Kendelse af 07-01-2025 - indlagt i TaxCons database den 06-02-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Perioden 1. januar til 31. december 2018 Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 149.853 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 187.316 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt AM-bidrag og hæftelse herfor | 23.692 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 29.615 kr. |
Perioden 1. januar til 31. december 2019 Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 245.430 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 306.787 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt AM-bidrag og hæftelse herfor | 38.803 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 48.504 kr. |
Perioden 1. januar til 31. december 2020 Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 211.154 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 263.942 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt AM-bidrag og hæftelse herfor | 33.384 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 41.729 kr. |
Perioden 1. januar til 31. december 2021 Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 36.533 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 45.666 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt AM-bidrag og hæftelse herfor | 5.776 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 7.220 kr. |
Perioden 1. januar til 31. december 2022 Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 61.664 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 77.080 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt AM-bidrag og hæftelse herfor | 9.749 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 12.186 kr. |
[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 2. december 2017. Selskabet er ejet og drevet af [person1], der er enekapitalejer og direktør. Selskabet er registreret under branchekoden 829900 "Anden forretningsservice i.a.n.".
Skattestyrelsen har gennemført kontrol af selskabet. Ved særskilt kontrol af en række underleverandører har Skattestyrelsen konstateret, at selskabet har modtaget fakturaer fra disse underleverandører.
Skattestyrelsen har anmodet selskabet om at fremlægge saldobalancer, kontospecifikationer og supplerende dokumentation for samarbejde med underleverandører.
Selskabet har ikke fremlagt det efterspurgte materiale, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet bankkontoudtog fra selskabets banker.
Ved gennemførsel af kontrol hos underleverandørerne [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS og [virksomhed4] ApS har Skattestyrelsen tilvejebragt fakturaer udstedt til selskabet. Skattestyrelsen har desuden modtaget fakturaer udstedt til selskabet fra underleverandøren [virksomhed5] ApS i forbindelse med særskilt kontrol af [virksomhed5] ApS.
Skattestyrelsen er derudover i besiddelse af fakturaer udstedt fra [virksomhed6] ApS til selskabet.
Selskabet har efterfølgende fremlagt en række bilag, herunder samarbejdsaftaler mellem selskabet og dets kunder [virksomhed7] A/S, [virksomhed8] A/S og [virksomhed9] A/S, samt salgsfakturaer udstedt af selskabet. Det fremgår af selskabets fremlagte samarbejdsaftaler, at arbejdsydelsen består i at levere "merchere" til kundernes varehuse, som skal sikre, at på forhånd udvalgte varesortimenter er opstillet korrekt i varehusene. Ydelsen består i levering af mandskab på timebasis, hvilket fremgår af samarbejdsaftalernes punkter om afregning.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har selskabet i den påklagede periode været registreret med mellem nul og én ansat, svarende til ét årsværk.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen ved gennemgang af selskabets bankkontoudtog har konstateret, at selskabet har omsat for 3.653.334 kr. inkl. moms i perioden 1. januar 2018 til 12. april 2022. Selskabet har ifølge Skattestyrelsens oplysninger afholdt udgifter til underleverandører for 1.392.558 kr. ekskl. moms.
Selskabets direktør har oplyst, at selskabet leverer arbejdsydelser til [virksomhed10] ApS og [virksomhed9] A/S. [virksomhed10] ApS og [virksomhed9] A/S er bl.a. leverandører til [virksomhed11], herunder især [virksomhed12] og [virksomhed13]. Selskabets ydelser består i at sætte varer op i varehusene. Selskabet har leveret ydelser til flere varehuse i [område], f.eks. [virksomhed14], [virksomhed15], [virksomhed16] og [virksomhed17].
Selskabets direktør har endvidere oplyst, at aftaler med underleverandører blev indgået via telefonsamtaler.
Selskabet har indberettet løn som følger:
Periode | A-indkomst (AM-bidragspligtig) |
2019 | 164.243 kr. |
2020 | 228.864 kr. |
2021 | 249.054 kr. |
2022 | 209.432 kr. |
Selskabet blev momsregistreret den 7. februar 2018 og blev arbejdsgiverregistreret den 1. februar 2018.
Selskabet har angivet følgende momstilsvar i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2022:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar |
1. kvartal 2018 | 11.764 kr. | 10.003 kr. | 1.764 kr. |
2. kvartal 2018 | 50.519 kr. | 40.371 kr. | 10.148 kr. |
3. kvartal 2018 | 36.189 kr. | 32.000 kr. | 4.189 kr. |
4. kvartal 2018 | 45.012 kr. | 38.736 kr. | 6.276 kr. |
1. kvartal 2019 | 45.093 kr. | 37.047 kr. | 8.046 kr. |
2. kvartal 2019 | 46.385 kr. | 36.269 kr. | 10.116 kr. |
3. kvartal 2019 | 48.976 kr. | 38.296 kr. | 10.680 kr. |
4. kvartal 2019 | 37.450 kr. | 27.552 kr. | 9.898 kr. |
1. halvår 2020 | 112.198 kr. | 86.369 kr. | 25.829 kr. |
2. halvår 2020 | 100.850 kr. | 77.915 kr. | 22.935 kr. |
1. halvår 2021 | 119.023 kr. | 90.578 kr. | 28.445 kr. |
2. halvår 2021 | 131.519 kr. | 99.059 kr. | 32.460 kr. |
1. halvår 2022 | 119.023 kr. | 61.298 kr. | 57.725 kr. |
2. halvår 2022* | 76.571 kr. | 25.179 kr. | 51.392 kr. |
I alt | 980.572 kr. | 700.672 kr. | 228.511 kr. |
*Skattestyrelsen har oplyst, at 2. halvår 2022 er skønsmæssigt fastsat grundet for sen angivelse fra selskabet.
Det fremgår af selskabets bankkontoudtog, at selskabet har anvendt en række underleverandører i kontrolperioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2022. Skattestyrelsen har nægtet fradrag for købsmoms for selskabets udgifter til 11 underleverandører samt en uspecificeret overførsel uden tilhørende faktureringsgrundlag, hvor Skattestyrelsen ikke har været i stand til at identificere beløbsmodtageren.
Følgende forhold gør sig gældende for de 11 underleverandører:
[virksomhed6] ApS , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed6], er registreret med branchekode 433900 "Anden bygningsfærdiggørelse" og bibrancherne 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment". [virksomhed6] blev stiftet den 21. november 2018.
[virksomhed6] har ikke haft ansatte i 1. og 2. kvartal 2018. [virksomhed6] indtrådte i tvangsopløsning den 17. marts 2021 og er opløst efter konkurs den 21. november 2022.
Der foreligger følgende tre fakturaer fra [virksomhed6]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Beløb inkl. moms | Moms | |
06.04.2018 | 2 | Mandskabsudlejning Ifølge aftale | 24.000 kr. | 30.000 kr. | 6.000 kr. |
06.04.2018 | 4 | Mandskabsudlejning | 24.000 kr. | 30.000 kr. | 6.000 kr. |
06.04.2018 | 5 | Mandskabsudlejning | 24.000 kr. | 30.000 kr. | 6.000 kr. |
Total | 72.000 kr. | 90.000 kr. | 18.000 kr. |
Fakturaerne vedrører alle mandskabsudlejning. Fakturaerne er ikke specificeret med nærmere angivelse af, hvad det udførte arbejde består i, hvor arbejdet er udført, eller hvilke personer der har udført arbejdet.
Fakturanr. 2 har anført "periode - februar og mart 2018" som leveringsdato, hvor fakturanr. 4 har anført "Periode: 01.02.2018 - 28.02.2018", og fakturanr. 5 har påført "Periode: 01.03.2018 - 30.03.2018". Der er således overlap mellem de angivne leveringstidspunkter.
Betalingsmetode er anført til at være bankoverførsel til reg. nr. [...], kontonr. [...32].
[virksomhed6] har udstedt tre fakturaer for sammenlagt 90.000 kr. inkl. moms. Af selskabets bankkontoudtog fremgår, at der er overført i alt 110.175 kr. inkl. moms til [virksomhed6]. Momsbeløbet heraf udgør 22.035 kr.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslerne.
[virksomhed18] ApS, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed18], er registreret med branchekode 562900 "anden restaurationsvirksomhed". [virksomhed18] blev stiftet den 11. december 2017.
[virksomhed18] har ikke haft ansatte. [virksomhed18] indtrådte i tvangsopløsning den 27. november 2018 og er opløst efter konkurs den 12. februar 2021.
Af selskabets bankkontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget en overførsel af 110.000 kr. til [virksomhed18] den 12. september 2018. Momsbeløbet heraf udgør 22.000 kr.
Selskabet har ikke fremlagt en faktura fra [virksomhed18].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed2] ApS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed2], er registreret med branchekode 411000 "Gennemførelse af byggeprojekter" og bibranchen 532000 "Andre post- og kurertjenester". [virksomhed2] blev stiftet den 11. juni 2018.
[virksomhed2] har ikke haft ansatte i 4. kvartal 2018. [virksomhed2] indtrådte i tvangsopløsning den 21. august 2019 og er opløst efter konkurs den 24. september 2020.
Der foreligger følgende faktura fra [virksomhed2]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Beløb inkl. moms | Moms | |
31.10.2018 | 124 | Mandskabsudlejning iht aftale | 80.000 kr. | 100.000 kr. | 20.000 kr. |
Total | 80.000 kr. | 100.000 kr. | 20.000 kr. |
Fakturaen vedrører mandskabsudlejning. Fakturaen er ikke specificeret med nærmere angivelse af, hvad det udførte arbejde består i, hvor arbejdet er udført, eller hvilke personer der har udført arbejdet.
Betalingsmetode er anført at være bankoverførsel til reg. nr. [...], kontonr. [...98].
Fakturaen indeholder ikke en angivelse af leveringstidspunkt.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed19] IVS , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed19], er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed19] blev stiftet den 31. oktober 2017.
[virksomhed19] har ikke haft ansatte i 1. kvartal 2019. [virksomhed19] indtrådte i tvangsopløsning den 14. februar 2019 og er opløst efter konkurs den 21. oktober 2020.
Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling af 135.300 kr. til [virksomhed19] den 16. januar 2019. Momsbeløbet heraf udgør 27.060 kr.
Selskabet har ikke fremlagt fakturaer fra [virksomhed19].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed20] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed20], er registreret med branchekode 463200 "Engroshandel med kød og kødprodukter" samt bibranchen 463300 "Engroshandel med mejeriprodukter, æg samt spiselige olier og fedtstoffer". [virksomhed20] blev stiftet den 21. januar 2019.
[virksomhed20] har ikke haft ansatte i 3. kvartal 2019. [virksomhed20] indtrådte i tvangsopløsning den 2. november 2020 og er opløst efter konkurs den 9. august 2021.
Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling af 121.000 kr. til [virksomhed20] den 10. juli 2019. Momsbeløbet heraf udgør 24.200 kr.
Selskabet har ikke fremlagt fakturaer fra [virksomhed20].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed21] ApS , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed21], er registreret med branchekode 771100 "Udlejning og leasing af biler og lette motorkøretøjer". [virksomhed21] har oplyst sit formål til at være "at lease biler ud". [virksomhed21] blev stiftet den 21. december 2018.
[virksomhed21] havde tre ansatte fordelt på tre årsværk i november 2019 og én ansat fordelt på ét årsværk i maj 2020. [virksomhed21] indtrådte i tvangsopløsning den 23. marts 2021 og er opløst efter konkurs den 23. september 2022.
Af selskabets bankkontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling på 200.000 kr. til [virksomhed21] den 5. november 2019, 123.417,50 kr. den 11. maj 2020 og 104.083 kr. den 14. maj 2020. Momsbeløbet heraf udgør 85.500 kr.
Selskabet har ikke fremlagt fakturaer fra [virksomhed21].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslerne.
[virksomhed4] ApS , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed4], er registreret med branchekode 411000 "Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n" og bibranchen 433200 "Tømrer- og bygningssnedkerivirksomhed". [virksomhed4]´s formål er oplyst at være "at drive virksomhed med udvikling og produktion af andre færdige metalprodukter - branchekode 259900 - samt andre dermed efter direktionens skøn beslægtede formål". [virksomhed4] blev stiftet den 13. maj 2020.
[virksomhed4] har ikke haft registreret ansatte. [virksomhed4] indtrådte i tvangsopløsning den 9. november 2021. Der er afsagt konkursdekret over [virksomhed4] den 12. januar 2022.
Der foreligger følgende fakturaer fra [virksomhed4]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Beløb inkl. moms | Moms | |
25.09.2020 | 30166 | Opsætning og Opbygning af vareskilte samt [virksomhed14] | 58.825 kr. | 73.531 kr. | 14.706 kr. |
25.09.2020 | 30167 | Opsætning og Opbygning af vareskilte samt [virksomhed14] | 58.825 kr. | 73.531 kr. | 14.706 kr. |
Total | 117.650 kr. | 147.062 kr. | 29.412 kr. |
Fakturaerne vedrører opsætning og opbygning af vareskilte. Fakturaerne er ikke specificerede med nærmere angivelse af, hvad det udførte arbejde består i, eller hvilke personer der har udført arbejdet. Det er anført, at i hvert fald en del af arbejdet er udført i [virksomhed14].
Fakturaerne angiver det leverede som "1 stk.". Der er ikke angivet timeforbrug, timepriser eller oplysninger om evt. fastprisaftale.
Fakturaerne angiver at vedrøre arbejder i august og september 2020.
Betalingsoplysninger er oplyst til at være bankoverførsel til reg.nr. [...], kontonr. [...72].
Byretten i [by1] har afsagt dom den 24. juni 2021 omkring [virksomhed4]´s involvering i hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2, jf. stk. 1. Af dommen fremgår bl.a., at [virksomhed4]´s konto i [finans1], svarende til den på fakturanr. 30166 og 30167 anførte konto, er anvendt til hvidvask.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående fakturaerne.
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed3], er registreret med branchekode 282200 "Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr." og bibranchen 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]´s formål er oplyst at være "at drive virksomhed ved formidling af salg af håndteringsudstyr til tunge løft i såvel indland som udland samt hermed efter ledelsens skøn beslægtet virksomhed". [virksomhed3] blev stiftet den 19. marts 2020.
[virksomhed3] har ikke haft registreret ansatte. Der er afsagt konkursdekret over [virksomhed3] den 15. juli 2021.
Der foreligger følgende faktura fra [virksomhed3]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Beløb inkl. moms | Moms | |
17.07.2020 | 10446 | Opsætning og Opbygning af vareskilte samt [virksomhed14] | 58.825 kr. | 73.531 kr. | 14.706 kr. |
Total | 58.825 kr. | 73.531 kr. | 14.706 kr. |
Fakturaen vedrører opsætning og opbygning af vareskilte. Fakturaen er ikke specificeret med nærmere angivelse af, hvad det udførte arbejde består i, eller hvilke personer der har udført arbejdet. Det er anført, at i hvert fald en del af arbejdet er udført i [virksomhed14].
Fakturaen angiver det leverede som "1 stk.". Der er ikke angivet timeforbrug, timepriser eller oplysninger om evt. fastprisaftale.
Fakturaen har ingen angivelse af leveringstidspunkt.
Betalingsoplysninger er oplyst til at være bankoverførsel til reg.nr. [...], kontonr. [...48].
[virksomhed3] har udstedt 1 faktura for sammenlagt 73.531 kr. inkl. moms. Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har overført i alt 147.062 kr. til [virksomhed3]. Momsbeløbet heraf udgør 29.412 kr.
Byretten i [by1] har afsagt dom den 28. juni 2021 omkring [virksomhed3]´s involvering i hvidvask, hvoraf fremgår, at direktør [person2] m.fl. erkendte sig skyldige i anklagerne.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslerne.
[virksomhed22] ApS, CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed22], er registreret med branchekode 702200 "Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse". [virksomhed22]´s formål er oplyst at være "at investere i og eje fast ejendom og dermed beslægtet virksomhed". [virksomhed22] blev stiftet den 3. april 2018.
[virksomhed22] har ikke haft registreret ansatte. Der blev afsagt konkursdekret den 6. juni 2023.
Selskabet har ikke fremlagt fakturaer fra [virksomhed22].
Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling af 90.250 kr. til [virksomhed22] den 1. november 2021. Momsbeløbet udgør 18.050 kr.
Skattestyrelsens kontrol af [virksomhed22] har vist, at [virksomhed22] har modtaget betalingen fra selskabet.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed23] ApS , CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed23], er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" samt bibranchekoden 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment". [virksomhed23]´s formål er angivet til at være "at drive kombineret serviceydelser." [virksomhed23] blev stiftet den 6. december 2017.
[virksomhed23] har ikke været registreret med ansatte. [virksomhed23] blev opløst ved konkurs den 16. januar 2020.
Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling til [virksomhed23] af 50.015 kr. den 4. marts 2018. Momsbeløbet udgør 10.003 kr.
Selskabet har ikke fremlagt fakturaer fra [virksomhed23].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed5], er registreret med branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed" samt bibranchen 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed5]s formål er oplyst at være "at udøve virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil". [virksomhed5] blev stiftet den 26. november 2020.
[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte på noget tidspunkt. [virksomhed5] er opløst efter konkurs den 7. februar 2024.
Derforeligger følgende fakturaer fra [virksomhed5]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Beløb inkl. moms | Moms | |
02.08.2022 | 51 | Udlejning af merchandise | 66.390 kr. | 82.987 kr. | 16.597 kr. |
02.08.2022 | 52 | Udlejning af merchandise | 55.476 kr. | 69.345 kr. | 13.869 kr. |
Total | 121.866 kr. | 152.332 kr. | 30.466 kr. |
Fakturaerne er angivet at vedrøre udlejning af merchandise. Fakturaerne er ikke specificerede med nærmere angivelse af, hvad det udførte arbejde består i, hvor og hvornår arbejdet er udført, eller hvilke personer der har udført arbejdet. Det fremgår ikke af fakturaerne, at de vedrører udleje af mandskab i tilknytning til udlejning af merchandise. Selskabet har dog oplyst, at de leverede ydelser består af mandskabstimer.
Fakturaerne indeholder ikke en angivelse af leveringstidspunkt.
Betalingsmetode er anført at være bankoverførsel til reg. nr. [...], kontonr. [...48], svarende til [finans2].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslerne.
Skattestyrelsen har om underleverandørerne oplyst, at samtlige 11 underleverandører er karakteriserede ved, at det ikke har været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med dem, at de ikke har angivet korrekt moms eller A-skat, at Skattestyrelsen ikke har kunnet fremskaffe korrekt bogføring fra dem, at Skattestyrelsen ikke har kunnet konstatere almindelige driftsomkostninger ved gennemgang af bankkontoudtog, at Skattestyrelsen har konstateret, at betalinger er sendt videre umiddelbart efter modtagelse, herunder ved overførsler ud af Danmark.
Ukendt modtager af betaling
Af selskabets kontoudtog fremgår, at selskabet har foretaget betaling til en ukendt modtager af 150.000 kr. den 10. oktober 2019. Momsbeløbet udgør 30.000 kr.
Selskabet har ikke fremlagt faktura eller anden dokumentation for denne betaling.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden specifikation angående overførslen.
Selskabet har foretaget nedenstående overførsler:
Underleverandør | Overført beløb i alt | 25 % det overførte beløb (svarende til moms) | Beløb ekskl. moms |
[virksomhed6] | 110.175 kr. | 22.035 kr. | 88.140 kr. |
[virksomhed18] | 110.000 kr. | 22.000 kr. | 88.000 kr. |
[virksomhed2] | 100.000 kr. | 20.000 kr. | 80.000 kr. |
[virksomhed19] | 135.300 kr. | 27.060 kr. | 108.240 kr. |
[virksomhed20] | 121.000 kr. | 24.200 kr. | 96.800 kr. |
[virksomhed21] | 427.500 kr. | 85.500 kr. | 342.000 kr. |
[virksomhed4] | 147.062 kr. | 29.412 kr. | 117.650 kr. |
[virksomhed3] | 147.062 kr. | 29.412 kr. | 117.650 kr. |
[virksomhed22] | 90.250 kr. | 18.050 kr. | 72.200 kr. |
[virksomhed23] | 50.015 kr. | 10.003 kr. | 40.012 kr. |
[virksomhed5] | 152.332 kr. | 30.466 kr. | 121.866 kr. |
Ukendt modtager | 150.000 kr. | 30.000 kr. | 120.000 kr. |
I alt: | 1.740.696 kr. | 348.138 kr. | 1.392.558 kr. |
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat selskabets manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag til i alt 173.545 kr. i 2018, 284.233 kr. i 2019, 244.538 kr. i 2020, 42.309 kr. i 2021 og 71.413 kr. i 2022.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):
" 2. A-skat (hæftelse for manglende A-skatter)
[...]
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed1] ApS omsætning ikke kan være indtjent og leveret alene med direktør [person1]s egen arbejdskraft, jf. lønoplysninger i bilag 3. Her henses til den på bilag 1 konstaterede fakturering af timer, der jf. afsnit 2.1 viser eksempler på fakturering af timer for dage der ligger langt udover normal arbejdstid jf.
• 1. maj 2020 faktureret 22,50 timer,
• 11. maj 2020 faktureret 18,25 timer
• 15. maj 2020 faktureret 30,50 timer.
Derfor vurderer Skattestyrelsen, at der må have været en række ukendte ansatte som Skattestyrelsen kan rejse krav om arbejdsgiverhæftelse for. Disse ansatte må efter Skattestyrelsens vurdering være aflønnet via betalinger til de i afsnit 1.4 angivne fiktive underleverandører. Derfor vurderer Skattestyrelsen der er handlet forsømmeligt ved udbetaling af løn til disse ukendte personer.
Det resulterer i, at Skattestyrelsen opkræver yderligere A-skat og am-bidrag med følgende beløb:
Beløb År Art
23.692,00 2018 Am-bidrag
149.853,00 2018 A-skat
38.803,00 2019 Am-bidrag
245.430,00 2019 A-skat
33.384,00 2020 Am-bidrag
211.154,00 2020 A-skat
5.776,00 2021 Am-bidrag
36.533,00 2021 A-skat
9.749,00 2022 Am-bidrag
61.664,00 2022 A-skat
816.038,00
I bilag 6 er beløbet specificeret yderligere. Skattestyrelsen henviser til Kildeskattelovens §§ 46, 48 og 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 og Opkrævningslovens § 5, stk. 2 jf. beskrivelser heraf i afsnit 2.3. Der er beregnet A-skat og Am-bidrag ud fra en lønsum på 1.392.558 jf. bilag 6.
Krav om arbejdsgiverhæftelse stemmer i øvrigt overens med den retspraksis der omtales i byrettens dom anført i SKM 2016.9 (beskrevet i afsnit 2.3) samt den anførte dom i SKM2018.314 (beskrevet i afsnit 1.3).
Grundlaget for beregning af arbejdsgiverhæftelsen vurderer Skattestyrelsen passende kan gøres med udgangspunkt i de fiktive underleverandørers fakturasummer ekskl. moms og er i bilag 6 opgjort til 1.392.558 kr. Det skyldes, at fakturasummen ekskl. moms på de fiktive underleverandørfakturaer som udgangspunkt må være defineret som den sum der henføres til lønninger. Derudover foreligger der ikke anden fordelingsnøgle eller oplysninger om den reelle timeløn der udbetales til den ukendte kreds af personer der må have udført arbejde for [virksomhed1] ApS.
Arbejdsgiverhæftelsen (A-skat og am-bidrag) på 816.038 kr. jf. ovenstående skema fordeles til opkrævning ud fra bilag 6 med en ligelig andel pr. måned over hele perioden.
Skattestyrelsen vurderer, at der er opnået endeligt kendskab til fordringens eksistens ved den forklaring der er modtaget til sagen den 7. marts 2023 hos [virksomhed9] A/S. Der henvises til Forældelseslovens § 3, stk. 1 og 2 og frist for at rejse krav om A-skat og am-bidrag løber således 3 år fra den 7. marts 2023.
Skattestyrelsens endelige afgørelse og begrundelse
Som omtalt i afsnit 1.2 er der fra advokat [person3] modtaget bemærkninger til sagen, som indgår som nyt bilag 10 og bilag 11 til sagen.
Der er ikke modtaget nogen dokumentation og der er ikke noget i bemærkningerne fra advokat [person3] som giver anledning til en ændret opfattelse. Derfor træffes der afgørelse på det foreliggende grundlag.
I afsnit 1.4 fremgår desuden Skattestyrelsens kommentarer til advokat [person3]s indsendte bemærkninger, hvortil henvises."
Selskabets repræsentant har fremsat principal påstand om, at indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag for kontrolperioden skal fastsættes til det af selskabet angivne. Subsidiært er der fremsat påstand om, at Skattestyrelsens ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag nedsættes til et mindre beløb efter Landsskatterettens skøn. Tertiært er der fremsat påstand om, at sagen hjemvises til fornyet behandling.
Til støtte for påstandene har repræsentanten anført følgende (uddrag):
" SAGSFREMSTILLING
[...]
Af Bilag 1, s. 1 fremgår, at hæftelse for A-skat på underleverandørfakturaer anses for lønsum.
Umiddelbart ses i Bilag 1 i øvrigt ikke, at der er beregnet lønsumsafgifter. Der ses altså derfor også at være noget begrebsmæssig forvirring fra indklagedes side, som indklagede opfordres(1) til at skabe mere klarhed omkring."
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 173.545 kr. i 2018, 284.233 kr. i 2019, 244.538 kr. i 2020, 42.309 kr. i 2021 og 71.413 kr. i 2022 på baggrund af overførsler til underleverandørerne [virksomhed6], [virksomhed18], [virksomhed2], [virksomhed19], [virksomhed20], [virksomhed21], [virksomhed4], [virksomhed3], [virksomhed22], [virksomhed23] og [virksomhed5] og én ukendt modtager.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2022 ændret Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for overførsler til underleverandørerne [virksomhed6], [virksomhed18], [virksomhed2], [virksomhed19], [virksomhed20], [virksomhed21], [virksomhed4], [virksomhed3], [virksomhed22], [virksomhed23] og [virksomhed5] samt én ukendt modtager. Retten har anset ydelserne fra underleverandørerne for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms. Retten har samtidig forhøjet det ikke-fradragsberettigede beløb vedrørende købsmoms med yderligere 29.412 kr. grundet en fejl i Skattestyrelsens opgørelse.
For så vidt angår underleverandørerne [virksomhed18], [virksomhed19], [virksomhed20], [virksomhed21], [virksomhed22] og [virksomhed23], har selskabet ikke fremlagt fakturaer. Allerede fordi selskabet ikke har fremlagt faktura eller tilsvarende dokumentationsgrundlag for overførslerne til disse underleverandører, har retten nægtet fradrag for købsmoms for udgifterne til disse underleverandører. Tilsvarende gør sig gældende for selskabets overførsel af 150.000 kr. inkl. moms til en ukendt modtager.
For overførslerne til underleverandørerne [virksomhed6], [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3] og [virksomhed5] foreligger der fakturaer. Retten fandt, at fakturaerne fra disse underleverandører ikke indeholder de forskriftsmæssige oplysninger i dagældende momsbekendtgørelses § 57, henholdsvis dagældende § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, hvorfor selskabet har en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til fakturaerne. Retten fandt desuden, særligt henset til omstændighederne ved underleverandørerne, at der ikke kan være sket reel levering af ydelser fra underleverandørerne. Underleverandørerne har ikke haft de menneskelige og økonomiske ressourcer til at levere ydelserne.
Som en konsekvens af Landsskatterettens afgørelse af klagesagen med sagsnr. [sag1] finder Landsskatteretten, at arbejdet må anses for at være udført, idet selskabet er blevet honoreret af sine kunder. Selskabet har alene haft ansatte svarende til ét enkelt årsværk i den påklagede periode.
Retten finder, at selskabet med kun ét årsværk ikke har været i stand til at generere en omsætning på 3.653.334 kr. inkl. moms, hvorfor retten finder, at selskabets udgifter til underleverandørerne dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Det er indgået i denne vurdering, at selskabet på en række af sine salgsfakturaer har faktureret for udført arbejde svarende til flere timer, end hvad en enkelt ansat kan udføre, hvorfor selskabet må have haft flere ansatte. Retten henviser til, at selskabet har faktureret for henholdsvis 22,5 timer den 1. maj 2020, 18,25 timer den 11. maj 2020 og 30,5 timer den 15. maj 2020 til sin slutkunde. Retten finder på denne baggrund, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra underleverandørerne i den påklagede periode.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med udgangspunkt i nettobetalingerne til underleverandørerne, det vil sige eksklusiv moms.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2018 til 31. december 2022 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder udenfor momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, det vil sige inklusiv moms.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag | 2018 | ||
Udgifter til underleverandører inklusiv moms: | |||
[virksomhed6] [virksomhed23] [virksomhed18] [virksomhed2] | 110.175 kr. | ||
50.015 kr. | |||
110.000 kr. | |||
100.000 kr. | |||
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag i alt | 370.190 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 370.190 | * 8 % | 29.615 kr. |
370.190 | |||
-29.615 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 340.575 | * 55 % | 187.316 kr. |
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 216.931 kr. | ||
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag | 2019 | ||
Udgifter til underleverandører inklusiv moms: | |||
[virksomhed19] Ukendt modtager [virksomhed20] [virksomhed21] | 135.300 kr. | ||
150.000 kr. | |||
121.000 kr. | |||
200.000 kr. | |||
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag i alt | 606.300 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 606.300 | * 8 % | 48.504 kr. |
606.300 | |||
-48.504 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 557.796 | * 55 % | 306.787 kr. |
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 355.291 kr. | ||
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag | 2020 | ||
Udgifter til underleverandører inklusiv moms: | |||
[virksomhed21] [virksomhed3] [virksomhed4] | 227.500 kr. | ||
147.062 kr. | |||
147.062 kr. | |||
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag i alt | 521.624 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 521.624 | * 8 % | 41.729 kr. |
521.624 | |||
-41.729 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 479.895 | * 55 % | 263.942 kr. |
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 305.671 kr. | ||
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag | 2021 | ||
Udgifter til underleverandører inklusiv moms: | |||
[virksomhed22] | 90.250 kr. | ||
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag i alt | 90.250 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 90.250 | * 8 % | 7.220 kr. |
90.250 | |||
-7.220 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 83.030 | * 55 % | 45.666 kr. |
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 52.886 kr. |
Beregningsgrundlag A-skat og AM-bidrag | 2022 | ||
Udgifter til underleverandører inklusiv moms: | |||
[virksomhed5] | 152.332 kr. | ||
Beregningsgrundlag, A-skat og AM-bidrag i alt | 152.332 kr. | ||
Beregnet AM-bidrag | 152.332 | * 8 % | 12.186 kr. |
152.332 | |||
-12.186 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 140.146 | * 55 % | 77.080 kr. |
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 89.266 kr. |
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.