Kendelse af 27-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024

Journalnr. 23-0063365

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Afgiftsperioden 1. halvår 2019

Forhøjelse af salgsmoms

13.778 kr.

0 kr.

Nedsættes til 12.222 kr.

Nedsættelse af købsmoms

28.243 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioden 2. halvår 2019

Forhøjelse af salgsmoms

4.334 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nedsættelse købsmoms

33.948 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioden 1. halvår 2020

Forhøjelse af salgsmoms

10.879 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nedsættelse af købsmoms

12.235 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioden 2. halvår 2020

Forhøjelse af salgsmoms

20.536 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nedsættelse af købsmoms

17.785 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioden 1. halvår 2021

Forhøjelse af salgsmoms

22.049 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Nedsættelse af købsmoms

16.235 kr.

0 kr.

Hjemvisning

Afgiftsperioden 2. halvår 2021

Forhøjelse af salgsmoms

563 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Nedsættelse af købsmoms

0 kr.

Forhøjelse

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

Generelt

Virksomheden har været registreret som enkeltmandsvirksomhed med navnet [virksomhed1] CVR-nr. [...1], og er startet den 1. december 2015, og ophørt den 4. juli 2023. Virksomheden var registreret under branchekoden 439910 Murere.

Virksomheden har været registreret med halvårlig momsafregning.

Indehaveren har foretaget følgende momsangivelser for virksomheden:

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2019

26.881 kr.

28.243 kr.

-1.362 kr.

2. halvår 2019

39.006 kr.

33.948 kr.

5.058 kr.

1. halvår 2020

13.299 kr.

12.356 kr.

943 kr.

2. halvår 2020

29.909 kr.

17.785 kr.

12.124 kr.

1. halvår 2021

23.755 kr.

16.235 kr.

7.520 kr.

2. halvår 2021

-

-

-

Skattestyrelsen har tidligere foreløbigt fastsat virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 2. halvår 2021 til 12.000 kr.

Virksomheden blev udtaget til kontrol af Skattestyrelsen og blev anmodet om, at indsende regnskabsmateriale. Indehaveren efterkom ikke denne anmodning.

Skattestyrelsen indhentede herefter kontoudtog for indehaverens bankkonti fra henholdsvis [finans1], [finans2] og [finans3]. Skattestyrelsen modtog kontoudtogene fra [finans1] og [finans3] den 22. november 2022 og fra [finans2] den 21. november 2022.

Skattestyrelsen anmodede ligeledes [finans4] om kontoudtog for indehaverens konti. Skattestyrelsen modtog svar fra [finans4] den 28. november 2022, hvor [finans4] oplyste, at indehaverens konto [...63] i [finans4] aldrig har været benyttet.

Skattestyrelsen sendte forslag til afgørelse den 23. marts 2023 og endelig afgørelse den 18. april 2023.

Det fremgår af kontoudtogene for bankkontoen [...78][finans1], at kontoen tilhører virksomheden [virksomhed1].

Indehaveren står ifølge kontoudtogene som personlig indehaver af bankkonti [...22] og [...14] i [finans2] og [...36] i [finans1].

Det er af [finans3] oplyst, at bankkontoen [...54] er en virksomhedskonto til CVR-nr. [...1].

Der er i forbindelse med klagesagen fremlagt resultatopgørelser for virksomheden [virksomhed1]. Der fremgår følgende af de fremsendte resultatopgørelser:

2019

2020

2021

Omsætning

135.259 kr.

268.643 kr.

160.656 kr.

Driftsomkostninger

119.157 kr.

262.930 kr.

243.006 kr.

Resultat

16.102 kr.

5.713 kr.

-82.350 kr.

Indtægter

Skattestyrelsen har anset indsætninger på indehaverens bankkonti [...22] og [...14] i [finans2], [...36] og [...78] i [finans1] og konto [...54] i [finans3] for at være omsætning i virksomheden i indkomstårene 2019, 2020 og 2021. Kontoudtogene dækker 1. halvår i 2019, hele 2020 og hele 2021.

Der indgår samlet 38 indsætninger i Skattestyrelsens opgørelser for indkomstårene 2019-2021. Heraf vedrører 8 indsætninger 2019, 15 indsætninger vedrører 2020 og 15 indsætninger vedrører 2021.

Indsætningerne udgør samlet henholdsvis 182.965 kr., 108.800 kr., 227.003 kr., 206.117 kr. og 56.534 kr. i afgiftsperioderne 1. halvår 2019 og 1.-2. halvår 2020-2021.

Skattestyrelsen har inddelt indsætningerne efter kategorierne ”Faktura”, ”Beskrivelse”, ”Navn” og ”Øvrige”.

Indsætningerne er ifølge bankkontoudtogene bl.a. markeret med transaktionsteksten ”Faktura XXX”, ”KØKKEN+DIV”, ”NAVN NAVN Fa. X”, ”OVERF” og ”Bs betaling xxxxxxxx-xxxxx”. Indsætningerne udgør beløb mellem 1.033 kr. og 61.800 kr.

Det er anført i Skattestyrelsens afgørelse, at bevægelser mellem egne konti, indsætninger hvor transaktionsteksten indikerer, at der er tale om private overførsler, samt en indbetaling på 64.244 kr. i Corona kompensation, ikke er medtaget i Skattestyrelsens opgørelse.

Indehaverens konti i [finans1] ophørte den 10. juli 2019 og indehaverens konto i [finans2] åbnede den 13. december 2019 og indehaverens konto i [finans3] åbnede den 9. januar 2020.

I perioden 2. halvår af 2019, hvor der ikke foreligger kontoudtog for, har Skattestyrelsen skønnet virksomhedens omsætning til 195.030 kr., på baggrund af virksomhedens indberettede salgsmoms for afgiftsperioden 2. halvår 2019.

Virksomheden har indberettet salgsmoms for afgiftsperiode 2. halvår 2019 på 39.006 kr.

Skatteankestyrelsen har modtaget 24 salgsfakturaer udstedt af virksomheden. Virksomheden står som afsender på samtlige fakturaer, og det fakturerede beløb skal betales ved bankoverførsel til indehaverens bankkonto [...29][finans3].

[finans3] har oplyst, at der ikke har været aktivitet på indehaverens bankkonto [...29] i [finans3] i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Der indgår 13 indsætninger på indehaverens bankkonto [...14][finans2], 8 indsætninger på virksomhedens erhvervskonto [finans3] og 3 indsætninger på virksomhedens erhvervskonto [finans1] som er medtaget i Skattestyrelsens opgørelse, på samme beløb som de fremsendte salgsfakturaer.

[finans5] Laan

Indsætningen på indehaverens private bankkonto [finans1] den 18. februar 2019, som bærer transaktionsteksten ”[finans5] laan | Reference bill number[...]”, på 7.000 kr., indgår i Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens omsætning.

Indehaveren har indsendt et lånedokument fra [finans5], til Skatteankestyrelsen. Kredittager er ifølge lånedokumentet indehaveren, kreditgiveren er [finans5] og lånedokumentet fremstår ikke som underskrevet. Kreditrammen er angivet som 7.000 kr. og lånedokumentet er dateret 18. februar 2019.

Kontant omsætning

Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomheden foruden de konstaterede indsætninger har haft kontant omsætning, som ikke fremgår af de fremlagte kontoudtog. Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomhedens kontante omsætning udgør 10 % af virksomhedens samlede omsætning.

I Skattestyrelsens skøn over virksomhedens kontant omsætning, inddrages Danmarks Nationalbanks analyse ’Kontanters anvendelse i samfundet’ samt Rockwoolfondens baggrundsnotat ’Danskernes skøn af omfanget af sort arbejde’.

Det fremgår af Danmarks Nationalbanks undersøgelse ’Kontanters anvendelse i samfundet’, at 10 % af den samlede værdi af betalinger i 2019, udgjorde fysiske kontantbetalinger.

Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens kontante omsætning inklusiv moms til henholdsvis 19.552 kr., 21.670 kr., 12.089 kr., 25.223 kr., 22.902 kr. og 6.282 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Moms af den skønnede kontante omsætning udgør henholdsvis 4.066 kr., 4.334 kr., 2.418 kr., 5.045 kr., 4.580 og 1.256 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Udgifter

Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms til 0 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021, da Skattestyrelsen ikke under sagens behandling havde modtaget dokumentation for virksomhedens udgifter.

Indehaveren har sendt fakturaer fra [virksomhed2] for udgifter til parkering af bil i indkomstårene 2019-2021 til Skatteankestyrelsen. Det fremgår af fakturaerne, at der faktureres følgende beløb:

2019

2020

2021

Januar

936 kr.

1.023 kr.

1.043 kr.

Februar

1.001 kr.

1.023 kr.

1.043 kr.

Marts

904 kr.

1.023 kr.

1.043 kr.

April

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

Maj

924 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

Juni

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

Juli

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

August

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

September

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

Oktober

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

November

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

December

1.023 kr.

1.043 kr.

1.063 kr.

I alt

11.950 kr.

12.456 kr.

12.029 kr.

Det fremgår af de fremsendte fakturaer for parkering, at indehaveren er adressat for fakturaerne, og at fakturaen er en kvittering, idet beløbet er trukket på indehaverens betalingskort. Det fremgår også, at fakturaerne angår parkering i området ”[område1] & [område2]”.

Det fremgår endvidere af de fremsendte fakturaer for parkering, at der er indeholdt moms i de fakturerede beløb. Den indeholdte moms udgør samlet henholdsvis 1.162 kr., 1.228 kr., 1.240 kr., 1.252 kr., 1.264 kr. og 1.276 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Indehaveren har desuden indsendt regninger fra [virksomhed3], for bilforsikring i 2019-2021 på henholdsvis 5.483 kr., 5.913 kr. og 6.029 kr. Regningerne dækker alle en forsikringsperiode på et kalenderår fra 1. november til 1. november. Regningen er adresseret til [virksomhed1], CVR-nr.: [...1], og vedrører forsikring af indehaverens bil.

Det fremgår af indehaverens kontoudtog for virksomhedens erhvervskonto i [finans3], at der den 5. november 2020 er blevet betalt 6.029 kr. med transaktionsteksten ”[virksomhed3] - Bilforsikring”.

Indehaveren har indsendt købsbilag til Skatteankestyrelsen, inddelt efter måned, for perioden maj 2020 indtil december 2021.

Der ses at foreligge købsbilag for de af Skattestyrelsen konstaterede udgifter til varekøb, afholdt fra indehaverens konti. Bilagene stemmer, med få afvigelser af mindre beløb, med de opgjorte varekøb.

Der er indsendt købsbilag, som ikke indgår i opgørelsen af konstaterede udgifter afholdt fra indehaverens konti til varekøb i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2020-2021. De samlede udgifter i bilagene for henholdsvis 2020 og 2021 overstiger de af Skattestyrelsen konstaterede udgifter til afholdt fra indehaverens konto, i de pågældende indkomstår.

Købsbilagene udgør bonner og kontantfakturaer, som er udstedt af eksempelvis [virksomhed4], [virksomhed5] eller [virksomhed6]. Det fremgår at der eksempelvis er afholdt udgifter til en dør, lægter og maling.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 13.778 kr., 4.334 kr., 10.879 kr., 20.536 kr., 22.049 kr. og 563 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Skattestyrelsen har samtidig nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms med henholdsvis 28.243 kr., 33.948 kr., 12.356 kr., 17.785 kr., 16.235 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2020 samt 1. halvår 2021. Skattestyrelsen har fastsat virksomhedens fradrag for købsmoms til 0 kr. i afgiftsperioden 2. halvår 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”[...]

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed - se momslovens § 3, stk. 1. Ifølge momslovens § 4, stk. 1 skal der betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlagt her i landet.

Ved opgørelsen af momstilsvaret kan ifølge momslovens § 37 fradrages købsmoms fra indkøb, som er anvendt i virksomhedens momspligtige omsætning. Efter dagældende momsbekendtgørelsens § 82, skal virksomheder, der ønsker fradrag for købsmoms, fremlægge dokumentation for den afholdte udgift. Dette skal være i form af fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag eller andre objektive bilag, der kan dokumentere, at købsmomsen er betalt til en afgiftspligtig person i Danmark, og at indkøbet vedrører varer eller ydelser, som anvendes til leveringen afgiftspligtige ydelser.

Ifølge momslovens § 56 har du pligt til at opgøre din virksomheds momstilsvar for hver periode, og ifølge momsloves § 57, stk. 1 og 4 skal du indberette dette til Skattestyrelsen senest 3 måneder efter periodens udløb. Ifølge momslovens § 55 skal erhvervsdrivende føre momsregnskab, som kan danne grundlag for kontrol med afgiftens berigtigelse, og du har pligt til at indsende dette regnskab til Skattestyrelsen på anmodning - se momslovens § 74, stk. 4.

Efterkommes denne anmodning ikke, kan Skattestyrelsen ifølge opkrævningslovens § 5 stk. 2, fastsætte dit momstilsvar skønsmæssigt. Principperne for udøvelsen af dette skøn kan du læse i Den juridiske vejledning afsnit A.B.5.2: Skønsmæssig ansættelse efter opkrævningsloven.

Ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar for 1. og 2. halvår 2019

Skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 gør, at Skattestyrelsens skal varsle en ændring af en virksomheds momstilsvar senest 3 år efter oplysningsfristen. For 1. og 2. halvår 2019 var oplysningsfristerne henholdsvis den 2. september 2019 og den 3. marts 2020. For at vi kan genoptage din virksomheds momstilsvar for 2019 skal mindst en af betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 være opfyldt.

I 1. halvår 2019 har vi konstateret omsætning, som svarer til en salgsmoms på 36.593 kr., mens du kun har oplyst 26.881 kr. Du har også fradraget købsmoms i både 1. og 2. halvår 2019, som du ikke har dokumenteret over for Skattestyrelsen.

Efter gennemgang af din virksomhed og bankkonti, har vi konstateret indsætninger i 1. halvår 2019, som vi anser for omsætning. Salgsmomsen af denne omsætning er væsentlig højere end den salgsmoms, som du har oplyst - se afsnit 1.4.1 Skønsmæssig opgørelse af omsætning.

Vi vurderer, at du har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at oplyse salgsmoms af din fulde omsætning, og ved ikke at dokumentere din købsmoms efter Skattestyrelsen har anmodet om det.

At du har handlet mindst groft uagtsomt bevirker, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1 nr. 3 er opfyldt. Dermed kan vi genoptage din virksomheds momstilsvar for 1. og 2. halvår 2019, selvom fristen for ordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1 er udløbet.

Vi har modtaget de sidste kontoudskrifter fra dine banker den 28. november 2022. Vi er således blevet bekendt med forholdene mindre end 6 måneder før dette brev, hvorved betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2 er overholdt.

2.4.1 Din virksomheds momstilsvar

Ud fra vores opgørelse af din virksomheds resultat for 2019, 2020 og 2021, har vi skønnet din virksomheds momstilsvar til

83.999 kr. (2019)
74.623 kr. (2020)
58.367 kr. (2021)

Salgsmoms

På grundlag af kontoudskrifterne for dine bankkonti, har vi opgjort din virksomheds omsætning for 2019, 2020 og 2021 – se afsnit 1.4.1 Skønsmæssig opgørelse af omsætning.

Omsætningen i 2. halvår er dog skønnet ud fra dine egne momsoplysninger.

Vi henviser til opkrævningslovens § 5, stk. 2 samt retspraksis i SKM2013.613.ØLR og SKM2015.596.BR, hvor indsætninger på skatteyders bankkonto blev anset for indkomst fra virksomhed. Domstolene fandt ikke Skattestyrelsens skøn åbenlyst urimeligt og tiltrådte, at omsætning skulle anses for momspligtig.

Da du ikke har indsendt bilag for dine faktura, anser vi betalingstidspunktet for leveringstidspunktet, og periodiserer momsen ud fra indbetalingsdatoen jf. momslovens § 23, stk. 3.

Bankindsætningerne med betalingsdato fremgår af bilag 1.

2019

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms af bankindsætninger

36.593,04 kr.

36.593,04 kr.

Salgsmoms oplyst 2. halvår

39.006,00 kr.

39.006,00 kr.

Salgsmoms af kontantomsætning

4.065,89 kr.

4.334,00 kr.

8.399,89 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

40.658,93 kr.

43.340,00 kr.

83.998,93 kr.

Salgsmoms oplyst

26.881,00 kr.

39.006,00 kr.

65.887,00 kr.

Forhøjelse

13.777,93 kr.

4.334,00 kr.

18.111,93 kr.

2020

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms af bankindsætninger

21.760,00 kr.

45.400,65 kr.

67.160,65 kr.

Salgsmoms af kontantomsætning

2.417,78 kr.

5.044,52 kr.

7.462,30 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

24.177,78 kr.

50.445,17 kr.

74.622,95 kr.

Salgsmoms oplyst

13.299,00 kr.

29.909,00 kr.

43.208,00 kr.

Forhøjelse

10.878,78 kr.

20.536,17 kr.

31.414,95 kr.

2021

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms af bankindsætninger

41.223,45 kr.

11.306,75 kr.

52.530,20 kr.

Salgsmoms af kontantomsætning

4.480,38 kr.

1.256,31 kr.

5.836,69 kr.

Skønnet salgsmoms i alt

45.803,83 kr.

12.563,06 kr.

58.366,89 kr.

Salgsmoms oplyst

23.755,00 kr.

23.755,00 kr.

Tidligere skønnet salgsmoms

12.000,00 kr.

12.000,00 kr.

Forhøjelse

22.048,83 kr.

563,06 kr.

22.611,89 kr.

Samlet forhøjer vi din virksomheds salgsmoms med

18.112 kr. (2019)
31.415 kr. (2020)
22.612 kr. (2021)

Købsmoms

Da du ikke har indsendt et regnskab, der kan lægges til grund for opgørelsen af virksomhedens købsmoms, kan vi opgøre denne skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2. Af dagældende momsbekendtgørelsens § 82 fremgår det, at virksomheder skal kunne fremvise faktura som dokumentation for fradragsberettiget købsmoms - se også Den juridiske vejledning afsnit A.B.5.2: Skønsmæssig ansættelse efter opkrævningsloven.

For at opnå fradrag skal du fremlægge objektive dokumentation for; at du har indkøbt varer eller ydelser, som indgår i din virksomheds drift, at de er indkøbt hos en afgiftspligtig person og at de er pålagt dansk moms. Dette er understøttet af Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021 SKM2021.456.LSR samt EU domstolens dom af 18. november 2018 C-664/16 (Vadan).

Du har ikke fremlagt bilag for dine køb eller på anden vis dokumenteret, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Kontoudskrifter fra din bankkonto indeholder ikke tilstrækkelige oplysninger om sælger eller leverancen, til at vi kan godkende fradrag for købsmoms på basis heraf.

Da du ikke har indsendt bilag til dokumentation for dine udgifter, skønner vi din virksomheds fradrag for købsmoms til 0 kr. i alle perioder.

2019

1. halvår

2. halvår

År i alt

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

28.243,00 kr.

33.948,00 kr.

62.191,00 kr.

Forhøjelse

28.243,00 kr.

33.948,00 kr.

62.191,00 kr.

2020

1. halvår

2. halvår

År i alt

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

12.356,00 kr.

17.785,00 kr.

30.141,00 kr.

Forhøjelse

12.356,00 kr.

17.785,00 kr.

30.141,00 kr.

2021

1. halvår

2. halvår

År i alt

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

16.235,00 kr.

0,00 kr.

16.235,00 kr.

Forhøjelse

16.235,00 kr.

0,00 kr.

16.235,00 kr.

Samlet nedsætter vi din virksomheds købsmoms med

62.191 kr. (2019)

30.141 kr. (2020)

16.235 kr. (2021)

Momstilsvar

Cvr-nr.: [...1] | [virksomhed1]

Nedenstående tabeller viser vores samlede opgørelse af din virksomheds momstilsvar inddelt efter momsperioder.

2019

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms skøn

40.658,93 kr.

43.340,00 kr.

83.998,93 kr.

Salgsmoms oplyst

26.881,00 kr.

39.006,00 kr.

65.887,00 kr.

Forhøjelse

13.777,93 kr.

4.334,00 kr.

18.111,93 kr.

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

28.243,00 kr.

33.948,00 kr.

62.191,00 kr.

Forhøjelse

28.243,00 kr.

38.282,00 kr.

80.302,93 kr.

Tilsvar skøn

40.658,93 kr.

43.340,00 kr.

83.998,93 kr.

Tilsvar oplyst

-1.362,00 kr.

5.058,00 kr.

3.696,00 kr.

Forhøjelse

42.020,92 kr.

38.282,00 kr.

80.302,93 kr.

2020

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms skøn

24.177,78 kr.

50.445,17 kr.

74.622,95 kr.

Salgsmoms oplyst

13.299,00 kr.

29.909,00 kr.

43.208,00 kr.

Forhøjelse

10.878,78 kr.

20.536,17 kr.

31.414,95 kr.

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

12.356,00 kr.

17.785,00 kr.

30.141,00 kr.

Forhøjelse

12.356,00 kr.

17.785,00 kr.

30.141,00 kr.

Tilsvar skøn

24.177,78 kr.

50.445,17 kr.

74.622,95 kr.

Tilsvar oplyst

943,00 kr.

12.124,00 kr.

13.067,00 kr.

Forhøjelse

23.234,78 kr.

38.321,17 kr.

61.555,95 kr.

2021

1. halvår

2. halvår

År i alt

Salgsmoms skøn

45.803,83 kr.

12.563,06 kr.

58.366,89 kr.

Salgsmoms oplyst

23.755,00 kr.

23.755,00 kr.

Salgsmoms tidligere skøn

12.000,00 kr.

12.000,00 kr.

Forhøjelse

Købsmoms skøn

0,00 kr.

0,00 kr.

0,00 kr.

Købsmoms oplyst

16.235,00 kr.

16.235,00 kr.

Forhøjelse

16.235,00 kr.

0,00 kr.

22.611,89 kr.

Tilsvar skøn

45.803,83 kr.

12.563,06 kr.

58.366,89 kr.

Tilsvar oplyst

7.520,00 kr.

7.520,00 kr.

Tilsvar tidligere skøn

12.000,00 kr.

12.000,00 kr.

Forhøjelse

38.283,83 kr.

563,06 kr.

38.846,89 kr.

Med henvisning til opkrævningslovens § 5, stk. 2 forhøjer Skattestyrelsen din virksomheds momstilsvar med:

80.303 kr. for 2019

61.556 kr. for 2020

38.847 kr. for 2021

[...]”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 8. august 2023 kommet med følgende bemærkninger:

”[...]

Nye fremkomne oplysninger:

Skattestyrelsen har modtaget resultatopgørelse for 2019, 2020 og 2021 og screenshot af konto 123 ’regninger’ for 2019.

Købsudgifter 2019

Skatteyder har kun vedlagt screenshot af 1 bogføringskonto (regninger) for 1 indkomstår. Posteringerne er ikke dokumenteret ved bilag og kan ikke bekræftes via bankkonto. Flere posteringer fremgår ikke af hans bankkonto og beløbsforskelle er observeret blandt dem der gør (f.eks. [virksomhed7]).

Uden dokumentation ved bilag er det ikke muligt at vurdere om indholdet udgør erhvervsmæssige udgifter eller om det er korrekt bogført.

Resultatopgørelser 2019, 2020 og 2021

Opgørelserne stemmer ikke med hvad skatteyder oprindeligt har oplyst i skat. Skatteyder har ikke vedlagt kontospecifikationer eller anden dokumentation, som viser indholdet af opgørelserne. Vi bemærker, at opgørelserne viser en usædvanlig lav og endda negativ bruttoavance.

Uden bilagsmateriale og kontospecifikationer for den samlede bogføring vurderer vi, at resultatopgørelserne ikke kan anses for mere retvisende en vores skøn.

Skatteyders begrundelser for klage:

  1. [person1] beskylder virksomheden for at arbejde sort, med begrundelser i nogle generelle analyser fra Nationalbanken samt Rockwool Fonden, som han ligger til grund for af hæve virksomheden indtægt med 10 %

[virksomhed1] vil ikke acceptere disse beskyldninger på et sådan grundlag

Vi henviser til vores argumentation på side 8 af sagsfremstillingen.

  1. Han medregner et lån fra [finans5] laan oversat ([finans5] lån) på 7.000 som en indtægt. Denne kæmpe og åbenlyse fejl, får [virksomhed1] til at stille spørgsmålstegn hvilke fejl der ellers ligger til grund for forhøjelserne i moms og skat

Kontoudskrifterne som Skattestyrelsen har haft tilgængelig indeholder ikke oplysninger om modparten ud over teksten på transaktionen. Vi har forsøgt at fjerne åbenlyst ikke erhvervsmæssige indbetalinger (side 8). Hvis dokumentation for lånet leveres kan Skattestyrelsen tiltræde en nedsættelse af omsætningen i 2019 med 7.000 kr. inkl. moms.

  1. Jeg og mit firma vil meget gerne have at denne sag bliver taget op igen da den er fyldt med fejl fra [person1] og [person2] side

Anmodning henvendt til Skatteankenævnet

  1. [person1] sendte også et bødeforlæg på 10.000 som han dog senere måtte trække tilbage igen, da han ikke havde overholdt nogle frister

Ikke relevant for afgørelsen. Bøden er trukket tilbage fordi det ikke fremgik af overskriften på brevet, at det var et påbud.

  1. Der er vedhæftet Afgørelsen samt Resultatopgørelse for [virksomhed1] 2019, 2020 samt 2021 som danner grundlag for at [virksomhed1] ikke acceptere denne afgørelse.

Anmodning henvendt til Skatteankenævnet

  1. Hvis i oplyser en mail, dropbox eller linene der kan modtage 350 MB dokumenter så sender jeg gerne al dokumentation på udgifter (bilag) samt indtægter (Faktura) for [virksomhed1] 2019, 2020 samt 2021

Hvis bilagsmateriale fremskaffes, skal som minimum posteringslisterne for 2019, 2020 og 2021 i.csv format også leveres.

Tilføjelse:

Efter nærmere gennemgang af afgørelsen, Bliver jeg virkelig rasende over beskyldninger om snyd og svindel med begrundelse i hvad andre har gjort. FX. At jeg bruger min gulplade bil til privat brug. [person1] udlægning er at jeg bruger min bil privat til at kører 8.000 km om året ud af 8.100 km. og dermed kun bruger bilen 1.000 km til erhvervsmæssige gøremål. Med den begrundelse at der ikke er en privatbil tilknyttet adressen. Vi har ingen privat bil fordi vi bor i [by1] tager aldrig ud af byen og har ikke brug for en bil, der er metro, cykel og busser til at komme rundt privat.

Der ud over er det meget bemærkelsesværdigt at han samtidig kan hæve firmaets omsætning til over det dobbelte, når han samtidig siger at bilen kun bliver brugt 1.000 km om året erhvervsmæssige gøremål. Denne sag bliver simpelthen nød til at gå om da der ingen mening er i nogle af hans afgørelser

Vi henviser til grundlaget for vores skøn i sagsfremstillingen side 10.

At familien ikke har behov for en privat bil udelukker ikke at varevognen faktisk er anvendt privat.

[...]”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 11. marts 2024 kommet med følgende bemærkninger:

”[...]

Indledende bemærkninger:

Skatteyder har tidligere sendt resultatopgørelse for 2019, 2020 og 2021 til SANST hvilke inkluderede de samme saldobalancer for biludgifter, som er indsendt denne gang.

Ved udtalelse af 8. august 2023, påpegede Skattestyrelsen, at hvis skatteyder ønskede at indsende dokumentation (bilag), skulle posteringsringslister fra bogføringen også indsendes.

Skatteyder har fortsat ikke indsendt posteringslister. Det er derfor stadig ikke muligt at fastsætte indkomsten på anden vis end ved skøn. Denne udtalelse omhandler derfor, hvorvidt de indsendte materialer kan / bør ændre elementer af det oprindelige skøn.

Kørselsudgifter

[...]

Skattestyrelsens vurdering

Udgiftsbeløbet er afskrift af saldobalancer, og kan ikke godkendes.

Uden posteringslister er det ikke muligt at efterprøve hvorvidt omkostningerne er bogført korrekt eller afholdt erhvervsmæssigt. F.eks. er beløbet for forsikring i 2019 ca. det dobbelte af de andre år, og ligner at der bogført forsikring for 2 år.

Til spørgsmålet hvorvidt bilen er anvendt til privat kørsel fastholder Skattestyrelsen, at bilen er til rådighed, og må formodes at være anvendt for privat kørsel i et vist omfang. Bilen er parkeret ved skatteyders private bopæl, og familien ikke har anden bil til rådighed. Dette er understøttet af praksis ved SKM2004.358.VLR, hvor retten bl.a. udtalte:

”I praksis gælder en formodning for privat rådighed i tilfælde, hvor bilen medtages til bopæl uden for arbejdstid, herunder tilfælde, hvor bopælen er sammenfaldende med arbejdsstedet. Skatteyderen må i de situationer føre bevis for, at bilen ikke har været til rådighed for privat benyttelse og ikke faktisk er benyttet privat for at undgå beskatning.”

Som bevis for at bilen ikke er anvendt privat opfordrer skatteyder til, at vi kan rekonstruere kørebog ud fra indsendte købsbilag og kundetilbud. Skattestyrelsen vurderer for det første; at dette vil være umuligt, da der kun er bilag for 11/2 år, og købstilbud/faktura ikke indeholder oplysninger om hvilke (antal)dage, han har arbejdet på hvilke adresser.

For det andet vurderer vi, at der det må være skatteyders ansvar rekonstruere kørebogen.

Da de faktiske udgifter fortsat ikke er dokumenteret, og der ikke er ført bevis for udelukkende privat anvendelse af bilen vurderer vi, at kørselsudgifterne fortsat skal fastsættes ved skøn.

Vi medgiver dog, at de indsendte bilagene giver en bedre indikation af omfanget af erhvervsmæssig kørsel end i det oprindelige skøn. Skønnet bør derfor fornyes.

Vi har undersøgt afstanden mellem skatteyders adresse og hans kunder:

[virksomhed8] = 5,1 km fra hjem

[person3] = 18,9 km fra hjem

[person4] = 5 km fra hjem

[person5] = 1,8 km fra hjem

[person6] = 1,8 km fra hjem

Butikkerne til materialeindkøb er typiske 10 til 20 km. fra skatteyders hjem/arbejdsplads. Stikprøve viser kørsel til indkøb på 16 datoer for juni ’20, 7 datoer jan ’21, 9 datoer juni ’21.

Skatteyder har meget kort afstand til sine kunder, men ca. 40 km. kørsel de dage han indkøber materialer, hvilket vurderes til at være noget under halvdelen. Vi skønner den erhvervsmæssige kørslen til 20 km. /dag i gennemsnit. Der er normalt højest 225 arbejdsdage på et år.

Forslag til fornyet skøn:

225 dage x 20 km/dag = 4.500 km * satsen skattefri kørselsgodtgørelse

Fradrag i beløb:

2019: 225 dage * 20 km. / dag * 3,56 kr./km. = 16.020 kr.

2020: 225 dage * 20 km. / dag * 3,52 kr./km. = 15.840 kr.

2021: 225 dage * 20 km. / dag * 3,44 kr./km. = 15.480 kr.

Kørsel

2019

2020

2021

Oprindelige skøn

400 kr.

800 kr.

800 kr.

Fornyet skøn

16.020 kr.

15.840 kr.

15.480 kr.

Forhøjelse af fradrag

15.620 kr.

15.040 kr.

14.680 kr.

Varekøb

[...]

Skattestyrelsens vurdering

Udgifter til materialer, som fremgår af saldobalancer kan ikke godkendes.

Fradrag for 100 % af det varekøb, som fremgår af Skattestyrelsens gennemgang af kontoudskrifter kan godkendes.

Skatteyder har kun indsendt bilag for juni 2020 til december 2021.

Vi har foretaget en stikprøvekontrol af de indsendte bilag.

De indsendte bilag stemmer, med få afvigelse af mindre beløb, med de opgjorte varekøb i Skattestyrelsens oprindelige skøn.

Vi har konstateret private udgifter på restaurationsbilag og indkøb i [virksomhed9], som ikke kan godkendes, men disse udgifter var ikke medregnet i det oprindelige skøn.

Bilagene understøtter skatteyders påstand om, at indkøbene kun er anvendt erhvervsmæssige. Skatteyders argument om indkøb af materialer virker rimeligt, og understøttes af de indsendte tilbudsbeskrivelser.

Skattestyrelsen vurder, at fradrag for varekøb fortsat skal foretages ved skøn, men at det oprindelige skøn bør fornyes. Henset til den manglende bogføring er Skattestyrelsen opgørelse af materialekøb ud fra skatteyders bankkonto fortsat det bedste grundlag for skønnet, men fradraget skal ikke nedskrives til 25 %.

Forslag til fornyet skøn:

Varekøb

2019

2020

2021

Oprindelige skøn (25 %)

6.286,28 kr.

16.745,62 kr.

18.487,74 kr.

Fornyet skøn (100 %)

25.145,12 kr.

66.982,49 kr.

73.950,95 kr.

Forhøjelse af fradrag

18.848,84 kr.

50.236,87 kr.

55.463,21 kr.

Omsætning

[...]

Skattestyrelsens vurdering

Skatteyder har påpeget at indbetalingen fra [finans5] Laan på 7.000 er et lån, og dokumenteret dette ved bilag. Skattestyrelsen accepterer dokumentationen og medgår, at omsætning for 2019 skal nedsættes med 7.000 kr.

Til spørgsmålet om sort arbejde henviser vi til vores begrundelser i afgørelse af 18. april 2023. Vi tilføjer, at skatteyder ikke har haft nogen bankkonto mellem 10. juli og 13. december 2019, men været i stand til at drive sin virksomhed i denne periode alligevel.

Vi bemærker, at det varekøb, som skatteyder selv har bogført, er ca. 50 % mere end det varekøb, der fremgår af bankkonti. Trods gentagende opfordringer og muligheder, er posteringslisterne stadig ikke indsendt.

Skatteyders egne resultatopgørelser viser et meget lille resultat og sågar underskud. Dette burde ikke være muligt i en forretning, hvor hovedparten af omkostningerne (materialer) viderefaktureres til kunderne, som efter eget udsagn betaler forud. En mulig forklaring hertil kunne være, at der er bogført omkostning, der ikke er betalt via banken, og uden at den tilsvarende omsætning er bogført.

Skattestyrelsen fastholder, at kontanttillægget bør medregnes.

Fradrag for købsmoms

Skattestyrelsen vurderer, at der kan fradrages købsmoms af materialeindkøb i den periode, som er dokumenteret ved bilag – juni 2020 til december 2021.

Beløbene er opgjort på grundlag af udgifterne i bilag 2 til afgørelsen.

2019

2020

2021

Fradrag for købsmoms

0 kr.

16.746 kr.

18.488 kr.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen

igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

[...]”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at virksomhedens salgsmoms nedsættes og virksomhedens fradrag for købsmoms forhøjes for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Indehaveren har til støtte herfor anført følgende:

”[...]

Jeg er på ingen måde enig i [person1] afgørelse samt udregninger som ligger til grund for hans forhøjelser af skat og moms for 2019, 2020 samt 2021 Som har dannet grundlag for at mit firma [virksomhed1], skulle stille sikkerhed på 366.000 med 14 dages varsel.

Jeg er godt klar over at [virksomhed1] ikke har overholdt sine frister. Men derfor vil jeg ikke acceptere at skulle betale moms og skat af penge som jeg ikke har tjent

1. [person1] beskylder virksomheden for at arbejde sort, med begrundelser i nogle generelle analyser fra Nationalbanken samt Rockwool Fonden, som han ligger til grund for af hæve virksomheden indtægt med 10 %

[virksomhed1] vil ikke acceptere disse beskyldninger på et sådan grundlag

2. Han medregner et lån fra [finans5] laan oversat ([finans5] lån) på 7.000 som en indtægt. Denne kæmpe og åbenlyse fejl, får [virksomhed1] til at stille spørgsmålstegn hvilke fejl der ellers ligger til grund for forhøjelserne i moms og skat

3. Jeg og mit firma vil meget gerne have at denne sag bliver taget op igen da den er fyldt med fejl fra [person1] og [person2] side

4. [person1] sendte også et bødeforlæg på 10.000 som han dog senere måtte trække tilbage igen, da han ikke havde overholdt nogle frister

5. Der er vedhæftet Afgørelsen samt Resultatopgørelse for [virksomhed1] 2019, 2020 samt 2021 som danner grundlag for at [virksomhed1] ikke acceptere denne afgørelse.

5. Hvis i oplyser en mail, dropbox eller linene der kan modtage 350 MB dokumenter så sender jeg gerne al dokumentation på udgifter (bilag) samt indtægter (Faktura) for [virksomhed1] 2019, 2020 samt 2021”

I forbindelse med klagesagens behandling er indehaveren den 17. juli 2023 kommet med følgende bemærkninger:

”Efter nærmere gennemgang af afgørelsen, Bliver jeg virkelig rasende over beskyldninger om snyd og svindel med begrundelse i hvad andre har gjort. FX. At jeg bruger min gulplade bil til privat brug. [person1] udlægning er at jeg bruger min bil privat til at kører 8.000 km om året ud af 8.100 km. Og dermed kun bruger bilen 1.000 km til erhvervsmæssige gøremål. Med den begrundelse at der ikke er en privatbil tilknyttet adressen.

Vi har ingen privat bil fordi vi bor i [by1] tager aldrig ud af byen og har ikke brug for en bil, der er metro, cykel og busser til at komme rundt privat.

Der ud over er det meget bemærkelsesværdigt at han samtidig kan hæve firmaets omsætning til over det dobbelte, når han samtidig siger at bilen kun bliver brugt 1.000 km om året erhvervsmæssige gøremål.

Denne sag bliver simpelthen nød til at gå om da der ingen mening er i nogle af hans afgørelser”

I forbindelse med klagesagens behandling er indehaveren den 28. januar 2024 kommet med følgende bemærkninger:

”[...]

Som modsvar/augmentation for at overstående uddrag fra skattestyrelsen afgørelse.

Overstående uddrag fra skattestyrelsen afgørelse er et tegn på dårligt arbejde fra [person1] og [person2] side, og en tilbøjelighed til bare at skære alle over en kam og copypaste afgørelser fra andre sager uden at vurdere hver sag enkeltvis.

  1. De skiver at bilen således højest har kørt 8.500 km. pr. år

Ud af det mener de at 8.000 km af de km. er foretaget privat.

Det vil sige at de mener at bilen kun er blevet brugt højt sat erhvervsmæssigt til at køre 3 km. om dagen, men også er blevet brugt 23 km. om dagen privat.

Som tidligere beskrevet har jeg intet at bruge en bil til privat og har derfor heller aldrig ejet en bil privat.

Afgørelsen/begrundelsen for at fradrag er på kun 1.000 kr. pr. år til dækning af forsikring, afgift, vedligeholdelsesudgifter samt brændstof er helt skudt ved siden af. Afgift samt forsikring alene er på ca. 14.000 kr. om året for bilen FORD TRANSIT kasse 2.2 TDCi (85Hk) fra 2008 altså en gammel kassevogn som koster en del i vedligeholdelse og dertil kommer brændstof (den kører ca. 10 km. pr. liter diesel)

Bil omkostningerne 2019 = 36.136,19

Bil omkostningerne 2020 = 29.319,80

Bil omkostningerne 2021 = 28.677,75

Skattestyrelsen har allerede kontoudskrifter for perioden.

  1. Varekøb

100 % af det som er indkøbt i perioden 2019, 2020 samt 2021 og som fremgår af kontoudskrifter som skattestyrelsen allerede er i besiddelse af er indkøbt til udførsel at arbejde hos kunder. At [person1] og [person2] kan antage at det kun er 25 % af indkøbene der er blevet brugt hos kunderne er ikke i orden. Det vil sige at 75 % af materialerne er forsvundet ud i den blå luft eller ligge i min lejelighed som jeg har nul kroner i vedligeholdelse på da det er en legebolig. Alle kunder er blevet gjort opmærksomme på at de betaler forud for udførelse af arbejde samt at materialer er med i prisen, hvis ikke andet er beskrevet i tilbuddet som de har modtaget og godkendt.

Eksempel på tilbud som en kunde har godkendt med standard beskrivelsen ” Tilbuddet er inkl. Materialer hvis andet ikke fremgår af tilbudsbeskrivelsen” er vedlagt. Denne beskrivelse fremgår at alle tilbud som er blevet godkendt og udført i 2019, 2020 og 2021.

Arbejdet bliver ikke udført med materialer som en kunde selv har købt, da garantien for det udførte arbejde bortfalder, hvis det er udført med materialer der ikke er købt hjem af firmaet og derfor ikke kan garantere for kvaliteten af materialerne. Da det hovedsageligt er badeværelser som [virksomhed1] har udført er kvalitet og korrekt udført arbejde en meget vigtig del af arbejdet, da det ellers kan gå gruligt i forhold til vandskader især i etageejendomme.

  1. Jeg vil under ingen omstændigheder acceptere [person1] og [person2] udlægning og påstande om at jeg udføre sort arbejde eller køre privat i en gulplade bil.”

I forbindelse med klagesagens behandling er indehaveren den 23. februar 2024 kommet med følgende bemærkninger:

”Som dokumentation for at bilen udelukkende er blevet brugt til erhvervsmæssige formål, vil i have mulighed for at regne kilometer brugt på erhvervsmæssige formål ud, ved at regne kilometre fra hustand til samtlige billags adresser samt til faktureret kunders adresser dagligt.

Dette vi vise et billede af at bilen udelukkende er blevet brugt til erhvervsmæssige formål.”

Indehaveren er den 27. februar 2024, i forbindelse med sagens behandling, kommet med følgende bemærkninger:

”Som bemærkning er grunden til at der ikke er beskrivende tilbud på alle sager er at det er afgivet mundligt til tilbagevendende og tillidsfulde kunder.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 13.778 kr., 4.334 kr., 10.879 kr., 20.536 kr., 22.049 kr. og 563 kr., i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021, på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens konto og en skønnet kontant omsætning.

Landsskatteretten skal tillige tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat virksomhedens fradrag for købsmoms til 0 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Retsgrundlag

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Der fremgår følgende af momslovens § 37:

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.”

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis størrelsen af det tilsvar, der påhviler virksomheden ikke kan fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskab, eksempelvis hvis regnskabet ikke er fremlagt, eller ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lov nr. 1127 af 23. september 2013).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt. ...”

Landsskatteretten har den 5. november 2021 i en sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, truffet afgørelse om, hvorvidt fremlæggelse af bankkontoudtog var tilstrækkelig dokumentation for, at de påståede varer og tjenesteydelser faktisk var leveret til virksomheden af en anden afgiftspligtig person i et forudgående led i forbindelse med den pågældendes egne afgiftspligtige transaktioner, og at virksomheden faktisk havde betalt moms heraf.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... de fremlagte bankkontoudtog, herunder posteringstekster, betalingsmodtagere og betalingernes interval, ikke i sig selv opfyldte dette krav til dokumentation.

...”

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, om ordinær genoptagelse, at Skattestyrelsen skal afsende varsel om ændring af en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvaret senest 3 år efter angivelsesfristens udløb.

Uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 31, kan et afgiftstilsvar fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige eller told- og skatteforvaltning ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens 32, stk. 1, nr. 3, når den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

En fastsættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.

I forhold til fristen i § 32, stk. 2, 1. pkt., i forhold til myndighedens varsel om ekstraordinær genoptagelse har Højesteret i SKM2018.481.HR om den tilsvarende bestemmelse om skatteansættelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, udtalt, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor skattemyndighederne er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Dette suppleres af Østre Landsret i SKM2024.140.ØLR, hvor det fremgår at fristen i § 27, stk. 2, 1. pkt., først begynder at løbe fra det tidspunkt Skattestyrelsen er i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, om der foreligger et konkret talmæssigt grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5.

Tilsvarende gælder for vurdering af kundskabstidspunktet efter § 32, stk. 2.

En fastsættelse, der er varslet af Skattestyrelsen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt. Har det betydning for den afgiftspligtiges mulighed for at varetage sine interesser, at fristen for at foretage fastsættelsen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 3. pkt.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., da Skattestyrelsen ikke har mod taget regnskabsmateriale fra virksomhedens indehaver, og det dermed ikke har været muligt at fastsætte virksomhedens tilsvar på baggrund af virksomhedens regnskabsgrundlag.

Salgsmoms

For afgiftsperioden 1. halvår 2019, fandt Landsskatteretten, i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019-2021, grundlag for at nedsætte omsætningen i indehaverens virksomhed til 329.774 kr., idet Landsskatteretten anser det for i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at indsætningen på indehaverens konto den 18. februar 2019 på 7.000 kr. med kontoteksten ”[finans5] laan, Reference bill number [...]” udgør lån fra [finans5].

På denne baggrund finder retten, at virksomhedens salgsmoms tilsvarende skal korrigeres og nedsættes med 1.400 kr. i afgiftsperioden 1. halvår 2019.

De konstaterede indsætninger på indehaverens konto i afgiftsperioden 1. halvår 2019 udgør herefter 175.965 kr. inklusiv moms.

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] desuden fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at anse indsætningerne på henholdsvis 108.800 kr., 227.003 kr., 206.117 kr. og 56.534 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2020-2021 for at udgøre omsætning i virksomheden.

Landsskatteretten har opgjort omsætningen i virksomheden på baggrund af indsætninger på indehaverens bankkonti. Retten finder, at Skattestyrelsen har været berettiget til at beregne moms af indsætningerne på indehaverens bankkonti, da indehaveren har drevet momspligtig erhvervsmæssig virksomhed i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2020-2021, hvorfor den oppebårne omsætning er momspligtig, jf. momslovens § 4, stk. 1. 1. pkt.

Landsskatteretten har også i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at forhøje virksomhedens omsætning på baggrund af en skønsmæssigt fastsat udeholdt kontant omsætning på 10 % af den samlede omsætning.

Den skønnede kontantomsætning udgør henholdsvis 19.552 kr., 21.670 kr., 12.089 kr., 25.223 kr., 22.902 kr. og 6.282 kr., inklusiv moms, i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

På baggrund af ovenstående finder retten, at ændringen af virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioden 1. halvår 2019 skal korrigeres og nedsættes med i alt 1.556 kr. til 12.222 kr.

På baggrund af de konstaterede indsætninger på henholdsvis 175.965 kr., 108.800 kr., 227.003 kr., 206.117 kr. og 56.534 kr. i afgiftsperioderne 1. halvår 2019 og 1.-2. halvår 2020-2021 samt en skønnet kontant omsætning på 19.552 kr., 21.670 kr., 12.089 kr., 25.223 kr., 22.902 kr. og 6.282 kr., kan virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne fra 1. halvår 2019 til og med 2. halvår 2021 opgøres til henholdsvis 40.659 kr., 43.340 kr., 24.178 kr., 50.445 kr., 45.804 kr. og 12.563 kr.

Købsmoms

Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at hjemvise opgørelsen af virksomhedens fradrag for købsmoms ved Skattestyrelsen for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021, så Skattestyrelsen som første instans får mulighed for at tage stilling til det for Landsskatteretten fremlagte materiale.

Retten har henset til omfanget af det fremlagte materiale. Retten finder på baggrund heraf, at oplysningsgrundlaget ved Landsskatteretten er ændret i væsentlig grad.

Der er herved lagt vægt på, at de foreliggende købsbilag ikke forelå på tidspunktet for Skattestyrelsens afgørelse af 18. april 2023, og at Skattestyrelsen på denne baggrund har fastsat virksomhedens købsmomsfradrag til 0 kr. i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Det forhold, at Landsskatteretten har fundet grundlag for skønsmæssigt at tilkende fradrag for driftsomkostninger i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2019, kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten finder herefter grundlag for at hjemvise spørgsmålet om fradrag for købsmoms, jf. momslovens § 37, i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021 til fornyet behandling hos Skattestyrelsen, med henblik på en behandling af de foreliggende bilag.

Frister

Idet virksomheden har været registreret med halvårlige afgiftsperioder, var angivelsesfristen for afgiftsperioderne henholdsvis den 1. september 2019, den 1. marts 2020, den 1. marts 2021, den 1. marts 2021, den 1. september 2021 og den 1. marts 2022 for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021.

Angivelsesfristen for afgiftsperioden 1. halvår 2020 blev udskudt grundet Covid19, hvorfor fristen først udløb den 1. marts 2021.

Fristen for ordinær genoptagelse udløb henholdsvis den 1. september 2022, den 1. marts 2023, den 1. marts 2024, den 1. marts 2024, den 1. september 2024 og den 1. marts 2025 for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019-2021, jf. skatteforvaltningslovens §31 stk. 1.

Da Skattestyrelsen har sendt forslag til afgørelse den 23. marts 2023, og afgørelsen herefter er truffet den 18. april 2023, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens afgørelse om ændring af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2020-2021 er foretaget indenfor den ordinære frist, jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1.

Skattestyrelsen har genoptaget virksomhedens momsansættelser for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019, uden for de ordinære frister, hvorfor betingelserne i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 og § 32 stk. 2 skal være opfyldt.

Da indehaverens virksomhed i afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019 ikke har angivet virksomhedens momstilsvar korrekt, finder Landsskatteretten, at indehaveren har handlet mindst groft uagtsomt. Retten har herved henset til, at indehaveren har modtaget ikke ubetydelige beløb via indsætninger på bankkonti, som Skattestyrelsen ikke er blevet gjort bekendt med, og hvoraf der skulle have været afregnet salgsmoms.

Der er således grundlag for ekstraordinær genoptagelse, såfremt fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, er overholdt.

Skattestyrelsen modtog den 28. november 2022 de sidste oplysninger vedrørende indehaverens bankkonti, da Skattestyrelsen modtog oplysningerne fra [finans4]. Retten finder på den baggrund, at Skattestyrelsen tidligst den 28. november 2022 fik kundskab om de oplysninger, som danner grundlag for en korrekt momsfastsættelse. Da Skattestyrelsens forslag er sendt den 23. marts 2023, finder retten, at 6-månedersfristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., er overholdt.

Skattestyrelsens endelige afgørelse er sendt den 18. april 2023 og er dermed sendt inden udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt.

Landsskatteretten finder herefter, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-2. halvår 2019 er opfyldt.

Landsskatteretten finder herefter grundlag for at ændre Skattestyrelsens afgørelse om ændring af virksomhedens salgsmoms i afgiftsperioden 1. halvår 2019 således, at Skattestyrelsens forhøjelse af virksomhedens salgsmoms nedsættes fra 13.778 kr. til 12.222 kr.

For de øvrige afgiftsperioder i perioden 2. halvår 2019 og i perioden 1.-2. halvår 2020-2021 stadfæster retten Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår salgsmoms.

Opgørelsen af fradrag for købsmoms hjemvises i sin helhed til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.