Kendelse af 17-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-05-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2012 | 215.678 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2012 | Ja | Nej | Ja |
Nedsættelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2013 | 0 kr. | - | 0 kr. |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2013 | Nej | - | Nej |
Nedsættelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2014 | 17.262 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2014 | Ja | Nej | Ja |
Nedsættelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2015 | 0 kr. | - | 0 kr. |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2015 | Nej | - | Nej |
Nedsættelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2016 | 0 kr. | - | 0 kr. |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2016 | Nej | - | Nej |
Forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2017 | 70.291 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Grundlag for ekstraordinær genoptagelse 2014 | Ja | Nej | Ja |
Forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2018 | 130.313 kr. | Mindre forhøjelse | Stadfæstelse |
Forhøjelse af resultat af virksomhed for indkomståret 2019 | 27.903 kr. | Mindre forhøjelse | 29.533 kr. |
Klageren har ifølge Virksomhedsregisteret fra 1. februar 2007 til 2. januar 2023 drevet vikarbureauet [virksomhed1] I/S med CVR nr. [...1]. Virksomheden er registreret under branchekode 782000 Vikarbureauer og under bibranchekode 461900 Agenturhandel med blandet sortiment. Virksomheden har i hele perioden været registreret med navnet ”[virksomhed1] I/S”.
Virksomheden ejes ifølge Virksomhedsregisteret af klageren og dennes ægtefælle.
Klageren har ikke selvangivet resultat af selvstændig virksomhed for indkomståret 2019, hvorfor skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat overskud af virksomhed til 155.000 kr.
Klageren har efterfølgende indsendt balance for 2019, hvoraf fremgår, at der i 2019 er opgjort et underskud af virksomhed på 41.578 kr.
Skattestyrelsen har den 1. juli 2020 anmodet klageren om at indsende regnskabsmateriale for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019.
Den 14. oktober 2020 modtog Skattestyrelsen materiale fra klageren i form af bankkontoudtog for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019 samt et samlet beløb for indtægter og omkostninger for perioden.
Efter en gennemgang af dette materiale blev kontrollen udvidet til at omfatte perioden fra den 1. januar 2012 til 31. december 2019.
Den 11. februar 2021 har Skattestyrelse indkaldt virksomhedens regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2019.
Den 1. marts 2021 modtog Skattestyrelsen følgende materiale for 2019 fra klageren:
• | Momsopgørelse |
• | Balance |
• | Kontoudtog fra [virksomhed2] |
• | Bankkontoudskrifter for perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019 |
• | Kontokort for drift og status |
Klageren har ikke fremlagt regnskabsmateriale for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2018.
Da virksomhedsejeren ikke har fremlagt hele det efterspurgte materiale, rettede Skattestyrelsen henvendelse til [finans1] og [finans2] for at få udleveret oplysninger om bevægelser på følgende konti i perioden 1. januar 2012 til 31. december 2019:
[...51]
[...36]
[...73]
Skattestyrelsen modtog bankkontoudtog fra pengeinstitutterne henholdsvis den 7. og 9. april 2021.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens omsætning eksklusive salgsmoms for indkomstårene 2012 til 2019 med udgangspunkt i bankkontoudskrifterne til:
2012 1.154.878,40 kr.
2013 1.063.537,60 kr.
2014 1.000.720,80 kr.
2015 803.244,00 kr.
2016 812.870,40 kr.
2017 1.529.465,60 kr.
2018 2.408.580,90 kr.
2019 1.639.312,00 kr.
Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 26. august 2021, og der er truffet afgørelse den 30. september 2021.
For indkomståret 2019 har Skattestyrelsen lagt den indsendte balance til grund ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Skattestyrelsen har forhøjet omsætningen med 270.893 kr.
Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 forgæves anmodet om dokumentation for udgifter ifølge konto 1610, konto 2242, konto 1194, konto 3150, konto 3410, konto 3420 og konto 3620 med i alt 117.292,32 kr. Skattestyrelsen har afslået fradrag for udgifterne.
Klageren og dennes ægtefælle har i Centralregisteret for Motorkøretøjer været registreret som primær ejer og bruger eller primær bruger af følgende biler i 2019:
Bil | Ejerforhold | 1. gang registreret | Tilgang | Afgang |
Ford Focus | Ejer og bruger | 2. november 2006 | 30. august 2018 | 4. juni 2021 |
Ford Transit Custom | Bruger, ej ejer – virksomheden er registreret som ejer | 30. oktober 2017 | 30. oktober 2017 |
Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 godkendt skønsmæssigt fradrag for 60 % af udgifterne til leasing af Ford Transit Custom, da bilen er registreret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse
Der er alene dokumenteret leasingudgifter med 19.555,34 kr. ud af 24.895,28 kr.
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for nægtet købsmoms på leasingydelse med 3.259,22 kr.
Af den samlede udgift til leasing af Ford Transit Custom på 22.814,56 kr. har Skattestyrelsen anset skønsmæssigt 40 % for privat svarende til 9.125 kr. Den erhvervsmæssige andel af udgiften til leasing af bilen kan herefter opgøres til 13.690 kr. oprundet.
Skattestyrelsen har nedsat fradraget med 9.125 kr. fratrukket nægtet købsmoms på 3.259 kr. eller i alt 5.866 kr. på trods af, at købsmomsen allerede er tillagt i beregningen af det godkendte fradrag for udgifter til leasing af bilen.
Skattestyrelsen har nedsat øvrige fradrag for driftsudgifter på bilerne med 30.357 kr.
Der er i regnskabet fratrukket øvrige driftsudgifter med 43.867 kr. Skattestyrelsen har anset halvdelen af disse udgifter for at vedrøre personbilen, som Skattestyrelsen har anset for 100 % privat anvendt. For den resterende del af udgiften 21.684 kr. er 40 % anset for privat svarende til 8.673 kr. svarende til i alt 30.357 kr.
Skattestyrelsen har ligeledes for indkomståret 2019 godkendt yderligere fradrag for husleje med 17.025 kr., idet man har nægtet fradrag for købsmoms på husleje.
Den samlede forhøjelse af overskud af virksomhed i forhold til den indsendte balance udgør 407.284 kr., hvorefter overskud af selvstændig virksomhed udgør 365.806 kr. Dette resultat har Skattestyrelsen fordelt med 50 % til hver interessent.
For indkomstårene 2012, 2013, 2015, 2016 og 2017 har klageren ikke selvangivet resultat af virksomhed, hvorfor overskud af virksomhed har været ansat skønsmæssigt til henholdsvis, 270.000 kr., 430.000 kr., 250.000 kr., 250.000 kr. og 185.000 kr.
For indkomstårene 2014 og 2018 har klageren selvangivet overskud af virksomhed med henholdsvis 244.081 kr. og 151.208 kr.
Virksomheden har indberettet følgende lønudgifter:
2012: 154.555 kr.
2013: 522.203 kr.
2014: 454.929 kr.
2015: 362.605 kr.
2016: 466.456 kr.
2017: 855.609 kr.
2018: 1.621.005 kr.
Herudover har Skattestyrelsen godkendt fradrag andre udgifter med udgangspunkt i bankkontoudtog med henholdsvis:
2012: 28.968 kr.
2013: 6.282 kr.
2014: 22.226 kr.
2015: 7.412 kr.
2016: 9.478 kr.
2017: 37.117 kr.
2018: 68.893 kr.
Resultat af virksomhed er opgjort til:
Indkomstår | Overskud af virksomhed | Klagerens andel, 50 % | Selvangivet/ skønsmæssigt ansat |
2012 | 971.356 kr. | 485.678 kr. | 270.000 kr. |
2013 | 533.148 kr. | 266.574 kr. | 430.000 kr. |
2014 | 522.686 kr. | 261.343 kr. | 244.081 kr. |
2015 | 407.660 kr. | 203.830 kr. | 250.000 kr. |
2016 | 235.021 kr. | 117.511 kr. | 250.000 kr. |
2017 | 510.281 kr. | 255.291 kr. | 185.000 kr. |
2018 | 563.042 kr. | 281.521 kr. | 151.208 kr. |
Fristen for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26 udløb den 1. maj 2021 for indkomståret 2017, hvorfor der ikke kan ske ordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2012 til og med 2017.
Skattestyrelsen har anset klageren for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at have bevirket, at indkomstskatten er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, hvorfor der kan ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 5.
For så vidt indkomstårene 2013, 2015 og 2016, har Skattestyrelsen ikke foretaget en ændring af indkomstansættelsen, fordi Skattestyrelsen ikke har anset det for groft uagtsomt, at klageren ikke har reageret på, at Skattestyrelsen tidligere har ansat klagerens indkomst for højt.
Skattestyrelsen har for indkomstårene 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 forhøjet klagerens indkomst skønsmæssigt med henholdsvis 215.678 kr., 0 kr., 17.262 kr., 0 kr., 0 kr., 70.291 kr., 130.313 kr. og 27.903 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
2 Resultat af virksomhed for 2019
(...)
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
2.4.1 Yderligere omsætning i henhold til bankkontoudtog
Indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.
Ved gennemgang af virksomhedens bankkontoudskrifter er det konstateret, at der er indsætninger, som vi vurderer, vedrører virksomhedens aktivitet, men som ikke er medtaget i virksomhedens bogføring. Disse indsætninger fremgår af bilag 1.
På bilag 1 er der ikke korrigeret for de allerede bogførte indtægter.
Det er vores vurdering, at der er tale om indtægter, der er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.
Vi har på bilag 1 vurderet, at der har været følgende omsætning inkl. moms i virksomheden i 2019:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 867.809 kr. | 24.918 kr. | 373 kr. | 893.100 kr. |
2. halvår | 1.029.764 kr. | 93.932 kr. | 32.344 kr. | 1.156.040 kr. |
Total | 1.897.573 kr. | 118.850 kr. | 32.717 kr. | 2.049.140 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.639.312 kr. (2.049.140 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms). I bogføringen for 2019 er den skattepligtige omsætning opgjort til 1.368.419,03 kr.
Det er således vores vurdering, at der mangler en omsætning på 270.892,97 kr. (1.639.312 kr. – 1.368.419,03 kr.), afrundet til 270.893 kr.
Vi forhøjer derfor virksomhedens resultat i 2019 med 270.893 kr.
2.4.2 Regulering vedrørende manglende dokumentation
Der er fradrag for de udgifter, der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
I henhold til bogføringslovens § 9 skal enhver udgift dokumenteres med et bilag.
Idet du ikke har fremsendt dokumentation for udgifterne i punkt 2.1., kan vi ikke godkende fradrag for disse udgifter.
Der er i bogføringen fratrukket 117.292,32 kr. vedrørende bilagene.
Vi forhøjer derfor virksomhedens resultat for 2019 med 117.292,32 kr., afrundet til 117.292 kr.
2.4.3 Regulering vedrørende privat andel af biludgifter
Der er fradrag for de udgifter, der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Det vil sige, at der ikke er fradrag for de udgifter, som kan henføres til den private kørsel.
Det er vores vurdering, at personbilen anvendes udelukkende privat og varebilen, der er registreret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse, anvendes 60 % i virksomheden og dermed 40 % privat.
Varebilen er leaset, leasingudgiften kan derfor henføres direkte til varebilen.
I bogføringen er der fratrukket 24.895,28 kr. vedrørende leasingudgiften. Grundet manglende do- kumentation for udgifterne har vi i punkt 2.4.2. nedsat virksomhedens udgifter forleasing med 5.339,94 kr. (3.920 kr. + 1.419,94 kr.). Der er således fortsat fratrukket 19.555,34 kr. (24.895,28 kr. – 5.339,94 kr.) for udgifter til leasing.
Vi har i skrivelsen til virksomheden omhandlede ændringer til momsen nedsat købsmomsen med 3.259,22 kr. vedrørende udgifter leasing, se punkt 4.4.2. i skrivelsen til virksomheden. Der er skat- temæssigt fradrag for dette beløb. Den samlede udgift til leasing kan derfor opgøres til 22.814,56 kr. (19.555,34 kr. + 3.259,22 kr.).
Det er vores vurdering, at 40 % af denne udgift vedrører den private andel svarende til 9.125,82 kr. (22.814,56 kr. x 40 %).
Virksomheden har ikke tidligere fratrukket de 3.259,22 kr. skattemæssigt, som der er nægtet fradrag for momsmæssigt. Fradraget vedrørende den private andel af leasingudgifter nedsættes derfor med 5.866,60 kr. (9125,82 kr. - 3.259,22 kr.).
Ud over udgifterne til leasing er der bogført følgende andre biludgifter i virksomheden:
Konto | Tekst | Beløb |
3110 | Brændstof | 17.412,63 kr. |
3120 | Bilforsikring | 12.839,60 kr. |
3130 | Vægtafgift | 1.635,00 kr. |
3140 | Vedligeholdelse | 11.480,25 kr. |
Total | 43.367,48 kr. |
Vi ved ikke, hvilken af bilerne disse udgifter omhandler. Det er vores vurdering, at halvdelen af udgifterne vedrører personbilen svarende til 21.683,74 kr. (43.367,48 kr. / 2). Da vi vurderer, at denne bil udelukkende anvendes privat, er der ikke fradrag for dette beløb.
Den anden halvdel af udgiften vedrører dermed varebilen. Da vi vurderer, at denne anvendes 40 % privat, nedsættes virksomhedens udgifter med yderligere 8.673,50 kr. (21.683,74 kr. x 40 %).
Den anden halvdel af udgiften vedrører dermed varebilen. Da vi vurderer, at denne anvendes 40 % privat, nedsættes virksomhedens udgifter med yderligere 8.673,50 kr. (21.683,74 kr. x 40 %). Angående de øvrige udgifter nedsættes virksomhedens udgifter således med 30.357,24 kr. (21.683,74 kr. + 8.673,50 kr.).
Den samlede private andel af biludgifter udgør herefter:
Leasing | 5.866,60 kr. |
Øvrige | 30.357,24 kr. |
Total | 36.223,84 kr. |
2.4.4 Regulering vedrørende husleje
Der kan godkendes skattemæssigt fradrag for den del, der ikke kan godkendes momsfradrag for, se statsskattelovens § 6, stk. 1, litra.
Vi har i skrivelsen til virksomheden omhandlende ændringer til momsen, nedsat købsmomsen med 17. 025 kr. vedrørende udgifter til husleje, se punkt 4.4.3. i skrivelsen i virksomheden. Der er skattemæssigt fradrag for dette beløb.
Vi nedsætter derfor virksomhedens resultat i 2019 med 17.025 kr.
2.5 Samlet opgørelse af resultat af virksomhed
I henhold til ovenstående punkter, kan virksomhedens resultat for 2019 opgøres således:
Punkt | Tekst | Beløb |
2.1. | Underskud i henhold til balancen | - 41.578 kr. |
2.4.1. | Yderligere omsætning | 270.893 kr. |
2.4.2. | Manglende dokumentation | 117.292 kr. |
2.4.3. | Privat andel af biludgifter | 36.224 kr. |
2.4.4. | Regulering vedrørende husleje | - 17.025 kr. |
Total | 365.806 kr. |
Der er 2 interessenter i virksomheden, vi er ikke i besiddelse af kontrakter eller lignende mellem de 2 interessenter, hvorfor vi ikke ved, hvordan virksomhedens resultat skal fordeles mellem interessenterne.
Vi fordeler derfor virksomhedens overskud ligeligt imellem de 2 interessenter.
Dit skattepligtig overskud af virksomhed i 2019 udgør derfor 182.903 kr. (365.806 kr. / 2). Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed til 155.000 kr. i 2019.
Vi forhøjer derfor dit overskud af virksomhed med 27.903 kr. i 2019.
3 Regulering af resultat af virksomhed for 2012 til 2018
(...)
3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du har ikke selvangivet resultat af virksomhed for 2012, 2013, 2015, 2016 og 2017.
Du har pligt til at oplyse din indkomst til Skattestyrelsen. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1 (§ 1 for årene 2012 til 2017).
Skatteforvaltningen tidligere sendt forslag til skønsmæssig ansættelse af dit resultat af virksomhed for indkomstårene 2012, 2013, 2015, 2016 og 2017.
Du har ikke reageret på forslagene.
Såfremt ansættelsen er ansat for lav, har du pligt til at underrette Skatteforvaltningen herom, det står i skattekontrollovens § 83.
Erhvervsdrivende virksomheder har bogføringspligt. Det fremgår af bogføringslovens § 1.
Der er tale om er registeret virksomhed, der er momsregistreret i hele den kontrollerede periode, hvorfor du også er bogføringspligtig ifølge bogføringslovens § 1, stk. 2.
Du er derfor omfattet af reglerne i bogføringsloven.
Efter bogføringslovens § 9 skal enhver registrering kunne dokumenteres med et bilag. Det vil sige at du skal kunne dokumentere enhver betaling.
Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2 (§ 3, stk. 1 og 3 for årene 2012 til 2017) udarbejde og indgive et skattemæssigt årsregnskab til Skatteforvaltningen.
Erhvervsdrivende har pligt til efter anmodning fra Skatteforvaltningen at indsende deres regn- skabsmateriale med bilag og andre dokumenter, der kan have betydning for kontrollen af den på- gældendes skatteansættelse. Det står i skattekontrollovens § 53, stk. 1 (§ 6, stk. 1 for årene 2012 til 2017).
Du har ikke indsendt dit årsregnskab eller regnskabsmateriale. Skattestyrelsen kan derfor foretage skatteansættelsen for indkomstårene 2012 til 2018 skønsmæssigt efter skattekontrollovens § 74, stk. 2 med henvisning til § 6, stk. 3, § 53, stk. 3 og § 5 (§ 3, stk. 4, § 6, stk. 7 og § 5, stk. 3 for
årene 2012 til 2017).
Grundlaget for skønsudøvelsen fremgår af skattekontrollovens § 74, stk. 3 (§ 5, stk. 3 for årene 2012 til 2017).
Det fremgår af § 74, stk. 3, sidste punktum, at vi kan foretage en skønsmæssig ansættelse ud fra foreliggende bankkontoudskrifter, såfremt vi mener, at det er et sikkert grundlag for skønsansættesen.
Ved opgørelsen af virksomhedens omsætning (bilag 2-8) og udgifter (bilag 9-15) har vi herefter taget udgangspunkt i virksomhedens bankkontoudtog samt de indberettede lønoplysninger.
Selvom udgifterne ikke er dokumenteret med bilag, har vi valgt at give fradrag for de udgifter, som vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet. Ved gennemgang af de modtagne bankkonti, er det vores vurdering, at der kun er udgifter, der vedrører virksomhedens aktivitet på konto [...51].
For årene 2014 og 2018 har du selvangivet overskud af virksomhed.
På baggrund af vores gennemgang af de modtagne kontoudtog, er det vores vurdering, at overskud af virksomhed ikke er angivet korrekt i disse år.
Indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed er skattepligtige efter statsskattelovens § 4.
Der er fradrag for de udgifter, der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det står i statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.
Der er 2 interessenter i virksomheden, vi er ikke i besiddelse af kontrakter eller lignende mellem de 2 interessenter, hvorfor vi ikke ved, hvordan virksomhedens resultat skal fordeles mellem interesterne.
Vi fordeler derfor virksomheden overskud ligeligt imellem de 2 interessenter.
2012:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 8, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som vi vurderer vedrører virksomhedens aktiviteter:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | ||
1. halvår | 427.762 kr. | 70.627 kr. | 0 kr. | 498.389 kr. | |
2. halvår | 820.947 kr. | 124.262 kr. | 0 kr. | 945.209 kr. | |
Total | 1.248.709 kr. | 194.889 kr. | 0 kr. | 1.443.598 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.154.878,40 kr. (1.443.598 kr. x 80 %), afrundet til 1.154.879 kr.
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms)
Udgifter:
Vi har på bilag 9 opgjort virksomhedens udgifter således:
2012 | Beløb |
1.halvår | 11.850 kr. |
2.halvår | 24.360 kr. |
Total | 36.210 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 28.968 kr. (36.210 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms).
For 2012 er der indberettet en lønudgift på 154.555 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 183.523 kr. (28.968 kr. + 154.555 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2012 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 1.154.879 kr. |
Udgifter | 183.523 kr. |
Resultat | 971.356 kr. |
Din andel af overskuddet er 485.678 kr. (971.356 kr. / 2).
Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed for 2012 til 270.000 kr. Vi forhøjer således dit resultat af virksomhed i 2012 med 215.678 kr.
2013:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 7, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som vi vurderer vedrører virksomhedens aktiviteter:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 499.535 kr. | 39.507 kr. | 0 kr. | 539.042 kr. |
2. halvår | 671.859 kr. | 118.521 kr. | 0 kr. | 790.380 kr. |
Total | 1.171.394 kr. | 158.028 kr. | 0 kr. | 1.329.422 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.063.537,60 kr. (1.329.422 kr. x 80 %), afrundet til
1.063.538 kr.
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms)
Udgifter:
Vi har på bilag 10 opgjort virksomhedens udgifter således:
2013 | Beløb |
1.halvår | 3.245 kr. |
2.halvår | 4.608 kr. |
Total | 7.853 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 6.282,40 kr. (7.853 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms). Det fremgår ligeledes af bilag 10, at der i 2013 har været en udgift til lokaler på 1.905 kr.
For 2013 er der indberettet en lønudgift på 522.203 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 530.390 kr. (6.282,40 kr. + 1.905 kr. +
522.203 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2013 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 1.063.538 kr. |
Udgifter | 530.390 kr. |
Resultat | 533.148 kr. |
Din andel af overskuddet er 266.574 kr. (533.148 kr. / 2).
Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed for 2012 til 430.000 kr.
Vi nedsætter således dit resultat af virksomhed i 2013 med 163.426 kr. (430.000 kr. - 266.574 kr.).
2014:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 6, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som
vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total |
1. halvår | 359.091 kr. | 89.148 kr. | 0 kr. | 448.239 kr. |
2. halvår | 683.364 kr. | 119.298 kr. | 0 kr. | 802.662 kr. |
Total | 1.042.455 kr. | 208.446 kr. | 0 kr. | 1.250.901 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.000.720,80 kr. (1.250.901 kr. x 80 %), afrundet til 1.000.721 kr.
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms).
Udgifter:
Vi har på bilag 11 opgjort virksomhedens udgifter således:
2014 | Beløb |
1.halvår | 3.381 kr. |
2.halvår | 24.401 kr. |
Total | 27.782 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 22.225,60 kr. (27.782 kr. x 80 %)
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms). Det fremgår ligeledes af bilag 11, at der i 2014 har været en udgift til lokaler på 880 kr.
For 2014 er der indberettet en lønudgift på 454.929 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 478.034,60 kr. (22.225,60 kr. + 880 kr. + 454.929 kr.), afrundet til 478.035 kr.
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2014 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 1.000.721 kr. |
Udgifter | 478.035 kr. |
Resultat | 522.686 kr. |
Din andel af overskuddet er 261.343 kr. (522.686 kr. / 2).
Du har tidligere angivet et overskud af virksomhed for 20 4 på 244.081 kr.
Vi forhøjer således dit resultat af virksomhed i 2014 med 17.262 kr. (261.343 kr. - 244.081 kr.).
2015:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 5, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som
vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 360.684 kr. | 30.170 kr. | 0 kr. | 390.854 kr. |
2. halvår | 598.055 kr. | 15.146 kr. | 0 kr. | 613.201 kr. |
Total | 958.739 kr. | 45.316 kr. | 0 kr. | 1.004.055 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 803.244 kr. (1.004.055 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms).
Udgifter:
Vi har på bilag 12 opgjort virksomhedens udgifter således:
2015 | Beløb |
1.halvår | 405 kr. |
2.halvår | 8.860 kr. |
Total | 9.265 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 7.412 kr. (9.265 kr. x 80 %)
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms). Det fremgår ligeledes af bilag 12, at der i 2015 har været en udgift til lokaler på 25.567 kr.
For 2015 er der indberettet en lønudgift på 362.605 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 395.584 kr. (7.412 kr. + 25.567 kr. + 362.605 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2015 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 803.244 kr. |
Udgifter | 395.584 kr. |
Resultat | 407.660 kr. |
Din andel af overskuddet er 203.830 kr. (407.660 kr. / 2).
Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed for 2015 til 250.000 kr.
Vi nedsætter således dit resultat af virksomhed i 2015 med 46.170 kr. (250.000 kr. -203.830 kr.).
2016:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 4, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som
vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 293.003 kr. | 20.311 kr. | 0 kr. | 313.314 kr. |
2. halvår | 685.595 kr. | 17.179 kr. | 0 kr. | 702.774 kr. |
Total | 978.598 kr. | 37.490 kr. | 0 kr. | 1.016.088 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 812.870,40 kr. (1.016.088 kr. x 80 %). Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms).
Udgifter:
Vi har på bilag 13 opgjort virksomhedens udgifter således:
2016 | Beløb |
1.halvår | 60 kr. |
2.halvår | 11.787 kr. |
Total | 11.847 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 9.477,60 kr. (11.847 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms). Det fremgår ligeledes af bilag 13, at der i 2016 har været en udgift til lokaler på 101.915 kr.
For 2016 er der indberettet en lønudgift på 466.456 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 577.849 kr. (9.478 kr. + 101.915 kr. +
466.456 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2016 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 812.870 kr. |
Udgifter | 577.849 kr. |
Resultat | 235.021 kr. |
Din andel af overskuddet er 117.511 kr. (235.021 kr. / 2).
Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed for 2016 til 250.000 kr.
Vi nedsætter således dit resultat af virksomhed i 2016 med 132.489 kr. (250.000 kr. – 117.511 kr.).
2017:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 3, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som
vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 509.008 kr. | 17.727 kr. | 0 kr. | 526.735 kr. |
2. halvår | 1.367.509 kr. | 17.588 kr. | 0 kr. | 1.385.097 kr. |
Total | 1.876.517 kr. | 35.315 kr. | 0 kr. | 1.911.832 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 1.529.465,60 kr. (1.911.832 kr. x 80 %) Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms).
Udgifter:
Vi har på bilag 14 opgjort virksomhedens udgifter således:
2017 | Beløb |
1.halvår | 8.988 kr. |
2.halvår | 37.408 kr. |
Total | 46.396 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 37.116,80 kr. (46.396 kr. x 80 %).
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms).
Det fremgår ligeledes af bilag 14, at der i 2017 har været en udgift til lokaler på 123.440 kr.
Ud over ovenstående udgifter har der i perioden været en udgift på 4.856 kr. til leasing af en vare- bil, der er registreret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse. I skrivelsen til virksomheden omhandlende momsen er der i punkt 5.4.2. beregnet fradrag for 324 kr. i købsmoms. Den skattemæssige udgift kan således opgøres til 4.532 kr. (4.856 kr. – 324 kr.).
Idet bilen er registeret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse, er det tilkendegivet, at bilen også anvendes privat. Det er vores vurdering, at bilen anvendes 40 % privat og dermed 60 % er- hvervsmæssigt. Der er således fradrag for 60 % af beløbet svarende til 2.719 kr. (4.532 kr. x 60 %).
For 2017 er der indberettet en lønudgift på 855.609 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 1.018.885 kr. (37.117 kr. + 123.440 + 2.719 kr. + 855.609 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2017 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 1.529.466 kr. |
Udgifter | 1.018.885 kr. |
Resultat | 510.581 kr. |
Din andel af overskuddet er 255.291 kr. (510.581 kr. / 2).
Skattestyrelsen har tidligere skønnet dit overskud af virksomhed for 2017 til 185.000 kr.
Vi forhøjer således dit resultat af virksomhed i 2017 med 70.291 kr. (255.291 kr. – 185.000 kr.).
2018:
Indtægter:
Det fremgår af bilag 2, at der har været følgende indsætninger på virksomhedens bankkonti, som
vi vurderer vedrører virksomhedens aktivitet:
konto [...51] | konto [...36] | Konto [...73] | Total | |
1. halvår | 1.555.302 kr. | 28.930 kr. | 7.500 kr. | 1.591.732 kr. |
2. halvår | 1.396.955 kr. | 13.782 kr. | 8.257 kr. | 1.418.994 kr. |
Total | 2.952.257 kr. | 42.712 kr. | 15.757 kr. | 3.010.726 kr. |
Ovenstående omsætning er inkl. moms.
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms, hvilket svarer til 80 % af virksomhedens indtægter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 2.408.580,80 kr. (3.010.726 kr. x 80 %). Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens skattepligtige omsætning (omsætningen ekskl. moms).
Udgifter:
Vi har på bilag 15 opgjort virksomhedens udgifter således:
2018 | Beløb |
1.halvår | 30.438 kr. |
2.halvår | 55.678 kr. |
Total | 86.116 kr. |
Afgiftsgrundlaget fastsættes i henhold til momslovens § 27, stk. 1 som vederlaget uden moms,
hvilket svarer til 80 % af virksomhedens udgifter.
Afgiftsgrundlaget kan herefter opgøres til 68.892,80 kr. (86.116 kr. x 80 %)
Afgiftsgrundlaget svarer til virksomhedens fradragsberettigede udgifter (udgifter ekskl. moms).
Det fremgår ligeledes af bilag 15, at der i 2018 har været en udgift til lokaler på 140.970 kr.
Ud over ovenstående udgifter har der i perioden været en udgift på 26.199 kr. til leasing af en varebil, der er registreret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse. I skrivelsen til virksomheden omhandlende momsen er der i punkt 5.4.2. beregnet fradrag for 1.747 kr. i købsmoms. Den skattemæssige udgift kan således opgøres til 24.452 kr. (26.199 kr. - 1.747 kr.).
Idet bilen er registeret til både privat og erhvervsmæssig anvendelse, er det tilkendegivet, at bilen også anvendes privat. Det er vores vurdering, at bilen anvendes 40 % privat og dermed 60 % erhvervsmæssigt. Der er således fradrag for 60 % af beløbet svarende til 14.671 kr. (24.452 kr. x 60
%).
For 2018 er der indberettet en lønudgift på 1.621.005 kr. til skattestyrelsen.
Virksomhedens samlede udgifter kan således opgøres til 1.847.636 kr. (68.893 kr. + 140.970 + 14.671 kr. + 1.621.005 kr.).
Resultat:
Resultat af virksomhed for 2017 kan herefter opgøres til:
Omsætning | 2.408.581 kr. |
Udgifter | 1.845.539 kr. |
Resultat | 563.042 kr. |
Din andel af overskuddet er 281.521 kr. (563.042 kr. / 2).
Du har selvangivet et overskud af virksomhed for 2018 på 151.208 kr.
Vi forhøjer således dit resultat af virksomhed i 2018 med 130.313 kr. (281.521 kr. – 151.208 kr.).
4 Ekstraordinær genoptagelse
(...)
4.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 kan der ikke afsendes varsel om fastsættelse eller ændring af indkomstskatten senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Det betyder, at fristen for at ændre indkomstskatten for indkomstårerne 2012-2017 er overskredet på tidspunktet for fremsendelse af forslaget.
Uanset fristerne i § 26 kan indkomstskatten ifølge § 27, stk. 1, nr. 5 ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at indkomstskatten er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. En ændring af indkomstskatten skal varsles senest 6 måneder efter Skattestyrelsen er kommet til kundskab om forholdet, se skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Skattestyrelsen mener, at du som minimum har handlet groft uagtsomt ved:
? | I de fleste perioder ikke at selvangive overskud af virksomhed. |
- Ikke at ændre det af skattestyrelsen skønnede overskud af virksomhed, når dette er skønnet for lavt.
? | Ikke at selvangive overskud af virksomhed korrekt for indkomståret 2014 |
Skattestyrelsen regulerer derfor indkomsten ud over de i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 fast- satte frister, se skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
Skattestyrelsen har modtaget det sidste materiale til brug for opgørelse af indkomsten for ind- komstårene 2012-2017 den 9. april 2021. Skattestyrelsen anser herefter 6 måneders fristen for overholdt, se skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
4.4.1 Vurdering af groft uagtsomt
2013:
Det er skattestyrelsens vurdering, at det ikke er groft uagtsomt, at du ikke har reageret på, at Skattestyrelsen tidligere har takseret dit overskud af virksomhed for højt. Vi kan derfor ikke ekstraordinært genoptage indkomståret 2013.
Vi kan således ikke foretage den ændring, vi har opgjort i punktet 3.4.
Vi tilbageregulerer derfor vores regulering i punkt 3.4, således at det skønnede resultat af virksomhed forhøjes med 163.426 kr. i 2013.
Herefter vil vores regulering af virksomhedens resultat i 2013 være 0 kr. Vi ændrer således ikke på det tidligere takserede overskud af virksomhed.
2015:
Det er skattestyrelsens vurdering, at det ikke er groft uagtsomt ikke at du ikke har reageret på, at Skattestyrelsen tidligere har takseret dit overskud af virksomhed for højt. Vi kan derfor ikke ekstraordinært genoptage indkomståret 2015.
Vi kan således ikke foretage den ændring, vi har opgjort i punket 3.4.
Vi tilbageregulerer derfor vores regulering i punkt 3.4, således at det skønnede resultat af virksomhed forhøjes med 46.170 kr. i 2015.
Herefter vil vores regulering af virksomhedens resultat i 2015 være 0 kr. Vi ændrer således ikke på det tidligere takserede overskud af virksomhed.
2016:
Det er skattestyrelsens vurdering, at det ikke er groft uagtsomt, at du ikke har reageret på, at Skattestyrelsen tidligere har takseret dit overskud af virksomhed for højt. Vi kan derfor ikke ekstraordinært genoptage indkomståret 2016.
Vi kan således ikke foretage den ændring, vi har opgjort i punket 3.4.
Vi tilbageregulerer derfor vores regulering i punkt 3.4, således at det skønnede resultat af virksomhed forhøjes med 132.489 kr. i 2016.
Herefter vil vores regulering af virksomhedens resultat i 2016 være 0 kr. Vi ændrer således ikke på det tidligere takserede overskud af virksomhed.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Virksomheden har haft fra den 11. februar 2021 til den 25. marts til at indsende materialet eller kontakte Skattestyrelsen for at få lavet en aftale om, hvornår de kan sende materialet. Vi har ikke hørt fra virksomheden i perioden. Virksomheden har således haft den tid de lovmæssigt er berettiget til og eftersom virksomheden ikke har bedt om udsættelse, har Skattestyrelsen fulgt retningslinjer og indkaldt virksomhedens bankkontoudskrifter i banken.
I vores opgørelse for årene 2012 til 2018 har vi udelukkende kunne tage udgangspunkt i bankkontoudtogene, idet vi ikke har modtaget materiale fra virksomheden.
I vores opgørelse har vi medtaget de indtægter, som vi vurderer, vedrører virksomhedens moms- pligtige omsætning. Vi har ikke ud fra bankkontoudtogene kunne vurdere, om der er tale om ind- sætninger, der ikke vedrører virksomhedens momspligtige omsætning.
Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation for indsætningerne, hverken i forbindelse med vores sagsbehandling eller i forbindelse med denne klage.
Vedrørende udgifterne, er der i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 med henvisning til moms- lovs § 37 alene fradrag for udgifter, der er dokumenteret. Vi har ikke modtaget noget bogføring og har derfor ikke haft mulighed for, at indhente bilag. Vi har alligevel valgt, at givet fradrag for de betalinger, der fremgår af bankkontoudskrifterne, som vi har vurderet, vedrører virksomhedens momspligtige aktivitet. Vi har i forbindelse med vores gennemgang, ikke haft mulighed for, at give fradrag for kontante betalinger, da vi ikke har fået dokumentation for disse, ligesom vi ikke er i besiddelse af oplysninger om, hvilke beløb der er tale om.
Vi har ikke modtaget nogen form for dokumentation for indsætningerne, hverken i forbindelse med vores sagsbehandling eller i forbindelse med denne klage.
I forbindelse med denne klage er der indsendt en lejekontrakt som dokumentation for huslejen. Det bemærkes i den forbindelse, at lejeren er [virksomhed3] v. [person1], der er ikke angivet noget CVR-nr. Virksomhedens navn er [virksomhed1]. Det er således vores vurdering, at kontakten ikke vedrører virksomhedens aktivitet.
Det bemærkes ligeledes, at der ikke er angivet CVR-nr. på udlejer, ligesom udlejer øverst i kontakten ikke er den samme som underskriver nederst i kontrakten. Yderligere bemærkes det, at kontakten er dateret til den 5. juni 2019 med indflytningsdato den 15. juni 2019 og kan således ikke vedrøre perioder der ligger før dette tidspunkt.
Det er derfor vores vurdering, at den fremsendte kontrakt ikke kan anses som dokumentation for, at der har været en udgift i virksomheden.
Der er tale om et I/S hvor der er 2 interessenter. Udgangspunktet er derfor, at virksomhedens re- sultat skal fordeles ligeligt mellem de 2 interessenter. Vi har ikke modtaget materiale fra virksomheden, der modsiger dette.
(...)”
Klageren har fremsat påstand om, at de skønsmæssige forhøjelser af skattepligtigt resultat af virksomhed for indkomstårene 2012, 2013, 2014. 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 nedsættes.
Endvidere gør klageren gældende, at SKAT tidligere har anset klageren for at være eneejer af virksomheden og på trods af dette også fremsætter krav mod ægtefællen.
Klageren har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:
”(...)
Jeg klager over fastsættelse af Moms for årene 2012 til 2019, Sagsbehandleren har ikke lavet en objektiv vurdering men antager og skønner efter forgodtbefindende, yderligere har hun bedt om bilag for forældede årgange, 2012-2013-2014 og 2015- Desuden har hun ikke medtaget moms af husleje m.m. Yderligere antager hun uden dokumentation at jeg har indbetalinger fra mine golf venner til Golfrejser som en indtægt dette og gevinster fra travspil er ikke skattepligtige!
Desuden er der masser af køb pr. kontant som heller ikke er medtaget, desværre er mine bilag bortkommet ved flytning i 2019 til nuværende adresse, men jeg skal bare bruge tid til at genskabe disse, hvilket jeg ikke fik mere end 1 måned til for årene 2012 til 2018?
Skat har tidligere fastsat at jeg er ene ejer af firmaet, på trods af dette fremsender hun krav til min hustru?
Den skattemæssige skøn for årene er selvklart heller ikke retvisende og jeg klager også på dette punkt!
(...)”
Overskud ved selvstændig virksomhed
Retsgrundlaget
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4. Skattepligtige skal ifølge skattekontrollovens § 1 selvangive sin indkomst til skatteforvaltningen. Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 3, stk. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat.
Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende skattekontrollovens § 5, stk. 3, jf. § 3, stk. 4.
Det gælder for indkomstårene 2012 til og med 2017. For indkomstårene 2018 og 2019 er lovhjemmelen skattekontrollovens § 74, stk. 2.
Det fremgår af skattekontrollovens § 90, stk. 5, at lovens afsnit I og III med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 ikke finder anvendelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår. Klageren driver virksomhed i personligt regi og er derfor omfattet af stk. 5., hvorfor klageren er omfattet af skattekontrollovens § 74, stk. 2, for indkomståret 2018.
Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det, efter omstændighederne, skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.
Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 594 af 12. juni 2006) og bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006). For indkomstårene 2018 og 2019 gælder mindstekravsbekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Landsskatterettens bemærkninger
Yderligere omsætning 2019
Skattestyrelsen har ved en gennemgang af klagerens bankkontoudtog konstateret indsætninger på 2.049.140 kr., som Skattestyrelsen har anset for omsætning i virksomheden.
Efter fradrag for salgsmoms udgør omsætningen 1.639.312 kr.
Landsskatteretten finder, at forskellen mellem den selvangivne omsætning på 1.368.419 kr. og den opgjorte omsætning i henhold til bankkontoudtog på 1.639.312 kr. eller 270.893 kr. er yderligere omsætning i virksomheden.
Klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om skattefrie indsætninger eller allerede beskattede midler.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende yderligere omsætning for 2019.
Fradrag for udgifter 2019
Manglende bilag
Skattestyrelsen har nægtet fradrag udgifter til varekøb, husleje, el, vand, og varme, leasing og telefon med 117.292 kr., da virksomheden på trods af opfordring hertil ikke har indsendt dokumentation for udgifterne i form af fakturaer.
For at der kan indrømmes fradrag for driftsomkostninger, kræver det, at klageren godtgør, at udgiftsafholdelsen er sket, og at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden. Det er derfor op til den, som ønsker et fradrag at dokumentere, at udgiften er afholdt, samt at udgiftsafholdelsen har haft den nødvendige driftsmæssige begrundelse.
Bogføringslovens § 9 foreskriver, jf. stk. 1, 1. pkt., at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag.
Da der ikke er fremlagt dokumentation for driftsomkostningerne i form af fakturaer, og da udgifterne ikke på anden måde er dokumenteret, er det med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag udgifterne.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Fradrag for biludgifter
Skattestyrelsen har anset varebilen for anvendt såvel privat som erhvervsmæssigt, hvor den private anvendelse er ansat til 40 %.
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for driftsudgifter på personbilen med 36.224 kr.
Det lægges til grund, at begge biler må anvendes til privat befordring.
Landsskatteretten finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesættes Skattestyrelsens skøn over fordelingen af biludgifterne mellem den erhvervsmæssige andel af udgifterne og den private del.
Der er henset til, at klageren ikke har fremlagt et fyldestgørende kørselsregnskab, der dokumenterer fordelingen af den foretagen kørsel mellem privat- og erhvervsmæssig kørsel.
Klageren har heller ikke fremlagt dokumentation for driftsudgifterne på bilerne, men det godkendte fradrag hviler alene på de fremsendte kontospecifikationer.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen fejlagtigt har reduceret den private andel af leasingudgiften med 3.259,22 kr. Skattestyrelsen har opgjort den samlede udgift til leasing af bilen til 22.814,56 kr. inklusive ikke godkendt fradrag for købsmoms af beløbet. Derfor skal købsmomsen ikke reducere den private andel af leasingudgiften.
Landsskatteretten forhøjer overskud af virksomhed på dette punkt med yderligere 3.259 kr. Klagerens andel af forhøjelsen udgør 1.630 kr.
Fradrag for husleje
Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms på husleje med 17.025 kr., hvorfor Skattestyrelsen har godkendt fradrag for beløbet som yderligere husleje.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Fordeling af overskud mellem interessenter
Landsskatteretten finder, at overskud af virksomhed i interessentskabsforhold skal fordeles i overensstemmelse med interessentskabskontrakten.
Klageren har ikke fremlagt interessentskabskontrakten, hvorfor grundlaget for fordeling af virksomhedens overskud ikke er dokumenteret.
Landsskatteretten finder på dette grundlag, at det er med rette, at overskud af virksomheden er fordelt ligeligt mellem de to interessenter.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Landsskatteretten forhøjer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for biludgifter, medens yderligere omsætning, fradrag for manglende bilag, fradrag for husleje og fordelingen af overskud mellem interessenterne stadfæstes.
Da indkomstansættelse har været fastsat skønsmæssigt for 2019, fordi klageren ikke har selvangivet indkomsten, udgør den samlede forhøjelse alene 29.533 kr., da Skattestyrelsen havde skønnet overskud af virksomhed til 155.000 kr.
Indkomstårene 2012 -2018
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens overskud af virksomhed for indkomstårene 2012, 2014, 2017 og 2018.
Skattestyrelsen har ved opgørelsen af virksomhedens omsætning taget udgangspunkt i indsætninger på klagerens bankkontoudtog.
Landsskatteretten finder, at klageren ikke har godtgjort, at indsætningerne er skattefrie eller allerede beskattede midler.
Klageren har herunder ikke godtgjort, at dele af indsætningerne stammer fra indbetalinger for klagerens udlæg for golfrejser for venner.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag, udover hvad der fremgår af bankkontoudtog, da klageren på trods af opfordring hertil ikke har indsendt dokumentation for udgifterne i form af fakturaer.
For at der kan indrømmes fradrag for driftsomkostninger, kræver det, at klageren godtgør, at udgiftsafholdelsen er sket, og at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden. Det er derfor op til den, som ønsker et fradrag at dokumentere, at udgiften er afholdt, samt at udgiftsafholdelsen har haft den nødvendige driftsmæssige begrundelse.
Bogføringslovens § 9 foreskriver, jf. stk. 1, 1. pkt., at enhver registrering skal dokumenteres ved bilag.
Da der ikke er fremlagt dokumentation for driftsomkostningerne i form af fakturaer, og da udgifterne ikke på anden måde er dokumenteret, er det med rette, at Skattestyrelsen har nægtet fradrag udgifterne.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende yderligere omsætning for indkomstårene 2012, 2014, 2017 og 2018.
For indkomstårene 2013, 2015 og 2016 har Skattestyrelsen fundet, at overskud af virksomhed skal nedsættes, men da der vil være tale om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelserne, kan ændringerne ikke gennemføres, jf. nedenfor.
Fordeling af overskud mellem interessenter
Landsskatteretten finder, at overskud af virksomhed i interessentskabsforhold skal fordeles i overensstemmelse med interessentskabskontrakten.
Klageren har ikke fremlagt interessentskabskontrakten, hvorfor grundlaget for fordeling af virksomhedens overskud ikke er dokumenteret.
Landsskatteretten finder på dette grundlag, at det er med rette, at overskud af virksomheden er fordelt ligeligt mellem de to interessenter.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Formalitet
Retsgrundlag
Ekstraordinær genoptagelse:
Af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, fremgår:
” Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Skatteministeren kan for grupper af skattepligtige fastsætte kortere frister end angivet i 1. og 2. pkt.”
Af skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 5, fremgår:
” Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat foretages eller ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter told- og skatteforvaltningens bestemmelse, hvis:
(...)
Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag”
Af skatteforvaltningslovens § 27 stk. 2, 1. og 2. pkt., fremgår:
” En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt. Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Told- og skatteforvaltningen kan behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor”
Som fastslået ved Højesterets domme af 30. august og 26. september 2018 offentliggjort i SKM2018.481.H og SKM2018.520.HR må kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 5.
Landsskatterettens bemærkninger
Skattestyrelsen har udsendt forslag den 30. september 2021. Fristen for ordinær genoptagelse af momsfastsættelsen for indkomståret 2017 udløb den 1. maj 2021. Skatteansættelserne for indkomstårene fra og med 2012 og til og med 2017 er derfor foretaget uden for den ordinære ligningsfrist.
Klageren anses for at have handlet mindst groft uagtsomt ved at angive resultat af virksomhed for lavt for indkomståret 2014 og ved ikke at reagere på, at SKAT for indkomstårene 2012 og 2017 har ansat indkomsten skønsmæssigt for lavt med i alt 303.209 kr.
Landsskatteretten finder endvidere, at der ikke kan ske genoptagelse af indkomstårene 2013, 2015 og 2016 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Der er alene adgang til skattemyndighedernes forhøjelse af en skatteansættelse, men ikke til en nedsættelse af en ansættelse Det fremgår af Højesterets dom af 3. november 2021 offentliggjort som SKM2021.576.HR.
Det bemærkes, at en ansøgning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013, 2015 og 2016 skal indgives til Skattestyrelsen.
Retten lægger til grund, at Skattestyrelsen flere gange forgæves har anmodet klageren om at indsende bankkontoudtog. Først henholdsvis den 7. april 2021 og den 9. april 2021 har Skattestyrelsen modtaget materialet fra henholdsvis [finans3] og [finans1]. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen først på dette tidspunkt har fået kundskab om indsætningerne. Da Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelsen den 1. juni 2021, finder Landsskatteretten, at fristen på 6 måneder er overholdt.
Da Skattestyrelsen har truffet afgørelse ved brev af 30. september 2021, er fristen på tre måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., overholdt.
Det forhold, at klageren alene skal opbevare regnskabsmaterialet i fem år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører, fører ikke til andet resultat, da klageren skal dokumentere, at resultat af virksomhed er opgjort korrekt, også når der er grundlag for at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært.