Kendelse af 04-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2019 | |||
Forhøjelse af overskud af virksomhed | 1.706.957 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), at klageren siden den 22. august 2013 har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr.: [...1]. Virksomheden er registeret med branchekoden 561010 Restauranter.
Klageren har oplyst overskud af virksomhed med 194.418 kr. for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har den 8. juli 2020 foretaget et uanmeldt kontrolbesøg på virksomhedens adresse i [by1].
Skattestyrelsen har den 22. december 2020 fremsendt en materialeindkaldelse med henblik på at modtage virksomhedens kasseafstemning, z-bonner, kontospecifikationer/bogføring, salgs- og købsbilag samt bankkontoudtog for private- og erhvervskonti for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har den 25. januar 2021 modtaget følgende materiale:
· | Resultatopgørelse for 2019. |
· | Saldobalance for 2019. |
· | Bogføring for 2019. |
· | Kasserapporter og bilagsmateriale. |
· | Bankkontoudtog for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for bankkontonr. [...46] (erhverv). |
· | Bankkontoudtog for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 for bankkontonr. [...60] (privat). |
Det fremgår bl.a. af resultatopgørelsen, at virksomheden har haft et samlet varesalg på 1.651.988 kr. samt et vareforbrug på 963.315 kr. Virksomhedens resultat fremgår med 187.752 kr.
Af den fremlagte saldobalance fremgår, at virksomheden har haft en omsætning på 1.651.988 kr., et vareforbrug på 957.078 kr. og en dækningsgrad på 42 %. Årets resultat fremgår med 187.751,89 kr.
Af det fremsendte bogføringsmateriale fremgår det bl.a., at der på konto 1010 Salg af varer/ydelser indland er solgt for 1.551.502 kr. På konto 1011 [virksomhed2] fremgår det, at der er solgt for 80.906 kr., og for konto 1012 [virksomhed3] er der solgt for 19.579 kr. Derudover fremgår det på konto 1310 Varekøb/omkostninger m. moms, at der er indkøbt varer for 957.078 kr.
Det fremgår af kasseafstemningerne for perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019, at det kontante salg udgør 254.532 kr.
Det fremgår af bogføringsmaterialet på konto 5810 Kasse, at der den 30. april 2019 er noteret et kontant salg på 65.812 kr., og at der den 30. april 2019 er noteret et kontant køb på 32.011 kr. Derudover fremgår kassen med et negativt beløb på 115.659 kr.
Af det fremlagte bankkontoudtog for bankkonto [...46] (erhverv) fremgår der posteringer i perioden 5. september 2019 til 31. december 2019. Saldoen på kontoen er pr. 30. december 2019 på 59.758 kr.
Af det fremlagte bankkontoudtog for bankkonto [...46] (privat) fremgår der posteringer i perioden 2. januar 2019 til 30. december 2019. Saldoen på kontoen er pr. 30. december 2019 på 8.972 kr.
Den 2. marts 2023 har Skattestyrelsen fremsendt forslag til afgørelse om ændring af klagerens skatteansættelse for indkomståret 2019. Skattestyrelsen har vedlagt Bilag 1-3 til forslaget. Bilag 1 viser opgørelsen af salg ifølge z-bonner for januar og december 2019 med angivelse af nulsalg, og bilag 2 og 3 indeholder opgørelse af momstilsvaret for 1. og 2. halvår 2019.
Klageren har i forbindelse med klagesagen fremlagt et revideret årsregnskab for indkomståret 2019. Det fremgår bl.a. af årsregnskabet, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 1.629.727 kr., et vareforbrug på 736.959 kr., eksterne omkostninger på 263.583 kr., personaleomkostninger på 445.517 kr. samt et resultat af virksomhed efter renter på 156.614 kr. Virksomhedens bruttoavance udgør ifølge regnskabet (1.629.727 kr./736.959 kr.) 892.768 kr. og bruttoavanceprocenten udgør (892.768 kr./1.629.727 kr. * 100) 54.
Skattestyrelsen har i forbindelse med klagesagen fremlagt en aktliste af 24. maj 2024, hvori det fremgår, at Skattestyrelsens forslag til afgørelse samt bilag 1-3 til afgørelsen og bilag med branchenøgletal for restauranter 2019 er sendt den 2. marts 2023. Det fremgår desuden af aktlisten, at Skattestyrelsens afgørelse samt bilag 1-3 til afgørelsen og bilag med branchenøgletal for restauranter for 2019 er sendt den 20. juni 2023.
Skattestyrelsen har endvidere fremlagt egne statistikker for indkomståret 2019, som bl.a. indeholder oplysninger om branche, nettoomsætning, vareforbrug og bruttoavanceprocenten fordelt på region. Det fremgår af disse, at bruttoavancen for restauranter ligger på mellem 70,5 % og 73,9 %, og at bruttoavancen for pizzeriaer ligger mellem 58,9 % og 69,3 %.
Det fremgår af Danmarks Statistik, at bruttoavancen for branchekoden hoteller og restauranter i 2019 var 73 % i hele landet og 69 % for Landsdel [...]sjælland.
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst som overskud af virksomhed med 1.706.957 kr. for indkomståret 2019.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"[...]
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
[...]
Vi har gennemgået regnskabsmaterialet og konstateret, at:
· bilagene ikke er forsynet med bilagsnummer selvom der i bogføringen er anført bilagsnummer ud for hver transaktion.
· fakturaer for online salg via [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4] mangler. Bogføring af online salg er foretaget på baggrund af bankkontoudskrifter.
Det betyder, at der ikke er beregnet salgsmoms af selve omsætningen, men af det beløb virksomheden har fået udbetalt fra [virksomhed2], [virksomhed3] og [virksomhed4]. Der er således bogført for lidt i omsætning og ikke afregnet korrekt salgsmoms. Dette indikerer, at der ikke er sket en løbende bogføring gennem regnskabsåret, hvorfor kravet i bogføringslovens § 7, stk. 1 ikke er opfyldt.
· | Det er ikke muligt at afstemme den bogførte omsætning med virksomhedens Z-bonner. Dato og beløb stemmer ikke med virksomhedens Z-bonner for 2019. Teksten på kontospecifikationen er identisk med virksomhedens bankkontoudtog. Det indikerer, at omsætningen er bogført på baggrund af indsætninger på bankkontoen. Der er anført tekst som "[...10]", "[...91]...", "[virksomhed3]", "[virksomhed2]", "[virksomhed4]", "[...]" osv. Den bogførte omsætning er sammenholdt med bankkontoudskrifterne og beløbene kan afstemmes. |
· | Kontantsalg ses ikke bogført løbende. Der er bogført et samlet beløb på konto: kasse med tekst "kontant salg". Det samme gør sig gældende for kontantkøb. Der foreligger ikke en specifikation i regnskabet, der viser hvad beløbene er sammensat af. Det er derfor ikke muligt at afstemme kontantsalg og kontantkøb. |
· | Ligeledes er varekøb også bogført på baggrund af bankkontoudskrifterne. |
· | Virksomhedens lagerbeholdning udgør ifølge balancen 10.000 kr. Hvordan varelageret er opgjort, fremgår ikke af regnskabet. Bogføringen indeholder ikke konto: varelager. Det er vores opfattelse, at der ikke er foretaget en faktisk optælling og værdiansættelse af varelageret ultimo 2019. |
Til sammenligning kan det oplyses, at du ved indberetning af regnskabsoplysningerne for 2018 (primo 2019) har oplyst varelageret til 15.674 kr.
· | Ligeledes fremgår det ikke af regnskabet, hvordan du har opgjort vareforbruget i virksomheden. I resultatopgørelsen har du anført et vareforbrug på 963.315 kr. |
Hvis vi sammenholder dine egne oplysninger fra bogføringen med de indberettede regn-skabsoplysninger for 2018 og 2019, kan årets vareforbrug opgøres således:
Varelager primo (regnskabsoplysning 2018) | 15.674 kr. |
Årets varekøb (bogføring 2019, konto 1031) | 957.078 kr. |
972.752 kr. | |
Eget vareforbrug (regnskabsoplysning 2019) | -12.000 kr. |
Varelager ultimo (balancen 2019) | -10.000 kr. |
Årets vareforbrug | 950.752 kr. |
Henset til differencen i årets vareforbrug, er det vores opfattelse, at der ikke sker en korrekt registrering i bogføringen.
· | Der er er i alt 8 transaktioner på konto: Kasse. Kassebeholdning primo er bogført til 0 kr. og ultimo er bogført til -115.659,16 kr. |
Da det ikke er muligt at have en negativ kassebeholdning, viser dette, at der ikke sker en korrekt registrering af de enkelte transaktioner i bogføringen. Ligesom det kan indikere, at det kontante salg i virksomheden ikke bogføres korrekt.
[virksomhed2] gebyrer (16.294 kr.) og [virksomhed3] gebyrer (4.536,63 kr.) er krediteret på konto: kasse. Dette er ikke en korrekt registrering i bogføringen. Gebyrerne bliver modregnet, den omsætning virksomheden har til gode hos [virksomhed2] og [virksomhed3], der bliver indsat på virksomhedens bankkonto. Virksomheden bliver ikke opkrævet gebyrer. Der er således fejl i bogføringen.
I saldobalancen står kassen som en positiv aktiv på 115.659,16 kr. Der er derfor ikke sammenhæng mellem regnskabet og kontospecifikationerne. Der kan derfor ikke være sket en korrekt afstemning af bogføringen.
· | Der er endelig konstateret et uforholdsmæssigt stort antal af kasseopslag af typen "nulsalg". Dette indikerer efter vores opfattelse, at der er et væsentligt antal salg, der ikke indgår i den registrerede omsætning. Der er Z-boner, hvor salget er tilrettet med kuglepen (se bilag 1). |
· | Vi har sammenholdt lønindberetningerne til eIndkomst med virksomhedens bogføring og konstateret en difference. Du har indberettet 431.517,90 kr. til eIndkomst, og der er kun bogført 100.173,45 kr. som lønomkostninger, som i øvrigt består af to transaktioner. Den ene transaktion vedrører, ifølge teksten, løn for jan. - april og den anden en overførsel. |
Du opfylder ikke bogføringskravene med hensyn til korrekt registrering af transaktionerne.
Hvis vi skal anse dit skattemæssigt årsregnskab for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, skal regnskabet være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang.
Kassen skal afstemmes ved dagens afslutning ved at sammenholde dagens kassebeholdning med den omsætning, der står på dagens Z-bon. Det vil sige, at du skal optælle kassebeholdningen og sikre, at beløbet stemmer overens med dagens omsætning. Vi har konstateret, at kassen ikke afstemmes korrekt. Du noterer ikke morgenbeholdningen og foretager optælling af kassebeholdningen ved dagens afslutning.
Desuden skal bogføringen, der ligger til grund for regnskabet, være foretaget løbende igennem indkomståret. Dette indebærer, at vi ikke vil anse et regnskab, der kun er udarbejdet på grundlag af indtægts- og udgiftsbilag, som foreligger ved årets slutning, for tilstrækkelig dokumentation for opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Vi tilsidesætter derfor virksomhedens regnskabsgrundlag, og fastsætter den skattepligtige indkomst efter et skøn. Se skattekontrollovens § 74, stk. 2.
Ved tilsidesættelse af regnskabsgrundlaget har vi henset til, at daglige effektive kasseafstemninger anses for at være af væsentlige betydning for regnskabets værdi som dokumentation.
Ved skønnet af din skattepligtige indkomst har vi navnlig lagt vægt på statistiske oplysninger om bruttoavancen og virksomhedens egen dokumentation af årets varekøb. Vi mener, at anvendelsen af disse oplysninger giver et mere sikkert grundlag for skønnet end brugen af andre oplysninger. Se skattekontrollovens § 74, stk. 3, 2. og 4. pkt.
Skønnet omsætning
Vi har skønnet virksomhedens omsætning til 3.534.394 kr.
Til vores skøn har vi taget udgangspunkt i vareforbruget på 950.752 kr. som er opgjort på baggrund af dine egne oplysninger fra regnskabet og de indberettede regnskabsoplysninger for 2018 og 2019.
Varelager primo (regnskabsoplysning 2018) | 15.674 kr. |
Årets varekøb (bogføring 2019, konto 1031) | 957.078 kr. |
972.752 kr. | |
Eget vareforbrug (regnskabsoplysning 2019) | -12.000 kr. |
Varelager ultimo (balancen 2019) | -10.000 kr. |
Årets vareforbrug | 950.752 kr. |
Vi mener, at det er korrekt at skønne omsætningen på baggrund af vareforbruget. Her har vi henset til, at det ikke er muligt at foretage en korrekt afstemning af omsætningen grundet det mangelfulde regnskabsgrundlag. Derimod foreligger der dokumentation for årets varekøb.
Det er vores opfattelse, at din værdiansættelse af varelageret ultimo er baseret på et skøn grundet det meget runde beløb. Da skønnet ikke er beløbsmæssigt langt fra værdiansættelsen af varelageret primo, mener vi, at det et acceptabelt og realistisk skøn. Vi vil derfor anvende beløbet ved opgørelsen af årets vareforbrug.
For at skønne omsætningen har vi sammenholdt årets vareforbrug med Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance.
Ifølge Skattestyrelsens statistik for indkomstår 2019, som er baseret på oplysninger indberettet af virksomheder registreret med samme branche, udgør den gennemsnitlige bruttoavance 73,1 % for restauranter beliggende i [...]sjælland i 2019. Se vedlagte statistik.
Da vi ikke har andre fyldestgørende oplysninger om din indtjening, har vi lagt branchens gennemsnitlige bruttoavance til grund for vores skøn.
Herefter er virksomhedens omsætning skønnet til:
Omsætning (100 %) | 3.534.394 kr. |
Vareforbrug (26,9 %) | 950.752 kr. |
Bruttoavance (73,1 %) | 2.583.642 kr. |
Omsætningen skal medregnes i den skattepligtige indkomst. Se statsskattelovens § 4.
Skønnet fradragsberettigede udgifter
Ved vores skøn af virksomhedens fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, litra a har vi taget udgangspunkt i tallene i bogføringen, da de anførte tal virker realistisk. Vi har sammenholdt de anførte beløb i bogføringen med virksomhedens bankkontoudtog og de bilag, vi har modtaget.
Salgsomkostninger
Vi har ikke skønnet fradrag for salgsomkostninger. Det skyldes, at virksomheden har bogført 5 kr., men det er ikke dokumenteret om udgiften er af erhvervsmæssige karakter.
Lokaleomkostninger
Vi har skønnet lokaleomkostninger til 172.198,02 kr.
Beløbet er sammensat af følgende:
Skrald | 8.572,22 kr. |
Husleje m. moms | 132.000,00 kr. |
El, vand og gas | 15.612,43 kr. |
Vedligeholdelse og rengøring | 7.707,07 kr. |
Småanskaffelser, lokaler | 4.086,20 kr. |
Forsikringer (lokalelejemål) | 4.220,10 kr. |
I alt | 172.198,02 kr. |
Administrationsomkostninger
Vi har skønnet administrationsomkostninger til 78.550,91 kr.
Beløbet er sammensat af følgende:
Edb-udgifter / Software | 3.855,78 kr. |
Telefon og Mobil inkl. abonnement | 15.560,03 kr. |
Internetforbindelse | 1.607,87 kr. |
Porto og Gebyrer | 500,00 kr. |
Revisor /Bogholder | 33.631,50 kr. |
Forsikringer | 10.926,45 kr. |
Kontingenter m. moms | 12.469,28 kr. |
I alt | 78.550,91 kr. |
Vi har i vores skøn ikke medtaget [virksomhed2] og [virksomhed3] gebyrer, da disse gebyr indgår i nettoafregningen fra [virksomhed2] og [virksomhed3], som er en del af den skønnede omsætning.
Lønomkostninger
Lønomkostninger er skønnet til 431.517,90 kr.
Der er indberettet 431.517,90 kr. i A-indkomst til eIndkomst.
Vi har ikke medtaget personaleudgifter kr. 250 vedrørende ørelæge i vores skøn, da der ikke foreligger dokumentation i regnskabet. Det er vores opfattelse, at denne type udgift ikke er naturlig i et pizzeria.
Opgørelse af skønnet overskud af virksomhed
Vi kan herefter opgøre det skønnet overskud af virksomhed således:
2019 | ||
Omsætning | 3.534.394,00 kr. | |
Vareforbrug | 950.752,00 kr. | |
Bruttofortjeneste | 2.583.642,00 kr. | |
Øvrige udgifter: | ||
Salgsomkostninger | 0 kr. | |
Lokaleomkostninger | 172.198,02 kr. | |
Administrationsomkostninger | 78.550,91 kr. | |
Lønomkostninger | 431.517,90 kr. | |
682.266,83 kr. | 682.266,83 kr. | |
Overskud af virksomhed | 1.901.375,17 kr. |
Skønnet overskud af virksomhed nedrundet til hele kr. 1.901.375 kr.
Overskuddet er skattepligtigt i henhold til reglerne i statsskattelovens § 4 og 6.
Ændring af din indkomst:
2019 | |
Skønnet overskud af virksomhed | 1.901.375 kr. |
Oplyst overskud af virksomhed | 194.418 kr. |
Overskud af virksomhed forhøjes med | 1.706.957 kr. |
1.5. Skattestyrelsens bemærkninger efter indsigelse
Vi har ikke modtaget dokumentation eller oplysninger, som har givet anledning til ændringer af forslaget, hvorfor vi har afgjort sagen i overensstemmelse med vores forslag til afgørelse af den 2. marts 2023.
[...]"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 9. oktober 2023 udtalt følgende:
"[...]
Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:
Ved gennemgang af virksomhedens regnskab har vi konstateret, at det ikke opfylder bogføringskravene med hensyn til korrekt registrering af transaktionerne. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af et ført og afstemt kasseregnskab efter virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen, der ligger til grund for regnskabet, være foretaget løbende igennem indkomståret.
På dette grundlag har vi vurderet, at regnskabet ikke udgør et fyldestgørende grundlag. Vi har derfor tilsidesat virksomhedens regnskabsgrundlag og fastsat den skattepligtige indkomst efter et skøn.
For at skønne omsætningen har vi sammenholdt årets vareforbrug med Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance. Statistikken er baseret på oplysninger indberettet af virksomheder registreret med samme branche for restauranter beliggende i [...]sjælland.
Som udgangspunkt mener, vi at det er mere korrekt at anvende disse oplysninger, da de er baseret på virksomhedernes (restauranternes) egne indberetninger for den aktuelle periode og et nærmere geografisk område
[...]"
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at afgørelsen er ugyldig.
Repræsentanten har subsidiært nedlagt påstand om, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Repræsentanten har mere subsidiært nedlagt påstand om, at klagerens overskud af virksomhed fastsættes til 156.614 kr. på baggrund af klagerens reviderede årsregnskab.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"[...]
Om påstanden
Bilag 2 er udarbejdet på baggrund af virksomhedens kontoudtog og fornyet bogføring. Idet virksomhedens bilag befinder sig hos Skattestyrelsen, har det ikke været muligt at efterprøve om der er yderligere poster der skal medtages i regnskabet.
[...]
Vores bemærkninger
Som udgangspunkt skal bemærkes, at det ikke har været muligt at fremskaffe kopi af det regnskab som Skattestyrelsen er i besiddelse af, hvorfor det heller ikke kan konstateres om Skattestyrelsens oplysninger om faktum er korrekte.
Skattestyrelsen har tilsidesat virksomhedens bogføring, og fastsætter indkomsten efter et skøn.
Skønnet baseres på "Skattestyrelsens statistiske oplysninger om branchens bruttoavance". Ved gennemgang af Skatteforvaltningens hjemmeside, findes der ikke noget om en sådan statistik. Det kan alene konstateres, at Skatteforvaltningen udleverer oplysninger til statistik og videnskabelige formål, via Danmarks statistik. Det fremgår ej heller, at Skattestyrelsen er berettiget til at anvende en af Skattestyrelsen udarbejdet statistik til at skønne en virksomheds bruttoavance.
Det er retssikkerhedsmæssigt bekymrende, at skatteyderne nu skal risikere at blive forhøjet på baggrund af et sammenligningsgrundlag, som skattestyrelsen har genereret, som ikke indeholder oplysninger om kriterier for datagrundlaget i den påståede statistik, og som offentliggøres i form af et excelark - uden registreret oprindelse, og som indeholder oplysninger som enhver kan sætte ind i et excelark.
Til understøttelse af dette synspunkt henvises til SKM 2019.153 BR, hvor det anføres
"Den skønsmæssige ansættelse er i denne sag sket med udgangspunkt pizzeriaernes oplyste vareforbrug sammenholdt med oplysninger fra Danmarks Statistik og HORESTA om den gennemsnitlige bruttoavance i branchen, hvilket er en både sædvanlig og i praksis anerkendt fremgangsmåde."
Det gøres gældende at Skattestyrelsens skøn ikke er begrundet, idet et skøn ikke kan udøves på baggrund af Skattestyrelsens egne uautoriserede statistikker, men bør ske på baggrund af objektivt udarbejdede statistikker.
Afgørelsen lider således af en væsentlig mangel, og må anses for at være ugyldig.
[...]"
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Repræsentanten har i forbindelse med mødet af 23. august 2024 med Skatteankestyrelsen anført, at afgørelsen bør hjemvises til fornyet behandling.
I den forbindelse redegjorde repræsentanten for, at Skattestyrelsens afgørelse er mangelfuld. Repræsentanten anførte, at bilag 1-3 ikke var fremsendt sammen med forslag af 2. marts 2023 og afgørelse af 20. juni 2023.
Repræsentanten anførte desuden, at virksomheden er et pizzeria og ikke en restaurant, hvorfor bruttoavancen er lavere, samt at der ikke udelukkende kan tages udgangspunkt i Skattestyrelsens egen statistiske oplysninger ved vurderingen af bruttoavancen.
Sagen angår, om der er grundlag for at tilsidesætte klagerens regnskab for indkomståret 2019 og på baggrund af en bruttoavance på 42 % at forhøje klagerens overskud af virksomhed med 1.706.957 kr. ud fra en gennemsnitlig bruttoavance på 73,1 % for restauranter beliggende i [...]sjælland.
Retten skal endvidere taget stilling til, om Skattestyrelsen har foretaget et urimeligt skøn for fradrag af driftsudgifter ved at godkende fradrag på 682.266 kr.
Retsgrundlaget
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovs § 2, stk. 1.
Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravs-bekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr. 1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabs-pligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3, og 6, stk. 3.
Skønsmæssige ansættelser skal som udgangspunkt være underbyggede af konkrete opgørelser, se f.eks. Vestre Landsrets dom af 20. februar 2006, offentliggjort i SKM2006.152.VLR, hvor ansættelsen var baseret på en beregnet bruttoavance efter branchetal for tæppeforretninger.
Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår følgende:
"Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
(...)
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb."
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Tilsidesættelse af regnskab
Virksomheden har ikke godtgjort, at der er foretaget effektive, daglige kasseafstemninger. Kontantsalget ses ikke at være bogført løbende, men er den 30. april 2019 bogført i kassen med 65.812 kr. Dette beløb stemmer ikke overens med kasserapporterne for perioden 1. januar 2019 til 30. april 2019, som beløber sig til 254.532 kr. Det er endvidere ikke muligt at afstemme kontantsalg med evt. kontantkøb, ligesom det ikke er muligt at afstemme kontantsalg med indsætninger på klagerens bankkontoudtog.
Da kravene til regnskabsgrundlaget ikke er opfyldt, kan virksomhedens regnskabsmateriale ikke danne grundlag for en nøjagtig opgørelse af indkomsten. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at tilsidesætte regnskabet og fastsætte indkomsten skønsmæssigt.
Repræsentanten har fremlagt et nyt regnskab i forbindelse med klagesagen. Landsskatteretten finder, at regnskabet ikke opfylder kravene i bogføringsloven, årsregnskabsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, hvorfor det ikke kan lægges til grund ved fastsættelsen af klagerens skattepligtige indkomst.
Retten lægger herved vægt på, at der ikke foreligger kontospecifikationer til det pågældende regnskab, hvorfor det ikke er muligt at følge transaktionssporet og foretage kontrol af regnskabet. Det er således ikke muligt at se, hvorledes forskellene mellem regnskabet og de tidligere fremlagte kontospecifikationer forekommer, og det er derfor ikke muligt at afstemme det indsendte regnskab med det foreliggende regnskabsmateriale.
Skøn
Virksomhedens bruttoavance har, ifølge den foreliggende resultatopgørelse, saldobalance og bogføring, været på 42 %.
I forhold til det i klagesagen fremlagte nye regnskab er bruttoavancen 54 %. Idet regnskabet ikke kan lægges til grund for den skattepligtige indkomst, finder retten, at regnskabet ikke kan bruges til at påvise en anden eller lavere bruttoavance end den af Skattestyrelsen anvendte.
Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse er underbygget af konkrete beregninger af virksomhedens vareforbrug og virksomhedens omsætning med udgangspunkt i en bruttoavance på 73,1 %. Retten finder, at en skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning til 3.534.394 kr. på baggrund af en bruttoavance på 73,1 % ikke kan anses for usædvanligt højt. Det ses både af Skattestyrelsens egen gennemsnitlige avancer for restauranter samt af Danmarks Statistik, at avancen ligger mellem 69-73 %.
Det af repræsentanten anførte om, at der er tale om et pizzeria, hvorfor bruttoavancen derfor er lavere, kan ikke føre til et andet resultat. Retten lægger herved vægt på, at virksomheden ifølge CVR-oplysningerne er registeret som en restaurant, samt at skønnet ikke kan anses for at være urimeligt henset til, at bruttoavancen for et pizzeria ifølge Skattestyrelsens statistik ligger mellem 58,9 % og 69,3 %.
Det af repræsentanten anførte om, at Skattestyrelsen ikke kan anvende egne statiske oplysninger, herunder repræsentantens henvisning til SKM2019.153.BR, kan ikke medføre et andet resultat. Repræsentanten har ikke påvist, at skønnet kunne være udøvet på et andet og mere rimeligt grundlag.
Det forhold, at Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i klagerens egne oplysninger om vareforbrug, medfører ikke, at Skattestyrelsens skøn er urimeligt. Repræsentanten har heller ikke i øvrigt påvist forhold, der giver grundlag for at tilsidesætte ansættelsen som åbenbart urimelig eller som udøvet på et fejlagtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Landsskatteretten finder derfor Skattestyrelsens udøvede skøn for rimeligt, og at virksomhedens omsætning skønsmæssigt kan fastsættes til 3.534.394 kr.
Retten finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens skøn over fradrag for driftsudgifter. Retten lægger vægt på, at klageren ikke har fremlagt materiale i sagen som sandsynliggør, at Skattestyrelsen har foretaget et urimeligt skøn over fradrag for udgifter i sagen.
Formalia
Med henvisning til den fremlagte aktliste fra Skattestyrelsens interne system, finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsens bilag 1-3 er afsendt og modtaget af klageren i forbindelse med Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 2. marts 2023 og afgørelse af 20. juni 2023.
Klageren har ikke fremlagt oplysninger, der godtgør, at dette ikke skulle være tilfældet.
På den baggrund stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.