Kendelse af 25-04-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-05-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsen s afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatteretten s afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 477.173 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 75.443 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 326.822 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 51.672 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2022 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 87.918 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 13.900 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev startet den 1. januar 2015. Virksomheden er ejet og drevet af [person1], der er indehaver. Virksomheden er registreret under branchekoden 433410 ”Malerforretninger”.
Virksomheden blev registreret som arbejdsgiver den 1. januar 2021. Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har virksomheden i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2021 | 1 | 1 |
Februar 2021 | 1 | 1 |
Marts 2021 | 1 | 1 |
April 2021 | 1 | 1 |
Maj 2021 | 1 | 1 |
Juni 2021 | 2 | 1,64 |
August 2021 | 1 | 1 |
September 2021 | 2 | 0,9 |
Oktober 2021 | 1 | 0,53 |
December 2021 | 2 | 0,56 |
Januar 2022 | 1 | 0,49 |
Februar 2022 | 1 | 0,78 |
Marts 2022 | 1 | 0,85 |
April 2022 | 1 | 0,5 |
Maj 2022 | 1 | 0,82 |
Juni 2022 | 1 | 1 |
Juli 2022 | 1 | 0,24 |
August 2022 | 1 | 0,57 |
September 2022 | 1 | 1 |
Oktober 2022 | 1 | 0,65 |
November 2022 | 1 | 0,31 |
Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har indberettet 261.648 kr. i bidragspligtig A-indkomst for indkomståret 2021 og 129.493 kr. for indkomståret 2022.
Virksomheden har i indkomståret 2020 haft en omsætning på 2.538.448,50 kr. og afholdt udgifter til underleverandører for 768.825 kr. Virksomheden har i indkomståret 2021 haft en omsætning på 3.054.777 kr. og afholdt udgifter til underleverandører for 568.715 kr. Virksomheden har i indkomståret 2022 haft en omsætning på 2.106.176,84 kr. og afholdt udgifter til underleverandører for 235.200 kr.
Skattestyrelsen har ændret virksomhedens momstilsvar med i alt 352.535 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 30. juni 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af de angivne fakturaer for udgifter til nedenstående underleverandører:
Underleverandør | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] ApS | 241.000 kr. | 60.250 kr. | 301.250 kr. |
[virksomhed3] ApS | 180.000 kr. | 45.000 kr. | 225.000 kr. |
[virksomhed4] | 252.625 kr. | 63.156,25 kr. | 315.781,25 kr. |
[virksomhed5] ApS | 277.800 kr. | 69.450 kr. | 347.250 kr. |
[virksomhed6] | 70.000 kr. | 17.500 kr. | 87.500 kr. |
[virksomhed7] | 249.715 kr. | 62.428,75 kr. | 312.143,75 kr. |
[virksomhed8] | 139.000 kr. | 34.750 kr. | 173.750 kr. |
Total | 1.410.140 kr. | 352.535 kr. | 1.762.675 kr. |
[virksomhed2] , CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed2], blev stiftet den 1. oktober 2019. [virksomhed2] var registreret under branchekoden 702200 ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning” og bibranchen 811000 ”Kombinerede serviceydelser”. [virksomhed2]’ formål var at drive konsulentvirksomhed, personalerekruttering, servicevirksomhed samt hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed2] blev opløst efter konkurs den 16. juli 2021.
[virksomhed2] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.
Skattestyrelsen har oplyst, at de under deres kontrol af [virksomhed2] ikke har kunne konstatere, at der har været reel drift i [virksomhed2].
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed2] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
19.02.2020 | [...] | 241.000 kr. | 60.250 kr. | 301.250 kr. |
Fakturaen er beskrevet med teksten ”Mandskab til Malerentreprisen [ejendom1], [adresse1] samt udlejning af folk til [område1]”. Det fremgår ikke af fakturaen, hvornår arbejdet er udført, hvor mange timer der faktureres for, eller hvem der har udført arbejdet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], blev stiftet den 26. oktober 2010. [virksomhed3] var registreret under branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed” og bibranchen 782000 ”Vikarbureauer”.[virksomhed3]’s formål var at hjælpe til på byggepladser på alle områder. [virksomhed3] blev opløst efter konkurs den 16. juni 2021.
[virksomhed3] har ikke været registreret med ansatte i kontrolperioden.
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed3] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
24.06.2020 | 438 | 180.000 kr. | 45.000 kr. | 225.000 kr. |
Fakturaen er beskrevet med teksten ”Udlejning af folk for april,maj,juni Til [område1] div lejligheder, [ejendom1] [adresse1] [adresse2] og [adresse3] pris 180.000kr. ex moms”. Det fremgår ikke af Fakturaen, hvad der er udført, hvornår arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed4], CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev startet den 29. juni 2019.[virksomhed4] var registreret under branchekoden 433410 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed4] blev opløst efter konkurs den 11. januar 2022. [virksomhed4] var registreret på adressen [adresse4], [by1] fra den 29. juni 2019 til den 28. april 2020.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed4] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Februar 2020 | 1 | 0,82 |
Marts 2020 | 1 | 0,91 |
April 2020 | 1 | 0,89 |
Juni 2020 | 4 | 4 |
Juli 2020 | 3 | 4 |
August 2020 | 2 | 1,54 |
Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed4] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
07.09.2020 | 00144 | 101.320 kr. | 25.330,00 kr. | 126.650,00 kr. |
31.10.2020 | 00155 | 55.785 kr. | 13.946,25 kr. | 69.731,25 kr. |
31.10.2020 | 00154 | 95.520 kr. | 23.880,00 kr. | 119.400,00kr. |
Total | 252.625 kr. | 63.156,25 kr. | 315.781,25 kr. |
Alle fakturaerne vedrører maler opgaver. Faktura 00154 omhandler yderligere tapetsering. Der fremgår vejnavne af alle fakturaerne. Faktura 00144 og 00155 er yderligere specificeret med en bydel. Alle maleropgaverne er specificeret med antal ”1” og er specificeret med teksten ”ihh. aftalen”.
Alle fakturaerne er angivet med sælgers adresse [adresse4], [by1]. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvornår arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed5] , CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5], er stiftet den 1. juni 2020. [virksomhed5] er registreret under branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed5] er under konkurs med konkursdekret afsagt den 27. september 2022.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed5] i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Oktober 2020 | 1 | 1 |
November 2020 | 2 | 3 |
December 2020 | 2 | 2 |
Januar 2021 | 2 | 1,86 |
Februar 2021 | 2 | 1,8 |
Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed5] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
11.12.2020 | 1023 | 80.800 kr. | 20.200 kr. | 101.000 kr. |
31.01.2021 | 1030 | 197.000 kr. | 49.250 kr. | 246.250 kr. |
Total | 277.800 kr. | 69.450 kr. | 347.250 kr. |
Begge fakturaer omhandler malerarbejder. Faktura 1030 omhandler yderligere køb af glasvævs ruller. Alle Maleropgaverne er specificeret med vejnavn og teksten ”malerarbejde i henhold til aftalen”. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed6] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6], er startet den 24. juni 2016. [virksomhed6] er registreret under branchekoden 433410 ”Malerforretninger”.
[virksomhed6] har ifølge Det Centrale Virksomhedsregister i den påklagede periode været registreret med 1 ansat, herunder 1 årsværk i januar 2022. Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har været registreret som arbejdsgiver.
Der er fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed6] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
09.03.2021 | 272 | 30.000 kr. | 7.500 kr. | 37.500 kr. |
06.04.2021 | 285 | 23.000 kr. | 5.750 kr. | 28.750 kr. |
06.04.2021 | 286 | 17.000 kr. | 4.250 kr. | 21.250 kr. |
Total | 70.000 kr. | 17.500 kr. | 87.500 kr. |
Alle fakturaerne omhandler malerarbejde og er specificeret med adresser for levering. Sælgers adresse og CVR-nr. fremgår ikke på fakturaerne. På faktura 272 er sælgers CVR-nr. påført med kuglepen. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvem der har udført arbejde, eller hvornår arbejdet er udført.
Faktura 272 fremgår med teksten ”Malerarbejde i henhold til aftale”.
Faktura 285 fremgår med teksten ”Malerarbejde jf. aftale. Spartling slibning grunding maling”.
Faktura 286 fremgår med teksten ”Malerarbejde jf. aftale. Spartling, slibning, grundning og maling af Loft og vægge, gulvpaneler 1 gang maling glans 40 s0500n”
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer.
[virksomhed7] ApS , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7], er stiftet den 11. februar 2021. [virksomhed7] er registreret under branchekoden 691000 ”Juridisk bistand”. [virksomhed7] formål er at formidle entrepriseopgaver og bistå klienter i forbindelse med forhandling af entreprisekontrakter og rådgivningsaftaler. [virksomhed7] er under konkurs med konkursdekret afsagt den 17. maj 2022.
[virksomhed7] har ikke haft registreret ansatte i kontrolperioden.
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed7] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01.06.2021 | 10147 | 249.715 kr. | 62.428,75 kr. | 312.143,75 kr. |
Fakturaen fremgår med teksten ”Opgaveformidling” og ”Mandskabsleje”. Opgaverne på fakturaen er specificeret med vejnavne og teksten ”Malerarbejde i henhold til aftale”. Det fremgår ikke af fakturaen, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført. Det fremgår ikke af fakturaen, hvornår arbejdet er udført eller hvem der har udført arbejdet.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
[virksomhed8] ApS , CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8], er stiftet den 15. februar 2022. [virksomhed8] er registreret under branchekoden 439990 ”Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”.
[virksomhed8] har ikke haft registeret ansatte i kontrolperioden.
Der er fremlagt følgende faktura fra [virksomhed8] til virksomheden, som Skattestyrelsen har nægtet fradrag for:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
15.06.2022 | 2104 | 139.000 kr. | 34.750 kr. | 173.750 kr. |
Af Fakturaen fremgår der fire opgaver. ”2gang fuldspartling af loft og vægge” på [adresse5], 3. tv [by2] og [adresse6], kld. tv [by2] til 27.000 kr. og 24.000 kr. ” 2gang fuldspartling af loft og vægge + filt ops” på [adresse7], st. tv. til 13.000 kr. ” 2gang fuldspartling af loft og vægge + ops af filt” på [adresse8], [by3] til 75.000 kr.
Der er ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til den fremlagte faktura.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag af fakturaerne fra underleverandørerne inkl. moms for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 således:
2020 | |
Fakturabeløb inkl. moms | 943.031 kr. |
Am-bidrag 8 % af 943.031 kr. | 75.443 kr. |
A-skat 55 % af (943.031 kr. – 75.443 kr.) 867.588 kr. | 477.173 kr. |
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2020 | 552.616 kr. |
2021 | |
Fakturabeløb inkl. moms | 645.894 kr. |
Am-bidrag 8 % af 645.894 kr. | 51.672 kr. |
A-skat 55 % af (645.894 kr. – 51.672 kr.) 594.222 kr. | 326.822 kr. |
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2021 | 378.494 kr. |
2022 (perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022) | |
Fakturabeløb inkl. moms | 173.750 kr. |
Am-bidrag 8 % af 173.750 kr. | 13.900 kr. |
A-skat 55 % af (173.750 kr. – 13.900 kr.) 159.850 kr. | 87.918 kr. |
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022 | 101.818 kr. |
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2020 – 30. juni 2022 | 1.032.928 kr. |
Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af den manglende indeholdelse og hæftelse af virksomhedens A-skat til 891.913 kr. og AM-bidrag til 141.015 kr. for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 i relation til fakturaerne fra underleverandørerne.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:
”2. Skønsmæssig opgørelse af A-skat og am-bidrag
...
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Vi har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.4 nægtet fradrag for købsmoms vedrørende underleverandørfakturaer fra følgende underleverandører.
2020 | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] ApS | 301.250,00 kr. |
[virksomhed3] ApS | 225.000,00 kr. |
[virksomhed4] | 315.781,25 kr. |
[virksomhed5] ApS | 101.000,00 kr. |
I alt | 943.031,25 kr. |
2021 | |
[virksomhed5] ApS | 246.250.00 kr. |
[virksomhed6] | 87.500,00 kr. |
[virksomhed7] ApS | 312.143,75 kr. |
I alt | 645.893,75 kr. |
2022 | |
[virksomhed8] ApS | 173.750,00 kr. |
I alt | 173.750,00 kr. |
I alt for 2020 – 2022 | 1.762.675,00 kr. |
Det er vores opfattelse, at betalinger af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til dig, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Vi henviser til SKM2016.9.BR og SKM2019.332.ØLR.
Da du har været registreret som arbejdsgiver fra 1. januar 2021, og har ansatte, har du været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og § 49, B, stk. 1. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om din indeholdelsespligt, som kan fritage dig for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag. Du var ikke registreret som arbejdsgiver i 2020. Det er dog vores opfattelse, at du for 2020 burde være klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetalingerne, hvorefter du hæfter for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.
Vi har nægtet fradrag for udgifter til underleverandørerne på i alt 1.762.675 kr. inkl. moms i perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022. Disse udgifter anses, ifølge vores opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.
Vi har således anset det samlede overførte beløb til underleverandørerne i perioden inkl. moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag heraf.
2020
A-skat og am-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 943.031 kr.
A-skat og am-bidrag, ukendt modtager
Am-bidrag 8 % af 943.031 kr. 75.443 kr.
A-skat 55 % af (943.031 kr. – 75.443 kr.) 867.588 kr. 477.173 kr.
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2020 552.616 kr.
2021
A-skat og am-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 645.894 kr.
A-skat og am-bidrag, ukendt modtager
Am-bidrag 8 % af 645.894 kr. 51.672 kr.
A-skat 55 % af (645.894 kr. – 51.672 kr.) 594.222 kr. 326.822 kr.
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2021 378.494 kr.
2022 (perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022)
A-skat og am-bidrag udgør:
Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 173.750 kr.
A-skat og am-bidrag, ukendt modtager
Am-bidrag 8 % af 173.750 kr. 13.900 kr.
A-skat 55 % af (173.750 kr. – 13.900 kr.) 159.850 kr. 87.918 kr.
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022 101.818 kr.
I alt skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2020 – 30. juni 2022 1.032.928 kr.
Vi har beregnet am-bidrag og A-skat skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 af beløbet 943.031 kr. i 2020, 645.894 kr. i 2021 og 173.750 kr. i perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022 svarende til i alt 1.032.928 kr. hvilket du hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, samt Den juridiske vejledning A.D.5.2.2. Beløbet opkræves efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.
Der beregnes 8 % af grundlaget ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.
Vi har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da vi ikke har kendskab til, hvem der har været ansat ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for yderligere ansatte.
Det er vores opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden.
Vi har ansat lønudgiften til, én for os ukendt personkreds, skønsmæssigt til 943.031 kr. i 2020, 645.894 kr. i 2021 og 173.750 kr. i perioden 1. januar 2022 – 30. juni 2022. Vi har herefter foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over årets 12 måneder (for 2022 i 6 måneder), idet vi ikke er i besiddelse af yderligere oplysninger, der kan give en mere præcis fordeling.
A-skat og am-bidrag fordeles ligeligt med 1/12 del for månederne i 2020 og 2021 og 1/6 for månederne i 2022:
Periode | Udbetalt løn pr. måned | Beregnet AM-bidrag pr. måned | Beregnet A-skat pr. måned |
2020 | 78.585,91 kr. | 6.286,92 kr. | 39.764,42 kr. |
2021 | 53.824,50 kr. | 4.306,00 kr. | 27.235,17 kr. |
1. januar 2022 – 30. juni 2022 | 28.958,33 kr. | 2.316,67 kr. | 14.653,00 kr. |
Fastsættelse af am-bidrag og A-skat er omfattet af den almindelige 3-års forældelsesfrist i forældelseslovens § 3, stk. 1.
I henhold til forældelseslovens § 3, stk. 2 suspenderes denne frist, hvor vi som fordringshaver bliver bekendt med, at der er et tilgodehavende. Vi er først blevet bekendt med forholdet den 20. marts 2023, hvor vi har modtaget materialet fra din revisor. Vi har på det tidspunkt fået kendskab til, at du har modtaget underleverandørfakturaer, som vi anser for at være uden realitet, men anvendt til betaling af løn til en for os ubekendt personkreds.
Da du har udbetalt hele lønnen til dine ansatte uden at tilbageholde A-skat og am-bidrag, vil du have et regreskrav mod dine ansatte, som svarer til den opkrævede A-skat og am-bidrag.
Hvis du ikke opkræver hæftelsesbeløbet hos dine ansatte, har du betalt en privat udgift for dine ansatte. Du vil derfor skulle indberette beløbene som løn til medarbejderne, og du vil igen hæfte for A-skat og am-bidrag af de eftergivne beløb.”
Skattestyrelsen har den 12. december 2023 udtalt følgende til klagen:
”Det er fortsat vores opfattelse, at der ikke har været realitet bag de modtagne fakturaer.
Som det er beskrevet i vores afgørelse, lever fakturaerne ikke op til momsbekendtgørelsens dagældende § 58 og nugældende§ 57, idet arten og omfang af leverancen ikke nærmere er specificeret.
Vi har ligeledes konstateret ved kontrol af enkelte af underleverandørerne, at de har udstedt fiktive fakturaer, samt at der reelt ikke er leveret ydelser.
Vi har endvidere konstateret, at underleverandørerne ikke har haft de tekniske muligheder for at levere de ydelser, som de har faktureret, da de ikke har haft ansatte til at udføre arbejdet.
Det er en betingelse for fradragsretten efter momslovens § 37, stk. 1, at der faktisk er gennemført en levering af den pågældende ydelse, og det påhviler den, der anmoder om fradrag, at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt, herunder at en sådan levering faktisk har fundet sted, jf. eksempelvis SKM2017.461.ØLR og EU-domstolens dom i forenede sager C-459/17 og C-460/17, SGI og Valeriane, præmis 35, 36 og 39.
EU-Domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget efter 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i henhold til artikel 18, stk. 2, 1 afsnit (nu momsdirektivets artikel 179) begge er opfyldt. Der skal med andre ord være foretaget levering af goder og tjenesteydelser, og den afgiftspligtige skal være i besiddelse af faktura eller dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
Der henvises endvidere til Byretten's dom SKM2023.419.BR, hvor Byretten den 5. april 2023 traf afgørelse i en sag, hvor de tog Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge. Sagen vedrørte, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for fradrag for købsmoms og skattemæssigt fradrag i indkomståret 2016 for tre fakturaer udstedt af en hævdet underleverandør af arbejdsydelser, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten fandt, at der i sagen forelå så usædvanlige omstændigheder, at sagsøgeren var underlagt en skærpet bevisbyrde. Retten fandt, at de tre fremlagte fakturaer ikke opfyldte kravene i momsbekendtgørelsen. Retten bemærkede, at sagsøgeren ikke havde opfyldt Skatteministeriets opfordringer til nærmere at dokumentere de hævdede leverancer, og at det derfor ikke havde været muligt at efterprøve og kontrollere fakturaerne. Retten lagde til grund, at Skattestyrelsen ved kontrol af den hævdede underleverandør havde konstateret, at underleverandøren ikke havde ansatte, at sagsøgerens indbetalinger til underleverandøren straks eller kort efter indsætning var blevet videreoverført til et vekselbureau, og at politiet i forbindelse med efterforskning af underleverandøren havde konstateret, at underleverandøren ikke havde leveret arbejdskraft og havde været anvendt til at udstede fakturaer og føre pengene tilbage til betalere efter fradrag af provision.
Retten fandt på den baggrund, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at underleverandøren havde udført det arbejde, fakturaerne ifølge sagsøgeren dækkede over.
I den af advokatens fremsendte supplerende sagsfremstilling henvises til række EU-domme.
C-438 vedrører blandt andet spørgsmålet om en afgiftspligtig person, har ret til fradrag for en tjenesteydelse fra en uregistreret virksomhed.
C-368 vedrører blandt andet om et momsfradrag blev mistet, da der var fejlangivelser på fakturaen.
Vi har ikke nægtet fradraget for momsen på grund af manglende momsregistrering og fejlangivelser
på fakturaerne. Vi har nægtet fradrag for momsen på grund af, at dokumentationskravene ikke er opfyldt. Det er ligeledes ikke vores opfattelser, at der har været fejlangivelser på fakturaerne.
Advokaten henviser til C-438/09, hvoraf det fremgår, at såfremt en faktura overholder de formelle regler og de underliggende varer/ydelser er leveret, kan der godkendes fradrag. Det er som tidligere beskrevet vores opfattelse, at fakturaerne ikke overholder de formelle regler, at der ikke er sendt supplerende dokumentation, der kan underbygge realiteten i fakturaerne, samt dokumenteret, at der reelt er foretaget en leverance.”
Skattestyrelsen er den 1. marts 2024 kommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
”Landsskatteretten har i sammenholdt momssag truffet afgørelse om at forhøje virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt på baggrund af virksomhedens udgifter for underleverandører fra den 1. januar 2020 til 30. juni 2022 med i alt 352.535 kr.
Skattestyrelsen er af den opfattelse, at henset til at fakturaerne i den nærværende sag efter Skattestyrelsens opfattelse er mangelfulde, da det ikke fremgår af fakturaerne hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført, og at der ikke er fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler, korrespondance eller anden direkte specifikation i tillæg til de fremlagte fakturaer, og henset til, at flere af underleverandørerne ikke var registreret med ansatte i perioden, eller et meget begrænset antal ansatte, og henset til at flere af underleverandørerne er under konkursbehandling, så mener Skattestyrelsen, at fakturaerne er uden realitet.
Derfor mener Skattestyrelsen, at der reelt set er tale om lønudgift og derfor godkendes et fradrag for yderligere lønudgifter med i alt 1.588.925 kr. for indkomstårene 2020 og 2021. Skattestyrelsen mener, at virksomheden derfor har haft udgifter til løn, der ikke er oplyst til myndighederne, og at virksomheden ikke har indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag herfor.
Skattestyrelsen er enig i Landsskatterettens vurdering, at der ud ifra sagens oplysninger ikke har foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. Kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Henset til praksis, blandt andet i Østre Landsrets dom af 3. maj 2019, der er offentliggjort i SKM2017.332.ØLR, hvorved et selskab hæftede for A-skat og AM-bidrag for arbejde reelt udført af ansatte. Retten tilsidesatte fakturaer fra underleverandører, idet fakturaerne blev anset for ikke at være fiktive.”
Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med henholdsvis 891.913 kr. og 141.015 kr. for indkomstårene 2020, 2021 og 2022.
Til støtte for påstanden har virksomheden den 31. august 2023 anført følgende:
”Det gøres gældende, at SKAT ikke har godtgjort, at der er grundlag for at forhøje klagers momstilsvar forhøjet med 352.535 kr. Det gøres endvidere gældende, at SKAT ikke har godtgjort, at der er grundlag for at forhøje klagers A-skat og AM-bidrag er forhøjet med henholdsvis 891.913 kr. og 141.015 kr.
Da jeg netop er indtrådt i sagen og endnu ikke har modtaget alt det relevante materiale, er det ikke muligt at redegøre detaljeret for sagens faktiske forhold på nuværende tidspunkt, hvorfor jeg henviser til SKATs afgørelse.
Jeg vil snarest fremsende supplerende bemærkninger og dokumentation til sagen, når jeg har modtaget det relevante materiale.”
Repræsentanten er den 30. november 2023 kommet med supplerende bemærkninger:
”Nærværende sag omhandler enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/ [person1], CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev stiftet den 1. januar 2015 af [person1] som fuldt ansvarlig deltager. Virksomheden er registreret med branchekoden 433410 Malerforretninger. CVR-udskrift for [virksomhed1] vedlægges som bilag 2.
Baggrunden for nærværende sag er, at Skattestyrelsen har foretaget en kontrol af [virksomhed1]s afholdte udgifter til underleverandører i perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2022, og i den forbindelse har fundet, at 12 af de afholdte underleverandørfakturaer i perioden ikke giver grundlag for fradrag for købsmoms. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der kan rejses berettiget tvivl om realiteten i de pågældende 12 fakturaer. Skattestyrelsen har på den baggrund forhøjet selskabets momstilsvar.
Som følge af, at der afvises momsfradrag for de 12 underleverandørfakturaer, har Skattestyrelsen anset udgifterne for at være afholdt med henblik på aflønning af virksomhedens personale uden indberetning og afholdelse af A-skat og AM-bidrag, hvorfor Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af disse udgifter.
Endelig har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens fradrag for lønudgifter med henholdsvis 188.606 kr. i indkomståret 2020 og med 129.179 kr. i 2021, i alt 317.785 kr., med det resultat, at virksomhedens beskatningsgrundlag er nedsat med 317.785 kr.
...
Ændring af virksomhedens A-skat og AM-bidrag
Skattestyrelsen har lagt til grund, at betalingerne af de i sagen omhandlede underleverandører er sket med henblik på at foretage aflønning af personale uden indberetning af A-skat og AM-bidrag.
Skattestyrelsen anfører, at virksomheden har været registreret som arbejdsgiver fra 1. januar 2021, og herunder haft ansatte, hvorfor virksomheden har været bekendt med pligten til at indeholde A-skat og AM-bidrag, og hvorfor der ikke foreligger en uklarhed om indeholdelsespligten, som kan begrunde en fritagelse for hæftelsesansvar.
Skattestyrelsen anfører, til trods for, at virksomheden ikke var registreret som arbejdsgiver i indkomståret 2020, at klager burde have været klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag.
Det skal hertil bemærkes, at klager bestrider Skattestyrelsens udlægning, idet klager har modtaget de ydelser, som underleverandørfakturaerne dækker over. Der er således ikke tale om, at beløbene er gået til betaling af personale uden indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, som anført af SKAT.
Såfremt Vurderingsankenævnet måtte være af en anden opfattelse, skal det imidlertid gøres gældende, at der ikke kan statueres en burde-viden for indkomstår, der ligger forud for 2021, hvor virksomheden registreres som arbejdsgiver.
På denne baggrund gøres det gældende, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens A-skat og AM-bidrag, subsidiært at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2020.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 1.032.928 kr. for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 på baggrund af selskabets overførsler til underleverandørerne.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 30. juni 2022 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne. Retten har anset virksomhedens fakturaer til disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter hertil.
Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at størstedelen af underleverandørerne er opløst efter konkurs, ikke har haft registreret ansatte, ikke har været registreret med branchekoder og formål, som stemmer overens med de fakturerede ydelser, og ikke har fremlagt yderligere uddybende dokumentation til fakturaerne, finder retten, at virksomhedens udgifter ikke dækker over reelle leverancer.
Virksomheden har leveret ydelser til virksomhedens kunder og har ifølge virksomhedens regnskaber haft en omsætning på 7.699.402,34 kr. i perioden fra den 1. januar 2020 til den 30. juni 2022. Retten finder, at virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor virksomhedens udgifter til underleverandørerne dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.
Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.