Kendelse af 26-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024

Journalnr. 23-0078755

Klagepunkt

Skattestyrelsens
afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens
afgørelse

Indkomståret 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

10.846 kr.

0 kr.

Forhøjes til 16.558 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

68.604 kr.

0 kr.

Forhøjes til 104.729 kr.

Indkomståret 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

24.374 kr.

0 kr.

Forhøjes til 30.468 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

154.166 kr.

0 kr.

Forhøjes til 192.707 kr.

Indkomståret 2022

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor

2.022 kr.

0 kr.

Forhøjes til 2.527 kr.

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor

12.786 kr.

0 kr.

Forhøjes til 15.983 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1], CVR-nr. [...1], herefter virksomheden, blev startet den 1. april 2008 og er ophørt den 31. marts 2022. Virksomheden har været ejet af [person1]. Virksomheden var registreret under branchekoden ”532000 Andre post- og kurertjenester”.

Virksomheden har i den omhandlede periode været registreret med 2-5 ansatte, svarende til 2-5 årsværk. Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har indberettet løn med 1.163.054 kr. i 2020, 931.474 kr. i 2021 og 150.232 kr. i 2022, i alt 2.244.760 kr. Lønningerne er fordelt på henholdsvis 7 ansatte i 2020, 7 ansatte i 2021 og 2 ansatte i 2022.

Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har været moms- og arbejdsgiverregistreret i den omhandlede periode. Virksomheden har afregnet moms halvårligt for perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2021 og kvartalsvis fra 1. januar 2022.

Virksomheden har angivet følgende momstilsvar:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

1. halvår 2020

251.060,00 kr.

106.136,00 kr.

144.924,00 kr.

2. halvår 2020

297.550,00 kr.

140.576,00 kr.

156.974,00 kr.

I alt

548.610,00 kr.

246.712,00 kr.

301.898,00 kr.

1. halvår 2021

252.822,00 kr.

133.768,00 kr.

119.054,00 kr.

2. halvår 2021

312.523,00 kr.

149.956,00 kr.

162.567,00 kr.

I alt

565.345,00 kr.

283.724,00 kr.

281.621,00 kr.

1. kvartal 2022

126.733,00 kr.

78.515,00 kr.

48.218,00 kr.

I alt

126.733,00 kr.

78.515,00 kr.

48.218,00 kr.

Total

1.240.688,00 kr.

608.951,00 kr.

631.737,00 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol forhøjet virksomhedens købsmoms med 123.881,75 kr. for nedenstående underleverandører for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Styrelsen har oplyst, at forhøjelsen skyldes, at virksomheden er blevet nægtet fradrag for afholdte udgifter til nedenstående underleverandører.

Underleverandører

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed2]

91.440,00 kr.

22.860,00 kr.

114.300,00 kr.

[virksomhed3] A/S

24.500,00 kr.

6.125,00 kr.

30.625,00 kr.

[virksomhed4]

19.500,00 kr.

4.875,00 kr.

24.375,00 kr.

[virksomhed5] ApS

30.140,00 kr.

7.535,00 kr.

37.675,00 kr.

[virksomhed6]

102.190,00 kr.

25.548,00 kr.

127.737,50 kr.

[virksomhed7] ApS

20.750,00 kr.

5.187,50 kr.

25.937,50 kr.

[virksomhed8] ApS

80.920,00 kr.

20.230,00 kr.

101.150,00 kr.

[virksomhed9] ApS

21.150,00 kr.

5.287,50 kr.

26.437,50 kr.

[virksomhed10] ApS

88.785,00 kr.

22.196,25 kr.

110.981,25 kr.

[virksomhed11] ApS

16.150,00 kr.

4.037,50 kr.

20.187,50 kr.

I alt

495.525,00 kr.

123.881,75 kr.

619.406,25 kr.

Skattestyrelsen har som følge af nægtelsen af fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 272.798 kr., idet Skattestyrelsen har anset betalingerne af fakturaerne for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har ikke medtaget faktura 2020-9156 fra underleverandøren [virksomhed2], idet Skattestyrelsen ikke har fundet, at fakturaen er betalt.

Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:

[virksomhed2], CVR-nr. [...2], blev startet den 3. september 2019. Enkeltmandsvirksomheden er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed2] havde branchekoden 412000 ”Opførelse af bygning” og bibrancherne 4941000 ”Vejgodstransport, 782000 Vikarbureauer” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.

[virksomhed2] har været registreret med 1 ansat og 0,81 årsværk i maj 2020.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

20.04.2020

2020-9156

30.000,00 kr.

7.500,00 kr.

37.500,00 kr.

12.05.2020

2020-9919

20.200,00 kr.

5.050,00 kr.

25.250,00 kr.

24.05.2020

2020-9992

20.200,00 kr.

5.050,00 kr.

25.250,00 kr.

20.06.2020

2020-9982

21.040,00 kr.

5.260,00 kr.

26.300,00 kr.

I alt

91.440,00 kr.

22.860,00 kr.

114.300,00 kr.

Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” og ”Transport”. De enkelte faktureringer er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.

Faktura 2020-9156 er ifølge virksomhedens bankoplysninger betalt den 24. april 2020.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] ikke har angivet moms efter 4. kvartal 2019, at [virksomhed2] bogføringssystem kun er anvendt til at udstede og bogføre fakturaer, at bankkontiene på fakturaerne i flere tilfælde tilhører tredjemand, at [virksomhed2] ikke har anvendt underleverandører, at der er faktureret arbejdskraft indenfor mange forskellige brancher, at der ikke ses afholdt driftsudgifter, at betalinger er videreoverført til udlandet, at ejeren har oplyst, at han ikke har kendskab til aktiviteterne i virksomheden, og at CVR-nummeret er blevet anvendt af tredjemand.

[virksomhed3], CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3]. [virksomhed3] blev stiftet den 30. april 2012. [virksomhed3] er under konkurs. [virksomhed3] har branchekoden 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n” og bibrancherne 439910 ”Murere”, 431100 ”Nedrivning” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3]’s formål var produktion.

[virksomhed3] har i den omhandlede periode været registreret med 9-12 ansatte og 5-11 årsværk.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

28.07.2020

3723

24.500,00 kr.

6.125,00 kr.

30.625,00 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport og flytning”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen i forbindelse med kontrol af [virksomhed3] har vurderet, at [virksomhed3]’s eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed3]’s bankkonto tømmes efter indsætninger og videreoverføres til udlandet, at [virksomhed3] efter 1. juni 2020 ikke har angivet moms, og at [virksomhed3] i den efterfølgende periode ikke har haft ansatte, som har kunnet levere de fakturerede ydelser.

[virksomhed4], CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed4], blev opstartet den 3. september 2019. Enkeltmandsvirksomheden er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 493110 ”Rutebuskørsel, by- og nærtrafik”, 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel” og 782000 ”Vikarbureauer”.

[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte efter februar 2020.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.06.2020

1329

19.500,00 kr.

4.875,00 kr.

24.375,00 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Chauffør kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed4] og har vurderet, at [virksomhed4]’s eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed4] ikke har anvendt underleverandører, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed4], og at den registrerede ejer har været udrejst en stor del af virksomhedens levetid.

[virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed5]. [virksomhed5] blev stiftet den 13. marts 2018 og er opløst efter konkurs. [virksomhed5] havde branchekoden 463890 ”Specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n.” og bibrancherne 812290 ”Anden Rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler”, 532000 ”Andre post- og kurertjenester” og 782000 ”Vikarbureauer”.

[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte efter december 2019.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

21.08.2020

55

30.140,00 kr.

7.535,00 kr.

37.675,00 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Chauffør kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed5] og har vurderet, at [virksomhed5]’ eneste formål i perioden har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed5], at bankindestående bliver overført til udlandet, at lønindberetningerne er blevet anset for at være fiktive, og at der ikke er foretaget korrekt momsangivelse.

[virksomhed6], CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed6]. [virksomhed6] blev startet den 18. juni 2020 og er ophørt den 21. marts 2022. [virksomhed6] var en enkeltmandsvirksomhed og havde branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” og bibranchen 494100 ”Vejgodstransport”.

[virksomhed6] har ikke været registreret med ansatte efter december 2020.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

15.05.2021

10229

12.150,00 kr.

3.037,50 kr.

15.187,50 kr.

26.06.2021

10400

22.156,00 kr.

5.539,00 kr.

27.695,00 kr.

27.07.2021

10499

25.136,00 kr.

6.284,00 kr.

31.420,00 kr.

09.08.2021

10515

15.498,00 kr.

3.874,50 kr.

19.372,50 kr.

26.08.2021

10528

27.250,00 kr.

6.812,50 kr.

34.062,50 kr.

I alt

102.190,00 kr.

25.547,50 kr.

127.737,50 kr.

Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” og ”Transport”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed6] og har vurderet, at [virksomhed6]’s eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed6] ikke har angivet moms, at [virksomhed6] har udstedt fakturaer indenfor forskelligartede brancher, at bankoplysningerne anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed6], at [virksomhed6] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, og at bankindestående bliver overført til udlandet.

[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed12]. [virksomhed12] blev stiftet den 10. maj 2021 og er ophørt efter konkurs den 21. december 2023. [virksomhed12] havde branchekoden 812100 ”Almindelige rengøring i bygninger”. [virksomhed12]’ formål var rengøringsydelser samt hermed beslægtet virksomhed.

[virksomhed12] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

05.11.2021

80

20.750,00 kr.

5.187,50 kr.

25.937,50 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgift vedrører ”Transport”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed12] og har vurderet, at [virksomhed12]’ eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed12], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed12], at [virksomhed12] ikke har anvendt underleverandører, at [virksomhed12] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, og at bankindestående er blevet overført til udlandet.

[virksomhed8] ApS, CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed8]. [virksomhed8] blev stiftet den 30. oktober 2020 og er ophørt efter konkurs den 14. november 2023. [virksomhed8] havde branchekoden 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 494100 ”Vejgodstransport”. [virksomhed8]s formål var at drive virksomhed med investering i aktier og anparter samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

[virksomhed8] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

06.12.2021

1550

15.250,00 kr.

3.812,50 kr.

19.062,50 kr.

21.12.2021

1578

20.150,00 kr.

5.037,50 kr.

25.187,50 kr.

28.12.2021

1595

20.250,00 kr.

5.062,50 kr.

25.312,50 kr.

19.01.2022

1655

10.120,00 kr.

2.530,00 kr.

12.650,00 kr.

22.01.2022

1669

15.150,00 kr.

3.787,50 kr.

18.937,50 kr.

I alt

80.920,00 kr.

20.230,00 kr.

101.150,00 kr.

Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Transport”. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaerne er angivet med bankkonto [...63].

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.

Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen har foretaget kontrol af [virksomhed8] og har vurderet, at [virksomhed8]s eneste formål har været at udstede fiktive fakturaer. Styrelsen har i den forbindelse oplyst, at [virksomhed8] ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, at bankindestående er blevet overført til udlandet, at bankoplysningerne på fakturaerne i flere tilfælde ikke tilhører [virksomhed8], og at [virksomhed8] ikke har reageret på styrelsens henvendelser.

[virksomhed9] ApS, CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed9]. [virksomhed9] blev stiftet den 6. juli 2020 og er ophørt efter konkurs den 24. april 2023. [virksomhed9] havde branchekoden 812290 ”Anden rengøring af bygninger og rengøring af erhvervslokaler” og bibranchen 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed9]’ formål var rengøring af virksomheder.

[virksomhed9] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

25.11.2021

1112

21.150,00 kr.

5.287,50 kr.

26.437,50 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed9], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed9], at styrelsen har frataget [virksomhed9]’ registreringer, da [virksomhed9] ikke har været tilgængelig på sin adresse og ikke har reageret på styrelsens henvendelser.

[virksomhed10] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed10]. [virksomhed10] blev stiftet den 31. juli 2013 og er ophørt efter konkurs den 22. december 2022. [virksomhed10] havde branchekoden 782000 ”Vikarbureauer” og bibrancherne 494100 ”Vejgodstransport”, 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser” og 465100 ”Engroshandel med computere, ydre enheder og software”.

[virksomhed10] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende fakturaer fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29.01.2021

120

23.000,00 kr.

5.750,00 kr.

28.750,00 kr.

15.02.2021

367

22.000,00 kr.

5.500,00 kr.

27.500,00 kr.

28.02.2021

381

23.430,00 kr.

5.857,50 kr.

29.287,50 kr.

08.03.2021

370

10.215,00 kr.

2.553,75 kr.

12.768,75 kr.

23.03.2021

399

10.140,00 kr.

2.535,00 kr.

12.675,00 kr.

I alt

88.785,00 kr.

22.196,25 kr.

110.981,25 kr.

Af fakturaerne fremgår, at udgifterne vedrører ”Chauffør kørsel” for januar, februar og marts. Faktureringerne er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for de afholdte udgifter.

Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaerne ikke tilhører [virksomhed10], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed10], og at [virksomhed10]’s momsregistrering er blevet afmeldt den 21. maj 2021.

[virksomhed11] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed11]. [virksomhed11] blev stiftet den 5. juli 2021 og er fortsat aktiv. [virksomhed11] har branchekoden 522990 ”Andre tjenesteydelser i forbindelse med transport” og bibranchen ”Almindelig rengøring i bygninger”. [virksomhed11]s formål er at udøve virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil.

[virksomhed11] har ikke været registreret med ansatte.

Virksomheden har fremlagt følgende faktura fra underleverandøren, som virksomheden har angivet fradrag for købsmoms af:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

08.09.2021

5110

16.150,00 kr.

4.037,50 kr.

20.187,50 kr.

Af fakturaen fremgår, at udgiften vedrører ”Transport kørsel”. Faktureringen er angivet med ét samlet beløb uden yderligere specifikationer. Fakturaen er angivet med bankkonto [...63].

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftale, timesedler eller anden dokumentation for den afholdte udgift.

Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen anført på fakturaen ikke tilhører [virksomhed11], men er en [finans1] opsamlingskonto, som ikke har relation til [virksomhed11], at [virksomhed11] ikke har angivet moms i 2021, at [virksomhed11] er blevet frataget sine registreringer i 2022, idet [virksomhed11] ikke har været tilgængelig på sin adresse eller har reageret på styrelsens henvendelser.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssig ansat virksomhedens manglende indeholdelse af AM-bidrag til 37.242 kr. og A-skat til 235.556 kr. for indkomstårene 2020-2022.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

2. A-skat og am-bidrag

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har konstateret, at virksomheden har betalt penge til fakturafabrikker, som omhandler mandskabsleje. Det er Skattestyrelsens vurdering, at selskaberne har udstedt fiktive fakturaer.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at betalingerne for de fiktive fakturaer, reelt har været til dække af ”sort” løn til personer, som er ukendte for Skattestyrelsen. Skattestyrelsen vurderer tillige, at virksomhedens omsætning giver plads til, at der ud over de ansattes løn, og din eventuelle løn, har været flere ansatte.

Det er således Skattestyrelsens opfattelse, at du netop ikke har fået de ydelser fra de selskaber, der er betalt til, og dermed heller ikke chauffører til at udføre de pågældende opgaver. Opgaverne er derimod udført af personer, hvor der ikke er angivet løn og dermed heller ikke trukket A-skat og am-bidrag.

Det bemærkes, at der i [virksomhed13] ApS allerede er lagt et krav i forhold til betaling af A-skat og am-bidrag. Det bemærkes endvidere, at [virksomhed14] ApS, [virksomhed15] ApS og [virksomhed16] har haft ansatte. Derfor har Skattestyrelsen vurderet, at der ikke skal beregnes sort løn af fakturaerne fra disse virksomheder.

Virksomheden er pligtig til at indeholde A-skat og am-bidrag i de ansattes løn efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Virksomheden er pligtig til at opgøre bidragsgrundlaget, og beregne arbejdsmarkedsbidrag ved enhver udbetaling af arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst, ifølge kildeskattelovens § 49 B, stk. 1. Efter kildeskattelovens § 69 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 hæfter virksomheden for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af de ansattes løn.

Skattestyrelsen er ifølge opkrævningslovens § 5, stk. 2, berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens tilsvar af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når tilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber.

Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der til oppebæring af virksomhedens opgjorte omsætning, er afholdt lønninger, ud over det angivne, uden der er sket indberetning til eIndkomst, og uden indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Det er Skattestyrelsens skøn, at 80 % af de betalte fiktive fakturaer reelt er gået til løn, hvilket svarer til det beløb, som fakturaerne er fratrukket med i regnskabet. Denne vurdering medfører derfor ingen korrektion af den skattepligtige indkomst.

Det er ukendt for Skattestyrelsen, hvad de resterende 20 % af fakturasummen er anvendt til. Skattestyrelsen skønner, at de er anvendt til ikke fradragsberettigede udgifter afholdt til erhvervelse af de fiktive fakturaer etc.

Skattestyrelsen har på denne baggrund beregnet A-skat og am-bidrag af fakturasummen eksklusiv moms for de fiktive fakturaer fra [virksomhed3], [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed5] ApS, [virksomhed10] ApS, Royal Rengøring og Servive ApS, [virksomhed11] ApS, [virksomhed6] og [virksomhed8] ApS.

Vores vurdering støttes af byretsdom SKM 2018.578.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.

A-skat er beregnet med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da Skattestyrelsen ikke har kendskab til, hvem der har været ansat i selskabet ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse ansatte.

Beregningsgrundlag

2020

[virksomhed3] A/S

24.500

[virksomhed2]

61.440

[virksomhed4]

19.500

[virksomhed5] ApS

30.140

135.580

Am-bidrag 8 %

10.846

A-skat 55 % (135.580-10.846*0,55)

68.604

Samlet krav for 2020

79.450

Skattestyrelsen antager skønsmæssigt, at lønnen vedrører maj, juni, juli, august 2020 på baggrund af fakturadatoerne. Der vil blive opkrævet am-bidrag i tre rater på 2.711 kr. og en rate af 2.713 kr. pga. øreafrunding og A-skat i fire rater på 17.151 kr.

Beregningsgrundlag

2021

[virksomhed6]

102.190

[virksomhed11] ApS

16.150

[virksomhed8] ApS

55.650

[virksomhed10] ApS

88.785

[virksomhed7] ApS

20.750

[virksomhed9] ApS

21.150

SUM

304.675

Am-bidrag 8 %

24.374

A-skat 55 % (304.675-24.374*0,55)

154.166

Samlet krav for 2021

178.540

Skattestyrelsen antager skønsmæssigt, at lønnen vedrører alle måneder på nær april på baggrund af fakturadatoerne. Der vil blive opkrævet am-bidrag i ti rater på 2.215 kr. og én rate på 2.224 kr. og A-skat på 14.015 kr. i ti rater og én rate på 14.016 kr. grundet øreafrunding.

Beregningsgrundlag

2022

[virksomhed8] ApS

25.270

Am-bidrag 8 %

2.022

A-skat 55 % (25.270-2022*0,55)

12.786

Samlet krav for 2021

14.808

Beløbet opkrævet for januar 2022, da det er der fakturaen er betalt.

...”

Skattestyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsens vurdering

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling i sagen som helhed og tiltræder dermed også Skatteankestyrelsens indstilling om at forhøje virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med samlet 362.972 kr., hvilket indebærer en skærpelse i forhold til Skattestyrelsens afgørelse.

...

Materielt

Med henvisning til de forhold om underleverandørerne, der fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, fastholder Skattestyrelsen ændringen af A-skat og AM-bidraget.

Det fremgår af afgørelsen, at virksomheden har betalt penge til underleverandører som vurderes at være fakturafabrikker eller at være tvivl om leverance af ydelse på baggrund af Skattestyrelsens kontrol med disse enkelte underleverandører.

Betalingerne er således reelt sket for at afdække lønninger til mandskab, hvilket der ikke er angivet A-skat og AM-bidrag på grundlag af.

Ved en gennemgang af de enkelte underleverandører fremgår det af Skattestyrelsens afgørelse og herefter af Skatteankestyrelsens indstilling, at underleverandørerne efter modtaget sidste betalinger fra virksomheden enten er ophørt, under konkurs eller gået konkurs og flere af modtaget betalinger fra virksomheden er videreført af underleverandørerne til udlandet.

Fælles for underleverandørerne er, at disse ingen ansatte har eller i begrænset omfang har haft ansatte ud fra angivelsen af lønninger samt at der ikke er afholdt driftsudgifter til brug for de fakturerede ydelser. Virksomheden har genereret en omsætning på ca. 5 mio. kr. samlet for de påklagede indkomstår og Skattestyrelsen finder ikke dels virksomheden har haft og dels underleverandørerne har leveret den fornødne arbejdskraft til generering af denne omsætning.

På nævnte grundlag er Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling om at der ikke er sket faktisk levering af de ydelser virksomheden har betalt for.

Videre er Skattestyrelsen enig i, at virksomheden ikke skal friholdes for A-skat og AM-bidrag af virksomhedens udgift til [virksomhed2] henset til, at der er sket betaling til denne underleverandør.

For så vidt angår hæftelsen har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, henset til virksomhed har haft ansatte og derfor bekendt med reglerne om indeholdelsespligt. Virksomheden hæfter derfor overfor de A-skat og AM-bidrag jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 og jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Beregningsgrundlaget

Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling ift. grundlaget for beregningen af A-skat og AM-bidrag skal foretages efter et bruttoprincip, således at fakturabeløbene inkl. moms lægges til grund.

På dette grundlag tiltræder Skattestyrelsen Skatteankestyrelsens beregninger herfor og at der skal ske en forhøjelse af den samlede A-skat og AM-bidrag på 121.287 kr. for indkomståret 2020, forhøjelse på 223.174 kr. for indkomståret 2021 og 18.510 kr. for indkomståret 2022.

...”

Klagerens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens indeholdelsespligtige AM-bidrag og A-skat for indkomstårene 2020-2022 skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden har virksomheden den 23. august 2023 anført (uddrag):

”...

Klage over punkt 2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Jeg synes, det er uretfærdigt. Som jeg har forklaret under klage punkt 1: Moms, har jeg betalt for samtlige kørsler og varerne er blevet leveret til mine kunder.

De omhandlende fakturaer, jeg har modtaget, vedrører kørsler, hvor der er foretaget fejlleveringer på grund af fejlsortering af reservedelene om aftenen. Disse fejl skulle der derfor hurtigst og tidligst muligt rettes op på. Det var for stor en opgave for mig at styre dette, da 2 af chaufførerne kørte om aftenen/natten og naturligvis skulle hvile om dagen. Og den 3. chauffør kørte de opgaver, vi får gennem [virksomhed17].

Det er korrekt, at jeg har fortalt Skattestyrelsen, at jeg er i flexjob op til 15 timer om ugen. Men jeg har lavet en stor indtjening til mit firma i de timer, jeg har været på arbejde. Heldigvis har jeg nogle af de ture registreret elektronisk fra [virksomhed17], som kan dokumentere, at jeg alene i år 2020 indtjente ca. 190.000 kr. (Se bilag 3). Jeg skønner, at jeg i årene 2020, 2021 og 2022 indtjente ca. 400.000 kr. i alt og efterfølgende gik jeg på seniorpension pr. 1. april 2022.

Jeg kan oplyse, at mit firma fik opgaver 2 steder, dvs. både i [virksomhed17] og hos [virksomhed18]. I [virksomhed17] foregik alt elektronisk og hos [virksomhed18] kørte man med faste priser og aftaler (Se bilag 5).

Jeg kan samtidig oplyse, at på grund af mit firma gik 5 ansatte ned til 3 ansatte havde jeg behov for ekstra hænder og det er også en af grundene til, at jeg blev nødt til at betale for de hasteopgaver, der skulle køres.

Jeg ved, at jeg ikke har brugt bare 1 times arbejdskraft, uden at det er blevet opgivet til Skattevæsnet, så jeg kan ikke se, hvordan Skattestyrelsen er kommet frem til, at jeg skulle have brugt sort arbejdskraft.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 272.798 kr. for indkomstårene 2020-2022 på baggrund af betalinger til virksomhedens underleverandører.

Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 8.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.


Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2022 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed12], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11]. Retten har anset virksomhedens fakturaer fra underleverandørerne for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter hertil.

Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, at størstedelen af underleverandørerne ikke har været registreret med ansatte, at størstedelen enten er under konkurs, gået konkurs eller ophørt, at størstedelen ikke har været registreret med branchekoder og formål, som stemmer overens med de fakturerede ydelser, at størstedelen anvender samme fakturalayout og har samme betalingsoplysninger eller har anvendt bankoplysninger tilhørerende tredjemand, at flere af underleverandørerne ikke har afregnet moms, at flere har videreoverført beløb til udlandet, og at flere ikke har afholdt almindelige driftsudgifter, finder retten, at virksomhedens udgifter til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed12], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10] og [virksomhed11] ikke dækker over reelle leverancer.

Retten tiltræder ikke Skattestyrelsens afgørelse om at friholde virksomheden for A-skat og AM-bidrag af virksomhedens udgift til [virksomhed2] vedrørende fakturanummer 2020-9156, idet fakturaen er betalt af virksomheden.

Virksomheden har leveret ydelser til virksomhedens kunder og har ifølge virksomhedens angivne salgsmoms haft en omsætning på 5.055.292 kr. i perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022. Retten finder, at virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor virksomhedens udgifter til underleverandørerne dækker over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den omhandlede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturabeløbene ekskl. moms til grund for beregningsgrundlaget.

I afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden fra 1. januar 2020 til 31. marts 2022 har Landsskatteretten anset fakturaerne for at være fiktive. På grundlag heraf falder det på fakturaerne anførte momsbeløb uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturabeløbene inkl. moms.

Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:

Indkomståret 2020

Beregningsgrundlag

206.975 kr.

AM-bidrag (8 % af 206.975)

16.558 kr.

A-skat (55 % af 206.975 – 16.558)

104.729 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

121.287 kr.

Indkomståret 2021

Beregningsgrundlag

380.844 kr.

AM-bidrag (8 % af 380.844)

30.468 kr.

A-skat (55 % af 380.844– 30.468)

192.707 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

223.174 kr.

Indkomståret 2022

Beregningsgrundlag

31.588 kr.

AM-bidrag (8 % af 31.588)

2.527 kr.

A-skat (55 % af 31.588 – 2.527)

15.983 kr.

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt

18.510 kr.

A-skat og AM-bidrag i alt 362.972 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.