Kendelse af 03-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2024

Journalnr. 23-0040601

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019

Korrektion af købsmoms, jf. saldobalance

145.166 kr.

251.634 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for købsmoms af udgifter til repræsentation

0 kr.

48.634 kr.

Stadfæstelse

Fradrag for købsmoms af udgifter til leasing

0 kr.

22.407 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS med cvr-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 4. november 2014 af direktør og hovedanpartshaver [person1]. Selskabet er registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftledelse”. Selskabets formål er at drifte konsulentvirksomhed og solarie. Selskabet har den 1. juni 2020 solgt solcentret, hvormed driften er ophørt.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar for perioden:

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

Sum

Salgsmoms

43.196 kr.

64.220 kr.

174.895 kr.

55.090 kr.

337.401 kr.

Købsmoms

36.853 kr.

62.542 kr.

118.854 kr.

33.385 kr.

251.634 kr.

Momstilsvar

6.343 kr.

1.678 kr.

56.041 kr.

21.705 kr.

85.767 kr.

Selskabet har bogført købsmoms på selskabets konto 6903 ”Indgående moms (køb)”. Selskabets købsmoms kan baggrund af selskabets saldobalance og kontospecifikationer opgøres således:

Opgjort sum i kvartal*

Angivet

Difference

1. kvartal

19.759 kr.

36.853 kr.

-17.094 kr.

2. kvartal

46.412 kr.

62.542 kr.

-16.130 kr.

3. kvartal

45.610 kr.

118.854 kr.

-73.244 kr.

4. kvartal

33.385 kr.

33.385 kr.

0 kr.

145.166 kr.

251.634 kr.

106.468 kr.

* Ekskl. Posteringer benævnt ”Momskvitteringer.

Selskabet har angivet købsmoms af udgifter til repræsentation på 48.634 kr. og købsmoms af udgifter til leasing på 22.407 kr. svarende til i alt 71.041 kr.

Der er ikke fremlagt dokumentation herfor i form af udgiftsbilag og lignende.

Skattestyrelsen har den 11. juni 2022 indkaldt yderligere dokumentation. Selskabets hovedanpartshaver har den 28. juni 2022 anmodet om fristudsættelse på 3-4 uger, hvilket blev accepteret af Skattestyrelsen. Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 23. december 2022, og afgørelsen er truffet den 6. marts 2023.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har korrigeret den af selskabet angivne købsmoms på baggrund den fremlagte saldobalance i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til repræsentation og leasing på i alt 71.041 kr. i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019.

Skattestyrelsen har som begrundelse herfor anført følgende:

”...

2. Moms

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Den indgående moms der fremgår af den fremsendte saldobalance samt kontospecifikationer (se vedlagte bilag 2 og 3) kan ikke afstemmes til den angivne købsmoms.

Skattestyrelsen har derfor, ud fra de modtagne kontospecifikationer, opgjort indgående moms for 1. – 4. kvartal 2019. Der er foretaget sammentælling af posteringerne i hvert kvartal og ikke med taget posteringerne benævnt ”Momskvittering”.

Det medfører efter Skattestyrelsens opfattelse følgende korrektioner:

Kvartal

Opgjort sum i kvartal ekskl.

”Momskvitteringer”

Angivet

Korrektion

1. kvartal

19.759 kr.

36.853 kr.

-17.094 kr.

2. kvartal

46.412 kr.

62.542 kr.

-16.130 kr.

3. kvartal

45.610 kr.

118.854 kr.

-73.244 kr.

4. kvartal

33.385 kr.

33.385 kr.

0 kr.

Ej godkendt

købsmoms

145.166 kr.

251.634 kr.

106.468 kr.

Virksomheden kan, efter momslovens § 37, stk. 1, medregne moms af momsbelagte fradragsberettigede udgifter til virksomhedens købsmoms.

Det kræver dog, at der fremlægges fyldestgørende dokumentation for de afholdte udgifter, jf. momsbekendtgørelsens § 82. I modsat fald er Skattestyrelsen, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, berettiget til at fastsætte momsen skønsmæssigt.

På grund af den manglende dokumentation kan der ikke godkendes fradrag for følgende, af den af selskabet, afholdte købsmoms.

Der skal henvises til vedlagte bilag 1, der viser i specificeret form, hvilke omkostninger der ikke godkendes.

Repræsentation (fratrukket 100 % i bogføringen)

48.634 kr.

Leje/leasing af driftsudgifter

22.407 kr.

I alt

71.041 kr.

Det er, ud fra de foreliggende oplysninger, desuden Skattestyrelsens opfattelse, at udgifterne er selskabet uvedkommende, men afholdt i privat øjemed. Dette begrundes med, at der ud fra posteringsteksterne er tale om typiske private udgifter.

Det skal derfor bemærkes, at udgifterne vil blive anset for maskeret udbytte til selskabets hovedaktionær, jf. ligningslovens § 16 A.

Fristgennembrud moms

Der er som udgangspunkt indtrådt forældelse efter skatteforvaltningsloven § 31 for så vidt angår moms for 1. - 3. kvartal 2019.

Det er imidlertid Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet eller nogen på dennes vegne forsætligt, eller groft uagtsomt, har bevirket at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet er omfattet af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, hvorefter fristen i skatteforvaltningsloven § 31 suspenderes for så vidt angår momstilsvaret for 1. og 3. kvartal 2019.

Skattestyrelsen har den 11. juni 2022 indkaldt yderligere dokumentation for flere udgiftsposter. Skattestyrelsen gav i denne forbindelse frist for besvarelse frem til den 28. juni 2022. Den 16. juni 2022 har selskabets hovedaktionær sendt en mail, hvor der ønskes yderligere 3-4 ugers frist. Skattestyrelsen har ikke hørt fra, hverken selskabet eller dets hovedaktionær efterfølgende.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at det tidligst den 28. juni 2022 har været muligt at opgøre et korrekt krav af Skattestyrelsen. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at vi ved fremsendelse af dette forslag har opfyldt reaktionsfristen på 6 måneder i henhold til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019 nedsættes med 177.509 kr.

Selskabet har som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

PÅSTAND

Der nedlægges principalt påstand om, at selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til og med 31. december 2019 nedsættes med kr. 177.509 og selskabets skattepligtig indkomst nedsættes med kr. 406.055.

SUBSIDIÆR PÅSTAND

Der nedlægges subsidiært påstand om, at selskabets momstilsvar og skattepligtig indkomst for perioden 1. januar 2019 til og med 31. december 2019 nedsættes mest muligt alt efter Landsskatterettens skøn.

MERE SUBSIDIÆR PÅSTAND

Der nedlægges mere subsidiært påstand om, at selskabets momstilsvar og skattepligtig indkomst for perioden 1. januar 2019 til og med 31. december 2019 hjemvises til fornyet behandling.

SAGSFREMSTILLING OG BEMÆRKNINGER

Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets moms og skattepligtig indkomst for perioden 1. januar – 31- december 2019 skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har ikke indsendt dokumentation for Selskabets fradragsberettigede udgifter, hvilket betyder, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende. Denne dokumentation er Selskabet ved at indhente fra Selskabets revisor. Dokumentation vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.

FAKTUM

Der henvises i første omgang i sagsfremstilling i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.

Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg – herunder vil der blive fremlagt dokumentation for Selskabets fradragsberettigede udgifter.

...”

Selskabets repræsentant har på trods af opfordring hertil ikke fremlagt dokumentation for udgifterne.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har korrigeret den af selskabet angive købsmoms perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019, idet denne ikke stemmer overens med den fremlagte saldobalance.

Sagen angår desuden, hvorvidt der kan godkendes fradrag for den af selskabet angivne købsmoms relateret til udokumenterede udgifter til repræsentation og leasing på i alt 71.041 kr. i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019.

Fradrag for købsmoms

Retsgrundlaget

Af momslovens § 37, stk. 1, fremgår følgende:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Af § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015, fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af den 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1 fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

Bevisbyrden, for at en varer eller en ydelse er anvendt til brug for selskabets leverancer påhviler den, der ønsker fradraget.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Ad. 1 Korrektion af købsmoms jf. saldobalance

Selskabet har angivet købsmoms på i alt 251.634 kr. for perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2019.

Landsskatteretten kan tiltræde Skattestyrelsens opgørelse af selskabets købsmoms for perioden på 145.166 kr. på baggrund af saldobalance og kontospecifikationer.

Ad. 2 Købsmoms af udgifter til repræsentation og leasing

Selskabet har angivet købsmoms i relation til udgifter til repræsentation og leasing på i alt 71.041 kr. i perioden fra 1. januar 2019 til 31. december 2019.

Der er ikke fremlagt dokumentation for udgifterne, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse, hvor selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 forhøjes med i alt 177.509 kr.

Der er ikke grundlag for hjemvisning, hvorfor repræsentantens mere subsidiære påstand om hjemvisning ikke kan føre til et andet resultat.

Formalitet – ekstraordinær genoptagelse

Retsgrundlag

Af skatteforvaltningslovens §§ 31, stk. 1, og 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, fremgår følgende (uddrag):

”§ 31.Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Tilsvarende kan varsel om ændring af godtgørelse af afgift ikke afsendes senere end 3 år efter, at kravet om godtgørelse tidligst kunne gøres gældende. Fastsættelsen af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen skal foretages senest 3 måneder efter udløbet af fristen efter 1. eller 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 3. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes.

(...)

§ 32.Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:

(...)

3) Den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret eller godtgørelsen er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

(...)

Stk. 2. En ændring af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen af afgift kan kun foretages efter stk. 1, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller anmodningen fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede fremsættes senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31. En ændring af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at fristen efter 2. pkt. forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsen har ændret selskabets momstilsvar for 1. kvartal, 2, kvartal og 3. kvartal 2019 med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og stk. 2.

Retten finder, at det kan tilregnes selskabet som mindst groft uagtsomt, at selskabet har angivet købsmoms i perioden, som ikke er i overensstemmelse med kontospecifikationerne, samt at selskabet har angivet købsmoms af udgifter, som der ikke er fremlagt dokumentation for.

Skattestyrelsen har den 11. juni 2022 indkaldt yderligere dokumentation. Selskabets hovedanpartshaver har den 28. juni 2022 anmodet om fristudsættelse på 3-4 uger, hvilket blev accepteret af Skattestyrelsen. Kundskabstidspunktet er således tidligst den 28. juni 2022. Skattestyrelsen har udsendt varsel ved forslag til afgørelse dateret den 23. december 2022, hvilket er inden for 6-måneder fra kundskabstidspunktet den 28. juni 2022, hvorfor fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt. er overholdt.

Skattestyrelsens afgørelse er dateret den 6. marts 2023, hvilket er mindre end 3 måneder fra forslaget, hvorfor ansættelsesfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. er overholdt.

Betingelserne for at ændre selskabets momstilsvar ekstraordinært for 1. kvartal, 2. kvartal og 3. kvartal 2019 er opfyldt.