Kendelse af 27-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens personlige indkomst med 826.696 kr., jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.
Skattestyrelsen har godkendt et ligningsmæssigt fradrag på 89.902 kr., jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Skattestyrelsen har modtaget oplysninger om, at der på klagerens konto den 18. april 2017 var indsat et beløb fra en platform for køb og salg af kryptovaluta ved navn [x1].
Skattestyrelsen behandlede derfor beskatning af handel med kryptovaluta for klagerens indkomstår 2017 og 2018 baseret på fremsendt materiale fra klagerens repræsentant. Skattestyrelsen har oplyst, at materialet tillige omfattede indkomståret 2019, hvorfor klagerens skatteansættelse i dette år tillige blev genoptaget.
Skattestyrelsen oplyser at have modtaget kommasepareret fil 16-03-2016 -12-09-2019 over klagerens handler med kryptovaluta. Filen er efterfølgende behandlet i et af Skattestyrelsens IT-systemer, som har fokus på køb og salg af kryptovaluta, og som er i stand til at adskille de enkelte kryptovaluta. Resultatet dannede, ud fra FIFO- princippet, grundlag for udsendelse af forslag til afgørelse for indkomstårene 2017-2019 ved brev af 25. august 2022.
På baggrund af filen har Skattestyrelsen tillige opgjort, at klageren i 2019 har haft indsætninger på sin konto hos [x1], som ikke kan henføres til køb eller lignende, svarende til 826.696 kr. og tab på salg af kryptovaluta svarende til 89.902,92 kr. Skattestyrelsen har anset indsætningerne for udokumenterede indsætninger.
Under sagsbehandlingen af indkomstårene 2017 og 2018 fremsendte klagerens repræsentant sammen med sine bemærkninger af 9. november 2022 bilag for årene 2017-2019 i form af excelark fra Cointracker og rapporter fra Divly og Blockpit. Af rapporterne fremgår ansvarsfraskrivelser for opgørelserne samt henvisninger til brug af professionel skatterådgivning.
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens personlige indkomst med 826.696 kr., jf. statsskattelovens § 4, stk. 1.
Skattestyrelsen har godkendt et ligningsmæssigt fradrag på 89.902 kr., jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a.
Som begrundelse er anført:
” (...)
1.4. | Skattestyrelsens afgørelse, bemærkninger og begrundelse |
Vi har på baggrund af den kommaseparerede fil opgjort avance/tab på de enkelte kryptovalutaer, hvor der er henset til købs- og salgstidspunkter.
Såfremt det ikke er muligt at identificere de solgte kryptovalutaer, er det heller ikke muligt at identificere anskaffelsessummen for de ved en delafståelse solgte kryptovalutaer. Statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, forudsætter, at tab og gevinst opgøres særskilt for hver enkelt afståelse på baggrund af forskellen mellem den faktiske anskaffelsessum og afståelsessum for det pågældende formuegode, men bestemmelsen regulerer ikke en opgørelsesmetode ved delafståelser fra en beholdning af ensartede eller ikke særskilt identificerbare formuegoder med spekulationshensigt.
Når det ikke er muligt at identificere de solgte kryptovalutaer ved delafståelser og dermed heller ikke anskaffelsessummen, skal anskaffelsessummen for de i beholdningen først anskaffede kryptovalutaer indgå i opgørelsen af gevinst eller tab ved enhver delafståelse. Dette princip kaldes FIFO (First In First Out) – læs eventuelt SKM2019.67.SR, hvor Skatterådet fandt, at FIFO-princippet skulle finde anvendelse ved delafståelser.
Vi har fået den fremsendte kontoudskrift behandlet af sagsbehandlere i Skattestyrelsen med særlig indsigt på kryptovaluta og anmodet om en opgørelse over fortjeneste/gevinster og tab.
Fortjeneste ved salg af kryptovaluta beskattes som personlig indkomst i henhold til personskattelovens §3. Tab er et ligningsmæssigt fradrag, da spekulation ikke er omfattet af begrebet selvstændig erhvervsvirksomhed. Der vil derfor kun være fradrag for tab som ligningsmæssigt fradrag efter personskattelovens § 3, stk. 2 modsætningsvis.
Der betales ikke arbejdsmarkedsbidrag af indtægt ved spekulation
Indkomstår/retsregler | 2019 |
Indsætninger – Statsskattelovens § 4 | 826.696 kr. |
Tab ved spekulation – Statsskattelovens § 5 | -89.902 kr. |
Tab/fortjeneste opgjort således:
Kryptovaluta | Fortjeneste | Tab |
BTC | 73.392,22 | |
ETH | 16.510,70 | |
BTC | 723.198,47 | |
ETH | 103.498,28 | |
826.696,75 | 89.902,92 |
Skattestyrelsen anser indsætninger på konto for kryptovaluta, som ikke kan henføres til et køb eller lignende for skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4. Der henses til, hvad der er gældende for udokumenterede indsætninger på en bankkonto. Det beløb som herved kommer til indkomstbeskatning fragår ved efterfølgende salg af det pågældende aktiv.”
Klageren har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse ændres således, at klagerens personlige indkomst sættes til 0 kr., og at klagerens ligningsmæssige fradrag sættes til – 103.782,20 kr.
Klagen er begrundet med følgende:
”Indkomståret 2019:
Det er min opfattelse, at Skattestyrelsen har anvendt en forkert metode/ forkerte regler, ved opgørelsen.
Jeg henviser i det hele taget til mine bemærkninger i min skrivelse med tilhørende bilag til Skattestyrelsen af 9. november 2022.
Det er således min opfattelse, at Skattestyrelsen har lavet en materiel forkert afgørelse.”
Under sagsbehandlingen af indkomstårene 2017 og 2018 fremsendte klagerens repræsentant bemærkninger af 9. november 2022. Af bemærkningerne fremgår:
”(...)
Ad metode:
Som jeg forstår det på eksperter på området, så eksisterer der en del programmer som man kan integrere via API’er med den platform som man benytter, i nærværende sag [x1], til at handle på. Programmet vil så dernæst kunne beregne de skattemæssige aspekter af transaktionerne, mod et mindre gebyr.
Efter det mig oplyste, skulle denne metode være den mest velsete måde at gøre tingene på anno 2022. Jeg har derfor sammen med min klient integreret 3 forskellige software programmer via API’en med min klients [x1] konto som følger:
- Cointracker
- Divly
- Blockpit
Dernæst har jeg sammen med min klient, indhentet resultaterne for henholdsvis år 2017, 2018 og 2019. De fremkomne tal er derefter holdt op imod hinanden og her ses det, at alle 3 platforme cirka giver samme resultater, bortset fra en mindre variation på op til 10 +/- procentpoint, som formentlig skyldes afrundingsmetoder, der er blevet brugt på de enkelte programmer.
Jeg vedlægger bilagene for de enkelte programmer, udspecificeret på respektive år som følger:
Bilag 1 Cointracker 2017
Bilag 2 Cointracker 2017
Bilag 3 Cointracker 2018
Bilag 4 Cointracker 2018
Bilag 5 Cointracker 2019
Bilag 6 Cointracker 2019
Bilag 7 Divly 2017
Bilag 8 Divly 2017
Bilag 9 Divly 2018
Bilag 10 Divly 2018
Bilag 11 Divly 2019
Bilag 12 Divly 2019
Bilag 13 Blockpit 2017
Bilag 14 Blockpit 2018
Bilag 15 Blockpit 2019
Jeg bemærker, at Blockpit til forskel for de andre programmer, fremkommer med dennes facit i euro og ikke i kroner, hvorfor der i opgørelsen specifikt for Blockpit er lavet en ekstra kolonne, hvor beløbet er ganget med 7,44, hvilket udgjorde dagskursen mellem euro og kroner, den specifikke dag vi sad med udregningerne.
Endelig har vi taget de tre tal og lagt dem sammen og divideret dem med 3 for et finde et gennemsnitstal, hvilket giver følgende udregninger:
Platform | (...) | (...) | 2019 – DKK |
Cointracker | -89.480,67 | ||
Divly | -108.815,78 | ||
Blockpit Euro | -15.194,98 | ||
Blockpit DKK (7,44) | -113.050,65 | ||
Gennemsnit i DKK | -103.782,37 |
Jeg er på ovenstående baggrund noget uforstående over for, hvordan SKAT er kommet frem til deres beregninger og ud fra hvilken metode der fremstår uoplyst i skrivelsen af 25. august 2022, en metode fra SKAT´s side, der helt øjensynligt på ingen måde tager højde for de enkelte handler på godt og ondt, i en samlet sammenhæng.
(...)
Ad 3) Indkomståret 2019
Det gøres på baggrund af ovenstående gældende, at min klient i indkomståret 2019 har et underskrud på kr. 103.782,20 på dennes handel med kryptovaluta, hvilket min klient skal have et ligningsmæssigt fradrag for. ”
Skatteankestyrelsen har den 11. juni 2024 sendt Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse i høring hos klagerens repræsentant. Skatteankestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger hertil.
Landsskatteretten skal tage stilling til Skattestyrelsens opgørelse af klagerens fortjeneste og tab ved handel med kryptovaluta i indkomståret 2019.
Retsgrundlaget
Ifølge statsskattelovens § 4 betragtes som skattepligtig indkomst med en række undtagelser og begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter.
Til indkomsten henregnes ifølge statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, ikke indtægter, som hidrører fra salg af den skattepligtiges ejendele, for så vidt disse salg ikke henhører til vedkommendes næringsvej eller er foretaget i spekulationsøjemed, i hvilke tilfælde den derved indvundne handelsfortjeneste henregnes til indkomsten, ligesom også eventuelt tab kan fradrages i denne.
Personlig indkomst omfatter ifølge personskattelovens § 3, stk. 1, alle de indkomster, der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. Efter bestemmelsens stk. 2 fradrages ved opgørelsen af den personlige indkomst de udgifter, der er nævnt i 1) – 11.
Kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af de indtægter og udgifter, der fremgår af personskattelovens § 4. Af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 2, fremgår, at kapitalindkomst omfatter det samlede nettobeløb af skattepligtige gevinster og fradragsberettigede tab efter kursgevinstloven.
Det påhviler under visse omstændigheder skatteyder at dokumentere, at indsætninger på bankkonti ikke er erhvervet som indkomst jf. SKM2010.570.BR.
Kryptovaluta er et formuegode, der ikke er omfattet af kursgevinstloven, jf. Skatterådets afgørelse af 25. marts 2014, offentliggjort i SKM2014.226.SR, eller af anden særlovgivning på skatterettens område.
Spekulationsbegrebet indebærer, at det pågældende aktiv skal være erhvervet med det formål at opnå fortjeneste ved videresalg. Både kravet om videresalgshensigt og kravet om, at videresalget sker med henblik på at opnå fortjeneste, skal være opfyldt allerede ved erhvervelsen.
Det er ikke en betingelse for beskatning, at spekulation var hovedsigtet bag erhvervelsen af formuegodet. Det er i almindelighed tilstrækkeligt, at spekulationshensigten ikke var uvæsentlig på købstidspunktet, jf. Skatterådets afgørelse af 27. februar 2018, offentliggjort i SKM2018.104.SR.
I dom af 30. marts 2023, offentliggjort i SKM2023.187.HR, fandt Højesteret, at muligheden for at opnå fortjeneste ved et senere salg havde spillet en sådan rolle ved den skattepligtiges køb af bitcoins, at han måtte anses for at have foretaget købene i spekulationsøjemed. Den omstændighed, at den skattepligtige også havde foretaget købene som følge af en faglig interesse, kunne ikke føre til et andet resultat. Højesteret lagde videre til grund, at bitcoins i almindelighed alene erhverves med henblik på at blive solgt samt i begrænset omfang kan anvendes som betalingsmiddel.
Ved den talmæssige opgørelse af fortjeneste og tab skal anskaffelsessummen ved enhver delafståelse af kryptovaluta, der er erhvervet med spekulationshensigt, opgøres efter FIFO-princippet, jf. Skatterådets afgørelse af 27. februar 2018, offentliggjort i SKM2018.104.SR, og Landsskatterettens afgørelse af 8. september 2023, offentliggjort som SKM2023.480.LSR.
Ved den talmæssige opgørelse fastsættes udokumenterede anskaffelsessummer til 0 kr., jf. Landsskatterettens afgørelse af 12. august 2020, offentliggjort i SKM2020.400.LSR.
Vekslinger mellem forskellige kryptovalutaer anses for en afståelse (krydshandler), hvorfor vekslinger skal medtages ved opgørelsen af fortjeneste og tab.
Når tab er sket som led i spekulation, kan tabene ikke, som i hobbyvirksomhed og andre ikke-er-hvervsmæssige virksomheder, ud fra et nettoprincip fratrækkes i fortjenesterne ved salg af kryptovaluta, hvorfor tab skal opgøres som et ligningsmæssigt fradrag efter FIFO-princippet, jf. SKM2024.160.LSR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har opgjort, at klageren i 2019 har haft indsætninger på sin konto for kryptovaluta hos [x1], som ikke kan henføres til et køb eller lignende, på i alt 826.696 kr.
Henset til antallet af indsætninger og den beløbsmæssige størrelse af indsætningerne finder Landsskatteretten, at det påhviler klageren at bevise, at indsætningerne ikke skal beskattes, eller at indsætningerne vedrører beløb, som ikke skal beskattes.
Landsskatteretten finder, at klageren ikke har løftet bevisbyrden for, at indsætningerne ikke skal beskattes. Klageren har således ikke fremlagt dokumentation for, at indsætningerne ikke skal indregnes til den skattepligtige indkomst. Retten finder derfor, at klageren ved indsætningerne har modtaget en indkomst, som skal medregnes til den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 4.
Klageren har foretaget køb og salg med kryptovaluta i indkomståret 2019. Klageren har ikke redegjort for, hvad hans hensigt med erhvervelsen af kryptovaluta har været. Retten finder på den baggrund, at klageren har foretaget købene af kryptovaluta i spekulationsøjemed, jf. SKM2023.187.HR.
Retten finder, at når erhvervelsen af kryptovaluta sker med spekulationshensigt, skal både gevinster og tab indgå i indkomstopgørelsen og medregnes til den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § § 4 og 5, stk. 1, litra a.
Da klagerens tab ved salg af kryptovaluta er lidt som led i spekulation, finder retten, at tabene skal opgøres som et ligningsmæssigt fradrag, jf. SKM2024.160.LSR.
Ved delafståelser af kryptovaluta finder FIFO-princippet anvendelse. Anskaffelsessummer fastsættes i de tilfælde, hvor klageren ikke har dokumenteret anskaffelsessummerne, til 0 kr. jf. SKM2020.400.LSR.
Retten finder, at et gennemsnit af de af klageren fremlagte opgørelser ikke kan danne grundlag for skatteansættelsen, eller at de fremlagte opgørelser dokumenterer fejl i Skattestyrelsens opgørelse af klagerens fortjeneste og tab eller i opgørelserne over indsætningerne.
Landsskatteretten finder derfor, at klageren ikke har dokumenteret, at der er fejl i Skattestyrelsens opgørelse af klagerens indtægt, fortjeneste og tab ved salg af kryptovaluta, og at Skattestyrelsens opgørelse af klagerens skattepligtige indkomst samt fortjeneste og tab ved salg af kryptovaluta derfor kan lægges til grund.
Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.