Kendelse af 11-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 05-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Samlet efterbetaling for perioden 1. januar 2020 til 30. september 2022 | 931.770 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 1.164.638 kr. |
Skønsmæssig opgørelse af A-skat og AM-bidrag for 2020 | 224.995 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 281.243 kr. |
Skønsmæssig opgørelse af A-skat og AM-bidrag for 2021 | 496.342 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 620.354 kr. |
Skønsmæssig opgørelse af A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2022 til 30. september 2022 | 210.433 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 263.041 kr. |
[virksomhed1] ApS , CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 18. april 2013. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) er selskabet registreret med branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. Selskabets formål er drift af ejendomsservice og beslægtede opgaver hertil.
Selskabet blev momsregistreret den 18. april 2013.
Ifølge CVR har selskabet i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
1. kvartal 2020 – 4. kvartal 2021 | 1 | 1 |
1. kvartal 2022 | 2 | 1,54 |
April 2022 | 2 | 1,63 |
Maj 2022 | 2 | 1,59 |
Juni 2022 | 2 | 1,57 |
Juli 2022 | 2 | 1,54 |
August og september 2022 | 1 | 1 |
Selskabet blev registreret som indeholdelsespligtig af A-skat og AM-bidrag den 31. maj 2013.
Skattestyrelsen angiver, at selskabet for perioden har indberettet følgende lønomkostninger:
2020 | 152.134 kr. | 1 ansat |
2021 | 152.485 kr. | 1 ansat |
2022 | 243.099 kr. | 2 ansatte de første 9 måneder af 2022 |
Der er fremlagt dokumentation for, at den ene af selskabets ansatte, ikke har arbejdet på fuld tid i selskabet.
Selskabet har ifølge fremlagte kontokort for 2020 omsat for 2.174.842 kr. Selskabet har bogført udgifter til underleverandører på 922.114 kr. ekskl. moms
Af selskabets kontokort for 2021 fremgår det, at selskabet har omsat for 2.377.771 kr. Selskabet har bogført udgifter til underleverandører på 954.739 kr. ekskl. moms.
For perioden 1. januar 2022 til 30. september 2022 har selskabet omsat for 1.580.427 kr. Selskabet bogført udgifter til underleverandører på 506.129 kr. ekskl. moms.
Skattestyrelsen har gennemgået selskabet brug af underleverandører med en fakturasum på over 30.000 kr. Skattestyrelsen har indhentet fakturaer fra følgende af selskabets underleverandører: [virksomhed2] ApS, [virksomhed3] ApS, [virksomhed4], [virksomhed5] ApS, [virksomhed6] ApS, [virksomhed7] ApS og [virksomhed8] ApS.
Skattestyrelsen har ved afgørelse af den 28. juni 2023 forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 931.770 kr. for perioden 1. januar 2020 til 30. september 2022 vedrørende udgifter til syv af selskabets underleverandører.
Det fremgår af fremsendte fakturaer, at selskabet har foretaget følgende betalinger til underleverandørerne på i alt 1.589.949 kr. ekskl. moms (1.987.437 inkl. moms). Momsen udgør i alt 397.487 kr. og er fastsat efter følgende oplysninger:
Betalingsdato | Underleverandør | Fakturatekst | Beløb inkl. moms | Moms | Beløb ekskl. moms |
05-05-2020 | [virksomhed2] IVS | Februar, Assistance if. aftale | 63.250 | 12.650 | 50.600 |
05-05-2020 | [virksomhed2] IVS | Marts, Assistance if. aftale | 64.625 | 12.925 | 51.700 |
05-05-2020 | [virksomhed2] IVS | April, Assistance if. aftale | 65.312 | 13.062 | 52.250 |
15-07-2020 | [virksomhed8] ApS | 87.500 | 17.500 | 70.000 | |
Udført arbejde | |||||
[virksomhed9] Fast pris | |||||
Udført arbejde | |||||
[virksomhed10] Fast pris | |||||
Udført arbejde | |||||
[adresse1], [by1] | |||||
07-08-2020 | [virksomhed8] ApS | Udført arbejde | 46.125 | 9.225 | 36.900 |
1 mand | |||||
Udført arbejde | |||||
1 mand | |||||
14-09-2020 | [virksomhed8] ApS | Udført arbejde | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
[adresse1] | |||||
Udført arbejde | |||||
[adresse2]/[adresse3] | |||||
Udført arbejde | |||||
[virksomhed11] | |||||
02-10-2020 | [virksomhed8] ApS | Udført arbejde | 58.500 | 11.700 | 46.800 |
05-11-2020 | [virksomhed7] ApS | 119 TIMER X 300 KR PR TIME | 44.625 | 8.925 | 35.700 |
i alt 2020 | 479.937 | 95.987 | 383.950 | ||
Betalingsdato | Underleverandør | Fakturatekst | Beløb inkl. moms | Moms | Beløb ekskl. moms |
21-03-2021 | [virksomhed6] ApS | Assistance Januar+Februar [...]+[by2] 219 timer a 350 Kr | 95.813 | 19.163 | 76.650 |
14-05-2021 | [virksomhed6] ApS | Assistance marts + april 200 timer x 350 kr.pr time | 87.500 | 17.500 | 70.000 |
01-06-2021 | [virksomhed4] | Arbejde uføres i maj, se bilag | 57.750 | 11.550 | 46.200 |
27-04-2021 | [virksomhed3] ApS | Migtronic svejsemasiem | 66.875 | 13.375 | 53.500 |
Kompressor | |||||
Berner kanko hammer | |||||
Metabo kanko hammer | |||||
2000W genarator | |||||
6 reoler til værksted | |||||
1000 w gentarator | |||||
arbejdsbord | |||||
08-07-2021 | [virksomhed3] ApS | [adresse4] | 156.250 | 31.250 | 125.000 |
Assistance [person1] | |||||
[adresse5] | |||||
28-07-2021 | [virksomhed3] ApS | Assistance Juli måned 143 timer af 350kr. + moms | 62.562 | 12.512 | 50.050 |
28-07-2021 | [virksomhed3] ApS | Assistance August måned 130 timer af 350kr. + moms | 56.875 | 11.375 | 45.500 |
01-10-2021 | [virksomhed3] ApS | Assistance [by3] [adresse4] | 118.750 | 23.750 | 95.000 |
26-10-2021 | [virksomhed3] ApS | Assistance i Oktober måned 150 timer af 350kr. + moms | 65.625 | 13.125 | 52.500 |
25-11-2021 | [virksomhed5] ApS | Assistance [adresse4] slut regning | 125.000 | 25.000 | 100.000 |
25-11-2021 | [virksomhed5] ApS | Assistance [person1] August, September, Oktober | 100.000 | 20.000 | 80.000 |
27-12-2021 | [virksomhed5] ApS | Assistance December 150 timer af 350kr. i timen + moms | 65.625 | 13.125 | 52.500 |
I alt 2021 | 1.058.625 | 211.725 | 846.900 | ||
Betalingsdato | Underleverandør | Fakturatekst | Beløb inkl. moms | Moms | Beløb ekskl. moms |
11-01-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance hos [person1] | 68.750 | 13.750 | 55.000 |
14-02-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance December + Januar | 56.250 | 11.250 | 45.000 |
25-03-2022 | [virksomhed5] ApS | Hjælp med rep af stormskade på tag i [adresse3] og i [by4] | 49.375 | 9.875 | 39.500 |
04-05-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance Marts & April | 38.250 | 7.650 | 30.600 |
102 timer a 300kr. i timen + moms | |||||
19-04-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance | 33.750 | 6.750 | 27.000 |
Gulvarme samt diverse rør i [...] | |||||
90 timer af 300kr. i timen + moms | |||||
19-05-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance [virksomhed12] i [by5] | 50.000 | 10.000 | 40.000 |
28-06-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance vedr. | 43.750 | 8.750 | 35.000 |
[adresse6] | |||||
[virksomhed12] | |||||
[adresse7] | |||||
11-07-2022 | [virksomhed5] ApS | Renovering af badeværelse på [adresse6] | 37.500 | 7.500 | 30.000 |
05-09-2022 | [virksomhed5] ApS | Assistance Juli & August | 71.250 | 14.250 | 57.000 |
I alt 2022 | 448.875 | 89.775 | 359.100 | ||
Beløb ekskl. moms | 1.987.437 | 397.487 | 1.589.949 |
Fakturaerne er betalt til underleverandørerne via bankoverførsler fra selskabets konto i [finans1].
De syv underleverandør, der indgår i Skattestyrelsens vurdering angående forhøjelse af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag er beskrevet nedenfor:
[virksomhed2] IVS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 4. maj 2015 og var siden 26. februar 2020 ejet og drevet af [person2]. [virksomhed2] var registreret under branchekoden 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed2]’s formål var at yde assistance og service indenfor sceneopsætning. [virksomhed2] er opløst efter konkurs den 15. februar 2023.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] i perioden for samhandel været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Maj 2020 | 23 | 18 |
April 2020 | 17 | 13 |
Februar 2020 | 1 | 1 |
Selskabet har fremlagt tre fakturaer, der er udstedt i 2. kvartal af 2020.
Skattestyrelsen har bemærket, at den bankkonto, der er angivet på fakturaerne til brug for indbetaling, henviser til en konto i [finans2], som [virksomhed2] ikke var indehaver af.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har haft angivet moms for 2020.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 15. november 2020. [virksomhed3] var ejet og drevet af [person3]. [virksomhed3] var registreret med branchekoden 454000 ” Salg, vedligeholdelse og reparation af motorcykler og reservedele og tilbehør hertil”. [virksomhed3]’s formål var at drive virksomhed med køb, salg og reparation af motorcykler, samt mandskabsudlejning. [virksomhed3] blev opløst ved konkurs den 18. august 2023.
Ifølge Skattestyrelsen har [virksomhed3] ikke været momsregistreret i perioden.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] ikke haft registrerede ansatte i perioden.
Selskabet har fremlagt seks fakturaer udstedt af [virksomhed3] til selskabet i perioden 2., 3. og 4. kvartal 2021.
Faktura nummer 35 angiver fakturering af køb af hammer, kompressor m.v. Kontonummeret er ikke det samme som på de andre fakturaer. Selskabets repræsentant har sendt billeder af forskelligt værktøj, som skulle passe med de aktiver der er købt jf. fakturaerne.
Af de fem andre fakturaer fremgår, at der skal overføres til en [finans3] konto i Belgien, og at der er angivet, at overførslen skal forekomme i euro. Der angives ligeså fakturasummens værdi i euro. På alle fakturaerne er med blyant påskrevet den overførte sum i danske kroner.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed4] , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev stiftet den 5. november 2014. [virksomhed4] er siden 21. oktober 2015 drevet af [person4], der var direktør. [virksomhed4] var registreret under branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed4]´s formål var at drive rengøringsvirksomhed samt andre aktiviteter, der var tilknyttet dette.[virksomhed4] blev opløst ved konkurs den 11. juli 2023.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] ikke haft registeret ansatte i samhandelsperioden.
Der er ikke indberettet moms for perioden 2021. Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke fremgår driftsudgifter på selskabets [finans4] konto.
Selskabet har fremlagt en faktura udstedt af [virksomhed4] til selskabet med faktureringsdato den 1. juni 2021.
[virksomhed4] har på salgsfakturaen angivet, at kunden skal bruge [finans5] eller [finans6] ved betaling, og at denne skal foregå i euro. Skattestyrelsen har oplyst, at betalinger til [virksomhed4] straks er blevet videreført til andre inden- eller udenlandske selskaber og banker.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], blev stiftet den 24. juni 2021. [virksomhed5] var registreret med branchekoden 454000 ”Salg, vedligeholdelse og reparation af motorcykler og reservedele og tilbehør hertil” og bibranchen 431200 ”Forberedende byggepladsarbejder”. [virksomhed5] havde til formål at handle med motorcykler og reservedele hertil, samt hvad direktionen skønnede beslægtet hertil.MJW blev opløst efter konkurs den 27. december 2023.
[virksomhed5] var ejet og drevet af [person5].
Selskabet har ikke angivet moms for den pågældende periode. Selskabet har ikke været registreret som arbejdsgiver.
Selskabet har fremlagt 12 fakturaer udstedt af [virksomhed5] til virksomheden i perioden 4. kvartal 2021 til 1. kvartal 2022.
Alle fakturaerne har en angivelse af kontaktoplysninger til [virksomhed5], men heraf fremgår det, at både e-mailadressen, adressen og telefonnummeret er ens for [virksomhed3] og [virksomhed5].
Fakturaerne vedrører alle assistance eller håndværkerydelser.
Faktura nummer 291 ligner fakturaerne fra [virksomhed3], og det fremgår, at betalingen skal ske til ”[virksomhed3] ApS” og altså ikke til [virksomhed5]. På faktura nummer 292 fremgår en angivelse af lokationen som værende [adresse4]. Faktura nummer 334 har en ny angivelse af adresse, men samme telefonnummer og e-mailadresse.
Faktura nummer 28 har et andet udseende end de andre, og har ingen angivelse af, hvilken konto overførslen skal ske til.
Af fakturaerne fremgår det, at der skal overføres til en [finans3] konto i Belgien. Der er angivet fakturasummens værdi i euro. På alle fakturaerne er med blyant påskrevet den overførte sum i danske kroner.
Skattestyrelsen angiver i deres afgørelse, at de ikke har kunnet komme i kontakt med [virksomhed5].
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6], blev stiftet den 16. august 2019 og blev taget under konkursbehandling den 29. juni 2021.[virksomhed6] er registreret med branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse” og bibrancherne 782000” Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”.[virksomhed6]’s formål var at drive rådgivning indenfor byggeri, samt anden rådgivning indenfor bolig- og ejendomskøb.
Selskabet har ikke angivet moms eller angiver 0 kr. i moms. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed6] ikke haft registrerede ansatte i perioden for samhandel med selskabet.
Selskabet har fremlagt Skattestyrelsen to fakturaer udstedt til selskabet af [virksomhed6] i 1. og 4. kvartal 2021.
Fakturaerne omhandler alle assistance.
Skattestyrelsen har ikke kunne komme i kontakt med [virksomhed6] for at verificere transaktionerne eller samhandlen.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed7] ApS , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7], blev stiftet den 5. juni 2013.. [virksomhed7] har binavnet [virksomhed13] ApS. [virksomhed7] blev stiftet af [virksomhed14] ApS. [virksomhed7] er ejet af [person6]. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 431200 ” Forberedende byggepladsarbejder” og bibrancherne 782000 ” Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed7]’s formål er at drive virksomhed ved at yde forretningsservice og administration af søster- og datterselskaber. Der blev afsagt konkursdekret den 21. september 2021
Skattestyrelsen har i deres afgørelse angivet, at [virksomhed7] har været momsregistreret i perioden fra den 6. april 2020 til den 21. september 2021.
Skattestyrelsen har også bemærket, at [virksomhed7] ikke har angivet moms eller lønoplysninger, og ikke reagerer på henvendelser ved fysisk fremmøde. Skattestyrelsen bemærker ligeledes, at [virksomhed7] ikke har haft nogle ansatte i perioden.
Selskabet har fremlagt Skattestyrelsen en faktura udstedt til selskabet af [virksomhed7] med faktureringsdato den 5. november 2020.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed8] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8], blev stiftet den 21. februar 2018. [virksomhed8] var ejet og drevet af [person7]. [virksomhed8] var registreret med branchekoden 433900 ” Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed8]’s formål var at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse, samt tilknyttede aktiviteter. [virksomhed8] blev opløst efter konkurs den 21. november 2022.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed8] i samhandelsperioden med selskabet været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Juli 2020 | 1 | 0,41 |
August 2020 | 1 | 0,42 |
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed8] for resten af samhandelsperioden ikke været registreret med nogle ansatte.
Selskabet har fremlagt fire fakturaer udstedt af [virksomhed8] til selskabet i 3. og 4. kvartal 2020. [virksomhed8] har ikke angivet moms.
Fakturaerne vedrører alle forskellige håndværkerydelser. Der er på alle fakturaerne anført, at ”[virksomhed8] bedes angivet ved bankoverførsel”.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed8] for at bekræfte samhandlen.
Skattestyrelsen har haft foretaget en kontrol af [virksomhed8] og har konstateret, at [virksomhed8] både udsteder fakturaer, hvor betaling skal ske til en konto i [finans7], og fakturaer, hvor betaling skal ske til en konto i [finans1]. I relation til fakturaer med betaling til kontoen i [finans7], har Skattestyrelsen konstateret, at pengene blev videreoverført til en konto i [finans8] i Litauen, og at [virksomhed8] ikke angav moms heraf.
Selskabet har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2020 til 30. september 2022 foretaget en skønsmæssig ansættelse for selskabets manglende indeholdelse af AM-bidrag og A-skat på i alt 931.770 kr.
Som begrundelse for sin afgørelse har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):
”...
Det er Skattestyrelsens vurdering, at selskabet har modtaget fiktive fakturaer fra virksomheder, som reelt ikke har leveret de fakturerede varer og ydelser, jf. punkt 1.4 ovenfor.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at de udstedte fakturaer er fiktive og udarbejdet til formålet, og at [virksomhed1] ApS anvender uregistreret arbejdskraft via et set-up, hvor pengeoverførsler til underleverandører anvendes til at sløre det reelle betalingsspor til aflønning af arbejdskraft, hvoraf der ikke indeholdes og betales A-skat og am-bidrag.
Skattestyrelsen har ikke modtaget navne på de personer fra underleverandører, som har arbejdet for selskabet.
Da selskabet har ansatte, har selskabet været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling. Det er derfor Skattestyrelsen opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, som kan fritage selskabet for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af nedenstående underleverandører er sket med henblik på tilbagebetaling til selskabet, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.
• | [virksomhed2] IVS, CVR-nr. [...2] |
• | [virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3] |
• | [virksomhed4], CVR-nr. [...4] |
• | [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...5] |
• | [virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...6] |
• | [virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...7] |
• | [virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...8] |
De samlede betalinger til de nævnte underleverandører kan opgøres til:
Fordeling af overskud
År | 2020 | ||
Fakturaer der er anset som fiktive, jf. Sagsfremstilling | Beløb ekskl. Moms | ||
[virksomhed2] ApS | 05-05-2020 | 50.600 | |
[virksomhed2] ApS | 05-05-2020 | 51.700 | |
[virksomhed2] ApS | 05-05-2020 | 52.250 | |
[virksomhed8] ApS | 15-07-2020 | 70.000 | |
[virksomhed8] ApS | 07-08-2020 | 36.900 | |
[virksomhed8] ApS | 14-09-2020 | 40.000 | |
[virksomhed8] ApS | 02-10-2020 | 46.800 | |
[virksomhed7] ApS | 05-11-2020 | 35.700 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og Am-bidrag | 383.950 | ||
Beregnet AM-bidrag | 383.950 | *8 % | 30.716 |
Forhøjelse AM-bidrag i alt | 30.716 | ||
383.950 | |||
-30.716 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 353.234 | *55 % | 194.279 |
Forhøjelse A-skat i alt | 194.279 | ||
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 224.995 | ||
Fordelt på 12 mdr. | |||
A-skat: 12 mdr. a`16.190, dec. 16.189 | 194.279 | ||
am-bidrag: 11 mdr. a 2.560, dec. 2.556 | 30.716 |
År | 2021 | ||
Fakturaer der er anset som fiktive, jf. Sagsfremstilling | beløb ex. Moms | ||
[virksomhed6] | 21-03-2021 | 76.750 | |
[virksomhed6] | 14-05-2021 | 70.000 | |
[virksomhed4] | 01-06-2021 | 46.200 | |
[virksomhed3] ApS | 27-04-2021 | 53.500 | |
[virksomhed3] ApS | 08-07-2021 | 125.000 | |
[virksomhed3] ApS | 28-07-2021 | 50.050 | |
[virksomhed3] ApS | 28-07-2021 | 45.500 | |
[virksomhed3] ApS | 01-10-2021 | 95.000 | |
[virksomhed3] ApS | 26-10-2021 | 52.500 | |
[virksomhed5] | 25-11-2021 | 100.000 | |
[virksomhed5] | 25-11-2021 | 80.000 | |
[virksomhed5] | 27-12-2021 | 52.500 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og Am-bidrag | 847.000 | ||
Beregnet AM-bidrag | 847.000 | *8 % | 67.760 |
Forhøjelse AM-bidrag i alt | 67.760 | ||
847.000 | |||
- 67.760 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 779.240 | *55 % | 428.582 |
Forhøjelse A-skat i alt | 428.582 | ||
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 496.342 | ||
Fordelt på 12 mdr. | |||
A-skat: 12 mdr. a 35.716, dec. 35.706 | 428.582 | ||
am-bidrag: 11 mdr. a 5.647, dec. 5.643 | 67.760 |
År | 2022 | ||
Fakturaer der er anset som fiktive, jf. Sagsfremstilling | Beløb ex. Moms | ||
[virksomhed5] | 11-01-2022 | 55.000 | |
[virksomhed5] | 14-02-2022 | 45.000 | |
[virksomhed5] | 25-03-2022 | 39.500 | |
[virksomhed5] | 04-05-2022 | 30.600 | |
[virksomhed5] | 19-04-2022 | 27.000 | |
[virksomhed5] | 19-05-2022 | 40.000 | |
[virksomhed5] | 28-06-2022 | 35.000 | |
[virksomhed5] | 11-07-2022 | 30.000 | |
[virksomhed5] | 05-09-2022 | 57.000 | |
Beregningsgrundlag, A-skat og Am-bidrag | 359.100 | ||
Beregnet AM-bidrag | 359.100 | *8 % | 28.728 |
Forhøjelse AM-bidrag i alt | 28.728 | ||
359.100 | |||
- 28.728 | |||
Beregnet A-skat 55 % | 330.372 | *55 % | 181.705 |
Forhøjelse A-skat i alt | 181.705 | ||
Efterbetaling A-skat og AM-bidrag i alt | 210.433 | ||
Fordelt på 9 mdr. | |||
A-skat: 9 mdr. a 20.189, dec. 20.193 | 181.705 | ||
am-bidrag: 9.mdr. a 3.192 | 28.728 |
Samlet opkrævning af A-skat og AM-bidrag:
AM-bidrag | (efterbetaling) | 127.204 | |
A-skat | (efterbetaling) | 804.565 | 931.769 |
Skattestyrelsen er i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 2 berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af selskabets tilsvar af indeholdte skatter, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af selskabets regnskaber.
Skattestyrelsen har ved den skønsmæssige ansættelse af selskabets A-skat og AM-bidrag anset de til virksomhederne overførte penge, på i alt 1.590.050 kr. ekskl. moms, for at være [virksomhed1] ApS’ lønudgift med henholdsvis 383.950 kr., 847.000 kr. og 359.100 kr. i indkomstårene 2020,2021 og de første 9 måneder af 2022.
Kravene vedrørende A-skat og AM-bidrag er opgjort på årsbasis. Da A-skat og AM-bidrag skal angives månedligt, er kravene skønsmæssigt fordelt på de måneder, hvor der har været aktivitet i virksomheden. For 2020 og 2021 er kravene således bogført med 1/12 pr. måned og for 2022 med 1/9 pr. måned. Den skønsmæssige fordeling er foretaget, da det ikke er muligt ud fra det foreliggende materiale at periodisere lønudgiften mere nøjagtigt.
Da Skattestyrelsen ikke har kendskab til, hvem der har modtaget lønningerne, hæfter [virksomhed1] ApS for den ikke indeholdte A-skat og am-bidrag, idet der er udvist forsømmelse i forbindelse med manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag, jf. praksis på området, der kan henvises til SKM2016.9.BR. Der henvises til kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Skattestyrelsen har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da vi ikke har kendskab til, hvem der har været ansat i virksomheden ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse yderligere ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden.
...”
Selskabets opfattelse
Selskabet har fremsat påstand om, at den skønsmæssige ansættelse af selskabets indeholdelse af A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med 931.770 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 30. september 2022.
Til støtte for påstanden har selskabet den 18. august 2023 anført følgende (uddrag):
”...
Klagen går generelt på hele Skattestyrelsen sagsfremstilling, hvortil der i øvrigt skal tilføjes følgende forhold;
Der er afholdt møde med Skattestyrelsens repræsentanter den 28. marts 2023. På det pågældende møde fremførte ledelsen, at den ansatte medarbejder [person8] er ansat med en arbejdstid på 3 timer om dagen.
Det svarer til, at der årligt kan udfaktureres ca. 600 timer, hvilket udgør en brøkdel af, hvad selskabet reelt har udfaktureret af timer årligt i årene 2020 til 2022.
Alene på det grundlag må det være indiskutabelt, at virksomheden har måtte benytte fremmed arbejde når der ses på virksomhedens omsætning.
Et faktum, som skattestyrelsen ikke har ville forholde sig til på trods af, at skattestyrelsen har modtaget salgsfakturer for hele perioden, som underbygger vores postulat.
Vi vedlægger for god ordens skyld kopi af bevilling vedrørende flexjob, hvoraf der også fremgår en ugentlig antal arbejdstimer på 15. Denne dokumentation har ikke tidligere været en del af sagsfremstillingen, men bevises nu.
(...)
Klagen går således på, at Skattestyrelsen pr. automatik har forhøjet selskabets momsgrundlag, og ligeledes forhøjet arbejdsgiverrelaterede pligter som A-skat og arbejdsbidrag på et grundlag, hvor sagsfremstillingen er baseret på tidligere afgørelser omkring Kæde- og Karruselsvigt, uden på nogen måde at forholde sig til faktum på de beviser, som dette selskab har fremlagt.
...”
Møde
Der har været afholdt møde mellem selskabet og Skatteankestyrelsens sagsbehandler. På mødet har selskabet og selskabets repræsentant blandt andet forklaret, at de ikke har mulighed for at fremkomme med yderligere dokumentation i forhold til samarbejdet med underleverandørerne, fordi kommunikationen er sket mundtligt.
Der er fremlagt dokumentation for, at den ene af selskabets ansatte, ikke har arbejdet på fuld tid i selskabet. Det er på baggrund heraf oplyst, at selskabet henset til de mange opgaver, herunder omsætningens størrelse, har været nødsaget til at anvende underleverandører i væsentligt omfang. Det er i praksis for dyrt for selskabet, at lave samarbejdsaftaler og kommunikere på skrift med alle underleverandørerne.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 931.770 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 30. september 2022 på baggrund af selskabets overførsler til syv underleverandører.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af dagældende kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Kravene til udarbejdelse af regnskab fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 323 af 11. april 2011). Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan virksomhedens afgiftstilsvar fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Østre Landsret fandt i deres dom, der er offentliggjort med SKM2017.117.ØLR, at da klageren ikke havde kunnet dokumentere anvendelsen af underleverandører, må denne have haft lønnet personale udover det selvangivne til at udføre arbejde, der ubestridt var udført. Da klageren ikke har kunnet godtgøre, at klageren ikke havde udvist forsømmelighed, fandt landsretten, at klageren var ansvarlig for den yderligere indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i den sammenholdte sag med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden 1. januar 2020 til 30. september 2022 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår nægtelse af fradrag for købsmoms i forbindelse med udgifter afholdt til syv underleverandører.
Landsskatteretten finder, at selskabets udgifter ikke dækker over reelle leverancer fra underleverandørerne. Der er henset til, at underleverandørerne [virksomhed8], [virksomhed7], [virksomhed6], [virksomhed3], og [virksomhed5] ikke har afregnet moms vedrørende de fremsendte fakturaer. Underleverandørerne har heller ikke været registreret med ansatte, og har ikke angivet løn for de påklagede afgiftsperioder. Den assistance der er faktureret for jf. fakturaerne for udført arbejde/assistance, kan derfor ikke være foretaget af ansatte hos underleverandørerne. En af underleverandørerne, [virksomhed3], har ikke været momsregistreret for perioden, og har dermed ikke haft den fornødne tilladelse til at fakturere selskabet for momspligtige ydelser.
[virksomhed8] har været registreret med én ansat, i en del af den periode der er faktureret for, men har ikke afregnet moms for perioden. Skattestyrelsen har konstateret at betaling jf. fakturaer der overføres til [virksomhed8]´s konto i [finans7] bank, videreføres til konto i Litauen. [virksomhed2] IVS har været registreret med flere ansatte i perioden, men har ikke afregnet moms, og har på fakturaen angivet en bankkonto, der ikke var ejet af [virksomhed2] IVS.
Flere underleverandører har været registreret med branchekoder og formål, som ikke stemmer overens med de fakturerede ydelser eller med selskabets almindelige opgaver. Størstedelen af fakturaerne har en angivelse af, at betalingen skal ske til udlandet, eller til en konto, der ikke ejes af underleverandøren. Flere af underleverandørerne har ikke haft angivet driftsomkostninger for perioden.
Alle underleverandører er enten gået konkurs eller har indledt konkursbehandling.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet, og der er ikke fremlagt korrespondance, samarbejdsaftaler eller andet mellem selskabet og underleverandørerne vedrørende udført arbejde. Selskabet har ikke fremlagt timesedler og har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR.
Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder, og har ifølge selskabets kontokort haft en omsætning på 2.174.842 kr. i 2020, 2.377.771 kr. i 2021 og for perioden 1. januar 2022 til 30. september 2022 har selskabet haft en omsætning på 1.580.427 kr. Retten finder, at selskabets egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til underleverandørerne [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed8] dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
I Landsskatterettens ikke offentliggjorte afgørelse med sagsnummeret [sag2] og [sag3] kom Landsskatteretten frem til, at beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag konkret svarede til bruttobeløbet, dvs. fakturabeløbene inklusive moms.
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.
Landsskatteretten har i den sammenholdte momssag med sagsnummer [sag1] anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb, falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
2020 | |
Beregningsgrundlag | 479.937 |
AM-bidrag (8 % af 479.937) | 38.395 |
A-skat (55 % af 441.542) | 242.848 |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 281.243 |
2021 | |
Beregningsgrundlag | 1.058.625 |
AM-bidrag (8 % af 1.058.625) | 84.690 |
A-skat (55 % af 973.935) | 535.664 |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 620.354 |
1. januar 2022 – 30. september 2022 | |
Beregningsgrundlag | 448.875 |
AM-bidrag (8 % af 448.875) | 35.910 |
A-skat (55 % af 412.965) | 227.131 |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 263.041 |
Landsskatteretten forhøjer som følge heraf selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til samlet 1.164.638 kr. for hele perioden. Dette fordeler sig således, at AM-bidraget forhøjes med 158.995 kr. og A-skatten forhøjes med 1.005.643 kr. Landsskatteretten skærper således Skattestyrelsens afgørelse med yderligere 232.868 kr. vedrørende A-skat og AM-bidrag. Der henvises til skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1, hvoraf det fremgår, at Landsskatteretten uanset klagens formulering kan foretage afledte ændringer.
Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse.