kr. |
2. halvår 2019 | 30.039 kr. | 23.203 kr. | 6.836 kr. |
1. halvår 2020 | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Skattestyrelsen har den 15. juni 2022 indkaldt materiale fra indehaveren. Der er blandt andet anmodet om:
• | Mellemregningskonto mellem indehaveren og [virksomhed2] ApS |
• | Redegørelse og dokumentation, såfremt der er indgået væsentlige økonomiske aftaler mellem indehaveren og [virksomhed2] ApS |
• | Indehaverens virksomheds skatteregnskab for indkomstårene 2017-2020 |
• | Kontospecifikationer for indkomstårene 2017-2020 |
• | Resultatopgørelser for indkomstårene 2017-2020 |
• | Momsopgørelser for indkomstårene 2017-2020 |
• | Oplysninger om: |
--Formue ved indkomstårets begyndelse
--Formue ved indkomstårets slutning
--Ændringer af formuen i løbet af indkomståret
--Øget privatforbrug
• | Kopi af indehaverens bankkonti for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2021 |
--[finans1]:
---[...57]
--[finans2]:
---[...90]
--Arbejdernes landsbank
---[...44]
---[...72]
Indehaveren har ikke besvaret materialeindkaldelsen.
Skattestyrelsen har modtaget indehaverens bankkontoudtog fra [finans3] den 9. august 2022 og fra [finans1] henholdsvis den 16. august 2022 og 17. august 2022.
Skattestyrelsen har blandt andet modtaget følgende af indehaverens bankkontoudtog:
• | [finans1] – [...57] – indehaverens egen konto |
• | [finans1] – [...17] – Fælles konto |
• | [finans1] – [...36] – Fælles konto |
• | [finans3] – [...44] – indehaverens egen konto |
Skattestyrelsen har fremsendt forslag til afgørelse til indehaveren den 3. februar 2023.
Skattestyrelsen har fremlagt skærmprint af forsendelseslog for henholdsvis materialeindkaldelsen af 15. juni 2022, forslag til afgørelse af 2. februar 2023 og afgørelsen af 27. februar 2023. Det fremgår af forsendelsesloggen, at materialeindkaldelsen er afsendt til indehaveren med digital post den 15. juni 2022 med forsendelsesstatus ”Afleveret til modtager”, og at forslag til afgørelse er afsendt til indehaveren med digital post den 2. februar 2023 med forsendelsesstatus ”Afleveret til modtager”.
Resultat af virksomhed
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på indehaverens bankkonti, [...57], [...17] og [...36] for henholdsvis 144.616,73 kr. inkl. moms og 151.949,86 kr. inkl. moms i 1. halvår 2017 og 2. halvår 2017, samlet 296.566,59 kr. inkl. moms (237.254 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i indehaverens virksomhed.
Af kontoudtogene fremgår der blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”faktura 1179”, ”[virksomhed8] Ivs”, ”[virksomhed9]”, ”regnskab 1200”, ”Overførsel” samt ”[virksomhed10], 1214”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på indehaverens bankkonti, kontonummer [...57], [...17] og [...36] for henholdsvis 152.759,75 kr. inkl. moms og 162.117,83 kr. inkl. moms i 1. halvår 2018 og 2. halvår 2018, samlet 314.877,58 kr. inkl. moms (251.903 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i indehaverens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”faktura 1225 mursten”, ”[virksomhed9]”, ”[virksomhed11] ApS”, ”Del 1, [virksomhed10]” og ”2. del fak. 1238”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætning på indehaverens bankkonti, [...57] og 4663 [...17] for henholdsvis 212.496,21 kr. inkl. moms og 245.967,49 kr. inkl. moms i 1. halvår 2019 og 2. halvår 2019, samlet 458.463,70 kr. inkl. moms (366.771 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i indehaverens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”Faktura 1268”, ”det mondæne skur”, ”Tak fra [person2]”, ”Delbet. Fak. 1532” og ”juli og august”.
Skattestyrelsen har konstateret bankindsætninger på indehaverens bankkonto, [...57] for 141.641,89 kr. inkl. moms i 1. halvår 2020 (113.313 kr. ekskl. moms), som Skattestyrelsen har anset som værende omsætning i indehaverens virksomhed.
Der fremgår blandt andet indsætninger med posteringsteksterne ”Overførsel”, ”det mondæne skur”, ”faktura 1338”, ”[virksomhed9]”, ”[virksomhed12]” og ”[virksomhed11] ApS”.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter i virksomheden.
Skattestyrelsen har på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonti beregnet følgende salgsmoms, købsmoms og momstilsvar for indehaverens virksomhed:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1. halvår 2017 | 28.923 kr. | 0 kr. | 28.923 kr. |
2. halvår 2017 | 30.389 kr. | 0 kr. | 30.389 kr. |
1. halvår 2018 | 30.551 kr. | 0 kr. | 30.551 kr. |
2. halvår 2018 | 32.423 kr. | 0 kr. | 32.423 kr. |
1. halvår 2019 | 42.499 kr. | 0 kr. | 42.499 kr. |
2. halvår 2019 | 49.193 kr. | 0 kr. | 49.193 kr. |
1. halvår 2020 | 28.328 kr. | 0 kr. | 28.328 kr. |
Skattestyrelsen har forhøjet indehaverens momstilsvar med henholdsvis 23.199 kr. i 1. halvår 2017, 23.616 kr. i 2. halvår 2017, 18.721 kr. i 1. halvår 2018, 24.214 kr. i 2. halvår 2018, 33.263 kr. i 1. halvår 2019, 42.357 kr. i 2. halvår 2019 og 28.328 kr. i 1. halvår 2020.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”(...)
2. Moms for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2020
(...)
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi anser dig for at være en afgiftspligtig person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Se momslovens § 3, stk. 1.
Vi har lagt til grund at aktiviteterne vedrører ydelser, hvor du hjælper private og/eller virksomheder med kommunikation m.v., herunder at aktiviteterne er momspligtige.
Der skal betales moms af varer og ydelser, der bliver leveret mod vederlag her i landet, dette står i momslovens § 4, stk. 1 (salgsmoms). Betaling af momsen påhviler den momspligtige person, der leverer varer og ydelser her i landet, ifølge momslovens § 46, stk. 1., 1. pkt.
Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af momstilsvaret fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.
Momslovens § 55 siger, at dem, der er registreringspligtige efter § 47, stk.1, skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse af momstilsvaret for hver momsperiode, og for kontrollen af om momstilsvaret er korrekt.
Det fremgår af momslovens § 56, stk. 1, at salgs- og købsmomsen skal opgøres for hver afgiftsperiode, og at virksomhedens afgiftstilsvar skal afregnes efter reglerne i opkrævningsloven. Salgs- og købsmomsen skal angives efter udløbet af hver afgiftsperiode ifølge momslovens § 57, stk. 1.
Vi har lov til at efterse dit regnskabsmateriale, og du har pligt til at indsende det til os efter anmodning i henhold til momslovens § 74, stk. 1 og stk. 4.
Du har ikke indsendt regnskabsmaterialet for perioden 1. januar 2017 og til 31. december 2020.
Hvis virksomheden ikke har indsendt noget regnskabsmateriale, kan vi foretage en skønsmæssig ansættelse af den moms du skal betale, dette står i opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Virksomhedernes hovedaktiviteter anses for at være momspligtige leverancer af ydelser i henhold til momslovens § 4, stk. 1.
Salgsmoms
I henhold til momslovens § 56, stk. 2 opgøres salgsmomsen i en afgiftsperiode, som momsen af virksomhedens leverancer, for hvilke momspligten er indtrådt i perioden.
Momspligten indtræder på det tidspunkt, hvor varen/ydelsen er leveret ifølge momslovens § 23, stk. 1. Hvis der udstedes en faktura, er det fakturadatoen, der er leveringstidspunktet, ifølge momslovens § 23, stk. 2. Hvis betaling finder helt eller delvis sted, inden levering, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt, ifølge momsloven § 23, stk. 3.
På dine konti i [finans1] – [...57], [...17] og [...36] kan vi se indsætninger, som henviser til fakturaer.
Der er ingen indsætninger på dine øvrige konti, som vi vurderer vedrører din virksomhed.
Se i øvrigt afsnit 1.4.
Vi har opgjort din salgsmoms til følgende:
1. januar 2017 til 31. december 2017 | 59.312 kr. |
1. januar 2018 til 31. december 2018 | 62.974 kr. |
1. januar 2019 til 31. december 2019 | 91.692 kr. |
1. januar 2020 til 31. december 2020 | 28.328 kr. |
Se specifikation af salgsmoms i vedlagte bilag 1A – Omsætning 2017, bilag 1B – Omsætning 2018, bilag 1C – Omsætning 2019 og bilag 1D – Omsætning 2020.
Vi antager, at leveringstidspunktet og dermed momspligtens indtræden svarer til betalingsdatoen på kontoudtogene ifølge momslovens § 4, stk. 1 og § 23, stk. 1-3.
Grundlaget for beregning af moms er vederlaget ifølge momslovens § 27, stk. 1, og momssatsen udgør 25 % af grundlaget ifølge momslovens § 33. Det vil sige, at momsen udgør 20 % af indsætningerne på bankkontoen.
Købsmoms
Virksomheder kan, ved opgørelsen af momstilsvaret, fradrage købsmoms af virksomhedens udgifter til indkøb af varer og ydelser, der udelukkende anvendes i virksomheden. Det står i momslovens § 37, stk. 1.
Det fremgår af SKM2021.692.LSR, at bankudtog ikke opfylder krav til dokumentation for købsmomsen. Købsmomsen ansættes herefter til 0 kr.
Betingelserne for fradrag er ikke opfyldt efter momslovens § 37, stk. 1 og momsbekendtgørelsens § 81, da der ikke foreligger dokumentation for virksomhedens købsmoms, hvorfor betingelserne for fradrag ikke er opfyldt
Ændring af moms
Vi har efter vores rettelser af din salgsmoms, og din ikke godkendte købsmoms opgjort den moms du skal betale med samlet (Se bilag 3):
For perioden: 1. januar 2017 til 31. december 2017 | |
[virksomhed1] v/ [person1] – CVR-nr.. er [...1] | 46.815 kr. |
For perioden: 1. januar 2018 til 31. december 2018 | |
[virksomhed1] v/ [person1] – CVR-nr.. er [...1] | 42.935 kr. |
For perioden: 1. januar 2019 til 31. december 2019 | |
[virksomhed1] v/ [person1] – CVR-nr.. er [...1] | 75.620 kr. |
For perioden: 1. januar 2020 til 31. december 2020 | |
[virksomhed1] v/ [person1] – CVR-nr.. er [...1] | 28.328 kr. |
Der henvises i øvrigt til specifikationen af en ændrede moms. Se bilag 3 – Moms.
Opkrævningen af ovenstående foretages efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
(...)
4. Derfor kan vi ændre din moms for perioden 1. januar 2017 – 30. juni 2019
(...)
4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
I skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 fremgår det, at vi ikke kan afsende et varsel om fastsættelse eller ændring af momstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Fristen i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 betyder, at følgende gælder:
Momsperiode | Angivelsesfrist | Frist i henhold til § 31 |
1. halvår 2017 | 1. september 2017 | 1. september 2020 |
2. halvår 2017 | 1. marts 2018 | 1. marts 2021 |
1. halvår 2018 | 3. september 2018 | 3. september 2021 |
2. halvår 2018 | 1. marts 2019 | 1. marts 2022 |
1. halvår 2019 | 2. september 2019 | 2. september 2022 |
Forældelsesfristen i skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1., kan suspenderes efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, hvis du forsætligt eller minimum groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Vi har modtager dine kontoudtog således:
• | [finans3] den 9. august 2022 |
• | [finans2] den 12. august 2022 |
• | [finans1] den 16. august 2022 |
Vi har først modtaget dine kontoudtog fra [finans1] den 16. august 2022. Vi anser derfor kundskabstidspunktet i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 for at være den 16. august 2022.
Det forhold, at du har haft en virksomhed, og ikke angivet den korrekte moms, anser vi, at du som minimum har handlet groft uagtsomt, ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
En ændring af momstilsvaret efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 skal fremsættes senest 6 måneder efter, at det er kommet til vores kundskab ifølge skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Vi har sendt dig et forslag om ændring af din skat- og moms, den 3. februar 2023. I henhold til fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 skal vi træffe en afgørelse senest 3 måneder efter at varsling er sendt.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt for de ændringer, som er foretaget for perioden 1. januar 2017 – 30. juni 2019.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Skattestyrelsen har den 15. juni 2023 fremsendt en indkaldelse af årsregnskab samt regnskabsmateriale til [person3].
Derudover har vi fremsendt et forslag den 3. februar 2023. Hvor [person3] havde mulighed for at komme med bemærkninger senest den 20. februar 2023.
Vi vurderer derfor at [person3] har haft mulighed for at komme med bemærkninger til ændringerne.
Vi har ikke yderligere bemærkninger, da repræsentanten ikke er kommet med nogen dokumentation for de øvrige bemærkninger.
(...)”
Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af indehaverens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2017, 2018, 2019 og 2020 er ugyldige, samt at det allerede indberettede for afgiftsperioderne, er det korrekte resultat.
Repræsentanten har anført følgende:
”(...)
[person3]s påstand: Skats afgørelse af 27. februar har intet med realiteterne at gøre, momsansættelser og skatteansættelserne er fri fantasi – og vi kan absolut IKKE anerkende det – simpelthen fordi det er notorisk forkert.
Vi beklager os desuden over IKKE at være blevet adspurgt. [CC] har overhovedet IKKE bedt os redegøre for noget eller givet os mulighed for at forklare os.
Den skat og den moms der er indberettet i årene 17 til 20 for [virksomhed1] ER KORREKT og det er det der gælder.
Vi gør opmærksom på at vi også har været del af andre virksomheder og det er primært dem indsætninger omhandler ([virksomhed2] ApS, CVR: [...3] og [virksomhed7] ApS [...4]) – indsætninger på det der her står som egen konto er mest muligt fakturaer fra disse firmaer – og så OSSE alt muligt andet!
Eksempelvis indsætning på fælles konto d. 19/6 17 [MFN] 9000 kr. – det er for en hest! (altså noget privat!!!)
Og der er flere private indtægter, gaver m.v
Men SKAT HAR ALDRIG BEDST OS forklare hvad det er – bare truffet en afgørelse der er ”helt hen i vejret”...
Hele Skats dokument og tal/beregninger er fri fantasi i bedste H.C.Andersen stil – det har vitterligt INTET på sig (det er venstrehåndsarbejde så det basker).
I øvrigt kan det IKKE være muligt at bede om år 2017, idet det er seks år siden!! Gemmepligten er KUN på fem – alt Skats beregning for år 2017 er alene af den grund helt ugyldigt.
Det er 18,19 og 20 også – men det er så af andre grunde.
Jeg [person3] afviser enhver af Skats påstand og beregninger; og hvis det skønnes nødvendigt kan vi nok forklare de fleste indsætninger!
Men den moms og Skat der er indberettet for [virksomhed1] for årene (17, kan ikke gælde..), 18, 19 og 20 ER korrekte!”
Indehaverens repræsentant har den 28. maj 2023 fremsendt følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
”(...)
Vi benægter umiddelbart at Skattestyrelsen har sendt os noget som helst. Hverken noget forslag d. 3. februar 2023 og ej heller bedt om noget regnskab d. 15. juni 2023 (! – her menes nok 15. juni 2022!).
De to meddelelser via ”Nem-boks” er aldrig blevet afsendt af Skattestyrelsen! Det er der faktisk mange eksempler på at den digitale postgang IKKE fungerer! Og det gør vi også gældende her. [person3] har ikke registreret, læst eller modtaget noget fra Skattestyrelsen før denne afgørelse.
Iøvrigt tvivler vi på at blot en digital postgang rent lovligt kan ende med så drastiske konsekvenser, som Skattestyrelsen her lægger frem.
Vi forlanger i enhver henseende at hele processen skal gå om og Skat bør gennemgå de regnskaber som de først udbad sig d. 15. juni 2022.
Vi mener at Skat skal trække deres afgørelse tilbage og naturligvis kigge på de regnskaber de har forsøgt at bede om d. 15. juni.
[person3] har ALDRIG været bevidst om at Skattestyrelsen interesserede sig for hendes nu for længst nedlagte virksomhed.
(...)”
Retsmøde
Skattestyrelsen har den 11. marts 2024 fremsendt udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling til Landsskatteretten.
Det fremgår af udtalelsen, at Skattestyrelsen tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling.
Indehaverens repræsentant har den 25. marts 2024 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:
”Vi vil præcisere for Landsskatteretten at Skattestyrelsen såvel som Skatteankestyrelsen slet ikke har belyst sagen på objektiv vis. Hele sagsfremstillingen er direkte forkert og forfejlet; det er ganske ikke i overensstemmelse med virkeligheden - og vi agter på det bestemteste at protestere med ordlynen om "at vi har handlet groft uagtsomt" - efter vores overbevisning er det NETOP begge styrelser der handler GROFT UAGTSOMT og sagsfremstillingerne udviser en magtarrogance ud over det sædvanelige.
Det kan IKKE være rigtig at man skal dømmes UDEN at få lov til at forklare sig (...)”
Retsmøde
Indehaverens repræsentant har på retsmøde i Landsskatteretten gennemgået sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten har yderligere anført, at problematikken i sagen er at indehaveren ikke har set henvendelserne fra Skattestyrelsen før modtagelsen af afgørelsen, hvorfor indehaveren ikke har haft mulighed for at fremsende dokumentation til Skattestyrelsen.
Repræsentanten anførte videre, at indehaver ikke har fået lov til at fremsende dokumentation eller svare på spørgsmål i forbindelse med klagesagens behandling.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at den påklagede afgørelse stadfæstes.
Adspurgt af retsformanden, hvorfor repræsentanten ikke i forbindelse med klagesagen, herunder i forbindelse med retsmødet, havde indsendt eller fremlagt den dokumentation, som repræsentanten oplyser, at han er besiddelse af, anførte repræsentanten, at det havde han ikke haft mulighed for.
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet indehaverens virksomheds momstilsvar med henholdsvis 23.199 kr. i 1. halvår 2017, 23.616 kr. i 2. halvår 2017, 18.721 kr. i 1. halvår 2018, 24.214 kr. i 2. halvår 2018, 33.263 kr. i 1. halvår 2019, 42.357 kr. i 2. halvår 2019 og 28.328 kr. i 1. halvår 2020.
Retsgrundlag
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved leveringen af en vare forstås overdragelsen af retten til som ejer at råde over et materielt gode.
Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen eller ydelsen finder sted. Såfremt der udstedes en faktura over leverancen, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Hvis betalingen helt eller delvist finder sted inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunket som leveringstidspunkt. Dette følger af momslovens § 23, stk. 1 – 3.
Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betalingen helt eller delvis sted, inden leveringen finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb. Det fremgår af momslovens § 27, stk. 1.
Afgiften udgør 25 pct. af afgiftsgrundlaget. Det fremgår af momslovens § 33.
Det følger af momslovens § 37, stk. 1, at virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet. Det fremgår af momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.
Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse. Det fremgår af momslovens § 55.
Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Afgiftstilsvaret afregnes efter reglerne i kapitel 15 samt lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Hvis den indgående afgift for en afgiftsperiode overstiger den udgående afgift for samme periode, får virksomheden forskellen godtgjort efter reglerne i § 12 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. Der fremgår af momslovens § 56, stk. 1.
Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter denne lov af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, indførsel af varer fra steder uden for EU, fraførsler fra afgiftsoplag m.v. og betalingspligtige køb efter § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden. Dette fremgår af momslovens § 56, stk. 2.
Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a skal efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden samt værdien af de leverancer, der efter §§ 14-21d eller § 34 er fritaget for afgift. Dette følger af momslovens § 57, stk. 1.
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage eftersyn i lokaler, der benyttes af virksomhederne, og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, forretningsbøger, øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance m.v., uanset om disse oplysninger opbevares på papir eller på edb-medier. Dette følger af momslovens § 74, stk. 1, 1. pkt.
Materialet nævnt i stk. 1 skal efter anmodning udleveres eller indsendes til told- og skatteforvaltningen. Dette fremgår af § 74, stk. 4.
Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra Skatteforvaltningen eller fakturaer for erhvervelse fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. Det fremgår af dagældende momsbekendtgørelses § 82 (bkg. nr. 808 af 30. juni 2015).
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for stort beløb som godtgørelse og størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale, ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af friten efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor. Dette følger af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Formalitet – Ikke modtaget materialeindkaldelse og forslag til afgørelse.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har løftet bevisbyrden for afsendelse af materialeindkaldelse af 15. juni 2022 og forslag til afgørelse af 3. februar 2023.
Retten har lagt vægt på, at Skattestyrelsen har fremlagt forsendelseslog, hvoraf det fremgår, at materialeindkaldelsen og forslag til afgørelse er afleveret i indehaverens digitale postkasse.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens afgørelse af 27. februar 2023 ikke er ugyldig grundet manglende høring af indehaveren.
Forhøjelse af momstilsvar
Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. 23-0039382 vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017, 2018, 2019 og 2020 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelse af indehaverens skattepligtige resultat af virksomhed med henholdsvis 180.746 kr. i indkomståret 2017, 202.049 kr. i indkomståret 2018, 324.868 kr. i indkomståret 2019 og 113.313 kr. i indkomståret 2020.
Landsskatteretten har i ovennævnte afgørelse fundet, at indsætningerne på indehaverens bankkonti stammer fra erhvervsmæssig virksomhed. Idet indsætningerne stammer fra erhvervsmæssig virksomhed, finder retten, at det er berettiget, at Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms af indsætningerne.
Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at skønne salgsmoms af indsætningerne for afgiftsperioderne i 2017, 2018, 2019 og 2020, idet der må anses at være tale om vederlag for momspligtige leverancer. Retten har lagt vægt på, at indehaveren ikke har fremsendt regnskabsmateriale til grundlag for beregningen af virksomhedens momstilsvar.
Retten finder, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at der i tilknytning til virksomheden er afholdt udgifter, der berettiger til et momsfradrag. Virksomheden har således ikke fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
Retten har endvidere lagt vægt på, at indehaveren samt indehaverens repræsentant under klagesagens behandling har haft muligheden for at fremsende den oplyste dokumentation.
Landsskatteretten har lagt vægt på, at udgifter opgjort efter bankkontoudtog ikke opfylder kravene til dokumentation for købsmoms. Dette fremgår af SKM2021.692.LSR. Det er nødvendigt for godkendelse af et momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Betingelserne for et momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.
Landsskatteretten finder, at der derfor ikke er grundlag for at ændre Skattestyrelsens ansatte købsmoms til 0 kr. for afgiftsperioderne i 2017, 2018, 2019 og 2020.
Retten er på baggrund af ovenstående enig i Skattestyrelsens skønsmæssigt ansatte momstilsvar for indehaverens virksomhed.
Landsskatteretten stadfæster på baggrund af ovenstående Skattestyrelsens afgørelse.
Formalitet – ekstraordinær genoptagelse 1. halvår 2017 til 1. halvår 2019
Skattestyrelsen har den 3. februar 2023 fremsendt forslag til afgørelse. Varslingen om ændring af afgiftstilsvaret for afgiftsperioderne 1. halvår 2017 til 1. halvår 2019 ligger uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.
Fastsættelse af afgiftstilsvaret vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.
Landsskatteretten finder, at indehaveren ved ikke at angive de omhandlede beløb mindst groft uagtsomt har bevirket, at ansættelserne af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. halvår 2017 til 1. halvår 2019 er foretaget på et urigtigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
Retten bemærker, at Skattestyrelsen først ved modtagelsen af de sidste bankkontoudtog den 16. august 2022, er kommet til kundskab om det forhold der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 30. Skattestyrelsen har varslet ændring den 3. februar 2023 og har dermed overholdt tidsfristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, 1. pkt.
Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har fastsat momstilsvaret for indehaverens virksomhed for afgiftsperioderne 1. halvår 2017 til 1. halvår 2019 efter udløbet af den ordinære frist.