Kendelse af 05-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2024

Journalnr. 23-0044989

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens

opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

2021

Hæftelse for manglende indeholdelse af AM-bidrag

209.968 kr.

0 kr.

303.509 kr.

Hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat

1.328.045 kr.

0 kr.

1.919.691 kr.

2022

Hæftelse for manglende indeholdelse af AM-bidrag i 1. kvartal 2022

199.704 kr.

0 kr.

209.351 kr.

Hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat i 1. kvartal 2022

1.263.125 kr.

0 kr.

1.324.141 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev startet den 28. august 2014 af [virksomhed2] ApS. Selskabet er ejet og drevet af [person1], herefter selskabsejeren, der er den legale og reelle ejer af selskabet. Selskabet var frem til den 5. april 2020 registreret under hovedbranchen 563000 ”Caféer, værtshuse, diskoteker m.v.”, og selskabet har siden den 6. april 2020 været registreret under branchekoden 382200 ”behandling og bortskaffelse af farligt affald”. Selskabets formål er nedrivning, behandling og bortskaffelse af farligt affald samt, efter ledelsens skøn, anden aktivitet i forbindelse hermed.

Skattestyrelsen har, på baggrund af de af selskabet fremlagte saldobalancer, kontoudskrifter og kontokort for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022, oplyst, at selskabet har omsat for 8.807.716 kr. ekskl. moms. Selskabet har derudover bogført udgifter til underleverandører for 4.609.470 kr. ekskl. moms i samme periode.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

1. kvartal 2021

5-6

4

2. kvartal 2021

7-8

4-6

3. kvartal 2021

6-8

1,93-4

4. kvartal 2021

6

3-4

1.kvartal 2022

4-5

3

Selskabet har anvendt dels egne ansatte, og dels underleverandører, og har i 2021 indberettet følgende lønninger:

CPR-nr.

Navn

A-indkomst m. AM-bidrag

A-indkomst u AM-bidrag

A-skat

[...]

[person2]

104.213 kr.

0 kr.

24.896 kr.

[...]

[person3]

45.409 kr.

0 kr.

6.591 kr.

[...]

[person4]

202.823 kr.

0 kr.

53.829 kr.

[...]

[person5]

33.421 kr.

0 kr.

5.147 kr.

[...]

[person6]

96.564 kr.

0 kr.

26.698 kr.

[...]

[person7]

59.877 kr.

0 kr.

6.737 kr.

[...]

[person8]

44.811 kr.

0 kr.

8.332 kr.

[...]

[person9]

17.667 kr.

0 kr.

3.250 kr.

[...]

[person10]

136.660 kr.

0 kr.

29.172 kr.

[...]

[person11]

164.770 kr.

0 kr.

41.176 kr.

[...]

[person1]

505.121 kr.

0 kr.

170.236 kr.

I alt

1.411.336 kr.

0 kr.

376.064 kr.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at ansatte i selskabet primært arbejder som pladsformænd. Pladsformændene leder arbejdet ude på pladserne. Pladsformændene kan bestille underleverandører. Der er otte pladsformænd. Pladsformændene arbejder på fuld tid, måske er der en enkelt, der arbejder i flexjob. Pladsformændene har en timeløn på 160 kr.

I 1. kvartal i 2022 har selskabet indberettet løn med i alt 308.759,40 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag fremkommer som konsekvens af, at der ikke anses at være sket reel levering af ydelser fra fire underleverandører, og at selskabets betaling af fakturaerne fra underleverandørerne i stedet anses for at være gået til aflønning af sort arbejdskraft.

Selskabet har ifølge bogføringen og fremlagte fakturaer benyttet fire underleverandører i perioden:

Underleverandør

Anvendt i år

Beløb ekskl. moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed3]

2021

379.260 kr.

474.075 kr.

[virksomhed4] ApS

2021

350.640 kr.

438.300 kr.

[virksomhed5] ApS

2021

1.552.065 kr.

1.940.081 kr.

[virksomhed6] ApS

2021 og 1. kvartal 2022

2.846.625 kr.

3.558.281 kr.

Total

5.128.590 kr.

6.410.737 kr.

Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:

[virksomhed3] , CVR-nr. [...2]. [person12] startede enkeltmandvirksomheden den 26. november 2020, og virksomheden ophørte den 31. marts 2021. [person12] har ikke selvangivet overskud af virksomheden for år 2021. [virksomhed3] er registreret under branchekoden 411000 ”Gennemførelse af byggeprojekter” og bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] var momsregistreret i perioden fra den 26. november 2020 til den 31. marts 2021, men at der ikke på noget tidspunkt er angivet moms. [virksomhed3] har desuden været registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet løn på noget tidspunkt.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har der ikke været ansatte i [virksomhed3].

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3].

Selskabet har som dokumentation for samarbejdet med underleverandøren fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed3]:

Fakturadato

Bogføringsdato

Beskrivelse

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.03.2021

28.02.2021

[adresse1], [by1]

[virksomhed7], [by2]

[adresse2], [by3]

[adresse3], [by1]

[sygehus1], [by4]

[adresse4], [by5]

[...] skolen, [by7]

[adresse5] 4, [by8]

154

177.300 kr.

44.325 kr.

221.625 kr.

01.03.2021

28.02.2021

[adresse6], [by9]

[adresse7], [by10]

[adresse8], [by11]

[adresse9], [by12]

[adresse10], [by9]

155

201.960 kr.

50.490kr.

252.450kr.

Total

379.260 kr.

94.815 kr.

474.075 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed3] indeholder en beskrivelse af en geografisk placering, som for eksempel ”[adresse1], [by1]” eller ”[adresse3], [by1]”. Der måles i antal og enheder. Enheder fremgår som timer. Det fremgår ikke af fakturaen hvilket arbejde der er blevet udført, hvornår arbejdet er udført og hvem der har udført arbejdet.

Fakturadatoen for begge fakturaer ligger efter bogføringsdatoen.

Selskabet har ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] i perioden fra den 1. juli 2020 til den 30. juni 2021 i alt har udstedt fakturaer for ca. 13 mio. kr. ekskl. moms.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at han ikke kunne erindre, at selskabet har anvendt [virksomhed3] som underleverandør. Selskabsejeren henviste til, at han i perioder ikke har været på arbejde grundet sygdom og andre forhold.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at det er formand [person13], der har haft kontakten til [virksomhed3], samt at [person13] ikke længere er ansat.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet ikke har angivet løn for en person med navnet [person13] i 2021.

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 har selskabsejeren oplyst, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], blev stiftet den 6. september 2017. [virksomhed4] ApS er registreret under branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibrancherne 412000 ”Opførelse af bygninger”, 681000 ”Køb og salg af egen fast ejendom” og 682030 ”Anden udlejning af boliger”. Selskabets formål er at drive virksomhed med handel og service, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[virksomhed4] ApS er opløst efter konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 25. maj 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ApS ikke haft ansatte i 1. kvartal 2021.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ApS for 1. halvår 2021 har angivet salgsmoms, købsmoms og tilsvar med 0 kr., og [virksomhed4] ApS har ikke indberettet A-indkomst i 2021.

Selskabet har som dokumentation for samarbejdet med underleverandøren fremlagt to fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.03.2021

31.03.2021

[...]-21-007

176.490 kr.

44.122 kr.

220.612 kr.

22.03.2021

31.03.2021

[...]-21-008

174.150 kr.

43.537 kr.

217.687 kr.

Total

350.640 kr.

87.660 kr.

438.300 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed4] ApS indeholder en beskrivelse af en geografisk placering, som for eksempel ”[adresse11][by13].” og ”[...]skolen, [by7]”. Der er angivet timeantal for hver lokation. Prisen beregnes ud fra en timepris på 180 kr. ekskl. moms. På faktura [...]-21-007 fremgår en samlet arbejdsbeskrivelse i form af ”nedbryder og byggeplads oprydning.” Der er ikke en beskrivelse af arbejdet på faktura [...]-21-008. På ingen af de to fakturaer er det angivet, hvem der har udført arbejdet eller hvornår arbejdet er udført. Som tidspunkt for, hvornår arbejdet er udført er et interval på to uger angivet.

Der er ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er indbetalinger på [virksomhed4] ApS’ bankkonto i væsentligt omfang blevet overført til udlandet, og [virksomhed4] ApS har, ifølge Skattestyrelsen, ikke købt varer eller ydelser i udlandet.

Selskabsejeren har på et møde med Skattestyrelsen den 7. juni 2021 oplyst, at han ikke kunne erindre, at selskabet har anvendt [virksomhed4] ApS som underleverandør. Selskabsejeren henviste til, at han i perioder ikke har været på arbejde grundet sygdom og andre forhold.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at det er formand [person13], der har haft kontakten til [virksomhed4] ApS, samt at [person13] ikke længere er ansat.

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 har selskabsejeren oplyst, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...4], blev stiftet den 11. februar 2021. [virksomhed5] ApS’ legale ejer er [virksomhed8] ApS og reelle ejer er [person14]. [virksomhed5] ApS er registreret med branchekode 691000 ”Juridisk bistand”. Selskabets formål er at formidle entrepriseopgaver og bistå klienter i forbindelse med forhandling af entreprisekontrakter og rådgivningsaftaler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.

[virksomhed5] ApS er opløst efter konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 17. maj 2022.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har der ikke været ansatte i [virksomhed5] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ApS har anmodet Skattestyrelsen om registrering for moms, men er nægtet registrering. [virksomhed5] ApS har derfor ikke været momsregistreret i samhandelsperioden, og har tilsvarende ikke været registreret som arbejdsgiver.

Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed5] ApS.

Selskabet har som dokumentation for samarbejdet med underleverandøren fremlagt 13 fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

11.05.2021

30.04.2021

10087

179.100 kr.

44.775 kr.

223.875 kr.

18.05.2021

30.04.2021

10104

172.800 kr.

43.200 kr.

216.000 kr.

27.05.2021

27.05.2021

10137

57.500 kr.

14.375 kr.

71.875 kr.

14.06.2021

31.05.2021

10195

155.700 kr.

38.925 kr.

194.625 kr.

14.06.2021

31.05.2021

10194

130.200 kr.

32.550 kr.

162.750 kr.

16.06.2021

16.06.2021

10199

172.800 kr.

43.200 kr.

216.000 kr.

08.07.2021

08.07.2021

10274

151.725 kr.

37.931,25 kr.

189.656,25 kr.

11.07.2021

12.07.2021

10277

148.500 kr.

37.125 kr.

185.625 kr.

09.08.2021

09.08.2021

10343

169.590 kr.

42.397,50 kr.

211.987,50 kr.

06.09.2021

06.09.2021

10402

96.390 kr.

24.097,50 kr.

120.487,50 kr.

13.10.2021

13.10.2021

10493

30.060 kr.

7.515 kr.

37.575 kr.

13.10.2021

13.10.2021

10495

7.700 kr.

1.925 kr.

9.625 kr.

03.11.2021

04.11.2021

10529

80.000 kr.

20.000 kr.

100.000 kr.

Total

1.552.065 kr.

388.016,25 kr.

1.940.081,25 kr.

Af samtlige fakturaer udstedt af [virksomhed5] ApS fremgår, at der er tale om mandskabsleje. Der fremgår en geografisk placering angivet som for eksempel ”[adresse12], [by14]” eller ”[adresse13], [by15]”. Der måles i antal og enheder. På nogle fakturaer er enheden timer, på andre fremgår stk. Det fremgår ikke tydeligt, hvilken type arbejde, som er blevet udført. På størstedelen af fakturaerne er opgavebeskrivelsen ”Mandskabsleje”. På enkelte fakturaer, som f.eks. faktura 10274, er det anført, at der er udført murerarbejde. Det er ikke angivet, hvem der har udført arbejde, eller hvornår arbejdet er udført.

Faktura 10087 har fakturadato den 11. maj 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 30. april 2021.

Faktura 10104 har fakturadato den 18. maj 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 30. april 2021.

Faktura 10195 har fakturadato den 14. juni 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 31. maj 2021.

Faktura 10194 har fakturadato den 14. juni 2021. Selskabet har bogført fakturaen den 31. maj 2021.

Der er ikke fremlagt en samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer. Selskabet har fremsendt en samlet timeoversigt for hele kontrolperioden.

Skattestyrelsen har undersøgt bankkontoen tilhørende [virksomhed5] ApS, som i perioden fra april 2021 til december 2021 indeholdt 65 mio. kr., hvoraf ca. 63,8 mio. kr. blev overført til en udenlandsk bank. Bankkontoen blev tømt løbende og systematisk, oftest dagligt eller dagen efter.

Skattestyrelsen har oplyst, at [person14] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har tillige oplyst, at [person14] ikke har modtaget løn fra [virksomhed5] ApS i samhandelsperioden. [person14] har ved møde i skifteretten oplyst, at der ikke har været anden drift i selskabet end udstedelse af fakturaer.

Den 1. august 2022 har selskabsejeren oplyst, at [person13] har lejet folk hos [virksomhed5] ApS. Efter Skattestyrelsens oplysninger, har selskabet i år 2021 ikke angivet løn for en person med navnet [person13].

På et møde med Skatteankestyrelsen den 16. februar 2024 oplyste selskabsejeren, at [person13] aldrig har været ansat i selskabet. Det er [person13], som har henvendt sig til selskabet og tilbudt at skaffe arbejdskraft.

[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...5], blev stiftet den 28. april 2021. [virksomhed6] ApS er stiftet af Anpartsselskabet [virksomhed9] og selskabets legale og reelle ejer er [person15]. [virksomhed6] ApS er registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibranchen 532000 ”Andre post- og kurertjenester”. Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor kontraktbasis i servicesektoren, og anden i forbindelse hermed bestående virksomhed.

[virksomhed6] ApS er under konkurs. Konkursdekret blev afsagt den 19. december 2022.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ApS har angivet moms i perioden med samhandel. For 1. kvartal 2022 er salgsmoms angivet med 202.750 kr. og købsmoms med 150.287 kr. svarende til et momstilsvar på 52.463 kr.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ApS i 2021 samlet har indberettet løn med 41.110,70 kr. Indberettet løn for 4. kvartal 2021 udgør 27.173,80 kr. og indberettet løn for 1. kvartal 2022 udgør samlet 50.047,60 kr.

Skattestyrelsen har desuden oplyst, at [person15] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. [person15] har modtaget en løn fra [virksomhed6] ApS, der ikke modsvarer omsætningen, set i forhold til udstedte fakturaer.

Af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår, at der er én ansat fra september 2021 og resten af kontrolperioden.

Selskabet har som dokumentation for samarbejdet med underleverandøren fremlagt 20 fakturaer udstedt af [virksomhed6] ApS:

Fakturadato

Bogføringsdato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

18.09.2021

30.09.2021

172

179.010,00 kr.

44.752,50 kr.

223.762,50 kr.

18.09.2021

30.09.2021

173

47.880,00 kr.

11.970,00 kr.

59.850,00 kr.

30.11.2021

31.10.2021

215

115.740,00 kr.

28.935,00 kr.

144.675,00 kr.

19.12.2021

30.11.2021

257

53.644,43 kr.

13.411,10 kr.

67.055,54 kr.

30.11.2021

30.11.2021

242

161.730,00 kr.

40.432,50 kr.

202.162,50 kr.

19.12.2021

31.12.2021

256

95.490,00 kr.

23.872,50 kr.

119.362,50 kr.

19.12.2021

31.12.2021

257

99.625,57 kr.

24.906,40 kr.

124.531,46 kr.

19.01.2022

31.12.2021

293

120.240,00 kr.

30.060,00 kr.

150.300,00 kr.

31.01.2022

31.12.2021

329

28.736,00 kr.

7.184,00 kr.

35.920,00 kr.

19.01.2022

25.01.2022

294

139.680,00 kr.

34.920,00 kr.

174.600,00 kr.

31.01.2022

31.01.2022

329

41.824,00 kr.

10.456,00 kr.

52.280,00 kr.

31.01.2022

31.01.2022

328

34.965,00 kr.

8.741,25 kr.

43.706,25 kr.

22.01.2022

31.01.2022

327

142.110,00 kr.

35.527,50 kr.

177.637,50 kr.

28.02.2022

31.01.2022

363

114.795,00 kr.

28.698,75 kr.

143.493,75 kr.

15.01.2022

31.01.2022

326

140.850,00 kr.

35.212,50 kr.

176.062,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

363

114.795,00 kr.

28.698,75 kr.

143.493,75 kr.

28.02.2022

28.02.2022

362

40.050,00 kr.

10.012,50 kr.

50.062,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

366

64.935,00 kr.

16.233,75 kr.

81.168,75 kr.

28.02.2022

28.02.2022

367

46.305,00 kr.

11.576,25 kr.

57.881,25 kr.

28.02.2022

28.02.2022

364

255.330,00 kr.

63.832,50 kr.

319.162,50 kr.

28.02.2022

28.02.2022

365

111.240,00 kr.

27.810,00 kr.

139.050,00 kr.

15.03.2022

31.03.2022

437

254.250,00 kr.

63.562,50 kr.

317.812,50 kr.

31.03.2022

31.03.2022

436

132.360,00 kr.

33.090,00 kr.

165.450,00 kr.

31.03.2022

31.03.2022

438

195.210,00 kr.

48.802,50 kr.

244.012,50 kr.

31.03.2022

31.03.2022

439

115.830,00 kr.

28.957,50 kr.

144.787,50 kr.

I alt

2.846.625 kr.

711.656 kr.

3.558.281 kr.

Fakturaerne udstedt af [virksomhed6] ApS har engelske beskrivelser, som ”bill to”, ”Description”, ”Invoice Date”, ”Amount” etc. Beskrivelsen af, hvad der er købt er angivet på dansk. Den danske beskrivelse indeholder oplysning om lokation, hvornår, hvad og mængde. Lokationen er beskrevet som for eksempel ”[adresse7], [by10]” eller ”[adresse14], [by16]”. På enkelte fakturaer fremgår en timepris. Det fremgår ikke hvad der er blevet udført og hvem der har udført arbejdet.

Der er ikke kronologi i fakturaernes nummerering.

Faktura 215 har fakturadato den 30. november 2021, bogføringsdatoen er den 31. oktober 2021.

Faktura 257 har fakturadato den 19. december 2021, bogføringsdatoen er den 30. november 2021.

Faktura 293 har fakturadato den 19. januar 2022, bogføringsdatoen er den 31. december 2021.

Faktura 329 har fakturadato den 31. januar 2022, bogføringsdatoen er den 1. januar 2022.

Faktura 363 har fakturadato den 28. februar 2022, bogføringsdatoen er den 31. januar 2022.

Faktura 257 betales i to rater. Det samme gør sig gældende for faktura 329 og faktura 363.

Selskabsejeren har sendt mails til [virksomhed6] ApS. De fremsendte mails har navnet ”konfirmering af timer + ugenummer”.

Af mails den 8. november 2021 fremgår: ”Jeg sender her de timer vi har brugt jeres folk, hvis i er enige, kan i sende faktura til [...@...eu] så godkender jeg dem til betaling hurtigst muligt. Husk timepris er aftalt til 180,00 kr. ex moms pr. time”. Den tilhørende faktura er udstedt den 18. september 2021.

[virksomhed6] ApS har til Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed6] ApS ikke selv udfører opgaverne for sine kunder. [virksomhed6] ApS formidler alene opgaver.

Skattestyrelsen har den 1. august 2022 modtaget mail fra selskabsejeren hvori han oplyser, at al kontakt med [person15] er foregået telefonisk.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022 foretaget skønsmæssig ansættelse af selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag til 409.671 kr. og A-skat til 2.591.170 kr., i alt 3.000.841 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):

”...

2. A-skat og am-bidrag

2.1 De faktiske forhold

Selskabet har udført opgaver som underleverandør.

Til at udføre arbejdet anvendes dels egne ansatte og dels underleverandører.

Selskabet har angivet følgende løn:

Periode

Angivet løn

År 2021

1.411.335,36

År 2022, 1. kvartal

308.759,40

Generelt henvises til afsnit 1.

...

2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Virksomheden har primært udført arbejde som underleverandør.

Til at udføre arbejdet anvendes dels egne ansatte dels underleverandører.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at følgende underleverandører ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser:

1.

[virksomhed3]

41 88 57 42

2.

[virksomhed4] ApS

38 91 32 39

3.

[virksomhed5] ApS

41 12 82 44

4.

[virksomhed6] ApS

42 36 81 21

For nærmere begrundelse henvises til afsnit 1 omhandlende moms.

Samlet køb hos ovennævnte underleverandører er opgjort til 5.120.890 kr. ekskl. moms.

Udgiften til underleverandører er opgjort ud fra selskabets bogføring. Hvis fakturaen er bogført i år 2021, men betalt i år 2022, medtages udgiften i år 2022.

Dog er bogført køb på konto 1317 den 30/9 2021 på 7.700 kr. tilbageført, da der ikke ses en betaling på [virksomhed1] ApS´ bankkonto. Herved stilles selskabet bedst muligt.

Beløbet fremkommer således:

2021

2022

I alt

[virksomhed3]

379.260,00

379.260,00

[virksomhed4] ApS

350.640,00

350.640,00

[virksomhed5] ApS

1.552.065,00

1.552.065,00

[virksomhed6] ApS

342.630,00

2.496.295,00

2.838.925,00

I alt

2.624.595,00

2.496.295,00

5.120.925,00

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de anvendte fakturaer fra ovennævnte underleverandører er fiktive og bogført i virksomheden for at dække over udgifter til yderligere lønninger, idet [virksomhed1] ApS, efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan have leveret de fakturerede ydelser i perioden 1/1 2021 til 31/3 2022, i alt 8,8 mio. kr. ekskl. moms med de ansatte, der er angivet løn for og med de underleverandører, der er godkendt fradrag for.

Underleverandørerne har udstedt fakturaer med moms, men da det ikke antages, at [virksomhed1] ApS i fuldt omfang har modtaget beløbene inkl. moms retur, finder Skattestyrelsen, at fakturabeløb ekskl. moms passende kan anses for anvendt til yderligere lønudbetalinger i selskabet.

Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms. Yderligere lønudbetaling i selskabet for perioden 1/1 2021 til 31/3 2022 er opgjort til 5.120.890 kr.

Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da der i selskabets regnskab indgår fiktive fakturaer.

Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet am-bidrag.

Ikke angivet A-skat og am-bidrag er beregnet således i hele kr.:

2021

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandør ekskl. moms

2.624.595,00

Am-bidrag heraf 8 %

209.967,60

A-skat heraf 55 %

1.328.045,07

2022 1. kvartal

Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandør ekskl. moms

2.496.295,00

Am-bidrag heraf 8 %

199.703,60

A-skat heraf 55 %

1.263.125,27

I alt afrundet til hele kr.

A-skat af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2021 til 2022

2.591.170

Am-bidrag af ikke godkendte underleverandørfakturaer 2021 til 2022.

409.671

For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt

3.000.841

Den samlede efterbetaling af A-skat og am-bidrag er opgjort til 3.000.841 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.

Selskabet er pligtig til at indeholde A-skat og am-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Selskabet er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsbidrag heraf ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.

Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og am-bidrag af de ansattes løn.

A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8. Baggrunden herfor er, at vi ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan identificere de personer, der har modtaget vederlag for arbejde, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.

Der henvises til SKM 2016.9.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.

Der henvises endvidere til SKM2019.332.ØLR, hvor Østre Landsret fastholdt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og am-bidrag for det udførte arbejde.

...”

Skattestyrelsen er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsen har i afgørelse af 23. februar 2023 pålagt selskabet en efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med i alt 3.000.841 kr. for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS.

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse. Med samme begrundelse som anført af Skatteankestyrelsen finder Skattestyrelsen, at selskabets udgifter relateret til fakturaerne ikke dækker over reelle leverancer fra de fire underleverandører.

Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder og har omsat for 8.807.716 kr. ekskl. moms i perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Derfor har Skattestyrelsen forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, der kan i den forbindelse henvises til Østre Landsrets dom i SKM2023.213.ØLR.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget

Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje klagers A-skat og AM-bidrag yderligere, grundet medtagningen af moms i opgørelses-grundlaget.

...”

Klagerens opfattelse

Repræsentanten har fremsat påstand om, at selskabet med urette er pålagt hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag med i alt 3.000.841 kr.

”...

Det kan ikke anerkende, at min klients leverandører betegnes som en "fakturafabrik".

Min klient har handlet i god tro, og der er sket levering. Da der er sket levering og handlet i god tro er det med urette, at min klient er blevet pålagt A-skat, m.v. Der er tale om en foreløbig begrundelse. Der ønskes med Skatteankestyrelsens sagsbehandler.

...”

Selskabets repræsentant er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:

”...

Det fastholdes, at der rent faktisk er sket ydelse, og at man har været i god tro. Klageren har tilkendegivet ønske om at få adgang til at fremkomme med et mundtligt indlæg overfor det besluttende forum.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har pålagt selskabet efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med i alt 3.000.841 kr. for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS. Retten har anset fakturaerne fra disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter hertil.

Retten har henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, og at selskabet ikke har fremlagt dokumentation i form af samarbejdsaftaler eller andet, som understøtter fakturaerne. Selskabet har fremlagt timeopgørelser. Det fremgår imidlertid ikke af de fremlagte timeopgørelser, hvem der har udført arbejdet.

For så vidt angår underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS og [virksomhed5] ApS har disse underleverandører ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. Underleverandørerne har heller ikke afregnet moms, og [virksomhed5] ApS er nægtet momsregistrering. Alle tre underleverandører er gået konkurs.

Hertil kommer, at flere fakturaer fra [virksomhed10] ApS og [virksomhed5] er bogført hos selskabet, før fakturaerne er udstedt. Begge de nævnte underleverandører har desuden en uforholdsmæssig høj omsætning i den påklagede periode, set i forhold til, at der ikke er nogen ansatte. Endelig fremgår det, at beløb på [virksomhed11] og [virksomhed5]s bankkonto, med det samme overføres til udenlandske konti.

For så vidt angår underleverandøren [virksomhed6] ApS er der angivet moms og indberettet løn i perioden med samhandel. Imidlertid stemmer de indberettede beløb ikke med underleverandørens omsætning og ansatte i perioden. [virksomhed6] ApS har haft en person ansat fra september 2021 og frem. Af de fremlagte fakturaer fremgår, at der opkræves beløb for mandskabsleje for timetal, der langt overstiger, hvad en person kan levere af arbejdskraft. Flere af de udstedte fakturaer fra [virksomhed6]s har desuden en fakturadato som ligger efter selskabets bogføringsdato. Endelig fremgår det, at selskabsejeren personligt har været i kontakt med [virksomhed6] ApS, da der er sendt mails til [virksomhed6] ApS med konfirmering af, hvor mange timer der skal faktureres. En sådan korrespondance anses ikke som en sædvanlig forretningsmæssig disposition.

Retten finder sammenlagt, at selskabets udgifter relateret til fakturaerne ikke dækker over reelle leverancer fra de fire underleverandører.

Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder og har omsat for 8.807.716 kr. ekskl. moms i perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022. Retten finder, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed3], [virksomhed4] ApS, [virksomhed5] ApS og [virksomhed6] ApS dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden den 1. januar 2021 til den 31. marts 2022 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:

Beregningsgrundlag 2021:

3.793.856 kr.

AM-bidrag (8 % af 3.793.856 kr.):

303.509 kr.

A-skat (55 % af 3.793.856 kr.– 303.509 kr.)

1.919.691 kr.

Beregningsgrundlag 2022 1. kvartal:

2.616.881 kr.

AM-bidrag (8 % af 2.616.881 kr.):

209.351 kr.

A-skat (55 % af 2.616.881 kr. – 209.351 kr.):

1.324.141 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

3.756.692 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.