Kendelse af 10-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-11-2024

Journalnr. 23-0059120

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 2.134.848 kr. for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har konstateret differencer mellem bogført og angivet moms, opgjort yderligere salgsmoms af indtægter og nægtet selskabet fradrag for købsmoms af udgifter til fremmed arbejde.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, da ændringerne for 2. halvår 2019 ikke er gyldigt foretaget. For perioden 1. halvår - 2. halvår 2020 stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, er stiftet den 4. august 2016 af [person1] under navnet [virksomhed2] ApS. Selskabet er registreret under branchekoden 411000 "Gennemførelse af byggeprojekter", hvor formålet er drift af byggevirksomhed og VVS-virksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Selskabet angiver moms halvårligt.

[person1] er direktør og eneanpartshaver i selskabet.

Ifølge udskrift fra CVR har selskabet i den påklagede periode været registreret med 2-4 medarbejdere, fordelt på 1,09-5 årsværk.

Selskabet har i indkomståret 2019 haft en samlet omsætning på 586.957,90 kr. ekskl. moms. Det fremgår af selskabets resultatopgørelse, at selskabet havde et underskud på salg af ejendomme på 82.110 kr.

For indkomståret 2020 har selskabet haft en samlet omsætning på 630.929,65 kr. ekskl. moms. Det fremgår derudover, at selskabet havde et underskud på salg af ejendomme på 512.000 kr.

Selskabet har drevet virksomhed med opførelse og salg af beboelsesejendomme og har modtaget momspligtige indtægter herfra. Selskabet har derudover modtaget momsfritagne lejeindtægter.

Selskabet har angivet følgende salgs- og købsmoms for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2. halvår 2019

0

0

0

1. halvår 2020

401.540 kr.

327.357 kr.

74.183 kr.

2. halvår 2020

812.473 kr.

687.538 kr.

124.935 kr.

I alt

1.214.013 kr.

1.014.895 kr.

199.118 kr.

Selskabet er i forbindelse med salg af [projekt1] i [by1] blevet udtaget til kontrol af Skattestyrelsen. Under kontrolsagen har Skattestyrelsen modtaget selskabets regnskabsmateriale samt redegørelser for udvalgte forhold fra selskabets revisor.

Skattestyrelsen har på baggrund af kontrollen konstateret differencer mellem selskabets bogførte og angivne momstilsvar og traf afgørelse om at forhøje momstilsvaret i overensstemmelse med det bogførte. Skattestyrelsen opgjorde derudover yderligere salgsmoms af indtægter fra salg af nye beboelsesejendomme ved [adresse1] og salgsmoms af indtægter fra auktionssalg. Skattestyrelsen har tillige nægtet selskabet fradrag for købsmoms af udgifter til køb af fremmed arbejde.

Skattestyrelsens ændringer er illustreret på følgende vis:

Afgiftsperiode

Bogføringsdifferencer

Yderligere salgsmoms af [adresse1] 3D

Yderligere salgsmoms af øvrige ejendomme i [adresse1]

Yderligere salgsmoms af auktionssalg

Nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til fremmed arbejde

Samlet ændring

2. halvår 2019

-709.120 kr.

379.000 kr.

90.000 kr.

-237.120 kr.

1. halvår 2020

2.670.679 kr.

70.000 kr.

21.407 kr.

2.762.086 kr.

2. halvår 2020

-396.206 kr.

6.088 kr.

-390.118 kr.

I alt forhøjet

1.568.353 kr.

379.000 kr.

160.000 kr.

21.407 kr.

6.088 kr.

2.134.848 kr.

Bogføringsdifferencer

Selskabets revisor har i forbindelse med kontrollen af selskabet indsendt korrigeret momsopgørelse for selskabet til Skattestyrelsen. Revisoren har opgjort selskabets korrekte momstilsvar for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020 til følgende:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2. halvår 2019

1.672.955 kr.

2.379.075 kr.

-706.120 kr.

1. halvår 2020

3.668.183 kr.

923.321 kr.

2.744.862 kr.

2. halvår 2020

834.657 kr.

1.105.928 kr.

-271.271 kr.

I alt

6.175.795 kr.

4.408.324 kr.

1.767.471 kr.

Af selskabets bogføring fremgår følgende momstilsvar for perioden:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2. halvår 2019

1.672.955 kr.

2.379.075 kr.

-706.120 kr.

1. halvår 2020

4.326.281 kr.

923.321 kr.

3.402.960 kr.

2. halvår 2020

176.559 kr.

1.105.928 kr.

-929.369 kr.

I alt

6.175.795 kr.

4.408.324 kr.

1.767.471 kr.

Skattestyrelsen har lagt revisorens opgørelse til grund for korrektionen af selskabets momstilsvar og har foretaget følgende ændringer:

2. halvår 2019

1. halvår 2020

2. halvår 2020

I alt

Angivet momstilsvar

0 kr.

74.183 kr.

124.935 kr.

199.118 kr.

Bogført momstilsvar

-706.120 kr.

2.744.862 kr.

-271.271 kr.

1.767.471 kr.

Samlet ændring

-706.120 kr.

2.670.679 kr.

-396.206 kr.

1.568.353 kr.

[adresse1] 3D

Selskabet har opført en række beboelsesejendomme i området "[adresse1]", der ligger ved [by1], [by2]. Af disse ejendomme har selskabet den 18. september 2019 solgt en ejendom på adressen [adresse1] 3D.

Af tingbogsoplysningerne for ejendommen fremgår, at salgssummen var 1.895.000 kr.

Selskabet har ikke bogført salgsmoms af indtægten fra salget, og Skattestyrelsen har som følge heraf forhøjet selskabets salgsmoms for 2. halvår 2019 med 379.000 kr. Salgsmoms er beregnet til 20 % af salgssummen fra tingbogsoplysningerne.

Selskabet har på konto 5092 "afgang i årets løb" bogført indtægter og udgifter, der har tilknytning til [adresse1] 3D. Heraf fremgår følgende:

Dato

Bilag

Tekst

Debet

Kredit

Moms

Momsbeløb

12-09-2019

9999

[adresse1] 3D dep

365.600,00 kr.

Salg

-91.400,00 kr.

12-09-2019

9999

[adresse1] 3D

1.040.400,00 kr.

Salg

-260.100,00 kr.

12-09-2019

9999

[adresse1] 3D

1.040.400,00 kr.

Salg

260.100,00 kr.

12-09-2019

9999

[adresse1] 3D

1.400.500,00 kr.

25-09-2019

9999

[adresse1] 3D dep

30.000,00 kr.

Salg

-7.500,00 kr.

De anførte beløb, der fremgår af fanen "momsbeløb", er ligeledes bogført på konto 6901 "udgående moms".

Selskabets revisor har i et brev til Skattestyrelsen den 9. december 2022 oplyst følgende:

"...

Salg af [adresse1] 3D, kr. 1.400.500 er i bogføringen medtaget som salg uden moms. Dette er ikke korrekt, der skal medtages kr. 260.100 i salgsmoms.

..."

Selskabets revisor har ikke besvaret Skattestyrelsens henvendelse af 10. januar 2023, hvor der efterspørges en redegørelse for beløbet.

Øvrige ejendomme i [adresse1]

Selskabet har foruden ovenstående ejendom på [adresse1] 3D solgt andre ejendomme, der også er beliggende på [adresse1]. Af disse ejendomme har Skattestyrelsen gennemgået selskabets bogføring og forhøjet selskabets salgsmoms. Forhøjelsen skyldes, at der ikke er overensstemmelse mellem salgssummerne, der fremgår af tingbogsoplysningerne, og den tilhørende bogførte salgsmoms.

Selskabet har bogført indtægter fra salg af en række ejendomme i området [adresse1] på kontonummer 5092 "Afgang i årets løb" samt bogført tilhørende salgsmoms på konto 6901 "Udgående moms".

Dato

Bilag

Tekst/Ejendom

"Afgang i årets løb"

"Udgående moms"

Momsbeløb

02-09-2019

9999

[adresse1] 3B

1.556.000,00 kr.

Salg

-389.000,00 kr.

10-07-2019

9999

[adresse1] 3A

1.396.000,00 kr.

Salg

-349.000,00 kr.

10-10-2019

9999

[adresse1] 5B

1.560.000,00 kr.

Salg

-390.000,00 kr.

07-10-2019

9999

[adresse1] 5C

1.440.000,00 kr.

Salg

-360.000,00 kr.

06-03-2020

22

[adresse1] 7A

1.656.000,00 kr.

Salg

-414.000,00 kr.

05-03-2020

20

[adresse1] 7C

1.476.000,00 kr.

Salg

-369.000,00 kr.

23-03-2020

21

[adresse1] 1E

1.516.000,00 kr.

Salg

-379.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 1A

1.516.000,00 kr.

Salg

-379.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 1B

1.676.000,00 kr.

Salg

-419.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 1C

1.516.000,00 kr.

Salg

-379.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 1D

1.516.000,00 kr.

Salg

-379.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 3C

1.676.000,00 kr.

Salg

-419.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 5A

1.516.000,00 kr.

Salg

-379.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 5D

1.520.000,00 kr.

Salg

-380.000,00 kr.

12-05-2020

23

[adresse1] 7B

1.520.000,00 kr.

Salg

-380.000,00 kr.

I alt

23.056.000,00 kr.

-5.764.000,00 kr.

Ejendommene på adresserne [adresse1] 1A, 1B, 1C, 1D, 3C, 5A, 5D og 7B er overdraget samlet til [virksomhed3] A/S, CVR-nr. [...1], for i alt 15.770.000 kr. Af de fremsendte tingbogsattester fremgår ejendommene med følgende overdragelsessummer

Dato

Ejendom

Overdragelsessum

Salgsmoms heraf

09-09-2019

[adresse1] 3B

1.995.000,00 kr.

399.000,00 kr.

18-09-2019

[adresse1] 3A

1.795.000,00 kr.

359.000,00 kr.

14-10-2019

[adresse1] 5B

2.000.000,00 kr.

400.000,00 kr.

23-10-2019

[adresse1] 5C

2.100.000,00 kr.

420.000,00 kr.

28-02-2020

[adresse1] 7A

2.120.000,00 kr.

424.000,00 kr.

28-02-2020

[adresse1] 7C

1.895.000,00 kr.

379.000,00 kr.

13-03-2020

[adresse1] 1E

1.945.000,00 kr.

389.000,00 kr.

19-05-2020

[adresse1] 1A

15.770.000,00 kr.

3.154.000,00 kr.

19-05-2020

[adresse1] 1B

19-05-2020

[adresse1] 1C

19-05-2020

[adresse1] 1D

19-05-2020

[adresse1] 3C

19-05-2020

[adresse1] 5A

19-05-2020

[adresse1] 5D

19-05-2020

[adresse1] 7B

I alt

29.620.000,00 kr.

5.924.000,00 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms fra salg af ejendomme med differencen mellem selskabets bogførte salgsmoms og salgsmoms opgjort på baggrund af oplysningerne i tingbogsattesterne. Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms til 20 % af overdragelsessummen.

Differencen er herefter fordelt på henholdsvis 2. halvår 2019 og 1. halvår 2020 på følgende måde:

Bogført salgsmoms

5.764.000,00 kr.

Beregnet salgsmoms

5.924.000,00 kr.

Difference

160.000,00 kr.

2. halvår 2019

90.000,00 kr.

1. halvår 2020

70.000,00 kr.

Auktionssalg

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms af indtægter fra salg på auktion. Selskabets salgsmoms er blevet forhøjet med 21.407 kr. for 1. halvår 2020.

Ændringen vedrører selskabets bogførte indtægter af 27. februar 2020 og 16. juni 2020 på henholdsvis 16.412,50 kr. inkl. moms og 90.625 kr. inkl. moms. Indtægterne er blevet bogført på konto 1040 "Salg af diverse":

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Momsbeløb

27-02-2020

9999

Afr. [virksomhed4]

16.412,50 kr.

3.282,50 kr.

16-06-2020

9999

[virksomhed5]

90.625,00 kr.

18.125,00 kr.

I alt

107.037,50 kr.

21.407,50 kr.

Afrundet

21.407 kr.

Selskabets revisor har i et brev til Skattestyrelsen den 9. december 2022 oplyst følgende:

"...

De 2 afregninger til auktionshuse er salg af effekter tilhørende selskabet hvor der på afregning fra auktionshusene er modtaget afregning uden salgsmoms.

..."

Skattestyrelsen har den 10. januar 2023 efterspurgt underliggende afregningsbilag fra auktionshusene, og om der er særlige forhold, der gør, at salgene er momsfritagne. Skattestyrelsen har den 6. februar 2023 rykket selskabet for svar. Henvendelserne er ikke blevet besvaret.

Køb af fremmed arbejde

Skattestyrelsen har foruden ovenstående ændringer nægtet selskabet fradrag for købsmoms af udgifter til fremmed arbejde i 2. halvår 2020, idet selskabet ikke har fremlagt underliggende bilag for udgiften.

Selskabet har på konto 6902 "Indgående moms" bogført købsmoms af en udgift til fremmed arbejde:

Dato

Bilag

Tekst

Beløb

Momsbeløb

15-12-2020

9999

Køb af fremmed arbejde

6.088,28 kr.

Selskabets revisor har oplyst til Skattestyrelsen, at der er tale om en lønudgift og henvist til, at udgiften knytter sig til en postering foretaget den 29. december 2020 på konto 2900 "Brændstof". Skattestyrelsen har den 10. januar 2023 efterspurgt materiale for udgiften hos selskabets revisor og har senere den 6. februar 2023 rykket for svar. Henvendelserne er ikke blevet besvaret.

Selskabet har ikke under klagesagsbehandlingen fremlagt dokumentation eller redegjort for udgiften.

Skattestyrelsen har alene foretaget ændringerne med henvisning til reglerne om ordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1. Afgørelsen henviser ikke til reglerne for ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 2.134.848 kr. for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020. Forhøjelsen skyldes, at Skattestyrelsen har konstateret differencer mellem selskabets bogførte momstilsvar og selskabets angivne momstilsvar. Skattestyrelsen har derudover opgjort yderligere salgsmoms fra salg af ejendomme, yderligere salgsmoms af auktionssalg og nægtet selskabet fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"...

  1. Difference mellem angivet og bogført moms

...

1.3. Retsregler og praksis

Det fremgår af momslovens § 4, at der skal betales moms ved levering af varer og ydelser her i landet.

I det omfang der leveres momspligtige varer og ydelser, er der mulighed for fradrag af købsmomsen vedrørende indkøb, som anvendes til brug for disse leverancer, jf. momslovens kapitel 9.

For hver afgiftsperiode skal salgs- og købsmoms opgøres og angives, jf. momslovens kapitel 14 og 15. For halvårsafregnende virksomheder skal momsen som udgangspunkt angives senest den 1. i den 3. måned efter afgiftsperiodens udløb.

Hvis det konstateres, at der er afgivet urigtige angivelser, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Skattestyrelsen har mulighed for at regulere momstilsvaret 3 år tilbage i tiden, hvis forslaget sendes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb og afgørelsen sendes senest 3 år og 3 mdr. efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Når selskabets bogføring sammenholdes med den angivne moms, kan der opgøres en difference på i alt 1.568.353 kr., og selskabets momstilsvar forhøjes på den baggrund med i alt 1.568.353 kr., idet 2. halvår 2019 nedsættes med 706.120 kr., 1. halvår 2020 forhøjes med 2.670.679 kr. og 2. halvår 2020 nedsættes med 396.206 kr.

  1. Yderligere salgsmoms vedr. [adresse1] 3D

...

2.3. Retsregler og praksis

Det fremgår af momslovens § 4, at der skal betales moms ved levering af varer og ydelser her i landet.

Salgsmomsen beregnes som 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 33.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget ekskl. moms, jf. momslovens § 27, stk. 1.

Salg af fast ejendom er som udgangspunkt fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.

Fritagelsen gælder dog ikke salg af en ny bygning eller en ny bygning med tilhørende jord, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9 litra a.

Når prisen på en vare er blevet fastsat af parterne uden nogen angivelse af moms, og leverandøren af varen er den person, der er betalingspligtig for momsen af leveringen, skal den aftalte pris anses for allerede at omfatte momsen, når leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skattemyndighederne krævede moms af køberen. Det fremgår af Den juridiske vejlednings afsnit D.A.8.1.1.12.

For hver afgiftsperiode skal momsen opgøres og angives, jf. momslovens kapitel 14 og 15. For halvårsafregnende virksomheder skal dette ske senest den 1. i den 3. måned efter afgiftsperiodens udløb.

Hvis det konstateres, at der er afgivet urigtige angivelser, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Skattestyrelsen har mulighed for at regulere momstilsvaret 3 år tilbage i tiden, hvis forslaget sendes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb og afgørelsen sendes senest 3 år og 3 mdr. efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

[virksomhed1] ApS' salgsmoms for 2. halvår 2019 forhøjes med 379.000 kr. som følge af, at selskabet ikke har beregnet salgsmoms i forbindelse med salget af [adresse1] 3D.

Skattestyrelsen har i den forbindelse henset til, at der er tale om salg af en ny bygning med tilhørende grund, og at salgsprisen er tinglyst til 1.895.000 kr., hvorfor momsen kan opgøres til 1.895.000*0,20 = 379.000 kr.

  1. Yderligere salgsmoms for de øvrige ejendomme i [adresse1]

...

3.3. Retsregler og praksis

Det fremgår af momslovens § 4, at der skal betales moms ved levering af varer og ydelser her i landet.

Salgsmomsen beregnes som 25 % af afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 33.

Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget ekskl. moms, jf. momslovens § 27, stk. 1.

Salg af fast ejendom er som udgangspunkt fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9.

Fritagelsen gælder dog ikke salg af en ny bygning eller en ny bygning med tilhørende jord, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 9 litra a.

Når prisen på en vare er blevet fastsat af parterne uden nogen angivelse af moms, og leverandøren af varen er den person, der er betalingspligtig for momsen af leveringen, skal den aftalte pris anses for allerede at omfatte momsen, når leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skattemyndighederne krævede moms af køberen. Det fremgår af Den juridiske vejlednings afsnit D.A.8.1.1.12.

For hver afgiftsperiode skal momsen opgøres og angives, jf. momslovens kapitel 14 og 15. For halvårsafregnende virksomheder skal dette ske senest den 1. i den 3. måned efter afgiftsperiodens udløb.

Hvis det konstateres, at der er afgivet urigtige angivelser, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Skattestyrelsen har mulighed for at regulere momstilsvaret 3 år tilbage i tiden, hvis forslaget sendes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb og afgørelsen sendes senest 3 år og 3 mdr. efter angivelsesfristens udløb, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens vurdering, at [virksomhed1] ApS har bogført for lidt salgsmoms i forbindelse med salgene af ejendommene i [adresse1], og selskabets salgsmoms forhøjes med 160.000 kr. vedrørende dette forhold - fordelt med 90.000 kr. på 2. halvår 2019 og 70.000 kr. på 1. halvår 2020.

Skattestyrelsen har i den forbindelse henset til, at ejendommene ifølge oplysningerne i tingbogen er solgt for i alt 29.620.000 kr., hvilket svarer til en salgsmoms på 29.620.000*0,20 = 5.924.000 kr., mens der alene er bogført 5.764.000 kr. i salgsmoms i forbindelse med salgene af ejendommene i [adresse1].

Ændringerne er specificerede på de enkelte ejendomme i bilag 1.

  1. Yderligere salgsmoms vedr. auktionssalg

...

4.3. Retsregler og praksis

Det fremgår af momslovens § 4, at der skal betales moms ved levering af varer og ydelser her i landet.

Skattestyrelsen har mulighed for at regulere momstilsvaret 3 år tilbage i tiden, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

Hvis det konstateres, at der er afgivet urigtige angivelser, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det er Skattestyrelsens vurdering, at der skal afregnes moms af de indtægter, som [virksomhed1] ApS har modtaget for salg af effekter på auktioner, da der er tale om leverancer med leveringssted her i landet.

Selskabets salgsmoms forhøjes på den baggrund med (16.412,50 + 90.625,00)*0,20 = 21.407 kr.

  1. Nægtet fradrag for købsmoms vedr. køb af fremmed arbejdskraft

...

5.3. Retsregler og praksis

I det omfang der leveres momspligtige varer og ydelser, er der mulighed for fradrag af købsmomsen vedrørende indkøb, som anvendes til brug for disse leverancer, jf. momslovens kapitel 9.

Selskaber skal til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge en forskriftsmæssig faktura, jf. momsbekendtgørelsens § 81.

Skattestyrelsen har mulighed for at regulere momstilsvaret 3 år tilbage i tiden, jf. skatteforvaltningslovens § 31.

Hvis det konstateres, at der er afgivet urigtige angivelser, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1.

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget dokumentation for den fratrukne købsmoms på 6.088,28 kr. vedr. køb af fremmed arbejde, kan der ikke gives fradrag herfor.

Selskabets købsmoms nedsættes på den baggrund med 6.088 kr.

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 11. juli 2023 udtalt følgende:

"...

Jf. det efterfølgende fastholder Skattestyrelsen, at selskabets momstilsvar berettiget er forhøjet med i alt 2.134.848 kr. i den aktuelle sag - og at selskabets skattepligtige indkomst før anvendt underskud som konsekvens heraf skal nedsættes med i alt 181.407 kr.

Som nævnt har Skattestyrelsen ved afgørelse af 25/4-2023 ændret selskabets momstilsvar med i alt 2.134.848 kr. Af dette beløb angår 21.407 kr. yderligere salgsmoms vedrørende auktionssalg, mens 6.088 kr. angår nægtet fradrag for købsmoms af fremmed arbejde.

Tilsyneladende vedrører klagen "alene" disse 2 forhold - altså 21.407 + 6.088 = 27.495 kr. ud af den samlede momsregulering på godt 2,1 mio. kr.

Fokus i Skattestyrelsens udtalelse er derfor på de gennemførte ændringer vedrørende salgsmoms af auktionssalg og købsmoms af fremmed arbejde.

Angående auktionssalg (afgørelsens punkt 4):

Som nævnt i afgørelsen er det Skattestyrelsens vurdering, at der mangler at blive afregnet salgsmoms af selskabets indtægter fra auktionssalg.

Skattestyrelsen har den 14/11-2022, i forbindelse med bilagskontrollen, bedt om at få tilsendt de underliggende bilag til selskabets 2 indtægtsposteringer fra auktionssalg (hvoraf der ikke er bogført salgsmoms) og bedt om svar på de spørgsmål, som er nævnt under bemærkninger, jf. nedenstående.

...

Selskabets revisor, [person2], oplyser den 11/12-2022, at indtægterne fra auktionssalg vedrører salg af effekter tilhørende selskabet, hvor der på afregningen fra auktionshusene er modtaget afregning uden moms. Skattestyrelsen modtog ved den lejlighed ikke de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg.

Skattestyrelsen rykker den 10/1-2023 revisor for de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg. I den forbindelse fremgik følgende af Skattestyrelsens mail til revisor:

"Så vidt jeg kan se, har jeg ikke modtaget de underliggende afregningsbilag fra auktionshusene, og jeg vil derfor høre, om jeg kan få dig til at sende mig disse? Umiddelbart tænker jeg, at der skal afregnes moms af disse salg, eller er der noget, som gør, at salgene er momsfritagne?"

Skattestyrelsen modtog ikke svar fra revisor på ovennævnte rykker af 10/1-2023, og dermed heller ikke de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg.

Skattestyrelsen rykker igen den 6/2-2023 revisor for de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg. Skattestyrelsen modtog heller ikke her svar fra revisor.

På den baggrund foreslog Skattestyrelsen i forslag til afgørelse af 28/3-2023, at selskabets salgsmoms skulle forhøjes med 21.407 kr. vedrørende indtægter fra auktionssalg.

Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til ovennævnte forslag til afgørelse.

På den baggrund afgjorde Skattestyrelsen i afgørelse af 25/4-2023, at selskabets salgsmoms skulle forhøjes med 21.407 kr. vedrørende indtægter fra auktionssalg.

Angående købsmoms af fremmed arbejde (afgørelsens punkt 5):

Som nævnt i afgørelsen er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms af fremmed arbejde på i alt 6.088 kr.

Skattestyrelsen har den 14/11-2022, i forbindelse med bilagskontrollen, bedt om at få tilsendt det underliggende bilag til en postering på konto 5091 "Tilgang i årets løb", hvoraf der er fratrukket 6.088 kr. i købsmoms. Teksten til posteringen er "Køb af fremmed arbej". Samtidig bliver revisor bedt om at svare på de spørgsmål, som er nævnt under bemærkninger, jf. nedenstående.

...

Selskabets revisor, [person2], oplyser den 11/12-2022, at der er tale om en lønudgift. Skattestyrelsen modtog ved den lejlighed ikke det underliggende bilag til posteringen, men revisor oplyste, at selve udgiften efterfølgende var omposteret, jf. nedenstående.

...

Det er Skattestyrelsens vurdering, at den markerede ompostering ikke vedrører den postering, hvoraf der fratrækkes 6.088 kr. i købsmoms og som ændres i Skattestyrelsens afgørelse af 25/4-2023. Dels vedrører ovennævnte ompostering en grundpostering, som er sket den 29/12-2020, mens den aktuelle postering, hvoraf der er fratrukket 6.088 kr. i købsmoms, er sket den 15/12-2020. Dels udgør momsen af ovennævnte ompostering 6.177 kr., mens den købsmoms, som er tilbageført i Skattestyrelsens afgørelse af 25/4-2023, kun udgør 6.088 kr. Det fremgår desuden af bogføringen, at den tilbageførte købsmoms vedrører en postering på konto 5091 "Tilgang i årets løb" (i stedet for den postering på brændstofkontoen, som revisor har markeret).

Skattestyrelsen rykker den 10/1-2023 revisor for det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde - og dermed dokumentation for den fratrukne købsmoms. I den forbindelse fremgik følgende af Skattestyrelsens mail til revisor:

"Den 15/12-2020 er der debiteret 6.088,28 kr. på købsmomskontoen vedr. køb af fremmed arbejde. Så vidt jeg kan se, har jeg ikke modtaget det underliggende bilag til denne postering, og jeg vil derfor høre, om jeg kan få dig til at sende mig dette?"

Skattestyrelsen modtog ikke svar fra revisor på ovennævnte rykker af 10/1-2023, og dermed heller ikke det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde.

Skattestyrelsen rykker igen den 6/2-2023 revisor for det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde. Skattestyrelsen modtog heller ikke her svar fra revisor.

På den baggrund foreslog Skattestyrelsen i forslag til afgørelse af 28/3-2023, at selskabets købsmoms skulle nedsættes med 6.088 kr. vedrørende køb af fremmed arbejde.

Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til ovennævnte forslag til afgørelse.

På den baggrund afgjorde Skattestyrelsen i afgørelse af 25/4-2023, at selskabets købsmoms skulle nedsættes med 6.088 kr. vedrørende køb af fremmed arbejde, da der ikke var modtaget dokumentation for den fratrukne købsmoms."

Klagerens opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets momstilsvar for perioden 1. juni 2019 - 31. december 2020 skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"...

Til støtte for de nedlagte påstand vedrørende momsansættelserne for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 gøres det helt overordnet gældende, at den påklagede afgørelse af den 25. april 2023 indeholder flere væsentlige retlige mangler.

Til støtte for, at den påklagede afgørelse af den 25. april 2023 indeholder flere retlige mangler gøres følgende nærmere gældende:

For det første har Skattestyrelsen beregnet moms af [virksomhed1] ApS' indtægter fra auktionssalg uden at være i besiddelse af oplysninger om, hvorvidt der er tale om afgiftspligtige salg efter momslovens § 4 eller salg fritaget for moms efter momslovens § 13, jf. sagens punkt 4.

For det andet har Skattestyrelsen nægtet [virksomhed1] ApS fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37 vedrørende selskabets køb af fremmed arbejde, selvom [virksomhed1] ApS har købt ydelser, der udelukkende er anvendt til brug for selskabet, jf. sagens punkt 5.

Til støtte for den nedlagte påstand vedrørende [virksomhed1] ApS' skatteansættelser, gøres det helt overordnet gældende, at de gennemførte ændringer er konsekvensændringer, hvorfor en hjemvisning at selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 ligeledes må føre til en hjem-visning af [virksomhed1] ApS' skatteansættelser for samme periode, dvs. indkomstårene 2019 og 2020,

..."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen

Selskabets repræsentant har i en mail af 23. august 2023 fremsendt følgende bemærkninger:

"...

I forlængelse af din telefoniske henvendelse og din efterfølgende besked skal jeg hermed oplyse, at vi har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 25. april 2023 og således opgørelsen af selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 og opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019 og 2020.

At der grundlag for en hjemvisning af sagen med henblik på fornyet opgørelse af ovennævnte støttes på de anførte anbringender.

Der henvises i det hele til det anførte i den kortfattede klage af den 5. juli 2023.

..."

Retsmøde

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling

Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"...

Formelt

Forældelse

De formelle regler der er aktuelle i sagen, behandler blandt andet spørgsmålet om, hvorvidt Skattemyndighederne havde adgang tidsmæssigt til at foretage en regulering af momstilsvaret for perioderne:

1. 1/7-2019 til og med 31/12-2019

2. 1/1-2020 til og med 30/6-2020

3. 1/7-2020 til og med 31/12-2020

Vores vurdering af sagen er, at periode 1. er omfattet af forældelsesreglerne, så skattemyndighederne ikke havde adgang til at foretage en ordinær ansættelse for perioden 1/7-2019 til og med 31/12-2019.

Vi henviser til fristerne herfor, der er anført i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt. som udløb den 1. marts 2023 for en ordinær ændring af momstilsvaret for den pågældende periode.

Vi vurderer, at den foretagne ændring, der er foretaget senere end fristen foreskriver vedrørende indkomståret 2019, er omfattet af forældelsesregelsættet for ordinære genoptagelser og derfor er ugyldigt foretaget.

Vi mener derfor, at momsreguleringen vedrørende indkomståret 2019, skal bortfalde grundet ugyldighed.

De øvrige 2 stk. perioder, der omfatter de 2 momsperioder for indkomståret 2020 er gyldigt foretaget som en ordinær genoptagelse. Skattestyrelsen tiltræder ændringen.

Hjemvisning af sagen

Skattestyrelsen har foretaget ændringer til ansættelserne af moms, idet den efterspurgte dokumentation, ikke er indsendt. Ændringerne er altså foretaget på det foreliggende grundlag, herved uden at Klager har indsendt dokumentation.

Vi finder ikke, at ansættelsesændringerne indeholder fejl, manglende begrundelser eller øvrige retlige mangler, der kan begrunde en hjemvisning af sagen. Vi vurderer således, at ansættelsen af momstilvaret for indkomståret 2020 er gyldigt foretaget.

Materielt

Bogføringsdifferencer

Skattestyrelsen har vurderet de faktiske forhold vedrørende de differencer, der kan konstateres i sagen mellem den angivne og den i regnskaberne bogførte moms. Vi finder ikke grundlag for at se bort fra de af Klager bogførte momspligtige aktiviteter.

Skattestyrelsen finder, at Klagers bogføring kan lægges til grund og anvendes som grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse. Vi bemærker, at der ikke er modtaget dokumentation for at bogføringen er fejlagtigt ført.

Vi bemærker, at reguleringen af omsætningen såvel som det yderligere momstilsvar vedrørende indkomståret 2019, skal bortfalde grundet ugyldighed.

De øvrige reguleringer vedrører momsangivelsesperioder for indkomståret 2020.

Disse vurderer vi, som gyldigt foretaget og at der er tale om en ordinær genoptagelse fra Skattestyrelsen, således tiltræder vi reguleringen, idet vi tiltræder, at der i mangel af øvrige oplysninger, kan støttes ret på det af klager bogførte.

Således er vores vurdering, at sagen skal fastholdes for momsperioden, som falder i indkomståret 2020.

Vedrørende [adresse1]

Vi bemærker, at reguleringen det yderligere momstilsvar vedrørende indkomståret 2019, skal bortfalde grundet ugyldighed.

Vi tiltræder, at der ved salget af ejendommen [adresse1], tages udgangspunkt i de salgssummer som fremgår af Tingbogen på i alt 21.730.000 kr. Vi begrunder ændringen med at de offentlige salgssummer i tingbogen lægges til grund når momsen skal beregnes.

Således mener vi, at der ikke kan støttes ret på de bogførte summer har en større retskildeværdi end de summer som er anført i Tingbogen. Vi bemærker her at Tingboden er et offentligt dokument der tillægges vægt og som der kan støttes ret på.

Vi tiltræder således forhøjelsen på i alt 70.000 kr. vedrørende momsangivelsen for perioden 1. halvår 2020.

Auktionssalg

Klager har i 1. momsperiode for indkomståret 2020 haft indtægter for effekter solgt på auktionssalg. Vi bemærker os, at det ikke er oplyst hvilke effekter, der er solgt.

Der er ikke modtaget oplysninger herom fra Klager.

Idet det har formodningen imod sig, at salget vedrørte momsfritagene omfattet af momslovens § 13 varer og i mangel af dokumentation, så er det vurderet, at salget var momspligtigt. Et salg er derved omfattet af momslovens § 4, stk. 1.

Selskabets momsregnskab er derfor og blevet reguleret med det relaterede og samlede momsbeløb på i alt 21.407 kr.

Skattestyrelsen tiltræder ændringen.

Fremmed arbejde

I mangel af dokumentation kan fradrag for købsmoms vedrørende denne regnskabspost ikke godkendes jf. momslovens § 37. Det pågældende udokumenterede fradrag for købsmoms vedrører udgifter til Fremmed arbejde. Periodens momstilsvar er således reguleret med beløbet 6.088,28 kr.

Skattestyrelsen tiltræder ændringen.

..."

Indlæg under retsmødet

Skattestyrelsen tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling om at selskabets momstilsvar for 1. og 2. halvår 2020, samt at momstilsvaret for 2. halvår 2019 nedsættes til 0 kr.

Selskabet var ikke fremmødt på retsmødet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 2.134.848 kr. for perioden 1. juli 2019 - 31. december 2020. Forhøjelsen beror på differencer mellem angivet og bogført momstilsvar, yderligere opgjort salgsmoms af indtægter fra salg af ejendomme, yderligere opgjort salgsmoms fra auktionssalg og nægtelse af fradrag for købsmoms af udgifter til køb af fremmed arbejde. Derudover skal Landsskatteretten tage stilling til, om der skal ske hjemvisning af Skattestyrelsens afgørelse til fornyet behandling som følge af væsentlige retlige mangler.

Formalitet

Retsgrundlaget

Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, 1. pkt., at told- og skatteforvaltningen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i § 31 kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres af told- og skatteforvaltningen i medfør af reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32

Afgiftsperioderne for selskaber, der har en omsætning, der ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er første og anden halvdel af kalenderåret, jf. momslovens § 57, stk. 4, 1. pkt. Angivelsesfristerne er den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb, jf. pkt. 2.

Det følger af forvaltningslovens § 22, at en afgørelse skal være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen giver den pågældende part medhold. Det følger videre af § 24, at en begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. Begrundelsen skal videre indeholde en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, der er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Skattestyrelsens ændringer af momstilsvaret for 2. halvår 2019

Skattestyrelsens afgørelse vedrører afgiftsperioderne 2. halvår 2019, 1. halvår 2020 og 2. halvår 2020.

Angivelsesfristerne for de i afgørelsen omhandlede perioder var henholdsvis den 1. marts 2020, 1, september 2020 og 1. marts 2021, jf. momslovens § 57, stk. 4.

Skattestyrelsen udsendte forslag til afgørelse den 28. marts 2023 og gennemførte den 25. april 2023 ændringerne.

Fristen for at udsende varsel om ændringer af momstilsvaret vedrørende 2. halvår 2019 efter de ordinære regler om genoptagelse udløb den 1. marts 2023, jf. skatteforvaltningslovens § 31. Efter udløbet af denne frist vil der alene kunne foretages korrektioner af perioden efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32. Skattestyrelsen har ikke henvist til, at de foretagne ændringer for 2. halvår 2019 er foretaget efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at de af Skattestyrelsen foretagne ændringer af selskabets momstilsvar for 2. halvår 2019 er ugyldige.

Materielt

Retsgrundlaget

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Dette følger af momslovens § 4, stk. 1.

Det følger videre af momslovens § 13, at visse leverancer er fritaget for afgift. Af bestemmelsens stk. 1, nr. 9, fremgår, at levering af fast ejendom er fritaget for afgift. Denne fritagelse gælder dog ikke ved levering af en ny bygning eller en ny bygning med tilhørende jord samt ved levering af en byggegrund, uanset om den er byggemodnet, og særskilt levering af en bebygget grund. Dette følger af momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra a og b.

Ved levering og varer og ydelser udgør vederlaget afgiftsgrundlaget, jf. momslovens § 27, stk. 1. Afgiftssatsen udgør 25 procent af afgiftsgrundlaget, jf. § 33.

Afgiftspligtige personer, der har foretaget afgiftspligtige indkøb til brug for selskabets afgiftspligtige transaktioner, kan fradrage den indgående afgift af indkøbene. Dette følger af momslovens § 37. Det er en betingelse for retten til fradrag, at selskabet er i besiddelse af en faktura, jf. § 82, stk. 1, i bekendtgørelserne nr. 2246 af 30. november 2021 og nr. 808 af 30. juni 2015 om merværdiafgift.

Kravene til indholdet af fakturaen fremgår af momsbekendtgørelsens § 58, stk. 1.

Afgiftspligtige selskaber skal efter momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen af afgiftens berigtigelse.

EU-Domstolen har i de forenede sager C-249/12 og C-250/12, Tulicâ og Plavosin, udtalt, at momsdirektivet, navnlig dets artikel 73 og 78, skal fortolkes således, at når prisen på en vare er blevet fastsat af parterne uden nogen angivelse af momsen, og leverandøren af den nævnte vare er den person, der er betalingspligtig for moms for den afgiftspligtige transaktion, skal den aftalte pris, i det tilfælde hvor leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af erhververen, anses for allerede at omfatte momsen, jf. dommens præmis 43

I medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 1, skal selskabet, der ikke har angivet momstilsvar korrekt og rettidigt således, at selskabet har betalt for lidt i afgifter, betale det skyldige beløb.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Ad bogføringsdifferencer

Skattestyrelsen har for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020 konstateret differencer mellem selskabets momsangivelser og bogførte momstilsvar. Skattestyrelsen har opgjort differencerne til 1.568.353 kr. og forhøjet med dette beløb.

Henset til, at de foretagne ændringer for 2. halvår 2019 ikke kan gennemføres, finder Landsskatteretten, at disse skal tilbageføres til det angivne.

For de øvrige ændringer vedrørende 1. og 2. halvår 2020 finder Landsskatteretten, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens korrektion af selskabets momstilsvar. Retten har herved lagt vægt på, at selskabets bogføring er udtryk for selskabets faktiske momspligtige aktiviteter.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse for 1. halvår - 2. halvår 2020.

Ad [adresse1] 3D

Skattestyrelsen har ved afgørelsen forhøjet selskabets salgsmoms med 379.000 kr. for 2. halvår 2019, idet selskabet ifølge Skattestyrelsen ikke har angivet salgsmoms af indtægten fra salg af [adresse1] 3D.

Henset til, at de foretagne ændringer for 2. halvår 2019 ikke kan gennemføres, finder Landsskatteretten, at disse skal tilbageføres til det angivne.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse for dette punkt, således at Skattestyrelsens ændringer bortfalder.

Ad øvrige ejendomme ved [adresse1]

Selskabet har i perioden 2. halvår 2019 - 1. halvår 2020 solgt en række ejendomme i området [adresse1]. Selskabet har i samme periode bogført 23.056.000 kr. i indtægter på konto 5092 "afgang i årets løb" og 5.764.000 kr. i salgsmoms på konto 6901 "udgående moms".

Skattestyrelsen har på baggrund af tingbogsoplysninger forhøjet selskabets salgsmoms af indtægterne med 160.000 kr. for perioden 2. halvår 2019 - 1. halvår 2020.

Henset til, at de foretagne ændringer for 2. halvår 2019 ikke kan gennemføres, finder Landsskatteretten, at disse skal tilbageføres til det angivne.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms for dette punkt for perioden 1. halvår - 2. halvår 2020. Retten har lagt vægt på, at selskabet har bogført indtægter for 17.104.000 kr. samt salgsmoms for 4.276.000 kr., mens salgssummen ifølge tingbogsoplysningerne for perioden udgør 21.730.000 kr. inkl. moms. Selskabet har ikke redegjort for differencerne.

Retten anser salgssummerne fra tingbogsoplysningerne for at indeholde den skyldige salgsmoms, der herefter udgør 4.346.000 kr., svarende til 20 % af 21.730.000. Differencen kan herefter opgøres til 70.000 kr.

Landsskatteretten stadfæster på denne baggrund Skattestyrelsens afgørelse for perioden 1. halvår - 2. halvår 2020.

Ad salgsmoms fra auktionssalg

Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms for perioden 1. halvår 2020 med 21.407 kr. hidrørende fra bogførte indtægter af auktionssalg.

Selskabet har den 27. februar 2020 og 16. juni 2020 bogført indtægter på henholdsvis 16.412,50 kr. og 90.625 kr. Indtægterne stammer efter det oplyste fra salg af selskabets effekter på auktion. Skattestyrelsen har på baggrund af indtægterne forhøjet selskabets salgsmoms med 21.407 kr., svarende til 20 % af indtægterne, for 1. halvår 2020.

Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset transaktionerne som afgiftspligtige og som følge heraf har forhøjet selskabets salgsmoms. Retten har lagt vægt på, at der ved auktionssalg sker levering mod vederlag, og at transaktionen derfor er omfattet af momslovens § 4, stk. 1. Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvilke effekter der er tale om, herunder om der skulle være tale om effekter fritaget for moms efter momslovens § 13.

Idet der ikke er fremlagt oplysninger om momsbeløbets størrelse, og det ikke anses for muligt for selskabet at kræve efterbetaling af moms fra sælger, anser Landsskatteretten det skyldige momsbeløb for at være indeholdt i de bogførte indtægter. Moms af indtægterne udgør derfor 21.407 kr. for 1. halvår 2020.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse for dette punkt.

Ad fradrag for købsmoms af fremmed arbejde

Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms af udgifter til fremmed arbejde for i alt 6.088,28 kr. i 2. halvår 2020, idet selskabet ikke har fremlagt dokumentation for udgiften.

Selskabet har ikke fremlagt en faktura eller andre bilag, der dokumenterer, at der er sket levering mod vederlag, jf. § 82 i dagældende momsbekendtgørelse. Selskabet kan derfor ikke indrømmes momsfradrag vedrørende udgiften efter momslovens § 37.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse for dette punkt.

Hjemvisning

Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en rekursinstans kan hjemvise en klagesag, hvis førsteinstansens afgørelse indeholder fejl i afgørelsens retlige grundlag, eller den er behæftet med væsentlige formelle fejl. Ligeledes bør der ske hjemvisning, hvis sagen bygger på et forkert oplysningsgrundlag, eller oplysningsgrundlaget ved rekursinstansen er ændret i væsentlig grad. Hjemvisningen medfører, at sagen sendes tilbage til førsteinstansen med henblik på, at denne skal træffe en ny afgørelse i sagen.

Skattestyrelsen har foretaget ændringer af selskabets salgsmoms vedrørende bogførte indtægter fra auktionssalg og selskabet købsmoms vedrørende udgifter til fremmed arbejde. Ændringerne er foretaget som følge af, at der ikke er fremlagt underliggende bilag til de bogførte posteringer.

Selskabets repræsentant har gjort gældende, at Skattestyrelsens afgørelse vedrørende disse to forhold indeholder flere væsentlige retlige mangler. Der er henvist til, at ændringerne er foretaget til trods for, at Skattestyrelsen ikke har været i besiddelse af oplysninger om de solgte effekter, herunder om disse skulle være momsfritagne, og selvom udgifterne udelukkende er anvendt til brug for selskabet.

Skattestyrelsen har den 10. januar 2023 efterspurgt selskabets revisor for bilag vedrørende auktionssalgene samt bilag for udgifter til fremmed arbejde. Skattestyrelsen rykkede for svar den 6. februar 2023. Selskabet besvarede ikke Skattestyrelsens henvendelser og har ikke under klagesagsbehandlingen fremlagt bilag for indtægterne og udgifterne.

Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at Skattestyrelsens afgørelse ikke indeholder væsentlige retlige mangler, der kan føre til hjemvisning af sagen.