Kendelse af 26-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt 161.796 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter til 14 underleverandører.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev startet den 1. april 2008 og er ophørt den 31. marts 2022. Virksomheden har været ejet af [person1]. Virksomheden var registreret under branchekoden ”532000 Andre post- og kurertjenester”.
Virksomheden har i den omhandlede periode været registreret med 2-5 ansatte, svarende til 2-5 årsværk.
Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har været moms- og arbejdsgiverregistreret i den omhandlede periode. Virksomheden har afregnet moms halvårligt for perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2021 og kvartalsvis fra 1. januar 2022.
Virksomheden har angivet følgende momstilsvar i den omhandlede periode:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar | |
1. halvår 2020 | 251.060,00 kr. | 106.136,00 kr. | 144.924,00 kr. | |
2. halvår 2020 | 297.550,00 kr. | 140.576,00 kr. | 156.974,00 kr. | |
I alt | 548.610,00 kr. | 246.712,00 kr. | 301.898,00 kr. | |
1. halvår 2021 | 252.822,00 kr. | 133.768,00 kr. | 119.054,00 kr. | |
2. halvår 2021 | 312.523,00 kr. | 149.956,00 kr. | 162.567,00 kr. | |
I alt | 565.345,00 kr. | 283.724,00 kr. | 281.621,00 kr. | |
1. kvartal 2022 | 126.733,00 kr. | 78.515,00 kr. | 48.218,00 kr. | |
I alt | 126.733,00 kr. | 78.515,00 kr. | 48.218,00 kr. | |
Total | 1.240.688,00 kr. | 608.951,00 kr. | 631.737,00 kr. |
Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol forhøjet virksomhedens købsmoms med 161.796 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Styrelsen har oplyst, at forhøjelsen skyldes, at virksomheden er blevet nægtet fradrag for udgifter, som er afholdt til nedenstående underleverandører:
Underleverandører | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] | 91.440,00 kr. | 22.860,00 kr. | 114.300,00 kr. |
[virksomhed3] A/S | 24.500,00 kr. | 6.125,00 kr. | 30.625,00 kr. |
[virksomhed4] | 19.500,00 kr. | 4.875,00 kr. | 24.375,00 kr. |
[virksomhed5] ApS | 30.140,00 kr. | 7.535,00 kr. | 37.675,00 kr. |
[virksomhed6] | 102.190,00 kr. | 25.548,00 kr. | 127.737,50 kr. |
[virksomhed7] ApS | 20.750,00 kr. | 5.187,50 kr. | 25.937,50 kr. |
[virksomhed8] ApS | 80.920,00 kr. | 20.230,00 kr. | 101.150,00 kr. |
[virksomhed9] ApS | 21.150,00 kr. | 5.287,50 kr. | 26.437,50 kr. |
[virksomhed10] ApS | 41.400,00 kr. | 10.350,00 kr. | 51.750,00 kr. |
[virksomhed11] ApS | 88.785,00 kr. | 22.196,25 kr. | 110.981,25 kr. |
[virksomhed12] ApS | 16.150,00 kr. | 4.037,50 kr. | 20.187,50 kr. |
[virksomhed13] ApS | 14.150,00 kr. | 3.537,50 kr. | 17.687,50 kr. |
[virksomhed14] | 47.400,00 kr. | 11.850,00 kr. | 59.250,00 kr. |
[virksomhed15] ApS | 48.750,00 kr. | 12.187,50 kr. | 60.937,50 kr. |
I alt | 647.225,00 kr. | 161.806,50 kr. | 809.031,25 kr. |
Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:
[virksomhed2], CVR-nr. [...2], blev startet den 3. september 2019. Enkeltmandsvirksomheden er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed2] havde branchekoden 412000 ”Opførelse af bygning” og bibrancherne 4941000 ”Vejgodstransport, 782000 Vikarbureauer” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.
[virksomhed2] har været registreret med 1 ansat og 0,81 årsværk i maj 2020.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.04.2020 | 2020-9156 | 30.000,00 kr. | 7.500,00 kr. | 37.500,00 kr. |
12.05.2020 | 2020-9919 | 20.200,00 kr. | 5.050,00 kr. | 25.250,00 kr. |
24.05.2020 | 2020-9992 | 20.200,00 kr. | 5.050,00 kr. | 25.250,00 kr. |
20.06.2020 | 2020-9982 | 21.040,00 kr. | 5.260,00 kr. | 26.300,00 kr. |
I alt | 91.440,00 kr. | 22.860,00 kr. | 114.300,00 kr. |
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” og ”Transport”. De enkelte faktureringer er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har angivet moms efter 4. kvartal 2019, at [virksomhed2] bogføringssystem kun er anvendt til at udstede og bogføre fakturaer, at bankkontiene på fakturaerne i flere tilfælde tilhører tredjemand, at [virksomhed2] ikke har anvendt underleverandører, at der er faktureret arbejdskraft indenfor mange forskellige brancher, at der ikke ses afholdt driftsudgifter, at betalinger er videreoverført til udlandet, at ejeren har oplyst, at han ikke har kendskab til aktiviteterne i virksomheden, og at CVR-nummeret er blevet anvendt af tredjemand.
[virksomhed3] A/S, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3]. [virksomhed3] blev stiftet den 30. april 2012. [virksomhed3] er under konkurs. [virksomhed3] har branchekoden 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n” og bibrancherne 439910 ”Murere”, 431100 ”Nedrivning” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3]’s formål var produktion.
[virksomhed3] har i den omhandlede periode været registreret med 9-12 ansatte og 5-11 årsværk.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
28.07.2020 | 3723 | 24.500,00 kr. | 6.125,00 kr. | 30.625,00 kr. |
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport og flytning”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen i forbindelse med kontrol af [virksomhed3] har vurderet, at [virksomhed3]’s eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed3]’s bankkonto tømmes efter indsætninger og videreoverføres til udlandet, at [virksomhed3] efter 1. juni 2020 ikke har angivet moms, og at [virksomhed3] i den efterfølgende periode ikke har haft ansatte, som har kunnet levere de fakturerede ydelser.
[virksomhed4], CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev startet den 3. september 2019. Enkeltmandsvirksomheden er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 493110 ”Rutebuskørsel, by- og nærtrafik”, 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel” og 782000 ”Vikarbureauer”.
[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte efter februar 2020.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.06.2020 | 1329 | 19.500,00 kr. | 4.875,00 kr. | 24.375,00 kr. |
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Chauffør kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed4] og har vurderet, at [virksomhed4]’s eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed4] ikke har anvendt underleverandører, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed4], og at den registrerede ejer har været udrejst en stor del af virksomhedens levetid.
[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5]. [virksomhed5] blev stiftet den 13. marts 2018 og er opløst efter konkurs. [virksomhed5] havde branchekoden 463890 ”Specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n.” og bibrancherne 812290 ”Anden Rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler”, 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 782000 ”Vikarbureauer”.
[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte efter december 2019.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
21.08.2020 | 55 | 30.140,00 kr. | 7.535,00 kr. | 37.675,00 kr. |
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Chauffør kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed5] og har vurderet, at [virksomhed5]’ eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed5], at bankindestående bliver overført til udlandet, at lønindberetningerne er blevet anset for at være fiktive, og at der ikke er foretaget korrekt momsangivelse.
[virksomhed6], CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6]. [virksomhed6] blev startet den 18. juni 2020 og er ophørt den 21. marts 2022. [virksomhed6] var en enkeltmandsvirksomhed og havde branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” og bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”.
[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte efter december 2020.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
15.05.2021 | 10229 | 12.150,00 kr. | 3.037,50 kr. | 15.187,50 kr. |
26.06.2021 | 10400 | 22.156,00 kr. | 5.539,00 kr. | 27.695,00 kr. |
27.07.2021 | 10499 | 25.136,00 kr. | 6.284,00 kr. | 31.420,00 kr. |
09.08.2021 | 10515 | 15.498,00 kr. | 3.874,50 kr. | 19.372,50 kr. |
26.08.2021 | 10528 | 27.250,00 kr. | 6.812,50 kr. | 34.062,50 kr. |
I alt | 102.190,00 kr. | 25.547,50 kr. | 127.737,50 kr. | |
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” og ”Transport”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed6] og har vurderet, at [virksomhed6]’s eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed6] ikke har angivet moms, at [virksomhed6] har udstedt fakturaer indenfor forskelligartede brancher, at bankoplysningerne anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed6], at [virksomhed6] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, og at bankindestående bliver overført til udlandet.
[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed7]. [virksomhed7] blev stiftet den 10. maj 2021 og er ophørt efter konkurs den 21. december 2023. [virksomhed7] havde branchekoden 812100 ”Almindelige rengøring i bygninger”. [virksomhed7]’ formål var rengøringsydelser samt hermed beslægtet virksomhed.
[virksomhed7] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
05.11.2021 | 80 | 20.750,00 kr. | 5.187,50 kr. | 25.937,50 kr. |
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed7] og har vurderet, at [virksomhed7]’ eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed7], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed7], at [virksomhed7] ikke har anvendt underleverandører, at [virksomhed7] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, og at bankindestående er blevet overført til udlandet.
[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8]. [virksomhed8] blev stiftet den 30. oktober 2020 og er ophørt efter konkurs den 14. november 2023. [virksomhed8] havde branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed8]s formål var at drive virksomhed med investering i aktier og anparter samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
[virksomhed8] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
06.12.2021 | 1550 | 15.250,00 kr. | 3.812,50 kr. | 19.062,50 kr. | |||
21.12.2021 | 1578 | 20.150,00 kr. | 5.037,50 kr. | 25.187,50 kr. | |||
28.12.2021 | 1595 | 20.250,00 kr. | 5.062,50 kr. | 25.312,50 kr. | |||
19.01.2022 | 1655 | 10.120,00 kr. | 2.530,00 kr. | 12.650,00 kr. | |||
22.01.2022 | 1669 | 15.150,00 kr. | 3.787,50 kr. | 18.937,50 kr. | |||
I alt | 80.920,00 kr. | 20.230,00 kr. | 101.150,00 kr. | ||||
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Transport”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed8] og har vurderet, at [virksomhed8]s eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed8] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, at bankindestående er blevet overført til udlandet, at bankoplysningerne på fakturaerne i flere tilfælde ikke tilhører [virksomhed8], og at [virksomhed8] ikke har reageret på styrelsens henvendelser.
[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed9]. [virksomhed9] blev stiftet den 6. juli 2020 og er ophørt efter konkurs den 24. april 2023. [virksomhed9] havde branchekoden 812290 ”Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler” og bibranchen 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed9]’ formål var rengøring af virksomheder.
[virksomhed9] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
25.11.2021 | 1112 | 21.150,00 kr. | 5.287,50 kr. | 26.437,50 kr. | |||
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed9], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed9], at styrelsen har frataget [virksomhed9]’ registreringer, da [virksomhed9] ikke har været tilgængelig på sin adresse og ikke har reageret på styrelsens henvendelser.
[virksomhed10] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed10]. [virksomhed10] blev stiftet den 1. marts 2016 og er ophørt efter konkurs den 6. december 2022. [virksomhed10] havde branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibrancherne 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 970000 ”Husholdninger med ansat medhjælp”. [virksomhed10]’s formål er at drive rengøring- og transportvirksomhed samt anden i forbindelse hermed beslægtet virksomhed.
[virksomhed10] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
01.10.2021 | 5138 | 22.150,00 kr. | 5.537,50 kr. | 27.687,50 kr. | |||
18.10.2021 | 5185 | 19.250,00 kr. | 4.812,50 kr. | 24.062,50 kr. | |||
I alt | 41.400,00 kr. | 10.350,00 kr. | 51.750,00 kr. | ||||
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Transport kørsel”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed10], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed10], at styrelsen i forbindelse med kontrol har anset [virksomhed10] for at have anvendt fiktive fakturaer til at dække over sorte lønninger, og at styrelsen har pålagt A-skat og AM-bidrag herfor.
[virksomhed11] ApS, CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed11]. [virksomhed11] blev stiftet den 31. juli 2013 og er ophørt efter konkurs den 22. december 2022. [virksomhed11] havde branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” og bibrancherne 494100 ”Vejgodstransport”, 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser” og 465100 ”Engroshandel med computere, ydre enheder og software”.
[virksomhed11] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
29.01.2021 | 120 | 23.000,00 kr. | 5.750,00 kr. | 28.750,00 kr. | |||
15.02.2021 | 367 | 22.000,00 kr. | 5.500,00 kr. | 27.500,00 kr. | |||
28.02.2021 | 381 | 23.430,00 kr. | 5.857,50 kr. | 29.287,50 kr. | |||
08.03.2021 | 370 | 10.215,00 kr. | 2.553,75 kr. | 12.768,75 kr. | |||
23.03.2021 | 399 | 10.140,00 kr. | 2.535,00 kr. | 12.675,00 kr. | |||
I alt | 88.785,00 kr. | 22.196,25 kr. | 110.981,25 kr. | ||||
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” for januar, februar og marts. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed11], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed11], og at [virksomhed11]’s momsregistrering er blevet afmeldt den 21. maj 2021.
[virksomhed12] ApS, CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed12]. [virksomhed12] blev stiftet den 5. juli 2021 og er fortsat aktiv. [virksomhed12] har branchekoden 522990 ”Andre tjenesteydelser i forbindelse med transport” og bibranchen ”Almindelig rengøring i bygninger”. [virksomhed12]s formål er at udøve virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil.
[virksomhed12] har ikke været registreret med ansatte.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
08.09.2021 | 5110 | 16.150,00 kr. | 4.037,50 kr. | 20.187,50 kr. | |||
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed12], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed12], at [virksomhed12] ikke har angivet moms i 2021, at [virksomhed12] er blevet frataget sine registreringer i 2022 idet [virksomhed12] ikke har været tilgængelig på sin adresse eller har reageret på styrelsens henvendelser.
[virksomhed13] ApS, CVR-nr. [...12], herefter [virksomhed13]. [virksomhed13] blev stiftet den 22. november 2018 og er under konkurs. [virksomhed13] har branchekoden 812900 ”Andre rengøringsydelser”. [virksomhed13]s formål er at drive rengøringsvirksomhed samt anden virksomhed efter direktionens skøn.
[virksomhed13] har i perioden været registreret med 13-20 ansatte svarende til 10-16 årsværk.
Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
12.06.2021 | 1500 | 14.150,00 kr. | 3.537,50 kr. | 17.687,50 kr. | |||
Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Chauffør kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen tilhører et andet selskab end [virksomhed13], og at [virksomhed13] ikke har reageret på styrelsens henvendelser i forbindelse med en kontrol af deres momstilsvar.
[virksomhed14], CVR-nr. [...13], blev startet den 5. januar 2021 og er ophørt den 15. juli 2022. [virksomhed14] havde branchekoden 811000 ”Kombinerede serviceydelser”.
[virksomhed14] har i perioden været registreret med 13-20 ansatte svarende til 10-16 årsværk.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
08.02.2022 | 188 | 22.150,00 kr. | 5.537,50 kr. | 27.687,50 kr. | |||
31.03.2022 | 12 | 25.250,00 kr. | 6.312,50 kr. | 31.562,50 kr. | |||
I alt | 47.400,00 kr. | 11.850,00 kr. | 59.250,00 kr. | ||||
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Transport” og ”Chauffør kørsel”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen tilhører et andet selskab end [virksomhed14], og at [virksomhed14] ikke har reageret på styrelsens henvendelser.
[virksomhed15] ApS, CVR-nr. [...14], herefter [virksomhed15], blev stiftet den 17. december 2020 og er ophørt den 25. september 2023. [virksomhed15] havde branchekoden 494100 ”Vejgodstransport” og bibranchen 463410 ”Engroshandel med øl, mineralvand, frugt- og grøntsagssaft”. [virksomhed15]’s formål er at drive vognmandsforretning og anden dermed beslægtet virksomhed.
[virksomhed15] har i perioden været registreret med 13-20 ansatte svarende til 10-16 årsværk.
Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms | |||
02.03.2022 | 1540 | 21.050,00 kr. | 5.262,50 kr. | 26.312,50 kr. | |||
10.03.2022 | 1537 | 12.450,00 kr. | 3.112,50 kr. | 15.562,50 kr. | |||
28.03.2022 | 1712 | 15.250,00 kr. | 3.812,50 kr. | 19.062,50 kr. | |||
I alt | 48.750,00 kr. | 12.187,50 kr. | 60.937,50 kr. | ||||
Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Transport”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed15], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed15], at [virksomhed15] ikke har angivet korrekt moms i 2022, og at [virksomhed15] ikke har reageret på styrelsens henvendelser.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med 161.796 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter til 14 underleverandører.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført (uddrag):
”1. Moms
...
Skattestyrelsen har konstateret, at der i 2022 er en forskel mellem den angivne salgsmoms og bogføringen på 22.306 kr. I henhold til momslovens § 4 skal der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Salgsmomsen i 2022 ændres således med 22.306 kr.
Købsmoms
Skattestyrelsen har konstateret, at der i 2022 er en forskel mellem den angivne købsmoms og bogføringen på 12.134 kr. Der er angivet for lidt købsmoms og dette vil blive regulerede i henhold til nedenstående opgørelse, da der er dokumentation for omkostninger i form af bilag i henhold til momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 81.
Fakturafabrikker
Skattestyrelsen har konstateret, at du har betalt fiktive fakturaer fra fakturafabrikkerne i henhold til nedenstående.
Selskab | År | Beløb eksklusiv moms | Moms |
[virksomhed2] | 2020 | 91.440 | 22.860 |
[virksomhed3] A/S | 2020 | 24.500 | 6.125 |
[virksomhed4] | 2020 | 19.500 | 4.875 |
[virksomhed5] ApS | 2020 | 30.140 | 7.535 |
[virksomhed6] | 2021 | 102.190 | 25.548 |
[virksomhed7] ApS | 2021 | 20.750 | 5.188 |
[virksomhed8] ApS | 2021/2022 | 80.920 | 20.230 |
SUM | 369.440 | 92.361 |
I beskrivelsen af disse virksomheder i punkt 1.1. fremgår der en række forhold, der bevirker, at Skattestyrelsen anser virksomhederne for at være fakturafabrikker.
Fælles for virksomhederne er, at de ikke har haft den fornødne arbejdskraft, til at udføre de ydelser der er udstedt fakturaer for. Derudover har personen bag [virksomhed3] A/S selv erkendt i retten, at han har udstedt fiktive fakturaer.
Der er ikke fradrag for fiktive fakturaer i henhold til momsbekendtgørelsens § 81. Dette understøttes af EU-domstolens sag 712/17 og SKM 2009.325.ØLR. I henhold til SKM 2019.231.HR gør det ingen forskel, om du var i god tro i forhold leverancens eksistens.
Det gør således ingen forskel, i forhold til Skattestyrelsen nægtelse af fradrag for de pågældende fakturaer, at der indsendes yderligere bilag/dokumentation vedrørende beløbene.
Tvivl om levering
Skattestyrelsen har for nedenstående selskaber vurderet, at der er tvivl om, at selskaberne har kunne levere de angivne ydelser på fakturaerne.
Selskab | År | Beløb eksklusiv moms | Moms |
[virksomhed9] ApS | 2021 | 21.150 | 5.288 |
[virksomhed10] ApS | 2021 | 41.400 | 10.350 |
[virksomhed11] ApS | 2021 | 88.785 | 22.196 |
[virksomhed12] ApS | 2021 | 16.150 | 4.038 |
SUM | 167.485 | 41.872 |
Begrundelsen for, at der ikke kan godkendes fradrag er:
Når der er tvivl om, at selskabet har kunne levere en ydelse, er der, i henhold til domspraksis, en skærpet bevisbyrde for fakturaens realitet, for den som ønsker fradrag for fakturaen, herunder henvises til SKM 2009.325.ØLR. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at du ikke har løftet denne bevisbyrde.
Manglende overholdelse af fakturakrav
Selskab | År | Beløb eksklusiv moms (kr.) | Moms (kr.) |
[virksomhed13] ApS | 2021 | 14.150 | 3.537 |
[virksomhed14] | 2022 | 47.360 | 11.840 |
[virksomhed15] ApS | 2022 | 48.750 | 12.186 |
SUM | 110.260 | 27.563 |
For virksomhederne [virksomhed13] ApS, [virksomhed14] og [virksomhed15] ApS er det fælles for fakturaerne, at de ikke overholder fakturakravene i henhold til momsbekendtgørelsens § 57 i forhold til angivelse af på, hvilken adresse og datoer, arbejdet er udført, samt hvem der har udført arbejdet.
Derudover har virksomhederne heller ikke reageret ved Skattestyrelsens kontrol af virksomhederne moms.
Skattestyrelsen finder det endvidere mistænkeligt, at virksomhederne har ikke har fået indbetalt fakturabeløbene på sin egen bankkonto, men en opsamlingskonto i [finans1].
På baggrund af ovenstående nægtes der fradrag for købsmomsen for ovenstående virksomheder.
...”
Skattestyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
”...
Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen som helhed.
...
Materielt
Med henvisning til oplysninger om underleverandørerne, der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, fastholder Skattestyrelsen, at virksomheden nægtes fradrag for moms med henvisning til momslovens § 37.
Skattestyrelsen finder ikke, at der forligger faktisk leverance af ydelser til virksomheden, som momsfradraget, lovhjemlet i momslovens § 37, stk. 1, baserer sig på. Der er blandt andet henset til, at samtlige underleverandører enten er under konkursbehandling, gået konkurs eller ophørte og underleverandørerne har i flere tilfælde ikke afregnet moms.
Herefter påhviler det virksomheden at løfte bevisbyrden for, at virksomheden er berettiget til at få fradrag for købsmomsen angivet for de enkelte kvartaler i de påklagede indkomstår.
De fremlagte fakturaer opfylder ikke de forskriftmæssige krav til fakturaer jf. dagældende momsbekendtgørelse § 58. Fakturaerne indeholder ikke angivelse af omfanget og arten af de leverede ydelser og de indeholder ikke angivelse af tidspunkter for ydelsernes levering men blot udførte tidsperiode, hvilket ikke anses at være tilstrækkelig.
Det ses derfor ikke hvilket arbejde, der er udført, hvem der har udført arbejdet, hvornår det er udført og antal tilgåede timer til det udførte arbejde. Fakturaerne og det udførte arbejde er ligeledes ikke understøttet af dokumentation.
Hertil henvises til byretsdommen offentliggjort som SKM2021.394.BR, som er stadfæstet af Østre Landsret og offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Det forhold, at fakturaerne er betalt ved bankoverførelser ændrer ikke på, at der efter Skattestyrelsens opfattelse er tale om fiktive fakturaer og at der ikke er sket faktisk leverance. Forholdet er understøttet af nævnte landsretsdom.
Ud fra det fremlagte materiale og det oplyste i klagesagen finder Skattestyrelsen ikke virksomheden har dokumenteret, at fakturaerne dækker over momspligtige leverancer.
Henset til selskabet ikke har løftet den påhvilende bevisbyrde for at være berettiget til momsfradrag, fastholder Skattestyrelsen de momsmæssige ændringer, der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse.
...”
Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med 161.796 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022.
Til støtte for påstanden har virksomheden den 30. august 2023 anført (uddrag):
”...
Min personlige historie om helbred og arbejde
Jeg bliver nødt til at gå tilbage til før den tid, jeg startede mit vognmandsfirma.
Jeg blev diagnosticeret med posttraumatisk Stresssyndrom (PTSD) i 2007, som betød, at jeg ikke kunne fortsætte på arbejdsmarkedet under normale vilkår hos en arbejdsgiver, da jeg hurtigt uden særlig grund blev sur og ophidset og fik det dårligere og dårligere. Derfor ønskede jeg i stedet for at fortsætte på arbejdsmarkedet som selvstændig vognmand, så jeg selv kunne styre min arbejdstid og ikke skulle være under pres fra en arbejdsgiver og det var grunden til, at jeg i foråret 2008 købte en brugt varevogn, efter at have været sygemeldt i en periode, hvor jeg heller ikke fik det bedre af at gå hjemme (Se bilag 1 og bilag 2)
Efter at have startet som selvstændig vognmand i 2008 kom desværre finanskrisen, som betød, at jeg fik endnu større psykisk belastning, fordi jeg næsten ikke kunne tjene penge. Og efterfølgende blev jeg nødt til at kontakte kommunen med henblik på at finde en løsning på mit fremtidige arbejdsliv. Kommunen foreslog, at jeg kunne søge fleksjob som selvstændig, hvilket jeg selv ikke var klar over, man kunne. Dette gav mig et håb for fremtiden og da jeg fik tilkendt fleksjob i 2011, fandt jeg en chauffør, som kunne arbejde for mig og hvor det kunne passe ind med, at jeg også kunne varetage et fleksjob på op til ca. 15 timer om ugen med 1 fast tur fra [adresse1] til [virksomhed16] i [by1] 2 gange om ugen a 6-7 timer pr. gang, som gav en rigtig god og fast indtjening. Desværre måtte jeg stoppe helt med den tur i september 2020 på grund af, at en af mine medarbejdere stoppe og jeg blev derfor nødt til at tage mig af nogle andre opgaver. Heldigvis blev turen fra [adresse1] til [virksomhed16] registreret gennem [virksomhed17] elektronisk fra 2015 og frem til september 2020 med mit mobiltelefonnummer, som er [...], og som var den eneste tur, jeg kørte og de andre ture blev kørt med chauffør. I er velkomne til at få dette bekræftet af både [virksomhed17] og af [person2], som ejer [virksomhed18] på [adresse1] (Se bilag 3).
Jeg er flere gange blevet kontaktet af folk, som havde svært ved at starte på arbejdsmarkedet i Danmark og hvor jeg følte, at jeg kunne være behjælpelig med at ansætte dem på den betingelse, at det skulle være en belastning for mig. Nogle af dem havde aldrig været på arbejdsmarkedet. Jeg ansatte dem og købte en anden billig, brugt varevogn, selv om jeg var klar over, at der ikke var nogen særlig indtjening for mig på grund af, at de var uerfarne som både chauffører og arbejdsmæssig, dvs. der var mange skader på både varerne, de kørte med og varevognen og det var slet ikke en økonomisk fordel for mig. Jeg kan fortælle, at den ene af dem i dag kører lastbil som renovationsarbejder i en kommune på Sjælland og grunden til, at jeg oplyser jer om dette er, at de fleste, der har været ansat hos mig, var folk der havde det svært ved at blive tilknyttet arbejdsmarkedet på grund af sprogvanskeligheder og manglende integrering i det danske samfund. Jeg har selv mærket, hvor svært mig eget arbejdsliv i Danmark har været.
Klage over 1: Moms
Brevet af 27. marts 2023 fra Skattestyrelsen kom som et chok for mig, da jeg altid har været sikker på, at jeg har kørt et rent og lovligt firma og de fleste af fakturaerne har jeg tjekket op på cvr.numrene på Virk.dk, og cvr.numrene har været registreret som lovlige på det tidspunkt. Min fejl har åbenbart været, at jeg ikke vidste, at jeg skulle tjekke, hvor mange ansatte, der var registreret i firmaet, og om det var under konkurs, samt tjekke firmaets regnskaber mm. Det har Skattestyrelsen efterfølgende oplyst mig om, at man skal gøre.
Jeg kan oplyse, at jeg tilfældigvis sad på [virksomhed19] på [by2] og fik kontakt med en mand, som hed [person3], CPR-nr.. [...], [adresse2], [by3] (se bilag 4) Til orientering har jeg anmeldt [person3] til [politiet], j.nr. [sag1], vi begyndte at tale om arbejde og jeg fortalte ham, at jeg dels på grund af min helbredstilstand havde svært ved at klare opgaverne, og dels på grund af, at min medarbejder var stoppet (I kan se disse oplysninger hos SKAT). Han svarede, at lige præcis de opgaver, jeg udførte, havde han lavet aftaler med nogle forskellige firmaer om at skaffe arbejde til mod en lille procentdel til ham selv og at firmaerne så skulle udsende fakturaer.
Jeg synes, det fungerede fint bortset fra, at de tog overpriser og jeg tænkte på, at det kunne være fordi [person3]s procentdel var lagt oveni.
Jeg synes, at jeg er blevet bondefanget, da turene blev kørt og varerne leveret til kunderne og efterfølgende betalte jeg for ydelserne. Fakturaerne blev sendt samlet alt efter hvor mange kørselsopgaver, der var pr. måned og i nogle tilfælde blev der sendt 2 fakturaer pr. måned.
Jeg kan fortælle, at jeg har været på arbejdsmarkedet siden 1989 og at jeg altid har haft ren mel i posen og aldrig tidligere har haft problemer med Skattevæsnet.
Jeg mener, at Skattestyrelsens afgørelse er uretfærdig, dels på baggrund af det ovenfor anførte og del fordi jeg har betalt samtlige fakturaer via bankoverførsler.
Jeg har brugt Revisionsfirmaet [virksomhed20], som skulle hjælpe mig med denne sag, men jeg har desværre ikke fået noget ud af firmaets hjælp. Bla. var det meningen, at revisionsfirmaet skulle sende de informationer og bilag til Skattestyrelsen, som jeg har sendt til Skatteankestyrelsen i dag.
...”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandører på i alt 161.796 kr. for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Nægtelsen skyldes, at Skattestyrelsen har anset virksomhedens fakturaer fra underleverandørerne for ikke at være reelle og for ikke at opfylde fakturakravene.
Retsgrundlaget
Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):
”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er
1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,
...”
Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.
Af § 81 i momsbekendtgørelse nr. 2246 af 30. november 2021 og § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:
”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”
Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsernes § 57, stk. 1, og § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:
”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.
Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.
Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter virksomheden pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Fakturaerne indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsens § 57 og § 58, stk. 1, nr. 5 og 6, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.
Der påhviler derfor virksomheden en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer.
Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation i form af samarbejdsaftaler eller andet, som understøtter fakturaerne. Virksomheden har desuden ikke bevaret kopi af timesedlerne og har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR. Der foreligger endvidere ikke oplysninger om, hvem der har udført arbejdet.
Størstedelen af underleverandørerne har ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR, underleverandørerne har i flere tilfælde ikke afregnet moms, jf. SKM2024.101.BR, og størstedelen af underleverandørerne er enten under konkurs, gået konkurs eller ophørt.
Flere af underleverandørerne har været registreret med branchekoder og formål, som ikke stemmer overens med de fakturerede ydelser, flere har anvendt betalingsoplysninger, som ikke tilhører underleverandøren, og flere har anvendt samme betalingsoplysninger. Herudover har flere af underleverandørerne videreoverført de fakturerede beløb til udlandet, og flere har ikke afholdt almindelige driftsudgifter. Endvidere foreligger der for flere underleverandører usædvanlige forretningsmæssige forhold.
Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.
Det forhold, at fakturaerne er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at leveringer af ydelser har fundet sted, hvorfor dette ikke kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.