Kendelse af 23-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 26-10-2024

Journalnr. 23-0088935

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2019

Forhøjelse af resultat af

virksomhed

284.734 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Indkomståret 2020

Forhøjelse af resultat af

virksomhed

335.847 kr.

Nedsættelse

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren er registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1]. Virksomheden er startet den 1. december 2014 og er registreret med branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.

Klageren har selvangivet et overskud på 336.662 kr. med en nettoomsætning på 1.681.823 kr. for indkomståret 2019 og et overskud på 449.936 kr. med en nettoomsætning på 1.589.531 kr. for indkomståret 2020.

Klageren selvangivet et ordinært resultat før renter og afskrivninger på henholdsvis 377.958 kr. og 480.283 kr. for indkomstårene 2019 og 2020

Skattestyrelsen modtog uanset anmodning herom ikke regnskabsmateriale fra klageren, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog for klagerens bankkonto [...87] i [finans1].

Klagerens konto [...87] i [finans1] er en erhvervskonto, og kontoen er registreret til klagerens virksomhed.

I indkomstårene 2019 og 2020 er der på kontoen henholdsvis 890 og 872 indsætninger på i alt henholdsvis 2.212.396 kr. og 2.166.123 kr., som indgår i Skattestyrelsens opgørelse.

Det fremgår af bankkontoudtogene, at indsætningerne bl.a. har transaktionsteksterne ”[virksomhed2]”, ”DKFLX xxxx xxxxxxxxxxxxx” og ”FNR xxxxxxx”. Indsætningerne udgør beløb på mellem ca. 25 kr. og ca. 28.000 kr.

Skattestyrelsen har henført indsætningerne til klagerens virksomhed. De konstaterede indsætninger udgør et samlet beløb på henholdsvis 1.769.916 kr. og 1.732.898 kr. eksklusive moms i indkomstårene 2019 og 2020.

Der indgår ikke kontante indbetalinger i klagerens kontoudtog eller i Skattestyrelsens opgørelse over konstaterede indsætninger.

Skattestyrelsen har lagt til grund, at klageren foruden de konstaterede indsætninger har haft kontant omsætning, som ikke fremgår af de fremlagte kontoudtog. Skattestyrelsen har lagt til grund, at klagerens kontante omsætning udgør 10 % af virksomhedens samlede omsætning.

Det fremgår af Danmarks Nationalbanks analyse, at 10 % af den samlede værdi af betalinger i 2019 udgjorde fysiske kontantbetalinger.

Den af Skattestyrelsen skønnede kontante omsætning udgør henholdsvis 245.800 kr. og 240.600 kr. i indkomstårene 2019 og 2020.

Skattestyrelsen har herefter skønsmæssigt fastsat klagerens samlede omsætning i virksomheden til henholdsvis 1.966.557 kr. og 1.925.378 kr. eksklusive moms i indkomstårene 2019 og 2020.

Skattestyrelsen har efter fremsendelse af forslag til afgørelse den 24. april 2023 modtaget resultatopgørelse, regnskabsbilag, kontospecifikationer for udgifterne i resultatopgørelsen. Det modtagne regnskabsmateriale vedrører indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har også modtaget z-bonner og kassekladder for 339 dage i indkomståret 2020.

Det fremgår af z-bonnerne, hvilke beløb virksomheden har modtaget hver dag, henholdsvis som kortbetaling, mobilepay-betaling og som kontant betaling i kassen.

De angivne beløb for kortbetalinger og mobilepay-betalinger på z-bonnerne fremgår ikke af de konstaterede indsætninger på klagerens konto.

Det fremgår af kassekladderne, hvad kassebeholdningen er ”ved start” og ”ved slut” den pågældende dag. På nogle af kassekladderne er der tillagt det beløb, som fremgår som kontant betaling på z-bonnerne i kassebeholdning ”ved slut”. På de øvrige kassekladder er der både tillagt kontant omsætning for dagen samt mobilepay-betalinger.

Det fremgår af kassekladderne, at det meste af kassebeholdningen indsættes i banken hvert kvartal.

I de regnskabsbilag, som Skattestyrelsen har modtaget, indgår et stort antal udgiftsbilag, som vedrører indkomståret 2020. Udgiftsbilagene udgør et samlet beløb på 808.855,46 kr. eksklusive moms.

Bilagene udgør eksempelvis fakturaer udstedt af [finans2] til klagerens virksomhed, fakturaer udstedt af [virksomhed3] til klagerens virksomhed, samt fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS til klagerens virksomhed.

Der indgår 24 lønsedler i de indsendte regnskabsbilag. Lønsedlerne vedrører syv ansatte og omfatter lønudbetalinger i indkomståret 2020. Det fremgår af de fremsendte lønsedler, at klagerens virksomhed har afholdt lønudgifter på i alt 46.426 kr. i 2020.

Klageren har indsendt nye resultatopgørelser, balancer og tilhørende kontokort for indkomstårene 2019 og 2020 til Skatteankestyrelsen.

Klageren har indsendt yderligere underbilag til Skatteankestyrelsen under klagesagens behandling, som vedrører virksomhedens udgifter i indkomstårene 2019 og 2020.

Udgiftsbilagene udgør eksempelvis fakturaer udstedt af [finans3] A/S til klagerens virksomhed, fakturaer udstedt af [virksomhed3] til klagerens virksomhed samt fakturaer udstedt af [virksomhed2] til klagerens virksomhed.

De af klageren fremsendte udgiftsbilag udgør et samlet beløb på henholdsvis 221.463 kr. og 250.382 kr. eksklusiv moms i regnskabsårene 2019 og 2020.

Det fremgår af de nye fremsendte resultatopgørelser, at virksomhedens har haft en nettoomsætning på henholdsvis 1.770.411 kr. og 1.716.106 kr. i indkomstårene 2019 og 2020. Der indgår ikke kontante indbetalinger i bank eller kontant omsætning i øvrigt af den opgjorte omsætning i de fremsendte regnskaber.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet klagerens omsætning i virksomhed med henholdsvis 284.734 kr. og 335.847 kr. i indkomstårene 2019 og 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:

”...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Når man driver erhvervsmæssig virksomhed, er man pligtig til at udarbejde og fremsende et regnskab til Skattestyrelsen på begæring.

Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1, at enhver erhvervsdrivende har pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen, at indsende sit regnskabsmateriale for tidligere som for løbende regnskabsår.

For at et regnskab, skal kunne anses for tilstrækkelig dokumentation for størrelsen af den skattepligtige indkomst og formue, må det som udgangspunkt forudsættes, at dit regnskab er udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Du skal tilrettelægge bogføringen således, at alle registreringer kan følges til de skattemæssige opgørelser. De skattemæssige opgørelser skal også kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

De generelle krav til regnskabet og bogføringen fremgår af bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder, se bogføringslovens generelle regler i §§ 6 – 9 og mindstekravsbekendtgørelsens §§ 7 og 8 om de almindelige krav til det skattemæssige årsregnskab.

Opgørelsen af indkomsten sker med udgangspunkt i statsskattelovens §§ 4 og 6. Det fremgår af § 4 hvilke indtægter, der er skattepligtige, og af § 6 hvilke udgifter der er fradragsberettiget i forbindelse med opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

I forbindelse med gennemgangen af dine indkomstforhold har Skattestyrelsen bedt dig om at fremsende dit skattemæssige regnskab med hertil hørende regnskabsmateriale.

Skattestyrelsen har ikke modtaget noget af det forespurgte.

Når Skattestyrelsen ikke har modtaget det ønskede materiale, har det ikke været muligt at foretage kontrol af regnskabsgrundlaget. Herunder at foretage kontrol af bilag til kontospecifikationer, og videre til det skattemæssige regnskab.

Med henblik på at foretage en korrekt skatteansættelse har Skattestyrelsen bedt dine bankforbindelser om at fremsende udskrifter fra dine bankkonti for indkomståret.

Der er tale om bankkonti i [finans1].

Vi har indhentet kontoudskrifter for følgende konti:

[...87]
[...34]

Skønnet er foretaget på baggrund af disse oplysninger, da vi mener, at det giver et mere sikkert grundlag. Se skattekontrolloven § 74.

Skattestyrelsen har gennemgået de modtagne oplysninger fra [finans1]. Skattestyrelsen har gennemgået indsætningerne og finder, at et beløb svarende til 2.212.395,81 kr. inkl. moms for 2019 og 2.166.123,48 kr. inkl. moms for 2020 kan anses som indtægt i forbindelse med drift af din erhvervsmæssige virksomhed. Beløbet er specificeret på vedlagte bilag 1.

Uanset disse indsætninger i [finans1] finder Skattestyrelsen, at der ligeledes er betalt kontant i forbindelse med salg fra virksomheden. Dette kontante salg indgår ikke i de ovenstående beløb. Skattestyrelsen har ved gennemgang af dine bankkontoudtog kunnet konstatere, at der ikke har været indsat nogle kontanter. Derved finder Skattestyrelsen, at et beløb på skønsmæssigt 245.800 kr. for 2019 og 240.600 kr. for 2020 må anses at være betalt kontant i forbindelse med salg fra virksomheden. Beløbet er specificeret på vedlagte bilag 1. Der er henset til, at der kan betales kontant i virksomheden, samt at et kontantsalg på ca. 4.700 kr. pr. uge i 2019 og på ca. 4.600 kr. pr. uge i 2020 ikke er usandsynlig for virksomheden ud fra størrelsen, sortiment og beliggenhed.

Der er ligeledes henset til, at en analyse fra Danmarks Nationalbank viser, at betalingen med fysiske kontanter er faldende. Således udgjorde den alene ca. 10 % i 2019 af den samlede omsætning. Der henvises til:

https:// www.nationalbanken.dk

Således udgør den samlede omsætning 2.458.196 kr. (2.212.396 kr. + 245.800 kr.) for 2019 og 2.406.723 kr. (2.166.123 kr. + 240.600 kr.) for 2020.

Indbetalingerne i [finans1] og det skønsmæssige modtagne kontante beløb indeholder moms. Moms er ikke skattepligtig for dig, idet momsen afregnes særskilt efter reglerne i blandt andet momsloven. Således udgør den samlede omsætning 1.966.557 kr. ekskl. moms (2.458.196 kr. x 80 %) for 2019 og 1.925.378 kr. ekskl. moms (2.406.723 kr. x 80 %) for 2020.

Da vi ikke har modtaget dit regnskabsmateriale for 2019 og 2020, har vi ikke mulighed for at af stemme indsætningerne i forhold til dit regnskabsmateriale. Vi har derfor afstemt indsætningerne til dine oplyste regnskabstal og din salgsmoms.

Ifølge dine indberettede regnskabsoplysninger har du haft en omsætning på 1.681.823 kr. ekskl. moms for 2019 og en omsætning på 1.589.531 kr. ekskl. moms for 2020.

Derved ses en difference i indsætningerne på dine bankkonti hos [finans1] samt det skønnede kontantsalg og dine indberettede regnskabsoplysninger for 2019 og 2020. Her ses en difference på 284.734 kr. ekskl. moms i 2019 og en difference på 335.847 kr. ekskl. moms i 2020.

Skattestyrelsen finder at samtlige indbetalinger fra Dankort, MasterCard, MobilePay, [virksomhed5], [virksomhed2] og det skønnede kontantsalg, som der henvises til i vedlagte bilag, er skattepligtige for dig i forbindelse med drift af din erhvervsmæssige virksomhed. Se statsskattelovens § 4.

Efter opgørelsen kan bruttoavancen for 2019 herefter beregnes til:

Omsætning

1.966.557 kr. (1.681.823 kr. + 284.734 kr.)

- Vareforbrug

754.286 kr.

Bruttoavance

1.212.271 kr.

Bruttoavancen udgør således ca. 61,6 %.

Efter opgørelsen kan bruttoavancen for 2020 herefter beregnes til:

Omsætning

1.925.378 kr. (1.589.531 kr. + 335.847 kr.)

- Vareforbrug

567.627 kr.

Bruttoavance

1.357.751 kr.

Bruttoavancen udgør således ca. 70,5 %.

Ifølge Danmarks statistik udgør bruttoavancen i gennemsnit for restauranter 69,4 % for 2020. Uanset at virksomhedens bruttoavance med baggrund i de regulerede beløb kan beregnes til under gennemsnittet for 2019 og over gennemsnittet for 2020, finder Skattestyrelsen ikke dette usandsynligt, da beregningen fra Danmarks statistik er en gennemsnitsberegning.

Indkomsten for 2019 ændres med

284.734 kr.

Indkomsten for 2020 ændres med

335.847 kr.

1.5. Skattestyrelsens bemærkninger og endelige afgørelse

Skattestyrelsen har efter telefonsamtaler med din rådgiver [person1] og modtagelsen af materialet gennemgået sagen igen.

Skattestyrelsen har modtaget resultatopgørelse for 2020, kontospecifikationer for udgifterne i resultatopgørelsen for 2020 samt regnskabsbilag for 2020. Skattestyrelsen har ikke modtaget noget materiale for 2019.

Da Skattestyrelsen ikke har modtaget noget materiale eller kommentar til indkomståret 2019 fastholder vi en meromsætning på 284.734 kr. ekskl. moms med uændret begrundelse. Se punkt 1.4

Skattestyrelsen finder at samtlige indbetalinger fra Dankort, MasterCard, MobilePay, [virksomhed5], [virksomhed2] og det skønnede kontantsalg, som der henvises til i vedlagte bilag, er skattepligtige for dig i forbindelse med drift af din erhvervsmæssige virksomhed. Se statsskattelovens § 4.

Indkomsten for 2019 ændres med

284.734 kr.

Skattestyrelsen har gennemgået det modtaget materiale for indkomståret 2020. Da Skattestyrelsen ikke har modtaget kontospecifikationer for omsætningen samt en balance med dertilhørende kontospecifikationer har det ikke været muligt at foretage kontrol af regnskabsgrundlaget. Herunder at foretage kontrol af den kontante omsætning.

Da det ikke er muligt for Skattestyrelsen at kontrollere den bogførte omsætning for indkomståret 2020 fastholder vi en meromsætning på 335.847 kr. ekskl. moms med uændret begrundelse. Se punkt 1.4

Skattestyrelsen finder at samtlige indbetalinger fra Dankort, MasterCard, MobilePay, [virksomhed5], [virksomhed2] og det skønnede kontantsalg, som der henvises til i vedlagte bilag, er skattepligtige for dig i forbindelse med drift af din erhvervsmæssige virksomhed. Se statsskattelovens § 4.

Indkomsten for 2020 ændres med

335.847 kr.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 13. februar 2024 kommet med følgende bemærkninger:

”...

Afgørelsen fra Skattestyrelsen går på, at vi har fundet en del meromsætning på virksomhedens bankkonto. Derudover har vi skønnet et kontantsalg, da vi ikke mener at et pizzeria ikke sælger pizzaer med kontanter som betaling.

Vi kan se, at de nye fremstillede regnskaber alene har medtaget de indsætninger der har været på virksomhedskontoen. Der er ikke medtaget nogen form for kontantomsætning.

Der er ligefrem i regnskabet for indkomståret 2019 bogført kontantindsætninger direkte ned på kassen, og ikke som en del af omsætningen.

Ifølge de nye fremstillede regnskaber er bruttoavancen 59 % for indkomståret 2019 og 60 % for indkomståret 2020. Ifølge Danmarks statistik er bruttoavancen for restauranter i gennemsnit 69 %. Dette tyder også på, at der mangler en del omsætning.

De nye fremstillede regnskaber viser en forskel på resultaterne i forhold til de indberettede resultater for indkomstårene 2019 og 2020.

Forskellen for indkomstårene ifølge de nye regnskaber er:

108.069 kr. for indkomståret 2019

43.754 kr. for indkomståret 2020

I denne forskel er der taget højde for den meromsætning som er indgået på virksomhedens bankkonto samt der i de nye regnskaber er medtaget flere udgifter.

Skattestyrelsen mener, at der i de nye fremstillede regnskaber mangler en kontantomsætning og at de nye medtaget udgifter skal kunne dokumenteres i form af bilag for at dette kan godkendes.

...”

Skattestyrelsen er den 12. marts 2024 kommet med følgende supplerende udtalelse:

”[...]

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skatteyders repræsentant har bogført det hele forfra for både indkomståret 2019 og indkomståret 2020. Han mener, at det indberettet resultat for indkomståret 2019 skal forhøjes med 111.113 kr. og det indberettet resultat for indkomståret 2020 skal forhøjes med 43.754 kr. Disse tal bliver lagt til grund ud fra en ny bogføring. I de nye regnskaber repræsentanten har lavet er der ikke bogført et kontantsalg.

Som nævnt i tidligere udtagelse er bruttoavancen 59 % for indkomståret 2019 og 60 % for indkomståret 2020. Ifølge Danmarks statistik er bruttoavancen for restauranter i gennemsnit 69 %.

Dette tyder på, at der mangler en del omsætning.

Repræsentanten skriver at Skattestyrelsens forhøjelser på baggrund af bruttoavancen ikke tager højde for nedlukning i 2020. For det første ses det ikke at virksomheden har været nedlukket i forhold til den omsætning der er indgået på virksomhedens konti. For det andet vil bruttoavancen i det fleste tilfælde være den sammen uanset nedlukning eller ej. Køb og salg følges som regel ad.

Skattestyrelsen fastholder vores skøn omkring den kontante meromsætningen på 245.800 kr. inkl. moms for 2019 og 240.600 kr. inkl. moms for 2020 må anses at være betalt kontant i forbindelse med salg fra virksomheden.

[...]”

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at virksomhedens yderligere omsætning nedsættes til henholdsvis 88.588 kr. og 126.575 kr. i indkomstårene 2019 og 2020 i overensstemmelse med de nye fremsendte resultatopgørelser.

Klageren har til støtte herfor anført:

”[...]

SAGSFREMSTILLING

[person2] har modtaget afgørelse fra SKAT vedrørende indkomstårende 2019 og 2020. SKAT har ved flere lejligheder rykket for materiale, dog har tidligere revisor [person1] ikke fremsendt materialet. Derfor har SKAT selv indkaldt kontoudtog fra [finans1]. Der er foretaget en analyse af alle indsætninger og deraf fremkommer skat med en forhøjelse.

Herefter har revisor [person1] fremsendt nogle udskrifter fra det bogholderi han har udarbejdet for [person2]. Det fremsendte materiale har har udarbejdet er mildest talt mangelfuldt og lever slet ikke op til mindstekravsbekendtgrelsen og bogføringsloven.

[person2] tager kontakt til os og vi går i gang med at udarbejde en ny bogføring og det viser sig ret hurtigt at vi ikke er enige med hverken tidligere revisor eller SKAT.

Overskud af virksomhed er angivet med kr.

2019

2020

Indberettet skattepligtigt resultat

336.662

449.936

Korrekte resultat

447.775

493.690

Indtægt forhøjes med

111.113

43.754

[...]

Faktuellle forhold.

Det er vores opfattelse at Skattestyrelsen ikke har taget højde for omkostninger, men alene kigget på indtægter til forhøjelse. Det er naturligvis en skattemedarbejders opgave at sikre en skattepligtig betaler de korrekte skatter, moms og afgifter og ikke bare så meget som muligt.

Der er ligeledes skønnet nogle forhøjelser på baggrund af et landsdækkende dækningsbidrag, I SKAT’s beregninger af avance er der ikke taget højde for regulering af varelager ej heller forbrug egne varer. Der er heller ikke taget højde for virksomhedens geografiske beliggenhed i en lille landsby og ej heller for nedlukningsperioder på i alt 4 ud af 12 måneder i 2020 i fobindelse med COVID-19.

Nærværende sag er derfor nødvendiggjort.

Vi skal derfor i konsekvens heraf fremsætte følgende.:

PÅSTAND

PRINCIPALT

Skattestyrelsen tilpligtes til at anerkende det nye fremsendte materiale og komme med de korrekte korrektioner hertil.

SUBSIDIÆRT

Sagen hjemvises til fornyet behandling

Processuelle forhold

Virksomhedens tidligere bogholderi har været meget mangelfuldt.

Der er dog udarbejdet bogholderi der opfylder kravene som skal danne grundlag for ny behandling af såvel skattepligtig indkomst som momstilsvar.

Principalt

Skatteankestyrelsen kan derfor ligge til grund at afgørelsen ikke har taget højde for omkostninger og nedlukninger og derfor må anses for at være på et utilstrækkelig grundlag i udførelse af SKAT’s opgave at sikre borgeren betaler den korrekte skat.

Subsidiært

Skatteankestyrelsen kan derfor ligge til grund at afgørelsen må hjemvises til fornyet behandling.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om klagerens nye regnskaber for indkomstårene 2019 og 2020, samt z-bonner og kasseklasser for indkomståret 2020 kan lægges til grund for retvisende ansættelser.

Landsskatteretten skal herunder tage stilling til, om klagerens omsætning i virksomheden kan forhøjes med henholdsvis 284.734 kr. og 335.847 kr. i indkomstårene 2019 og 2020 på baggrund af konkrete indsætninger på klagerens konto samt tillagt skønnet kontant omsætning.

Ligeledes skal Landsskatteretten tage stilling til, om der er grundlag for at forhøje fradrag for driftsomkostninger i klagerens virksomhed i indkomstårene 2019 og 2020.

Retsgrundlag

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).

Erhvervsdrivende skal ifølge gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1, indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og dagældende § 6, stk. 3 (nu § 6, stk. 2).

Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 1-3, 8 og 9, stk. 1, fremgår:

”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.

Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Det fremgår af klagerens bankkonto, at der er indsætninger på henholdsvis 2.212.396 kr. og 2.166.123 kr. i indkomstårene 2019 og 2020. Disse indsætninger kan ikke afstemmes med klagerens bogføring i virksomheden ifølge de nye fremsendte regnskaber.

Det fremgår af de fremsendte z-bonner og kassekladder, at virksomheden tager imod kontant betaling. Der er ikke bogført kontant omsætning i det nye fremsendte regnskabsmateriale.

Landsskatteretten finder herefter, at der ikke er foretaget nødvendig registrering af virksomhedens transaktioner, og at det herved ikke er muligt at følge pengestrømmen i virksomheden, hvorfor klagerens nye regnskabsmateriale ikke opfylder kravene i bogføringsloven.

Landsskatteretten finder på denne baggrund at det nyeste regnskab ikke kan anvendes som grundlag for en korrekt indkomstansættelse.

Der er endvidere grundlag for at tilsidesætte virksomhedens oprindelige regnskaber for indkomståret 2020, da de konstaterede indsætninger på 1.732.898 kr. i indkomstårene 2020, ikke kan afstemmes med klagerens oprindelige regnskaber. Landsskatteretten lægger også vægt på, at idet der ikke er fremsendt kontospecifikationer for omsætningen i virksomheden, er det ikke muligt på baggrund af regnskabet at foretage kontrol af regnskabsgrundlaget.

Retten finder herefter, at klagerens indkomst af virksomhed kan fastsættes efter et skøn.

Konkrete indsætninger

Idet klagerens konto [...87] i [finans1] er en erhvervskonto, som er registreret til klagerens virksomhed, finder Landsskatteretten, at klageren skal godtgøre, at indsætningerne på henholdsvis 2.212.396 kr. og 2.166.123 kr. ikke udgør omsætning i klagerens virksomhed, og at klageren ikke har løftet denne bevisbyrde.

Retten har lagt vægt på, at indsætningerne bl.a. bærer transaktionsteksterne ”[virksomhed2]”, ”DKFLX xxxx xxxxxxxxxxxxx” og ”FNR xxxxxxx”, samt at der foreligger et stort antal indsætninger indkomstårene 2019 og 2020.

Der er ikke fremlagt oplysninger, der godtgør at de konkrete indsætninger ikke udgør omsætning i virksomheden.

Omsætningen på baggrund af de konstaterede indsætninger kan således opgøres til henholdsvis 1.769.917 kr. og 1.732.898 kr., ekskl. moms i indkomstårene 2019 og 2020.

Kontant omsætning

Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at skønne en kontantomsætning i klagerens virksomhed i indkomstårene 2019 og 2020. Der er herved lagt vægt på, at der ikke på klagerens konti kan konstateres kontante indsætninger, der kan henføres til en kontant omsætning, og den kontante omsætning indgår dermed ikke i ovenstående skønsmæssige opgørelse på baggrund af konstaterede indsætninger.

Der er endvidere lagt vægt på, at det fremgår af kassekladderne, at der er modtaget kontanter, men at disse ikke fremgår som indsætninger af kontanter på klagerens konto.

Som grundlag for den skønsmæssige ansættelse af virksomhedens kontante omsætning, kan der tages udgangspunkt i Danmarks Nationalbanks analyse ’Kontanters anvendelse i samfundet’, hvoraf det fremgår, at kontantomsætning nationalt i 2019 udgjorde 10 % af virksomhedernes samlede omsætning.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at virksomhedens kontante omsætning kan opgøres til henholdsvis 245.800 kr. og 240.600 kr. inklusiv moms, således at den kontante omsætning udgør 10 % af den samlede omsætning i indkomstårene 2019 og 2020.

Virksomhedens samlede omsætning inklusiv moms udgør herefter henholdsvis 2.458.196 kr. og 2.406.723 kr. i indkomstårene 2019 og 2020.

Repræsentantens oplysninger om, at der i den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning ikke er taget hensyn til nedlukningsperioder i indkomståret 2020 som følge af COVID-19, kan ikke føre til et andet resultat. Dette henset til, at den skønsmæssige forhøjelse fremkommer af konkrete indsætninger på klagerens konto, sammenholdt med en tillagt skønnet procentmæssig kontant omsætning. Eventuelle nedlukningsperioder vil derfor allerede indgå i skønnet.

Fradrag for driftsomkostninger

Klageren bærer som udgangspunkt bevisbyrden for, at virksomheden har afholdt yderligere fradragsberettigede driftsudgifter, jf. SKM2004.162.HR.

Klageren har selvangivet nettoomsætning på henholdsvis 1.681.823 kr. og 1.589.531 kr. i indkomstårene 2019 og 2020 samt ordinært resultat før afskrivninger og renter på henholdsvis 377.958 kr. og 480.283 kr. i indkomstårene 2019 og 2020.

Idet virksomhedens ordinære resultat før afskrivninger og renter fremkommer, når virksomhedens driftsudgifter fratrækkes nettoomsætningen, udgør virksomhedens driftsomkostninger henholdsvis 1.303.865 kr. og 1.109.248 kr. i indkomstårene 2019 og 2020 i henhold til det selvangivne.

Klageren har for indkomstårene 2019 og 2020 fremlagt dokumentation for udgifter for i alt 221.463 kr. og 1.105.663 kr.

Skattestyrelsen har ikke godkendt et yderligere skønsmæssigt fradrag som følge af den skønsmæssige forhøjelse af omsætningen, men har foretaget en forhøjelse af omsætningen og forhøjet det samlede resultat tilsvarende. Skattestyrelsen har derved godkendt virksomhedens fradrag for driftsomkostninger.

Klageren har ikke løftet bevisbyrden for, at der er grundlag for at godkende et yderligere skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger i indkomstårene 2019 og 2020.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter virksomhedens resultat forhøjes med henholdsvis 284.734 kr. og 335.847 kr. for indkomstårene 2019 og 2020.