Kendelse af 03-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 12-07-2024

Journalnr. 23-0052191

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst

109.564 kr.

Hjemvisning

Nedsættes til

101.143 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge oplysninger i CVR-registeret blev selskabet stiftet den 20. juli 2020 af eneejer [person1] under navnet [virksomhed1] ApS. Den 10. august 2020 skiftede selskabet navn til [virksomhed2] ApS. Den 9. januar 2023 skiftede selskabet navn til [virksomhed3] ApS.

Selskabet var registreret med hovedbranchen 452010: Autoreparationsværksteder m.v. i perioden 20. juli 2020 til 8. januar 2023.

Selskabets registrerede adresse var i perioden 20. juli 2020 til 8. januar 2023 [adresse1], [by1].

Det fremgår af CVR-registeret, at selskabet tegnes af en direktør. I perioden 20. juli 2020 til 26. august 2020 var [person2] registreret som direktør. Den 26. august 2020 tiltrådte hovedaktionæren som direktør.

Selskabets første regnskabsår omfattede perioden 20. juli 2020 – 31. december 2021, svarende til indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse ændret selskabets skattepligtige indkomst således:

Skattepligtig indkomst oplyst af selskabet

-226.849 kr.

Yderligere omsætning

512.373 kr.

Heraf beregnet salgsmoms af yderligere omsætning

-102.475 kr.

Fradrag for løn til [person2]

-591.375 kr.

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangel af dokumentation

126.000 kr.

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangel af betalingsdokumentation

165.040 kr.

109.564 kr.

Skattepligtig indkomst efter ændring

-117.285 kr.

Regnskabsoplysninger

Af specifikationerne til selskabets årsrapport fremgår det, at selskabets omsætning i indkomståret 2021 (perioden 20. juli 2020 – 31. december 2021) var 161.551 kr. Af selskabets bogføringskonto 1010Salg af varer/ydelser m/moms fremgår det, at omsætningen er bogført for perioden 1. maj 2021 – 29. december 2021. Det fremgår af selskabets fremlagte fakturaer, at fakturaerne ikke er fortløbende nummereret, og at der enten ikke er angivet bankoplysninger til brug for indbetaling eller, at disse er streget over.

Selskabet har fremlagt kontoudskrift fra selskabets bank [finans1] for Skattestyrelsen. Udskriften vedrører perioden 18. januar 2022 til 15. maj 2022 og består af 12 posteringer.

Skattestyrelsen har oplyst, at det fremgår af NemKonto, at selskabet ikke har anvist en NemKonto.

Af selskabets bogførte kontospecifikationer fremgår, at der ikke er bogført posteringer på konti for bank og kasse. Alle ind- og udbetalinger i regnskabet er bogført på konto 6860Mellemregning med anpartshaver.

Yderligere omsætning

Skattestyrelsen har indhentet bankkontoudskrifter for hovedanpartshaveren og [person2] hos deres respektive pengeinstitutter.

Skattestyrelsen har fundet følgende indbetaling til hovedanpartshaverens bankkonto, som ikke fremgår af selskabets bogførte omsætning:

Dato

Tekst

Indsat

6. november 2020

[person3]

2.386,25 kr.

Skattestyrelsen har opgjort følgende indbetalinger i perioden 9. august 2020 til 31. december 2021 til [person2]s bankkonti, som ifølge Skattestyrelsen ikke fremgår af selskabets bogførte omsætning:

Bankkonto

[...]

[...72]

[...]

[...22]99

[...]

[...35]45

[...]

[...35]37

Faktura

65.629 kr.

4.926 kr.

Kontantindbetaling

49.000 kr.

5.000 kr.

36.600 kr.

Mobilepay

200.430 kr.

Salg af bil

85.750 kr.

Øvrig

59.950 kr.

2.701 kr.

Sum

460.760 kr.

5.000 kr.

7.628 kr.

36.600 kr.

Den samlede sum udgør 509.987 kr. Den beregnede moms heraf udgør 101.997 kr. Specifikationen af de sammentalte beløb pr. bankkonto fremgår af bilag 2 til den påklagede afgørelse.

Af bilag 2 fremgår bl.a. nedenstående indbetalinger til bankkonto [...72]. Selskabet har på bogføringskonto 1010: Salg af varer/ydelser m/moms bogført tilsvarende beløb og fakturanumre under nedenstående bilagsnummer:

Dato

Beløb

Tekst

Bogført bilag på konto 1010

01-12-2021

1.646,88 kr.

faktura nr. 61

27

01-12-2021

2.900,00 kr.

faktura nr. 81

18

01-12-2021

1.725,00 kr.

faktura nr. 82

17

01-12-2021

1.212,50 kr.

faktura nr. 83

22

08-12-2021

1.046,88 kr.

fk nr. 84

42

09-12-2021

1.995,00 kr.

SGS F88

38

I alt

10.526,26 kr.

I alt ekskl. moms

8.421,00 kr.

Fradrag for løn til [person2]

Selskabet har ifølge Skattestyrelsens oplysninger været registreret for A-skat og AM-bidrag siden 1. april 2021 og er registreret med en ansat. Selskabet har indberettet nulangivelser til eIndkomst-registeret. Selskabets A-skat og AM-bidrag er for alle perioder blevet nulindberettet af selskabet.

Der fremgår ikke udgifter til løn i selskabets årsrapport.

Skattestyrelsen har konstateret, at der den 24. oktober 2020 og den 5. november 2020 er indgået henholdsvis 59.968 kr. og 21.420 kr. på [person2]s bankkonto, som er overført fra hovedaktionærens bankkonto i [finans2].

Husleje

Selskabet har indgået en kontrakt om leje af lokaler til autoværksted på adressen [adresse1], [by1], med [virksomhed4] ApS, CVR-nummer [...1]. Lejekontrakten er underskrevet af [person2] den 4. august 2020. Den månedlige leje ifølge lejekontrakten udgør en momspligtig på leje på 18.000 kr. ekskl. moms. Det fremgår af lejekontrakten, at der senest den 10. august 2020 skulle indbetales depositum på 72.000 kr. og husleje for september 2020. Selskabet har den 10. august 2020 ved bilag 195 bogført depositum på 72.000 kr. på konto 5312 Huslejedepositum m/moms.

Selskabet har bogført følgende udgifter til husleje på i alt 291.040 kr. på selskabets bogføringskonto 3410 Husleje m/moms:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

10-08-2020

195

Depositum + september leje 2020

18.000 kr.

10-09-2020

196

Oktober leje

18.000 kr.

10-10-2020

197

November leje

18.000 kr.

10-11-2020

198

December leje

18.000 kr.

10-12-2020

199

Januar 2021 leje

18.000 kr.

10-01-2021

200

Februar leje

18.000 kr.

10-02-2021

201

Marts

18.000 kr.

10-02-2021

202

April

18.000 kr.

03-05-2021

99

Husleje

18.320 kr.

01-06-2021

74

Husleje

18.320 kr.

01-07-2021

66

Husleje

18.400 kr.

01-08-2021

53

Husleje

18.400 kr.

01-09-2021

37

Husleje

18.400 kr.

15-10-2021

89

Husleje

18.400 kr.

01-11-2021

23

Husleje

18.400 kr.

01-12-2021

28

Husleje

18.400 kr.

I alt

291.040 kr.

Alle ovenstående 14 udgiftsposter er bogført som betalt via hovedaktionærens mellemregning med selskabet.

Selskabet har fremlagt fakturaer for huslejeudgifter for kalenderåret 2021 for Skattestyrelsen. For maj måned 2021 er der fremlagt to enslydende fakturaer. Den ene version, som er anført bogføringens bilagsnummer 99, er påtegnet Betalt kontant og stemplet med udlejers navn, adresse og CVR-nummer.

Det fremgår af kontoudtog for hovedaktionærens bankkonto i [finans2], at der i perioden 1. januar 2020 til 7. juni 2022 er registreret følgende hævninger, som refererer til husleje eller udlejer:

Udskrift nr.

Dato

Posteringstekst

Beløb

40

04-09-2020

Bgs [virksomhed4] ApS

19.250 kr.

40

04-09-2020

Bgs [virksomhed4] ApS

50.000 kr.

41

05-10-2020

Bgs husleje til værksted

19.250 kr.

42

06-11-2020

Bgs husleje til værksted

19.250 kr.

43

09-12-2020

Bgs [virksomhed4] ApS

19.250 kr.

Øvrige oplysninger

Selskabets advokat har i brev af 23. januar 2023 sendt et tilbagebetalingskrav til [person2] på 645.423 kr.

Repræsentanten har for Skatteankestyrelsen fremlagt en udateret opsummering af politianmeldelse. Følgende fremgår af beskrivelsen af hændelsesforløbet i anmeldelsen:

”Medarbejder i virksomhed har udstedt fakturaer på udført arbejde udenom selskabets viden og fået indsat penge på sine private konti.”

Repræsentanten har desuden fremlagt en mail af 5. december 2023 fra [politiet], hvoraf det fremgår, at politiet behandler den anmeldte sag, og at sagen afventer en efterforsker. Repræsentanten har den 8. december 2023 fået afslag fra [politiet] på aktindsigt i sagen.

Landsskatteretten har behandlet klagen over selskabets momstilsvar under sagsnr. [sag1].

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med i alt 109.564 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

I har bemærket, at indbetalinger som er modtaget på [person2]s bankkonti, i alt 645.423 kr. er blevet skjult for selskabet. Fakturaerne er ikke forelagt selskabet, og betalingerne for udført arbejde er modtaget på hans private konti uden selskabets viden.

I har bemærket at ”Når [person2] udfører denne form for underslæb har selskabet ingen chance for at burde vide at dette er sket.”

I har på baggrund af dette kontaktet advokat [person4], [virksomhed5], og sendt en påkravsskrivelse til [person2] den 23. januar 2023.

Følgende er uddrag fra påkravsskrivelsen (vores fed-markering):

”DIN SKYLD TIL [virksomhed2] APS – CVR-NR. [...2]

Som advokat for [virksomhed2] ApS (herefter ”Selskabet”) skal jeg anmode om tilbagebetaling af skyldigt beløb for uberettiget modtaget pengebeløb, som tilhører Selskabet.

Ved din ansættelse blev det aftalt, at du skulle hjælpe Selskabet i sin etablering, idet du har kendskab til motorkøretøjer. Hertil blev det aftalt, at du ikke skulle modtage løn, men derimod en ejerandel i Selskabet som kompensation for dit arbejde, såfremt aftalte målsætninger var nået.

Det er konstateret, at du under din ansættelse hos Selskabet har modtaget væsentlige pengebeløb fra kunder, som tilhører Selskabet. Pengebeløbene er overført til dig bl.a. gennem bankoverførsler, mobilepay overførsler og kontantudbetalinger. Du har således uberettiget modtaget pengebeløb, som rettelig tilhører Selskabet.

I perioden mellem 2020-2022 har du modtaget ca. kr. 645.423,00.

Overstående beløb har du modtaget gennem 4 private bankkonti.

I perioden mellem den 20. juli 2020 og den 26. august 2020 var du direktør for Selskabet.

Det bemærkes, at overstående beløb ikke tilhører dig. Du har således uberettiget tilegnet dig Selskabets midler ved en særdeles grov adfærd. Du har under din ansættelse udnyttet dit kendskab til Selskabets fakturering og kunder til at kanalisere midlerne til private bankkonti, som tilhører dig.

Tilbagebetalingskravet kan opgøres således:

Krav på tilbagebetaling af beløb overført til dig, som tilhører Selskabet 645.423 kr.

Tilbagebetalingskrav i alt kr. 645.423,00

Ovennævnte beløb bedes indbetalt til mit kontor senest 10 dage fra dags dato.

Hører jeg ikke fra dig inden fristens udløb, kan sagen straks og uden yderligere varsel blive indbragt for retten, hvorved yderligere omkostninger påløber for din regning.

Der tages forbehold for, at Selskabet anmelder ovennævnte forhold til politiet med henblik på retsforfølgelse.”

Jeres revisor har telefonisk oplyst, at [person2] har stjålet fra selskabet, og at I påtænker at politianmelde ham.

Det vurderes ud fra jeres bemærkninger og påkravsskrivelsen, at selskabet anerkender at indsætningerne på [person2]s konti, i alt 645.423 kr. rettelig tilhører selskabet med henvisning til de fed-markerede formuleringer i påkravsskrivelsen, og at I har oplyst, at [person2] har begået underslæb, hvilket selskabet påtænker at politianmelde ham for. I har desuden oplyst [person2], at selskabet vil tage retslige skridt med henblik på, at få ham til at tilbagebetale kravet på de 645.423 kr.

Som følge heraf fastholder Skattestyrelsen, at indsætninger på sammenlagt 645.423 kr. modtaget på [person2]s konti tilhører selskabet, og er relateret til selskabets aktivitet bestående i at ”drive virksomhed med reparation af biler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse.”

Beløbet anses således for at vedrøre selskabets momspligtige omsætning.

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Afgørelse efter gennemgang af selskabets bemærkninger til forslag:

Vi har gennemgået selskabets bemærkninger til vores forslag af den 2. januar 2022.

(...)

Det vurderes ud fra jeres bemærkninger og påkravsskrivelsen, at selskabet anerkender at indsætningerne på [person2]s konti, i alt 645.423 kr. retteligt tilhører selskabet.

Der henvises til vores bemærkninger herom under afsnit 1.4. Med de anførte bemærkninger 1.4 og nedenstående begrundelse gengivet i vores forslag af 2. januar 2023, fastholder Skattestyrelsen, at indsætninger på sammenlagt 645.423 kr. modtaget på [person2]s konti tilhører selskabet, og er relateret til selskabets aktivitet bestående i at ”drive virksomhed med reparation af biler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse”. Beløbet anses således for at vedrøre selskabets skattepligtige omsætning.

Vi fastholder også vores vurdering af, at indsætningerne på [person2]s konti skal betragtes som løn til [person2], og at selskabet derfor godkendes fradrag for udgifter til løn med i alt, 591.375 kr. svarende til de indsætninger som er modtaget på hans private bankkonti i 2020 - 2021.

Som følge heraf har vi opgjort selskabets skattepligtige indkomst for perioden 2020 - 2021 til et underskud på -117.285 kr. som er specificeret sidst i afsnit 3.4.

Gengivelse af vores forslag af den 2. januar 2023 med tilrettede opgørelser:

Selskabers skattepligtige indkomst opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler i selskabsskattelovens § 8, stk. 1.

Yderligere omsætning

Skattestyrelsen har sammenholdt indsætninger som fremgår af private kontoudskrifter for henholdsvis [person1] og [person2] med selskabets bogførte omsætning på i alt 161.551 kr.

Efter gennemgangen er der indsætninger for perioden 20. juli 2020 – 31. december 2021 på, i alt 512.373 kr. som ikke kan afstemmes med bogførte indtægter. I beløbet 512.373 kr. indgår beregnet salgsmoms på 102.475 kr. Yderligere omsætning efter moms kan herefter beregnes til (512.373 – 102.475), i alt 409.899 kr.:

Modtaget på [person1]s private bankkonto

Efter vores gennemgang af private bankkontoudskrifter tilhørende [person1] fremgår det, at hun har modtaget 2.386 kr. på konto [...87], som ikke fremgår af selskabets bogførte omsætning:

Konto [...87]

Indsætninger

Heraf moms

Nettoomsætning

Øvrig omsætning

2.386

477

1.909

I alt

2.386

477

1.909

Indsætningen på 2.386 kr. er ikke bogført i selskabet, og anses for at vedrøre selskabets skattepligtige omsætning.

[person1]s personlige indkomst udgjorde 85.981 kr. i år 2020 bestående i kontant- og engangshjælp. For år 2021 er der ikke indberettet personlig indkomst på [person1]. [person1] har ikke haft andre indtægter i 2020 - 2021.

Modtaget på [person2]s private bankkonti

Efter vores gennemgang af private bankkontoudskrifter tilhørende [person2] fremgår det, at han har modtaget 509.987 kr. i perioden 2020 – 2021 fordelt på 4 private bankkonti.

Beløbet er fordelt således, og yderligere specifikation af de enkelte posteringer fremgår af bilag 2:

Konto

Beløb

Heraf moms

Nettoomsætning

[...72]

Faktura

65.629

13.126

52.503

Kontantindbetaling

49.000

9.800

39.200

Mobilepay

200.430

40.086

160.344

Salg af bil

85.750

17.150

68.600

Øvrig omsætning

59.950

11.990

47.960

Sum

460.760

92.152

368.608

[...22]

0

0

Kontantindbetaling

5.000

1.000

4.000

Sum

5.000

1.000

4.000

[...35]

0

0

Faktura

4.926

985

3.941

Øvrig omsætning

2.701

540

2.161

Sum

7.628

1.526

6.102

[...35]

0

0

Kontantindbetaling

36.600

7.320

29.280

Sum

36.600

7.320

29.280

I alt

509.987

101.997

407.990

Indsætningerne på sammenlagt (509.987 – 101.997), 407.990 kr. er ikke bogført i selskabet, og anses for at være relateret til selskabets aktivitet bestående i at drive virksomhed med reparation af biler samt enhver virksomhed i hermed stående forbindelse. Beløbet anses for at vedrøre selskabets skattepligtige omsætning.

Mobilepay-indbetalinger på 200.430 kr. anses for at vedrøre selskabets omsætning. Indbetalinger på i alt 85.750 kr. vedrørende salg af biler, øvrig omsætning på i alt 62.651 kr. og kontantindbetalinger på i alt 90.600 kr. anses for at vedrøre selskabets omsætning. Herudover vurderes 26 posteringer overført med ’faktura’ som overførselstekst på sammenlagt 65.629 kr. at vedrøre selskabets omsætning.

[person2] er eneste ansatte i selskabet. Ifølge revisor varetager han den daglige drift i selskabet, herunder reparation af biler og kundekontakt. Det fremgår hverken af selskabets bogføring eller eIndkomst, at selskabet har indberettet løn til ham i 2020 - 2022.

[person2] har i 2020 haft lønindkomst indberettet af [virksomhed6] ApS. For år 2021 er der ikke indberettet personlig indkomst på [person2]. [person2] har ikke haft andre indtægter i 2020 - 2021.

Selskabet har ikke anvist en NemKonto, og selskabets konto i [finans1] er ikke anvendt til selskabets drift. Konto [...87] tilhørende [person1] er anvendt til selskabets daglige drift. Herudover ses der adskillige indsætninger på private bankkonti tilhørende den nuværende direktør [person1] samt den daglige bestyrer og tidligere direktør, [person2].

Selskabets omsætning er bogført ud fra faktureret omsætning, som efter det oplyste er foregået hovedsagligt kontant. Selskabet har ikke fremsendt kasseafstemninger, og transaktionssporet mangler. Det er derfor ikke muligt at afstemme og kontrollere størrelsen af det kontante salg.

Det er vores vurdering, at indsætningerne på (2.386 + 509.987), i alt 512.373 kr. vedrører selskabets skattepligtige omsætning. Der er beregnet moms med 20 % af 512.373 kr., og selskabets skattepligtige indkomst for 2021 kan herefter beregnes til (512.373 – 102.475), i alt 409.899 kr.

Periode

Sum af Beløb

Sum af Salgsmoms

Netto

3. kvartal 2020

645

129

516

4. kvartal 2020

48.456

9.691

38.765

1. kvartal 2021

40.963

8.193

32.771

2. kvartal 2021

78.330

15.666

62.664

3. kvartal 2021

198.772

39.754

159.018

4. kvartal 2021

145.208

29.042

116.166

I alt

512.373

102.475

409.899

Selskabets skattepligtige indkomst forhøjes med 409.899 kr. efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

Fradrag for løn til [person2]

Selskabet har pligt til at indberette udbetaling af lønindkomst m.v. for dennes ansatte til eIndkomst. Det fremgår af indkomstregisterlovens § 2 og § 3 i henhold til skatteindberetningslovens § 1 og § 2.

Selskabet har også pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet er desuden pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne AM-bidrag af enhver udbetaling af AM-bidragspligtig indkomst efter kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.

Selskabets aktivitet består i reparation af biler og arbejde i tilknytning dermed, hvilket kræver, at fysiske personer udfører arbejdet.

Selskabets revisor har oplyst, at [person2] er eneste ansatte i selskabet. Ifølge revisor varetager han den daglige drift i selskabet, herunder reparation af biler og kundekontakt. Han har desuden været direktør i perioden 20. juli 2020 – 26. august 2020.

Det fremgår ikke, at selskabet har indberettet løn til [person2] i 2020 - 2021. Selskabet har kun indberettet nulangivelser til eIndkomst.

Det fremgår ikke af Erhvervsstyrelsens oplysninger, at [person2] har været reel ejer i løbet af selskabets levetid.

Selskabet godkendes fradrag for udgifter til løn til [person2] med 591.375 kr. svarende til de indsætninger som er modtaget på hans private bankkonti i 2020-2021 efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Beløbet fremkommer således:

Konto

2020

2021

I alt

[...72]

Faktura

65.629

65.629

Kontantindbetaling

49.000

49.000

Løn

81.388

81.388

Mobilepay

25.795

174.636

200.430

Salg af bil

85.750

85.750

Øvrig omsætning

4.820

55.130

59.950

Sum

112.003

430.145

542.148

[...22]

Kontantindbetaling

5.000

5.000

Sum

0

5.000

5.000

[...35]

Faktura

4.926

4.926

Øvrig omsætning

2.701

2.701

Sum

0

7.628

7.628

[...35]

Kontantindbetaling

16.100

20.500

36.600

Sum

16.100

20.500

36.600

I alt

128.103

463.273

591.375

Fradrag for husleje

Udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved beregningen af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1., litra a.

Bevisbyrden for, at der er tale om en fradragsberettiget driftsomkostning, påhviler selskabet.

Selskabet har bogført fradrag for husleje med i alt 291.040 kr. på konto 3410 ’Husleje m/moms’.

Manglende fakturaer

Husleje er bogført med i alt 291.040 kr. I beløbet indgår fradrag for husleje bogført med i alt 126.000 kr. vedrørende bilag 196, 197, 198, 199, 200, 201 og 202, som vi har bedt selskabet fremsende fakturaer og betalingsdokumentation på.

Konto

Navn

Dato

Bilag

Beløb

Note

3410

Husleje m/moms

10-09-2020

196

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-10-2020

197

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-11-2020

198

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-12-2020

199

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-01-2021

200

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-02-2021

201

18.000

Faktura haves ikke

3410

Husleje m/moms

10-02-2021

202

18.000

Faktura haves ikke

I alt

126.000

Vi har endnu ikke modtaget dokumentation samt betalingsdokumentation på bilag 196, 197 og 198.

Vi har den 13. december 2022 modtaget fakturaer tilhørende bilag 199, 200, 201, 202 og 99.

Faktura 131 er udstedt den 25. april 2021, og bogført som bilag 99 den 3. maj 2021. Af fakturaen fremgår ikke, hvordan den er betalt. Vi modtog tilsvarende faktura tidligere i sagsforløbet den 9. august 2022, og af denne fremgår med håndskrift, at fakturaen er betalt kontant samt udlejers stempel.

Følgende fakturaer, som revisor ikke selv var i besiddelse af, men som han modtog, og videresendte til Skattestyrelsen den 13. december 2022 fremstår uden oplysning om, hvordan de er betalt:

faktura 23 udstedt den 6.1.2021, og bogført som bilag 199 den 10.12.2020
faktura 48, udstedt den 2.2.2021, og bogført som bilag 200 den 10.1.2021
faktura 72, udstedt den 21.2.2021, og bogført som bilag 201 den 10.2.2021
faktura 90, udstedt den 24.3.2021, og bogført som bilag 202 den 10.2.2021.

Alle fakturaer bogført som bilag 199, 200, 201 og 202 er fakturereret med hver især 18.400 kr. tillagt moms 4.500 kr. Sammenlagt udgør fakturaværdien 73.600 kr. uden moms.

Som det fremgår overfor, er faktura 23, 48, 72 og 90 bogført på datoer som tidsmæssigt ligger før den enkelte fakturas udstedelsesdato. Vi vurderer derfor ikke, at fakturaerne kan betragtes som behørig dokumentation for udgiftens afholdelse. Vi har desuden ikke modtaget tilhørende betalingsdokumentation, hvorfor udgifterne i øvrigt ikke kan godkendes grundet manglende opfyldelse af betingelsen om digital betaling i henhold til ligningslovens § 8Y. Læs mere herom i det efterfølgende afsnit.

Fradrag vedrørende ikke dokumenteret husleje på i alt 126.000 kr. vedrørende bilag 196, 197, 198, 199, 200, 201 og 202, godkendes derfor ikke på grund af manglende dokumentation for udgiftens afholdelse samt tilhørende betalingsdokumentation.

For at få fradrag skal selskabet fremsende behørig dokumentation samt betalingsdokumentation. Vi vil herefter vurdere, om der er fradrag for disse.

Opfylder ikke krav om digital betaling

Det fremgår af ligningslovens § 8 Y, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 8.000 kr. inklusive moms.

I det bogførte beløb vedrørende husleje, i alt 291.040 kr. indgår fradrag for husleje bogført med i alt 165.040 kr. som ikke opfylder krav om digital betaling. Nedenstående fakturaer overstiger 8.000 kr. inklusive moms, og betaling er enten foretaget kontant, eller betaling ses ikke foretaget digitalt via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, til sikring af identifikation af betalingsmodtager og betaler. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgifterne til husleje på i alt 165.040 kr. da betingelsen i ligningslovens § 8 Y ikke er opfyldt.

Konto

Navn

Dato

Bilag

Beløb

Note

3410

Husleje m/moms

10-08-2020

195

18.000

Betaling fremgår ikke

3410

Husleje m/moms

03-05-2021

99

18.320

Kontantbetaling

3410

Husleje m/moms

01-06-2021

74

18.320

Betaling fremgår ikke

3410

Husleje m/moms

01-07-2021

66

18.400

Kontantbetaling

3410

Husleje m/moms

01-08-2021

53

18.400

Kontantbetaling

3410

Husleje m/moms

01-09-2021

37

18.400

Betaling fremgår ikke

3410

Husleje m/moms

15-10-2021

89

18.400

Kontantbetaling

3410

Husleje m/moms

01-11-2021

23

18.400

Kontantbetaling

3410

Husleje m/moms

01-12-2021

28

18.400

Betaling fremgår ikke

I alt

165.040

Samlet ændring til selskabets skattepligtige indkomst

Som følge af ovenstående forhøjes selskabets skattepligtige indkomst med i alt 109.564 kr.

I beløbet er medregnet forhøjelse af selskabets omsætning med 512.373 kr. Heraf godkendes selskabet fradrag for salgsmoms beregnet med 20 % af 512.373 kr., i alt 102.475 kr. samt fradrag for udgifter til løn til [person2] med 591.375 kr. svarende til de indsætninger som er modtaget på hans private bankkonti i 2020-2021. Selskabets fradrag for husleje nedsættes med i alt (126.000 + 165.040), i alt 291.040 kr.

Selskabets skattepligtige indkomst for 2021 ændres i medfør af ovenstående fra det selvangivne underskud i den skattepligtige indkomst på -226.849 kr. til et underskud i den skattepligtige indkomst på -117.285 kr. Beløbet fremkommer således:

Selvangivet skattepligtig indkomst

-226.849

Yderligere omsætning

512.373

Fradrag for beregnet salgsmoms af yderligere omsætning

-102.475

Fradrag for løn til [person2]

-591.375

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangels af dokumentation

126.000

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangel af betalingsdokumentation

165.040

Ændret skattepligtig indkomst

-117.285

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om hjemvisning, subsidiært at selskabets skattepligtige indkomst for 2021 skal nedsættes med 109.564 kr.

Repræsentanten har som begrundelse anført følgende:

”...

Påstand

Hjemvisning som følge af ”indtægten” ikke vedrører selskabet.

Subsidiære påstand

Skattestyrelsen skal nedsætte min klients momstilsvar for perioden 3. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 med 171.146 kr. og selskabets skattepligtige indkomst for 2021 med 109.564 kr.

Sagens faktiske omstændigheder

Der henvises i det hele til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 14. marts 2023, jf. vedlagte. I det følgende pkt. 1 og 2 præsenteres faktum, som Skattestyrelsen har gengivet det og som indgår i denne klagebeskrivelse.

Selskabets formål er reparation af biler. Selskabets aktivitet startede samtidig med, at Covid-19 pandemien gav udslag i en negativ effekt på markedet. Dette var bl.a. årsagen til, at salget var utilfredsstillende, og den manglende rentabilitet i perioden.

Finansiering af selskabets aktivitet er sket ved udlæg fra [person1]. [person1] har lånt penge privat fra sin kæreste og [person2].

[person1] er direktør og kapitalejer i selskabet og udfører opgaver i relation til denne titel. Den daglige betjening af kunder samt reparation af biler udføres af [person2]. [person2] var tidligere også direktør i perioden fra selskabets stiftelse og frem til 26. august 2020. Aftalen herefter var, at [person2] kunne opnå en ejerandel såfremt selskabet kom op at stå. Da selskabet har haft økonomiske vanskeligheder, er der ikke udbetalt løn, hverken til [person1] eller til [person2].

[person1] har finansieret selskabet, men har ikke selv forstand på at reparere biler. Det er aftalt imellem dem, at [person2] reparerer biler og står for kundekontakt og den generelle daglige drift, og [person1] tegner selskabet udadtil. [person2]s formål er at få selskabet i gang og eventuelt indtræde som medejer, såfremt selskabet viser sig at blive rentabel.

[person2] har været direktør i starten fra stiftelse og frem til 26. august 2020, hvorefter den reelle ejer, [person1], indtrådte som direktør.

Efter Skattestyrelsens gennemgang af private bankkontoudskrifter tilhørende [person2] fremgår det, at han har modtaget 645.423 kr. i perioden 2020 – 2021 fordelt på 4 private bankkonti.

Indsætningerne er ikke bogført i selskabet, da [person2] har udstedt egne fakturaer og modtaget betaling på sin egen konto som selskabet aldrig har vidst noget om.

Anbringender

Det er Skattestyrelsens fund, der har gjort Selskabets direktør og ejer opmærksom på, at [person2] har unddraget Selskabets dets omsætning og ført penge uden om Selskabet.

Aftalen mellem [person2] og Selskabet var, at [person2] skulle modtage anparter i selskabet i takt med selskabets udvikling.

Det har formodningen for sig, at [person2] har handlet forsætligt, idet betaling for udført arbejde er sket direkte til hans private konto. Herudover har [person2] aldrig orienteret selskabet om disse beløb eller arbejder.

Undertegnede har flere gange undret sig over, at Selskabet trods kundetilgang ikke havde en højere omsætning. Det er derfor undertegnedes opfattelse, at [person2] udover at have overtrådt moms- og skattelovgivningen, ligeledes har overtrådt straffelovens kapitel 28, og at selskabet ikke selskabet ikke skal betale moms eller beskattes af overskuddet, da [person2] uden bemyndigelse har udført arbejde, lagt moms- og skattebyrden på selskabet og modtaget pengene udenom selskabets viden.

Selskabet har anmeldt [person2] til politiet og i skrivende stund er der startet en efterforskning.

...”

Retsmøde

Skattestyrelsen har i en udtalelse af den 16. januar 2024 anført følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens forslag til sagens afgørelse:

”Efter fornyet gennemgang, finder Skattestyrelsen ikke at der kan ske fradrag for lønudgift på 591.375 kr. til [person2], men er enig med Skatteankestyrelsen i reduktion af beløbet for yderligere omsætning med 8.421 kr.

Yderligere begrundelse for ændringen af selskabets fradragsret for lønudgiften på 591.375 kr. fremgår af nedenstående.

Faktiske forhold

Ifølge oplysninger fra CVR-registret, blev Selskabet [virksomhed2] ApS, CVR-nr.: [...2], stiftet den 20. juli 2020 af selskabets eneejer [person1].

Selskabets branchekode var ”452010 Autoreparationsværksted m.v.”

[person2] var direktør i selskabet var fra stiftelsestidspunktet og frem til den 20. august 2020. Siden den 20. august har det været selskabets ejer [person1] som har været registreret som selskabets direktør.

Den 9. januar 2023 skiftede selskabet branchekode til ”642020 ikke-finansielt holdingselskab”. Selskabet er stadig registreret som aktivt.

Skattepligt overskud af virksomhed

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen i, at der i Skattestyrelsen opgørelse af selskabets yderligere omsætning er medtaget 6 fakturaer til samlet 8.421 kr., som allerede indgår i selskabets bogførte omsætning som beløbet derfor skal reduceres med.

Efter fornyet gennemgang finder Skattestyrelsen, at selskabet ikke er berettiget til fradrag på 591.375 kr. for løn til [person2].

”Løn” til [person2]

[person2] har i perioden fra 20. juli 2020 til den 26. august 2020 været registreret som selskabets direktør.

Selskabets hovedanpartshaver har forklaret, at beløbet som er tilgået [person2], er sket uden selskabets viden og ved bedrageri/tyveri.

Der er enighed om at beløbet der er tilgået [person2] retligt tilhører selskabet, at selskabet er rette indkomstmodtager og at beløbet skal medregnes til selskabets omsætning.

Klager har gjort gældende at der er fremsendt betalingspåkrav og foretaget politianmeldelse af [person2].

Det skal hertil bemærkes, at det ikke er yderligere oplyst hvorledes [person2] forholder sig til betalingspåkravet eller om politiets efterforskning har medført en sigtelse af [person2].

Det er endvidere forklaret at [person2] har udført arbejde i selskabet, men påstanden er ikke underbygget af objektive oplysninger, f.eks. i form af en ansættelsesaftale, timesedler eller lønudbetalinger.

Skattestyrelsen finder derfor ikke, at selskabets forklaring alene, om at [person2] har været direktør og udført arbejde i virksomheden i hele den påklagede periode er dokumenteret.

Som følge af det ikke er dokumenteret at det er [person2] som har udført det arbejde som har generet selskabets omsætning og derfor lige så vel kan have været udført af 3. mand, finder Skattestyrelsen derfor ikke, at det er dokumenteret at [person2] har udført arbejde i selskabet.

Allerede fordi at selskabets hovedanpartshaver har forklaret at indbetalingerne der tilgået [person2], og som selskabet er rette indkomstmodtager af, er sket ved bedrageri/tyveri, kan udgiften ikke fradrages som løn i selskabet.

Hvis beløbet tilgået [person2] kategoriseres som sket ved bedrageri eller tyveri, ville selskabet, såfremt betingelserne vurderes at være opfyldt, ville kunne få fradrag for beløbet som et driftstab, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra. For yderligere forklaring henvises til Den Juridiske Vejledning punkt C.C.2.2.3.2.

Da beløbet endnu ikke er endelig fastslået som et tabt for selskabet, vil selskabet derfor ikke på nuværende tidspunkt opfylde betingelserne til at der kan ske fradrag for beløbet som et driftstab.

Den resterende del af opgørelsen for selskabets skattepligtige overskud, som fremgår af Skattestyrelsens afgørelse på side 25, fastholdes med den konsekvens at resultatet for skattepligtig indkomst ændres med 582.953 kr., fra -117.285 kr. til 465.668 kr., jf. nedenstående tabel.

Selvangivet skattepligtig indkomst

-226.849 kr.

Yderligere omsætning*

503.952 kr.

Fradrag for beregnet salgsmoms af yderligere omsætning

-102.475 kr.

Fradrag for løn til [person2]

0 kr.

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangel af dokumentation

126.000 kr.

Ikke godkendt fradrag for husleje i mangel af betalingsdokumentation

165.040 kr.

Ændret Skattepligtig indkomst

465.668 kr.

*ændret i henhold til Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse om reducering af omsætning med 8.421 kr. som følge af at 6 indsætninger allerede indgår i selskabets bogførte omsætning

I forhold til Skattestyrelsens oprindelige afgørelse af 14. marts 2023, finder Skattestyrelsen efter fornyet gennemgang, at selskabets skattepligtige indkomst ændres med 582.953 kr., i henhold til ovenstående.

Konsekvensen af ovenstående er, at klagers skattepligtige indkomst ændres fra et skattepligtigt underskud på -117.285 kr., til et skattepligtigt overskud på 465.668 kr.”

Repræsentanten har i et indlæg den 15. februar 2024 anført følgende:

”I henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan en virksomhed fradrage udgifter, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Dette inkluderer typisk udgifter som løn, husleje, råvarer, forbrugsvarer og lignende. I forhold til en situation, hvor en medarbejder har bedraget og stjålet midler fra selskabet, kan det være relevant at se på, om tabet kan betragtes som en driftsomkostning, der kan fradrages.

I den foreliggende sag har [virksomhed3] ApS oplevet et betydeligt økonomisk tab som følge af [person2]s handlinger. [person2], der tidligere var direktør for selskabet og som udførte den daglige drift, herunder reparation af biler og kundekontakt, har modtaget betaling for arbejde udført for selskabet direkte på sin private konto. Disse beløb er ikke blevet bogført i selskabet, og selskabet har ikke været orienteret om disse transaktioner. Dette har resulteret i, at selskabet har mistet en betydelig del af sin omsætning.

Vigtigt at bemærke er, at [person2] ikke anerkender, at beløbene skal tilbagebetales til selskabet. Dette yderligere komplicerer situationen og styrker argumentet for, at tabet kan betragtes som en driftsomkostning, der kan fradrages.

I henhold til Den Juridiske Vejledning punkt C.C.2.2.3.2 kan et beløb, der er tilgået en medarbejder ved bedrageri eller tyveri, potentielt betragtes som et driftstab, der kan fradrages, såfremt visse betingelser er opfyldt. I dette tilfælde er det klart, at [person2] har handlet forsætligt og uden selskabets samtykke, hvilket styrker argumentet for, at beløbene kan betragtes som et driftstab.

For at løfte bevisbyrden for, at reglerne om driftstab er overholdt, og at der dermed er fradrag for tyveriet, har selskabet taget flere skridt. For det første har selskabet anmeldt [person2] til politiet, og der er startet en efterforskning. Dette viser, at selskabet har taget skridt til at inddrive midlerne og retsforfølge den ansvarlige. For det andet har selskabet dokumentation i form af bankudskrifter, der viser, at [person2] har modtaget betaling for arbejde udført for selskabet direkte på sin private konto. Disse dokumenter er afgørende for at bevise, at midlerne faktisk er stjålet, og at de tilhørte selskabet.

På baggrund af ovenstående argumenter er det vores opfattelse, at [virksomhed3] ApS har ret til at fradrage det tab, der er opstået som følge af [person2]s handlinger, som en driftsomkostning i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Vi mener, at selskabet har løftet bevisbyrden for, at reglerne om driftstab er overholdt, og at der dermed er fradrag for tyveriet.

Subsidært ikke rette indkomstmodtager

I denne sag er det vores subsidiære påstand, at den omtalte "indtægt" ikke vedrører selskabet, men derimod [person2]. Dette er baseret på principperne om rette indkomstmodtager i skatteretten.

I denne sag har [person2] modtaget betalinger direkte til sin private bankkonto for arbejde udført i for egen regning og risiko da [person2] har handlet forsætligt uden selskabets viden. Disse betalinger er ikke blevet bogført i virksomheden, og virksomheden har ikke har haft kendskab til disse transaktioner.

Det er vores vurdering at [person2] har handlet i sin egenskab som egen afgiftspligtig person og modtaget vederlag for levering af varer og ydelser.

Vi argumenterer derfor for, at [person2] er den rette indkomstmodtager. Vi har bevist at virksomheden ikke har haft kendskab til eller kontrol over [person2]s aktiviteter.”

Indlæg under retsmødet

Repræsentanten fastholdt påstanden om fradrag for driftstab, subsidiært at omsætningen ikke er erhvervet af selskabet. Repræsentanten gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Det blev yderligere anført, at hovedanpartshaveren ikke har forholdt sig passiv, men løbende har spurgt til selskabets drift hos den tidligere direktør, som udførte arbejdet med reparation af biler og også havde ansvaret for virksomhedens bilag.

Skatteforvaltningen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelse, at afgørelsen ændres således, at der ikke indrømmes selskabet fradrag for løn.

Landsskatterettens afgørelse

Sagen vedrører opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst. Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet er skattepligtig af indtægter ved virksomhed med reparation af biler, som er indgået på bankkonti, der tilhørte hovedaktionæren og selskabets tidligere direktør. Landsskatteretten skal desuden tage stilling til selskabets fradragsret for løn til selskabets tidligere direktør og fradragsretten for husleje.

Retsgrundlag

Indkomst og regnskabskrav

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven.

Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgik af dagældende bogføringslov (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 med efterfølgende ændringer).

Af bogføringslovens § 7, stk. 3, og § 9, stk. 1, fremgik følgende:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Ifølge årsregnskabslovens § 8 er selskabets ledelse ansvarlige for, at selskabets årsrapport udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. § 6, stk. 3.

Udgifter

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør højst 8.000 kr. inklusive moms. Hvis en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut kan virksomheden opnå sit fradrag ved på told- og skatteforvaltningens hjemmeside at indberette oplysninger om det foretagne køb. Det fremgår af ligningslovens § 8 Y.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Selskabet har ikke bogført betalinger via bank eller kasse og selskabets regnskabsmateriale dokumenterer derfor ikke, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger eller i øvrigt er foretaget afstemning af beholdninger af virksomhedens midler, jf. dagældende bogføringslovens § 7, stk. 3. Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, har Skattestyrelsen været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt, jf. skattekontrollovens § 74.

Skattestyrelsen har opgjort den skattepligtige omsætning på grundlag af en enkelt indsætning på hovedaktionærens bankkonto og en række indsætninger på den tidligere direktørs bankkonti.

For så vidt angår den tidligere direktør, er beløbene ifølge Skattestyrelsens bilag 2 til den påklagede afgørelse indsat løbende i hele regnskabsperioden 20. juli 2020 til 31. december 2021 og stammer fra mobilepay fra flere forskellige personer, eller der er angivet et fakturanummer eller en bemærkning om køb eller salg af bil. Selskabets repræsentant har oplyst, at [person2] har udført arbejdet med reparation af biler i selskabet.

På den baggrund sammenholdt med at selskabet kun har bogført omsætning i perioden 1. maj 2021 til 29. december 2021, finder Landsskatteretten at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset de pågældende indsætninger for at vedrøre selskabets omsætning, jf. statsskattelovens § 4. Landsskatteretten nedsætter dog opgørelsen med 8.421,00 kr., idet disse seks indsætninger må anses for allerede at indgå i selskabets bogførte omsætning. Det kan ikke føre til et andet resultat, at [person2] måtte have udført arbejdet uden at sikre indtægtsregistreringen i selskabet, idet selskabets ledelse er ansvarlig for korrekt aflæggelse selskabets økonomiske transaktioner i årsrapporten, jf. årsregnskabslovens § 8. Landsskatteretten lægger herved til grund efter repræsentantens oplysninger, at [person2], der havde været direktør i selskabet, arbejdede i selskabet med reparation af biler.

Landsskatteretten finder endvidere, at selskabets skattepligtige indkomst kan nedsættes med 591.375 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Landsskatteretten finder det sandsynliggjort efter repræsentantens forklaring og de foreliggende betalings- og registreringsoplysninger, herunder to overførsler direkte fra hovedaktionæren til [person2], at beløbet er tilgået [person2] for arbejde udført for selskabet, hvorfor selskabet kan fradrage udgiften som en driftsomkostning i selskabet.

Efter de samlede omstændigheder kan det ikke tillægges afgørende betydning, at selskabet efter Skattestyrelsens kontrol af omsætningen i selskabet har politianmeldt [person2] for bedrageri af hele den opgjorte omsætning på [person2]s bankkonto, idet der ikke foreligger et resultat af politianmeldelsen.

Landsskatteretten finder endelig, at fradrag for huslejeudgifter i selskabet ikke kan fratrækkes, da selskabet ikke har dokumenteret, at der er sket digital betaling af huslejen i henhold til den indgåede lejekontrakt og de modtagne fakturaer, jf. ligningslovens § 8 Y og SKM2004.162.HR. Det bemærkes, at de betalinger der fremgår af hovedanpartshaverens bankkonto, og som er angivet at vedrøre husleje, ikke kan afstemmes beløbsmæssigt hverken til lejekontrakten eller til selskabets bogføring.

Idet der ikke er grundlag for at hjemvise selskabets skatteansættelse til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter forhøjelsen af selskabets skattepligtige indkomst fra 109.564 kr. med 8.421 kr. til 101.143 kr.