Kendelse af 05-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2024

Journalnr. 23-0044720

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med i alt 1.282.147 kr. for perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af selskabets udgifter til underleverandører.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev startet den 28. august 2014 af [virksomhed2] ApS. Selskabet er ejet og drevet af [person1], herefter selskabsejeren, der er den legale og reelle ejer af selskabet. Selskabet var frem til den 5. april 2020 registreret under hovedbranchen 563000 ”Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.”, og selskabet har siden den 6. april 2020 været registreret under branchekoden 382200 ”behandling og bortskaffelse af farligt affald”. Selskabets formål er nedrivning, behandling og bortskaffelse af farligt affald samt, efter ledelsens skøn, anden aktivitet i forbindelse hermed.

Skattestyrelsen har, på baggrund af de af selskabet fremlagte saldobalancer, kontoudskrifter og kontokort for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022, oplyst, at selskabet har omsat for 8.807.716 kr. ekskl. moms. Selskabet har derudover bogført udgifter til underleverandører for 4.609.470 kr. ekskl. moms i samme periode.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. kvartal 2021

5-6

4

2. kvartal 2021

7-8

4-6

3. kvartal 2021

6-8

1,93-4

4. kvartal 2021

6

3-4

1.kvartal 2022

4-5

3

Selskabet har anvendt dels egne ansatte, og dels underleverandører, og har i 2021 indberettet følgende lønninger:

CPR-nr.

Navn

A-indkomst m. AM-bidrag

A-indkomst u AM-bidrag

A-skat

[...]

[person2]

104.213 kr.

0 kr.

24.896 kr.

[...]

[person3]

45.409 kr.

0 kr.

6.591 kr.

[...]

[person4]

202.823 kr.

0 kr.

53.829 kr.

[...]

[person5]

33.421 kr.

0 kr.

5.147 kr.

[...]

[person6]

96.564 kr.

0 kr.

26.698 kr.

[...]

[person7]

59.877 kr.

0 kr.

6.737 kr.

[...]

[person8]

44.811 kr.

0 kr.

8.332 kr.

[...]

[person9]

17.667 kr.

0 kr.

3.250 kr.

[...]

[person10]

136.660 kr.

0 kr.

29.172 kr.

[...]

[person11]

164.770 kr.

0 kr.

41.176 kr.

[...]

[person1]

505.121 kr.

0 kr.

170.236 kr.

I alt

1.411.336 kr.

0 kr.

376.064 kr.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at ansatte i selskabet primært arbejder som pladsformænd. Pladsformændene leder arbejdet ude på pladserne. Pladsformændene kan bestille underleverandører. Der er otte pladsformænd. Pladsformændene arbejder på fuld tid, måske er der en enkelt, der arbejder i flexjob. Pladsformændene har en timeløn på 160 kr.

Selskabet har været momsregistreret siden den 28. august 2014, og har angivet følgende i moms i perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2021

897.620 kr.

560.413 kr.

337.207 kr.

2. halvår 2021

553.498 kr.

559.444 kr.

-5.946 kr.

1. kvartal 2022

750.811 kr.

573.050 kr.

177.761 kr.

I alt

2.201.929 kr.

1.692.907 kr.

509.022 kr.

Selskabet har angivet fradrag for købsmoms for udgifter til fire underleverandører i perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022.

Underleverandør

Anvendt i år

Beløb ekskl. moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed3]

2021

379.260 kr.

474.075 kr.

[virksomhed4] ApS

2021

350.640 kr.

438.300 kr.

[virksomhed5] ApS

2021

1.552.065 kr.

1.940.081 kr.

[virksomhed6] ApS

2021 og 1. kvartal 2022

2.846.625 kr.

3.558.281 kr.

Total

5.128.590 kr.

6.410.737 kr.

Følgende oplysninger foreligger vedrørende de fire underleverandører:

[virksomhed3] , CVR-nr. [...2]. [person12] startede enkeltmandvirksomheden den 26. november 2020, og virksomheden ophørte den 31. marts 2021.Kenny [person12] har ikke selvangivet overskud af virksomheden for år 2021. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 411000 ”Gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] var momsregistreret i perioden fra den 26. november 2020 til den 31. marts 2021, men at der ikke på noget tidspunkt er angivet moms. [virksomhed3] har desuden været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet løn på noget tidspunkt.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har der ikke været ansatte i [virksomhed3].

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3].

Selskabet har som dokumentation for retten til fradrag for købsmoms fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed3]:

Fakturadato

Bogføringsdato

Beskrivelse

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.03.2021

28.02.2021

[adresse1], [by1]

[virksomhed7], [by2]

[adresse2], [by3]

[adresse3], [by1]

[sygehus1], [by4]

[adresse4], [by5]

[...] skolen, [by6]

[adresse5] , [by7]

154

177.300 kr.

44.325 kr.

221.625 kr.

01.03.2021

28.02.2021

[adresse6], [by8]

[adresse7], [by9]

[adresse8], [by10]

[adresse9], [by11]

[adresse10], [by8]

155

201.960 kr.

50.490kr.

252.450kr.

Total

379.260 kr.

94.815 kr.

474.075 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed3] indeholder en beskrivelse af en geografisk placering, som for eksempel ”[adresse1], [by1]” eller ”[adresse3], [by1]”. Der måles i antal og enheder. Enheder fremgår som timer. Det fremgår ikke af fakturaen hvilket arbejde der er blevet udført, hvornår arbejdet er udført og hvem der har udført arbejdet.

Fakturadatoen for begge fakturaer ligger efter bogføringsdatoen.

Selskabet har ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] i perioden fra den 1. juli 2020 til den 30. juni 2021 i alt har udstedt fakturaer for ca. 13 mio. kr. ekskl. moms.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at han ikke kunne erindre, at selskabet har anvendt [virksomhed3] som underleverandør. Selskabsejeren henviste til, at han i perioder ikke har været på arbejde grundet sygdom og andre forhold.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at det er formand [person13], der har haft kontakten til [virksomhed3], samt at [person13] ikke længere er ansat.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ikke har angivet løn for en person med navnet [person13] i 2021.

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 har selskabsejeren oplyst, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], blev stiftet den 6. september 2017. [virksomhed4] ApS er registreret under branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibrancherne 412000 ”Opførelse af bygninger”, 681000 ”Køb og salg af egen fast ejendom” og 682030 ”Anden udlejning af boliger”. Selskabets formål er at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[virksomhed4] ApS er opløst efter konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 25. maj 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ApS ikke haft ansatte i 1. kvartal 2021.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ApS for 1. halvår 2021 har angivet salgsmoms, købsmoms og tilsvar med 0 kr., samt at [virksomhed4] ApS ikke har indberettet A-indkomst i 2021.

Selskabet har som dokumentation for retten til fradrag for købsmoms fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.03.2021

31.03.2021

[...]-21-007

176.490 kr.

44.122 kr.

220.612 kr.

22.03.2021

31.03.2021

[...]-21-008

174.150 kr.

43.537 kr.

217.687 kr.

Total

350.640 kr.

87.660 kr.

438.300 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed4] ApS indeholder en beskrivelse af en geografisk placering, som for eksempel ”[adresse11][by12].” og ”[...]skolen, [by6]”. Der er angivet timeantal for hver lokation. Prisen beregnes ud fra en timepris på 180 kr. ekskl. moms. På faktura [...]-21-007 fremgår en samlet arbejdsbeskrivelse i form af ”nedbryder og byggeplads oprydning.” Der er ikke en beskrivelse af arbejdet på faktura [...]-21-008. På ingen af de to fakturaer er det angivet, hvem der har udført arbejdet eller hvornår arbejdet er udført. Som tidspunkt for, hvornår arbejdet er udført, er et interval på to uger angivet.

Der er ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er indbetalinger på [virksomhed4] ApS’ bankkonto i væsentligt omfang blevet overført til udlandet, og [virksomhed4] ApS har, ifølge Skattestyrelsen, ikke købt varer eller ydelser i udlandet.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at han ikke kunne erindre, at selskabet har anvendt [virksomhed4] ApS som underleverandør. Selskabsejeren henviste til, at han i perioder ikke har været på arbejde grundet sygdom og andre forhold.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at det er formand [person13], der har haft kontakten til [virksomhed4] ApS, samt at [person13] ikke længere er ansat.

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 har selskabsejeren oplyst, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...4], blev stiftet den 11. februar 2021. [virksomhed5] ApS’ legale ejer er [virksomhed8] ApS og reelle ejer er [person14]. [virksomhed5] ApS er registreret med branchekode 691000 ”Juridisk bistand”. Selskabets formål er at formidle entrepriseopgaver og bistå klienter i forbindelse med forhandling af entreprisekontrakter og rådgivningsaftaler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.

[virksomhed5] ApS er opløst efter konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 17. maj 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har der ikke været ansatte i [virksomhed5] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ApS har anmodet Skattestyrelsen om registrering for moms, men er nægtet registrering. [virksomhed5] ApS har derfor ikke været momsregistreret i samhandelsperioden, og har tilsvarende ikke været registreret som arbejdsgiver.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5] ApS.

Selskabet har som dokumentation for retten til fradrag for købsmoms fremlagt 13 fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

11.05.2021

30.04.2021

10087

179.100 kr.

44.775 kr.

223.875 kr.

18.05.2021

30.04.2021

10104

172.800 kr.

43.200 kr.

216.000 kr.

27.05.2021

27.05.2021

10137

57.500 kr.

14.375 kr.

71.875 kr.

14.06.2021

31.05.2021

10195

155.700 kr.

38.925 kr.

194.625 kr.

14.06.2021

31.05.2021

10194

130.200 kr.

32.550 kr.

162.750 kr.

16.06.2021

16.06.2021

10199

172.800 kr.

43.200 kr.

216.000 kr.

08.07.2021

08.07.2021

10274

151.725 kr.

37.931,25 kr.

189.656,25 kr.

11.07.2021

12.07.2021

10277

148.500 kr.

37.125 kr.

185.625 kr.

09.08.2021

09.08.2021

10343

169.590 kr.

42.397,50 kr.

211.987,50 kr.

06.09.2021

06.09.2021

10402

96.390 kr.

24.097,50 kr.

120.487,50 kr.

13.10.2021

13.10.2021

10493

30.060 kr.

7.515 kr.

37.575 kr.

13.10.2021

13.10.2021

10495

7.700 kr.

1.925 kr.

9.625 kr.

03.11.2021

04.11.2021

10529

80.000 kr.

20.000 kr.

100.000 kr.

Total

1.552.065 kr.

388.016,25 kr.

1.940.081,25 kr.

Selskabet har den 30. september 2021 bogført 7.700 kr. ekskl. moms., som selskabet har angivet fradrag for. Det fremgår, at den bogførte post vedrører [virksomhed5]. Der er ikke fremlagt en faktura svarende til beløbet, ligesom der ikke ses at være sket betaling af den bogførte post.

Af samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS fremgår, at der er tale om mandskabsleje. Der fremgår en geografisk placering angivet som for eksempel ”[adresse12], [by13]” eller ”[adresse13], [by14]”. Der måles i antal og enheder. På nogle fakturaer er enheden timer, på andre fremgår stk. Det fremgår ikke tydeligt, hvilken type arbejde, der er blevet udført. På størstedelen af fakturaerne er opgavebeskrivelsen anført som ”Mandskabsleje”. På enkelte fakturaer, som f.eks. faktura 10274, er det anført, at der er udført murerarbejde. Det er ikke angivet, hvem der har udført arbejde, eller hvornår arbejdet er udført.

Faktura 10087 har fakturadato den 11. maj 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 30. april 2021.

Faktura 10104 har fakturadato den 18. maj 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 30. april 2021.

Faktura 10195 har fakturadato den 14. juni 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 31. maj 2021.

Faktura 10194 har fakturadato den 14. juni 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 31. maj 2021.

Der er ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har undersøgt bankkontoen tilhørende [virksomhed5] ApS, som i perioden fra april 2021 til december 2021 indeholdt 65 mio. kr., hvoraf ca. 63,8 mio. kr. blev overført til en udenlandsk bank. Bankkontoen blev tømt løbende og systematisk, oftest dagligt eller dagen efter.

Skattestyrelsen har oplyst, at [person14] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har tillige oplyst, at [person14] ikke har modtaget løn fra [virksomhed5] ApS i samhandelsperioden. [person14] har ved møde i skifteretten oplyst, at der ikke har været anden drift i selskabet end udstedelse af fakturaer.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at [person13] har lejet folk hos [virksomhed5] ApS. Efter Skattestyrelsens oplysninger, har selskabet i år 2021 ikke angivet løn for en person med navnet [person13].

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 oplyste selskabsejeren, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...5], blev stiftet den 28. april 2021. [virksomhed6] ApS er stiftet af Anpartsselskabet [virksomhed9] og selskabets legale og reelle ejer er [person15]. [virksomhed6] ApS er registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibranchen 532000 ”Andre post- og kurertjenester”. Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor kontraktbasis i servicesektoren, og anden i forbindelse hermed bestående virksomhed.

[virksomhed6] ApS er under konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 19. december 2022.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ApS har angivet moms i perioden med samhandel. For 1. kvartal 2022 er salgsmoms angivet med 202.750 kr. og købsmoms med 150.287 kr. svarende til et momstilsvar på 52.463 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ApS i 2021 samlet har indberettet løn med 41.110,70 kr. Indberettet løn for 4. kvartal 2021 udgør 27.173,80 kr. og indberettet løn for 1. kvartal 2022 udgør samlet 50.047,60 kr.

Skattestyrelsen har desuden oplyst, at [person15] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. [person15] har modtaget løn fra [virksomhed6] ApS, der ikke modsvarer omsætningen, set i forhold til udstedte fakturaer.

Af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår, at der er én ansat fra september 2021 og resten af kontrolperioden.

Selskabet har som dokumentation for retten til fradrag for købsmoms fremlagt 20 fakturaer udstedt af [virksomhed6] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

18.09.2021

30.09.2021

172

179.010,00 kr.

44.752,50 kr.

223.762,50 kr.

18.09.2021

30.09.2021

173

47.880,00 kr.

11.970,00 kr.

59.850,00 kr.

30.11.2021

31.10.2021

215

115.740,00 kr.

28.935,00 kr.

144.675,00 kr.

19.12.2021

30.11.2021

257

53.644,43 kr.

13.411,10 kr.

67.055,54 kr.

30.11.2021

30.11.2021

242

161.730,00 kr.

40.432,50 kr.

202.162,50 kr.

19.12.2021

31.12.2021

256

95.490,00 kr.

23.872,50 kr.

119.362,50 kr.

19.12.2021

31.12.2021

257

99.625,57 kr.

24.906,40 kr.

124.531,46 kr.

19.01.2022

31.12.2021

293

120.240,00 kr.

30.060,00 kr.

150.300,00 kr.

31.01.2022

31.12.2021

329

28.736,00 kr.

7.184,00 kr.

35.920,00 kr.

19.01.2022

25.01.2022

294

139.680,00 kr.

34.920,00 kr.

174.600,00 kr.

31.01.2022

31.01.2022

329

41.824,00 kr.

10.456,00 kr.

52.280,00 kr.

31.01.2022

31.01.2022

328

34.965,00 kr.

8.741,25 kr.

43.706,25 kr.

22.01.2022

31.01.2022

327

142.110,00 kr.

35.527,50 kr.

177.637,50 kr.

28.02.2022

31.01.2022

363

114.795,00 kr.

28.698,75 kr.

143.493,75 kr.

15.01.2022

31.01.2022

326

140.850,00 kr.

35.212,50 kr.

176.062,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

363

114.795,00 kr.

28.698,75 kr.

143.493,75 kr.

28.02.2022

28.02.2022

362

40.050,00 kr.

10.012,50 kr.

50.062,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

366

64.935,00 kr.

16.233,75 kr.

81.168,75 kr.

28.02.2022

28.02.2022

367

46.305,00 kr.

11.576,25 kr.

57.881,25 kr.

28.02.2022

28.02.2022

364

255.330,00 kr.

63.832,50 kr.

319.162,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

365

111.240,00 kr.

27.810,00 kr.

139.050,00 kr.

15.03.2022

31.03.2022

437

254.250,00 kr.

63.562,50 kr.

317.812,50 kr.

31.03.2022

31.03.2022

436

132.360,00 kr.

33.090,00 kr.

165.450,00 kr.

31.03.2022

31.03.2022

438

195.210,00 kr.

48.802,50 kr.

244.012,50 kr.

31.03.2022

31.03.2022

439

115.830,00 kr.

28.957,50 kr.

144.787,50 kr.

I alt

2.846.625 kr.

711.656 kr.

3.558.281 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed6] ApS har engelske beskrivelser, som ”bill to”, ”Description”, ”Invoice Date”, ”Amount” etc. Beskrivelsen af, hvad der er købt, er angivet på dansk. Den danske beskrivelse indeholder oplysning om lokation, hvornår, hvad og mængde. Lokationen er beskrevet som for eksempel ”[adresse7], [by9]” eller ”[adresse14], [by15]”. På enkelte fakturaer fremgår en timepris. Det fremgår ikke hvad der er blevet udført og hvem der har udført arbejdet.

Der er ikke kronologi i fakturaernes nummerering.

Faktura 215 har fakturadato den 30. november 2021, bogføringsdatoen er den 31. oktober 2021.

Faktura 257 har fakturadato den 19. december 2021, bogføringsdatoen er den 30. november 2021.

Faktura 293 har fakturadato den 19. januar 2022, bogføringsdatoen er den 31. december 2021.

Faktura 329 har fakturadato den 31. januar 2022, bogføringsdatoen er den 1. januar 2022.

Faktura 363 har fakturadato den 28. februar 2022, bogføringsdatoen er den 31. januar 2022.

Faktura 257 betales i to rater. Det samme gør sig gældende for faktura 329 og faktura 363.

Selskabsejeren har sendt mails til [virksomhed6] ApS. De fremsendte mails har navnet ”konfirmering af timer + ugenummer”.

Af mails den 8. november 2021 fremgår: ”Jeg sender her de timer vi har brugt jeres folk, hvis i er enige, kan i sende faktura til [...@...eu] så godkender jeg dem til betaling hurtigst muligt. Husk timepris er aftalt til 180,00 kr. ex moms pr. time”. Den tilhørende faktura er udstedt den 18. september 2021.

[virksomhed6] ApS har til Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed6] ApS ikke selv udfører opgaverne for sine kunder. [virksomhed6] ApS formidler alene opgaver.

Skattestyrelsen har den 1. august 2022 modtaget mail fra selskabsejeren hvori han oplyser, at al kontakt med [person15] er foregået telefonisk.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 1.282.147 kr. i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til underleverandører.

Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...

[virksomhed1] ApS har indsendt en lang række timesedler. Der er vedlagt et eksempel som bilag 8. Skattestyrelsen har gennemgået timesedlerne. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at timesedlerne ikke dokumenterer, hvem der har udført arbejdet. Materialet kan derfor ikke anvendes som dokumentation for, at navngivne underleverandører har udført arbejde for [virksomhed1] ApS.

Direktør [person1] har oplyst, at der er 8 pladsformænd, der arbejder på fuld tid, måske er der en enkel, der arbejder i flexjob. Det er oplyst, at pladsformænd har en timeløn på 160 kr. Selskabets lønangivelser afspejler ikke, at der er 8 fuldtidsansatte pladsformænd.

[person1] har også oplyst, at det er formand [person13], der har kontakten til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS. [virksomhed1] ApS har ikke angivet løn i år 2021 til en person med navnet [person13].

På det foreliggende grundlag kan Skattestyrelsen ikke godkende fradrag for moms af fakturaer udstedt af følgende underleverandører:

1.

[virksomhed3]

[...6]

2.

[virksomhed4] ApS

[...3]

3.

[virksomhed5] ApS

[...4]

4.

[virksomhed6] ApS

[...5]

da fakturaerne efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan anvendes som dokumentation for moms-fradrag efter momslovens § 37, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, idet det ikke er dokumenteret, at de på fakturaerne anførte ydelser er leveret af disse virksomheder.

Skattestyrelsen anser fakturaer udstedt af ovennævnte virksomheder for fiktive. Skattestyrelsen har tilbageført fakturaerne på bogføringsdatoen, således at den fratrukne indgående afgift tilbageføres på det tidspunkt, hvor den oprindeligt er fratrukket.

Der henvises til begrundelsen nedenfor.

1.[virksomhed3], CVR-nr. [...6]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser til [virksomhed1] ApS.

Ved vurderingen er henset til, at

[virksomhed3] ikke har ansatte,
[virksomhed3] er momsregistreret og arbejdsgiverregistreret, men ikke har angivet moms og løn til Skattestyrelsen på noget tidspunkt,
der er tale om en nystiftet virksomhed, der inden for en kort periode foretager fakturering af en omsætning på ca. 13 mio. kr., dette er efter Skattestyrelsens opfattelse usædvanligt,
[virksomhed3] har faktureret ydelser inden for mange forskellige branche,
[virksomhed3] ikke svarer på henvendelser fra Skattestyrelsen,
fakturaer udstedt af [virksomhed3] ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 57,
betaling af langt størstedelen af de af virksomheden udstedte fakturaer skal ske til bankkonti, som virksomheden ikke er ejer af og som på ingen måde ses tilknyttet til [virksomhed3]. Forholdet må efter Skattestyrelsens opfattelse betegnes som usædvanligt, idet dette ikke ville være tilfældet, såfremt der var tale om en reel virksomhed,
[virksomhed3] ikke anses for at have de tekniske eller menneskelige ressourcer til at foretage det på fakturaerne anførte, henset til at der ikke er ansatte i virksomheden, samt at det ikke er konstateret, at [virksomhed3] selv skulle have tilkøbt underleverandørydelser til det fakturerede arbejde,
[virksomhed3] har udstedt fakturaer uden for den periode, hvor virksomheden er registreret.

2.[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ApS ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser til [virksomhed1] ApS.

Ved vurderingen er henset til, at

[person16] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden, men ikke har modtaget løn fra [virksomhed4] ApS,
[virksomhed4] ApS har angivet moms med 0 kr.,
[virksomhed4] ApS har angivet A-indkomst med 0 kr.,
[virksomhed4] ApS ikke har indsendt regnskabsmateriale,
[virksomhed4] ApS er under konkurs som følge af manglende indsendelse af regnskab
[virksomhed4] ApS ifølge fakturaer har ”solgt” mandskab, men selskabet har ingen ansatte,
at en væsentlig del af [virksomhed4] ApS ´s indtægter overføres til udlandet selvom selskabet ikke har købt varer eller ydelser i udlandet.

3.[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...4]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ApS ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser til [virksomhed1] ApS.

Ved vurderingen er henset til, at

[person14] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden, men ikke har modtaget løn fra [virksomhed5] ApS,
[person14] ved møde i skifteretten oplyste, at der ikke har været anden drift i selskabet end udstedelse af fakturaer,
[virksomhed5] ApS er nægtet registrering for moms og derfor ikke har været momsregistreret,
[virksomhed5] ApS ikke er registreret som arbejdsgiver,
selskabet ikke er registreret med branchekode, der dækker det udførte arbejde,
selskabet ikke har reageret på Skattestyrelsens henvendelse,
der ikke ses afholdt udgifter af betydning forbundet med reel virksomhedsdrift og der stort set ikke ses anvendt underleverandører, fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 57,
der indgår i størrelsesordenen 65 mio. kr. på selskabets bankkonto, hvoraf hovedparten overføres til en udenlandsk bank,
bankkonto tømmes løbende og systematisk oftest dagligt eller dagen efter,
[virksomhed5] ApS har udstedt fakturaer til [virksomhed1] ApS, der ikke er bogført og betalt,
fakturaer udstedt til [virksomhed1] ApS er betalt af et andet selskab.

4.[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5]

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ApS ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser til [virksomhed1] ApS.

Ved vurderingen er henset til, at

direktør [person15] har modtaget en løn fra [virksomhed6] ApS, der ikke umiddelbart svarer til at være direktør i et selskab med en betydelig omsætning,
fakturaer udstedt af [virksomhed6] ApS til [virksomhed1] ApS ikke kan indeholdes i [virksomhed6] ApS ´ momsangivelse for 1. kvartal 2022,
[virksomhed6] ApS ´ omsætning ifølge momsangivelserne fra 3. til 4. kvartal 2021 vokser urealistisk meget også set i relation til samlede lønudgifter i år 2021,
fakturaer udstedt af [virksomhed6] ApS ikke opfylder kravene i momsbekendtgørelsens § 57,
[virksomhed6] ApS er registreret med branchekode 821 100 Kombinerede administrationsydelser, der ikke umiddelbart er foreneligt med at udføre rengøring, havearbejde og malerarbejde,
timer ”afstemmes” med henblik på udarbejdelse af faktura efter fakturaen er udstedt,
det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan drives erhvervsvirksomhed med en timepris på 180 kr. ekskl. moms, da denne ikke levner plads til betaling af mindsteløn + feriepenge + sociale omkostninger+ øvrige driftsomkostninger + avance. [virksomhed6] ApS har tilkendegivet, at de anvender underleverandører, hvilket henset til førnævnte timepris på 180 kr. ekskl. moms ikke giver økonomisk mening, idet det vil give underskud i de næste underleverandørled.

...”

Skattestyrelsen er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsen har i afgørelse af 23. februar 2023 nægtet selskabet fradrag for købsmoms med i alt 1.282.147 kr. for udgifter afholdt til fire underleverandører i perioden fra den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2022. Nægtelsen skyldes, at der ikke anses for at være sket levering mod vederlag i henhold til de fremlagte fakturaer fra underleverandørerne, da fakturaerne ikke anses for at være reelle.

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Da de fremlagte fakturaer fra underleverandørerne ikke indeholder de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsen, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført, påhviler der derfor selskabet en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til fakturaerne.

Med samme begrundelse som anført af Skatteankestyrelsen, finder Skattestyrelsen, at selskabet ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Selskabet har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Når der henses til de nævnte forhold angående de fire underleverandører, er der samlet set tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat, jf. Østre Landsrets dom i SKM2023.213.ØLR.

...”

Selskabets opfattelse

Repræsentanten har fremsat påstand om, at den af Skattestyrelsen foretagne forhøjelse af selskabets momstilsvar skal tilsidesættes.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende (uddrag):

”...

Det kan ikke anerkende, at min klients leverandører betegnes som en "fakturafabrik".

Min klient har handlet i god tro, og der er sket levering.

Da der er sket levering og handlet i god tro er det med urette, at min klient er blevet

pålagt A-skat, m.v.

...”.

Selskabets repræsentant er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse til indstillingen:

”...

Det fastholdes, at der rent faktisk er sket ydelse, og at man har været i god tro. Klageren har tilkendegivet ønske om at få adgang til at fremkomme med et mundtligt indlæg overfor det besluttende forum.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Der skal tages stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms med i alt 1.282.147 kr. for udgifter afholdt til fire underleverandører i perioden fra den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2022. Nægtelsen skyldes, at der ikke anses for at være sket levering mod vederlag i henhold til de fremlagte fakturaer fra underleverandørerne, idet fakturaerne anses for ikke at være reelle.

Retsgrundlag

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af momsbekendtgørelsens § 81 (tidligere § 82) fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens § 57, stk. 1 (tidligere § 58, stk. 1) er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter selskabet pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

De fremlagte fakturaer fra underleverandørerne indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsen, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.

Der påhviler derfor selskabet en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til fakturaerne.

Selskabet har ikke fremlagt dokumentation i form af samarbejdsaftaler eller andet, som understøtter fakturaerne. Selskabet har fremlagt timeopgørelser. Det fremgår imidlertid ikke af de fremlagte timeopgørelser, hvem der har udført arbejdet, og selskabet har dermed ikke i tilstrækkeligt omfang redegjort for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR.

Landsskatteretten har derudover lagt vægt på flere forhold, som gør sig gældende, for de fire underleverandører.

For så vidt angår underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS har disse underleverandører ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. Underleverandørerne har heller ikke afregnet moms, og [virksomhed5] ApS er nægtet momsregistrering. Alle tre underleverandører er gået konkurs.

Hertil kommer, at flere fakturaer fra [virksomhed3] ApS og [virksomhed5] er bogført hos selskabet, før fakturaerne er udstedt. Begge de nævnte underleverandører har desuden en uforholdsmæssig høj omsætning i den påklagede periode, set i forhold til, at der ikke er nogen ansatte. Endelig fremgår det, at beløb på [virksomhed4] og [virksomhed5]s bankkonto, med det samme overføres til udenlandske konti.

For så vidt angår underleverandøren [virksomhed6] ApS er der angivet moms og indberettet løn i perioden med samhandel. Imidlertid stemmer de indberettede beløb ikke med underleverandørens omsætning og antal ansatte i perioden. [virksomhed6] ApS har haft en person ansat fra september 2021 og frem. Af de fremlagte fakturaer fremgår, at der opkræves beløb for mandskabsleje for timetal, der langt overstiger, hvad en person kan levere af arbejdskraft. Flere af de udstedte fakturaer fra [virksomhed6]s har desuden en fakturadato som ligger efter selskabets bogføringsdato. Endelig fremgår det, at selskabsejeren personligt har været i kontakt med [virksomhed6] ApS, da der er sendt mails til [virksomhed6] ApS med konfirmering af, hvor mange timer der skal faktureres. En sådan korrespondance anses ikke som en sædvanlig forretningsmæssig disposition.

Under disse konkrete omstændigheder finder retten, at selskabet ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Selskabet har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at når der henses til de nævnte forhold angående de fire underleverandører, er der samlet set tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.