Kendelse af 08-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
4. kvartal 2020 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 160.299 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
1. - 4. kvartal 2021 | |||
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar | 992.270 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr.: [...1] havde startdato den 26. oktober 2020 og ophørsdato den 24. januar 2022. Virksomheden var i perioden registreret med branchekoden 782000 Vikarbureauer.
Virksomheden har indberettet følgende moms for 4. kvartal 2020:
Perioden Salgsmoms Købsmoms Momstilsvar
4. kvartal 2020 118.456 kr. 40.236 kr. 78.220 kr.
Derudover har virksomheden indberettet følgende moms for 1. til 4. kvartal 2021:
Perioden Salgsmoms Købsmoms Momstilsvar
1. kvartal 2021 112.369 kr. 58.236 kr. 54.113 kr.
2. kvartal 2021 101.856 kr. 50.748 kr. 51.108 kr.
3. kvartal 2021 0 kr. 0 kr. 0 kr.
4. kvartal 2021 0 kr. 0 kr. 0 kr.
Moms i alt: 214.225 kr. 108.984 kr. 105.241 kr.
Skattestyrelsen har i forbindelse med en gennemgang af virksomhedens kontoudtog konstateret erhvervsmæssige posteringer på følgende konti fra [finans1]; [...] og [...], som efter Skattestyrelsens opfattelse ikke har kunnet afstemmes med virksomhedens øvrige oplysninger.
Det fremgår af kontoudtogene, at der i indkomståret 2020 er foretaget konkrete indsætninger på samlet 596.297 kr., svarende til 477.038 kr. ekskl. moms, med henvisning til fakturanumrene 2, 3, 6, 7, 11 og 12. Det er i den forbindelse lagt til grund, at fakturanummer 11 vedrører indkomståret 2020, selvom indbetalingen blev foretaget i 2021, idet fakturanummer 12 blev indbetalt i 2020.
Der er ikke foretaget indsætninger med henvisning til fakturanumrene 1, 4, 5, 8, 9 og 10. Skattestyrelsen har derfor konstateret huller i fakturarækkefølgen.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har udstedt de seks fakturaer, der mangler, og modtaget betaling på anden vis. Skattestyrelsen har på den baggrund foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer ud fra en gennemsnitlig fakturastørrelse i 2020 på 79.506 kr. ekskl. moms (477.038 kr. / 6). Dette giver en yderligere omsætning på 477.038 kr. ekskl. moms (79.506 kr. x 6), hvorefter Skattestyrelsen har opgjort den samlede momspligtige omsætning for indkomståret 2020 skønsmæssigt til 954.076 kr. ekskl. moms (477.038 kr. + 477.038 kr.).
Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2020 til:
Perioden Salgsmoms
4. kvartal 2020 238.519 kr.
Skattestyrelsen har i mangel af dokumentation for virksomhedens udgifter ikke godkendt fradrag for købsmoms for 4. kvartal 2020.
Skattestyrelsen har på den baggrund beregnet et yderligere momstilsvar for 4. kvartal 2020 på 160.299 kr. (238.519 kr. – 78.220 kr.).
Det fremgår videre af kontoudtogene, at der i indkomståret 2021 er foretaget konkrete indsætninger på samlet 4.507.629 kr., svarende til 3.606.103 kr. ekskl. moms., med henvisning til fakturanumrene 15 til 58. Der er ikke foretaget indsætninger med henvisning til fakturanumrene 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52 og 53. Skattestyrelsen har derfor også for indkomståret 2021 konstateret huller i fakturarækkefølgen.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at virksomheden har udstedt de ti fakturaer, der mangler, og modtaget betaling på anden vis. Skattestyrelsen har på den baggrund foretaget en skønsmæssig opgørelse af de manglende fakturaer ud fra en gennemsnitlig fakturastørrelse i 2021 på 78.394 kr. ekskl. moms (3.606.103 kr. / 46). Dette giver en yderligere omsætning på 783.940 kr. ekskl. moms (78.394 kr. x 10), hvorefter Skattestyrelsen har opgjort den samlede momspligtige omsætning for indkomståret 2021 skønsmæssigt til 4.390.043 kr. ekskl. moms (3.606.103 kr. + 783.940 kr.).
Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens salgsmoms for 1. – 4. kvartal 2021 til:
Perioden Salgsmoms
1. kvartal 2021 411.065 kr.
2. kvartal 2021 617.266 kr.
3. kvartal 2021 69.180 kr.
4. kvartal 2021 0 kr.
Moms i alt: 1.097.511 kr.
Skattestyrelsen har i mangel af dokumentation for virksomhedens udgifter ikke godkendt fradrag for købsmoms for 1. – 4. kvartal 2021.
Skattestyrelsen har på den baggrund beregnet et yderligere momstilsvar for 1. – 4. kvartal 2021 på 992.270 kr. (1.097.511 kr. – 105.241 kr.).
I forbindelse med klagesagens behandling har virksomhedens repræsentant oplyst, at denne ikke er enig i Skattestyrelsens opgørelse af omsætningen og fremlagt følgende materiale:
• | ”MobilePay spørgsmål og svar pr. 21.09.2023” |
Heraf fremgår blandt andet, at ”Du kan maksimalt sende og modtage op til 300.000 kr. om året til og fra andre privatpersoner”.
(indsæt relevante oplysninger om det eventuelle materiale, klageren har fremsendt til Skatteankestyrelsen. Det kan være erklæringer, hvor det vil være relevant at oplyse om dato, udsteder, underskrift eller ej, eller lignende oplysninger)
Skattestyrelsen har for 4. kvartal 2020 forhøjet virksomhedens momstilsvar med 160.299 kr.
For afgiftsperioderne 1. – 4. kvartal 2021 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 992.270 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:
”2. Moms
...
2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Af opkrævningslovens § 5, stk. 2 fremgår, at momsen kan skønnes i det tilfælde, den ikke kan opgøres på baggrund af regnskaber.
Vi har ikke modtaget regnskab eller bilagsmateriale for din indberettede moms for 4. kvartal 2020 og 1. - 4. kvartal 2021 og finder derfor, at momsen kan opgøres skønsmæssigt.
Salgsmoms
Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at levering af varer og ydelser mod vederlag her i landet er momspligtige.
Ved gennemgang af ovennævnte bankkontoudtog fra [finans1] er det konstateret, at der har været drift i virksomheden. Beløbene er specificeret i vedlagte bilag 1 for 4. kvartal 2020 og vedlagte bilag 2 for 1. - 4. kvartal 2021.
Det er vores opfattelse, at beløbene specificeret i vedlagte bilag 1 og 2 vedrører momspligtige leverancer efter momslovens § 4. Vurderingen er foretaget med baggrund i, at din virksomhed har været registreret for moms.
Som beskrevet under punkt 1, har vi beregnet et gennemsnit af dine fakturaindsætninger, for at kunne beregne de manglende fakturaer i fakturarækkefølgen. Efter momsbekendtgørelsen § 57, stk. 1, nr. 2 er det et krav, at en faktura skal indeholde fortløbende numre for at kunne identificere fakturaen. Det er derfor vores formodning, at de manglede fakturanumre på dit bankkontoudtog er udtryk for en faktura.
Som vist i bilag 1, er salgsmomsen af de manglende fakturaer i 2020, medtaget i 4. kvartal 2020. Ud fra bankkontoudtoget samt din momsregistrering, har du startet din virksomheds aktivitet i dette kvartal.
Som vist i bilag 2, er salgsmomsen af de manglende fakturaer i 2021, medtaget i 1. kvartal 2021 og 2. kvartal 2021. De 10 manglende fakturaer er fordelt som 2 fakturaer i 1. kvartal 2021 og 8 fakturaer i 2. kvartal 2021. Denne fordeling kommer på baggrund af, hvornår vi kan se, at fakturaerne mangler.
Købsmoms
Af momslovens § 37, stk. 1 fremgår, at moms af udgifter, der er anvendt til afgiftspligtige leverancer, kan fradrages.
Efter momsbekendtgørelsens § 82 skal momspligtige udgifter kunne dokumenteres eksempelvis ved fremlæggelse af en faktura. Landsskatteretten konkluderede i afgørelserne SKM2021.456.LSR og SKM2021.692.LSR, at der ikke kan opnås fradrag for købsmoms, hvis der ikke foreligger objektive beviser i form af en faktura, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvor der fremgår momsbeløb.
Såfremt der har været afholdt momspligtige udgifter, bedes du, efter momsbekendtgørelsens § 82, indsende dokumentation for de afholdte udgifter.
2020
Du har indberettet følgende i moms for 4. kvartal 2020:
Perioden | 4. kvartal | Sum: |
Salgsmoms | 118.456 kr. | 118.456 kr. |
Købsmoms | 40.236 kr. | 40.236 kr. |
Moms i alt | 78.220 kr. | 78.220 kr. |
Din moms kan ud fra vedlagte bilag 1 for 4. kvartal 2020 skønsmæssigt opgøres således:
Perioden | 4. kvartal | Sum: |
Salgsmoms | 238.519 kr. | 238.519 kr. |
Købsmoms | 0 kr. | 0 kr. |
Moms i alt | 238.519 kr. | 238.519 kr. |
Det giver følgende ændringer til din moms for 4. kvartal 2020:
Perioden | 4. kvartal | Sum: |
Salgsmoms | 120.063 kr. | 120.063 kr. |
Købsmoms | - 40.236 kr. | - 40.236 kr. |
Moms i alt | 160.299 kr. | 160.299 kr. |
2021
Du har indberettet følgende i moms for 1. - 4. kvartal 2021:
Perioden | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | Sum: |
Salgsmoms | 112.369 kr. | 101.856 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 214.225 kr. |
Købsmoms | 58.236 kr. | 50.748 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 108.984 kr. |
Moms i alt | 54.133 kr. | 51.108 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 105.241 kr. |
Din moms kan ud fra vedlagte bilag 2 for 1. - 4. kvartal 2021 skønsmæssigt opgøres således:
Perioden | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | Sum: | ||
Salgsmoms | 411.065 kr. | 617.266 kr. | 69.180 kr. | 0 kr. | 1.097.511 kr. | ||
Købsmoms | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. | ||
Moms i alt | 411.065 kr. | 617.266 kr. | 69.180 kr. | 0 kr. | 1.097.511 kr. |
Det giver følgende ændringer til din moms for 1. - 4. kvartal 2021:
Perioden | 1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | Sum: |
Salgsmoms | 298.696 kr. | 515.410 kr. | 69.180 kr. | 0 kr. | 883.286 kr. |
Købsmoms | - 58.236 kr. | - 50.748 kr. | 0 kr. | 0 kr. | - 108.984 kr. |
Moms i alt | 356.932 kr. | 566.158 kr. | 69.180 kr. | 0 kr. | 992.270 kr. |
Da vi ikke har modtaget bemærkninger til vores tidligere fremsendte forslag, træffer vi afgørelse i overensstemmelse med forslaget og du skal betale 160.299 kr. mere i moms for 4. kvartal 2020 og 992.270 kr. mere i moms for 1. - 4. kvartal 2021.”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:
”Klager ønsker en nedsættelse af moms med 160.299 kr. for 4. kvartal 2020 og 992.270 kr. for 1. – 4. kvartal 2021. Denne momsnedsættelse svarer til hele momsforhøjelsen i vores afgørelse.
...
Til denne påstand har klager ikke medsendt et regnskab, bilag eller yderligere dokumentation, som begrunder denne nedsættelse.
I klagen mener klager, at vores skønsmæssige ansættelse af de manglende huller i fakturarækkefølgen er åbenbart urimelig og hviler på et forkert grundlag.
Da vi ikke har modtaget et regnskab, bilagsmateriale eller anden dokumentation, er det vores opfattelse, at vi er berettiget til at foretage et skøn over grundlaget for skatteyders skat for 2020 og 2021 og virksomhedens moms for 2020 og 2021. Vi fastholder vores argumenter i afgørelsen om, at fakturaer skal have fortløbende numre. Vi har ikke modtaget dokumentation på, at der ikke skulle være sendt en faktura, når der mangler et fakturanummer i rækkefølgen. Vi mener derfor, at vi er berettiget til at skønne de manglende fakturaer.
Det skal i den forbindelse understreges, at vi i vores afgørelse nævner, at skatteyder kunne have fået betalingen kontant eller via MobilePay som et eksempel. Såfremt fakturaerne er sendt, skal de medtages i omsætningen, selv om skatteyder ikke har modtaget betaling for dem endnu.
Klager skriver, at der er tale om en 20-21 årig pige, som har lavet noget stille og roligt rengøringsarbejde i en enkeltmandsvirksomhed. Hertil vil vi gerne understrege, at der klart fremgår indsætninger på skatteyders bankkontoudtog på 477.038 kr. i 2020 og 3.606.103 kr. i 2021, hvor der fremgår et fakturanummer. Skatteyder har desuden haft 17 ansatte i 2020 og 71 ansatte i 2021.”
Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal ske nedsættelse af virksomhedens momstilsvar med 160.299 kr. for 4. kvartal 2020 og 992.270 kr. for 1. – 4. kvartal 2021.
Virksomhedens repræsentant har anført følgende:
”...
DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER
Der fremgår af Bilag 1, s. 5:
”Af indsætningerne fremgår, at der er huller i fakturarækkefølgen. Faktura 1, 4, 5, 8, 9 og 10 mangler. Det er vores opfattelse, at du har sendt disse fakturaer, men at du har modtaget betaling for dem på anden vis eksempelvis kontant eller mobilepay.”
Ligeledes er angivet i Bilag 1, s. 6:
”Som det fremgår af vedlagte bilag 2, har vi fundet, at faktura 13, 14, 28, 30, 33, 36, 39, 41, 52 og 53 mangler i fakturarækkefølgen. Det giver 10 manglende fakturanumre. Det er vores opfattelse, at du har udstedt disse fakturaer, og at du har modtaget betaling for dem på anden via eksempelvis kontant eller mobilepay.”
Klager kan ikke nikke genkendende hertil.
Hvis klager havde modtaget betalingerne kontant eller via mobilepay, så skulle disse betalinger også være brugt på noget, som i givet fald ville være privatforbrug. Men der ses ikke at være taget stilling til, hvorvidt klagers privatforbrug har været negativt.
Under disse omstændigheder må det lægges til grund, at der ikke foreligger negativt privatforbrug.
Herved er den skønsmæssige ansættelse på baggrund af formodede fakturaer åbenbart urimelig og hviler på et forkert grundlag. Baggrunden herfor er, at indklagedes vurdering ikke er bestyrket af objektive kendsgerninger, sml. SKM 2022.107 VLR modsætningsvist.
Sådanne objektive kendsgerninger ville være:
1) Negativt privatforbrug,
2) Dokumentation for kontantbetalinger eller betalinger via MobilePay,
3) De konkrete fakturaer var rent faktisk til stede og indklagede i hænde, men betalingerne kunne blot ikke spores.
Det eneste indklagede således reelt har konstateret er, at klager har overtrådt momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1, nr. 2, hvorefter en faktura skal indeholde fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
Men derfra og til at have bevist at klager skulle have modtaget kr. 1.260.978 kontant eller via MobilePay, der er særdeles lang vej også i lyset af beløbets størrelse.
Af Bilag 2, s. 2 som er fra MobilePay fremgår også:
”Du kan maksimalt sende og modtage op til 300.000 kr. om året til og fra andre privatpersoner.”
Så det er simpelthen rent teknisk umuligt, at klager skulle have modtaget 1,2 mio. kr. via MobilePay.
At en på daværende tidspunkt 20-21-prig pige skulle have 1,2 mio. kr. gemt i kontanter et eller andet sted, fordi hun har lavet noget stille og roligt rengøringsarbejde i en enkeltmandsvirksomhed og ikke haft styr på, hvordan man fakturerer korrekt, virker helt ude af proportioner og ganske uforståeligt.”
Sagen angår, hvorvidt der er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar med 160.299 kr. for 4. kvartal 2020 og 992.270 kr. for 1. – 4. kvartal 2021.
Landsskatteretten skal i den forbindelse tage stilling, om der skal afregnes salgsmoms af det forhøjede resultat af virksomhed, som Skattestyrelsen har ansat skønsmæssigt på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonti samt huller i fakturarækkefølgen.
Retten skal endvidere tage stilling til, om der kan godkendes fradrag for købsmoms.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.
Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 12 og 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
I medfør af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.
Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.
På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.
Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:
”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.
...”.
Den 5. november 2021 tog Landsskatteretten endvidere stilling til i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, at bankkontoudtog alene ikke udgør ekstern objektiv dokumentation og dermed ikke er fyldestgørende dokumentation i forhold til ansættelsen af et fradrag for købsmoms.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Der er for virksomheden ikke indberettet overskud af virksomhed eller fremsendt regnskabsmateriale til Skattestyrelsen. Det har derfor ikke været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og det for virksomheden angivne momstilsvar.
Virksomhedens indehaver har heller ikke fremsendt regnskab og underliggende bilagsmateriale i forbindelse med klagesagens behandling.
Retten finder på den baggrund, at der er grundlag for at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Salgsmoms
Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 fundet, at konkrete indsætninger på indehaverens bankkonti med henvisning til fakturanumre skal indgå i virksomhedens omsætning. Ligeledes har retten fundet, at der er grundlag for at forhøje virksomhedens omsætning skønsmæssigt som følge af huller i fakturarækkefølgen.
Indehaveren har ikke fremsendt oplysninger, der dokumenterer, at indsætningerne ikke udgør momspligtig omsætning, eller i tilstrækkelig grad sandsynliggør, at der ikke er grundlag for at medtage værdien af de manglende fakturaer i omsætningen.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse, hvor virksomhedens salgsmoms forhøjes med henholdsvis 120.063 kr. for 4. kvartal 2020 og 1.097.511 kr. for 1. – 4. kvartal 2021.
Købsmoms
Der er for virksomheden indberettet købsmomsfradrag på 40.236 kr. for 1. kvartal 2020 og på 108.984 kr. for 1. – 4. kvartal 2021.
Der er ikke fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.
Det er en betingelse for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag, jf. SKM2021.456.LSR.
Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet ikke er opfyldt.
Der er i afgørelsen i klagesagen med sagsnr.: [sag1] godkendt et skattemæssigt driftsomkostningsfradrag på 3.861 kr. i indkomståret 2020 og 24.447 kr. i indkomståret 2021 på baggrund af kontoudtog. I sagen, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, blev det dog slået fast, at bankkontoudtog alene ikke udgør ekstern objektiv dokumentation og dermed ikke er fyldestgørende dokumentation i forhold til ansættelsen af et fradrag for købsmoms.
Med henvisning til EU-domstolens praksis finder Landsretten derfor, at betingelserne for at give virksomheden et fradrag for købsmoms ikke er opfyldt, jf. momslovens § 37.
Landsskatteretten stadfæster således også Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms.
Konklusion
Samlet stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, hvor virksomhedens momstilsvar forhøjes med 160.299 kr. for 4. kvartal 2020 og 992.270 kr. for 1. – 4. kvartal 2021.