Kendelse af 08-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024

Journalnr. 23-0088542

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2020

Resultat af virksomhed

850.681 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2021

Resultat af virksomhed

2.169.332 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren drev i indkomstårene 2020-2021 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr.: [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden havde startdato den 26. oktober 2020 og ophørsdato den 24. januar 2022. Virksomheden var i perioden registreret med branchekoden 782000 Vikarbureauer.

Klageren har ikke oplyst et resultat af sin virksomhed for indkomstårene 2020 og 2021.

Skattestyrelsen har derfor ved materialeindkaldelse forsøgt at indhente regnskabs- og bilagsmateriale for indkomstårene 2020 og 2021.

Da klageren ikke har fremsendt materialet, har Skattestyrelsen indhentet kontoudtog fra [finans1], [finans2] og [finans3].

Ved gennemgang af kontoudtogene har Skattestyrelsen konstateret erhvervsmæssige posteringer på følgende konti fra [finans2]; [...29] og [...02].

Det fremgår heraf, at der i indkomståret 2020 er foretaget konkrete indsætninger på samlet 596.297 kr., svarende til 477.038 kr. ekskl. moms, med henvisning til fakturanumrene 2, 3, 6, 7, 11 og 12. Det er i den forbindelse lagt til grund, at fakturanummer 11 vedrører indkomståret 2020, selvom indbetalingen blev foretaget i 2021, idet fakturanummer 12 blev indbetalt i 2020.

Der er ikke foretaget indsætninger med henvisning til fakturanumrene 1, 4, 5, 8, 9 og 10. Skattestyrelsen har derfor konstateret huller i fakturarækkefølgen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren har udstedt de seks fakturaer, der mangler, og modtaget betaling på anden vis. Skattestyrelsen har på den baggrund foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer ud fra en gennemsnitlig fakturastørrelse i 2020 på 79.506 kr. ekskl. moms (477.038 kr. / 6). Dette giver en yderligere omsætning på 477.038 kr. ekskl. moms (79.506 kr. x 6), hvorefter Skattestyrelsen har opgjort den samlede omsætning for indkomståret 2020 skønsmæssigt til 954.076 kr. ekskl. moms (477.038 kr. + 477.038 kr.).

Skattestyrelsen har for indkomståret 2020 godkendt fradrag for udgift til Dinero på 3.861 kr. samt indberettet løn med 99.534 kr., hvilket giver et samlet fradrag for udgifter på 103.395 kr. (99.534 kr. + 3.861 kr.).

Skattestyrelsen har på baggrund heraf fastsat resultatet af klagerens virksomhed for indkomståret 2020 skønsmæssigt til:

Omsætning 954.076 kr.

Udgifter -3.861 kr.

Lønudgifter -99.534 kr.

Samlet resultat af virksomhed 850.681 kr.

Det fremgår videre af kontoudtogene, at der i indkomståret 2021 er foretaget konkrete indsætninger på samlet 4.507.629 kr., svarende til 3.606.103 kr. ekskl. moms., med henvisning til fakturanumrene 15 til 58. Der er ikke foretaget indsætninger med henvisning til fakturanumrene 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52 og 53. Skattestyrelsen har derfor også for indkomståret 2021 konstateret huller i fakturarækkefølgen.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at klageren har udstedt de ti fakturaer, der mangler, og modtaget betaling på anden vis. Skattestyrelsen har på den baggrund foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer ud fra en gennemsnitlig fakturastørrelse i 2021 på 78.394 kr. ekskl. moms (3.606.103 kr. / 46). Dette giver en yderligere omsætning på 783.940 kr. ekskl. moms (78.394 kr. x 10), hvorefter Skattestyrelsen har opgjort den samlede omsætning for indkomståret 2021 skønsmæssigt til 4.390.043 kr. ekskl. moms (3.606.103 kr. + 783.940 kr.).

Skattestyrelsen har for indkomståret 2021 godkendt fradrag for udgifter til Dinero, lønsystem, rengøringscentret og Facebook med i alt 24.447 kr. samt indberettet løn med 2.196.264 kr. Dette giver et samlet fradrag for udgifter på 2.220.771 kr. (24.447 kr. + 2.196.264 kr.).

Skattestyrelsen har på baggrund heraf fastsat resultatet af klagerens virksomhed for indkomståret 2021 skønsmæssigt til:

Omsætning 4.390.043 kr.

Udgifter -24.447 kr.

Lønudgifter -2.196.264 kr.

Samlet resultat af virksomhed 2.169.332 kr.

I forbindelse med klagesagens behandling har klageren fremlagt følgende materiale:

”MobilePay spørgsmål og svar pr. 21.09.2023”

Heraf fremgår blandt andet, at ”Du kan maksimalt sende og modtage op til 300.000 kr. om året til og fra andre privatpersoner”.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 850.681 kr. for indkomståret 2020 og 2.169.332 kr. for indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”1. Resultat af virksomhed for 2020 og 2021

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Det følger af statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a, at indkomst fra selvstændig virksomhed er skattepligtig. Det følger desuden af samme lovs § 6, stk. 1, litra a, at udgifter til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten kan fradrages. Det fremgår af bogføringslovens § 9, at enhver udgift skal dokumenteres med underliggende bilag.

Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1 og stk. 3, samt § 74, stk. 1, at såfremt der ikke foreligger et regnskab, eller regnskabet er utilstrækkeligt for opgørelse af indkomsten, kan indkomsten opgøres skønsmæssigt.

...

Omsætning

Det er vores opfattelse, at de indsætninger, vi har specificeret i vedlagte bilag 1 for 2020 og vedlagte bilag 2 for 2021, er skattepligtige indtægter efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a.

I vores vurdering har vi lagt vægt på, at der af indsætningerne fremgår et fakturanummer. Vi har således kun medtaget indsætninger, hvoraf der fremgår et fakturanummer.

2020

Af vedlagte bilag 1 for indkomståret 2020 fremgår der indsætninger med fakturanumrene 2, 3, 6, 7, 11 og 12. Indsætningerne giver en omsætning uden moms på 477.038 kr.

Det er vores formodning, at faktura 11 vedrører indkomståret 2020, på trods af at indbetalingen kommer i 2021. Dette begrundes med, at indbetalingen for faktura 12 er på bankkontoudtoget i 2020, og det er vores formodning, at du har sendt faktura 11 før faktura 12.

Af indsætningerne fremgår, at der er huller i fakturarækkefølgen. Faktura 1, 4, 5, 8, 9 og 10 mangler. Det er vores opfattelse, at du har sendt disse fakturaer, men at du har modtaget betaling for dem på anden vis eksempelvis kontant eller mobilepay. Vi har lagt vægt på, at det efter momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, nr. 2 er et krav, at en faktura skal indeholde fortløbende numre, for at identificere fakturaerne, se nærmere under punkt 2.

Vi har derfor foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer på baggrund af de fakturaindbetalinger vi kan se.

Som beskrevet ovenfor har vi konstateret 6 indsætninger, hvor der fremgår et fakturanummer. Omsætningen af disse 6 fakturaer giver 477.038 kr. Det giver et gennemsnitlig fakturabeløb uden moms på 79.506 kr. (477.038 kr./6).

Vi antager, at der mangler 6 fakturaer i fakturarækkefølgen. På baggrund af det gennemsnitlige fakturabeløb, giver de manglende fakturaer en omsætning på 477.038 kr. (79.506 kr.*6).

Den samlede omsætning kan skønsmæssigt opgøres til 954.076 kr. (477.038 kr. + 477.038 kr.).

2021

Af vedlagte bilag 2 for indkomståret 2021 fremgår der indsætninger, hvor det første fakturanummer er 15 og det sidste fakturanummer er 58. Herimellem fremgår der huller i fakturarækkefølgen, da der er fakturanumre, vi ikke kan se, fremgår af dine bankkontoudtog ved [finans2]. Vi kan konstatere, at der er 46 indsætninger med et fakturanummer. Vi har her taget højde for, at faktura 49 er delt i to betalinger, hvilket er grunden til, at faktura 49 kun tæller med én gang.

Det sidste fakturanummer vi kunne konstatere i 2020, var faktura 12.

Som det fremgår af vedlagte bilag 2, har vi fundet, at faktura 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52 og 53 mangler i fakturarækkefølgen. Det giver 10 manglende fakturanumre. Det er vores opfattelse, at du har udstedt disse fakturaer, og at du har modtaget betaling for dem på anden via eksempelvis kontant eller mobilepay. Vi har lagt vægt på, at det, efter momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, nr. 2, er et krav, at en faktura skal indeholde fortløbende numre, for at identificere fakturaerne, se nærmere under punkt 2.

Vi har derfor foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer på baggrund af de fakturaindbetalinger, vi kan se.

Som konstateret ovenfor, er der 46 indsætninger med teksten fakturanummer. Af vedlagte bilag 2 fremgår, at indsætningerne giver en omsætning uden moms på 3.606.103 kr. Det gennemsnitlige fakturabeløb kan beregnes til 78.394 kr. (3.606.103 kr./46)

Der mangler 10 fakturaer i fakturarækkefølgen. På baggrund af det gennemsnitlige fakturabeløb, giver de manglende fakturaer en omsætning på 783.940 kr. (78.394 kr. *10).

Den samlede omsætning for 2021 kan skønsmæssigt opgøres til 4.390.043 kr. (3.606.103 kr. + 783.940 kr.).

Vedrørende indsætninger på bankkontoen skal det understreges, at det efter SKM2020.38.BR, er den skattepligtige, der har bevisbyrden for, at indsætninger på bankkontoudtog ikke er skatte- og momspligtig omsætning.

Udgifter

Det har, ud fra posteringsteksten på dine konti, ikke entydig og direkte været muligt at identificere, hvad betalinger fra kontiene vedrører. Ved gennemgang af dine bankkonti har vi dog fundet betalinger, som vi vurderer, er erhvervsmæssige udgifter, der knytter sig til indtægtserhvervelsen, og dermed fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Udgifterne er specificeret i vedlagte bilag 1 for 2020 og vedlagte bilag 2 for 2021.

2020

Vi har i 2020 fundet udgifter til Dinero, som vi har en formodning for, er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Udgiften til Dinero giver i alt 3.861 kr., se vedlagte bilag 1. Vi har lagt vægt på, at udgiften fremgår af den bankkonto, hvor omsætningen primært kommer ind på.

Denne bankkonto er en privat bankkonto, hvorved det ikke er muligt for os at identificere øvrige erhvervsmæssige udgifter.

Endvidere har du indberettet løn med 99.534 kr. Løn er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Ovenstående giver et samlet fradrag for udgifter i 2020 på 103.395 kr. (99.534 kr. + 3.861 kr.).

2021

Udgifterne er delt op i udgifter med moms og udgifter uden moms.

Udgifterne med moms er efter vores opfattelse udgifter til Dinero, lønsystem samt rengøringscentret. Det er vores opfattelse, at Dinero og lønsystemet har været anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst i virksomheden. Det er endvidere vores opfattelse, at der er udført rengøringsarbejde i virksomheden, hvorved vi har en formodning for, at udgiften til rengøringscentret har været anvendt erhvervsmæssigt i virksomheden.

Udgifterne uden moms er efter vores opfattelse udgifter til Facebook. Det er vores formodning, at der er tale om reklameudgifter i virksomheden.

De udgifter, vi har fundet på dit bankkontoudtog, giver i alt 24.447 kr., se vedlagte bilag 2.

Endvidere har du indberettet løn med 2.196.264 kr. Løn er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Ovenstående giver et samlet fradrag for udgifter i 2021 på 2.220.711 kr. (24.447 kr. + 2.196.264 kr.)

Det skal i den forbindelse understreges, at det efter SKM2004.162.HR er den skattepligtige, som har bevisbyrden for, at udgifter er fradragsberettiget, ydermere er der, efter SKM2008.4.HR, som hovedregel, ikke fradrag for udokumenterede udgifter og ifølge SKM2013.493.VLR er Skattestyrelsen ikke forpligtiget til at skønne fradragsberettigede udgifter.

Samlet regulering

2020

På baggrund af ovenstående giver det følgende resultat:

Du har ikke tidligere oplyst et resultat af virksomhed for 2020.

Omsætning 954.076 kr.

Udgifter -3.861 kr.

Lønudgifter -99.534 kr.

Samlet resultat af virksomhed 850.681 kr.

Efter skattekontrollovens § 74, stk. 1, efter 53, stk. 1 og stk. 3, fastsætter vi dit resultat af virksomhed for 2020 skønsmæssigt til 850.681 kr.

Da vi ikke har modtaget bemærkninger til vores tidligere fremsendte forslag, træffer vi afgørelse i overensstemmelse med forslaget og forhøjer din skattepligtige indkomst med 850.681 kr. for 2020.

2021

På baggrund af ovenstående giver det følgende resultat:

Du har ikke tidligere oplyst et resultat af virksomhed for 2021.

Omsætning 4.390.043 kr.

Udgifter -24.447 kr.

Lønudgifter -2.196.264 kr.

Samlet resultat af virksomhed 2.169.332 kr.

Efter skattekontrollovens § 74, stk. 1, efter 53, stk. 3, fastsætter vi dit resultat af virksomhed for 2021 skønsmæssigt til 2.169.332 kr.

Da vi ikke har modtaget bemærkninger til vores tidligere fremsendte forslag, træffer vi afgørelse i overensstemmelse med forslaget og forhøjer din skattepligtige indkomst med 2.169.332 kr. for 2021.”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

Klager ønsker en nedsættelse af grundlaget for klagers skattepligtige indkomst med 850.681 kr. for indkomståret 2020 og 2.169.332 kr. for indkomståret 2021. Denne nedsættelse betyder, at klager ønsker at sætte overskud af virksomheden i både indkomståret 2020 og 2021 til 0 kr.

Til denne påstand har klager ikke medsendt et regnskab, bilag eller yderligere dokumentation, som begrunder denne nedsættelse.

I klagen mener klager, at vores skønsmæssige ansættelse af de manglende huller i fakturarækkefølgen er åbenbart urimelig og hviler på et forkert grundlag.

Da vi ikke har modtaget et regnskab, bilagsmateriale eller anden dokumentation, er det vores opfattelse, at vi er berettiget til at foretage et skøn over grundlaget for skatteyders skat for 2020 og 2021 og virksomhedens moms for 2020 og 2021. Vi fastholder vores argumenter i afgørelsen om, at fakturaer skal have fortløbende numre. Vi har ikke modtaget dokumentation på, at der ikke skulle være sendt en faktura, når der mangler et fakturanummer i rækkefølgen. Vi mener derfor, at vi er berettiget til at skønne de manglende fakturaer.

Det skal i den forbindelse understreges, at vi i vores afgørelse nævner, at skatteyder kunne have fået betalingen kontant eller via MobilePay som et eksempel. Såfremt fakturaerne er sendt, skal de medtages i omsætningen, selv om skatteyder ikke har modtaget betaling for dem endnu.

Klager skriver, at der er tale om en 20-21 årig pige, som har lavet noget stille og roligt rengøringsarbejde i en enkeltmandsvirksomhed. Hertil vil vi gerne understrege, at der klart fremgår indsætninger på skatteyders bankkontoudtog på 477.038 kr. i 2020 og 3.606.103 kr. i 2021, hvor der fremgår et fakturanummer. Skatteyder har desuden haft 17 ansatte i 2020 og 71 ansatte i 2021.”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske nedsættelse af grundlaget for klagers skattepligtige indkomst med 850.681 kr. og 2.169.332 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Til støtte for sin påstand har repræsentanten anført følgende:

”...

DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER

Der fremgår af Bilag 1, s. 5:

”Af indsætningerne fremgår, at der er huller i fakturarækkefølgen. Faktura 1, 4, 5, 8, 9 og 10 mangler. Det er vores opfattelse, at du har sendt disse fakturaer, men at du har modtaget betaling for dem på anden vis eksempelvis kontant eller mobilepay.”

Ligeledes er angivet i Bilag 1, s. 6:

”Som det fremgår af vedlagte bilag 2, har vi fundet, at faktura 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52 og 53 mangler i fakturarækkefølgen. Det giver 10 manglende fakturanumre. Det er vores opfattelse, at du har udstedt disse fakturaer, og at du har modtaget betaling for dem på anden via eksempelvis kontant eller mobilepay.”

Klager kan ikke nikke genkendende hertil.

Hvis klager havde modtaget betalingerne kontant eller via mobilepay, så skulle disse betalinger også være brugt på noget, som i givet fald ville være privatforbrug. Men der ses ikke at være taget stilling til, hvorvidt klagers privatforbrug har været negativt.

Under disse omstændigheder må det lægges til grund, at der ikke foreligger negativt privatforbrug.

Herved er den skønsmæssige ansættelse på baggrund af formodede fakturaer åbenbart urimelig og hviler på et forkert grundlag. Baggrunden herfor er, at indklagedes vurdering ikke er bestyrket af objektive kendsgerninger, sml. SKM 2022.107 VLR modsætningsvist.

Sådanne objektive kendsgerninger ville være:

1) Negativt privatforbrug,

2) Dokumentation for kontantbetalinger eller betalinger via MobilePay,

3) De konkrete fakturaer var rent faktisk til stede og indklagede i hænde, men betalingerne kunne blot ikke spores.

Det eneste indklagede således reelt har konstateret er, at klager har overtrådt momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, nr. 2, hvorefter en faktura skal indeholde fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

Men derfra og til at have bevist at klager skulle have modtaget kr. 1.260.978 kontant eller via MobilePay, der er særdeles lang vej også i lyset af beløbets størrelse.

Af Bilag 2, s. 2 som er fra MobilePay fremgår også:

”Du kan maksimalt sende og modtage op til 300.000 kr. om året til og fra andre privatpersoner.”

Så det er simpelthen rent teknisk umuligt, at klager skulle have modtaget 1,2 mio. kr. via MobilePay.

At en på daværende tidspunkt 20-21-prig pige skulle have 1,2 mio. kr. gemt i kontanter et eller andet sted, fordi hun har lavet noget stille og roligt rengøringsarbejde i en enkeltmandsvirksomhed og ikke haft styr på, hvordan man fakturerer korrekt, virker helt ude af proportioner og ganske uforståeligt.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt konkrete indsætninger på samlet 596.297 kr., svarende til 477.038 kr. ekskl. moms, i indkomståret 2020, og 4.507.629 kr., svarende til 3.606.103 kr. ekskl. moms, i indkomståret 2021, skal henføres til klagers skattepligtige indkomst.

Derudover skal retten tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagers skattepligtige indkomst med yderligere 477.038 kr. ekskl. moms i indkomståret 2020 og 783.940 kr. ekskl. moms i indkomståret 2021 som følge af huller i fakturarækkefølgen.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Udgifter, som er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, kan fradrages ved opgørelse af den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, litra a.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Efterkommer den erhvervsdrivende ikke anmodningen om regnskabsmateriale, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. § 53, stk. 3.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skatteyder har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne skatteyderen at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning. Der henvises til SKM 2008.905 H. Der lægges i denne forbindelse vægt på, om klagerens forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Dette fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort i SKM2011.208 H.

Det fremgår af § 58, stk. 1, nr. 2, i dagældende momsbekendtgørelse (BKG 2015-06-30 nr. 808), at en faktura skal indeholde ”Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.”

I tilfælde af huller i fakturarækkefølgen fandt Vestre Landsret i dom af 22. maj 2013, offentliggjort i SKM2013.530.VLR, at der kunne lægges et gennemsnitligt fakturabeløb til grund for de manglende fakturaer.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har ikke indberettet overskud af virksomhed eller fremsendt regnskabsmateriale til Skattestyrelsen.

Klageren har endvidere ikke fremsendt regnskab og underliggende bilagsmateriale i forbindelse med klagesagens behandling.

Retten finder derfor, at der er grundlag for at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens overskud, jf. skattekontrollovens § 74, jf. § 53, stk. 3.

Forhøjelse som følge af indsætninger

Det fremgår af klagerens konti [...29] og [...02], at der i indkomståret 2020 er indsat pengebeløb på samlet 596.297 kr., svarende til 477.038 kr. ekskl. moms, med henvisning til fakturanumrene 2, 3, 6, 7, 11 og 12.

Det fremgår videre af kontoudtogene, at der i indkomståret 2021 er indsat pengebeløb på samlet 4.507.629 kr., svarende til 3.606.103 kr. ekskl. moms. I forbindelse med indsætningerne er der henvist til fakturanumre fra nummerrækkefølgen 15 til 58, hvorfor retten finder, at der er tale om indsætninger, der skal henføres til virksomhedens omsætning.

Klageren har ikke fremsendt oplysninger, der dokumenterer, at der trods henvisning til fakturanummer ikke er tale om omsætning i virksomheden.

Retten finder derfor, at indsætningerne på samlet 596.297 kr., svarende til 477.038 kr. ekskl. moms, i indkomståret 2020, og 4.507.629 kr., svarende til 3.606.103 kr. ekskl. moms, i indkomståret 2021 skal henføres til omsætningen i klagerens virksomhed.

Forhøjelse som følge af huller i fakturarækkefølgen

Ved gennemgang af klagerens konti er der konstateret huller i fakturarækkefølgen.

I indkomståret 2020 mangler der således indsætninger med henvisning til fakturanumrene 1, 4, 5, 8, 9 og 10, og i indkomståret 2021 mangler fakturanumrene 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52. Faktureringen er derfor mangelfuld.

Klageren har ikke fremsendt oplysninger vedrørende de manglende fakturaer, herunder redegjort for, hvorfor ”hullerne” i fakturarækkefølgen er opstået, eller fremsendt dokumentation for, at fakturaerne ikke er udstedt.

Retten lægger således til grund, at klageren har udstedt de manglende fakturaer, hvorefter de skal medtages i omsætningen for de pågældende indkomstår, uanset hvordan betaling har fundet sted.

Retten finder med henvisning til SKM2013.530.VLR, at der kan lægges et gennemsnitligt fakturabeløb til grund for de manglende fakturaer, hvilket medfører en yderligere forhøjelse af virksomhedens omsætning med 477.038 kr. ekskl. moms i 2020 og 783.940 kr. ekskl. moms i 2021.

Det forhold, at Skattestyrelsen ikke har foretaget en selvstændig opgørelse af klagerens privatforbrug og taget stilling til, hvorvidt klagers privatforbrug har været negativ i indkomstårene, ændrer ikke herpå, idet der er lavet et konkret skøn over indsætninger på bankkonti, sammenholdt med huller i fakturarækkefølgen.

Oplysningen om, at det fremgår af ”MobilePay spørgsmål og svar pr. 21.09.2023”, at man maksimalt kan sende og modtage op til 300.000 kr. om året til og fra andre privatpersoner, kan heller ikke føre til et andet resultat.

Når der henses til de godkendte fradrag for driftsomkostninger på 103.395 kr. i indkomståret 2020 og 2.220.711 kr. i indkomståret 2021, finder retten således samlet, at virksomhedens overskud skønsmæssigt kan ansættes til henholdsvis 850.681 kr. og 2.169.332 kr.

På baggrund af ovenstående stadfæstes Skattestyrelsens afgørelse.