Kendelse af 06-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 10-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 393.264 kr. | 0 kr. | 491.581 kr. |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 62.176 kr. | 0 kr. | 77.720 kr. |
Indkomståret 2021 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 1.113.999 kr. | 0 kr. | 1.392.499 kr. |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 176.126 kr. | 0 kr. | 220.158 kr. |
Perioden 1. januar 2022 til 30. juni 2022 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 129.415 kr. | 0 kr. | 161.768 kr. |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 20.460 kr. | 0 kr. | 25.576 kr. |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 9. april 2019. Selskabet er ejet og drevet af [person1], der er direktør. Selskabet er registreret under branchekoden 422100 ”Anlæg af ledningsnet til væsker”. Selskabets formål er at udføre kloak- og entreprenørarbejde samt aktiviteter beslægtet hermed.
Selskabet blev arbejdsgiverregistreret den 9. april 2019.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i den omhandlede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
1. kvartal 2020 | 1 | 1 |
2. kvartal 2020 | 1 | 1 |
3. kvartal 2020 | 1 | 1 |
4. kvartal 2020 | 1 | 1 |
1. kvartal 2021 | 1 | 0-1 |
2. kvartal 2021 | 1 | 1 |
3. kvartal 2021 | 1 | 0-1 |
4. kvartal 2021 | 1 | 0-1 |
1. kvartal 2022 | 1 | 0-1 |
2. kvartal 2022 | 1 | 1 |
Skattestyrelsen har på baggrund af kontroloplysninger om selskabets underleverandører indkaldt selskabets regnskabsmateriale.
Skattestyrelsen har efterfølgende modtaget selskabets regnskabsmateriale, herunder fakturaer, saldobalancer og bankkontoudtog.
Selskabet har ifølge de fremlagte saldobalancer haft en omsætning på 1.697.689,75 kr. for indkomståret 2020, 3.069.562,5 kr. for indkomståret 2021 og 864.512,50 kr. for perioden fra den 1. januar 2022 til den 30. juni 2022. Heraf har selskabet afholdt udgifter til underleverandører på hhv. 1.273.662,71 kr. for indkomståret 2020, 2.450.240,79 kr. for indkomståret 2021 og 514.970,35 kr. for perioden fra den 1. januar 2022 til den 30. juni 2022.
Selskabet blev momsregistreret fra 1. maj 2019.
Selskabet har angivet følgende momstilsvar:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1. kvartal 2020 | 20.587 kr. | 35.192 kr. | -14.605 kr. |
2. kvartal 2020 | 127.317 kr. | 98.943 kr. | 28.374 kr. |
3. kvartal 2020 | 138.452 kr. | 102.413 kr. | 36.093 kr. |
4. kvartal 2020 | 138.065 kr. | 98.085 kr. | 39.980 kr. |
1. halvår 2021 | 372.740 kr. | 276.975 kr. | 95.765 kr. |
2. halvår 2021 | 277.130 kr. | 345.171 kr. | -68.041 kr. |
1. halvår 2022 | 216.128 kr. | 133.290 kr. | 82.838 kr. |
I alt | 1.290.419 kr. | 1.090.069 kr. | 200.350 kr. |
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 21. juni 2023 forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 1.895.440 kr. for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022. Forhøjelsen fremkommer som konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms med i alt 808.636 kr. for udgifter til 17 forskellige underleverandører.
Selskabet har angivet fradrag for følgende underleverandører:
Underleverandør | Beløb ekskl. moms | Moms |
[virksomhed2] A/S | 163.820,00 kr. | 40.955,00 kr. |
[virksomhed3] | 119.200,00 kr. | 29.800,00 kr. |
[virksomhed4] ApS [virksomhed5] A/S [virksomhed6] ApS [virksomhed7] ApS [virksomhed8] ApS [virksomhed9] ApS [virksomhed10] ApS | 111.103,00 kr. 132.252,50 kr. 51.700,00 kr. 154.390,00 kr. 44.737,50 kr. 121.455,00 kr. 444.332,50 kr. | 27.775,75 kr. 33.063,13 kr. 12.925,00 kr. 38.597,50 kr. 11.184,38 kr. 30.363,76 kr. 111.083,13 kr. |
[virksomhed11] IVS | 78.100,00 kr. | 19.525,00 kr. |
[virksomhed12] ApS | 153.890,00 kr. | 38.472,50 kr. |
[virksomhed13] ApS | 166.095,00 kr. | 41.523,75 kr. |
[virksomhed14] ApS | 406.120,00 kr. | 101.530,00 kr. |
[virksomhed15] ApS | 287.692,50 kr. | 71.923,13 kr. |
[virksomhed16] ApS | 112.377,50 kr. | 28.094,38 kr. |
[virksomhed17] A/S | 431.517,50 kr. | 107.879,37 kr. |
[virksomhed18] ApS | 255.760,00 kr. | 63.940,01 kr. |
Total | 3.234.543,00 kr. | 808.635,79 kr. |
For så vidt angår underleverandørerne, gør følgende forhold sig gældende:
[virksomhed2] A/S , CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2], er stiftet den 30. april 2012, og er ejet og drevet af [person2], der er direktør i selskabet. [virksomhed2] er registreret under branchekoden 259900 Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n., samt med bibrancherne 439910 Murere, 431100 Nedrivning og 782000 Vikarbureauer.
[virksomhed2] er under konkurs.
[virksomhed2] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
[virksomhed2] har været registreret som arbejdsgiver og har angivet løn i samhandelsperioden. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] i samhandelsperioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
April 2020 | 10 | 8 |
Maj 2020 | 9 | 7 |
Juni 2020 | 9 | 7 |
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed2] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30. juni 2020 | 2020580 | 68.820,00 kr. | 17.205,00 kr. | 86.025,00 kr. |
30. juni 2020 | 2020609 | 95.000,00 kr. | 23.750,00 kr. | 118.750,00 kr. |
Total | 163.820,00 kr. | 40.955,00 kr. | 204.775,00 kr. |
Faktura med fakturanr. 2020580 indeholder beskrivelserne ”Normal timer” og ”overtid”, og der er angivet antal af disse. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet, hvilke ydelser som er leveret samt hvornår arbejdet er udført.
Faktura med fakturanr. 2020609 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed19] sag [...] – start 29/5 slut 16/6”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor mange timer der er faktureret for arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at fem personer i sommeren 2021 er dømt for hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2, jf. stk. 1, ved via selskabet [virksomhed2] under særligt skærpende omstændigheder at have konverteret eller overført penge, som direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse, idet de sigtede foranledigede, at andre personer, selskaber og virksomheder via betaling af fiktive fakturaer fik overført penge gennem [virksomhed2]’s bankkonti og videre til udenlandske konti, uagtet at de sigtede vidste eller bestemt formodede, at pengene var direkte eller indirekte udbytte af strafbare lovovertrædelser, og at overførslerne skete for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed3] , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 3. september 2019, og var ejet og drevet af, [person3], der var indehaver af virksomheden. [virksomhed3] var registreret under branchekoden 821100 Kombinerede administrationsserviceydelser, samt med bibrancherne 493110 Rutebuskørsel, by- og nærtrafik, 469000 Ikke-specialiseret engroshandel og 782000 Vikarbureauer.
[virksomhed3] er ophørt.
[virksomhed3] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
[virksomhed3] har været registreret som arbejdsgiver og har angivet løn i samhandelsperioden. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] i samhandelsperioden ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed3] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. Moms |
30. juni 2020 | 1519 | 41.250,00 kr. | 10.312,50 kr. | 51.562,50 kr. |
30. juni 2020 | 1520 | 77.950,00 kr. | 19.487,50 kr. | 97.437,50 kr. |
Total | 119.200,00 kr. | 29.800,00 kr. | 149.000,00 kr. |
Faktura med fakturanr. 1519 indeholder beskrivelsen ”mandskab” og ”periode 01-06 til 30-06-2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvornår arbejdet er udført.
Faktura med fakturanr. 1520 angiver flere sagsnumre til kunden, samt ”periode 01-06 til 30-06-2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor mange timer der er faktureret for arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at den bankkonto med reg. nr. [...], konto nr. [...63], der er anført på fakturaerne, er ejet af en person, der ikke umiddelbart ses at have tilknytning til [virksomhed3].
Skattestyrelsen har oplyst, at det ved kontrol er konstateret, at [virksomhed3] foruden ovenstående bankkonto anvender andre personer eller virksomheders bankkonti som betalingsoplysning på udstedte fakturaer.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed4] ApS, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 1. december 2014, og var ejet og drevet af [person4], der var direktør i selskabet. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 782000 Vikarbureauer, samt med bibranchen 494100 Vejgodstransport.
[virksomhed4] er opløst efter konkurs.
[virksomhed4] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
[virksomhed4] har været registreret som arbejdsgiver og har angivet løn i samhandelsperioden. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] i samhandelsperioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Maj 2020 | 4 | 4 |
Juni 2020 | 2 | 2 |
Juli 2020 | 1 | 1 |
Selskabet har fremlagt følgende 3 fakturaer fra [virksomhed4] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. Moms |
31. juli 2020 | 256 | 60.500,00 kr. | 15.125,00 kr. | 75.625,00 kr. |
31. juli 2020 | 257 | 41.528,00 kr. | 10.382,00 kr. | 51.910,00 kr. |
31. juli 2020 | 258 | 9.075,00 kr. | 2.268,75 kr. | 11.343,75 kr. |
Total | 111.103,00 kr. | 27.775,75 kr. | 138.878,75 kr. |
Faktura med fakturanr. 256 angiver flere sagsnumre til kunden. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet, hvor mange timer der er faktureret for arbejdet og hvornår arbejdet har fundet sted.
Faktura med fakturanr. 257 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed14] normal timer” og ”[virksomhed14] overtid”, og der er angivet antal af disse. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvornår arbejdet har fundet sted.
Faktura med fakturanr. 258 indeholder beskrivelsen ”mandskabsudlejning”, og dette er angivet i antal. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet, hvilke ydelser som er leveret og hvornår arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen anser [virksomhed4]’s indberetninger til e-indkomst vedrørende medarbejdere i perioden juli 2019 til juli 2020 for at være fiktive, idet det i forbindelse med kontrollen er konstateret, at der ikke er foretaget lønudbetalinger til de pågældende medarbejdere. Skattestyrelsen har desuden ikke modtaget dokumentation for, at [virksomhed4] har hyret mandskab via underleverandører.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed20] A/S (tidligere [virksomhed5] A/S), CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed20], er stiftet den 9. juli 2004, og er ejet og drevet af [person5], der er direktør i selskabet. [virksomhed20] er registreret under branchekoden 681000 Køb og salg af egen fast ejendom.
[virksomhed20] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed20] i den omhandlede periode ikke haft ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende 3 fakturaer fra [virksomhed20] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. Moms |
31. august 2020 | 21210038 | 31.500,00 kr. | 7.875,00 kr. | 39.375,00 kr. |
31. august 2020 | 21210039 | 64.315,00 kr. | 16.078,75 kr. | 80.393,75 kr. |
31. august 2020 | 21210047 | 36.437,50 kr. | 9.109,38 kr. | 45.546,88 kr. |
Total | 132.252,50 kr. | 33.063,13 kr. | 165.315,63 kr. |
Faktura med fakturanr. 21210038 angiver ”[virksomhed21] sag” og herefter flere forskellige sagsnumre til kunden, samt en periode hvor arbejdet er udført. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet, hvor mange timer der er faktureret for arbejdet og hvornår arbejdet har fundet sted.
Faktura med fakturanr. 21210039 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed14] normal timer” og ”[virksomhed14] overtid”, og der er angivet antal af disse. Af beskrivelsen fremgår også ”Periode: 1/8-2020 – 31/8 2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor og hvornår arbejdet har fundet sted.
Faktura med fakturanr. 21210047 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] mandskab”, samt et antal. Af beskrivelsen fremgår også ”Periode: 1/8-2020 – 31/8 2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed20] har forklaret, at en tredjepart har brugt selskabets konto til indsætning af fakturabeløb for derefter at videreføre pengene til udlandet. Hovedanpartshaveren i [virksomhed20] har oplyst, at han ikke har kendskab til, at der har været reel drift i [virksomhed20]. Skattestyrelsen har desuden oplyst, at der ikke fremgår transaktioner på selskabets konto, der indikerer reel virksomhedsdrift.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 4. juli 2006, og var ejet og drevet af, [person6], der var direktør i virksomheden. [virksomhed6] var registreret under branchekoden 711210 Rådgivende ingeniørvirksomhed inden for byggeri og anlægsarbejder.
[virksomhed6] er opløst efter konkurs.
[virksomhed6] har været registreret for moms i samhandelsperioden og der er angivet moms, men den angivne moms er ikke betalt.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed6] i den omhandlede periode ikke haft ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed6] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30. september 2020 | 2521 | 19.525,00 kr. | 4.881,25 kr. | 24.406,25 kr. |
30. september 2020 | 2522 | 32.175,00 kr. | 8.043,75 kr. | 40.218,75 kr. |
Total | 51.700,00 kr. | 12.925,00 kr. | 64.625,00 kr. |
Faktura med fakturanr. 2521 angiver ”[virksomhed23]” og herefter flere forskellige sagsnumre til kunden, samt en kort beskrivelse ”udført arbejde jf. aftale”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af hvor arbejdet er udført, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor mange timer der er faktureret for arbejdet.
Faktura med fakturanr. 2522 angiver perioden ”September 2020”, et sagsnr. til kunden, antal timer, samt en kort beskrivelse ”udført arbejde jf. aftale”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke er tegn på reel virksomhedsdrift hos [virksomhed6], samt at selskabet har haft en omsætning på 13,1 mio. kr. inkl. moms i 2020, uden at der har været ansatte.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed7] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 13. maj 2020, og var ejet og drevet af [person7], der var direktør i virksomheden i samhandelsperioden. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 259900 Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n., og med bibranchen 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.
[virksomhed7] er under konkurs.
[virksomhed7] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har angivet 0 kr. i salgsmoms.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed7] i den omhandlede periode ikke haft ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed6] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for::
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |
31. oktober 2020 | 30226 | 154.390,00 kr. | 38.597,50 kr. | 192.987,50 kr. |
Faktura med fakturanr. 30226 angiver perioden ”1/10-25/10-2020”, et sagsnr. til kunden, samt beskrivelserne ”Normaltimer”, ”Overtimer” og ”Nattimer”, og et antal af disse. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
Skattestyrelsen har oplyst, at fem personer i sommeren 2021 er blevet dømt for hvidvask af særlig grov beskaffenhed ved via [virksomhed7] at have konverteret eller overført penge, som direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse. Skattestyrelsen har videre oplyst, at de 5 sigtede foranledigede, at andre personer, selskaber og virksomheder via betaling af fiktive fakturaer fik overført penge gennem [virksomhed7]’s bankkonti og videre til udenlandske konti.
[virksomhed8] ApS , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed8], er stiftet den 5. juni 2013, og er ejet og drevet af [person8], der er direktør i selskabet. [virksomhed8] er registreret under branchekoden 431200 Forberedende byggepladsarbejder, samt med bibrancherne; 782000 Vikarbureauer og 494100 Vejgodstransport.
[virksomhed8] er under konkurs.
[virksomhed8] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er [virksomhed8] registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-indkomst i samhandelsperioden.
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed8] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
31. oktober 2020 | 1249 | 34.237,50 kr. | 8.559,38 kr. | 42.796,88 kr. |
31. oktober 2020 | 1250 | 10.500,00 kr. | 2.625,00 kr. | 13.125,00 kr. |
Total | 44.737,50 kr. | 11.184,38 kr. | 55.921,88 kr. |
Faktura med fakturanr. 1250 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed23] sag [...] – par 3x lystmaster med armatur”. Af beskrivelsen fremgår også ”Periode: 1/10-31/10-2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Faktura med fakturanr. 1249 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] sag [...] mandskab”. Af beskrivelsen fremgår også ”Periode: 1/10-31/10-2020”. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] i 3. og 4. kvartal 2020 har udstedt fakturaer for 111,1 mio. kr. inkl. moms svarende til en omsætning på 88,1 mio. kr. ekskl. moms, uden at [virksomhed8] har haft nogen ansatte eller det ud fra bankkonti kan konstateres, at der er anvendt underleverandører til at udføre det fakturerede arbejde.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen som fremgår af fakturaerne fra [virksomhed8], ikke tilhører [virksomhed8], og at [virksomhed8] ikke er indehaver af en bankkonto.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed9], blev stiftet den 23. september 2011 og var ejet og drevet af [person9], der var direktør i selskabet under samhandelsperioden. [virksomhed9] var i samhandelsperioden registreret med branchekoderne 731110 Reklamebureauer, 782000 Vikarbureauer og 811000 Kombinerede serviceydelser.
[virksomhed9] er under konkurs.
[virksomhed9] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er [virksomhed9] registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-indkomst i samhandelsperioden. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed9] i samhandelsperioden ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende 3 fakturaer fra [virksomhed9] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
24. januar 2021 | 741 | 42.035,00 kr. | 10.508,75 kr. | 52.543,75 kr. |
31. januar 2021 | 845 | 46.062,50 kr. | 11.515,63 kr. | 57.578,13 kr. |
31. januar 2021 | 844 | 33.357,50 kr. | 8.339,38 kr. | 41.696,88 kr. |
Total | 121.455,00 kr. | 30.363,76 kr. | 151.818,76 kr. |
Faktura med fakturanr. 741 angiver perioden ”1/1-24/1-2021”, et sagsnr. til kunden, samt beskrivelserne ”Mandskab” og ”Overtimer”, og et antal af disse. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Faktura med fakturanr. 845 angiver perioden ”1/1-31/1-2021”, samt beskrivelserne ”[virksomhed22] sag [...]” og ”Mandskab”, og et antal timer. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Faktura med fakturanr. 844 angiver perioden ”25/1-31/1-2021”, et sagsnr. til kunden, samt beskrivelserne ”Mandskab” og ”Overtimer”, og et antal af disse. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet og hvor arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at foruden [virksomhed9]’s egne bankkonti er der sket betaling af fakturaer til et betydeligt antal bankkonti tilhørende en række personer og virksomheder, uden at [virksomhed9] ses at kunne råde over disse bankkonti. Langt størstedelen af de fakturerede beløb er efterfølgende blevet overført til udlandet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed10] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed10], er stiftet den 9. oktober 2017, og er ejet og drevet af [person10], der er direktør i selskabet. [virksomhed10] er registreret under branchekoden, 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.
[virksomhed10] er under konkurs.
[virksomhed10] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger er [virksomhed10] registreret som arbejdsgiver, men har ikke angivet A-indkomst i samhandelsperioden. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed10] ikke været registreret med ansatte i samhandelsperioden.
Selskabet har fremlagt følgende 6 fakturaer fra [virksomhed10] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
27. september 2021 | 801 | 28.025,00 kr. | 7.006,25 kr. | 35.031,25 kr. |
27. september 2021 | 802 | 13.875,00 kr. | 3.468,75 kr. | 17.343,75 kr. |
30. september 2021 | 809 | 112.170,00 kr. | 28.042,50 kr. | 140.212,50 kr. |
7. december 2021 | 931 | 126.500,00 kr. | 31.625,00 kr. | 158.125,00 kr. |
7. december 2021 | 932 | 71.087,50 kr. | 17.771,88 kr. | 88.859,38 kr. |
7. december 2021 | 933 | 92.675,00 kr. | 23.168,75 kr. | 115.843,75 kr. |
Total | 444.332,50 kr. | 111.083,13 kr. | 555.415,63 kr. |
Fælles for fakturaerne 809, 931, 932 og 933 er, at de indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] sag [...]” og ”Overarbejde timer”. Faktura 801 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed24]”, og faktura 802 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed25]”. Fakturaerne 801, 802 og 809 indeholder en beskrivelse af, hvilken periode udførelsen af arbejdet har fundet sted. Dette er ikke tilfældet for de øvrige fakturaer. Det er på faktura 801, 802 og 809 angivet, at betaling skal ske til registreringsnr. [...], kontonr. [...32]. Det er på faktura 931, 932 og 933 angivet, at betaling skal ske til registreringsnr. [...], kontonr. [...40].
Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed10] ikke ses at have afholdt væsentlige driftsudgifter. [virksomhed10] har udstedt fakturaer via platformen [...dk]. Bortset fra 6 fakturaer er alle udstedt i 2. halvår 2021. Skattestyrelsen har oplyst, at der anvendes 28 forskellige bankkonti til betalinger, at fakturaerne primært er udstedt med et indhold, der ikke er omfattet af selskabets egen branche samt at der ikke er kronologi i fakturanumre og datoer, ligesom der benyttes flere forskellige fakturarækker. Fakturaer, udstedt af [virksomhed10] til [virksomhed1] ApS, er udstedt via platformen [...dk].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed26] ApS (tidligere [virksomhed11] IVS), CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed26], blev stiftet den 16. november 2018, og var ejet og drevet af [person11] der var direktør i virksomheden i samhandelsperioden. [virksomhed26] var registreret under branchekoden 431200 Forberedende byggepladsarbejder.
[virksomhed26] er opløst efter konkurs.
[virksomhed26] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har angivet 0 kr. i moms for perioden.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed26] i den omhandlede periode ikke haft ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed26] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
15. februar 2021 | 2022/02/09 | 78.100,00 kr. | 19.525,00 kr. | 97.625,00 kr. |
Den fremlagte faktura indeholder beskrivelsen ”Mandskabstimer i perioden 1. februar – 14. februar ([virksomhed22] sag [...])”. Antal af timer, der er brugt på arbejdet, fremgår af fakturaen. Fakturaen er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen oplyst, at der ikke har været reelle erhvervsmæssige aktiviteter i [virksomhed26] i 4. kvartal 2020 og 1. kvartal 2021. Der er ikke sket betaling af almindelige driftsudgifter, varekøb eller løn fra [virksomhed26]’s konti. Størstedelen af de indsatte beløb på kontiene er overført til en udenlandsk bank.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed12] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed12], blev stiftet den 16. august 2019 og var ejet af [virksomhed27] ApS. I samhandelsperioden blev [virksomhed12] drevet af [person12], der var direktør i selskabet. [virksomhed12] er registreret under branchekoden 702200 Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse, samt med bibrancherne 782000 Vikarbureauer og 494100 Vejgodstransport.
[virksomhed12] er under konkurs.
[virksomhed12] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har ikke angivet moms i perioden.
[virksomhed12] har været registreret som arbejdsgiver i samhandelsperioden, men har ifølge skattestyrelsens oplysninger indsendt 0-angivelser. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed12] i samhandelsperioden ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed12] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. Moms |
28. februar 2021 | 158 | 100.375,00 kr. | 25.093,75 kr. | 125.468,75 kr. |
28. februar 2021 | 160 | 53.515,00 kr. | 13.378,75 kr. | 66.893,75 kr. |
Total | 153.890,00 kr. | 38.472,50 kr. | 192.362,50 kr. |
Faktura med fakturanr. 158 indeholder beskrivelsen ”[person13] sag [...] Normal timer 119 x 275kr = 32725 + moms Overtid timer49,5 x 420 = 20790 + moms”. Faktura med fakturanr. 160 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] sag [...] Mandskab timer 318,5x 275 = 87587,5+moms”. Faktura med fakturanr. 160 angiver en periode for arbejdets udførelse.
Fælles for fakturaerne er, at antal timer, der er brugt på arbejdet, fremgår. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] har udstedt fakturaer inden for mange forskellige brancher, som f.eks. murer, maler, VVS, brolægning, nedrivning, jord og beton, asbestsanering, lagerarbejde, gulvarbejde, flytning, transport, rengøring, køkkenassistance, pædagogmedhjælper, SOSU-hjælper, rådgivning inden for byggeri, konsulent, isolatør, entreprenør, bogføring- og regnskabsudarbejdelse samt rådgivning.
Skattestyrelsen har desuden oplyst, at en person i sommeren 2022 er dømt i [by1] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved i forening med andre, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige virksomheders midler, herunder [virksomhed12]’s, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask).
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed28] ApS (binavn [virksomhed13] ApS), CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed28], blev stiftet den 12. oktober 2017 og var ejet af [person14], der var direktør i selskabet i samhandelsperioden. [virksomhed28] var i samhandelsperioden registreret under branchekoden 411000 Gennemførelse af byggeprojekter, samt med bibrancherne 811000 Kombinerede serviceydelser og 429900 Anden anlægsvirksomhed i a.n..
[virksomhed28] er opløst efter konkurs.
[virksomhed28] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har angivet 0 kr. i moms for perioden.
[virksomhed28] har været registreret som arbejdsgiver i samhandelsperioden, og har angivet A-indkomst for 150.000 kr. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed28] i samhandelsperioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Marts 2021 | 1 | 1 |
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed28] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. Moms |
31. marts 2021 | 288 | 132.550,00 kr. | 33.137,50 kr. | 165.687,50 kr. |
31. marts 2021 | 289 | 33.545,00 kr. | 8.386,25 kr. | 41.931,25 kr. |
Total | 166.095,00 kr. | 41.523,75 kr. | 207.618,75 kr. |
Faktura med fakturanr. 288 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] sag [...] 1/3 – 28/3-2021”. Faktura med fakturanr. 289 indeholder beskrivelsen ”Periode: 15/02 – 28/02-2021” og ”[person13] sag [...]”.
Fælles for fakturaerne er, at antal timer, der er brugt på arbejdet, fremgår. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed28] har udstedt fiktive fakturaer for 28,8 mio. kr. inkl. moms i perioden 14. januar 2021 til 28. april 2021.
Skattestyrelsen har desuden oplyst at, [virksomhed28] ses ikke at have afholdt udgifter forbundet med reel virksomhedsdrift.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed14] ApS (tidligere [virksomhed14] ApS), CVR-nr. [...12], herefter [virksomhed14], er stiftet den 28. februar 2018, og er ejet af [person15]. Direktøren i [virksomhed14] er [person16]. [virksomhed14] er registreret under branchekoden 431200 Forberedende byggepladsarbejder, og med bibranchen 451910 Engros- og detailhandel med campingkøretøjer, små trailere m.v.
Selskabet har fremlagt følgende 6 fakturaer fra [virksomhed14] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
31. marts 2021 | 50 | 198.120,00 kr. | 49.530,00 kr. | 247.650,00 kr. |
31. marts 2021 | 64 | 19.250,00 kr. | 4.812,50 kr. | 24.062,50 kr. |
30. april 2021 | 65 | 106.150,00 kr. | 26.537,50 kr. | 132.687,50 kr. |
30. april 2021 | 66 | 22.000,00 kr. | 5.500,00 kr. | 27.500,00 kr. |
25. maj 2021 | 83 | 10.000,00 kr. | 2.500,00 kr. | 12.500,00 kr. |
25. maj 2021 | 84 | 50.600,00 kr. | 12.650,00 kr. | 63.250,00 kr. |
Total | 406.120,00 kr. | 101.530,00 kr. | 507.650,00 kr. |
Fælles for fakturaerne 64, 65, 66 og 84 er, at de indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] sag [...]” og ”Overarbejde timer”. Faktura 50 indeholder beskrivelsen ”[person13] sag [...]. Tømning af rør kabler og vask i tunnel parkning af container”, og faktura 83 indeholder beskrivelsen ”[by2]hallen [...]”. Fakturaerne 64, 65, 66, 83 og 84 indeholder en beskrivelse af hvilken periode udførelsen af arbejdet har fundet sted. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Af fakturaerne fremgår, at betaling skal ske til registreringsnr. [...] og kontonr. [...12]. Denne konto tilhører ikke [virksomhed14], men selskabet [virksomhed29] ApS.
Skattestyrelsen har oplyst, at politiet har efterforsket [virksomhed29] ApS. Efterforskningen har vist, at [virksomhed29] ApS har misbrugt [virksomhed14]’s identifikationsoplysninger og således givet det udseende af, at fakturaer er udstedt af denne virksomhed. Skattestyrelsen har oplyst, at på baggrund af efterforskningen er det politiets opfattelse, at fakturaer, udstedt af [virksomhed29] ApS eller [virksomhed14] ApS påført reg. nr. [...], konto nr. [...12] som betalingsoplysning, er fiktive fakturaer, bestilt af de virksomheder, der står som købere på fakturaerne.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed15] ApS , CVR-nr. [...13], herefter [virksomhed15], er stiftet den 1. maj 1994, og er ejet og drevet af direktøren i [virksomhed15], [person17]. [virksomhed15] er registreret under branchekoden 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.
Selskabet har fremlagt følgende 7 fakturaer fra [virksomhed15] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
5. juli 2021 | 102 | 33.300,00 kr. | 8.325,00 kr. | 41.625,00 kr. |
5. juli 2021 | 103 | 75.480,00 kr. | 18.870,00 kr. | 94.350,00 kr. |
11. juni 2021 | 106 | 37.950,00 kr. | 9.487,50 kr. | 47.437,50 kr. |
11. juni 2021 | 107 | 37.950,00 kr. | 9.487,50 kr. | 47.437,50 kr. |
31. august 2021 | 455 | 26.812,50 kr. | 6.703,13 kr. | 33.515,63 kr. |
31. august 2021 | 456 | 48.450,00 kr. | 12.112,50 kr. | 60.562,50 kr. |
31. august 2021 | 458 | 27.750,00 kr. | 6.937,50 kr. | 34.687,50 kr. |
Total | 287.692,50 kr. | 71.923,13 kr. | 359.615,63 kr. |
Faktura med fakturanr. 102 og 103 indeholder beskrivelsen ”Udlejning af mandskab – [virksomhed25]”. Faktura med fakturanr. 106, 107 og 455 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed22] Sag [...]”. Faktura med fakturanr. 456 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed24]”. Faktura med fakturanr. 458 indeholder beskrivelsen ”[virksomhed25]”.
Det er på faktura 102 og 103 angivet, at betaling skal ske til registreringsnr. [...], kontonr. [...56]. Det er på faktura 106, 107 angivet, at betaling skal ske til registreringsnr. [...], kontonr. [...23]. Det er på faktura 455, 456 og 458 angivet, at betaling skal ske til registreringsnr. [...], kontonr. [...59].
Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med hvilke personer der har udført arbejdet, hvilken periode udførelsen af arbejdet har fundet sted samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at ingen af de anviste bankkonti på fakturaerne tilhører [virksomhed15], ligesom de personer, der er ejere af bankkontiene, ikke ses at have nogen relation til [virksomhed15].
Skattestyrelsen har oplyst, at det er styrelsens opfattelse, at [virksomhed15]’s identitet er blevet misbrugt til at udstede fiktive/falske fakturaer for at give det udseende af, at der har fundet en samhandel sted.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed16] ApS, CVR-nr. [...14], herefter [virksomhed16], blev stiftet den 15. december 2016, og var ejet af [person12]. [virksomhed16] var i samhandelsperioden ligeledes drevet af, [person12], der var direktør i selskabet. [virksomhed16] var registreret under branchekoden 433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed.
[virksomhed16] er opløst efter konkurs.
[virksomhed16] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har angivet 0 kr. i moms for år 2021.
[virksomhed16] har været registreret som arbejdsgiver i samhandelsperioden, og har angivet A-indkomst med 122.820 kr. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed16] i samhandelsperioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Juni 2021 | 1 | 1 |
Juli 2021 | 1 | 1 |
Selskabet har fremlagt følgende 2 fakturaer fra [virksomhed16] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
31. juli 2021 | 560 | 87.587,50 kr. | 21.896,88 kr. | 109.484,38 kr. |
11. august 2021 | 561 | 24.790,00 kr. | 6.197,50 kr. | 30.987,50 kr. |
Total | 112.377,50 kr. | 28.094,38 kr. | 140.471,88 kr. |
Faktura med fakturanr. 560 indeholder beskrivelsen ”1/7-31/7-2021 [virksomhed22] sag [...]”. Faktura med fakturanr. 561 indeholder beskrivelsen ”Periode: 1/7-31/7-2021 [virksomhed25]”.
Fælles for fakturaerne er, at antal timer, der er brugt på arbejdet, fremgår. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Af de 2 fakturaer fra [virksomhed16] fremgår, at betalingen skal ske til registreringsnr. [...] og kontonr. [...26]. Skattestyrelsen har oplyst, at denne konto ikke er ejet af [virksomhed16], samt at [virksomhed16] har anvendt flere forskellige konti, som tilhører andre selskaber og personer.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed16] skulle have leveret momspligtige ydelser for ca. 30 mio. kr. ekskl. moms i 1. halvår 2021 alene med indberetning af et forholdsvist ubetydeligt lønbeløb.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed17] , CVR-nr. [...15], herefter [virksomhed17], er stiftet den 24. oktober 1988, og er ejet og drevet af direktøren i [virksomhed17], [person18]. [virksomhed17] er registreret under branchekoden 412000 Opførelse af bygninger og bibranchen 429100 Anlæg af vandveje, havne, diger og dæmninger.
Selskabet har fremlagt følgende 6 fakturaer fra [virksomhed17] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30. september 2021 | 250 | 84.225,00 kr. | 21.056,25 kr. | 105.281,25 kr. |
1. oktober 2021 | 251 | 16.095,00 kr. | 4.023,75 kr. | 20.118,75 kr. |
31. oktober 2021 | 252 | 93.727,50 kr. | 23.431,87 kr. | 117.159,37 kr. |
31. december 2021 | 393 | 88.985,00 kr. | 22.246,25 kr. | 111.231,25 kr. |
31. december 2021 | 394 | 79.580,00 kr. | 19.895,00 kr. | 99.475,00 kr. |
31. december 2021 | 395 | 68.905,00 kr. | 17.226,25 kr. | 86.131,25 kr. |
Total | 431.517,50 kr. | 107.879,37 kr. | 539.396,87 kr. |
Fælles for fakturaerne er, at de angiver et sagsnr. eller navn på kunden, en periode for udførelsen af arbejdet samt beskrivelse af antal timer der er brugt på arbejdet. Faktura 252 og 394 indeholder fejl, da momsen ikke er angivet korrekt. Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har haft kontakt til [virksomhed17] og fremsendt fakturaer, udleveret af selskabet med navnet [virksomhed17] A/S. Hertil har [virksomhed17] oplyst, at fakturaerne ikke er udstedt af [virksomhed17]. Det er [virksomhed17]’s opfattelse, at fakturaerne er fiktive eller falske.
Skattestyrelsen har oplyst, at Skattestyrelsen i samarbejde med andre myndigheder har konstateret, at en person har misbrugt flere virksomheders identitet og påført sit eget bankkontonummer på disse fakturaer. Personen har således udstedt falske fakturaer til brug for andre virksomheders uretmæssige moms- og skattefradrag.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed18] ApS (binavn [virksomhed30] ApS), CVR-nr. [...16], herefter [virksomhed18], er stiftet den 2. december 2019, og er ejet af [person19]. Direktøren i [virksomhed18] er i samhandelsperioden [person20]. [virksomhed18] er registreret under branchekoden 811000 Kombinerede serviceydelser og med bibranchen 479116 Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet.
[virksomhed18] er under konkurs.
[virksomhed18] har været registreret for moms i samhandelsperioden, men har angivet 0 kr. i moms for perioden 1. januar 2022 til den 30. juni 2022.
[virksomhed18] har været registreret som arbejdsgiver i samhandelsperioden, og har angivet A-indkomst for 664.893 kr. for perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. januar 2022. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed18] i samhandelsperioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk | ||
Februar 2022 | 8 | 7 | ||
Marts 2022 | 5 | 1,96 |
Selskabet har fremlagt følgende 4 fakturaer fra [virksomhed18] til selskabet, som selskabet har angivet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
28. februar 2022 | 167 | 10.175,00 kr. | 2.543,75 kr. | 12.718,75 kr. |
28. februar 2022 | 168 | 90.312,50 kr. | 22.578,13 kr. | 112.890,63 kr. |
3. marts 2022 | 166 | 48.102,50 kr. | 12.025,63 kr. | 60.128,13 kr. |
3. marts 2022 | 169 | 107.170,00 kr. | 26.792,50 kr. | 133.962,50 kr. |
Total | 255.760,00 kr. | 63.940,01 kr. | 319.700,01 kr. |
Faktura med fakturanr. 167 indeholder beskrivelsen ”Dag [...]30”. Faktura med fakturanr. 168 indeholder beskrivelsen ”Dag [...]18”. Fakturaerne med fakturanr. 166 og 169 indeholder beskrivelsen ”Sag [...]18”. Der er angivet en periode for arbejdets udførelse på fakturaerne.
Fakturaerne er ikke specificeret nærmere med angivelse af det udførte arbejde, hvilke personer der har udført arbejdet samt hvor arbejdet har fundet sted.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed18] ikke ses at have afholdt udgifter forbundet med almindelig virksomhedsdrift, ligesom der ikke ses hævninger til lønninger.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed18] har været anvendt til gennemstrømning, og at formålet alene har været at udstede fiktive fakturaer til brug for momsfradrag hos modtagerne.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Skattestyrelsen har ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag til i alt 1.895.440 kr. for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Virksomheden har primært udført arbejde som underleverandør. Til at udføre arbejdet anvendes dels egne ansatte dels underleverandører.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at følgende underleverandører ikke har leveret de på fakturaerne anførte ydelser:
Navn | CVR-nr.. | |
1. | [virksomhed2] A/S | [...1] |
2. | [virksomhed3] | [...2] |
3. | [virksomhed4] ApS | [...3] |
4. | [virksomhed5] A/S | [...4] |
5. | [virksomhed6] ApS | [...17] |
6. | [virksomhed7] ApS | [...5] |
7. | [virksomhed8] ApS | [...6] |
8. | [virksomhed9] ApS | [...7] |
9. | [virksomhed10] ApS | [...8] |
10. | [virksomhed11] IVS | [...9] |
11. | [virksomhed12] ApS | [...10] |
12. | [virksomhed13] ApS | [...11] |
13. | [virksomhed14] ApS | [...12] |
14. | [virksomhed15] ApS | [...13] |
15. | [virksomhed16] ApS | [...14] |
16. | [virksomhed17] A/S | [...15] |
17. | [virksomhed18] ApS (binavn [virksomhed30] ApS) | [...16] |
For nærmere begrundelse henvises til afsnit 1 omhandlende moms.
Samlet køb hos ovennævnte underleverandører er opgjort til 3.234.543 kr. ekskl. moms.
Beløbet fremkommer således:
År 2020 | År 2021 | 1/1 til 30/6 2022 | |
[virksomhed2] A/S | 163.820,00 kr. | ||
[virksomhed3] | 119.200,00 kr. | ||
[virksomhed4] ApS | 111.103,00 kr. | ||
[virksomhed5] A/S | 132.252,50 kr. | ||
[virksomhed6] ApS | 51.700,00 kr. | ||
[virksomhed7] ApS | 154.390,00 kr. | ||
[virksomhed8] ApS | 44.737,50 kr. | ||
[virksomhed9] ApS | 121.455,00 kr. | ||
[virksomhed10] ApS | 444.332,50 kr. | ||
[virksomhed11] IVS | 78.100,00 kr. | ||
[virksomhed12] ApS | 153.890,00 kr. | ||
[virksomhed13] ApS | 166.095,00 kr. | ||
[virksomhed14] ApS | 406.120,00 kr. | ||
[virksomhed15] ApS | 287.692,50 kr. | ||
[virksomhed16] ApS | 112.377,50 kr. | ||
[virksomhed17] A/S | 431.517,50 kr. | ||
[virksomhed18] ApS (binavn [virksomhed30] ApS) | 255.760,00 kr. | ||
I alt | 777.203,00 kr. | 2.201.508,00 kr. | 255.760,00 kr. |
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at de anvendte fakturaer fra ovennævnte underleverandører er fiktive og bogført i virksomheden for at dække over udgifter til yderligere lønninger, idet [virksomhed1] ApS, efter Skattestyrelsens opfattelse ikke kan have leveret de fakturerede ydelser i perioden 1/1 2020 til 30/6 2022, i alt 5.161.676 kr. ekskl. moms med de ansatte, der er angivet løn for og med de underleverandører, der er godkendt fradrag for.
Beregning af selskabets fakturerede ydelser ekskl. moms er sket ud fra selskabets angivne oplysninger om salgsmoms for perioden 1/1 2020 til 30/6 2022.
Underleverandørerne har udstedt fakturaer med moms, men da det ikke antages, at [virksomhed1] ApS i fuldt omfang har modtaget beløbene inkl. moms retur, finder Skattestyrelsen, at fakturabeløb ekskl. moms passende kan anses for anvendt til yderligere lønudbetalinger i selskabet.
Skattestyrelsen har derfor opgjort en yderligere lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere svarende til de ikke godkendte udgifter til underleverandører ekskl. moms. Yderligere lønudbetaling i selskabet for perioden 1/1 2020 til 30/6 2022 er opgjort til 3.234.543 kr.
Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og am-bidrag, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, da der i selskabets regnskab indgår fiktive fakturaer.
Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet am-bidrag.
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag 1/1 2020 til 31/12 2020 777.203 kr.
Beregnet forhøjelse am-bidrag 777.203 * 8 % 62.176 kr.
-62.176
Beregnet forhøjelse A-skat 55 % 715.027 * 55 % 393.264 kr.
Efterbetaling A-skat og am-bidrag 1/1 2020 til 31/12 2020 455.440 kr.
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag 1/1 2021 til 31/12 2021 2.201.580 kr.
Beregnet forhøjelse am-bidrag 2.201.580 * 8 % 176.126 kr.
__ -176.126
Beregnet forhøjelse A-skat 55 % 2.025.454 * 55 % 1.113.999 kr.
Efterbetaling A-skat og am-bidrag 1/1 2021 til 31/12 2021 1.290.125 kr.
Beregningsgrundlag, A-skat og am-bidrag 1/1 2022 til 30/6 2022 255.760 kr.
Beregnet forhøjelse am-bidrag 255.760 * 8 % 20.460 kr.
__ -20.460
Beregnet forhøjelse A-skat 55 % 235.300 * 55 % 129.415 kr.
Efterbetaling A-skat og am-bidrag 1/1 2022 til 30/6 2022 149.875 kr.
Den samlede efterbetaling af A-skat og am-bidrag er opgjort til 1.895.440 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 1 og 2.
Selskabet er pligtig til at indeholde A-skat og am-bidrag i de ansattes løn efter kildeskatteslovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Selskabet er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget og beregne arbejdsmarkedsbidrag heraf ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedspligtig indkomst, jf. kildeskattelovens § 49 B, stk. 1.
Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter selskabet for A-skat og ambidrag af de ansattes løn.
A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8. Baggrunden herfor er, at vi ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan identificere de personer, der har modtaget vederlag for arbejde, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.
Der henvises til SKM 2016.9.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.
Der henvises endvidere til SKM2019.332.ØLR, hvor Østre Landsret fastholdt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og am-bidrag for det udførte arbejde.”
Skattestyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelens indstilling:
”...
A-skatter og AM-Bidrag
Klager var registeret med pligter herfor og er altså indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag.
Der blev foretaget lønudbetalinger til en ubestemt kreds af personer uden, at udbetaler havde modtaget skattekort, bikort eller frikort. I disse tilfælde skal udbetaler indeholde og afregne 55 pct. af den udbetalte A-indkomst og 8 pct. i arbejdsmarkedsbidrag jf. bestemmelserne i kildeskatteloven.
Beregningen af beløb vedrørende forfaldne A-skatter og AM-bidrag fremkommer således:
Beregningsgrundlag | Gældende sats | Afregningspligtigt beløb |
2020 | ||
971.504 kr.* | AM-bidrag = 8 % heraf | 77.720 kr. |
893.784 kr. | A-skat = 55 % heraf | 491.581 kr. |
2021 | ||
2.751.975 kr.* | AM-bidrag = 8 % heraf | 220.158 kr. |
2.531.817 kr. | A-skat = 55 % heraf | 1.392.499 kr. |
2022 | ||
319.700 kr.* | AM-bidrag = 8 % heraf | 25.576 kr. |
294.124 kr. | A-skat = 55 % heraf | 161.768 kr. |
* Vi bemærker, at ovenstående er beregnet på grundlag af tallene i den sammenholdte sag 24-0024649, hvor der godkendes yderligere lønudgifter for uregistrerede ansatte.
Der for indkomstårene 2020, 2021 og for indkomståret 2022 er godkendt lønudgifter med i alt (971.504 kr.+ 2.751.975 kr.+ 319.700 kr.) = 4.043.178 kr.
Hertil bemærker vi, at vi fastholder rigtigheden af at foretage beregningerne af beløb vedrørende både skatter og AM-bidrag af bruttobeløb. Således anvendes beløbene inklusive moms i beregningerne.
Konklusion
Klager anses at have udvist forsømmelig adfærd, ved ikke at indeholde skatterne, inden der skete udbetalinger. Dette retteligt omtalt og bestemt i kildeskattelovens § 69, stk. 1.
Efteropkrævning af A-skat og AM-bidrag vurderes derfor, at kunne foretages retteligt hos Klager, idet Klager hæfter for de skatter og beløb vedr. AM-bidrag, der skulle have været indeholdt og afregnet.
...”
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabets A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022 skal nedsættes til det indberettede.
Til støtte for sin påstand har selskabet den 13. juli 2023 anført følgende (uddrag):
”...
4 ANBRINGENDER
4.1 Ad fiktive fakturaer
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det gældende, at Klager ikke har taget fradrag for fiktive fakturaer fra Klagers underleverandører.
Som nævnt ovenfor gør Skattestyrelsen i sagen gældende, at Klagers underleverandører har udstedt fiktive fakturaer. Hertil, at Klager har fratrukket fiktive fakturaer fra Klagers underleverandører.
Dette bestrides.
Det skal fortsat fremhæves, at Klager intet kendskab hverken har eller har haft til, at der angiveligt skulle være tale om fiktive fakturaer fra Klagers underleverandører. Det er Klagers helt klare opfattelse, at der ikke er tale om fiktive fakturaer. Hertil, at al arbejdet er udført af de pågældende underleverandører, som har sendt fakturaer, som Klager har betalt.
Klager har tidligere i sagen, som svar på Skattestyrelsens materialeindkaldelse (bilag 2) og Skattestyrelsens supplerende materialeindkaldelse (bilag 3), fremlagt dokumentation for den samlede betalingsstrøm vedrørende fakturaerne fra Klagers underleverandører.
Samtlige af de af Klager fremsendte bilag indeholder følgende: (1) faktura fra underleverandøren til Klager, (2) Klagers viderefakturering til entreprenøren, og (3) kontoudskrift fra Klagers bankkonto i [finans1] med fremhævning af betaling af fakturaen fra underleverandøren, samt modtaget betaling af viderefakturering til entreprenøren.
Ud fra det fremlagte materiale i form af fakturaer og kontoudskrifter fra [finans1] kan det konstateres og dokumenteres, at Klager har betalt samtlige fakturaer fra selskabets underleverandører. I forlængelse heraf er det dokumenteret, at samtlige mandskabstimer er blevet viderefaktureret til en entreprenør, som har betalt fakturaen til Klager. Ud fra kontoudskrifterne fra Klagers bankkonto i [finans1] er det dokumenteret, at entreprenørernes betaling af fakturaerne er tilgået Klager.
Klager har herved dokumenteret den samlede betalingsstrøm for fakturaerne. Arbejdet har herved været reelt. Af gode grunde har Klager derfor ikke været bekendt med, at der angiveligt skulle være tale om fiktive fakturaer fra Klagers underleverandører. Hertil skal det fremhæves, at Klager hverken har eller haft noget incitament til at betale for ydelser, som ikke skulle være leveret. Hertil sket ikke viderefaktureret entreprenører for arbejde, som ikke har været reelt.
Det gøres gældende, at den af Klager dokumenterede betalingsstrøm udgør tilstrækkeligt bevis for, at det af Klagers underleverandører udførte arbejde, har været reelt.
Under samarbejdet med underleverandørerne har Klager alene med rette forholdt sig til at betale de af underleverandørerne udstedte fakturaer, og efterfølgende viderefaktureret det fulde beløb svarende til samtlige mandskabstimer til entreprenører.
Klager har ikke noget selvstændigt ansvar eller nogle særlige forpligtelser overfor underleverandørernes mandskab, som har udført arbejdet, idet dette mandskab ikke er ansat af klager. Alle forhold vedrørende indberetning af skat og moms for underleverandørernes mandskab er derfor Klager uvedkommende. I og med, at Klager har konstateret at arbejdet er blevet udført, har Klager med rette ikke haft anledning til at sætte spørgsmålstegn ved de underliggende forhold hos de enkelte underleverandører.
Såfremt det dog mod Klagers forventning skulle vise sig, at der er tale om fiktive fakturaer fra Klagers underleverandører, er det ikke noget, der på nogen måde har noget med klager at gøre. En afklaring af dette er Klager uvedkommende, idet Klager alene i god tro, efter at have konstateret at arbejdet er blevet udført, har modtaget en faktura, som Klager, selvfølgelig har betalt. Efterfølgende har Klager viderefaktureret det fulde beløb til entreprenører.
Afslutningsvist skal det fremhæves, at Klager på intet tidspunkt i forløbet har modtaget tilbagemeldinger fra entreprenørerne om, at arbejdet ikke skulle være blevet udført af underleverandørerne i henhold til fakturaerne.
Sammenfattende gøres det gældende, at Klager har handlet i god tro, idet der ikke er noget i forløbet der har indikeret, at der skulle være tale om fiktive fakturaer. Der er altså ikke noget at bebrejde Klager.
...”
Selskabets repræsentant har sendt følgende bemærkninger (uddrag) til Skatteankestyrelens indstilling:
” Brevene indeholder efter vores opfattelse 5 væsentlige elementer.
1) Skatteankestyrelsens forslag til afvisning af retsmøde i begge sager
2) Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse vedrørende moms
3) Skattestyrelsens udtalelse i sagen vedrørende moms
4) Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse vedrørende A-skat og AM-bidrag
5) Skattestyrelsens forslag til afgørelse vedrørende A-skat og AM-bidrag
I det følgende vil vi komme med bemærkninger til hvert af de 5 elementer. Af praktiske årsager og for overskuelighedens skyld, vil vi knytte vores bemærkninger til de to forslag til afgørelser samlet.
Først og fremmest informeres Skatteankestyrelsen om, at vi på vegne af vores klient fastholder vores
tidligere fremførte klage og bemærkninger til det passerede i sin helhed.
Det fastholdes således, at de udstedte fakturaer kan udgøre grundlag for reelt udført arbejde og at der ikke er holdepunkter for at antage at arbejdet ikke skulle være udført på baggrund af de fremlagte oplysninger i sagen.
Det fastholdes derfor, at der ikke er grundlag for regulering af A-skat og AM-bidrag og i øvrigt at nægte momsfradrag.
Det bør i øvrigt også fremhæves, at i det omfang at der fremsendes afgørelser, hvor Klagers momstilsvar forhøjes, og hvor Klager tilpligtes at indeholde AM-bidrag & A-skat på baggrund af et forhøjet beregningsgrundlag, skal Klager i tilsvarende omfang have fradrag for sine driftsomkostninger jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
I og med at de pålagte omkostninger i givet må anses for at skal betragtes som nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
1 SKATTEANKESTYRELSENS FORSLAG TIL AFVISNING AF RETSMØDE
På vegne af Klager fastholdes synspunktet om, at der skal afholdes retsmøde i sagerne. Sagernes retlige og faktiske karakter er ingenlunde afklaret, og overordnet er det vores vurdering, at et retsmøde vil kunne bibringe yderligere til sagerne på baggrund af mundtlig forklaring fra Klager.
Reglerne om afholdelse af retsmøde følger af Skatteforvaltningsloven.
Det klare udgangspunkt efter skatteforvaltningslovens § 44 stk. 1 er:
”Klageren kan anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt for retten under et retsmøde. Klageren kan på et hvilket som helst tidspunkt frafalde en anmodning om retsmøde.”
Dette modificeres i skatteforvaltningslovens § 44, stk. 3 hvorefter:
”Landsskatteretten kan undlade at imødekomme en anmodning om afholdelse af
retsmøde, hvor denne fremgangsmåde efter forholdene må anses for overflødig.”
Vi skal herved oplyse, at vi ikke finder et retsmøde overflødigt. Heroverfor står, at loven med begrebet ”overflødigt” giver Landsskatteretten et lidt bredere skøn end tidligere herunder et mere sikkert grundlag for at afskære sager, hvor der ikke synes at være grund til at afholde et retsmøde.
Det fremgår af forarbejderne til L 2008-03-12 nr. 116 om ændring af forskellige skattelove pkt. 3.1.7.3 om Skatteministeriets overvejelser ved lovforslaget, ved ændringen i formuleringen i loven fra, at Landsskatteretten kan undlade at imødekomme en anmodning retsmøde hvis dette er ”åbenbart overflødigt” til ”overflødigt” at:
Ulempen ved en ændring af bestemmelsen er, at ændringen umiddelbart vil blive opfattetsom en svækkelse af retssikkerheden hos rettens brugere. Heroverfor står, at en sådantforslag vil give et mere sikkert grundlag for at afskære sager, hvor der ikke synes at væregrund til at afholde et retsmøde, herunder sager hvor sagens tvist omhandler enstillingtagen til en lang række enkeltbilag m.v
Nærværende sager et åbenbart tilfælde, hvor der efter vores opfattelse er grund til at afholde retsmøde, og hvor sagerne netop ikke består af lang række enkeltbilag. Det er således også vores opfattelse, at et retsmøde vil kunne medføre, at Landsskatteretten kan afgøre sagerne på et mere oplyst grundlag.
I løbet af sagerne er der fremsendt en lang række dokumenter, der dokumenter betalingsstrømme,samarbejdspartnere, det arbejde som er udført og de underleverandører, som Klager har drevet forretning med.
I nærværende forekommer det derfor forkert – retligt og faktisk – at Skatteankestyrelsen indstiller til, at der ikke afholdes retsmøde i sagerne. Vi er af den opfattelse, at sager af denne karakter, hvor der indholdsmæssigt og materielt er en vis tyngde, netop er oplagt til at afholde retsmøde.
Dette vil i sagernes natur sikre, at begge parters synspunkter kan fremføres på en lettere og overskuelig måde.
Selvom ordlyden blev ændret fra ”åbenbart overflødigt” til ”overflødigt” er, er det også vores opfattelse, at det fortsat den klare undtagelse, jf. også ordvalget "overflødigt", at Landsskatteretten vil nægte at imødekomme begæringer om retsmøde, idet grundlæggende kriterier som retssikkerhedshensynet af hensyn til Klagers retsgaranti er et alment forvaltningsretligt gyldigt og sagligt hensyn.
På den baggrund, skal vi på vegne af vores klient oplyse, at vi fastholder anmodningen om retsmøde. Klager har et stort ønske om at afgive forklaring i sagerne, og om det i sagerne passerede.
Vi forventer derfor, at Landsskatteretten indstiller til, at der skal holdes retsmøde i sagerne.
4 BEMÆRKNINGER TIL SKATTEANKESTYRELSENS FORSLAG VEDRØRENDE A-SKAT OG AM-BIDRAG
Vi er enige med Skatteankestyrelsen i, at sagen angår om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 1.895.440 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2022 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne.
For så vidt angår denne del bemærker vi, at Skatteankestyrelsen lægger op til, at afgørelsen vedrørende dette punkt skærpes i forhold til Skattestyrelsens oprindelige afgørelse.
Der er derfor flere forhold i afgørelsen, som vi ikke er enige i.
Før det første at selskabets betalinger af de modtagne fakturaer reelt ikke udgør lønninger til selskabets egne ansatte, og at der følgelig ikke er grundlag for at pålægge selskabet indeholdelsespligt i relation til hverken A-skat eller AM-bidrag. Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af yderligere løn i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2, hviler således på et forkert grundlag, ligesom skønnet fører til et åbenbart urimeligt resultat.
For det andet at forholdene, der kan begrunde selskabets indeholdelsespligt, ikke har en sådan klarhed, at det bevismæssigt kan lægges til grund, at selskabet udviste forsømmelighed ved at undlade at indeholde A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69.
For det tredje at den foreslåede forhøjelse af indeholdelsespligten for så vidt angår A-skat og AM-bidraget er uretmæssigt.
4.1.1 Den retlige ramme
Efter kildeskattelovens § 43 stk. 1 og 2, jf. § 46, stk. 1, har arbejdsgivere pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag af lønudbetalinger til ansatte.
I de tilfælde, hvor en virksomhed tilsidesætter pligten til at indberette A-indkomst, kan skattemyndighederne i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 2, foretage en skønsmæssige ansættelse af A-indkomsten for at opgøre A-skat og AM-bidrag, som virksomheden skulle have indeholdt efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og 2, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, jf. § 2, stk. 1, nr. 1.
A-indkomst er defineret i kildeskattelovens § 43, stk. 1. Af bestemmelsens stk. 1, 1. pkt., fremgår:
”Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser.” (min understregning).
Efter kildeskattelovens § 43, stk. 2, kan der endvidere efter skatteministerens nærmere bestemmelse henregnes en række forskellige indkomstarter.
Hovedkriteriet for, om en indkomst kan kvalificeres som A-indkomst, er dog, om indkomsten udgør et vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, jf. ordlyden i § 43, stk. 1.
Hvorvidt der er tale om personligt arbejde i tjenesteforhold eller selvstændigt erhvervsvirksomhed, afgøres i praksis på baggrund af kriterierne fastsat i personskattelovscirkulæret, jf. cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven.
I cirkulærets, afsnit 3.1.1.1, er der angivet en række kriterier (a-j), som der kan lægges vægt på vedvurderingen af, om der er tale om et tjenesteforhold, herunder om hvervgiveren har en almindelig
instruksbeføjelse, om indkomstmodtageren udelukkende eller i overvejende grad har samme hvervgiver, om der er indgået aftale om ydelse og arbejdstid, om indkomstmodtageren har ret til opsigelsesvarsel og om vederlaget udbetales periodisk.
Spørgsmålet om hæftelse skal afgøres efter reglerne i kildeskattelovens §§ 68 og 69. Hovedreglen er, at ikke-indeholdt A-skat og AM-bidrag opkræves hos lønmodtageren, jf. kildeskattelovens § 68. Den
indeholdelsespligtige hæfter kun for ikke-indeholdt i A-skat og AM-bidrag, hvis der ved den manglende indeholdelse er udvist forsømmelighed, jf. § 69, stk. 1, der har følgende ordlyd:
”Den som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde skat, eller som indeholder denne med for lavt beløb, er over for det offentlige umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb, medmindre han godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra hans side ved iagttagelse af bestemmelserne i denne lov.”
Det følger af blandt andet dommene gengivet i UfR.1977.844.HR og SKM2002.470.ØLR, at det har betydning for forsømmelighedsvurderingen, hvorvidt udbetalingerne med rimelig klarhed skal anses for at være A-indkomst i henhold til kildeskattelovens § 43.
4.1.2 Betingelserne for indeholdelsespligt er ikke opfyldt
Klager gør gældende, at bankoverførslerne ikke er A-indkomst efter kildeskattelovens § 43, hvorfor selskabet ikke havde pligt til at indeholde A-skat og AM-bidrag.
Hverken Skattestyrelsen eller Landsskatteretten har foretaget en konkret vurdering af, hvorvidt Klagers bankoverførsler til underleverandørerne var et vederlag for personligt arbejde i arbejde i tjenesteforhold. Denne vurdering er helt centralt for, om Klager er indeholdelsespligtig.
Klager gør gældende, at Landsskatterettens begrundelse er baseret på en ”automatik”, der ikke er forudsat med kildeskattelovens regler om indeholdelsespligt.
Et er, at Skattestyrelsen ikke har foretaget en tilstrækkelig, intens vurdering af, hvorvidt Klagers bankoverførsler til underleverandørerne er et vederlag for personligt arbejde i arbejde i tjenesteforhold, noget andet er, at der faktisk er flere forhold, der samlet set godtgør, at der ikke er tale om A-indkomst:
Det er under disse omstændigheder skattemyndighederne, som har bevisbyrden for, at selskabets bankoverførsler til underleverandørerne er tilbageført til selskabet med henblik på aflønning af eget personale.
Denne bevisbyrde har skattemyndighederne ikke løftet. Skattemyndighederne har således ikke fremlagt et eneste bevis for, at overførslerne er tilbageført til selskabets økonomi. Udover den manglende dokumentation for pengestrømmene har skattemyndighederne ikke godtgjort, at overførslerne, forudsat at de tilbageført kontant, er udbetalt som ”sorte lønninger” til selskabets ansatte, hvilket er en forudsætning for, at Landsskatterettens og Skattestyrelsens afgørelser er materielt korrekte.
Klager gør derfor sammenfattende gældende, at selskabet ikke er indeholdelsespligtigt af beløb svarende til selskabets betalinger efter regning til underleverandørerne.
4.1.3 Der er ikke udvist forsømmelighed
Hvis retten når frem til, at Klager skulle have indeholdt A-skat og AM-bidrag, hæfter selskabet ikke for de indeholdelsespligtige beløb, jf. kildeskattelovens § 69.
En konklusion om indeholdelsespligt i nærværende sag hviler på et så spinkelt, retligt og faktuelt grundlag. Dels fordi skattemyndighederne konkret ikke har bedømt, hvorvidt der er tale om lønmodtagerforhold, dels fordi en vurdering ved anvendelse af kriterierne i personskattelovscirkulæret konkret ikke fører til et entydigt resultat, jf. U.1977.844H og SKM2002.470.ØLR.
Klager har ikke, indtil Skattestyrelsens afgørelse haft føje til at antage, at selskabets betalinger af underleverandørerne reelt er A-indkomst.
Klager har handlet i den tro, at selskabets bankoverførsler udgør betalinger for underleverandørernes håndværksmæssige ydelser.
Såvel Skattestyrelsens som Landsskatterettens afgørelse hviler på en antagelse om, at det er selskabets ansatte, som har udført arbejdet. Der er imidlertid ingen objektive kendsgerninger, der understøtter, at Klager har haft flere ansatte, end hvad selskabet hidtil har oplyst myndighederne.
Skattemyndighedernes antagelse om, at Klager har beskæftiget et – i øvrigt (u)bestemt antal ansatte – er således ikke virkelighedsnær, hvilket har betydning for, om selskabet har udvist forsømmelighed.
Klager gør herefter sammenfattende gældende, at selskabet ikke har udvist forsømmelighed.
4.1.4 Forhøjelse af grundlaget for indeholdelsespligten
Skattestyrelsens antagelse og forhøjelse af indeholdelsespligten hviler på et forkert grundlag, ligesom antagelsen fører til et åbenbart urimeligt resultat, idet hele fakturaernes pålydende fra underleverandører følgelig ikke kan anses for at være løn. En del af denne er moms – som ikke har noget med fakturaens pålydende at gøre – og som man derfor aldrig kan anses for at være indeholdelsespligtig af.
En forhøjelse af Klagers grundlag for indeholdelsespligt må afvises.
Der skal der knyttes bemærkninger til det forhold, at Skattestyrelsen skriver:
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget. Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden den 1. april 2020 til den 30. juni 2022 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.
Forslaget lægger dermed op til, at indeholdelsespligten skal beregnes ud fra et højere grundlag samtidig med at selskabet også bliver pålagt at tilbagebetale moms.
Klagers forhøjelse af såvel momstilsvaret sammen med en forhøjelse af beregningsgrundlaget for A-SKAT og AM-bidrag medfører en ulovhjemlet dobbeltbeskatning.
Klager skal ifølge Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse dels afholde udgift af forhøjet moms, og dels en forhøjet skønnet udgift til lønansatte i og med beregningsgrundlaget og dermed indeholdelsespligten hæves.
Som det er også nævnt, står Klager derfor i en situation, hvor Klager dels har en lønudgift, der ikke erfradrag for og derudover også være indeholdelsespligtig af et beløb, som der ikke er fradrag for.
Det er derfor de facto tale om et ”dobbelt-ikke fradrag”.
5 BEMÆRKNINGER TIL SKATTESTYRELSENS UDTALELSE VEDRØRENDE A-SKAT OG AM-BIDRAG
Overordnet set er vores bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse i sagen de samme, som der er givet til Skatteankestyrelsen ovenfor i afsnit 4.
Vi må dog igen se os dog nødsaget til at knytte bemærkninger til følgende, som fremgår nederst af Skattestyrelsens udtalelse på side 3:
Klager anses at have udvist forsømmelig adfærd, ved ikke at indeholde skatterne, inden der skete udbetalinger. Dette retteligt omtalt og bestemt i kildeskattelovens § 69, stk. 1.
Efteropkrævning af A-skat og AM-bidrag vurderes derfor, at kunne foretages rettelig hos Klager, idet Klager hæfter for de skatter og beløb vedr. AM-bidrag, der skulle have væretindeholdt og afregnet.
Det er vigtigt at bemærke, at Klager ikke har udvist forsømmelighed ved ikke at indeholde skatterne, da de nødvendige forudsætninger for korrekte beregninger og indberetninger manglede.
Klager har betalt fakturaer i god tro, baseret på de faktiske forhold og på baggrund af, at underleverandørerne har udført arbejdet.
Det er væsentligt at pointere, at de nødvendige oplysninger og afklaringer for så vidt angår underleverandørernes forhold først stod klart senere og dermed først blev tilvejebragt senere.
Klager kan derfor ikke siges at være indeholdespligtig på baggrund af fejl, som andre har begået og som ikke har noget at gøre med Klager.
Der foreligger således ikke forsæt eller grov uagtsomhed fra Klagerens side, hvilket udelukker en forsømmelighed og dermed også indeholdelsespligt.
Endvidere bør det bemærkes, at dobbeltbeskatning udgør en uretmæssig byrde pålagt Klager, hvilket er både urimeligt og ulovhjemlet.
Klager bør ikke straffes for manglende indeholdelse af skatterne under disse omstændigheder, idet ansvaret og pligten til korrekt indberetning ligger hos underleverandørerne og ikke ved dem som har benyttet sig af underleverandører som en del af deres forretning.
Henset til ovenstående er det ikke retteligt at foretage opkrævningen af A-skat og AM-bidrag hos Klager.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 1.895.440 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2022.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden den 1. april 2020 til den 30. juni 2022 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed20], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed26], [virksomhed12], [virksomhed28], [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16], [virksomhed17] og [virksomhed18]. Retten har anset fakturaer udstedt af disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af selskabets udgifter hertil.
Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at størstedelen af underleverandørerne ikke har været registreret med ansatte og ikke har indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR, ligesom de heller ikke har afregnet moms, og er enten ophørt eller under konkurs, finder retten, at selskabets udgifter ikke dækker over reelle leverancer.
Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder og har ifølge selskabets resultatopgørelse haft en omsætning på i alt 5.631.747 kr. i perioden fra den 1. januar 2020 til den 30. juni 2022. Retten finder, at selskabets egne ansatte, i form af en person, ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til de 17 underleverandører dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.
Det af repræsentanten anførte om, at selskabet var i god tro og ikke havde grundlag for indberetninger m.v., kan ikke føre til et andet resultat.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.
Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden den 1. april 2020 til den 30. juni 2022 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag 1/4 2020 til 31/12 2020 | 971.504 kr. |
AM-bidrag (8 % af 971.504 kr.) | 77.720 kr. |
A-skat (55 % af 971.504 kr. – 77.720 kr.) | 491.581 kr. |
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag 1/1 2021 til 31/12 2021 | 2.751.975 kr. |
AM-bidrag (8 % af 2.751.975 kr.) | 220.158 kr. |
A-skat (55 % af 2.751.975 kr. – 220.158 kr.) | 1.392.499 kr. |
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag 1/1 2022 til 30/6 2022 | 319.700 kr. |
AM-bidrag (8 % af 319.700 kr.) | 25.576 kr. |
A-skat (55 % af 319.700 kr. – 25.576 kr.) | 161.768 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 2.369.302 kr. |
Det af repræsentanten anførte om, at selskabet i så fald har yderligere lønudgifter, kan ikke føre til et andet resultat. Der foreligger således ikke herved oplysninger, der kan danne grundlag for et andet og reduceret beregningsgrundlag i forhold til A-skat og AM-bidrag.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.
Skattemæssigt fradrag for lønudgifter
Landsskatteretten kan alene tage stilling til klager over Skattestyrelsens afgørelser, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Da Skattestyrelsen ikke i den påklagede afgørelse har truffet afgørelse om selskabets skatteansættelse, kan Landsskatteretten ikke tage stilling til spørgsmålet om selskabets eventuelle skattemæssige fradrag for yderligere lønudgifter.
Landsskatteretten bemærker, at selskabet har mulighed for at rette henvendelse til Skattestyrelsen med henblik på anmodning om genoptagelse af selskabets skatteansættelser for tidligere indkomstår.